PZC
Auto
Gel-gevulde zadels
in samenwerking met Q) AutoTrack.nl
Auto Leasen?
it
FIAT MULTIPLA
Lekkerbekken in de Messe van Essen
Bijdehand
Redactie bijlagen: 0113-315680
www.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31, 4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 1 april 2005
Personen en/of bedrljfsvervoer
voor lange of korte termijn
>r lange
Schelde Autolease
i Td 0118-424022 wwwscWdcautoleiM
/v/ Vxw
tegen ha„.
DE EIGENAARS:
„Meestal gebruiken wij
middelste stoel als armsteun.
ioms zit oma tussen ons in."
DE EIGENAARS:
,Wel een perfect hoge instap door
die vorm, en ik heb last van mijn rug."
VoïuT
Illustraties Sandra de Haan
rfo Jeroen Appels Van Assendelft
EIGENAARS MARK EN JACQUELINE VAN DER HEIJDEN
uit Veghel in hun tweede Multipla, een diesel:
„Wij zijn er blij mee. Plaats voor zes en nog een hoop bagage. Hij heeft drie driepuntsgordels achterin voor onze
kinderen, en hij rijdt hartstikke lekker. Multipla-bezitters knipperen altijd met hun lichten als ze elkaar tegenkomen.
Al die kritiek schept blijkbaar een band. De volgende wordt weer een Multipla."
Ruim 12.000 stemmen bracht u als lezers van
Auto uit op zoek naar de Lelijkste Auto. Abso
lute winnaar is de Fiat Multipla, gevolgd door
'plastic pig' Reliant Robin en de AMC Pacer.
Door Corno van den Berg
Over smaak valt
niet te twisten,
maar een groot
ste gemene deler
bestaat wel dege
lijk. Zeker bij auto's, zo blijkt
uit onze Verkiezing van De Lelijk
ste Auto op internet. Grofweg
zijn twee categorieën te herken
nen. Voornamelijk zijn het pro
beersels van ontwerpers om
een groter pubhek te trekken -
let wel: kopers, geen jolige toe
schouwers. De andere categorie
zijn de suffe types die zich
grauw en onopvallend over
straat bewegen.
Wie zijn handtekening onder
het ontwerp van de winnende
Multipla (type '99-'04) zette is on
bekend. Zeker is dat BMW's top
ontwerper Chris Bangle des
tijds voor Fiat werkte. Toen hij
naar BMW ging ondertekenden
honderden mensen een petitie
op internet om zijn aanstelling
tegen te houden. Ze hadden al
visioenen van Duitse Multipla's.
Overigens won de Fiat tal van
prijzen en titels, waaronder die
van beste occasion, beste gezins
auto en slimste mpv. Het is een
gewaardeerde occasion: veel
ruimte voor weinig geld.
Plastic varken
De Reliant Robin uit de jaren ze
ventig is bijna van de weg ver
dwenen. Bezitters moesten
vaak hoongelach dulden wan
neer het driewielige 'plastic var
ken' zoals het fiberglas autootje
in de volksmond heette, pas
seerde. Maar in Engeland wer
den er wel 500 per week ver
kocht. Hierdoor kon Reliant
zich zelfs storten op het maken
van race-auto's. Desondanks
moest de fabriek in 2001 de
poorten sluiten.
De AMC Pacer schreef geschie
denis als eerste ruimtewagen,
met opvallend veel glas en
ruimte. Het was 1975 en de Pa
cer bezorgde AMC mooie ver
koopcijfers. Maar autofielen
voeren op internet nu nog ver
hitte discussies of het wel erg
beperkt houdbare ontwerp het
merk failliet liet gaan. In 1987
ontfermde Chrysler zich over
de resten van AMC.
RELIANT ROBIN
Mark Peterse uit Lage Mierde,
eigenaar van een Robin uit 1975:
„Lelijk? Ik krijg veel opgestoken
duimen ais ik op de weg zit
en ik hoor vaak
dat mensen het
leuk vinden dat ze
nog rondrijden. Ik
heb er nu zo'n 300
uur inzitten en hij
is bijna klaar. Door
de polyester-body
kan ik alles zelf doen. Het
wordt echt mijn auto."
Foto Mare Bolsius
'Qj Top tien lelijkste auto's
KLASSEMENT
(totaal aantal stemmen: 12.081)
Fiat Multipla 1260 FSO Polonez
(3 Reliant Robin 859 Q Lada Niva
(3 AMC Pacer 785 Q Nissan Micra
,3 Opel Agila 632 *3 Honda Jazz
O Citroen Axel 577 Renault Avantime 382
De redactie had in totaal 52 modellen voor de titel
genomineerd, uiteenlopend van de
Lamborghini Countach tot de Smart Forfour.
