Emoties zorgen voor onveiligheid
Van bajes naar schoolbank is
de enige weg naar toekomst
PZC
PZC
Ramp Nias drijft
religies naar elkaar
Breed verzet tegen
homo-manifestatie
Territoriumdrift en agressie horen in het verkeer eigenlijk niet thuis
1 april 1955
vrijdag 1 april 2005
door Taco van der Mark
Frustratie en stress zijn be
langrijke oorzaken van
agressie in het verkeer. Het ge
val van de 20-jarige vrouw uit
Wateringen die afgelopen week
einde werd overreden na een ru
zie staat dan ook niet op zich
zelf. Wie ook maar even te lang
voor het rode licht wacht, loopt
de kans op woedeuitbarstingen
van medeweggebruikers. Het
advies van de verkeerspsycho-
loog: 'Tel tot tien voor je rea
geert.'
Ze weet het nog precies: een
week of vijf geleden, op een dins
dagavond. Om kwart voor acht
moet ze nog even een 'ritje van
niks' afleggen om een pakketje
te brengen naar de praktijk
waar ze werkt.
„Ik draaide mijn woonwijk uit
en reed achter een zwarte auto
met spoilers. Ik dacht dat ik ach
ter een oud dametje zat want ze
reed ontzettend langzaam. Stop
te om de haverklap en begon
over het midden van de weg te
slingeren. Ik veronderstelde dat
ze misschien wel te veel had ge
dronken. Maar, eerlijk is eerlijk,
ik ergerde me ook. Dus toeterde
ik, wat ik eigenlijk nooit doe."
Die actie kwam de 46-jarige
vrouw uit Voorschoten - die ano
niem wil blijven - bijna duur te
staan. Na haar geclaxonneer
stopte de auto ogenblikkelijk en
parkeerde de chauffeur zijn wa
gen dwars op de weg. Portieren
zwaaiden open en drie stevige,
blanke jongens van een jaar of
twintig stapten uit.
Hulp van de automobilisten die
achter haar in file reden, hoefde
ze niet te verwachten. Zij ble
ven allemaal zitten.
„Ik dacht 'O, wat is dit?' Ik deed
al mijn deuren op slot, pakte
mijn mobieltje en belde direct
112. Die hebben me er echt door
heen geholpen. Terwijl die jon
gens me uitscholden en bedreig
den, werd ik door mensen van
112 gerustgesteld. De politie
kwam snel en toen de jongens
dat door hadden, gingen ze er
vandoor."
Van de politie begreep de vrouw
dat de groep bij de politie be
kend is. „Ze zoeken bij voor
keur stille woonwijken buiten
de stad op om rotzooi te trappen
en mensen bang te maken. Stom
genoeg heb ik geen aangifte ge
daan. Ik had geen zin om daar
voor een halve dag kwijt te zijn.
Maar achteraf gezien had ik het
natuurlijk toch moeten doen."
Het duurde drie dagen voordat
ze van de grootste schrik was be
komen.
„Ik had voor hetzelfde geld in
het ziekenhuis kunnen liggen.
De politie zei dat ik alles goed
had gedaan. Maar ja, dat toete
ren had ik natuurlijk niet moe
ten doen. Daarmee doe je pre
cies wat ze willen. Stom."
Irritaties
Verkeerspsycholoog Cees Wil-
dervanck begrijpt hoe moeilijk
het is je niet te laten opfokken.
„Je bent natuurlijk in de eerste
plaats mens. Irritaties draag je
nu eenmaal bij je en die kunnen
in het verkeer nu eenmaal bo
ven komen. Het is gemakkelijk
gezegd dat je je moet inhouden,
maar de vraag is of je dat vol
houdt wanneer iemand op je
bumper rijdt. Dan is het een he
le de kunst rustig te blijven en
niet even op de rem te trappen
of te toeteren."
