Schotse natie sterft langzaam uit
Hervormingen niet nodig
PZC
m
Slot op achterdeur van
koffieshops noodzaak
PZC
Hennepteelt
Zelfbestuur voormalig koninkrijk kan tij doen keren
te gast
31 maart 1955
donderdag 31 maart 2005
door Esther Gotink
Schotland loopt leeg. De po
pulatie vermindert en verou
dert in zo'n rap tempo dat de
economie ernstig wordt be
dreigd. Niets lijkt de demografi
sche crisis te kunnen oplossen
zolang het land wordt gere
geerd vanuit Londen. De enige
redding is volgens sommigen
compleet Schots zelfbestuur.
Schotland staat op het punt uit
te sterven. De afgelopen dertig
jaar verdween ruim een kwart
miljoen inwoners: ze verhuisden
of overleden en zijn niet meer
vervangen. Momenteel schom
melt het inwonertal rond de vijf
miljoen, maar berekend is dat
het land de komende veertig
jaar nog eens een half miljoen
mensen verliest als niet snel
wordt ingegrepen.
'Small is beautiful' meent Tom
Miers van de Schotse denktank
Policy Institute. „Minder men
sen hebben minder ruimte no
dig, dus zullen de grondprijzen
zakken. En alles wat de druk op
de huizenmarkt vermindert,
moet wel goed nieuws zijn. Er is
dan meer ruimte voor bedrijfs
ontwikkeling, zeker als filevor
ming verdwijnt, en uiteindelijk
kunnen zelfs de voedselprijzen
omlaag. Supermarkten leggen
vaak de schuld van hun dure ar
tikelen bij de hoge bouw- en
huurkosten."
Slechts weinigen kunnen zich
vinden in Miers' positieve op
tiek. In het geval van Schotland
is 'small' niet 'beautiful' maar
een demografische tijdbom, me
nen ze. Het probleem zit immers
niet in de hoeveelheid mensen
maar in de leeftijdsopbouw: in
niet al te lange tijd worden de
Highlands alleen nog maar be
volkt door ouden van dagen.
Spuigaten
„Hoe gezond zijn we over veer
tig jaar? Zelfs al ga je uit van
het meest optimistische scena
rio - dat de zorgkosten voor 65-
tot 75-jarigen gelijk blijven -
dan nog neemt het aantal
80-plussers zodanig toe dat de
medische kosten de spuigaten
Schotland loopt langzaam leeg. De resterende bevolking heeft moeite het voorzieningenniveau in stand te houden. Fiona Hvslop van de
Scottish National Party meent dat volledig zelfbestuur Schotlands redding kan betekenen. foto Esther Gotink/GPD)
uitlopen." Professor Robert
Wright, voorzitter van de vak
groep economie aan de Universi
teit van Stirling en specialist in
demografische trends, is een
doemdenker als het gaat om
Schotlands toekomst. „Ik blijf
hier niet wonen, ik emigreer.
Het parlement berekende dat
zorgkosten binnen vijftien jaar
met 85 procent stijgen. Wie be
taalt dat? En wie werkt voor al
die pensioenen? Wie blijft over
om 'Meals on Wheels' (Tafel-
tje-Dekje) en hulp in de huishou
ding te bieden? De levensstan
daard zakt volledig in elkaar."
Op dit moment werkt zestig pro
cent van de volwassenen om het
pensioen voor 21 procent te be
kostigen. Over 25 jaar is dat 56
procent werkenden voor 27 ge
pensioneerden. Het duurt niet
lang meer voordat een minder
heid de oudedagsvoorziening
van een meerderheid moet op
hoesten. Daar komt bij dat de re
gering in Londen de financiële
bijdrage aan Schotland kort. De
inhoud van de staatskas wordt
onder Engeland, Wales en Schot
land verdeeld aan de hand van
de Bamett Formule, een bereke
ning op basis van bevolkingsom
vang. Jaarcijfers van de Britse
schatkist tonen dat het percenta
ge voor Schotland als enige ach
teruit holt. „Als we de bevol
kingsdaling niet snel stoppen,
gaan publieke diensten ten on
der die ouderen juist zo hard no
dig hebben", zegt premier Jack
McConnell, leider van de Schot
se afvaardiging. „Een stabiele
economie en gezonde belasting
opbrengst waarmee we de pu
blieke diensten kunnen bekosti
gen, zijn alleen haalbaar als we
de werkende populatie - met na
me het aantal 25 tot 45-jarigen -
opvoeren. Het omkeren van de
demografische trend is Schot
lands grootste uitdaging voor de
21-ste eeuw."
