Geldzucht mens deed paus pijn Globetrotter predikte vrede op aarde De paus in het Vaticaan, januari 2003. foto Alessandro Bianchi/EPA foto AP maandag 4 april 2005 Johannes Paulus II had in 2000 een historische ontmoeting met de Palestijnse leider Arafat. door onze verslaggever door Guido de Bruin Eén van de eerste pauselijke reizen: aankomst in Dublin, september 1979. fotoUPI RIJSWIJK - Paus Johannes Paulus II gaat de boeken in als een zeer reislustige kerkleider. Op talloze plaatsen in de hele wereld predikte hij een boodschap van vrede, gerechtigheid en verzoening. Ook greep hij veel bezoeken aan om - vaak in direct - kritiek te uiten op de heersende politieke en morele opvattingen. De pauselijke globetrotter maakte 104 reizen buiten Ita lië. De eerste, in januari 1979, voerde hem naar de Domi nicaanse Republiek, Mexico en de Bahama's. Dat was ruim drie maanden, nadat hij tot rooms-katholiek kerklei der was gekozen. Tijdens de tweede buitenlandse reis, in juni 1979, bracht hij een bezoek aan zijn toen nog commu nistische geboorteland Polen. In de jaren daarna kwam hij daar nog zeven keer terug, voor het laatst in 2002. De paus heeft in totaal 129 landen bezocht. Hij legde vol gens de Vaticaanse statistieken bijna 1,2 miljoen kilome ter af, wat neerkomt op 29 keer de omtrek van de aarde en ruim drie keer de afstand tussen de aarde en de maan. Plet reizen viel hem de laatste jaren steeds zwaarder, en de tekenen van de ziekte van Parkinson waren hem steeds duidelijker aan te zien. Tijdens zijn bezoek aan het Fran se bedevaartsoord Lourdes in augustus 2004 maakte hij vooral indruk als zieke onder de zieken. Het historische bezoek van zeven dagen aan Jordanië, de Palestijnse Gebieden en Israël in het Heilig Jaar 2000 vormt een van de vele hoogtepunten in het reisverleden van de paus. In Bethlehem, de geboortestad van Jezus, hield de paus een krachtig pleidooi voor het recht van de Palestijnen op een eigen vaderland. In het holocaustmuseum Yad Vashem in Jeruzalem maak te de kerkleider grote indruk door diepe droefenis te ui ten over de „verschrikkelijke tragedie van de shoah". Een schuldbelijdenis over het zwijgen van de Rooms-Katholie- ke Kerk in de Tweede Wereldoorlog bleef tot teleurstel ling van sommige joodse woordvoerders uit. Wel bad de paus later bij de Klaagmuur om vergiffenis te vragen voor het lijden dat het joodse volk is aangedaan. Waar Johannes Paulus II op de meeste plaatsen kon reke nen op een enthousiast onthaal door grote menigten, moest hij het in mei 1985 in Nederland doen met een zeer lauwe ontvangst. In ons land was het pausbezoek aanlei ding voor de oprichting van de vernieuwingsgezinde Acht Mei Beweging, die in 2003 is opgeheven. Begin 1998 schreef de paus geschiedenis door een pasto raal bezoek te brengen aan Cuba. Tot grote vreugde van Cubaanse ballingen wees hij het communistische bewind op de noodzaak van (religieuze) vrijheid. In het bijzijn van ruim 200.000 mensen riep hij de regering ook op de mensenrechten op het eiland te respecteren. Tijdens een gesprek met de Cubaanse president Fidel Cas tro deed de paus het verzoek om gratie te verlenen aan ge vangenen die om hun godsdienstige of politieke overtui ging vast zitten. Dat had effect. Ruim een week na het pausbezoek werd bekend dat Cuba tientallen politieke ge vangenen had vrijgelaten. In 2001 reisde de paus in de voetsporen van de apostel Paulus naar Griekenland, Syrië en Malta. Hij vroeg in Athene vergiffenis voor wat rooms-katholieken de ortho doxen hebben aangedaan. Ook tijdens eerdere historische bezoeken aan orthodoxe landen als Roemenië en Oekraï ne sloeg hij steeds een verzoenende toon jegens de ortho doxe kerken aan. In Syrië bezocht hij als eerste paus in de geschiedenis