wijzigt koers jachtenbouw
CF beschouwt kennis als kracht snellere reactif n'-\
PZC
ramp met pijpleiding
door nieuw systeem
25
)amen Shipyards concentreert zich op werf in Vlissingen
NoordNet
blijft tot
2020 actief
op spoorlijnen
Diesel duurder
Inspectie bezoekt metaalbedrijven
Noordelijke havens bezorgd
Siemens koopt Flender
het bedrijf
Air Exel krijgt van rechtei
surseance van betaling
donderdag 31 maart 2005
Jeffrey Kutterink
(ORINCHEM - Met de bouw
in superluxe jachten heeft
rnels, onderdeel van Damen
hipyards, veel geld verloren,
gaat het roer om. Op-
tachtgevers kunnen voortaan
pen schepen meer uit de vrije
pnd ontwerpen. Verder ver-
jerkt Amels de vestiging in Vlis-
mgen en sluit de werf in Mak-
um. „Een dramatische beslis-
met dramatische gevolgen
por het personeel."
in achter zijn bureau in het
pofdkantoor van Damen Ship-
ards in Gorinchem ziet René
ferkvens grote binnenvaartsche-
in over de Merwede schuiven.
!en beter uitzicht dan in Vhs-
ïgen", glimlacht de directeur
in de Koninklijke Schelde
roep (KSG), tevens directielid
in Damen Shipyards. „Daar
iek ik tegen de machinefa-
iek aan en zag ik de Wester-
helde niet eens. Dit weidse uit-
cht is inspirerend."
an de muur boven zijn bureau
ijkt een grote foto van Amels-
helde in Vlissingen. Een weer-
ive van het moment dat een
egajacht naar buiten vaart. Er
huin tegenover hangt een
lortgelijke afbeelding. De jach-
nbouw is zowel zijn troetel-
s zorgenkind. Eind juli 2001
ep het eerste megajacht binnen
de Amelswerf in Vlissingen.
e KSG wilde profiteren van de
end 'groot, groter, grootst',
he sky is the limit, was de ge-
ichte, want jachten van negen-
g meter en meer zijn geen uit-
mdering.
aar het pakte anders uit. Eige-
iren stelden tussentijds hun ei-
>n bij en soms gingen schepen
og tijdens de bouw over in an-
3 ere handen. „We hebben de af-
ïlopen jaren zeer gevoelige ver
ezen geleden op de bouw van
chten. De technische en con-
actuele risico's wegen niet op
igen de verdiensten."
en koerswijziging is noodzake-
jk, beklemtoont Berkvens.
We bouwen geen grote maat-
erk jachten meer en stappen
rer op semi-maatwerk, iets
LEEUWARDEN - Arri-
va-dochter NoordNed
blijft de komende vijftien
jaar de lokale spoorverbin
dingen in Groningen en
Friesland exploiteren. Dat
heeft de provincie Fries
land gisterochtend bekend
gemaakt.
Het betreft onder meer de
verbindingen Gronin-
gen-Leer, Harlingen Ha
ven-Leeuwarden, Stavo
ren-Leeuwarden en
Leeuwarden-Groningen.
NoordNed rijdt al in de
twee noordelijke provin
cies en mag dat door de
nieuwe concessie nog zeker
tot en met 2020 blijven
doen. Het Franse CGEA, in
Nederland actief als BBA,
wilde de sporen ook exploi
teren, maar had volgens de
Friese gedeputeerde T.
Baas een minder goede aan
bieding.
NoordNed gaat uiterlijk in
2007 alle treinen vervan
gen voor nieuwe en zal tus
sen Leeuwarden en Gronin
gen meer sneltreinen inzet
ten. Verder willen de twee
provincies per 1 januari
2007 het chipbetalingssys
teem invoeren. De stations
in beide steden kunnen dan
alleen via dit systeem
worden betreden. De lijn
Leeüwarden-Groningen
wordt doorgetrokken naar
het nieuwe industrieterrein
Europapark. NoordNed
gaat verder een proef doen
met plantaardige olie als
brandstof voor de huidige
dieselboemels.
Concessie
Directeur A. Hettinga van
Arriva Nederland is dolge
lukkig met de concessie.