Eind vorig jaar lanceerde Mc
Connell 'Fresh Talent', een pro
ject dat jaarlijks 8000 immigran
ten moet aantrekken. Zo krijgen
studenten van buiten de EU na
hun afstuderen een tweejarig
werkvisum om te proberen in
Schotland aan de bak te komen.
Tijdbom
„Wil Schotland werkelijk van
die tikkende tijdbom af, dan
heeft het jaarlijks 50.000 tot
60.000 nieuwkomers nodig",
zegt Wright. „En niet eens hoog
geschoolden, maar bouwvak
kers, verplegers, leerkrachten.
Een loodgieter kan hier tot wel
70.000 euro per jaar verdienen,
maar niemand die dat weet.
Schotland verkoopt zichzelf
niet." De basis van alle proble
men blijkt het immigratiebe
leid. Het Schotse parlement
heeft daar niets over te zeggen.
Asielpolitiek is voorbehouden
aan de regering in Londen en
die doet er juist alles aan de
stroom buitenlanders in te dam
men. Hoewel Schotland enkele
concessies kreeg, zoals het werk
visum voor overzeese studenten,
ontbreekt het aan de nodige in
strumenten om immigranten
binnen de eigen grenzen te hou
den; mensen met een verblijfs
vergunning voor Groot-Brittan-
nië zijn niet verplicht in een spe
cifieke regio te blijven.
„De Britse regering meent dat
zo'n eigen beleid voor Schot
land onmogelijk is zonder grens
bewaking. Grote onzin. Mensen
die alleen een vergunning voor
Schotland zouden krijgen, dui
ken echt niet het illegale circuit
in om maar naar Engeland te
kunnen. Immigratie is zo'n ex
plosief onderwerp dat Londen
daar zelf de hand in wil hou
den." Behalve een puntensys
teem als in Quebec is een andere
oplossing volledig zelfbestuur
voor Schotland.
„Maar dat hoor je onze premier
niet zeggen. Hij is namelijk La-
bourbestuurder en als hij de re
gering in Londen niet al te veel
dwarsboomt, stoot hij sneller
naar de top. McConnells per
soonlijke ambities zitten in de
weg." Waarom houdt Groot-
Brittannië zo hardnekkig vast
aan Schotland? Volgens Wright
is dat het ingesleten imperialis
me: „Engelsen houden van
macht."
Fiona Hyslop van de Scottish
National Party (SNP) noemt een
zwaarder wegend motief: „Olie.
Schotland heeft een schat aan
mineralen, waar de Engelsen sla
pend rijk van worden. Afgelo
pen jaar hebben de hoge prijzen
voor ruwe olie miljarden pon
den in de Britse staatskas ge
bracht. Een onafhankelijk
Schotland zou met zoveel winst
zijn economie meteen op orde
hebben." GPD
Goed tien jaar geleden werd de Zeeui
grensregio overspoeld met Franse en I
gische drugstoeristen die massaal in 1
neuzen, Hulst en andere plaatsen hennepprodi
ten kwamen inkopen bij handelaren, die voor
fiks deel ook uit België afkomstig waren. Dat
juist aan de Nederlandse kant van de grens li
handel in hallucinerende middelen konden opz
ten, had vooral te maken met het toen weinig k
date optreden van de regionale politie.
Na vele klachten van grensstreekbewoners wi
in Zeeuws-Vlaanderen het Houdgreepproject op
tuigd, een gezamenlijke aanpak van de drugsov
last door gemeenten, justitie en politie, die door
jaren heen succesvol bleek. Pogingen van
Zeeuwse instanties om bestuurders in Belgiè
overtuigen van een goede integrale aanpak van
grensoverschrijdende drugsproblematiek liej
op niets uit.
Nu, jaren later, vecht de Maastrichtse burgeme
ter Gerd Leers een verbeten strijd tegen het dru|
toerisme in de Limburgs-Belgische grensreg
Niet zonder effect. Steeds vaker blijken Nedi
landse henneptelers hun nering in Belgie uit tel
ten. Het waarom is voor de Belgische minister
Justitie Laurette Onkelinx zonneklaar. De Ned
landse telers schieten de grens over, omdat zij
Nederland een grotere kans op vervolging riskei
dan in België. Volgens CD&V-senator Hugo Vi
denberghe 'doet Nederland, na jaren van gedoj
er nu alles aan om de hennepteelt uit te bannf
Wat dat 'alles' dan is, weet Vandenberghe niet
duiden. Het beleid ten aanzien van softdrugsh;
del en -gebruik is bijvoorbeeld in Zeeland niet t
zenlijk gewijzigd sinds 1996. Alleen treden de en
giebedrijven sneller op als zij vermoeden dat
gens illegaal stroom wordt afgetapt om kwe
rijen draaiende te houden.
