M van Mercedes terug bij de T van top PZC Een chic bakbeest voor asfalt- en andere jungles Vraag antwoord TEST vrijdag 1 april 2005 25 De M-klasse, de in Amerika gebouwde luxe terreinwagen van Mercedes, verloor de laatste jaren veel glans. De nummer twee maakt alles weer goed: hij is beter, veel mooier, maar ook: een stuk duurder. Door Rien van der Steen Standaard pocht hij met een zeventraps versnellingsbak die je aanhoudend in ver wondering houdt. Want schakelmomenten zijn er niet. Althans niet aanwijsbaar. De bak wordt bediend met een klein pookje aan het stuur; dat wordt immers de trend: zoveel mogelijk functies op of in de buurt van het stuurwiel. BMW was er met de 7-serie het eerst mee. Mercedes heeft met de nieuwe M hoog ingezet op nieu we technieken. Waardoor die opnieuw getekende M weer aan de top staat van de off-roaders. Hij is vijftien centimeter langer en iets breder, maar tegelijk ook wat lager gebouwd. En dat zie je. Hij is ook vijftig kilo lich ter geworden en de kofferruim te groeide met een liter of der tig naar 2.050 liter De oplopen de taillelijn maakt hem veel mooier om naar te kijken. Want het voertuig uit 1997, de eerste premium-suv op de markt, was intussen wel wat bedaagd van uiterlijk geworden. Bulten De nieuwe ML zoals hij voluit heet, kent zoals hij in juli arri veert permanente vierwie- laandrijving. Maar de fabriek le vert er vanaf september een zand- en modderpakket bij waardoor hij in het terrein - als je tenminste de juiste knopjes indrukt - net zo goed als een LandRover Discovery de bulten en gaten te lijf kan. De voor- en achterwielophanging van de au to zijn volledig nieuw ontwik keld en isoleren het wegge luid wat beter. De zelfdragende car- KENNISMAKING rosserie gedraagt zich bijzon der rustig en de auto lijkt ge schikt voor lange trajecten zon der veel van het uithoudingsver mogen van de reizigers te ei sen. Wie wil kan net als in de S-Klasse van het merk pre-safe bestellen. Dat systeem herkent gevaarlijke situaties en slaat dan groot alarm: het spant de gordels alvast wat aan, sluit een eventueel geopend dak super snel en zet de stoel in de juiste positie om de veiligheidssyste men optimaal te kunnen laten werken. De voorinzitters profi teren van nieuwe hoofdsteunen die vroegtijdig het hoofd opvan gen bij een aanrijding. Alleen lucht De rijprestaties van deze M staan op hoog niveau, al moe ten we aantekenen dat Merce des bij de introductie uitslui tend auto's met de optioneel le verbare en duurdere luchtve ring meegaf. Ook in die outfit mocht het stuurwiel wat beter doorgeven wat de auto allemaal aan het doen is. Hij stuurt goed, maar ook met knap weinig ge voel. Mercedes rekent erop hier jaarlijks zo'n duizend nieuwe M's te kunnen slijten. Vorig jaar gingen er van het oude mo del nog 650 de showroom uit. Sinds 1998 - in de VS kwam de auto een jaar eerder op de markt dan bij ons - zijn er we reldwijd 620.000 verkocht, veel meer dan Mercedes had durven hopen. In de beginjaren kamp te het model met tamelijke kwaliteitsproblemen. De M werd ook twee jaar gebouwd De Mercedes M heeft een veel minder stijve vormgeving gekre gen. bij Steyr in Oostenrijk, maar de nieuwe komt uitsluitend uit de Amerikaanse fabriek in Tusca loosa. Daar wordt vanaf vol gend jaar ook de opvolger van de G-klasse gebouwd, die nu nog door Oostenrijkers in el kaar wordt gezet. Voor de 25 jaar oude G valt het doek van wege voortschrijdende veilig heidsnormen, zoals die voor aanrijdingen met voetgangers. Q) Mercedes ML Uitrusting: o.a. tractiecontrole, stabiliteitsregeling (esp), cruise control, airco, bergafwaarts snelheidsregeiing en heuvelwegrijassistent, alarm, startknop, bandenrepara- tieset, vierwielaandrijving, gedeeld inklapbare achter bankleuning, regensensor. Opties: o.a. luchtvering (2.600 euro); off-roadpakket met hoge en lage overbrenging, sperdifferentiëlen en carter bescherming (2.700 euro); roetfilter (met 600 euro overheidssubsidie). Prijzen: ML 280 CDI 67.550 euro, als 320 CDI ruim drie mille duurder. De 350 komt op 67.950 euro, de 500 op 96.000 euro. Grofweg is de ML 7.000 euro duurder dan zijn voorganger. Motoren: drie motoren zijn nieuw, en de vijfcilinder 270-diesel is vervangen door een rustiger common-rail V6. Verder een V6 350 benzine en een V8 500. Inspecteurs van Rijkswaterstaat worden voortaan ingezet bij ver keersongelukken. Is dat geen taak voor de politie? Mark