>zc
Vctie jeugdwerkloosheid mislukt
Rotterdam dokt voor raildempers
Advanta
snoeit in
organisatie
Vertrouwen
Yoghurtplantje
is weer
helemaal terug
ctiedag moet werkgevers aanzetten tot in dienst nemen van jongeren
rotest tegen
ieuwe pier
p Schiphol
'Laat je dag niet verknallen.
Kom hier je fiets stallen'
Van Waes commissaris van ESM
Directiestatuut voor havenschap
Pijpleiding wijkt voor walvis
Bundeling duurzaam bankieren
lactie: 0113-315649
w. pzc.nl
iail:redactie@pzc.nl
tbus 31, 4460 AA Goes
/ertentie-exploitatie:
ord- en Midden-Zeeland: 0113-315520;
■uws-Vlaanderen: 0114-372770;
ionaal: 020-4562500.
inderdag 31 maart 2005
or Jeffrey Kutterink
ES - De actie om voor maart
jaar 800 Zeeuwse jongeren
een baan te helpen heeft
t opgeleverd wat ervan was
wacht. Slechts 318 werkloze
geren hebben een baan of op-
ding gekregen. De slechte eco-
mische situatie zorgt dat
rkgevers terughoudend zijn,
It het Centrum voor Werk en
romen. Een speciale actiedag
et vandaag extra aandacht
tigen op het probleem van
gdwerkloosheid.
landelijke Taskforce jeugd-
rkloosheid en het Regionaal
itform Arbeidsmarktbeleid
'A) spraken op 14 juni vorig
r in Heinkenszand met el-
ar af om voor maart dit jaar
Zeeuwse jongeren aan een
an te helpen. Het RPA is een
tform waarin onder meer ge-
enten, de provincie, vakbon-
werkgevers en Centrum
ir Werk en Inkomen zijn ver-
ehwoordigd.
voorzitter van de Taskforce
gdwerkloosheid, H. de Boer,
üstateerde in het gemeente-
is van Borsele dat zevenhon-
rd van de toen twaalfhonderd
rkloze Zeeuwse jongeren hun
eiding niet hebben afge-
akt. Alle hens aan dek was
öhet credo. Behalve vaste ba-
moesten jongeren ook aan
slag via leer-werktrajecten,
irkstages en ontwikkel ings-
ervaringsplaatsen. Met het
'A werd afgesproken dat
rkgevers vacatures zo snel
gelijk telefonisch zouden mel-
inds die tijd zijn er op de Cen-
voor Werk en Inkomen (het
ormalige arbeidsbureau
1STERDAM - De nieuwe
egtuigpier die luchthaven
hiphol bouwt speciaal voor
ssagiers van goedkope vluch-
is in strijd met de Europese
{els voor schone lucht. Dat
lt Milieudefensie. Met een
oot spandoek aan de luifel
q Schiphol Plaza eist de orga-
iatie maatregelen.
ia deze extra pier wil Schip-
een graantje meepikken van
prijsvechtersgekte. Hun aan-
el is nu al 13 procent. Intus-
zitten de omwonenden met
lawaai en de uitlaatgassen
ri de vliegtuigen en de auto's
miljoenen passagiers die
ar Schiphol komen", aldus
npagneleider J. Wijnhoven
n Milieudefensie gistermor-
ilgens een woordvoerder van
hiphol geven de demonstran-
een verkeerde voorstelling
n zaken. De provincie
lord-Holland meet op drie
'kken rond de luchthaven con-
u de luchtkwaliteit. Uit een
tent jaaroverzicht van die me
igen in 2004 blijkt dat de
ihthaven wat dat betreft 'op
e punten' voldoet aan de ge
ilde normen. Rond Schiphol is
Igens hem daarbij de lucht-
aliteit 'beduidend beter dan
de stad'.
lieudefensie wil dat de bouw
n de zogenoemde H-pier
ï'dt gestaakt. ANP
red.) jongerenloketten en zijn
jongerenadviseurs aangesteld",
vertelt R. de Back van het CWI
Terneuzen en Oostburg. „Die ad
viseurs houden zich nadrukke
lijk met jongeren bezig. Boven
dien is een betere samenwer
king totstandgekomen tussen
het CWI, het Regionaal Oplei-
dings Centrum en de gemeente
Terneuzen. Er is dus wel dege
lijk wat gebeurt."
