wijzigt koers jachtenbouw CF beschouwt kennis als kracht snellere reactif n'-\ PZC ramp met pijpleiding door nieuw systeem 25 )amen Shipyards concentreert zich op werf in Vlissingen NoordNet blijft tot 2020 actief op spoorlijnen Diesel duurder Inspectie bezoekt metaalbedrijven Noordelijke havens bezorgd Siemens koopt Flender het bedrijf Air Exel krijgt van rechtei surseance van betaling donderdag 31 maart 2005 Jeffrey Kutterink (ORINCHEM - Met de bouw in superluxe jachten heeft rnels, onderdeel van Damen hipyards, veel geld verloren, gaat het roer om. Op- tachtgevers kunnen voortaan pen schepen meer uit de vrije pnd ontwerpen. Verder ver- jerkt Amels de vestiging in Vlis- mgen en sluit de werf in Mak- um. „Een dramatische beslis- met dramatische gevolgen por het personeel." in achter zijn bureau in het pofdkantoor van Damen Ship- ards in Gorinchem ziet René ferkvens grote binnenvaartsche- in over de Merwede schuiven. !en beter uitzicht dan in Vhs- ïgen", glimlacht de directeur in de Koninklijke Schelde roep (KSG), tevens directielid in Damen Shipyards. „Daar iek ik tegen de machinefa- iek aan en zag ik de Wester- helde niet eens. Dit weidse uit- cht is inspirerend." an de muur boven zijn bureau ijkt een grote foto van Amels- helde in Vlissingen. Een weer- ive van het moment dat een egajacht naar buiten vaart. Er huin tegenover hangt een lortgelijke afbeelding. De jach- nbouw is zowel zijn troetel- s zorgenkind. Eind juli 2001 ep het eerste megajacht binnen de Amelswerf in Vlissingen. e KSG wilde profiteren van de end 'groot, groter, grootst', he sky is the limit, was de ge- ichte, want jachten van negen- g meter en meer zijn geen uit- mdering. aar het pakte anders uit. Eige- iren stelden tussentijds hun ei- >n bij en soms gingen schepen og tijdens de bouw over in an- 3 ere handen. „We hebben de af- ïlopen jaren zeer gevoelige ver ezen geleden op de bouw van chten. De technische en con- actuele risico's wegen niet op igen de verdiensten." en koerswijziging is noodzake- jk, beklemtoont Berkvens. We bouwen geen grote maat- erk jachten meer en stappen rer op semi-maatwerk, iets LEEUWARDEN - Arri- va-dochter NoordNed blijft de komende vijftien jaar de lokale spoorverbin dingen in Groningen en Friesland exploiteren. Dat heeft de provincie Fries land gisterochtend bekend gemaakt. Het betreft onder meer de verbindingen Gronin- gen-Leer, Harlingen Ha ven-Leeuwarden, Stavo ren-Leeuwarden en Leeuwarden-Groningen. NoordNed rijdt al in de twee noordelijke provin cies en mag dat door de nieuwe concessie nog zeker tot en met 2020 blijven doen. Het Franse CGEA, in Nederland actief als BBA, wilde de sporen ook exploi teren, maar had volgens de Friese gedeputeerde T. Baas een minder goede aan bieding. NoordNed gaat uiterlijk in 2007 alle treinen vervan gen voor nieuwe en zal tus sen Leeuwarden en Gronin gen meer sneltreinen inzet ten. Verder willen de twee provincies per 1 januari 2007 het chipbetalingssys teem invoeren. De stations in beide steden kunnen dan alleen via dit systeem worden betreden. De lijn Leeüwarden-Groningen wordt doorgetrokken naar het nieuwe industrieterrein Europapark. NoordNed gaat verder een proef doen met plantaardige olie als brandstof voor de huidige dieselboemels. Concessie Directeur A. Hettinga van Arriva Nederland is dolge lukkig met de concessie. „Nu kunnen we ons rustig voorbereiden op de strijd rond andere kleine sporen