lederwijs gewoon eigenwijs Tij is definitief gekeerd voor Racoon Provinciale Staten zetten deuren open voor bezoekers Katinka Polderman neemt met zelfspot publiek voor zich in PZC 17 Introductie over familieopstelling Ijsmeester Henk Kroes opent expositie galerie Kos kunst vrijdag 1 april 2005 door René Schrier MIDDELBURG - Provinciale Staten gaan gasten ontvangen en hen een soort VlP-behande- ling geven. In de Statenvergade ring van vrijdag 15 april ge beurt dat voor het eerst. Steeds treedt een politieke partij bij toerbeurt als gastheer op. De eerste keer is dat de PvdA. Iedereen kan zich voor deze ont vangsten aanmelden bij de Sta- tengriffie. Om dat wat gemakke lijker te maken verschijnen bin nenkort speciale bonnen in de huis-aan-huisbladen en op de in ternetsite van Provinciale Sta ten. De gedachte achter deze ont vangsten is dat Statenleden als volksvertegenwoordigers zoveel mogelijk contacten moeten leg gen met de Zeeuwse burgers. Be zoekers knjgen bij hun ont vangst voorafgaand aan de ver gadering een uitleg over de ma nier van werken van Provinciale Staten. Ze zullen ook herken baar zijn als gast, door een bad ge op hun revers. Dat maakt het voor Statenleden makkelijker hen aan te spreken. De statengriffie wil met deze be zoeken de kloof tussen Staten leden en burgers verkleinen, legt communicatiemedewerk ster E. Hermsen uit: „Statenle den zijn gewone mensen die je aan kunt spreken en aan wie je wat kunt vragen. Sommige men sen hebben het idee dat de Sta ten in een hoge ivoren toren zit ten en daar proberen we, onder meer met deze ontvangsten, wat tegen te doen." Belangstellen den kunnen op de publieke tri bune een debat volgen, maar zich ook in de wandelgangen op houden en letterlijk en figuur lijk een kijkje achter de Zeeuw se politieke schermen nemen. Hermsen voegt eraan toe dat de Staten meer en meer naar bui ten proberen te treden. Zo wordt er aan gewerkt de Staten vergaderingen via internet recht streeks uit te zenden, zoals de Tweede Kamer dat ook doet. Mo menteel zijn de Statendebatten al rechtstreeks op de radio te ho ren. Verder gaan commissies uit de Staten wat vaker op locatie vergaderen en werkbezoeken af leggen. Brochure Binnenkort geeft de statengrif fie een brochure uit, getiteld 'Praten met de Staten'. Daarin staat wat mensen moeten doen als ze willen inspreken bij een vergadering over een onderwerp dat hen na aan het hart ligt. Ook staat in de brochure welke weg bewandeld moet worden voor een zogenoemd burgerini tiatief. Dat is een voorstel dat in de vergadering van Provinciale Staten behandeld wordt op ini tiatief van een burger. Ook scholen worden in de gele genheid gesteld Statenleden te ontmoeten, hetzij in de vergader zaal van Provinciale Staten, het zij door een bezoek van politici aan de school. Over twee weken wonen 170 leerlingen van de Christelijke Scholengemeen schap Walcheren een vergade ring bij. MIDDELBURG - Bureau In- terakt uit Tiel geeft woensdag 6 april in Middelburg een intro ductieavond over familieopstel lingen. Het werk van Bert Hellinger, in Nederland bekend onder de naam familieopstellingen, biedt de mogelijkheid te onderzoeken wat de oorzaak is van proble men in leven, werk en relaties. Vaak liggen verstoringen in de familie van herkomst ten grond slag aan de huidige onvrede. In een opstelling spelen onbeken den de rol van de familieleden, zodat zichtbaar wordt hoe de or de in het systeem verstoord is. Het werk is oplossingsgericht. De introductie in Hotel Arnevil- le duurt van 19.30 tot 22.00 uur. Aanmelden via 0344-634324 of www.familieopstellingen.nl. GOES, 