>zc Vctie jeugdwerkloosheid mislukt Rotterdam dokt voor raildempers Advanta snoeit in organisatie Vertrouwen Yoghurtplantje is weer helemaal terug ctiedag moet werkgevers aanzetten tot in dienst nemen van jongeren rotest tegen ieuwe pier p Schiphol 'Laat je dag niet verknallen. Kom hier je fiets stallen' Van Waes commissaris van ESM Directiestatuut voor havenschap Pijpleiding wijkt voor walvis Bundeling duurzaam bankieren lactie: 0113-315649 w. pzc.nl iail:redactie@pzc.nl tbus 31, 4460 AA Goes /ertentie-exploitatie: ord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; ■uws-Vlaanderen: 0114-372770; ionaal: 020-4562500. inderdag 31 maart 2005 or Jeffrey Kutterink ES - De actie om voor maart jaar 800 Zeeuwse jongeren een baan te helpen heeft t opgeleverd wat ervan was wacht. Slechts 318 werkloze geren hebben een baan of op- ding gekregen. De slechte eco- mische situatie zorgt dat rkgevers terughoudend zijn, It het Centrum voor Werk en romen. Een speciale actiedag et vandaag extra aandacht tigen op het probleem van gdwerkloosheid. landelijke Taskforce jeugd- rkloosheid en het Regionaal itform Arbeidsmarktbeleid 'A) spraken op 14 juni vorig r in Heinkenszand met el- ar af om voor maart dit jaar Zeeuwse jongeren aan een an te helpen. Het RPA is een tform waarin onder meer ge- enten, de provincie, vakbon- werkgevers en Centrum ir Werk en Inkomen zijn ver- ehwoordigd. voorzitter van de Taskforce gdwerkloosheid, H. de Boer, üstateerde in het gemeente- is van Borsele dat zevenhon- rd van de toen twaalfhonderd rkloze Zeeuwse jongeren hun eiding niet hebben afge- akt. Alle hens aan dek was öhet credo. Behalve vaste ba- moesten jongeren ook aan slag via leer-werktrajecten, irkstages en ontwikkel ings- ervaringsplaatsen. Met het 'A werd afgesproken dat rkgevers vacatures zo snel gelijk telefonisch zouden mel- inds die tijd zijn er op de Cen- voor Werk en Inkomen (het ormalige arbeidsbureau 1STERDAM - De nieuwe egtuigpier die luchthaven hiphol bouwt speciaal voor ssagiers van goedkope vluch- is in strijd met de Europese {els voor schone lucht. Dat lt Milieudefensie. Met een oot spandoek aan de luifel q Schiphol Plaza eist de orga- iatie maatregelen. ia deze extra pier wil Schip- een graantje meepikken van prijsvechtersgekte. Hun aan- el is nu al 13 procent. Intus- zitten de omwonenden met lawaai en de uitlaatgassen ri de vliegtuigen en de auto's miljoenen passagiers die ar Schiphol komen", aldus npagneleider J. Wijnhoven n Milieudefensie gistermor- ilgens een woordvoerder van hiphol geven de demonstran- een verkeerde voorstelling n zaken. De provincie lord-Holland meet op drie 'kken rond de luchthaven con- u de luchtkwaliteit. Uit een tent jaaroverzicht van die me igen in 2004 blijkt dat de ihthaven wat dat betreft 'op e punten' voldoet aan de ge ilde normen. Rond Schiphol is Igens hem daarbij de lucht- aliteit 'beduidend beter dan de stad'. lieudefensie wil dat de bouw n de zogenoemde H-pier ï'dt gestaakt. ANP red.) jongerenloketten en zijn jongerenadviseurs aangesteld", vertelt R. de Back van het CWI Terneuzen en Oostburg. „Die ad viseurs houden zich nadrukke lijk met jongeren bezig. Boven dien is een betere samenwer king totstandgekomen tussen het CWI, het Regionaal Oplei- dings Centrum en de gemeente Terneuzen. Er is dus wel dege lijk wat gebeurt." De resultaten zijn echter niet erg florissant, erkent De Back. In Zeeland zijn in het kader van de actie jeugdwerkloosheid 141 jongeren echt aan het werk ge holpen (14 op de Bevelanden en Noord-Zeeland, 39 op Walche ren en 88 in Zeeuws-Vlaande ren). Daarnaast zijn 177 werklo ze jongeren weer aan een oplei ding begonnen (36 op de Beve landen en in Noord Zeeland, 