De resultaten zijn echter niet
erg florissant, erkent De Back.
In Zeeland zijn in het kader van
de actie jeugdwerkloosheid 141
jongeren echt aan het werk ge
holpen (14 op de Bevelanden en
Noord-Zeeland, 39 op Walche
ren en 88 in Zeeuws-Vlaande
ren). Daarnaast zijn 177 werklo
ze jongeren weer aan een oplei
ding begonnen (36 op de Beve
landen en in Noord Zeeland, 45
op Walcheren en 96 in
Zeeuws-Vlaanderen)
Bij elkaar opgeteld zijn dat er
318; ver onder de doelstelling
die in juni was overeengeko
men. Inmiddels heeft de Task
force jeugdwerkloosheid beslo
ten de termijn om de doelstel
ling te halen te verlengen tot
drie jaar. Dat neemt niet weg
dat wat vorig jaar is gepresen
teerd, niet is gehaald. De Back
wijdt dat mede aan de slechte
economische situatie in Zee
land. „Het is daardoor moeilijk
om jongeren te plaatsen. Werk
gevers zijn nu niet zo happig.
Dat blijkt ook uit de aanmeldin
gen voor de actiedag. We heb
ben in Zeeuws-Vlaanderen 563
werkgevers aangeschreven.
Slechts dertig komen opdagen.
Dat zegt genoeg en ik vind dat
erg jammer."
Toch ziet De Back het project
nog niet als mislukt. „In de ja
ren 80, toen de jeugdwerkloos
heid veel hoger was, waren jon
geren een vergeten groep. We
hebben vorig jaar gezegd: dat
nooit weer. Dat is gelukt. Het on
derwerp staat op de politieke
agenda. Bovendien is het nog
moeilijk om in te schatten wat
precies de effecten zijn. Want
wat versta je onder 800 banen?
Het gaat ook om leertrajecten
en ervaringsplaatsen. Jongeren
hebben dan diploma's en zijn
weer aantrekkelijk voor de ar
beidsmarkt. We hopen dat werk
gevers straks als de economie
weer aantrekt die jongeren aan
nemen."
Om meer jongeren aan het werk
te krijgen, is er vandaag in Ter
neuzen en Goes de actiedag
jeugdwerkloosheid Zeeland.
Staatssecretaris H. van Hoof en
H. de Boer zijn daarbij aanwe
zig.
door René van Stee
TERNEUZEN - 'Laat je dag niet ver
knallen. Kom hier je fiets stallen'. In
een land waar jaarlijks honderdduizen
den tweewielers worden gestolen, slaat
deze slogan de spijker op zijn kop.
De kreet is afkomstig van Jos Lievens,
beheerder van de bewaakte fietsenstal
ling aan de Herengracht in Terneuzen.
Hij kan er met zijn pet niet bij dat veel
mensen hun fiets of bromfiets klakke
loos ergens in de binnenstad parkeren.
„Onbegrijpelijk. Want veiliger dan bij
mij kan je fiets haast niet zijn. Hier
weet je zeker dat hij niet wordt gestolen
of beschadigd. De mensen kiezen blijk
baar liever voor gemak. Eventjes een
paar honderd meter naar de Markt lo
pen is er niet bij", vertelt hij.
Lievens' werkplek is van alle gemakken
voorzien. Zo staan in het kantoortje een
koffiezetter, een televisie en een magne
tron om het verblijf zo aangenaam mo
gelijk te maken. Hij heeft plezier in zijn
werk. „Ik geniet hier van mijn vrijheid.
En ik ga graag met mensen Om. De stal
ling is natuurlijk ook een prima vorm
van serviceverlening. Ik denk dat er
niet veel mensen zijn die zoveel tevre
den klanten hebben als ik."