Het is frappant dat de Belgische instanties alli
aan de bel trekken als er sprake is van hint
overlast of drugsgerelateerde criminaliteit als 1
derland of Nederlanders in het spel betrok]
zijn. Nu wil Onkelinx op stel en sprong een gre
overschrijdend overlegorgaan voor de bestrijdi
van de problematiek oprichten. Vandenberghe
zijn beurt wil 'vliegende brigades' langs de gn
laten razen, die Nederland mede moet bekostig
Een grensoverschrijdend overlegorgaan hoeft gi
slechte zet te zijn, maar dan moeten de Belgen
durven denken aan het decriminaliseren van sc
drugs en beseffen dat de Franse buren daar op h
beurt nog lang niet aan toe zijn.
door Gerd Leers
Een koffieshop mag soft
drugs in huis hebben en ver
kopen. De 'voordeur' is dus gere
guleerd. Dit in tegenstelling tot
de 'achterdeur', want de hennep
mag niet worden geteeld of bij
de koffieshop aangeleverd.
Toch staan we het toe. De ach
terdeur wordt 'gedoogd'. We kij
ken gewoon de andere kant op
als de hennepboer komt. Dat is
niet alleen verschrikkelijk hypo
criet, het werkt ook nog eens
enorm veel criminaliteit in de
hand.
De tientallen hennepplantages
die we jaarlijks opruimen flore
ren dankzij dit hypocriete be
leid. Mijn voorstel is: kies! Of je
gooit de achterdeur dicht - dan
kun je dus ook de koffieshops
sluiten want ze worden niet
meer bevoorraad - of je regu
leert de achterdeur zoals de
voordeur. Stop met gedogen.
Het CDA streeft de eerste optie
na: stoppen met de koffieshops,
verbied ze net als in de rest van
Europa. Een ferm standpunt dat
ik graag wil uitvoeren, maar
dan moeten er wel honderden
agenten en twee gevangenissen
bij in Zuid-Limburg. Want het
circuit van criminelen en thuis-
kwekers is enorm en heeft na 25
jaar Haags gedoogbeleid een om
vang gekregen die niet meer is
te overzien.
De andere optie is reguleren van
de achterdeur. We weten precies
hoeveel cannabis gereguleerde
koffieshops verkopen en onder
streng toezicht zou je precies
die hoeveelheid kunnen kwe
ken. Je kunt dan ook het maxi
male thc-gehalte vaststellen. Ko
pers mogen alleen verzegelde en
gewaarmerkte zakjes cannabis
bij zich hebben. Koffieshops die
hun spul elders betrekken wor
den zonder pardon gesloten, con
sumenten met verkeerde spullen
op zak onherroepelijk vervolgd.
Uiteraard moet de regulering in
de grensregio's in nauwe samen
werking met de buitenlandse
buurregio's.
Ook zij worstelen met de vraag
hoe ze kunnen voorkomen dat
handel én de vaak jonge klanten
in handen van criminelen val
len. Ook daar worden kleine hoe
veelheden meer en meer ge
doogd. Mijn voorstel is dus:
sluit de achterdeur, of reguleer
hem. Voor beide opties is echter
geen parlementaire meerder
heid. Daarmee kiest Den Haag
voor de status quo. Dat is hypo
criet en onacceptabel. Ik moet
politiek en publiek helaas teleur
stellen. Het bestaat en in landen
waar het hardst geschreeuwd
wordt om forse maatregelen
(Frankrijk) wordt per hoofd van
de bevolking bijna twee keer zo
veel cannabis gebruikt als in Ne
derland. De vraag hoe onge
wenst softdrugs is, is meer een
morele dan een gezondheidskun-
dige. Cannabis heeft met alco
hol gemeen dat het beter niet te
veel kan worden gebruikt en dat
het problemen in de openbare
orde kan veroorzaken. Maar het
gebruik op zich is niet meer weg
te denken. Toen de Verenigde
Staten de drooglegging terug
draaiden, kon Al Capone inpak
ken. Dat is precies waar we met
cannabis ook naar toe moeten:
streng reguleren. Niks meer ge
dogen dus en niks liberaliseren
of legaliseren. Maar een geslo
ten circuit creëren van geregu
leerde hennepkweek, -distribu
tie, -verkoop en -consumptie.
