M van Mercedes terug bij de T van top
PZC
Een chic
bakbeest voor asfalt- en andere jungles
Vraag antwoord
TEST
vrijdag 1 april 2005
25
De M-klasse, de in Amerika gebouwde luxe
terreinwagen van Mercedes, verloor de laatste
jaren veel glans. De nummer twee maakt alles
weer goed: hij is beter, veel mooier, maar
ook: een stuk duurder.
Door Rien van der Steen
Standaard pocht hij
met een zeventraps
versnellingsbak die
je aanhoudend in ver
wondering houdt.
Want schakelmomenten zijn er
niet. Althans niet aanwijsbaar.
De bak wordt bediend met een
klein pookje aan het stuur; dat
wordt immers de trend: zoveel
mogelijk functies op of in de
buurt van het stuurwiel. BMW
was er met de 7-serie het eerst
mee. Mercedes heeft met de
nieuwe M hoog ingezet op nieu
we technieken. Waardoor die
opnieuw getekende M weer aan
de top staat van de off-roaders.
Hij is vijftien centimeter langer
en iets breder, maar tegelijk
ook wat lager gebouwd. En dat
zie je. Hij is ook vijftig kilo lich
ter geworden en de kofferruim
te groeide met een liter of der
tig naar 2.050 liter De oplopen
de taillelijn maakt hem veel
mooier om naar te kijken.
Want het voertuig uit 1997, de
eerste premium-suv op de markt,
was intussen wel wat bedaagd
van uiterlijk geworden.
Bulten
De nieuwe ML zoals hij voluit
heet, kent zoals hij in juli arri
veert permanente vierwie-
laandrijving. Maar de fabriek le
vert er vanaf september een
zand- en modderpakket bij
waardoor hij in het terrein - als
je tenminste de juiste knopjes
indrukt - net zo goed als een
LandRover Discovery de bulten
en gaten te lijf kan. De voor- en
achterwielophanging van de au
to zijn volledig nieuw ontwik
keld en isoleren het wegge luid
wat beter. De zelfdragende car-
KENNISMAKING
rosserie gedraagt zich bijzon
der rustig en de auto lijkt ge
schikt voor lange trajecten zon
der veel van het uithoudingsver
mogen van de reizigers te ei
sen. Wie wil kan net als in de
S-Klasse van het merk pre-safe
bestellen. Dat systeem herkent
gevaarlijke situaties en slaat
dan groot alarm: het spant de
gordels alvast wat aan, sluit een
eventueel geopend dak super
snel en zet de stoel in de juiste
positie om de veiligheidssyste
men optimaal te kunnen laten
werken. De voorinzitters profi
teren van nieuwe hoofdsteunen
die vroegtijdig het hoofd opvan
gen bij een aanrijding.
Alleen lucht
De rijprestaties van deze M
staan op hoog niveau, al moe
ten we aantekenen dat Merce
des bij de introductie uitslui
tend auto's met de optioneel le
verbare en duurdere luchtve
ring meegaf. Ook in die outfit
mocht het stuurwiel wat beter
doorgeven wat de auto allemaal
aan het doen is. Hij stuurt goed,
maar ook met knap weinig ge
voel. Mercedes rekent erop hier
jaarlijks zo'n duizend nieuwe
M's te kunnen slijten. Vorig
jaar gingen er van het oude mo
del nog 650 de showroom uit.
Sinds 1998 - in de VS kwam de
auto een jaar eerder op de
markt dan bij ons - zijn er we
reldwijd 620.000 verkocht, veel
meer dan Mercedes had durven
hopen. In de beginjaren kamp
te het model met tamelijke
kwaliteitsproblemen. De M
werd ook twee jaar gebouwd
De Mercedes M heeft een veel
minder stijve vormgeving gekre
gen.
bij Steyr in Oostenrijk, maar de
nieuwe komt uitsluitend uit de
Amerikaanse fabriek in Tusca
loosa. Daar wordt vanaf vol
gend jaar ook de opvolger van
de G-klasse gebouwd, die nu
nog door Oostenrijkers in el
kaar wordt gezet. Voor de 25
jaar oude G valt het doek van
wege voortschrijdende veilig
heidsnormen, zoals die voor
aanrijdingen met voetgangers.
