Schotse natie sterft langzaam uit Hervormingen niet nodig PZC m Slot op achterdeur van koffieshops noodzaak PZC Hennepteelt Zelfbestuur voormalig koninkrijk kan tij doen keren te gast 31 maart 1955 donderdag 31 maart 2005 door Esther Gotink Schotland loopt leeg. De po pulatie vermindert en verou dert in zo'n rap tempo dat de economie ernstig wordt be dreigd. Niets lijkt de demografi sche crisis te kunnen oplossen zolang het land wordt gere geerd vanuit Londen. De enige redding is volgens sommigen compleet Schots zelfbestuur. Schotland staat op het punt uit te sterven. De afgelopen dertig jaar verdween ruim een kwart miljoen inwoners: ze verhuisden of overleden en zijn niet meer vervangen. Momenteel schom melt het inwonertal rond de vijf miljoen, maar berekend is dat het land de komende veertig jaar nog eens een half miljoen mensen verliest als niet snel wordt ingegrepen. 'Small is beautiful' meent Tom Miers van de Schotse denktank Policy Institute. „Minder men sen hebben minder ruimte no dig, dus zullen de grondprijzen zakken. En alles wat de druk op de huizenmarkt vermindert, moet wel goed nieuws zijn. Er is dan meer ruimte voor bedrijfs ontwikkeling, zeker als filevor ming verdwijnt, en uiteindelijk kunnen zelfs de voedselprijzen omlaag. Supermarkten leggen vaak de schuld van hun dure ar tikelen bij de hoge bouw- en huurkosten." Slechts weinigen kunnen zich vinden in Miers' positieve op tiek. In het geval van Schotland is 'small' niet 'beautiful' maar een demografische tijdbom, me nen ze. Het probleem zit immers niet in de hoeveelheid mensen maar in de leeftijdsopbouw: in niet al te lange tijd worden de Highlands alleen nog maar be volkt door ouden van dagen. Spuigaten „Hoe gezond zijn we over veer tig jaar? Zelfs al ga je uit van het meest optimistische scena rio - dat de zorgkosten voor 65- tot 75-jarigen gelijk blijven - dan nog neemt het aantal 80-plussers zodanig toe dat de medische kosten de spuigaten Schotland loopt langzaam leeg. De resterende bevolking heeft moeite het voorzieningenniveau in stand te houden. Fiona Hvslop van de Scottish National Party meent dat volledig zelfbestuur Schotlands redding kan betekenen. foto Esther Gotink/GPD) uitlopen." Professor Robert Wright, voorzitter van de vak groep economie aan de Universi teit van Stirling en specialist in demografische trends, is een doemdenker als het gaat om Schotlands toekomst. „Ik blijf hier niet wonen, ik emigreer. Het parlement berekende dat zorgkosten binnen vijftien jaar met 85 procent stijgen. Wie be taalt dat? En wie werkt voor al die pensioenen? Wie blijft over om 'Meals on Wheels' (Tafel- tje-Dekje) en hulp in de huishou ding te bieden? De levensstan daard zakt volledig in elkaar." Op dit moment werkt zestig pro cent van de volwassenen om het pensioen voor 21 procent te be kostigen. Over 25 jaar is dat 56 procent werkenden voor 27 ge pensioneerden. Het duurt niet lang meer voordat een minder heid de oudedagsvoorziening van een meerderheid moet op hoesten. Daar komt bij dat de re gering in Londen de financiële bijdrage aan Schotland kort. De inhoud van de staatskas wordt onder Engeland, Wales en Schot land verdeeld aan de hand van de Bamett Formule, een bereke ning op basis van bevolkingsom vang. Jaarcijfers van de Britse schatkist tonen dat het percenta ge voor Schotland als enige ach teruit holt. „Als we de bevol kingsdaling niet snel stoppen, gaan publieke diensten ten on der die ouderen juist zo hard no dig hebben", zegt premier Jack McConnell, leider van de Schot se afvaardiging. „Een stabiele economie en gezonde belasting opbrengst waarmee we de pu blieke diensten kunnen bekosti gen, zijn alleen haalbaar als we de werkende populatie - met na me het aantal 25 tot 45-jarigen - opvoeren. Het omkeren van de demografische trend is Schot lands grootste uitdaging voor de 21-ste eeuw." Eind vorig jaar lanceerde Mc Connell 'Fresh Talent', een pro