Diepgaand onderzoek naar
agressie in het verkeer is in Ne
derland niet gedaan. De Stich
ting Wetenschappelijk Onder
zoek Verkeersveiligheid
(SWOV) heeft enkele jaren gele-
den wel onderzoek gedaan naar
emoties van verkeersdeelne
mers. Daaruit komt naar voren
dat automobilisten zich het
meest storen als ze niet voorbij
een langzaam rijdende auto kun
nen komen.
Aangiften
Om toch hun zin te krijgen, toe
teren en knipperen ze ook vaker
om die opzij te jagen. Onduide
lijk rijgedrag - van snel rijden
tot op de rem trappen - was afge
lopen weekeinde ook de aanlei
ding voor de ruzie met dodelijke
afloop in Honselersdijk. Naar
schatting worden per jaar bij de
politie tussen de vier- en vijfdui
zend aangiften gedaan van inci
denten van geweld in het ver
keer. Maar in de praktijk van al
ledag komt het veel vaker voor.
Bovendien zijn minder openlijk
agressieve uitingen normaal ge
worden. Van schelden en vloe
ken tot aan de middelvinger om
hoogsteken en uit de auto stap
pen en iemand uitdagen tot een
gevecht.
Verkeerspsycholoog Wilder-
vanck: „Er wordt zoveel gespro
ken over agressie in het verkeer,
maar dat is een beetje ten on
rechte. Verkeersgedrag is een re
presentatie van hoe we in de
maatschappij met elkaar om
gaan. Als je het positief om
schrijft, is dat assertief. Be
schouw je het negatief dan is
dat agressief."
Maar, zo geeft Wildervanck toe,
in de auto ondergaat de psycho
logie van de chauffeur een be
langrijke wijziging.
Anonimiteit
De anonimiteit van de verkeers
situatie zorgt ervoor dat wegge
bruikers snel lak hebben aan de
andere weggebruikers.
„Dat is dan geen mens meer,
maar een concurrent, die jou
hindert of die jouw plekje in
pikt. Dan krijg je territorium
drift. Bovendien is er niemand
die je controleert, want in jouw
auto ben je van alles en iedereen
afgeschermd."
Voeg daarbij nog de frustraties
toe waar veel mensen last van
hebben - van een slechte relatie
tot een ruzie met de baas - en
een escalatie in het verkeer ligt
op de loer.
Laat je niet leiden door je emo
ties, adviseert Wildervanck:
„Stap uit de cirkel van je eigen
frustraties en de haat naar de an
der. Als bijvoorbeeld iemand je
afsnijdt, stel je dan voor dat het
een rotsblok is die op je weg
komt. Je wordt toch niet boos
op een rotsblok? Wees verstan
dig en rijd er gewoon omheen.
Weggebruikers zien elkaar als
concurrentenAchter het stuur
ondergaat de psychologie van
de chauffeur een ingrijpende
verandering. De mensen zouden
dat zelf, voor ze de auto instap
pen, beter moeten beseffen."
GPD
door Egbert Stoel
Het Indonesische eiland
Nias, voor de tweede
keer in drie maanden getrof
fen door een verwoestende
aardbeving, is niet alleen een
paradijs voor surfers. Het ei
land voor de kust van Suma
tra is ook een van de weinige
christelijke enclaves in het
overwegend orthodox-islami
tische westen van Indonesië.
De nieuwste natuurramp
drijft de religies naar elkaar,
zeggen betrokkenen.
Nias werd in 1865 door Neder
landse en Duitse zendelingen
van de lutherse kerken 'ont
dekt' als zendingsgebied. De
eilandbewoners wilden tot
dan toe niets weten van kolo
niaal Nederlands bestuur of
de islam. Nu, 140 jaar later is
circa 90 procent van de ruim
600.000 Niassers christen.
Een van de redenen dat Nias
sers weinig van de islam moes
ten weten, was hun varkens
cultuur, zegt de Duitser Uwe
Hummel, predikant binnen
de Protestantse Kerk in Ne
derland (PKN).
„Varkens hadden een gods
dienstige waarde en werden
alleen gegeten bij bijzondere
gebeurtenissen." De islam ver
biedt het eten van onrein vee
en was daarom niet aantrek
kelijk voor de bevolking van
het eiland.
