PZC Auto Gel-gevulde zadels in samenwerking met AutoTrack.nl Bijdehand K£jjiB FIAT MULTIPLA Lekkerbekken in de Messe van Essen u Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 1 april 2005 PersoltetLg^tfa bedrijfsvervoer voor langë-of korte termijn Schelde Autolease Glldeweg22 4383 NK Vlisiingen Tel.: 0118-424022 - wwwscheldeiutole.Tsc.nl info@ichelde.Tutoleise nl Wat De Peilstok OVerkeersorganisaties pleiten voor het gelijktrekken van de verkeersregels in Europa. Een hele opgave, lijkt ons. Welk buitenlands verkeersgebruik zou u graag in Nederland zien: Turkse 'aftel-ver keerslichten', de helft aan verkeersborden zoals in Noorwegen, tolheffing in de stad zoals in Londen, of iets anders? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Krapkeergarages? O Waar ergert u zich het meest aan bij parkeergarages, luidde de vraag van vorige week. Hoge parkeertarieven, kleine vakken en te smalle rijbanen zijn samen goed voor tachtig procent van alle stemmen. Enkele lezers wezen nog op de lage doorrij- hoogtes vr—die een claustrofobisch gevoel versterken. deugt er niet aan parkeergarages? Te duur O Te kleine parkeervakken Q Te smalle rijbanen en krappe bochten Te snel vol Q Onveilig gevoel Tegenliggers andere parkeerders Beperkte betaalmogelijkheden Afwezigheid van een parkeerwacht Q Moeilijk bereikbaar O Fred Wilkes van Q-Park, beheerder van 150 garages door heel Nederland: „We merken dat mensen voor al dicht bij hun doel willen parkeren, ongeacht het tarief. Wat dat betreft is de uitslag toch wel verbazend. Kleine vakken, krappe bochten en smalle rijbanen komen vooral voor in oude garages, waarbij vaak de zuilen een sta-in-de-weg zijn. Gelukkig ondergaan veel grote parkeer garages in Nederland momenteel een metamorfose, waar door bijna alle ongemakken tot het verleden behoren." Ruim 12.000 stemmen bracht u als lezers van Auto uit op zoek naar de Lelijkste Auto. Abso lute winnaar is de Fiat Multipla, gevolgd door 'plastic pig' Reliant Robin en de AMC Pacer. Door Corno van den Berg O ver smaak valt niet te twisten, I maar een groot ste gemene deler bestaat wel dege lijk. Zeker bij auto's, zo blijkt uit onze Verkiezing van De Lelijk ste Auto op internet. Grofweg zijn twee categorieën te herken nen. Voornamelijk zijn het pro beersels van ontwerpers om een groter pubhek te trekken - let wel: kopers, geen jolige toe schouwers. De andere categorie zijn de suffe types die zich grauw en onopvallend over straat bewegen. Wie zijn handtekening onder het ontwerp van de winnende Multipla type 99-04zette is on bekend. Zeker is dat BMW's top ontwerper Chris Bangle des tijds voor Fiat werkte. Toen hij naar BMW ging ondertekenden honderden mensen een petitie op internet om zijn aanstelling tegen te houden. Ze hadden al visioenen van Duitse Multipla's. Overigens won de Fiat tal van prijzen en titels, waaronder die van beste occasion, beste gezins auto en slimste mpv. Het is een gewaardeerde occasion: veel ruimte voor weinig geld. Plastic varken DèTleliant Robin uit de jaren ze ventig is bijna van de weg ver dwenen. Bezitters moesten vaak hoongelach dulden wan neer het driewielige 'plastic var ken' zoals het fiberglas autootje in de volksmond heette, pas seerde. Maar in Engeland wer den er wel 500 per week ver kocht. Hierdoor kon Reliant zich zelfs storten op het maken van race-auto's. Desondanks moest de fabriek in 2001 de poorten sluiten. De AMC Pacer schreef geschie denis als eerste ruimtewagen, met opvallend veel glas en ruimte. Het was 1975 en de Pa cer bezorgde AMC mooie ver koopcijfers. Maar autofielen voeren op internet nu nog ver hitte discussies of het wel erg beperkt houdbare ontwerp het merk failliet