ject dat jaarlijks 8000 immigran ten moet aantrekken. Zo krijgen studenten van buiten de EU na hun afstuderen een tweejarig werkvisum om te proberen in Schotland aan de bak te komen. Tijdbom „Wil Schotland werkelijk van die tikkende tijdbom af, dan heeft het jaarlijks 50.000 tot 60.000 nieuwkomers nodig", zegt Wright. „En niet eens hoog geschoolden, maar bouwvak kers, verplegers, leerkrachten. Een loodgieter kan hier tot wel 70.000 euro per jaar verdienen, maar niemand die dat weet. Schotland verkoopt zichzelf niet." De basis van alle proble men blijkt het immigratiebe leid. Het Schotse parlement heeft daar niets over te zeggen. Asielpolitiek is voorbehouden aan de regering in Londen en die doet er juist alles aan de stroom buitenlanders in te dam men. Hoewel Schotland enkele concessies kreeg, zoals het werk visum voor overzeese studenten, ontbreekt het aan de nodige in strumenten om immigranten binnen de eigen grenzen te hou den; mensen met een verblijfs vergunning voor Groot-Brittan- nië zijn niet verplicht in een spe cifieke regio te blijven. „De Britse regering meent dat zo'n eigen beleid voor Schot land onmogelijk is zonder grens bewaking. Grote onzin. Mensen die alleen een vergunning voor Schotland zouden krijgen, dui ken echt niet het illegale circuit in om maar naar Engeland te kunnen. Immigratie is zo'n ex plosief onderwerp dat Londen daar zelf de hand in wil hou den." Behalve een puntensys teem als in Quebec is een andere oplossing volledig zelfbestuur voor Schotland. „Maar dat hoor je onze premier niet zeggen. Hij is namelijk La- bourbestuurder en als hij de re gering in Londen niet al te veel dwarsboomt, stoot hij sneller naar de top. McConnells per soonlijke ambities zitten in de weg." Waarom houdt Groot- Brittannië zo hardnekkig vast aan Schotland? Volgens Wright is dat het ingesleten imperialis me: „Engelsen houden van macht." Fiona Hyslop van de Scottish National Party (SNP) noemt een zwaarder wegend motief: „Olie. Schotland heeft een schat aan mineralen, waar de Engelsen sla pend rijk van worden. Afgelo pen jaar hebben de hoge prijzen voor ruwe olie miljarden pon den in de Britse staatskas ge bracht. Een onafhankelijk Schotland zou met zoveel winst zijn economie meteen op orde hebben." GPD Goed tien jaar geleden werd de Zeeui grensregio overspoeld met Franse en I gische drugstoeristen die massaal in 1 neuzen, Hulst en andere plaatsen hennepprodi ten kwamen inkopen bij handelaren, die voor fiks deel ook uit België afkomstig waren. Dat juist aan de Nederlandse kant van de grens li handel in hallucinerende middelen konden opz ten, had vooral te maken met het toen weinig k date optreden van de regionale politie. Na vele klachten van grensstreekbewoners wi in Zeeuws-Vlaanderen het Houdgreepproject op tuigd, een gezamenlijke aanpak van de drugsov last door gemeenten, justitie en politie, die door jaren heen succesvol bleek. Pogingen van Zeeuwse instanties om bestuurders in Belgiè overtuigen van een goede integrale aanpak van grensoverschrijdende drugsproblematiek liej op niets uit. Nu, jaren later, vecht de Maastrichtse burgeme ter Gerd Leers een verbeten strijd tegen het dru| toerisme in de Limburgs-Belgische grensreg Niet zonder effect. Steeds vaker blijken Nedi landse henneptelers hun nering in Belgie uit tel ten. Het waarom is voor de Belgische minister Justitie Laurette Onkelinx zonneklaar. De Ned landse telers schieten de grens over, omdat zij Nederland een grotere kans op vervolging riskei dan in België. Volgens CD&V-senator Hugo Vi denberghe 'doet Nederland, na jaren van gedoj er nu alles aan om de hennepteelt uit te bannf Wat dat 'alles' dan is, weet Vandenberghe niet duiden. Het beleid ten aanzien van softdrugsh; del en -gebruik is bijvoorbeeld in Zeeland niet t zenlijk gewijzigd sinds 1996. Alleen treden de en giebedrijven sneller op als zij vermoeden dat gens illegaal stroom wordt afgetapt om kwe