't Beest Cabaret: Katinka Polderman Nathalie Baartman. Ook van avond in 't Beest, 20.30 uur (uit verkocht). door Rolf Bosboom Ze komt op in grote rookwol ken en begeleid door snoei harde rockmuziek, die abrupt weer stopt. Dan zet Katinka Pol derman een mooi, wrang liedje in over even onverwacht als on gewenst bezoek. De tegenstel ling kan nauwelijks groter zijn. Het was gisteravond de eerste keer dat Polderman, afkomstig uit 's-Heer Abtskerke, in Zee land optrad nadat ze in februari tot haar eigen verbazing win naar werd van het Leids Caba retfestival. Omdat ze nog geen avondvullend programma heeft - haar optreden duurde amper een half uur - kwam ze naar Goes samen met Nathalie Baart man, die net als zij aan de Ko- ningstheaterakademie in Den Bosch studeert. Baartman vergrootte op onder houdende wijze de hang naar vroeger tijden tot in het absurde uit, gekleed in een antieke 'gele genheidsjurk', bij uitstek ge schikt voor hoogtijdagen zoals Hemelvaart. „Je kunt er zo in op stijgen." Haar bijdrage, uitmon dend in een hilarische buikdans- act, bleek vooral een verbeel ding van kritiek op de kilheid van de huidige samenleving. „Het maken van winst staat ho ger op de politieke agenda dan het maken van contact." Ook Polderman wil nadrukke lijk niet 'hip' zijn. Ze is wars van theaterconventies, koket teert daar zelfs mee, door te wij zen op haar gebrek aan decor en door meteen maar de toegift te doen. „Dan weten jullie dat dit het gratis nummer is." De pom peuze opkomst benadrukt al leen maar het antitheatrale ka rakter van haar programma, dat soms sterk doet denken aan Bri gitte Kaandorp Met haar zelfspot neemt Polder man het publiek wel voor zich in, evenals met haar liedjes, ge kenmerkt door sobere gitaarbe geleiding en ingenieuze teksten. Het is vaak mooi, ironisch ver woorde maatschappijkritiek, zo als op de cultus van collectieve rouw'bij dramatische gebeurte nissen. „Ik hoop dat ik niet doodgeslagen wordt", zong ze, „want dan komt er een stille tocht voor mij." Memorabel is haar 'ode' aan zan geres Christina Aguilera. „Ik kwam erachter dat er nog geen loflied op haar was", zei ze ter introductie. „Dan moet Polder man het maar weer doen. Ik heb er een meezinger van gemaakt." Het nummer stelt de wijze waar op Aguilera de vrouw als lustob ject presenteert, sarcastisch aan de kaak. ..Driewerf hulde voor Christina. Hersens was toch niet echt iets voor ons soort. ZIERIKZEE - Voormalig ijs meester en later voorzitter van de Friese Elfstedentocht Henk Kroes opent zondagmiddag de nieuwe expositie bij galerie Kos in Zierikzee. Galeriehouders Els en Chris Grinwins stellen daarin het Frie se landschap centraal. Kroes be toonde grote affiniteit met het Friese platteland als directeur van de provinciale vereniging voor natuurbescherming 'It Fryske Gea'. Galerie Kos toont in deze nieu we tentoonstelling tot en met zondag 8 mei werk van Janneke Hengst. Harry Boiten en Tessa Braat. Hengst is een Friese schil deres die haar inspiratie vooral put uit haar nabije woonomge ving. Boiten biedt impressies van het Noord-Nederlandse pol derlandschap en van de Wadden eilanden. Keramiste Tessa Braat tekent voor de Zierikzee- se inbreng met haar schalen en vazen die vooral kenmerkend zijn door de bijzondere glazu ren. Kroes opent de tentoonstel ling rond 15.00 uur. Zelf leren Op een Iederwijsschool worden bestaande onderwijsstructuren overboord gegooid. Kinderen doen wat ze zelf willen doen. foto GPD/Cees Mooij om de school te stichten en voldoende geld voor een onderkomen bij elkaar te krijgen. „Eigenlijk zouden