Q) Mercedes ML
Uitrusting: o.a. tractiecontrole, stabiliteitsregeling (esp),
cruise control, airco, bergafwaarts snelheidsregeiing en
heuvelwegrijassistent, alarm, startknop, bandenrepara-
tieset, vierwielaandrijving, gedeeld inklapbare achter
bankleuning, regensensor.
Opties: o.a. luchtvering (2.600 euro); off-roadpakket met
hoge en lage overbrenging, sperdifferentiëlen en
carter bescherming (2.700 euro); roetfilter (met
600 euro overheidssubsidie).
Prijzen: ML 280 CDI 67.550 euro, als 320 CDI ruim drie
mille duurder. De 350 komt op 67.950 euro, de 500
op 96.000 euro. Grofweg is de ML 7.000 euro duurder
dan zijn voorganger.
Motoren: drie motoren zijn nieuw, en de vijfcilinder
270-diesel is vervangen door een rustiger common-rail
V6. Verder een V6 350 benzine en een V8 500.
Inspecteurs van Rijkswaterstaat worden voortaan ingezet bij ver
keersongelukken. Is dat geen taak voor de politie?
Mark van der Vusse van Rijkswaterstaat: „Zeker, bij
zware ongelukken en aanrijdingen waarbij de schuld
vraag niet duidelijk is. Maar medewerkers van Rijkswa
terstaat bevinden zich vrijwel continu op de snelwegen
in ons land en kunnen daardoor bij brokken snel aanwe
zig zijn. Zij nemen dan de verkeersregelende taken over
van de politie, zoals het plaatsen van pionnen en het ver
wijderen van de auto's van de rijbaan. Uit proeven bleek
dat de inzet van Rijkswaterstaat-inspecteurs een gunsti
ge invloed had op de filevorming. Daarom gaan we over
al in Nederland assisteren. Maar het blijft absoluut no
dig om bij een ongeluk 112 te bellen. Op die manier wor
den de hulpdiensten, ook Rijkswaterstaat en de politie,
het snelst ingezet."
Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia nl
Meer vragen en antwoorden vindt u op de website van de krant,
rubnek Auto
Sportieve Amerikanen naar Wezep
Eigenaren en lief
hebbers van de
Chevrolet Corvette,
Chevrolet Camaro en
Pontiac Firebird ko
men zaterdag 23 april
in Wezep bij elkaar
voor de seizoensope
ning van Stingray '82.
Zo heet de vereniging,
met ruim 600 leden de
grootste in zijn soort
in Nederland. Nage
noeg alle leden hebben één of meer van deze Ameri
kaanse sportwagens. Meer dan 200 auto's worden vanaf
13.30 uur verwacht op het parkeerterrein achter café-res
taurant Coelenhage, Zuiderzeestraatweg 486 in Wezep.
Ook zijn er stands met onderdelen, accessoires, schaal
modellen en boeken.
Info: 038-3763485
Jeep haalt sportschool-cijfers
De autoshow van New York is het podium voor de
415 pk sterke Jeep Grand Cherokee SRT8. SRT staat
voor Street And Racing Technology-afdeling van Chrysler,
die eerder verantwoordelijk was voor bijvoorbeeld de Vi
per, de Crossfire SRT6 en de 300C SRT8. De Grand Chero
kee SRT8 heeft een 6,1-liter HEMIV8 met een vermogen
van 415 pk en een koppel van 570 Nm. Dat hij ooit naar
Nederland komt is hoogst onwaarschijnlijk. Daarnaast
laat Jeep de Commander zien, die midden 2006 wel naar
hier komt. Het ontwerp is gebaseerd op de aloude Wil
lys Station Wagon (1946-1962) en de Wagoneer
(1963-1991).
Een Corvette Stingray uit de ja
ren zestig.