45 op Walcheren en 96 in Zeeuws-Vlaanderen) Bij elkaar opgeteld zijn dat er 318; ver onder de doelstelling die in juni was overeengeko men. Inmiddels heeft de Task force jeugdwerkloosheid beslo ten de termijn om de doelstel ling te halen te verlengen tot drie jaar. Dat neemt niet weg dat wat vorig jaar is gepresen teerd, niet is gehaald. De Back wijdt dat mede aan de slechte economische situatie in Zee land. „Het is daardoor moeilijk om jongeren te plaatsen. Werk gevers zijn nu niet zo happig. Dat blijkt ook uit de aanmeldin gen voor de actiedag. We heb ben in Zeeuws-Vlaanderen 563 werkgevers aangeschreven. Slechts dertig komen opdagen. Dat zegt genoeg en ik vind dat erg jammer." Toch ziet De Back het project nog niet als mislukt. „In de ja ren 80, toen de jeugdwerkloos heid veel hoger was, waren jon geren een vergeten groep. We hebben vorig jaar gezegd: dat nooit weer. Dat is gelukt. Het on derwerp staat op de politieke agenda. Bovendien is het nog moeilijk om in te schatten wat precies de effecten zijn. Want wat versta je onder 800 banen? Het gaat ook om leertrajecten en ervaringsplaatsen. Jongeren hebben dan diploma's en zijn weer aantrekkelijk voor de ar beidsmarkt. We hopen dat werk gevers straks als de economie weer aantrekt die jongeren aan nemen." Om meer jongeren aan het werk te krijgen, is er vandaag in Ter neuzen en Goes de actiedag jeugdwerkloosheid Zeeland. Staatssecretaris H. van Hoof en H. de Boer zijn daarbij aanwe zig. door René van Stee TERNEUZEN - 'Laat je dag niet ver knallen. Kom hier je fiets stallen'. In een land waar jaarlijks honderdduizen den tweewielers worden gestolen, slaat deze slogan de spijker op zijn kop. De kreet is afkomstig van Jos Lievens, beheerder van de bewaakte fietsenstal ling aan de Herengracht in Terneuzen. Hij kan er met zijn pet niet bij dat veel mensen hun fiets of bromfiets klakke loos ergens in de binnenstad parkeren. „Onbegrijpelijk. Want veiliger dan bij mij kan je fiets haast niet zijn. Hier weet je zeker dat hij niet wordt gestolen of beschadigd. De mensen kiezen blijk baar liever voor gemak. Eventjes een paar honderd meter naar de Markt lo pen is er niet bij", vertelt hij. Lievens' werkplek is van alle gemakken voorzien. Zo staan in het kantoortje een koffiezetter, een televisie en een magne tron om het verblijf zo aangenaam mo gelijk te maken. Hij heeft plezier in zijn werk. „Ik geniet hier van mijn vrijheid. En ik ga graag met mensen Om. De stal ling is natuurlijk ook een prima vorm van serviceverlening. Ik denk dat er niet veel mensen zijn die zoveel tevre den klanten hebben als ik." De fietsenstalling, vorig jaar maart ge opend, doet ook dienst als openbaar toi let. Verder kunnen invaliden of moe ders die hun baby willen verschonen er terecht. Gebruik maken van het toilet kost vijftig eurocent. Een rijwiel stallen is gratis. Ondanks die serviceverlening loopt het nog niet storm. Op koopavonden of -zondagen, in het weekeind of tijdens de kermis staat hij regelmatig vol, maar Lievens vindt dat er veel te weinig ge bruik van wordt gemaakt. „Dit ligt trouwens niet alleen aan de ge makzucht van de mensen. De gemeente zou er veel meer publiciteit aan moeten geven. Want waar zie je het nog dat je je eigendom op een veilige plek gratis kunt achterlaten en op je gemakje kan gaan winkelen." d oor Jeffrey Kutterink TERNEUZEN - Havenbedrijf Rotterdam betaalt een deel van de kosten voor de proef met rail- dempers in Kapelle. Dat zei havenschapsvoorzitter G. de Kok gisteren tijdens de vergadering van het algemeen bestuur van het havenschap. Prorail wil in Kapelle een proef doen met raildempers om de ge luidsoverlast te beperken. De to tale kosten