die binnenkort worden aan besteed", aldus Hettinga. De exploitatie van het treinvervoer in Groningen en Friesland heeft tot en met 2020 een waarde van 750 miljoen euro. Friesland en Groningen betalen Arriva jaarlijks 7,1 miljoen euro voor de exploitatie. ANP Amels versterkt de vestiging in Vlissingen en sluit de werf in Makkum. „Een dramatische beslissing met dramatische gevolgen voor het personeel", zegt Rene Berkvens. wat al jaren een wens is ge weest. Daarvan is de techniek bekend, denk daarbij aan de vorm, stabiliteit, snelheid en ge luid. De schepen moeten fluister- stil zijn. Als daar ook maar iets niet goed aan is, ben je flink in de aap gelogeerd. Opdrachtge vers kunnen voortaan kiezen uit ontwerpen in verschillende grootten en klassen. Dat is een groot verschil met de huidige werkwijze, waarbij we bij elke opdracht steevast met een blan co papier beginnen. Overigens kan een opdrachtgever de sche pen nog geheel naar eigen wens inrichten en uitrusten. Maar door de nieuwe methode zijn de technische en financiële risico's een stuk kleiner." Amels blijft volgens Berkvens schepen bouwen die 'vallen in het hogere segment'. Wel zal de concurrentieverhouding enigs zins verschuiven. „We zullen iets meer concurreren met Itali aanse werven die zich op dezelf de markt begeven. Maar ook de 'oude concurrenten' in Noord-West Europa blijven. Het gaat dan om opdrachtge vers die nog twijfelen tussen een maatwerk of semi-maatwerk schip." In het nieuwe business plan van Amels mikt Damen op de bouw van een of twee jachten per jaar. In die visie is er geen plaats meer voor twee scheeps werven, stelt Berkvens. „We sluiten daarom de vesti ging in Makkum en verschuiven het werk naar Vlissingen. De fy sieke omstandigheden - de lig ging aan diep vaarwater - zijn er beter. De groeimogelijkheden in Vlissingen en de combinatie met Marinebouw hebben ons voor Zeeland doen kiezen." Maar ook de werkwijze in Vlis singen is beter op de nieuwe "strategie gericht. De organisatie is 'lean and mean' zoals dat be drijfseconomisch heet. „Er wordt gewerkt met zo min moge lijk vaste krachten. Veel werk wordt uitbesteed en dat past vol ledig in onze ideeën." Dat is niet geheel toevallig geeft Berkvens toe. Hij is degene die vier jaar geleden als directeur van de Ko ninklijke Schelde Groep die koers al heeft ingezet. Dramatisch „Het is geen vooropgezet plan", pareert Berkvens de kritiek van de vakbonden. Die denken dat Damen welbewust heeft aange stuurd op sluiting va'n de Friese werf. „Het is een dramatische beslissing met dramatische per soonlijke gevolgen die leidt tot zware onderhandelingen met de vakbonden. Ik had het liever an ders gezien, maar de situatie is zoals die is. Het is met de bouw van luxe jachten anders gelopen dan we hadden voorzien." Damen is nog met de vakbon den in gesprek over een sociaal plan voor de 170 werknemers. Berkvens denkt dat de gesprek ken binnen een paar weken zijn afgerond. Mogelijk neemt scheepswerf De Vries in Aalsmeer een deel van Amels in Makkum over. De werf is gespecialiseerd in de bouw van jachten. In de twee dokken bouwt het bedrijf jaarlijks twee schepen, in lengte variërend van grofweg veertig tot zestig meter. Een deel van de marketing- en verkoopafdeling van Amels in Makkum is gevraagd mee te ko men naar Vlissingen. Het gaat om tien mensen. Een verster king voor de vestiging in Vlissin gen, waar nu 55 mensen in vaste dienst