we een sponsor moe ten vinden, om een gebouw te kunnen betrekken, want we merken wel dat er belangstelling is", vertelt Marianne Ja cobs, lid van de initiatiefgroep leder- wijs Zeeland. Recent was er een infor matiebijeenkomst over het Walcherse initiatief waar een twintigtal belang stellenden op afkwam. Zelfs vanuit Schouwen-Duiveland was er interes se. Jacobs: „We peilen momenteel de behoefte en bouwen aan de basis." Interesse De ideeën voor de Iederwijsscholen stammen uit Amerika en komen voort uit de Subury Valley School. Wie voor het eerst kennismaakt met de aanpak van de Iederwijsscholen kijkt wel even op. Het komt er namelijk op neer dat kinderen zelf bepalen wat, hoe en op welk moment ze iets willen leren, vanuit hun eigen interesse. Dat leidde bij het CDA-Kamerlid tot de conclu sie dat deze scholen veredelde speel plaatsen zijn. Gerda Doelman, een van de leden van de Zeeuwse initiatiefgroep, geeft toe dat er op een Iederwijsschool meer wordt gespeeld dan op een 'gewone' basisschool. „Als iets een kind niet in teresseert, kun je het er een jaar lang proberen in te stampen, zonder dat het blijft hangen. Het kind heeft dan al z'n energie nodig om zich te handha ven. Op die leeftijd gaat de ontwikke ling van het ene kind sneller dan die van het andere kind. Daar wordt in het Iederwijs nadrukkelijk rekening mee gehouden. Het gaat er om dat ze zich door spelen ontwikkelen." Jacobs en Doelman wijzen er op dat er niet alleen gespeeld wordt op de Ieder wijsscholen. Als kinderen met een computer aan de gang willen, moeten ze kunnen lezen en eventueel rekenen. Op dat moment hebben ze zelf die be hoefte en pikken ze het veel gemakke lijker op. Universiteit Een van de opmerkingen die het leder- wij sonderwijs tegengeworpen krijgt, is dat er geen aansluiting is op vervolg onderwijs. Dat klopt niet, legt Marian ne Jacobs uit. Op Iederwijsscholen kunnen kinderen terecht van 4 tot 18 jaar. Als leerlingen dat willen en er aan toe zijn, kunnen ze aanvulling krij gen vanuit het reguliere voortgezet on derwijs. Jacobs: „Maar niet ieder kind moet toch per se naar de universiteit. Je hoeft niet op iedereen de druk te leggen dat hij of zij alsmaar hoger moet en beter moet presteren." Iederwijs is een kostbare vorm van on derwijs. De ouders moeten zelf voor de kosten opdraaien. Toch betekent dat volgens Jacobs niet dat Iederwijs elitair is. Ter illustratie wijst ze op een Iederwijsschool waar het met hulp van de gemeente gelukt is een leerling aan te nemen van een moeder met een uitkering. Dat toetsen ontbreken op de Iederwijs scholen is in de visie van Doelman niet meer dan logisch: „De normen voor die toetsen worden opgelegd door de maatschappij. Maar de maat schappij verandert op alle fronten. Het is belangrijk dat je goed kunt reke nen en de taal beheerst, maar sociale vaardigheden zijn even belangrijk." Dat is trouwens iets waar het regulie re onderwijs ook achter is gekomen. Niet voor niets heeft iedereen daar de mond vol van het ontdekken van de competenties van kinderen. Ze voegt er aan toe dat een toets slechts een momentopname is. Een mo ment waarop iemand, vooral de ouder, Band keert met tijdloze popplaat terug naar de essentie wil weten hoever zijn of haar kind is. Maar daar ben je als ouder snel ge noeg achter, voegt ze er aan toe. „Als een kind op enig moment thuiskomt met de mededeling dat het een paar woorden kan lezen, dan weet je dat er weer een stapje in de ontwikkeling is gezet. Zo gaat het ook met rekenen en andere zaken. Dat houd je als ouder normaal gesproken zelf in de gaten. Dat zie je als