De fietsenstalling, vorig jaar maart ge
opend, doet ook dienst als openbaar toi
let. Verder kunnen invaliden of moe
ders die hun baby willen verschonen er
terecht. Gebruik maken van het toilet
kost vijftig eurocent. Een rijwiel stallen
is gratis.
Ondanks die serviceverlening loopt het
nog niet storm. Op koopavonden of
-zondagen, in het weekeind of tijdens
de kermis staat hij regelmatig vol, maar
Lievens vindt dat er veel te weinig ge
bruik van wordt gemaakt.
„Dit ligt trouwens niet alleen aan de ge
makzucht van de mensen. De gemeente
zou er veel meer publiciteit aan moeten
geven. Want waar zie je het nog dat je
je eigendom op een veilige plek gratis
kunt achterlaten en op je gemakje kan
gaan winkelen."
d oor Jeffrey Kutterink
TERNEUZEN - Havenbedrijf
Rotterdam betaalt een deel van
de kosten voor de proef met rail-
dempers in Kapelle.
Dat zei havenschapsvoorzitter
G. de Kok gisteren tijdens de
vergadering van het algemeen
bestuur van het havenschap.
Prorail wil in Kapelle een proef
doen met raildempers om de ge
luidsoverlast te beperken. De to
tale kosten bedragen drie mil
joen euro. Zeeland Seaports
draagt een miljoen euro bij. „Ik
zie het als het stimuleren van
een goed vestigingsklimaat", zei
De Kok. „Als bedrijven geluids-
problemen krijgen in het achter
land, kan dat óndernemers af
schrikken zich in het havenge
bied te vestigen. Daarom is het
van belang dat Zeeland
Seaports een bijdrage levert."
Havenbedrijf Rotterdam neemt
een deel van die een miljoen eu
ro voor zijn rekening, omdat het
havengebied deels valt onder
het samenwerkingsverband met
Rotterdam (ESM). Terneuzen,
Vlissingen en Borsele drongen
er op aan dat als de proef slaagt
het havenschap niet automa
tisch geld stopt in het vervolg.
De Kok zei dat het havenschap
geld steekt in de proef, omdat
het ook in het belang van Zee
land Seaports is dat de geluidso
verlast afneemt. „Maar het ha
venschap zal zeker niet automa
tisch een bijdrage leveren in het
vervolg. Dat wordt dan opnieuw
bekeken."
\Is ik naast het onderzoeksinsti
tuut in Florence mijn espressootje
al, om 's ochtends lekker op gang te
men, mag ik later aan de kassa zelf
itellen wat ik heb genuttigd. Geen
mietje, geen boodschap van de ober,
een mijn eigen opgave: puur vertrou-
n. Misschien nog te begrijpen in die
fre buitenwijk, waar het leven de ge-
edelijkheid van een dorp heeft,
ar het gebeurt precies zo in het toe-
lische centrum van Florence, om de
ek van de majesteuse Duomo. Als ik
ar in de ene hoek van de patisserie
jn heerlijke gebak haal, moet ik het
doorzichtige pakje in een andere
ek afrekenen en weer word ik op
jn brave gezicht vertrouwd. En dat
baast me echt. Hoe kan er zoveel ver-
uwen bestaan (en overleven!) in een
geving die wordt overspoeld met
lemdelingen? Vertrouwen is de
smeerolie van economische relaties,
maar het is kwetsbaar als een ochtend
nevel: eenmaal opgelost komt het niet
meer terug. Vertrouwt men elkaar, dan
is het niet nodig om gedetailleerde con
tracten te tekenen en precies te om
schrijven wat van iedereen wordt ver
wacht en wat er gebeurt als een van de
partijen in gebreke blijft. Men gaat er
gewoon van uit dat iedereen doet wat
hem te doen staat en dat ieder zich
naar eer en geweten inzet voor het afge
sproken doel. Lukt dat niet, dan zullen
daar wel goede redenen voor zijn. Men
rekent er gewoon op dat iedereen te
goeder trouw is.