van der Vusse van Rijkswaterstaat: „Zeker, bij zware ongelukken en aanrijdingen waarbij de schuld vraag niet duidelijk is. Maar medewerkers van Rijkswa terstaat bevinden zich vrijwel continu op de snelwegen in ons land en kunnen daardoor bij brokken snel aanwe zig zijn. Zij nemen dan de verkeersregelende taken over van de politie, zoals het plaatsen van pionnen en het ver wijderen van de auto's van de rijbaan. Uit proeven bleek dat de inzet van Rijkswaterstaat-inspecteurs een gunsti ge invloed had op de filevorming. Daarom gaan we over al in Nederland assisteren. Maar het blijft absoluut no dig om bij een ongeluk 112 te bellen. Op die manier wor den de hulpdiensten, ook Rijkswaterstaat en de politie, het snelst ingezet." Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia nl Meer vragen en antwoorden vindt u op de website van de krant, rubnek Auto Sportieve Amerikanen naar Wezep Eigenaren en lief hebbers van de Chevrolet Corvette, Chevrolet Camaro en Pontiac Firebird ko men zaterdag 23 april in Wezep bij elkaar voor de seizoensope ning van Stingray '82. Zo heet de vereniging, met ruim 600 leden de grootste in zijn soort in Nederland. Nage noeg alle leden hebben één of meer van deze Ameri kaanse sportwagens. Meer dan 200 auto's worden vanaf 13.30 uur verwacht op het parkeerterrein achter café-res taurant Coelenhage, Zuiderzeestraatweg 486 in Wezep. Ook zijn er stands met onderdelen, accessoires, schaal modellen en boeken. Info: 038-3763485 Jeep haalt sportschool-cijfers De autoshow van New York is het podium voor de 415 pk sterke Jeep Grand Cherokee SRT8. SRT staat voor Street And Racing Technology-afdeling van Chrysler, die eerder verantwoordelijk was voor bijvoorbeeld de Vi per, de Crossfire SRT6 en de 300C SRT8. De Grand Chero kee SRT8 heeft een 6,1-liter HEMIV8 met een vermogen van 415 pk en een koppel van 570 Nm. Dat hij ooit naar Nederland komt is hoogst onwaarschijnlijk. Daarnaast laat Jeep de Commander zien, die midden 2006 wel naar hier komt. Het ontwerp is gebaseerd op de aloude Wil lys Station Wagon (1946-1962) en de Wagoneer (1963-1991). Een Corvette Stingray uit de ja ren zestig. Supercharger in tweezits Cadillac De nieuwe Land Rover Discovery valt op met enorm veel ruimte en goede stoe len, ook achterin. Een heel apart vormgege ven, zware auto met veel kwaliteiten. Door Rien van der Steen Bij Land Rover kun je terecht voor stoere terreinwagens met een chique uitstraling. Dat geldt minder voor de Spartaan se Defender, een beetje voor de Freelander, maar zeker voor de Discovery en, de overtreffende trap. de Range Rover. In een Discovery - Disco voor fans - deed je toch een maatje min der. Met de komst van de derde Discovery is dat voorbij. Een ge weldenaar van een auto die wei nig meer onderdoet voor de Range Rover. Hij is gebouwd op een soort gecamoufleerd ladder- chassis en wordt geleverd als V6 diesel vanaf 54.800 euro. En vanaf 61.100 euro excelleert hij met Terrain Response, een elek tronisch systeem dat met vijf standen praktisch elke wegge- steldheid of het volledig ontbre ken daarvan aankan. Het sys teem maakt gebruik van abs, elektronische stabiliteitscontro- le, de elektronisch gestuurde differentiëlen, de tractiecontro le en hill descent, het systeem dat afdalingen veilig maakt zon der dat de bestuurder hoeft te remmen. Modder, gladde of rotsachtige ondergrond, de Discovery is er klaar voor. Het systeem komt al tijd in combinatie met luchtve ring, afkomstig van alweer die Range Rover. Je kunt er de Discovery in ter rein zodanig mee aanpassen dat het lijkt of hij een starre achteras heeft, hetgeen ver van de berm nog altijd plezierig is. De vorige Disco had starre as sen, maar dat paste niet meer bij het geavanceerde karakter van de nieuwe die dus rondom onafhankelijke ophanging kreeg met dubbele draagar- men. En toch, meteen hadden we eni ge ruzie met de elektronica. Want de auto protesteerde aan houdend dat zijn luchtvering (een optie) niet op peil stond. Er zat niks anders op dan de motor uit te zetten, opnieuw te starten en zo de boel te reset- ten. Rust Wat het eerst opvalt is de rust waarmee de fonkelnieuwe Land Rover zijn werk doet. We vielen op de V6 diesel, want zo'n 4.4 liter benzinemotor kost wel erg veel brandstof. Wie dat wil kan een zesversnel lingsbak bestellen voor de die sel, maar de zestraps automaat is werkelijk een juweel. Transit Binnenin ziet het er