Een tweede horde voor de is
lam waren de slavenjagers uit
het naburige streng-islamiti-
sche Atjeh. „De vrouwen van
Nias, die bekend staan om
hun schoonheid, waren zeer
gewilde slaven", aldus Hum
mel.
Lutherse zendelingen wekten
echter vertrouwen, stelt de
predikant. Zo versterkten ze
de landbouw en kregen naar
mate de jaren vorderden
steeds meer interresse voor de
eeuwenoude cultuur van de
Niassers. De lokale taal
draagt er nog steeds de spo
ren van.
Op schrift gesteld door Duit
se zendelingen kent het als
enige in Indonesië de umlaut.
Inmiddels ontleent de bevol
king, voor circa tweederde
protestant en eenderde katho
liek, haar identiteit aan het
christelijk geloof. Tot proble
men met de islamitische meer
derheid van Indonesië leidt
dat echter niet, aldus de Til-
burgse frater Jan Koppens,
die jaren op Nias heeft ge
werkt.
Polarisatie
Nadat de aardbeving tweede
paasdag om 23.09 urn* lokale
tijd het eiland door elkaar
had geschud, vluchtten hon
derden personen naar een
klooster bovenop een berg bij
de verwoeste hoofdstad Gu-
nung Sitoli.
„Onder hen waren vooral veel
moslims. Ze zijn de hele
nacht gebleven en hebben
eten gekregen. Zo'n ramp
brengt mensen samen." Net
als elders in het polariserende
Indonesië proberen sommige
Niasse christenen ten koste
van moslims politieke macht
naar zich toe te trekken, weet
Hummel. Bij een ramp als die
van tweede paasdag speelt
verschil in geloof echter geen
enkele rol.
Na jaren zending en missie is
de Nederlandse betrokken
heid bij Nias sterk vermin
derd. Hummel, die er tot 2001
bijna zeven jaar werkte, was
de laatste die er namens de
protestantse kerken theologie
doceerde. Op het eiland wer
ken nu nog twee Nederlandse
katholieken. Beiden maken
het naar omstandigheden
goed, weet Koppens te mel
den. Hummel maakt zich ook
zorgen over de situatie in de
Batu-archipel, ooit ook Ne
derlands zendingsgebied. Een
schip bereikte deze eilanden
groep ten zuiden van Nias na
de tsunamiramp op tweede
kerstdag pas na drie weken.
„Ook nu hebben we er nog
niets van gehoord. We nemen
aan dat de situatie daar ook
heel erg is. "ANP
door Ad Bloemendaal
Voor het eerst in de ge
schiedenis voeren de lei
ders van de joodse, christelij
ke en islamitische gemeen
schappen in het Heilige Land
gemeenschappelijk actie.
Hun doel is het verhinderen
van 'World Pride 2005', een
internationale tiendaagse ho
momanifestatie die in augus
tus in Jeruzalem moet wor
den gehouden.
Het Israëlische opperrabinaat
belegde woensdagavond een
unieke protest-persconferen
tie met kopstukken uit alle
drie gemeenschappen. Dat
waren naast twee opperrab
bijnen, de katholieke pa
triarch van Jeruzalem en de
aartsbisschoppen van de
Grieks- en Armeens-Ortho-
doxe kerken. Aan islamiti
sche kant waren er afgezan
ten van de mufti van Jeruza
lem. In een gezamenlijke op
roep vroegen ze de Israëlische
regering de manifestatie te
verbieden en raadden ze po
tentiële deelnemers aan thuis
te blijven.
Provocatie
Volgens de religieuze leiders
in het Heilig Land is de inter
nationale homobijeenkomst
een provocatie en 'een ernsti
ge aanslag op het karakter
van de heilige stad Jeruza
lem, en de gevoeligheden van
alle godsdienstige gemeen
schappen'. Ze zeggen zich
ook ongerust te maken over
'de maatschappelijke onrust
en de ordeverstoringen die de
ze gebeurtenis ongetwijfeld
zal veroorzaken'.