rijen draaiende te houden. Het is frappant dat de Belgische instanties alli aan de bel trekken als er sprake is van hint overlast of drugsgerelateerde criminaliteit als 1 derland of Nederlanders in het spel betrok] zijn. Nu wil Onkelinx op stel en sprong een gre overschrijdend overlegorgaan voor de bestrijdi van de problematiek oprichten. Vandenberghe zijn beurt wil 'vliegende brigades' langs de gn laten razen, die Nederland mede moet bekostig Een grensoverschrijdend overlegorgaan hoeft gi slechte zet te zijn, maar dan moeten de Belgen durven denken aan het decriminaliseren van sc drugs en beseffen dat de Franse buren daar op h beurt nog lang niet aan toe zijn. door Gerd Leers Een koffieshop mag soft drugs in huis hebben en ver kopen. De 'voordeur' is dus gere guleerd. Dit in tegenstelling tot de 'achterdeur', want de hennep mag niet worden geteeld of bij de koffieshop aangeleverd. Toch staan we het toe. De ach terdeur wordt 'gedoogd'. We kij ken gewoon de andere kant op als de hennepboer komt. Dat is niet alleen verschrikkelijk hypo criet, het werkt ook nog eens enorm veel criminaliteit in de hand. De tientallen hennepplantages die we jaarlijks opruimen flore ren dankzij dit hypocriete be leid. Mijn voorstel is: kies! Of je gooit de achterdeur dicht - dan kun je dus ook de koffieshops sluiten want ze worden niet meer bevoorraad - of je regu leert de achterdeur zoals de voordeur. Stop met gedogen. Het CDA streeft de eerste optie na: stoppen met de koffieshops, verbied ze net als in de rest van Europa. Een ferm standpunt dat ik graag wil uitvoeren, maar dan moeten er wel honderden agenten en twee gevangenissen bij in Zuid-Limburg. Want het circuit van criminelen en thuis- kwekers is enorm en heeft na 25 jaar Haags gedoogbeleid een om vang gekregen die niet meer is te overzien. De andere optie is reguleren van de achterdeur. We weten precies hoeveel cannabis gereguleerde koffieshops verkopen en onder streng toezicht zou je precies die hoeveelheid kunnen kwe ken. Je kunt dan ook het maxi male thc-gehalte vaststellen. Ko pers mogen alleen verzegelde en gewaarmerkte zakjes cannabis bij zich hebben. Koffieshops die hun spul elders betrekken wor den zonder pardon gesloten, con sumenten met verkeerde spullen op zak onherroepelijk vervolgd. Uiteraard moet de regulering in de grensregio's in nauwe samen werking met de buitenlandse buurregio's. Ook zij worstelen met de vraag hoe ze kunnen voorkomen dat handel én de vaak jonge klanten in handen van criminelen val len. Ook daar worden kleine hoe veelheden meer en meer ge doogd. Mijn voorstel is dus: sluit de achterdeur, of reguleer hem. Voor beide opties is echter geen parlementaire meerder heid. Daarmee kiest Den Haag voor de status quo. Dat is hypo criet en onacceptabel. Ik moet politiek en publiek helaas teleur stellen. Het bestaat en in landen waar het hardst geschreeuwd wordt om forse maatregelen (Frankrijk) wordt per hoofd van de bevolking bijna twee keer zo veel cannabis gebruikt als in Ne derland. De vraag hoe onge wenst softdrugs is, is meer een morele dan een gezondheidskun- dige. Cannabis heeft met alco hol gemeen dat het beter niet te veel kan worden gebruikt en dat het problemen in de openbare orde kan veroorzaken. Maar het gebruik op zich is niet meer weg te denken. Toen de Verenigde Staten de drooglegging terug draaiden, kon Al Capone inpak ken. Dat is precies waar we met cannabis ook naar toe moeten: streng reguleren. Niks meer ge dogen dus en niks liberaliseren of legaliseren. Maar een geslo ten circuit creëren van geregu leerde hennepkweek, -distribu tie, -verkoop en -consumptie. We moeten dat uit het criminele circuit halen en de resterende Tot schijnbare verontwaardiging van de regerende coalitie heeft de PvdA de plannen van minister Thom de Graaf getorpedeerd. De bozige retoriek van de regeringspartijen was natuur lijk wel begrijpelijk, maar tegelijker tijd een