bedragen drie mil joen euro. Zeeland Seaports draagt een miljoen euro bij. „Ik zie het als het stimuleren van een goed vestigingsklimaat", zei De Kok. „Als bedrijven geluids- problemen krijgen in het achter land, kan dat óndernemers af schrikken zich in het havenge bied te vestigen. Daarom is het van belang dat Zeeland Seaports een bijdrage levert." Havenbedrijf Rotterdam neemt een deel van die een miljoen eu ro voor zijn rekening, omdat het havengebied deels valt onder het samenwerkingsverband met Rotterdam (ESM). Terneuzen, Vlissingen en Borsele drongen er op aan dat als de proef slaagt het havenschap niet automa tisch geld stopt in het vervolg. De Kok zei dat het havenschap geld steekt in de proef, omdat het ook in het belang van Zee land Seaports is dat de geluidso verlast afneemt. „Maar het ha venschap zal zeker niet automa tisch een bijdrage leveren in het vervolg. Dat wordt dan opnieuw bekeken." \Is ik naast het onderzoeksinsti tuut in Florence mijn espressootje al, om 's ochtends lekker op gang te men, mag ik later aan de kassa zelf itellen wat ik heb genuttigd. Geen mietje, geen boodschap van de ober, een mijn eigen opgave: puur vertrou- n. Misschien nog te begrijpen in die fre buitenwijk, waar het leven de ge- edelijkheid van een dorp heeft, ar het gebeurt precies zo in het toe- lische centrum van Florence, om de ek van de majesteuse Duomo. Als ik ar in de ene hoek van de patisserie jn heerlijke gebak haal, moet ik het doorzichtige pakje in een andere ek afrekenen en weer word ik op jn brave gezicht vertrouwd. En dat baast me echt. Hoe kan er zoveel ver- uwen bestaan (en overleven!) in een geving die wordt overspoeld met lemdelingen? Vertrouwen is de smeerolie van economische relaties, maar het is kwetsbaar als een ochtend nevel: eenmaal opgelost komt het niet meer terug. Vertrouwt men elkaar, dan is het niet nodig om gedetailleerde con tracten te tekenen en precies te om schrijven wat van iedereen wordt ver wacht en wat er gebeurt als een van de partijen in gebreke blijft. Men gaat er gewoon van uit dat iedereen doet wat hem te doen staat en dat ieder zich naar eer en geweten inzet voor het afge sproken doel. Lukt dat niet, dan zullen daar wel goede redenen voor zijn. Men rekent er gewoon op dat iedereen te goeder trouw is. Nederland is traditioneel een land met een hoge mate van onderling vertrou wen. Maar dat staat wel onder druk. De eerste reden is een evidente: de toe nemende criminaliteit. Als diefstal, op lichting, fraude aan de orde van de dag zijn, en vooral als de politie niet meer in staat is om de criminelen op te spo ren, zullen mensen hun maategelen gaan treffen. Ze worden achterdochtig en proberen zich in te dekken. Niet zo zeer door een contract met een verzeke ringsmaatschappij te sluiten, maar door zelf barrières op te werpen. Alarm installaties op huis en auto, private be wakingsdiensten, eigen rechter spelen. Een ongrijpbaar goed als vertrouwen verdwijnt en mensen worden geconfron teerd met heel reële kosten. Niet alleen de uitgaven voor die voorzieningen en diensten, maar ook de aanpassingen in hun gedrag. Onbekommerd gedrag wordt afgestraft en mensen moeten voortdurend op hun qui vive zijn. Een tweede reden ligt in de globalise ring. Op een dorp kan het economisch leven gebaseerd zijn op vertrouwen. Wie zijn dorpsgenoten beduvelt, be taalt daarvoor een hoge prijs: hij zal voortaan worden gewantrouwd. In een internationale markteconomie werkt dat niet. Hoe weet je of een nieuwe leve rancier of afnemer in Indonesië of Chi na betrouwbaar is? Je kimt ze ook niet straffen met gezichtsverlies en sociaal en zakelijk isolement bij malversaties. In zo'n omgeving is juridisering