je met je kind bezig bent." Volgens de twee zijn schoolcij fers er alleen om ouders en leerkrach ten het idee te geven dat ze meer greep op de kinderen hebben, en misschien voor hun eigen gemoedsrust. Meepraten Ook opmerkelijk is dat de leerlingen op een Iederwijsschool meepraten over de dagelijkse gang van zaken. Niet omdat alles democratisch moet zijn, het moet er juist sociocratisch aan toegaan. Dat wü zeggen dat ieder een zich moet kunnen vinden in de be slissing die uiteindelijk genomen wordt. De regels maken de leerlingen en de begeleiders samen. Jacobs en Doelman hebben bewust voor Iederwijs gekozen omdat het hen aanspreekt en deze vorm van onder wijs past bij hun manier van leven. Niet omdat ander onderwijs niet deugt. Jacobs: „Het moet je eigen over tuiging zijn. Je moet er zelf echt ach ter staan." Ouders zullen er ook zelf wat voor moeten doen. Niet alleen kost het meer, maar het is niet uitgesloten dat de ouders te maken krijgen met reisaf standen als het initiatief op Walche ren of wellicht ergens anders van de grond komt. De initiatiefgroep houdt er namelijk rekening mee dat de eer ste Iederwijsschool ergens in een dorp terechtkomt. Liefst aan de rand van een dorp. Want bij Iederwijs hoort niet alleen een spannende school, maar ook een spannende omgeving, waarin kinderen van alles kunnen ont dekken. Overigens heeft de groep wel twee gebouwen op het oog, maar zoals gezegd: de financiën vormen nog een struikelblok. Marianne Jacobs zou graag een datum noemen voor de ope ning van de eerste Iederwijsschool in Zeeland, maar dat zit er voorlopig nog niet in. Goed beschouwd staat Iederwijs voor Eigenwijs. Niet in de dwarse beteke nis van het woord, maar in de beteke nis van iedereen op zijn eigen wijze. ter 'Hanging with the clowns', met een REM-achtig intro, en de ballad 'Brother' zijn nog niet of nauwelijks li ve beproefd. Bekende publieksfavorie ten zijn inmiddels 'Hero's in town', 'Lo se another day' en het verstilde 'Love you more', dat de volgende single wordt. Hoewel de teksten van Bart van der Weide niet zijn bijgevoegd ('Ik vind dat ik duidelijk genoeg articuleer'), zijn ze zeker niet minder belangrijk geworden. „Over het algemeen ben ik wel wat se rieuzer geworden. Ik zing niet meer over meisjes en ijsjes, zoals op de eerste plaat. Ik zou ook niet meer terugkun- nen naar die verhalende college roek-teksten. De sarcastische grappen en grollen zijn wel gebleven." Ook de mooie oneliners ontbreken niet, zoals Smalltalk travels quicker than the truth can tie its shoes ('Hero's in town'). Een van de fraaiste teksten is die van 'Kingsize'. „Het nummer gaat over de samenleving die veramerikaniseert, waarin alles draait om geld en iedereen alleen maar méér wil. Dat vind ik wal gelijk", zegt Van der Weide. „Het is niet mijn bedoeling belerend over te ko men. Ik heb het altijd over 'you', maar zing eigenlijk vooral tegen mezelf. Het is de boodschap: als je maar niet net zo wordt." Het tij is definitief gekeerd voor Ra coon, vernachten De Kroon en Van der Weide: een nieuw label, een nieuw boe kingsbureau (Agents After All), een nieuwe manager (het Belgische Gentle- management) en vooral een nieuw al bum, waarmee ze naar hun overtuiging zichzelf hebben overtroffen. „Het is nu do or die, alles of niets." 