„Nu kunnen we ons rustig
voorbereiden op de strijd
rond andere kleine sporen
die binnenkort worden aan
besteed", aldus Hettinga.
De exploitatie van het
treinvervoer in Groningen
en Friesland heeft tot en
met 2020 een waarde van
750 miljoen euro. Friesland
en Groningen betalen
Arriva jaarlijks 7,1 miljoen
euro voor de exploitatie.
ANP
Amels versterkt de vestiging in Vlissingen en sluit de werf in Makkum. „Een dramatische beslissing met dramatische gevolgen voor het
personeel", zegt Rene Berkvens.
wat al jaren een wens is ge
weest. Daarvan is de techniek
bekend, denk daarbij aan de
vorm, stabiliteit, snelheid en ge
luid. De schepen moeten fluister-
stil zijn. Als daar ook maar iets
niet goed aan is, ben je flink in
de aap gelogeerd. Opdrachtge
vers kunnen voortaan kiezen uit
ontwerpen in verschillende
grootten en klassen. Dat is een
groot verschil met de huidige
werkwijze, waarbij we bij elke
opdracht steevast met een blan
co papier beginnen. Overigens
kan een opdrachtgever de sche
pen nog geheel naar eigen wens
inrichten en uitrusten. Maar
door de nieuwe methode zijn de
technische en financiële risico's
een stuk kleiner."
Amels blijft volgens Berkvens
schepen bouwen die 'vallen in
het hogere segment'. Wel zal de
concurrentieverhouding enigs
zins verschuiven. „We zullen
iets meer concurreren met Itali
aanse werven die zich op dezelf
de markt begeven. Maar ook de
'oude concurrenten' in
Noord-West Europa blijven.
Het gaat dan om opdrachtge
vers die nog twijfelen tussen een
maatwerk of semi-maatwerk
schip." In het nieuwe business
plan van Amels mikt Damen op
de bouw van een of twee jachten
per jaar. In die visie is er geen
plaats meer voor twee scheeps
werven, stelt Berkvens.
„We sluiten daarom de vesti
ging in Makkum en verschuiven
het werk naar Vlissingen. De fy
sieke omstandigheden - de lig
ging aan diep vaarwater - zijn
er beter. De groeimogelijkheden
in Vlissingen en de combinatie
met Marinebouw hebben ons
voor Zeeland doen kiezen."
Maar ook de werkwijze in Vlis
singen is beter op de nieuwe
"strategie gericht. De organisatie
is 'lean and mean' zoals dat be
drijfseconomisch heet. „Er
wordt gewerkt met zo min moge
lijk vaste krachten. Veel werk
wordt uitbesteed en dat past vol
ledig in onze ideeën." Dat is niet
geheel toevallig geeft Berkvens
toe. Hij is degene die vier jaar
geleden als directeur van de Ko
ninklijke Schelde Groep die
koers al heeft ingezet.
Dramatisch
„Het is geen vooropgezet plan",
pareert Berkvens de kritiek van
de vakbonden. Die denken dat
Damen welbewust heeft aange
stuurd op sluiting va'n de Friese
werf. „Het is een dramatische
beslissing met dramatische per
soonlijke gevolgen die leidt tot
zware onderhandelingen met de
vakbonden. Ik had het liever an
ders gezien, maar de situatie is
zoals die is. Het is met de bouw
van luxe jachten anders gelopen
dan we hadden voorzien."
Damen is nog met de vakbon
den in gesprek over een sociaal
plan voor de 170 werknemers.
Berkvens denkt dat de gesprek
ken binnen een paar weken zijn
afgerond.
Mogelijk neemt scheepswerf De
Vries in Aalsmeer een deel van
Amels in Makkum over. De werf
is gespecialiseerd in de bouw
van jachten. In de twee dokken
bouwt het bedrijf jaarlijks twee
schepen, in lengte variërend van
grofweg veertig tot zestig meter.