onver mijdelijk. Er moeten heldere en uitvoe rige contracten worden opgesteld, die precies specificeren wat verwacht wordt, wat de sancties zijn bij niet nale ving en bij welke rechter die kunnen worden afgedwongen. De opmars van juridische adviseurs, advocaten en nota rissen rond het internationale bedrijfs leven zal zich zeker voortzetten. Het zijn de tastbare kosten van voortdu rend op je hoede moeten zijn. Interessant is nu de vraag of de onver mijdelijke nieuwe praktijken van het internationaliserende bedrijfsleven ook het binnenlandse deel van de samenle ving zullen raken. Zal vertrouwen het ook daar afleggen tegen juridisering? Zoals criminaliteit zich verspreidt van stad naar dorp, zal zo ook de juridise ring van het zakenleven van de interna tionale wereld doorspoelen naar de bin nenlandse relaties? Voor een deel onge twijfeld, omdat multinationals hun praktijken wel zullen standaardiseren, en op dezelfde manier zaken willen doen met binnenlandse en buitenland se relaties. De binnenlandse relaties moeten dan gewoon meedoen. Ik sluit niet uit dal uiteindelijk relaties op ver trouwensbasis het zullen afleggen te gen de juridisering. En dat is dan een extra kostenpost voor de globalisering, op de toch al gecompliceerde verlies-en winstrekening van dat proces.GPD Joop Hartog TERNEUZEN - Wethouder A. van Waes uit Terneuzen volgt oud-burgemeester R. Barbé van die gemeente op als commissaris van de Exploitatatiemaatschappij Schelde Maas, het samenwerkingsverband tussen de havens van Zeeland en Rotterdam. Het algemeen bestuur van het ha venschap stemde gisteren in met de voordracht van de ge meente Terneuzen. Barbé was gedwongen op te stappen omdat zijn functie als commissaris van ESM niet verenig baar was met zijn commissariaat bij Verbrugge Termi nals. De Raad van Commissarissen van ESM bestaat uit drie Zeeuwen en twee Rotterdammers. Andere Zeeuwse commissarissen zijn gedeputeerde G. de Kok en de Borsel- se wethouder A. van Opdorp. Rotterdam heeft T. Tuitel en P. Mittertreiner afgevaardigd. TERNEUZEN - Havenschap Zeeland Seaports heeft sinds gisteren een directiestatuut. Dat regelt de bevoegd heden van de directeur. Het havenschap had dat formeel nog niet geregeld, zodat het volledige dagelijks bestuur bijeen moest komen om te beslissen of een vrouwelijke werknemer met zwangerschapsverlof mocht. Nu zijn de bevoegdheden van de directeur formeel vastgelegd. Dat betekent ook dat hij bepaalde beslissingen op eigen hout je mag nemen. Zo mag hij zelf beslissen over investerin gen tot 500.000 euro. Achteraf dient hij verantwoording af te leggen aan het bestuur. Havenschapsvoorzitter G. de Kok: „Door het statuut kan Zeeland Seaports slagvaardi ger te werk gaan. Dat is goed voor het havenschap." DEN HAAG - Sakhalin Energy Investment Company (SEIC) kiest een andere route voor een pijpleiding voor de Russische oostkust om de grijze walvissen in dat gebied zoveel mogelijk te ontzien. Dat heeft de onderneming gis teren bekendgemaakt. SEIC is de uitbater van het grote olie- en gaswinningsproject bij het eiland Sachalin. Shell heeft een meerderheidsbelang in SEIC. ANP UTRECHT - MeesPierson gaat samenwerken met de Trio- dos Bank op het gebied van duurzaam bankieren. Beide banken hebben daarvoor een gezamenlijke onderneming opgezet, zo lieten zij gisteren weten. MeesPierson, de pri- vé-bankier van Fortis, en het op duurzaam bankieren ge richte Triodos, verwachten een verdere toename van duur zaam vermogensbeheer. Het beheerde vermogen, in onder meer milieuvriendelijke projecten en duurzame energie bronnen, van beide banken samen is in 2004 met ruim 50 procent gegroeid. ANP door Jeffrey Kutterink RILLAND - Bij