We moeten dat uit het criminele
circuit halen en de resterende
Tot schijnbare verontwaardiging
van de regerende coalitie heeft de
PvdA de plannen van minister Thom de
Graaf getorpedeerd. De bozige retoriek
van de regeringspartijen was natuur
lijk wel begrijpelijk, maar tegelijker
tijd een schoolvoorbeeld van politieke
hypocrisie. In werkelijkheid zijn CDA
en WD de PvdA ongetwijfeld diep
dankbaar dat de onbesuisde plannen
van De Graaf, waar niemand wat voor
voelde, van de baan zijn. De grote coali
tiepartijen hebben geen vinger uitgesto
ken om de tragische ondergang van De
Graaf te verhinderen, en hebben hem
na het echec in de Eerste Kamer ook
nog eens duidelijk gemaakt dat zij geen
enkele garantie wilden bieden voor de
uitvoering van de al even malle plan
nen van de minister voor de Hervor
ming van het kiesrecht
Het meest opmerkelijk was nog wel het
opgewekte optreden van Boris Dit-
trich, die kennelijk immens opgelucht
was, dat hij verlost was van zijn kami
kazeminister van Bestuurlijke Vernieu
wing. Kinderlijk tevreden was hij ook
met de fopspeen die premier Balkenen
de en de fractieleiders van CDA en
WD hem aanboden in ion 1 voor de mis
lukte plannen van De Graaf. De coali
tiepartners doen beloften over een geko
zen burgemeester in 2010 die zij niet
kunnen waarmaken en verder zal er
van alles en nog wat in een zeer breed
kader worden bestudeerd. Voor onder
wijs en innovatie wordt extra geld uit
getrokken dat er anders ook wel zou
zijn gekomen.
Hier is toch de vraag hoe volkomen on
geloofwaardig een politieke partij kan
worden. Het links-liberale D66 heeft
dit behoudende kabinet indertijd met
een zekere tegenzin mogelijk gemaakt.
De partij zag een unieke kans om haar
'kroonjuwelen', de staatsrechtelijke ver
nieuwingen, te realiseren en had daar
wel wat voor over. Dat project is nu
jammerlijk mislukt. De Graaf is vervol
gens op correcte wijze afgetreden. Zijn
partij heeft echter onmiddellijk beslo
ten al haar politieke beginselen te ver
raden om te kunnen blijven zitten. D66
is van de ene op de andere dag niet
meer de partij van de bestuurlijke ver
nieuwing die voor de goede zaak in een
behoudend kabinet zit, maar een partij
voor onderwijs en milieu die de uitvoe
ring van de agenda van het kabinet es
sentieel acht voor de welvaart van het
vaderland. Dit verraad moet nu toch
voldoende zijn om D66 definitief van
het politieke toneel te laten verdwij
nen.
Het vertrek van De Graaf zou een mijl
paal in de Nederlandse politieke ge
schiedenis kunnen worden als het daar
mee nu eindelijk eens afgelopen zou
zijn met de even sleetse als onzinnige
discussie over het functioneren van de
Nederlandse democratie. Ik ben echter
bang dat dat niet het geval zal zijn. Er
wordt verder gestudeerd op staatsrech
telijke hervormingen en ik hoorde weer
diverse journalisten en opinieleiders be
weren dat het toch echt de hoogste tijd
is om de politieke macht terug te geven
aan de burgers. Deze onzin is nu al een
jaar of veertig oud, maar kennelijk on
uitroeibaar. Als die macht moet wor
den teruggegeven, wanneer en door wie
is die dan afgepakt van de burgers?
Wanneer was het gouden tijdperk dat
de politieke macht in Nederland nog
wél berustte bij de burgers? De werke
lijkheid is een heel andere. De Neder
landse democratie heeft de afgelopen
halve eeuw heel bevredigend gefunctio
neerd. Grote maatschappelijke verande
ringen en aanzienlijke verschuivingen
in de politieke macht zijn goed ver
werkt. Dat geldt ook voor de door Pim
Fortuyn aangevoerde populistische re
volte.