De tweede World Pride 2005
- de eerste was vijf jaar gele
den in Rome - wordt georgani
seerd door Jeruzalem Open
Huis (JOH), een plaatselijke
beweging van homoseksue
len, lesbiennes, bisseksuelen
en transseksuelen. De laatste
paar jaar heeft JOH in Jeruza
lem kleinere Gay Pride-para-
des gehouden, die eveneens
op verzet stuitten.
Het gemeentebestuur van de
door orthodoxe joden en mos
lims beheerste stad heeft er al
les aan gedaan om de plaatse
lijke homo's ertoe te bewegen
zich aan te sluiten bij de tradi
tionele jaarlijkse parade in
het liberalere Tel Aviv.
Maar JOH hield voet bij stuk
en het aantal ordeverstorin
gen viel mee. Wel verspreidde
de joodse rechts-extremis-
tische Kach-beweging vorig
jaar pamfletten, waarin werd
gewaarschuwd tegen 'de
mars van pedofielen'.
Itamar Ben-Gvir, een van de
actievoerders, betoogde toen
dat er in Jeruzalem geen
plaats is voor 'deze gruwelij
ke parade'. Hij adviseerde de
deelnemers zich met spoed te
laten opnemen in een psychia
trisch ziekenhuis.
Machteloos
Jeruzalems burgemeester, Uri
Lupolianski, is een ortho
dox-religieuze jood en een
verklaard tegenstander van
Gay Pride, en dus ook World
Pride. Maar hij zegt machte
loos te staan. Het is in Israël
de politie en niet het gemeen
tebestuur die bij dit soort za
ken het laatste woord heeft.
Daarom besloot een conserva
tieve Amerikaanse predikant
en radiospreker, Leo Giovi-
netti, de burgemeester een
handje te helpen. Hij begon
eerder dit jaar een internatio
nale actie onder medechriste
nen, bedoeld om een miljoen
handtekeningen te verzame
len tegen World Pride.
Giovinette waarschuwt dat
het houden van de homomani
festatie Gods toorn over Jeru
zalem kan afroepen en de
stad kan veranderen in een
moderne versie van Sodom en
Gomorra. Hij had al de steun
van rechtse en orthodox-reli
gieuze afgevaardigden in het
Israëlische parlement, en
sinds gisteren heeft het pro
test een bijna officieel karak
ter.
De verwachting is dat het ver
zet van de belangrijkste reli
gieuze leiders de regering on
der zware druk zal zetten.
Voor de overheid komt de pe
riode waarin homo's naar
Jeruzalem komen toch al niet
goed uit. De hele zomer zul
len de politie en het leger im
mers de handen vol hebben
aan het repatriëren van kolo
nisten uit te ontruimen neder
zettingen in de Gazastrook en
het noorden van de Westelij
ke Jordaanoever. GPD
door Carine Neefjes
Duizenden gevangenen krij
gen na hun vrijlating geen
begeleiding meer bij hun terug
keer in de maatschappij. Het ge
volg is dat veel gedetineerden
snel weer in het criminele cir
cuit belanden. Rotterdam pro
beert dat te voorkomen door cri
minelen vanuit de bajes direct
in de schoolbank te zetten.
Maar ook hier gaat de geld
kraan dicht.
Volgens Reclassering Nederland
komen er jaarlijks duizenden ge
vangenen vrij die zonder enige
begeleiding hun weg moeten zoe
ken in de maatschappij. Door
een forse bezuiniging op het mi
nisterie van Justitie is er sinds
vorig jaar geen geld meer voor
het intensief begeleiden van
ex-ba j esklanten
Harde cijfers ontbreken, maar
bij Reclassering Nederland ko
men veel signalen binnen dat de
ze groep weer afglijdt naar het
criminele circuit. Geregeld klop
pen er ex-gedetineerden aan die
vragen om hulp, maar de reclas
sering moet nee verkopen we
gens geldgebrek.