de vestiging in Rilland van zaaizaadbedrijf Ad vanta verdwijnen in de komen de anderhalf jaar 19 arbeids plaatsen. Grotendeels kan dat via natuurlijk verloop en inter ne herplaatsing, maar gedwon gen ontslagen (maximaal vijf) zijn volgens Advanta niet uit te sluiten. Op de vestiging werken 100 mensen. Het gaat om een reorganisatie van ondersteunende afdelingen, zoals automatisering. Maar ook voor het onderzoek- en verede- lingswerk in Rilland zal de reor ganisatie consequenties hebben. Advanta ziet zich gedwongen om te reorganiseren omdat de bietenmarkt steeds kleiner wordt. Ook de door de Europese Commissie in Brussel aangekon digde hervorming van het Euro pese suikerregime geeft het be drijf op om 'de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling en bud getten te heroverwegen'. Advanta ziet zich in West-Euro pa geconfronteerd met een sterk krimpende bietenzaadmarkt. Enerzijds is dat volgens het be drijf het gevolg van steeds bete re teelttechnieken en genetica, waardoor met een steeds kleiner areaal kan worden volstaan. An derzijds staat de sector aan de vooravond van ingrijpende ver anderingen als gevolg van de li beralisering van het suikerregi me, waarvan de effecten vanaf 2006 in de hele keten merkbaar zullen zijn, aldus Advanta. Het bedrijf houdt rekening met een reductie van quota en areaal en een prijsdaling. Marges Dat betekent dat marges en ren dementen in de hele suikerpro ductiekolom sterk onder druk komen. Iets dat volgens Advan ta alleen kan worden opgevan gen door 'serieuze kostprijsver lagingen en efficiencymaatrege len'. In de overgangsperiode tussen nu en eind 2006 zullen op de ves tiging Rilland 19 arbeidsplaat sen komen te vervallen. Advan ta streeft ernaar de reorganisa tie van de bietenactiviteiten ge faseerd in twee jaar uit te voe ren. De ondernemingsraad en de vakbonden zijn gisterochtend door de directie geïnformeerd over de reorganisatie. De onder nemingsraad onderzoekt of de aangekondigde reorganisatie in derdaad onvermijdelijk is, ge zien de marktsituatie. FNV-bestuurder C. Coban bena drukt dat er een goed sociaal plan moet worden afgesloten voor de mensen die worden ont slagen. „We wachten bovendien af wat er komt uit het onder zoek dat de ondernemingsraad instelt. Daaruit moet blijken of de maatregelen echt onontkoom baar zijn of dat er nog andere mogelijkheden binnen handbe reik liggen. Maar blijkt dat de directie inderdaad een juiste analyse maakt van de situatie, dan hebben we niet veel meer keuze dan een zo goed mogelijk sociaal plan af te sluiten." Qoban betitelt de stemming als 'matig'. Dat komt mede door het conflict tussen de vakbonden en de directie dat in februari hoog is opgelopen. Brandbrief De vakbonden stuurden een brandbrief waarin het personeel (200 van de 280 hebben de brief ondertekend) eist dat Advanta de vakbonden erkent en ermee overlegt over belangrijke ar beidsvoorwaarden. De directie weigerde dat tot dan toe en doet zaken met de ondernemings raad (or). „Dat probleem is even gepar keerd", reageert Coban. De an gel is wel uit het conflict ge haald. De werknemers moesten vanaf januari onaangekondigd 2,6 procent van het bruto loon inleveren voor het dekken van het WAO-gat. „Dat is voor dit jaar althans teruggedraaid. Wat dat voor 2006 en verder bete kent is nog niet bekend." Maar op de achtergrond blijft de onvrede over slechte commu nicatie een rol spelen. Qoban: „In dit soort situaties komt het er op aan dat je goed met elkaar communiceert." Jos Lievens kan er met zijn pet niet bij dat veel mensen hun fiets of bromfiets klakkeloos ergens in de binnenstad parkeren. foto Wim Kooyman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23