liet gaan. In 1987 ontfermde Chrysler zich over de resten van AMC. MBHIgEgL I TireTagz, rage in de VS. Zeg 't met wielen!? In de VS zijn auto-tuners helemaal wild van TireTagz: korte metalen armpjes met led-verlichting die aan de wielen worden gemonteerd. Zodra de auto gaat rijden vormen de led'jes teksten, figuren of animaties. In de toekomst kunnen de lampjes zelfs corresponderen met de bas van de autoradio, waardoor de auto lijkt te 'dan sen'. Volgens de producent zijn TireTagz toegestaan in de VS. Voor Nederland zouden we aanschaf voor de openbare weg niet aanbevelen - de politie hanteert een strikt beleid ten aanzien van onnodige verlichting in het verkeer. Info: www.tiretagz.com Laatste reis per Cruiser de Lelijkste DE EIGENAARS: „Je hoort mij ook niet beweren dat het moeders mooiste is." DE EIGENAARS: ,Wel een perfect hoge instap door die vorm, en ik heb last van mijn rug." EIGENAARS: „Ok, dat had iets dynamischer gekund." EIGENAARS MARK EN JACQUELINE VAN DER HEIJDEN uit Veghel in hun tweede Multipla, een diesel: „Wij zijn er blij mee. Plaats voor zes en nog een hoop bagage. Hij heeft drie driepuntsgordels achterin voor onze kinderen, en hij rijdt hartstikke lekker. Multipla-bezitters knipperen altijd met hun lichten als ze elkaar tegenkomen. Al die kritiek schept blijkbaar een band. De volgende wordt weer een Multipla." DE EIGENAARS: „Meestal gebruiken wij de middelste stoel als armsteun. Soms zit oma tussen ons in." DE EIGENAARS: „Och, status bij een auto zegt me niks." RELIANT ROBIN Q) Top tien lelijkste auto's KLASSEMENT (totaal aantal stemmen: 12.081) Fiat Multipla 1260 Q FSO Polonez 487 Reliant Robin 859 Lada Niva 459 AMC Pacer 785 Q Nissan Micra 413 Opel Agila 632 (f) Honda Jazz 391 Citroen Axel 577 -Q) Renault Avantime 382 De redactie had in totaal 52 modellen voor de titel genomineerd, uiteenlopend van de Lamborghini Countach tot de Smart Forfour. Zie voor de complete uitslag de website van de krant, rubriek Auto. Mark Peterse uit Lage Mierde, eigenaar van een Robin uit 1975: „Lelijk? Ik krijg veel opgestoken duimen als ik op de weg zit en ik hoor vaak dat mensen het leuk vinden dat ze nog rondrijden. Ik heb er nu zo'n 300 uur inzitten en hij is bijna klaar. Door de polyester-body kan ik alles zelf doen. Het wordt echt mijn auto." Foto Mare Bolsius AMC PACER Klaas van Dijk, eigenaar van het AMC-museum in Berli- kum, heeft vier Pacers: „Ik begrijp niet dat mensen hem lelijk vinden. Hij was zijn tijd ver vooruit, met een mooi lijnenspel. Er zijn er toch 500.000 van verkocht. D'r rijden er denk ik nog honderd in Nederland." Foto Jacob van Essen Hoge Noorden Een enquête onder de re dactie van 1 op 14 heeft uitgewezen dat wij de he dendaagse fiets protserig, duur, te hightech en gebruiksonvrien- delijlc vinden. Allereerst zijn daar de versnellingen. Toen de fiets nog een fiets was had een luxe model drie versnellingen. Van Sturmey Archer. Met zo'n hendeltje op het stuur en een kettinkje in de achtemaaf. In z'n drie vlogen je benen als wild geworden in het rond, in zijn één gierde de ademhaling als een stoomfluit uit de borstkast. Met andere woorden, iedereen reed in zijn twee. Waardoor je net zo snel trapte als iemand zonder versnellingen. En zo was het goed. Toen kwam de derailleur. Met vijf versnellingen. Dat was ei genlijk al drie te veel. Tegen woordig heb je fietsen met 21 versnellingen. Waarom? Zodat je tegen fietsvrienden kan zeg gen: „Ik rijd eigenlijk het liefst in zijn zeventiende" Onzin. 