werken. Afhankelijk van de orderstroom kan die capaci teit worden uitgebreid. „Ruimte om jachten te bouwen is er ge noeg. We beschikken op het Ei land in het centrum immers over 375 meter overdekt dok." Verder zal de naam Amelsschel- de worden gewijzigd in Amels. Berkvens: „Amels is de merk naam waaronder we schepen verkopen. Om onderscheid te maken tussen de werven in Friesland en Zeeland heetten de werven Amels Makkum en Amelsschelde. Nu er nog maar één vestiging is, hoeft er geen on derscheid meer te worden ge maakt." Berkvens heeft zich geërgerd aan de uitspraken van vakbonds bestuurders over de toekomst van de jachtenbouw in Vlissin gen. Ze vrezen dat ook Amels geen lang leven meer beschoren zal zijn en dat Damen zich wil terugtrekken uit de jachten bouw. „We hebben niet voor niets geko zen voor Vlissingen", werpt Berkvens tegen. „Zowel de orga nisatie als de fysieke omstandig heden passen in onze denkwijze over jachtenbouw. We zetten de activiteiten daar voort, alleen op een andere wijze dan tot nog toe gebruikelijk." Het afgelopen jaar heeft Amels in Vlissingen een bescheiden winst gemaakt. Dat geldt ook voor marinebouw en de scheeps- reparatie (Seheldepoort). „We voeren nu uit wat we vier jaar geleden bij de overname van KSG door Damen hebben ge- Droge tak De KSG richt zich dus met na me op de natte poot en neemt af scheid van de droge tak. Daarin past de verkoop van Schelde Ge- ars (fabrikant van tandwielen) en Schelde Machinefabriek aan MRC Techniek in Schiedam. „Dat bedrijf heeft zich in dat zelfde werk gespecialiseerd. Het zit in Schiedam ook dicht bij de Rotterdamse haven; dichtbij het werk. In Vlissingen is dat soort werk nauwelijks voorhanden. Hoe moeilijk en vervelend het voor de mensen ook is, het is voor het bedrijf het beste." De verwachtingen voor dit jaar zijn positief. „Reparatie van zee schepen is en blijft een ongewis se business. Maar marinebouw en jachtenbouw verwachten een bescheiden winst." DEN HAAG - Marktleider Shell heeft gisteren de advie sprijs voor diesel licht verhoogd van 99,5 naar 99,9 euro cent per liter. De verhoging volgt op de stijging van benzi neprijzen. Die gingen vrijdag naar recordhoogtes van 1,319 euro voor euro ongelood en 1,373 voor super plus. De afgelopen tijd is ruwe olie flink duurder geworden. Niet alleen die ontwikkeling is bepalend voor de brand stofprijzen aan de pomp, ook de toekomstige vraag speelt een rol. Zo wil voor aanvang van een vakantieperiode de prijs nog wel eens stijgen. ANP DEN HAAG - Bedrijven in de metaalsector krijgen het ko mende half jaar bezoek van de arbeidsinspectie. Het mi nisterie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid kondigde gisteren aan dat de inspecteurs bij 1100 bedrijven contro les gaan uitvoeren. De Arbeidsinspectie bekijkt of de werknemers van de me taalbedrijven veilig werken met machines en beschermd zijn tegen schadelijk geluid. Vorig jaar bleek tijdens con troles dat driekwart van de geïnspecteerde bedrijven de regels overtrad. Verscheidene keren moest het werk wor den stilgelegd omdat werknemers onaanvaardbare risi co's liepen bij het werken met onveilige machines. ANP EEMSHAVEN - De zeehavens, reders en scheepsagenten in Noord-Nederland maken zich grote zorgen over de ge volgen van de tariefstijgingen die het loodswezen de ko mende tien jaar wil doorvoeren. In de havens van Delfzijl en Eemshaven zullen de loodsta- rieven met 