'Al les' houdt onder meer veel optreden in, maar zeker ook het bereiken van een breder publiek. „De plaat komt tege lijk uit in België. Van daaruit willen we verder gaan. Daarnaast blijf je als muzi kant altijd hopen op die één of twee nummers die de wereld over surfen. Ne ver give up for the best song in the world." Racoon beseft het geduld van de fans zwaar op de proef te hebben gesteld. Ook de laatste weken zijn de releaseda ta van album en single herhaaldelijk op geschoven. „We zijn al tweeënhalf jaar bezig. Dan moet je het op het laatst niet willen afraffelen. We hebben be wust de tijd genomen. Het is net als wijn. Die moet ook rijpen." Racoon treedt morgen op in De Piek in Vlissingen, met Astral Motors in het voor programma, aanvang: 22.00 uur. Vrijdag 8 april is de band vanaf 14.00 uur bij cd-win- kel Van Leest in Goes. Racoon staat ook twee keer (9 april Enschede, 16 april Leeuwarden) in het voorprogramma van de komende tournee van Blof. door René Schrier De Iederwijsscholen rijzen als pad destoelen uit de grond. In 2000 werd de eerste in Nederland gesticht en nu is er al een twintigtal. Geen won der dat zoiets de aandacht trekt van politici en critici. Onlangs gooide CDA-Kamerlid Jan de Vries de knuppel in het hoenderhok. Volgens hem zijn de Iederwijsscholen veredelde speelplaatsen, zonder les- aanbod en zonder toetsen. Voor- en te genstanders roerden zich. Ook in Zeeland is belangstelling voor het Iederwijs-idee. Een initiatief in Groede haalde het niet. Momenteel wordt op Walcheren al ruim een jaar aan Iederwijsplannen gewerkt. De ini tiatiefgroep zit een beetje in een vi cieuze cirkel. Enerzijds wil zij belang stellende ouders graag wat laten zien. Dat kan echter niet door het ontbre ken van een eigen onderkomen. En om dat er nog niet voldoende kinderen zijn, is het vervolgens weer moeilijk door Rolf Bosboom GOES - Aanvankelijk zou het nieuwe album van Racoon Stamina gaan he ten. ofwel doorzettingsvermogen. Dat is precies wat de band, met Goes als ba kermat, de afgelopen jaren heeft ge toond. Uit vrees dat te veel mensen het woord niet kennen, werd de titel Another day. De lading is niettemin ge lijk. „Het is nu een andere dag, dus niet meer zeuren over wat er is gebeurd. We moeten vooral mooie liedjes schrijven." Het verhaal is inmiddels bekend. In het najaar van 2002 zette platenmaatschap- pij Sony tijdens de grote schoonmaak van de Nederlandse muziekindustrie ook Racoon op straat, het viertal dat de veelgeprezen albums Till monkeys fly (2000) en Here we go, stereo! (2001) had afgeleverd, dat het onverslijtbare wereldnummer 'Feel like flying' op zijn I naam had staan, dat in de Marlboro I; Flashback Tour het repertoire van Faith No More een nieuwe inhoud had '1 gegeven, dat op het grote Pinkpop had j gespeeld. De band was geschokt. „We zagen wel tekenen om ons heen dat er wat gaande was, maar we hadden niet verwacht dat wij daar ook de dupe van zouden worden", zegt bassist Stefan de Kroon. „Je wordt ineens helemaal teruggewor pen op jezelf", vult zanger Bart van der Weide aan. „Dan kun je twee dingen doen: je koppie laten hangen of je schouders eronder zetten. Dat laatste hebben we gedaan." De gevolgen waren desondanks groot. De vier (naast De Kroon en Van der Weide gitarist Dennis Huige en drum mer Paul Bukkens) waren al enkele ja ren gewend van hun muziek te leven. Door het uitblijven van een nieuw al bum, liep ook het aantal optredens te rug en moesten de bandleden baantjes nemen om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. De Kroon en Van der Weide verhuisden allebei terug naar Goes. Aan opgeven heeft de groep echter geen moment gedacht. „Daarvoor za ten we veel te veel in de band. We had den nog lang niet het idee dat we ermee klaar waren", zegt De Kroon. Van der Weide: „Dit is nu eenmaal wat we kun nen. We dachten: we zullen ze eens een poepie laten ruiken." Van