Een deel van de marketing- en
verkoopafdeling van Amels in
Makkum is gevraagd mee te ko
men naar Vlissingen. Het gaat
om tien mensen. Een verster
king voor de vestiging in Vlissin
gen, waar nu 55 mensen in vaste
dienst werken. Afhankelijk van
de orderstroom kan die capaci
teit worden uitgebreid. „Ruimte
om jachten te bouwen is er ge
noeg. We beschikken op het Ei
land in het centrum immers
over 375 meter overdekt dok."
Verder zal de naam Amelsschel-
de worden gewijzigd in Amels.
Berkvens: „Amels is de merk
naam waaronder we schepen
verkopen. Om onderscheid te
maken tussen de werven in
Friesland en Zeeland heetten de
werven Amels Makkum en
Amelsschelde. Nu er nog maar
één vestiging is, hoeft er geen on
derscheid meer te worden ge
maakt."
Berkvens heeft zich geërgerd
aan de uitspraken van vakbonds
bestuurders over de toekomst
van de jachtenbouw in Vlissin
gen. Ze vrezen dat ook Amels
geen lang leven meer beschoren
zal zijn en dat Damen zich wil
terugtrekken uit de jachten
bouw.
„We hebben niet voor niets geko
zen voor Vlissingen", werpt
Berkvens tegen. „Zowel de orga
nisatie als de fysieke omstandig
heden passen in onze denkwijze
over jachtenbouw. We zetten de
activiteiten daar voort, alleen
op een andere wijze dan tot nog
toe gebruikelijk."
Het afgelopen jaar heeft Amels
in Vlissingen een bescheiden
winst gemaakt. Dat geldt ook
voor marinebouw en de scheeps-
reparatie (Seheldepoort). „We
voeren nu uit wat we vier jaar
geleden bij de overname van
KSG door Damen hebben ge-
Droge tak
De KSG richt zich dus met na
me op de natte poot en neemt af
scheid van de droge tak. Daarin
past de verkoop van Schelde Ge-
ars (fabrikant van tandwielen)
en Schelde Machinefabriek aan
MRC Techniek in Schiedam.
„Dat bedrijf heeft zich in dat
zelfde werk gespecialiseerd. Het
zit in Schiedam ook dicht bij de
Rotterdamse haven; dichtbij het
werk. In Vlissingen is dat soort
werk nauwelijks voorhanden.
Hoe moeilijk en vervelend het
voor de mensen ook is, het is
voor het bedrijf het beste."
De verwachtingen voor dit jaar
zijn positief. „Reparatie van zee
schepen is en blijft een ongewis
se business. Maar marinebouw
en jachtenbouw verwachten een
bescheiden winst."
DEN HAAG - Marktleider Shell heeft gisteren de advie
sprijs voor diesel licht verhoogd van 99,5 naar 99,9 euro
cent per liter. De verhoging volgt op de stijging van benzi
neprijzen. Die gingen vrijdag naar recordhoogtes van
1,319 euro voor euro ongelood en 1,373 voor super plus.
De afgelopen tijd is ruwe olie flink duurder geworden.
Niet alleen die ontwikkeling is bepalend voor de brand
stofprijzen aan de pomp, ook de toekomstige vraag speelt
een rol. Zo wil voor aanvang van een vakantieperiode de
prijs nog wel eens stijgen. ANP
DEN HAAG - Bedrijven in de metaalsector krijgen het ko
mende half jaar bezoek van de arbeidsinspectie. Het mi
nisterie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid kondigde
gisteren aan dat de inspecteurs bij 1100 bedrijven contro
les gaan uitvoeren.
De Arbeidsinspectie bekijkt of de werknemers van de me
taalbedrijven veilig werken met machines en beschermd
zijn tegen schadelijk geluid. Vorig jaar bleek tijdens con
troles dat driekwart van de geïnspecteerde bedrijven de
regels overtrad. Verscheidene keren moest het werk wor
den stilgelegd omdat werknemers onaanvaardbare risi
co's liepen bij het werken met onveilige machines. ANP
EEMSHAVEN - De zeehavens, reders en scheepsagenten
in Noord-Nederland maken zich grote zorgen over de ge
volgen van de tariefstijgingen die het loodswezen de ko
mende tien jaar wil doorvoeren.