Nederland is traditioneel een land met
een hoge mate van onderling vertrou
wen. Maar dat staat wel onder druk.
De eerste reden is een evidente: de toe
nemende criminaliteit. Als diefstal, op
lichting, fraude aan de orde van de dag
zijn, en vooral als de politie niet meer
in staat is om de criminelen op te spo
ren, zullen mensen hun maategelen
gaan treffen. Ze worden achterdochtig
en proberen zich in te dekken. Niet zo
zeer door een contract met een verzeke
ringsmaatschappij te sluiten, maar
door zelf barrières op te werpen. Alarm
installaties op huis en auto, private be
wakingsdiensten, eigen rechter spelen.
Een ongrijpbaar goed als vertrouwen
verdwijnt en mensen worden geconfron
teerd met heel reële kosten. Niet alleen
de uitgaven voor die voorzieningen en
diensten, maar ook de aanpassingen in
hun gedrag. Onbekommerd gedrag
wordt afgestraft en mensen moeten
voortdurend op hun qui vive zijn.
Een tweede reden ligt in de globalise
ring. Op een dorp kan het economisch
leven gebaseerd zijn op vertrouwen.
Wie zijn dorpsgenoten beduvelt, be
taalt daarvoor een hoge prijs: hij zal
voortaan worden gewantrouwd. In een
internationale markteconomie werkt
dat niet. Hoe weet je of een nieuwe leve
rancier of afnemer in Indonesië of Chi
na betrouwbaar is? Je kimt ze ook niet
straffen met gezichtsverlies en sociaal
en zakelijk isolement bij malversaties.
In zo'n omgeving is juridisering onver
mijdelijk. Er moeten heldere en uitvoe
rige contracten worden opgesteld, die
precies specificeren wat verwacht
wordt, wat de sancties zijn bij niet nale
ving en bij welke rechter die kunnen
worden afgedwongen. De opmars van
juridische adviseurs, advocaten en nota
rissen rond het internationale bedrijfs
leven zal zich zeker voortzetten. Het
zijn de tastbare kosten van voortdu
rend op je hoede moeten zijn.
Interessant is nu de vraag of de onver
mijdelijke nieuwe praktijken van het
internationaliserende bedrijfsleven ook
het binnenlandse deel van de samenle
ving zullen raken. Zal vertrouwen het
ook daar afleggen tegen juridisering?
Zoals criminaliteit zich verspreidt van
stad naar dorp, zal zo ook de juridise
ring van het zakenleven van de interna
tionale wereld doorspoelen naar de bin
nenlandse relaties? Voor een deel onge
twijfeld, omdat multinationals hun
praktijken wel zullen standaardiseren,
en op dezelfde manier zaken willen
doen met binnenlandse en buitenland
se relaties. De binnenlandse relaties
moeten dan gewoon meedoen. Ik sluit
niet uit dal uiteindelijk relaties op ver
trouwensbasis het zullen afleggen te
gen de juridisering. En dat is dan een
extra kostenpost voor de globalisering,
op de toch al gecompliceerde verlies-en
winstrekening van dat proces.GPD
Joop Hartog
TERNEUZEN - Wethouder A. van Waes uit Terneuzen
volgt oud-burgemeester R. Barbé van die gemeente op als
commissaris van de Exploitatatiemaatschappij Schelde
Maas, het samenwerkingsverband tussen de havens van
Zeeland en Rotterdam. Het algemeen bestuur van het ha
venschap stemde gisteren in met de voordracht van de ge
meente Terneuzen. Barbé was gedwongen op te stappen
omdat zijn functie als commissaris van ESM niet verenig
baar was met zijn commissariaat bij Verbrugge Termi
nals. De Raad van Commissarissen van ESM bestaat uit
drie Zeeuwen en twee Rotterdammers. Andere Zeeuwse
commissarissen zijn gedeputeerde G. de Kok en de Borsel-
se wethouder A. van Opdorp. Rotterdam heeft T. Tuitel
en P. Mittertreiner afgevaardigd.