Zie voor de complete uitslag de website van de krant, rubriek Auto.
AMC PACER
Klaas van Dijk,
eigenaar van het
!-museum in Berli-
kum, heeft vier Pacers:
„Ik begrijp niet dat mensen hem
vinden. Hij was zijn tijd ver vooruit,
met een mooi lijnenspel. Er zijn er toch
500.000 van verkocht. D'r rijden er denk ik nog
honderd in Nederland."
Foto Jacob van Essen Hoge Noorden
Een enquête onder de re
dactie van 1 op 14 heeft
uitgewezen dat wij de he
dendaagse fiets protserig, duur.
te hightech en gebruiksonvrien-
delijk vinden. Allereerst zijn
daar de versnellingen. Toen de
fiets nog een fiets was had een
luxe model drie versnellingen.
Van Sturmey Archer. Met zo'n
hendeltje op het stuur en een
kettinkje in de achternaaf. In
z'n drie vlogen je benen als wild
geworden in het rond, in zijn
één gierde de ademhaling als
een stoomfluit uit de borstkast.
Met andere woorden, iedereen
reed in zijn twee. Waardoor je
net zo snel trapte als iemand
zonder versnellingen. En zo
was het goed.
Toen kwam de derailleur. Met
vijf versnellingen. Dat was ei
genlijk al drie te veel. Tegen
woordig heb je fietsen met 21
versnellingen. Waarom? Zodat
je tegen fietsvrienden kan zeg
gen: „Ik rijd eigenlijk het liefst in
zijn zeventiende" Onzin. 21 ver
snellingen is net zo overdreven
als een roeiboot met drie rie
men. Met gel-gevulde zadels.
Ook al geen ontwikkeling waar
we blij mee zijn. Fabrikanten
beweren dat daardoor het zit
comfort verhoogd wordt. Maar
dat geldt alleen wanneer je het
als prettig ervaart om op een
volgepoepte luier te schomme
len. Want zó voelen gel-gevulde
zadels.
Met de verlichting is het hele
maal richting afgrond gegaan.
Even de fiets pakken" is er allang
niet meer bij. Dankzij de op
laadbare koplamp. Waarvan de
accu altijd leeg is waardoor hij
minstens acht uur op de op
lader moet. En het sensor-ge
stuurde achterlicht op batterij
en. Die eveneens altijd leeg zijn
omdat de sensor blijkbaar zo ge
voelig is dat hij zelfs op het kna
gen van de houtwurm in de
schuur reageert.
Voor- en achtervering. Alweer
een toevoeging die de charme
van fietsen ernstig heeft aange
tast. Wat was het enig leuke
aan fietsen? Het op de bestem
ming aankomen! Dat je einde
lijk af mocht stappen. Met vlam
mende pijn in je gat, je polsen,
je schouders, je rug en je nek
van al dat gehotsebots. Voelde
je je toch een beetje een held
die wel degelijk iets volbracht
had. Maar het ergste is dat de
fiets door al die innovatie bela
chelijk duur is geworden. En
daardoor nóg pikgevoeliger.
Waardoor je hem na elke fiets
tocht met minimaal drie akelig
krullende kabelsloten aan een
onroerend goed moet veranke
ren. Kortom: gedoe. En als die
ontwikkeling zich doorzet ne
men wij veel liever de auto.
Door Rien van der Steen
In het Duitse Essen is van don
derdag 7 tot en met zondag 10
april voor de 17de keer de Tech
no Classica. Met spectaculaire
sport- en raceauto's, klassiekers
en oldtimers. De organisatie
spreekt zelf over de grootste
klassiekerbeurs ter wereld. Vo
rig jaar trokken de 19 hallen
liefst 129.000 bezoekers.
Mandela
Nieuws is er ook. Aston Martin
grijpt Essen aan voor de lance
ring van de DB9 Volante. Er
staat zelfs een nog sterk geca
moufleerd prototype van de
Mercedes-Benz S-Klasse die in
september in Frankfurt ge
toond wordt, en Morgan, het
laatste particuliere Britse auto
merk, toont de nieuwe Road
ster. Maar je komt er ook de MB
300 van voormalig bondskanse
lier Konrad Adenauer en een
S-Klasse van Nelson Mandela te
gen. Bij BMW staat een vijftig
jaar oude driewielige Isetta,
VW laat alles zien tot en met de
eerste Bentley gebouwd onder
Een BMW Isetta met caravan, te zien in Essen.