allemaal degelijk en fors uit. Een lekker groot stuurwiel, maar ook een tamelijk druk dashboard vooral qua middenconsole. De auto Q) Land Rover Discovery TdV6 SE automaat Standaard: o.a. elektrische handrem, lichtmetalen wielen, zes airbags, abs, tractiecontrole. Motor/techniek: 2.7 V6 turbodiesel (nog Euro 3) of 4.4 V8 benzine, beide met 4 kleppen per cilinder, permanente vierwielaandrijving, voor en achter stabilisator Vermogen: 190 pk, koppel 445 Nm bij 1.900 toeren. Lxbxh: 4.84 x 1.92 x 1.89 m. Wielbasis: 2.89 m. Draaicirkel: 11,5 m. Prijs: TDV6 SE aut 71 170 euro Bagageruim: 590 liter. TdV6S 54.800 euro (zonder Terrain Response) Taakinhoud: 82,5 liter. 4.4 V8 SE 71.900 Gewicht: 2.494 kg. Conclusie: De LandRover Discovery is een bakbeest, maar wel elegant cnn in de omgang. Door het nieuwe onderstel met onafhankelijke Max. trekgewicht geremd: 3.500 kg. wielophanging rijdt hij opvallend soepel. Voor Goed meubilair Terreintalent Rijgedrag Tegen Rollen in bochten Cijfertjes snelheidsmeter Score 8,5 heeft typisch design om zoveel mogelijk ruimte te scheppen. Hij biedt zeven mensen plaats, van wie de achtersten hun stoel tjes uit de vloer kunnen halen. Aan de achterkant oogt hij als een Transit, maar verder ziet hij er prachtig uit. De draaicir kel is verrassend compact, zij het dat hij bij zo'n ommetje ste vig wil gaan hangen. Ook zon de van die wel erg kleine cijfer tjes voor de snelheidsaandui ding. Uiterlijk is de Discovery tame- Verbruik: 1:8,5 Veel handelbaarder dan zijn voorganger, ook en vooral in het terrein. lijk eenvoudig. Simpele vlak ken, een motorkap die je het best als een deksel kunt om schrijven en een achterkant met asymmetrische deurhelf ten Waden Land Rovers zijn vanouds - de oervader stamt uit 1948 - wa gens met terreincapaciteiten. Je kunt niet zeggen dat de Discovery 3 strak op de weg ligt, want je voelt de koets wel steeds iets bewegen, en je reali seert je dat er heel wat elektro nica aan het werk moet zijn om de 4x4 zo goed op de weg te houden. De Discovery kan door zeventig centimeter diep water waden, maar we durven te wedden dat het gros van de bestuurders dat wel uit het hoofd laat met deze luxe automobiel. Het is vooral een monumentale reisauto met een gesoigneerde uitstraling, in navolging van de Volvo XC90 en de succesvolle BMW 5. Het was juist Land Rover, dat ooit aan de wieg van de vier- wieltrend stond. Maar van de bonkige terreinautotrekjes, zo als een reservewiel achterop, is niks meer over. Cadillac laat in New York zijn XLR-V zien, een krachtige ver sie van de tweezitter XLR die vorig jaar op de markt kwam. Met een supercharger pompte Cadillac het vermogen van de 4.4 V8 op naar liefst 440 pk. De nieuwe variant van Cadillac komt in 2006 naar Nederland. De potente Cadillac met super charger komt ook naar Europa. Met zessen in een Mercedes R Op de New York In ternational Auto Show beleeft de Merce des R-Klasse zijn we reldpremière. Het nieu we model heet Grand Sports Tourer en is voor al ruim met plek voor zes inzittenden. De R-Klasse is 5.15 m. lang en de vier stoelen ach terin zijn apart neer- klapbaar, zodat het ba gageruim maximaal 2.057 liter groot wordt. Hij heeft desgewenst een V6 of een V8 onder de kap met vermogens van 224 tot 306 pk, alle gekoppeld aan automaten en vierwielaandrijving. Renault Laguna gaat trapje hoger Vijf meter en vijftien centime ter Mercedes: de nieuwe R. Prijzen Renault Laguna 1 6 22 495 euro, 1.9 dCi 27.695 euro. Grand Tour v.a. 24.495 euro, GT 2.0 Turbo 31.295 euro. IS10F 3195! Foto Wout van Assendelft De enorme Land Rover Discovery is in de omgang veel soepeler dan je zou verwachten. Renault doet zijn best de belangstel ling voor de Laguna op peil te houden, en daar om presenteerde het onlangs een gefacelifte versie. De motorkap is wat korter geworden en het grijze kunststof deel dat eruit zag of de auto gecamoufleerd rondrijdt, is verdwe nen. Het dashboard is veranderd, net als de bekleding. Het nieuwe optionele navigatiesysteem Car- minat werkt razendsnel en makkelijk. De auto gedraagt zich in bochten wat beter dankzij dikkere stabilisators tangen, er is gesleuteld aan versnellingsverhoudingen en de motoren zijn onder handen genomen. In septem ber komt er een roetfilter voor de diesels. De Laguna, hier tegen de ach tergrond van het Italiaanse Or- vieto, kreeg een ander front.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25