180 procent stijgen. In Harlingen gaat het zelfs om enige honderden procenten. De havens hebben de kwestie aangekaart bij minister Peijs van Verkeer. De tariefstijging is het gevolg van een nieuw financie ringsmodel in de loodswereld. Voorheen vulden de win sten in de haven van Rotterdam de tekorten aan die in Noord-Nederland werden geboekt. Die methode is sinds kort losgelaten, meldt een woordvoerder van Groningen Seaports. „Dat betekent dat we alleen voor dit jaar al uit komen op een stijging van 25 tot 35 procent", aldus de zegsman. „In een brief aan de minister hebben we aange geven dat deze constructie zeer nadelig is voor de noorde lijke havens. We willen in ieder geval afspraken maken over het tempo waarin de verhoging wordt doorgevoerd. Bij Wagenborg Shipping, de grootste klant in de Eemsha ven, spreekt men van een 'volslagen onrealistisch plan". „Dit is onacceptabel voor ons", aldus H. Slort van Wagen borg. „Nergens in Nederland wordt zo'n grote tariefstij ging doorgevoerd." ANP MÜNCHEN - Het Duitse elektro- en elektronicaconcern Siemens neemt de fabrikant van aandrijf systemen Flen der over van de investeringsmaatschappij Citigroup Ven ture Capital Equity Partners. De prijs is 1,2 miljard euro, heeft Siemens gisteren bekendgemaakt. Flender, gevestigd in Bocholt, heeft 6700 werknemers op tachtig locaties over de hele wereld en boekte vorig jaar een omzet van 1,01 miljard euro. Het bedrijf is een toon aangevende aanbieder van mechanische en elektrische aandrijftechniek voor de industrie. DPA/ANP door Leoni van de Schraaf KRABBENDIJKE - 'Als iets stuk is, moet je bij CF zijn'. Zo was het al zo'n zeventig jaar ge leden bij de komst van CF West- strate, voorloper van CF Tuin- techniek. Inmiddels hebben dui zenden klanten uit heel Neder land de weg naar het bedrijf ge vonden. Directrice Diny West- strate: „Mensen komen hier om dat we altijd klaar staan met eer lijk, technisch advies en een kop je koffie." Vlak voor de oorlog, in 1938, werd CF Weststrate opgericht. Diny, één van de twee directiele den van CF Tuintechniek: „Vlak voor de oorlog begon mijn vader een klein reparatiebedrijfje aan de Oostweg. Sinds hij begon, heeft het een goede naam. Nog steeds hoor je mensen zeggen: 'Als iets stuk is, moet je bij CF zijn'." Het bedrijf bestaat al zo'n vijf jaar uit twee afdelingen. CF Techniek houdt zich bezig met verspaningstechniek en moto renrevisie en CF Tuintechniek richt zich op de verkoop van tuinmachines en tuinkassen. In totaal werken er 34 mensen voor beide afdelingen, tien van hen werken voor CF Tuintech niek. De letters CF verwijzen naar de oprichter. „Mijn vader heeft het bedrijf de naam CF Weststrate gegeven. Maar omdat er in Krab- bendijke vrij veel mensen met de naam Weststrate zijn, heb ben wij besloten alleen de initia len van mijn vader, CF, te ge bruiken." Na verloop van tijd kwamen steeds meer mensen met maai- machines die niet meer te repa reren waren. Hierdoor ontstond de vraag naar nieuwe maaima- chines. Zo zijn verschillende tuinmachines bij CF Tuintech niek terecht gekomen. Dat het bedrijf tegenwoordig ook tuinkassen verkoopt, komt door Diny's eigen interesse. „Als tiener was ik gek op tuinie ren. Toen er in de buurt een oude kas gesloopt werd, ben ik het glas van die kas gaan opha len. Elke ochtend fietste ik naai de oude kas en nam een paar rui ten mee, tot ik genoeg had. Mijn vader vond het wel een leuk idee