Juist de politieke aardverschuivingen
van de afgelopen vijftien jaar tonen
overtuigend aan dat de politieke macht
wel degelijk bij de burgers ligt en dat
die burgers als kiezers hun macht
graag gebruiken. Dat de Nederlandse
democratie goed werkt, wil niet zeggen
dat er niet een zekere afstand bestaat
tussen de politiek en het bestuur en de
burgers. In een vertegenwoordigende
democratie, zoals de Nederlandse, is
die onvermijdelijke afstand geen ge
brek maar een normaal onderdeel van
het systeem. Een vertegenwoordigende
democratie is geen participatiedemo-
OESTERVEILING - De twee
de veiling van de veilingvereni
ging De Zeeuwse Oester in Yer-
seke, is jammerlijk mislukt. Te
gen tweeën liep de zaal vol,
maar er waren alleen kwekers;
handelaren bleven weg. Een
van de leden-kwekers merkte
achteraf op, dat men hier te
doen heeft met een boycot van
de handel.
WERKGELEGENHEID - De
structuur van de werkgelegen
heid is door de Ramp veran
derd. De vraag naar en het aan
bod van vrouwelijk personeel
ontwikkelde zich gunstig. In
het algemeen verschaften de
grote herverkavelingen we
aan velen, vooral in de botn
en metaalnijverheid. In septe
ber was de vraag naar seizoet
arbeiders voor de landboi
opvallend hoog.
MILITAIR TEHUIS - In
Christelijk Militair Tehuis
Meerpaal aan het Bellamypa
in Vlissingen zijn gisteren
nieuwe toneel- en kleedt
mers in gebruik genomen. K
pelaan C. Kroon maakte
bruik van de gelegenheid o
te vragen, een busdienst in
stellen tussen de militaire I
huizen in Vlissingen en de ra
rinebasis.
De Maastrichtse burgemeester Gerd Leers wil de bevoorrading van koffieshops, zoals Sixty-Two in
Middelburg, aan banden leggen. foto Ruben Oreel
overtreders keihard aanpakken.
Als Den Haag dat niet aandurft
dan ook maar de controle har
der aanzetten, meer agenten en
betere wetgeving. Want stoere
taal zonder daden hebben we al
meer dan genoeg gehoord.
Gerd Leers is burgemeester van
Maastricht
cratie: de modale burger kan nu een
maal niet op elk moment over elke
denkbare maatregel meebeslissen.
In landen waar de door D66 gewenste
staatsrechtelijke hervormingen al lang
deel uitmaken van het politieke sys
teem werkt de democratie niet aantoon
baar beter dan in Nederland. Het tegen
deel is eerder het geval. Door de verte
genwoordigende democratie op te
schuiven in de richting van een partici
patiedemocratie door middel van regel
matige referenda en direct gekozen po
litieke leiders ontstaat slechts in schijn
een democratischer systeem.
Referenda blijken in de praktijk een
ramp voor een behoorlijk en efficiënt
bestuur, omdat zij de burgers de kans
geven allerlei tegenstrijdige wensen te
formuleren. De direct gekozen politie
ke leider heeft nog nooit een probleem
opgelost. In het tijdperk van de massa
media is de charismatische politicus,
die het moet hebben van de mobilisatie
van de kiezersgunst, niet de redding
maar juist een bedreiging van de demo
cratie. Dergelijke figuren zijn mini
maal zeer polariserend en maar al te
vaak een gevaar voor de rechtsstaat.
Maarten van Rossem
Hoofdredactie:
A. L Oosthoek
O. Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax:(0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Lezersredacteur: A. J. Snel
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315660
Fax: (0113)315669
E-mail: lezersredacteur@pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraat18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel: (0118)493000
Fax: (0118)493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-m
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel: (0114)372776
Fax:(0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel: (0111)454651
Fax: (0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30 tot 17.00 uur
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur.
Abonnementen:
0800-0231231
autom. afschrijving acceptgiro
per maand: 19.95 n.v.t
per kwartaal: 58,00 60,25
per jaar: €222.50 226,50
Voor toezending per post geldt een
toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor he
einde van de betaalperiode
PZC, t.a.v. lezersservice.
Postbus 314460 AA Goes
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag: 1,25
zaterdag: 1,75
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden uitgevow
overeenkomstig de Algemene
Voorwaarden van Wegener NV en volgen
>r het Advertentiewe
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag:
tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (0113) 315555
Fax. (0113)315549
Personeelsadvertenties:
Tel: (0113)315540
Fax: (0113)315549
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel. (0113)315550
Fax. (0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114)372770
Fax: (0114)372771
Business to Business/Onroerend g
Tel. (076)5312277
Fax (076)5312274
Internet: www.pzc.nl/adverteren
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern De do®
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt v<
(abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante dienster
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecte
de derden Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij PZC.'
x, Postbus 314460 AA Goes.
Behoort tot WGGGNGR