schoolvoorbeeld van politieke hypocrisie. In werkelijkheid zijn CDA en WD de PvdA ongetwijfeld diep dankbaar dat de onbesuisde plannen van De Graaf, waar niemand wat voor voelde, van de baan zijn. De grote coali tiepartijen hebben geen vinger uitgesto ken om de tragische ondergang van De Graaf te verhinderen, en hebben hem na het echec in de Eerste Kamer ook nog eens duidelijk gemaakt dat zij geen enkele garantie wilden bieden voor de uitvoering van de al even malle plan nen van de minister voor de Hervor ming van het kiesrecht Het meest opmerkelijk was nog wel het opgewekte optreden van Boris Dit- trich, die kennelijk immens opgelucht was, dat hij verlost was van zijn kami kazeminister van Bestuurlijke Vernieu wing. Kinderlijk tevreden was hij ook met de fopspeen die premier Balkenen de en de fractieleiders van CDA en WD hem aanboden in ion 1 voor de mis lukte plannen van De Graaf. De coali tiepartners doen beloften over een geko zen burgemeester in 2010 die zij niet kunnen waarmaken en verder zal er van alles en nog wat in een zeer breed kader worden bestudeerd. Voor onder wijs en innovatie wordt extra geld uit getrokken dat er anders ook wel zou zijn gekomen. Hier is toch de vraag hoe volkomen on geloofwaardig een politieke partij kan worden. Het links-liberale D66 heeft dit behoudende kabinet indertijd met een zekere tegenzin mogelijk gemaakt. De partij zag een unieke kans om haar 'kroonjuwelen', de staatsrechtelijke ver nieuwingen, te realiseren en had daar wel wat voor over. Dat project is nu jammerlijk mislukt. De Graaf is vervol gens op correcte wijze afgetreden. Zijn partij heeft echter onmiddellijk beslo ten al haar politieke beginselen te ver raden om te kunnen blijven zitten. D66 is van de ene op de andere dag niet meer de partij van de bestuurlijke ver nieuwing die voor de goede zaak in een behoudend kabinet zit, maar een partij voor onderwijs en milieu die de uitvoe ring van de agenda van het kabinet es sentieel acht voor de welvaart van het vaderland. Dit verraad moet nu toch voldoende zijn om D66 definitief van het politieke toneel te laten verdwij nen. Het vertrek van De Graaf zou een mijl paal in de Nederlandse politieke ge schiedenis kunnen worden als het daar mee nu eindelijk eens afgelopen zou zijn met de even sleetse als onzinnige discussie over het functioneren van de Nederlandse democratie. Ik ben echter bang dat dat niet het geval zal zijn. Er wordt verder gestudeerd op staatsrech telijke hervormingen en ik hoorde weer diverse journalisten en opinieleiders be weren dat het toch echt de hoogste tijd is om de politieke macht terug te geven aan de burgers. Deze onzin is nu al een jaar of veertig oud, maar kennelijk on uitroeibaar. Als die macht moet wor den teruggegeven, wanneer en door wie is die dan afgepakt van de burgers? Wanneer was het gouden tijdperk dat de politieke macht in Nederland nog wél berustte bij de burgers? De werke lijkheid is een heel andere. De Neder landse democratie heeft de afgelopen halve eeuw heel bevredigend gefunctio neerd. Grote maatschappelijke verande ringen en aanzienlijke verschuivingen in de politieke macht zijn goed ver werkt. Dat geldt ook voor de door Pim Fortuyn aangevoerde populistische re volte. Juist de politieke aardverschuivingen van de afgelopen vijftien jaar tonen overtuigend aan dat de politieke macht wel degelijk bij de burgers ligt en dat die burgers als kiezers hun macht graag gebruiken. Dat de Nederlandse democratie goed werkt, wil niet zeggen dat er niet een zekere afstand bestaat tussen de politiek en het bestuur en de burgers. In een vertegenwoordigende democratie, zoals de Nederlandse, is die onvermijdelijke afstand geen ge brek maar een normaal onderdeel van het systeem. Een vertegenwoordigende democratie is geen participatiedemo- OESTERVEILING - De twee de veiling van de veilingvereni ging De Zeeuwse Oester in Yer- seke, is jammerlijk mislukt. Te