en is op zoek gegaan naar een aannemer die mijn kas com pleet kon maken. Het idee om kassen te gaan verkopen, ont stond toen mijn kas wegmoest. Diny Westrate (r) in overleg met een van de klanten, die uit het hele land komen: „Dat is echt uniek, wij zijn het enige bedrijf in Nederland dat zo veel kassen, tuinhuizen, oranjerieën en priëlen tentoonstelt." foto Willem Mieras Ik weet nog dat ik toen samen met mijn vader door heel Neder land getuft ben om uit te zoeken waar we kassen konden krij gen." Inmiddels is het voor Diny meer dan alleen interesse: „Het is een deel van mijn leven gewor den." Doorlopende show In de jaren zeventig werd het pand aan de Oostweg te klein. In 1974 begon de verhuizing naar de Johan Willem Frisostraat, die twee jaar latei- voltooid werd. Moest het bedrijf het in de begin jaren vooral van mond-tot- mond reclame hebben, tegen woordig krijgen vaste klanten een nieuwsbrief thuisgestuurd en worden advertenties ge plaatst. Ook houdt CF Tuintech niek regelmatig showdagen, dit jaar onder meer op 31 maart, 1 en 2 april. „Voor zo'n dag probe ren we altijd een aantal nieuwe producten en modellen binnen te halen, zodat we de bezoekers iets nieuws kunnen laten zien. Ook doen we meestal iets extra's voor de klanten. Naast Naam: CF Tuintechniek Plaats: Krabbendijke Opgericht: 1938 Aantal medewerkers: 10 een kopje koffie krijgen ze dan bijvoorbeeld ook een bloeme tje." Tijdens de openingstijden van het bedrijf kunnen klanten altijd komen kijken naar de tuin machines en het kassenland. „Ik noem dat altijd onze doorlopen de show." Inmiddels hebben mensen uit het hele land het tuinbedrijf ge vonden. Gemeenten, bedrijven en campinghouders, maar ook veel particulieren, gaan naar CF Tuintechniek voor hun tuinspul- len. „Hoeveel klanten we pre-„ cies hebben, is moeilijk te zeg gen. Waarschijnlijk loopt het in de duizenden." De klanten komen uit het hele land, vooral voor het kassen land. „Dat is echt uniek, wij zijn het enige bedrijf in Nederland dat zo veel kassen, tuinhuizen, oranjerieën en priëlen tentoon stelt." Dat mensen van heinde en verre naar Krabbendijke ko men, komt volgens Dinv niet al leen door de grote kassen- showroom. „Wij hebben veel technische kennis in huis. Die combineren we met een eerlijk advies. Als een klant aan mij vraagt wat voor hem de beste keuze is, zal ik niet voor het duurste kiezen, maar voor datge ne wat het beste bij de klant cn zijn budget past. Wij hebben voor iedereen en elke beurs een van onze redactie binnenland DEVENTER - Om de gevolgen van ongelukken met onder grondse pijpleidingen zo klein mogelijk te maken, is een nieuw alarmeringssysteem opgezet. Hierdoor kunnen hulpdiensten sneller reageren, aldus gisteren J. van der Kleij, directeur van de VHD Groep, de Verzekeraars Hulpdienst. Via het ondergrondse netwerk gaat jaarlijks 55 miljoen ton aardgas, 115 miljoen ton aardo lie en aardolieproducten en 17 miljoen ton chemicaliën. Mocht daarbij iets fout gaan, dan kan dit grote gevolgen hebben voor de veiligheid en het milieu, al dus de VHD Groep. Elk jaar zijn er vijf incidenten en vijftig bijna-incidenten met de circa 16.500 kilometer pijplei ding in de Nederlandse bodem. Door een betere afstemming krijgt de brandweer binnen 90 seconden de noodzakelijke infor matie over wie eigenaar van de pijleiding is en welke vloeistof of welk gas erdoorheen stroomt. Betrokken instanties als de Ve- lin, de