Supercharger in tweezits Cadillac
De nieuwe Land
Rover Discovery valt
op met enorm veel
ruimte en goede stoe
len, ook achterin. Een
heel apart vormgege
ven, zware auto met
veel kwaliteiten.
Door Rien van der Steen
Bij Land Rover kun je terecht
voor stoere terreinwagens met
een chique uitstraling. Dat
geldt minder voor de Spartaan
se Defender, een beetje voor de
Freelander, maar zeker voor de
Discovery en, de overtreffende
trap. de Range Rover. In een
Discovery - Disco voor fans -
deed je toch een maatje min
der. Met de komst van de derde
Discovery is dat voorbij. Een ge
weldenaar van een auto die wei
nig meer onderdoet voor de
Range Rover. Hij is gebouwd op
een soort gecamoufleerd ladder-
chassis en wordt geleverd als
V6 diesel vanaf 54.800 euro. En
vanaf 61.100 euro excelleert hij
met Terrain Response, een elek
tronisch systeem dat met vijf
standen praktisch elke wegge-
steldheid of het volledig ontbre
ken daarvan aankan. Het sys
teem maakt gebruik van abs,
elektronische stabiliteitscontro-
le, de elektronisch gestuurde
differentiëlen, de tractiecontro
le en hill descent, het systeem
dat afdalingen veilig maakt zon
der dat de bestuurder hoeft te
remmen.
Modder, gladde of rotsachtige
ondergrond, de Discovery is er
klaar voor. Het systeem komt al
tijd in combinatie met luchtve
ring, afkomstig van alweer die
Range Rover.
Je kunt er de Discovery in ter
rein zodanig mee aanpassen
dat het lijkt of hij een starre
achteras heeft, hetgeen ver van
de berm nog altijd plezierig is.
De vorige Disco had starre as
sen, maar dat paste niet meer
bij het geavanceerde karakter
van de nieuwe die dus rondom
onafhankelijke ophanging
kreeg met dubbele draagar-
men.
En toch, meteen hadden we eni
ge ruzie met de elektronica.
Want de auto protesteerde aan
houdend dat zijn luchtvering
(een optie) niet op peil stond.
Er zat niks anders op dan de
motor uit te zetten, opnieuw te
starten en zo de boel te reset-
ten.
Rust
Wat het eerst opvalt is de rust
waarmee de fonkelnieuwe
Land Rover zijn werk doet. We
vielen op de V6 diesel, want
zo'n 4.4 liter benzinemotor
kost wel erg veel brandstof.
Wie dat wil kan een zesversnel
lingsbak bestellen voor de die
sel, maar de zestraps automaat
is werkelijk een juweel.
Transit
Binnenin ziet het er allemaal
degelijk en fors uit. Een lekker
groot stuurwiel, maar ook een
tamelijk druk dashboard vooral
qua middenconsole. De auto
Q) Land Rover Discovery TdV6 SE automaat
Standaard: o.a. elektrische handrem, lichtmetalen wielen, zes airbags,
abs, tractiecontrole.
Motor/techniek: 2.7 V6 turbodiesel (nog Euro 3) of 4.4 V8 benzine,
beide met 4 kleppen per cilinder, permanente vierwielaandrijving,
voor en achter stabilisator
Vermogen: 190 pk, koppel 445 Nm bij 1.900 toeren.
Lxbxh: 4.84 x 1.92 x 1.89 m.
Wielbasis: 2.89 m.
Draaicirkel: 11,5 m. Prijs: TDV6 SE aut 71 170 euro
Bagageruim: 590 liter. TdV6S 54.800 euro (zonder Terrain Response)
Taakinhoud: 82,5 liter. 4.4 V8 SE 71.900
Gewicht: 2.494 kg. Conclusie: De LandRover Discovery is een bakbeest, maar wel elegant
cnn in de omgang. Door het nieuwe onderstel met onafhankelijke
Max. trekgewicht geremd: 3.500 kg. wielophanging rijdt hij opvallend soepel.
Voor
Goed meubilair
Terreintalent
Rijgedrag
Tegen
Rollen in bochten
Cijfertjes snelheidsmeter
Score 8,5
heeft typisch design om zoveel
mogelijk ruimte te scheppen.