gen tweeën liep de zaal vol, maar er waren alleen kwekers; handelaren bleven weg. Een van de leden-kwekers merkte achteraf op, dat men hier te doen heeft met een boycot van de handel. WERKGELEGENHEID - De structuur van de werkgelegen heid is door de Ramp veran derd. De vraag naar en het aan bod van vrouwelijk personeel ontwikkelde zich gunstig. In het algemeen verschaften de grote herverkavelingen we aan velen, vooral in de botn en metaalnijverheid. In septe ber was de vraag naar seizoet arbeiders voor de landboi opvallend hoog. MILITAIR TEHUIS - In Christelijk Militair Tehuis Meerpaal aan het Bellamypa in Vlissingen zijn gisteren nieuwe toneel- en kleedt mers in gebruik genomen. K pelaan C. Kroon maakte bruik van de gelegenheid o te vragen, een busdienst in stellen tussen de militaire I huizen in Vlissingen en de ra rinebasis. De Maastrichtse burgemeester Gerd Leers wil de bevoorrading van koffieshops, zoals Sixty-Two in Middelburg, aan banden leggen. foto Ruben Oreel overtreders keihard aanpakken. Als Den Haag dat niet aandurft dan ook maar de controle har der aanzetten, meer agenten en betere wetgeving. Want stoere taal zonder daden hebben we al meer dan genoeg gehoord. Gerd Leers is burgemeester van Maastricht cratie: de modale burger kan nu een maal niet op elk moment over elke denkbare maatregel meebeslissen. In landen waar de door D66 gewenste staatsrechtelijke hervormingen al lang deel uitmaken van het politieke sys teem werkt de democratie niet aantoon baar beter dan in Nederland. Het tegen deel is eerder het geval. Door de verte genwoordigende democratie op te schuiven in de richting van een partici patiedemocratie door middel van regel matige referenda en direct gekozen po litieke leiders ontstaat slechts in schijn een democratischer systeem. Referenda blijken in de praktijk een ramp voor een behoorlijk en efficiënt bestuur, omdat zij de burgers de kans geven allerlei tegenstrijdige wensen te formuleren. De direct gekozen politie ke leider heeft nog nooit een probleem opgelost. In het tijdperk van de massa media is de charismatische politicus, die het moet hebben van de mobilisatie van de kiezersgunst, niet de redding maar juist een bedreiging van de demo cratie. Dergelijke figuren zijn mini maal zeer polariserend en maar al te vaak een gevaar voor de rechtsstaat. Maarten van Rossem Hoofdredactie: A. L Oosthoek O. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax: (0113)315669 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax: (0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-m Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax:(0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454651 Fax: (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 tot 17.00 uur Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving acceptgiro per maand: 19.95 n.v.t per kwartaal: 58,00 60,25 per jaar: €222.50 226,50 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor he einde van de betaalperiode PZC, t.a.v. lezersservice. Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag: 1,75 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevow overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgen >r het Advertentiewe Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113) 315555 Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax: (0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax: (0114)372771 Business to Business/Onroerend g Tel. (076)5312277 Fax (076)5312274 Internet: www.pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern De do® aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt v< (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante dienster ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecte de derden Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij PZC.' x, Postbus 314460 AA Goes. Behoort tot WGGGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 4