Vereniging van Eigena ren van Leidingen in Neder land, de VHD en de Klic (Kabels en leidingen informatiecen trum) hebben hierover dinsdaf een samenwerkingscontract on dertekend. De maatregelen zijn mede geno men naar aanleiding van di ramp in België, waar in 2001 een gasleiding explodeerde bi graafwerkzaamheden. Daarbi vielen zeventien doden. Boven dien speelt de verhoogde terreur dreiging een rol, aldus Van de Kleij. „Leidingen hebben strate gische aspecten. We moeten d< maatschappelijke veiligheid zo veel mogelijk waarborgen." Volgens directeur P. Rietjen van Klic krijgt de brandwee via de VHD toegang tot de een trale database van Klic. „Dai zien ze onmiddellijk of er in d omgeving leidingen liggen die ri sicovol zijn." De informatie wa voorheen alleen via een flopp van de Velin op te vragen. Nu be schikt de brandweer direct ove een lijst met namen en telefoon nummers. Bij het ongeluk vorig jaar in he Limburgse Stein duurde het 3, urn- voor de brandweer wist wa er door een lek geslagen ondei grondse buis ging. In Stein vi< een hoogspanningsmast om e doorboorde een pijpleiding va Defensie. ANP/GPD CF Tuintechniek geeft klanten de garantie dat alles wat bij het bedrijf gekocht wordt, ook daar gerapareerd kan worden. „Wij staan technisch achter onze pro ducten. Vandaar dat we alles wat hier binnenkomt zorgvuldig bekijken: heeft het bestaans recht of is het poppenspul?" Poppenspul, zoals Diny het zelf noemt, wordt bij CF Tuintech niek niet verkocht. „Wij hebben van huis uit veel technische ken nis meegekregen. Als wij in een product geen bestaansrecht zien, komt het er hier niet in." De technische kennis wordt ook gebruikt bij de aankoop van pro ducten, waardoor het bedrijf nog nooit een product heeft zien floppen. „We hebben wel eens gehad dat iets met veel tamtam aangeprezen wordt, terwijl wij er niets in zien. Vaak wordt zo'n product dan toch niets. Omdat we zo technisch bezig zijn, kun nen we goed inschatten welke producten goed zijn en welke niet. Die kennis is eigenlijk onze grootste kracht." geven. Door de financiële injec tie kan de onderneming ond< een nieuwe naam in afgeslank! vorm voortbestaan. Voor d: doorstart moeten wel de schu den worden gesaneerd. Daai voor heeft Air Exel surseanc van betaling aangevraagd. Algi meen directeur Harm Pril schetste begin maart al dit sc< nario als mogelijkheid om c maatschappij in de lucht te hoi den. Het nieuwe Air Exel zal na; verwachting vanaf april liji diensten vanuit Nederland i Frankrijk verzorgen. In Nede land vliegt Air Exel vanuit Ein< hoven en Maastricht. De vloi van de maatschappij wordt doi de reorganisatie ingekrompi met vijf vliegtuigen. De afslanl operatie treft voornamelijk h vliegend personeel. ANP van onze redactie economie MAASTRICHT - De rechtbank van Maastricht heeft de noodlij dende luchtvaartmaatschappij Air Exel gisteren surseance van betaling verleend. Dat heeft de maatschappij bekendgemaakt. Het uitstel van betaling maakt een doorstart van het bedrijf mo gelijk. Door de reorganisatie komen 69 werknemers van Air Exel op straat te staan. Air Exel maakt deel uit van ExelAviationGroup (EAG) van Erik de Vlieger. De maatschap pij verkeert al enige tijd in finan ciële nood. De directie heeft een investeerder gevonden die het bedrijf weer op de been wil hel pen. De naam van de investeer der wil de directie nog niet prijs-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25