In de havens van Delfzijl en Eemshaven zullen de loodsta-
rieven met 180 procent stijgen. In Harlingen gaat het
zelfs om enige honderden procenten. De havens hebben
de kwestie aangekaart bij minister Peijs van Verkeer.
De tariefstijging is het gevolg van een nieuw financie
ringsmodel in de loodswereld. Voorheen vulden de win
sten in de haven van Rotterdam de tekorten aan die in
Noord-Nederland werden geboekt. Die methode is sinds
kort losgelaten, meldt een woordvoerder van Groningen
Seaports. „Dat betekent dat we alleen voor dit jaar al uit
komen op een stijging van 25 tot 35 procent", aldus de
zegsman. „In een brief aan de minister hebben we aange
geven dat deze constructie zeer nadelig is voor de noorde
lijke havens. We willen in ieder geval afspraken maken
over het tempo waarin de verhoging wordt doorgevoerd.
Bij Wagenborg Shipping, de grootste klant in de Eemsha
ven, spreekt men van een 'volslagen onrealistisch plan".
„Dit is onacceptabel voor ons", aldus H. Slort van Wagen
borg. „Nergens in Nederland wordt zo'n grote tariefstij
ging doorgevoerd." ANP
MÜNCHEN - Het Duitse elektro- en elektronicaconcern
Siemens neemt de fabrikant van aandrijf systemen Flen
der over van de investeringsmaatschappij Citigroup Ven
ture Capital Equity Partners. De prijs is 1,2 miljard euro,
heeft Siemens gisteren bekendgemaakt.
Flender, gevestigd in Bocholt, heeft 6700 werknemers op
tachtig locaties over de hele wereld en boekte vorig jaar
een omzet van 1,01 miljard euro. Het bedrijf is een toon
aangevende aanbieder van mechanische en elektrische
aandrijftechniek voor de industrie. DPA/ANP
door Leoni van de Schraaf
KRABBENDIJKE - 'Als iets
stuk is, moet je bij CF zijn'. Zo
was het al zo'n zeventig jaar ge
leden bij de komst van CF West-
strate, voorloper van CF Tuin-
techniek. Inmiddels hebben dui
zenden klanten uit heel Neder
land de weg naar het bedrijf ge
vonden. Directrice Diny West-
strate: „Mensen komen hier om
dat we altijd klaar staan met eer
lijk, technisch advies en een kop
je koffie."
Vlak voor de oorlog, in 1938,
werd CF Weststrate opgericht.
Diny, één van de twee directiele
den van CF Tuintechniek: „Vlak
voor de oorlog begon mijn vader
een klein reparatiebedrijfje aan
de Oostweg. Sinds hij begon,
heeft het een goede naam. Nog
steeds hoor je mensen zeggen:
'Als iets stuk is, moet je bij CF
zijn'."
Het bedrijf bestaat al zo'n vijf
jaar uit twee afdelingen. CF
Techniek houdt zich bezig met
verspaningstechniek en moto
renrevisie en CF Tuintechniek
richt zich op de verkoop van
tuinmachines en tuinkassen. In
totaal werken er 34 mensen
voor beide afdelingen, tien van
hen werken voor CF Tuintech
niek.
De letters CF verwijzen naar de
oprichter. „Mijn vader heeft het
bedrijf de naam CF Weststrate
gegeven. Maar omdat er in Krab-
bendijke vrij veel mensen met
de naam Weststrate zijn, heb
ben wij besloten alleen de initia
len van mijn vader, CF, te ge
bruiken."
Na verloop van tijd kwamen
steeds meer mensen met maai-
machines die niet meer te repa
reren waren. Hierdoor ontstond
de vraag naar nieuwe maaima-
chines. Zo zijn verschillende
tuinmachines bij CF Tuintech
niek terecht gekomen.
Dat het bedrijf tegenwoordig
ook tuinkassen verkoopt, komt
door Diny's eigen interesse.
„Als tiener was ik gek op tuinie
ren. Toen er in de buurt een
oude kas gesloopt werd, ben ik
het glas van die kas gaan opha
len. Elke ochtend fietste ik naai
de oude kas en nam een paar rui
ten mee, tot ik genoeg had. Mijn
vader vond het wel een leuk
idee en is op zoek gegaan naar
een aannemer die mijn kas com
pleet kon maken. Het idee om
kassen te gaan verkopen, ont
stond toen mijn kas wegmoest.