21 ver snellingen is net zo overdreven als een roeiboot met drie rie- Door Maks Mulder men. Met gel-gevulde zadels. Ook al geen ontwikkeling waar we blij mee zijn. Fabrikanten beweren dat daardoor het zit comfort verhoogd wordt. Maar dat geldt alleen wanneer je het als prettig ervaart om op een volgepoepte luier te schomme len. Want zó voelen gel-gevulde zadels. Met de verlichting is het hele maal richting afgrond gegaan. „Even de fiets pakken" is er allang niet meer bij. Dankzij de op laadbare koplamp. Waarvan de accu altijd leeg is waardoor hij minstens acht uur op de op lader moet. En het sensor-ge stuurde achterlicht op batterij en. Die eveneens altijd leeg zijn omdat de sensor blijkbaar zo ge voelig is dat hij zelfs op het kna gen van de houtwurm in de schuur reageert. Voor- en achtervering. Alweer een toevoeging die de charme van fietsen ernstig heeft aange tast. Wat was het enig leuke aan fietsen? Het op de bestem ming aankomen! Datje einde lijk af mocht stappen. Met vlam mende pijn in je gat, je polsen, je schouders, je rug en je nek van al dat gehotsebots. Voelde je je toch een beetje een held die wel degelijk iets volbracht had. Maar het ergste is dat de fiets door al die innovatie bela chelijk duur is geworden. En daardoor nóg pilcgevoeliger. Waardoor je hem na elke fiets tocht met minimaal drie akelig krullende lcabelsloten aan een onroerend goed moet veranke ren. Kortom: gedoe. En als die ontwikkeling zich doorzet ne men wij veel liever de auto. Door Riem van der Steen In het Duitse Essen is van don derdag 7 tot en met zondag 10 april voor de 17de keerde Tech no Classica. Met spectaculaire sport- en raceauto's, klassiekers en oldtimers. De organisatie spreekt zelf over de grootste klassiekerbeurs ter wereld. Vo rig jaar trokken de 19 hallen liefst 129.000 bezoekers. Mandela Nieuws is er ook. Aston Martin grijpt Essen aan voor de lance ring van de DB9 Volante. Er staat zelfs een nog sterk geca moufleerd prototype van de Mercedes-Benz S-Klasse die in september in Frankfurt ge toond wordt, en Morgan, het laatste particuliere Britse auto merk, toont de nieuwe Road ster. Maar je komt er ook de MB 300 van voormalig bondskanse lier Konrad Adenauer en een S-Klasse van Nelson Mandela te gen. Bij BMW staat een vijftig jaar oude driewielige Isetta, VW laat alles zien tot en met de eerste Bentley gebouwd onder Duitse regie. Het viert verder 30 jaar Polo en 50 jaar Kar- mann-Ghia, zoals Audi ophef maakt over 25 jaar Audi quat- tro en Skoda over 100 jaar auto- mobielbouw. Bij Ford staat een reeks Capri's en GT's Er zijn shows van historische vrachtwa gens, modelauto's en histori sche uurwerken en tijdmeters. Techno Classica, Messe, Essen. Don derdag en vrijdag 10.00-18.00 uur, za terdag en zondag 9.00 tot 18.00 uur. Toegangsprijs 18 euro. Essen is te be reiken via de A40 (Duisburg-Oberhau- sen) Ford filtert afvalwater Ford Motor Company is met een proefproject gestart om afvalwater van de lakspuiterij beter te reinigen. In Saarlouis (Duitsland) wordt afvalwater met fosfaat - gebruikt tegen roestvorming - in drie stappen gezuiverd. Eerst breken speciale bacteriën substanties af, dan gaat het water door een nanofilter, dat alleen minuscule deel tjes doorlaat. Tenslotte vindt 'omkeerosmose' plaats. In Saarlouis produceert Ford de Focus en de Focus C-MAX. Een BMW Isetta met caravan, te zien in Essen. De Italiaanse carrosseriebouwer Zanardo heeft zijn eerste rouwauto op basis van de Chrysler PT Crui ser afgeleverd in Nederland. Importeur Van Willegen uit Veen overhandigt hem vandaag aan uitvaartonderne ming Vervaart in De Meern. De auto is een meter ver lengd en beschikt onder meer over een hydraulisch be wegende vloer en een achteruitrijcamera. Hij kost 63.950 euro zonder btw en bpm. De PT Cruiser-rouwauto. -■ Foto Jos Waltheer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23