Uit recent onderzoek van het Mi
nisterie van Justitie naar recidi
ve blijkt dat 49 procent van de
jeugdige daders binnen vier jaar
opnieuw strafrechtelijk wordt
vervolgd. Ter vergelijking: bij
het Rotterdamse leerproject
'Scholing zonder drempels' is
het recidivecijfer aanzienlijk la
ger: 19,1 procent van de cursis
ten komt opnieuw met justitie
in aanraking.
Zelfstudie
Al in de bak wilde Sandor (34)
een informatica-opleiding doen.
Hij was veroordeeld tot drie
jaar gevangenisstraf wegens rij
den onder invloed met dodelijke
afloop. „Als ik vrijkom, zit nie
mand op mij te wachten. Wie
drie jaar vast zit en geen werker
varing heeft is geen aantrekkelij
ke kracht voor een werkgever."
Sandor had geen zin om zijn tijd
in de bajes te verdoen met tafel
tennissen of televisie kijken. Hij
wilde een opleiding volgen.
Vanuit de penitentiaire inrich
ting in Heerhugowaard probeer
de hij een school te regelen,
maar dat viel niet mee. Volgens
het huidige, sobere regime van
het ministerie van Justitie moe
Ex-gedetineerden in de klas bij het Albarda college in Rotterdam waar zij les krijgen in elektrotech
niek. foto Phil Nijhuis/GPD
ten gedetineerden vooral op hun
cel zitten. Hooguit kunnen ze
wat aan 'zelfstudie' doen.
Sandor: „Ik kon een informati-
ca-certificaat halen, maar bui
ten stelt dat echt niks voor. Als
ik daar bij een werkgever mee
aankom, lacht hij me uit."
Na lang zoeken kwam hij uitein
delijk terecht bij 'Scholing zon
der drempels', een project in
Rotterdam dat gedetineerden
vanuit de gevangenis direct
naar de schoolbanken begeleidt.
Sandor reisde op en neer van de
bajes naar school: drie uur heen,
drie uur terug. Als hij 's avonds
te laat binnen was, werd hij in
de isoleercel gezet. Maar zijn
doorzettingsvermogen is be
loond: Sandor is vrij en heeft als
stagiair een leidinggevende func
tie op de 'Computer Werk
plaats', een praktijkafdeling
van 'Scholing zonder drempels'.
De Rotterdamse school, waar op
dit moment ruim 540 criminelen
en ex-criminelen zitten, is abso
luut geen vesting. Niemand
wordt gefouilleerd.
Locatiemanager Jeff Erkens:
„Als je deze gasten serieus wilt
nemen, moet je ze respecteren.
Wij moeten hen niet het gevoel
geven dat ze weer in een gevan
genis zijn beland. Als iemand
hier met een mes rondloopt,
maar er verder niets mee doet,
vind ik het best."
Erkens moet zijn leerlingen wel
achter de vodden zitten. Gere
geld belt hij ze 's ochtends op
waarom ze niet op school zijn.
„De een zit bij de sociale dienst
om een uitkering te regelen, de
ander moet z'n dochter naar
school brengen en een derde ligt
nog in z'n bed. Ze bellen niet af,
want ze hebben geen beltegoed.
Ach, dit hoort er allemaal bij. Ik
leen ook geld en strippenkaar
ten uit. Deze cursisten zijn heel
simpel. Als jij wat voor hen
doet, bouw je respect op en doen
ze ook wat voor jou."
Rand
Jeff Erkens benadrukt dat het
om 'gasten' gaat die aan de rand
van de maatschappij leven. „De
meeste hebben nog nooit een di
ploma gehaald. Als ze vrij ko
men, hebben ze geen geld, geen
huis, geen vrienden. Maar liefst
60 procent belandt weer in het
criminele circuit." Bij 'Scholing
zonder drempels' kunnen gedeti
neerden direct terecht. Wie
maandag vrijkomt, zit dinsdag
in de schoolbank. Ze kunnen
een opleiding volgen tot lasser
of schilder, maar vakken als En
gels, typvaardigheid of maat-
schappelijke-culturele vorming
behoren ook tot de mogelijkhe
den.