Hij biedt zeven mensen plaats,
van wie de achtersten hun stoel
tjes uit de vloer kunnen halen.
Aan de achterkant oogt hij als
een Transit, maar verder ziet
hij er prachtig uit. De draaicir
kel is verrassend compact, zij
het dat hij bij zo'n ommetje ste
vig wil gaan hangen. Ook zon
de van die wel erg kleine cijfer
tjes voor de snelheidsaandui
ding.
Uiterlijk is de Discovery tame-
Verbruik: 1:8,5
Veel handelbaarder dan zijn voorganger, ook en vooral in het terrein.
lijk eenvoudig. Simpele vlak
ken, een motorkap die je het
best als een deksel kunt om
schrijven en een achterkant
met asymmetrische deurhelf
ten
Waden
Land Rovers zijn vanouds - de
oervader stamt uit 1948 - wa
gens met terreincapaciteiten. Je
kunt niet zeggen dat de
Discovery 3 strak op de weg
ligt, want je voelt de koets wel
steeds iets bewegen, en je reali
seert je dat er heel wat elektro
nica aan het werk moet zijn om
de 4x4 zo goed op de weg te
houden.
De Discovery kan door zeventig
centimeter diep water waden,
maar we durven te wedden dat
het gros van de bestuurders dat
wel uit het hoofd laat met deze
luxe automobiel. Het is vooral
een monumentale reisauto met
een gesoigneerde uitstraling, in
navolging van de Volvo XC90
en de succesvolle BMW 5.
Het was juist Land Rover, dat
ooit aan de wieg van de vier-
wieltrend stond. Maar van de
bonkige terreinautotrekjes, zo
als een reservewiel achterop, is
niks meer over.
Cadillac laat in New
York zijn XLR-V
zien, een krachtige ver
sie van de tweezitter
XLR die vorig jaar op
de markt kwam. Met
een supercharger
pompte Cadillac het
vermogen van de 4.4
V8 op naar liefst 440
pk. De nieuwe variant
van Cadillac komt in
2006 naar Nederland.
De potente Cadillac met super
charger komt ook naar Europa.
Met zessen in een Mercedes R
Op de New York In
ternational Auto
Show beleeft de Merce
des R-Klasse zijn we
reldpremière. Het nieu
we model heet Grand
Sports Tourer en is voor
al ruim met plek voor
zes inzittenden. De
R-Klasse is 5.15 m. lang
en de vier stoelen ach
terin zijn apart neer-
klapbaar, zodat het ba
gageruim maximaal
2.057 liter groot wordt. Hij heeft desgewenst een V6 of
een V8 onder de kap met vermogens van 224 tot 306 pk,
alle gekoppeld aan automaten en vierwielaandrijving.
Renault Laguna gaat trapje hoger
Vijf meter en vijftien centime
ter Mercedes: de nieuwe R.
Prijzen Renault Laguna 1 6 22 495 euro, 1.9 dCi 27.695 euro.
Grand Tour v.a. 24.495 euro, GT 2.0 Turbo 31.295 euro.
IS10F 3195!
Foto Wout van Assendelft
De enorme Land Rover Discovery is in de omgang veel soepeler dan je zou verwachten.
Renault doet zijn
best de belangstel
ling voor de Laguna op
peil te houden, en daar
om presenteerde het
onlangs een gefacelifte
versie. De motorkap is
wat korter geworden
en het grijze kunststof
deel dat eruit zag of de
auto gecamoufleerd
rondrijdt, is verdwe
nen. Het dashboard is
veranderd, net als de
bekleding. Het nieuwe optionele navigatiesysteem Car-
minat werkt razendsnel en makkelijk. De auto gedraagt
zich in bochten wat beter dankzij dikkere stabilisators
tangen, er is gesleuteld aan versnellingsverhoudingen
en de motoren zijn onder handen genomen. In septem
ber komt er een roetfilter voor de diesels.
De Laguna, hier tegen de ach
tergrond van het Italiaanse Or-
vieto, kreeg een ander front.