een moskee. Een reis naar Rusland - een droom van de paus - bleef uit. De Russisch-Orthodoxe Kerk hield zo'n bezoek tegen. Ze beschuldigt het Vaticaan er vooral van dat het zich sinds de val van het communisme in Rusland bezighoudt met het winnen van zieltjes op orthodox grondgebied. ANP Bezoek aan Midden-Amerika, 1983. Ontmoeting met bokser Mohammed Ali in 1982. RIJSWIJK - Vrede moet het zelfstandig naamwoord zijn dat paus Johannes Paulus in zijn duizenden toespraken en bood schappen het meest heeft gebezigd. Gerechtigheid zou wel eens een goede tweede kunnen zijn. Een duidelijke moraal is wat voor de paus kwesties van vrede, gerechtigheid en ethiek met elkaar verbindt Als vredesapostel deed de paus zich krachtig gelden in zijn oppositie tegen de oorlog van de Verenigde Staten en Groot-Brittannië tegen Irak in 2003. Vele oproepen aan strijdende partijen waar ook ter wereld om de wapens neer te leggen, waren daaraan voorafgegaan. Zo riep hij in 1999 op tot beëindiging van de Navo-bombardementen op Servië. AJs 'sociale paus' waarschuwde Johannes Paulus II keer op keer tegen een ongebreideld kapitalisme, waarin geen oog is voor hogere waarden dan geld en consumptie. Steeds nam hij het ook op voor de miljoenen armen die het slachtoffer zijn van de globalisering. De beweging voor kwijtschelding van de schulden van de Derde-We reldlanden had in hem een krachtig woordvoerder. In een waarlijk humane economie moet volgens de paus de waardigheid van de mens voorop staan. Globalisering kan goed zijn, vond hij, als die maar leidt tot een nieuwe wereldgemeenschap, die is gebaseerd op gerechtigheid, ge lijkwaardigheid en solidariteit. Vriend en vijand zijn het er over eens dat de Poolse paus een grote rol heeft ge speeld in de ineenstorting van het ook door hem verfoeide communisme. De val van de marxistische regimes betekent echter geen 'eenzijdige overwinning' van het kapitalisme, waarschuw de hij in 1991 in zijn encycliek Centesimus Annus. Hij pleit daarin voor een sociale markteconomie, waarin niet alles aan de markt wordt overgelaten. Het deed de paus verdriet dat de bevolking van de jonge postcommunistische staten in Oost-Europa zich onge remd overgeeft aan het slechtste dat het kapitalisme voortbrengt: geldzucht en consumptiedrift. Tijdens zijn vele bezoeken aan Oost-Europese landen voelde de paus zich geroepen om tegen materialisme en ongebreidelde consumptie te waai-schuwen en te wijzen op hogere waai'den als inkeer en solidariteit. Economie was voor de paus uiteindelijk een kwestie van moraal, net als puur ethische kwesties als euthanasie, abortus en geboortebeperking. Critici die de paus prijzen om zijn sociale gezicht, hebben vaak geen goed wooixl over voor zijn vei-zet tegen abortus en condooms. Voox-al de rol die het Vaticaan als waarnemer speelde bij de VN-Bevolkingsconferentie in Cairo (1994) en de VN-Vi-ou- wenconfei-entie in Peking (1995), moet het bij hen ontgel den. Dat zelfs het indammen van de aids-epidemie voor de paus geen reden was om condooms toe te staan, verbijs tert velen. Voor de paus ging het in al die kwesties om de menselijke waardigheid. Een economie die de waardigheid van men sen schendt door niet in hun basisbehoeften te voorzien, was voor hem net zo erg als voorbehoedmiddelen, die vrije seks mogelijk maken en mensen degraderen tot ob jecten van seksuele lust. Niet condooms, maar trouw en kuisheid zijn het ant- wooi-d op aids, is daai'om de boodschap die hij onvennoei- baar verkondigde.ANP foto UPI In 1995 kwam de Patriarch van Constantinopel in Vaticaanstad op. bezoek. foto EPA foto ANP De paus ontmoet president Mobutu van Zaïre tijdens zijn Afrikaan se tournee in 1980. foto UPI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 11