Inmiddels hebben al enkele hon
derden gedetineerden een certifi
caat gehaald. Aad Verschoor
(30) heeft drie keer vast gezeten,
wegens diefstal van laptops, wa
penbezit en drugssmokkel „Zo
dra ik vrijkwam, ging ik terug
naar m'n oude vrienden. De cri
minele wereld was de enige die
ik kende. Toen ik de laatste keer
werd opgepakt voor de smokkel
van kilo's coke en anderhalf
jaar moest zitten, voelde ik mij
eigenlijk bevrijd. Ik wilde weg
uit dat criminele circuit.
Al in de bajes probeerde hij de
knop om te zetten. „Ik dacht:
Aad, jongen, waar ben je in
Godsnaam mee bezig? Ik wilde
studeren, een betaalde baan vin
den, maar ik was ook bang voor
de gewone maatschappij." Bij
het project in Rotterdam heeft
Verschoor zich inmiddels omge
schoold tot jongerenwerker.
In juni krijgt Aad Verschoor
zijn eerste vaste baan. „Fantas
tisch. Eindelijk rust in mijn
hoofd." GPD
ZIERIKZEE - Op Slabbers-
werf in Zierikzee is de eerste
steen gelegd voor een complex
van 131 woningen met acht ga
rages. De huur zal circa 8,25
gulden per week worden, ver
hoogd met 1,10 gulden voor
water. Elk huis zal over een
douchecel beschikken.
VEBENA-BOS - Het zomerwo
ningenterrein in het Vebe-
na-bos krijgt riolering. Deze
week is de gedeeltelijke aanleg
uitbesteed, alsmede de bouw
van een rioolwaterzuivering
voor de tachtig zomerwonin
gen en het kampeerhutten-ter-
B AD HUIS - Itf hét géfttëéhtè-
lijk badhuis te Nieuwdorp zijn
in de maand maart 24 kuip- en
729 douchebaden genomen.
WINKELSLUITING - Op ver
zoek van de winkeliersvereni
ging Door Eendracht Sterk
heeft de gemeenteraad van
Sint-Philipsland besloten de
regels voor de openingsuren
van de winkels te verruimen.
Van 1 april tot 1 oktober mo
gen de winkeliers tot 19 uur
hun nering drijven. Van 1 okto
ber tot 1 april mag verkocht
worden tot 18 urn-. De kappers
zaken mogen zelfs tot 20 uur
geopend blijven.
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D Bosscher (adjunct)
A. L Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Lezersredacteur: A. J. Snel
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315660
Fax- (0113)315669
E-mail: lezersredacteur@pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraat 18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel: (0118)493000
Fax: (0118)493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel: (0114)372776
Fax:(0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel (0111)454651
Fax:(0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17 00 uur
Zierikzee en Hulst-
8.30 tot 17.00 uur
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mall: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur.
Abonnementen:
0800-0231231
autom. afschrijving acceptgiro
per maand: 19,95 n.v.t
per kwartaal 58,00 60,25
per jaar. €222.50 226,50
Voor toezending per post geldt een
toeslag.
E-mail lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk. 1 maand voor het
einde van de betaalperiode.
PZC, t.a.v. lezersservice.
Postbus 314460 AA Goes
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag: 1,25
zaterdag: 1,75
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden uitgevoerd
overeenkomstig de Algemene
Voorwaarden van Wegener NV en volgens
de Regelen voor het Advertentiewezen.
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag:
tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (0113)315555
Fax. (0113)315549
Personeelsadvertenties:
Tel: (0113)315540
Fax: (0113)315549
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel. (0113)315550
Fax. (0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114)372770
Fax:(0114)372771
Business to Business/Onroerend goed
Tel: (076)5312277
Fax. (076)5312274
Internet: www.pzc.nl/adverteren
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern De door u
aan ons verstrekte gegevens hebben wi| opgenomen In een bestand dat wordt gebruikt voor onze
(abonnementenladministratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteer
de derden Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PZC, le-
Postbus 31,4460 AA Goes
Behoort tot WeGeNeR