Diny Westrate (r) in overleg met een van de klanten, die uit het hele land komen: „Dat is echt uniek, wij zijn het enige bedrijf in Nederland
dat zo veel kassen, tuinhuizen, oranjerieën en priëlen tentoonstelt." foto Willem Mieras
Ik weet nog dat ik toen samen
met mijn vader door heel Neder
land getuft ben om uit te zoeken
waar we kassen konden krij
gen." Inmiddels is het voor Diny
meer dan alleen interesse: „Het
is een deel van mijn leven gewor
den."
Doorlopende show
In de jaren zeventig werd het
pand aan de Oostweg te klein.
In 1974 begon de verhuizing
naar de Johan Willem
Frisostraat, die twee jaar latei-
voltooid werd.
Moest het bedrijf het in de begin
jaren vooral van mond-tot-
mond reclame hebben, tegen
woordig krijgen vaste klanten
een nieuwsbrief thuisgestuurd
en worden advertenties ge
plaatst. Ook houdt CF Tuintech
niek regelmatig showdagen, dit
jaar onder meer op 31 maart, 1
en 2 april. „Voor zo'n dag probe
ren we altijd een aantal nieuwe
producten en modellen binnen
te halen, zodat we de bezoekers
iets nieuws kunnen laten zien.
Ook doen we meestal iets
extra's voor de klanten. Naast
Naam:
CF Tuintechniek
Plaats:
Krabbendijke
Opgericht:
1938
Aantal medewerkers:
10
een kopje koffie krijgen ze dan
bijvoorbeeld ook een bloeme
tje." Tijdens de openingstijden
van het bedrijf kunnen klanten
altijd komen kijken naar de tuin
machines en het kassenland. „Ik
noem dat altijd onze doorlopen
de show."
Inmiddels hebben mensen uit
het hele land het tuinbedrijf ge
vonden. Gemeenten, bedrijven
en campinghouders, maar ook
veel particulieren, gaan naar CF
Tuintechniek voor hun tuinspul-
len. „Hoeveel klanten we pre-„
cies hebben, is moeilijk te zeg
gen. Waarschijnlijk loopt het in
de duizenden."
De klanten komen uit het hele
land, vooral voor het kassen
land. „Dat is echt uniek, wij zijn
het enige bedrijf in Nederland
dat zo veel kassen, tuinhuizen,
oranjerieën en priëlen tentoon
stelt." Dat mensen van heinde
en verre naar Krabbendijke ko
men, komt volgens Dinv niet al
leen door de grote kassen-
showroom. „Wij hebben veel
technische kennis in huis. Die
combineren we met een eerlijk
advies. Als een klant aan mij
vraagt wat voor hem de beste
keuze is, zal ik niet voor het
duurste kiezen, maar voor datge
ne wat het beste bij de klant cn
zijn budget past. Wij hebben
voor iedereen en elke beurs een
van onze redactie binnenland
DEVENTER - Om de gevolgen
van ongelukken met onder
grondse pijpleidingen zo klein
mogelijk te maken, is een nieuw
alarmeringssysteem opgezet.
Hierdoor kunnen hulpdiensten
sneller reageren, aldus gisteren
J. van der Kleij, directeur van
de VHD Groep, de Verzekeraars
Hulpdienst.
Via het ondergrondse netwerk
gaat jaarlijks 55 miljoen ton
aardgas, 115 miljoen ton aardo
lie en aardolieproducten en 17
miljoen ton chemicaliën. Mocht
daarbij iets fout gaan, dan kan
dit grote gevolgen hebben voor
de veiligheid en het milieu, al
dus de VHD Groep.
Elk jaar zijn er vijf incidenten
en vijftig bijna-incidenten met
de circa 16.500 kilometer pijplei
ding in de Nederlandse bodem.
Door een betere afstemming
krijgt de brandweer binnen 90
seconden de noodzakelijke infor
matie over wie eigenaar van de
pijleiding is en welke vloeistof
of welk gas erdoorheen stroomt.