Duitse regie. Het viert verder 30
jaar Polo en 50 jaar Kar-
mann-Ghia, zoals Audi ophef
maakt over 25 jaar Audi quat-
tro en Skoda over 100 jaar auto-
mobielbouw. Bij Ford staat een
reeks Capri's en GT's Er zijn
shows van historische vrachtwa
gens, modelauto's en histori
sche uurwerken en tijdmeters.
Techno Classica, Messe, Essen. Don
derdag en vrijdag 10.00-18.00 uur, za
terdag en zondag 9.00 tot 18.00 uur.
Toegangsprijs 18 euro. Essen is te be
reiken via de A40 (Duisburg-Oberhau-
sen).
Wat
De Peilstok
OVerkeersorganisaties pleiten voor het
gelijktrekken van de verkeersregels in
Europa. Een hele opgave, lijkt ons.
Welk buitenlands verkeersgebruik zou u
graag in Nederland zien: Turkse 'aftel-ver
keerslichten', de helft aan verkeersborden
zoals in Noorwegen, tolheffing in de stad
zoals in Londen, of iets anders?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Krapkeergarages?
O Waar ergert u zich het meest aan bij
parkeergarages, luidde de vraag van
vorige week. Hoge parkeertarieven, kleine
vakken en te smalle rijbanen zijn samen goed
voor tachtig procent van alle stemmen.
Enkele lezers wezen nog op de lage doorrij-
hoogtes v injg die een claustrofobisch
gevoel versterken.
deugt er niet
aan dit
parkeergarages?
(3 Te duur
Q Te kleine parkeervakken
^3 Te smalle rijbanen en krappe bochten
Q Te snel vol
Onveilig gevoel
Tegenliggers andere parkeerders
Q Beperkte betaalmogelijkheden
(3 Afwezigheid van een parkeerwacht
O Moeilijk bereikbaar
15%
6%
5%
3%
3%
2%
1%
O Fred Wilkes van Q-Park, beheerder van 150 garages
door heel Nederland: „We merken dat mensen voor
al dicht bij hun doel willen parkeren, ongeacht het tarief.
Wat dat betreft is de uitslag toch wel verbazend.
Kleine vakken, krappe bochten en smalle rijbanen komen
vooral voor in oude garages, waarbij vaak de zuilen een
sta-in-de-weg zijn. Gelukkig ondergaan veel grote parkeer
garages in Nederland momenteel een metamorfose, waar
door bijna alle ongemakken tot het verleden behoren."
TireTagz, rage in de VS.
Zeg 't met wielen!?
In de VS zijn auto-tuners helemaal wild van TireTagz:
korte metalen armpjes met led-verlichting die aan de
wielen worden gemonteerd. Zodra de auto gaat rijden
vormen de led'jes teksten, figuren of animaties. In de
toekomst kunnen de lampjes zelfs corresponderen met
de bas van de autoradio, waardoor de auto lijkt te 'dan
sen'. Volgens de producent zijn TireTagz toegestaan in
de VS. Voor Nederland zouden we aanschaf voor de
openbare weg niet aanbevelen - de politie hanteert een
strikt beleid ten aanzien van onnodige verlichting in het
verkeer.
Info: www tiretagz com
Laatste reis per Cruiser
De Italiaanse carrosseriebouwer Zanardo heeft zijn
eerste rouwauto op basis van de Chrysler PT Crui
ser afgeleverd in Nederland. Importeur Van Willegen uit
Veen overhandigt hem vandaag aan uitvaartonderne
ming Vervaart in De Meem. De auto is een meter ver
lengd en beschikt onder meer over een hydraulisch be
wegende vloer en een achteruitrijcamera. Hij kost
63.950 euro zonder btw en bpm.
De PT Cruiser-rouwauto. Foto Jos Waltheer
Ford filtert afvalwater
Ford Motor Company is met een proefproject gestart
om afvalwater van de lakspuiterij beter te reinigen.
In Saarlouis (Duitsland) wordt afvalwater met fosfaat -
gebruikt tegen roestvorming - in drie stappen gezuiverd.
Eerst breken speciale bacteriën substanties af, dan gaat
het water door een nanofilter, dat alleen minuscule deel
tjes doorlaat. Tenslotte vindt 'omkeerosmose' plaats. In
Saarlouis produceert Ford de Focus en de Focus C-MAX.