groot belang daarbij was de steun en inzet van Mi chel Schoots (ex-Urban Dance Squad), die Till monkeys fly had geproduceerd en onmiddellijk zijn hulp aanbood bij een nieuw album. „Een absolute vak man." Racoon is ook nooit gestopt met num mers maken. „We schrijven altijd wel. Sinds Here we go, stereo! hebben we Racoon, met (vlnr) Stefan de Kroon, Paul Bukkens, Bart van der Weide en Dennis Huige. vijftig, zestig nummers geschreven. In het begin waren ze heel bozig, gefrus treerd, door wat er was gebeurd. Later werd dat minder. Uiteindelijk zijn al leen de allerbeste nummers overgeble ven. De rest ligt op de plank." Eén doel hebben ze altijd voor ogen ge houden: het maken van een 'tijdloze popplaat', met uitsluitend nummers 'die in potentie een single kunnen zijn'. „We hebben duidelijk gekozen voor te rug naar de basis, naar de essentie: van uit het singer-songwritergevoel num mers schrijven die er ook akoestisch he lemaal staan. Het is het less is mo re-idee: een liedje laten klinken zoals het is. Alles is nu gericht op de zang. We hebben het idee laten varen om inte ressant te doen met drumsbreaks, vette baspartijen en gitaartierelantijnen. Ie dereen speelt in dienst van het liedje. Je hoort echt vier mensen spelen, met af en toe wat toetsen eroverheen." Het betekent tevens een terugkeer naar de opzet van het debuutalbum, subtiel gesymboliseerd door een fluitende Van der Weide waarmee, net zoals in 'Hila rious' op Till monkeys fly, de plaat be gint. Verdwenen zijn de muzikale com plexiteit en gelaagdheid van Here we go, stereo!. Ook bij optredens wordt, af gezien van met name 'Autumn tunes' en 'Eric's Bar', veelal weinig van dat al bum gespeeld. ,,Elke plaat is een mo mentopname. Op beide albums zijn we nog steeds trots, maar de gelaagdheid van Here we go, stereo! is moeilijk over te brengen op het podium. 'Side ef fects', bijvoorbeeld, is een heel lastig nummer om live te doen." Demo In december 2003 nam Racoon in twee dagen een demo op met zeventien nieu we nummers. De drum- en baspartijen daarop zijn voor een belangrijk deel overgenomen op Another day. „De li ve-feel was zó ontzettend goed. Het stond er ook allemaal in één of twee ta kes op", zegt De Kroon. Enkele maanden later kon het kwartet een contract tekenen bij platenmaat schappij Play It Again Sam (PIAS), al is het wel een licentiedeal. Dat bete kent dat de maatschappij de persing, promotie en distributie van het album verzorgt, maar dat de verdere kosten voor rekening van de band komen, Die foto PIAS heeft er dan ook veel in geïnvesteerd. „We hebben alles zelf geregeld, maar daardoor is het ook echt óns product ge worden." Groeibriljanten Another day wordt 11 april uitge bracht. Volgende week ligt de eerste single, 'Happy family', in de winkel. Aan de videoclip ervan wordt volop ge werkt. „Die wordt echt heel bijzon der." Het nieuwe album bevat dertien groeibriljanten: nummers die meteen goed in het gehoor liggen, maar die hun ware schoonheid en onweerstaanbaar heid geleidelijk blootgeven. De een voud, gekenmerkt door de repeterende gitaamffs die veel nummers dragen, is bedrieglijk. Van der Weide: „Probeer het maar eens wat Dennis doet." Voor de trouwe fans - en dat zijn er ve le getuige de aanhoudende drukte op het forum van de Racoon-website - be vat de nieuwe cd geen grote verrassin gen. De meeste nummers waren al gere geld te horen tijdens concerten. Het cat chy 'Kingsize', voorzien van een splij tende mondharmonicasolo, is bijvoor beeld al enkele jaren oud. Alleen afslui

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 17