Betrokken instanties als de Ve-
lin, de Vereniging van Eigena
ren van Leidingen in Neder
land, de VHD en de Klic (Kabels
en leidingen informatiecen
trum) hebben hierover dinsdaf
een samenwerkingscontract on
dertekend.
De maatregelen zijn mede geno
men naar aanleiding van di
ramp in België, waar in 2001
een gasleiding explodeerde bi
graafwerkzaamheden. Daarbi
vielen zeventien doden. Boven
dien speelt de verhoogde terreur
dreiging een rol, aldus Van de
Kleij. „Leidingen hebben strate
gische aspecten. We moeten d<
maatschappelijke veiligheid zo
veel mogelijk waarborgen."
Volgens directeur P. Rietjen
van Klic krijgt de brandwee
via de VHD toegang tot de een
trale database van Klic. „Dai
zien ze onmiddellijk of er in d
omgeving leidingen liggen die ri
sicovol zijn." De informatie wa
voorheen alleen via een flopp
van de Velin op te vragen. Nu be
schikt de brandweer direct ove
een lijst met namen en telefoon
nummers.
Bij het ongeluk vorig jaar in he
Limburgse Stein duurde het 3,
urn- voor de brandweer wist wa
er door een lek geslagen ondei
grondse buis ging. In Stein vi<
een hoogspanningsmast om e
doorboorde een pijpleiding va
Defensie. ANP/GPD
CF Tuintechniek geeft klanten
de garantie dat alles wat bij het
bedrijf gekocht wordt, ook daar
gerapareerd kan worden. „Wij
staan technisch achter onze pro
ducten. Vandaar dat we alles
wat hier binnenkomt zorgvuldig
bekijken: heeft het bestaans
recht of is het poppenspul?"
Poppenspul, zoals Diny het zelf
noemt, wordt bij CF Tuintech
niek niet verkocht. „Wij hebben
van huis uit veel technische ken
nis meegekregen. Als wij in een
product geen bestaansrecht
zien, komt het er hier niet in."
De technische kennis wordt ook
gebruikt bij de aankoop van pro
ducten, waardoor het bedrijf
nog nooit een product heeft zien
floppen. „We hebben wel eens
gehad dat iets met veel tamtam
aangeprezen wordt, terwijl wij
er niets in zien. Vaak wordt zo'n
product dan toch niets. Omdat
we zo technisch bezig zijn, kun
nen we goed inschatten welke
producten goed zijn en welke
niet. Die kennis is eigenlijk onze
grootste kracht."
geven. Door de financiële injec
tie kan de onderneming ond<
een nieuwe naam in afgeslank!
vorm voortbestaan. Voor d:
doorstart moeten wel de schu
den worden gesaneerd. Daai
voor heeft Air Exel surseanc
van betaling aangevraagd. Algi
meen directeur Harm Pril
schetste begin maart al dit sc<
nario als mogelijkheid om c
maatschappij in de lucht te hoi
den.
Het nieuwe Air Exel zal na;
verwachting vanaf april liji
diensten vanuit Nederland i
Frankrijk verzorgen. In Nede
land vliegt Air Exel vanuit Ein<
hoven en Maastricht. De vloi
van de maatschappij wordt doi
de reorganisatie ingekrompi
met vijf vliegtuigen. De afslanl
operatie treft voornamelijk h
vliegend personeel. ANP
van onze redactie economie
MAASTRICHT - De rechtbank
van Maastricht heeft de noodlij
dende luchtvaartmaatschappij
Air Exel gisteren surseance van
betaling verleend. Dat heeft de
maatschappij bekendgemaakt.
Het uitstel van betaling maakt
een doorstart van het bedrijf mo
gelijk.
Door de reorganisatie komen 69
werknemers van Air Exel op
straat te staan.
Air Exel maakt deel uit van
ExelAviationGroup (EAG) van
Erik de Vlieger. De maatschap
pij verkeert al enige tijd in finan
ciële nood. De directie heeft een
investeerder gevonden die het
bedrijf weer op de been wil hel
pen. De naam van de investeer
der wil de directie nog niet prijs-