TERNEUZEN - Havenschap Zeeland Seaports heeft
sinds gisteren een directiestatuut. Dat regelt de bevoegd
heden van de directeur. Het havenschap had dat formeel
nog niet geregeld, zodat het volledige dagelijks bestuur
bijeen moest komen om te beslissen of een vrouwelijke
werknemer met zwangerschapsverlof mocht. Nu zijn de
bevoegdheden van de directeur formeel vastgelegd. Dat
betekent ook dat hij bepaalde beslissingen op eigen hout
je mag nemen. Zo mag hij zelf beslissen over investerin
gen tot 500.000 euro. Achteraf dient hij verantwoording
af te leggen aan het bestuur. Havenschapsvoorzitter G. de
Kok: „Door het statuut kan Zeeland Seaports slagvaardi
ger te werk gaan. Dat is goed voor het havenschap."
DEN HAAG - Sakhalin Energy Investment Company
(SEIC) kiest een andere route voor een pijpleiding voor de
Russische oostkust om de grijze walvissen in dat gebied
zoveel mogelijk te ontzien. Dat heeft de onderneming gis
teren bekendgemaakt. SEIC is de uitbater van het grote
olie- en gaswinningsproject bij het eiland Sachalin. Shell
heeft een meerderheidsbelang in SEIC. ANP
UTRECHT - MeesPierson gaat samenwerken met de Trio-
dos Bank op het gebied van duurzaam bankieren. Beide
banken hebben daarvoor een gezamenlijke onderneming
opgezet, zo lieten zij gisteren weten. MeesPierson, de pri-
vé-bankier van Fortis, en het op duurzaam bankieren ge
richte Triodos, verwachten een verdere toename van duur
zaam vermogensbeheer. Het beheerde vermogen, in onder
meer milieuvriendelijke projecten en duurzame energie
bronnen, van beide banken samen is in 2004 met ruim 50
procent gegroeid. ANP
door Jeffrey Kutterink
RILLAND - Bij de vestiging in
Rilland van zaaizaadbedrijf Ad
vanta verdwijnen in de komen
de anderhalf jaar 19 arbeids
plaatsen. Grotendeels kan dat
via natuurlijk verloop en inter
ne herplaatsing, maar gedwon
gen ontslagen (maximaal vijf)
zijn volgens Advanta niet uit te
sluiten. Op de vestiging werken
100 mensen.
Het gaat om een reorganisatie
van ondersteunende afdelingen,
zoals automatisering. Maar ook
voor het onderzoek- en verede-
lingswerk in Rilland zal de reor
ganisatie consequenties hebben.
Advanta ziet zich gedwongen
om te reorganiseren omdat de
bietenmarkt steeds kleiner
wordt. Ook de door de Europese
Commissie in Brussel aangekon
digde hervorming van het Euro
pese suikerregime geeft het be
drijf op om 'de onderzoeks- en
ontwikkelingsafdeling en bud
getten te heroverwegen'.
Advanta ziet zich in West-Euro
pa geconfronteerd met een sterk
krimpende bietenzaadmarkt.
Enerzijds is dat volgens het be
drijf het gevolg van steeds bete
re teelttechnieken en genetica,
waardoor met een steeds kleiner
areaal kan worden volstaan. An
derzijds staat de sector aan de
vooravond van ingrijpende ver
anderingen als gevolg van de li
beralisering van het suikerregi
me, waarvan de effecten vanaf
2006 in de hele keten merkbaar
zullen zijn, aldus Advanta. Het
bedrijf houdt rekening met een
reductie van quota en areaal en
een prijsdaling.
Marges
Dat betekent dat marges en ren
dementen in de hele suikerpro
ductiekolom sterk onder druk
komen. Iets dat volgens Advan
ta alleen kan worden opgevan
gen door 'serieuze kostprijsver
lagingen en efficiencymaatrege
len'.
In de overgangsperiode tussen
nu en eind 2006 zullen op de ves
tiging Rilland 19 arbeidsplaat
sen komen te vervallen. Advan
ta streeft ernaar de reorganisa
tie van de bietenactiviteiten ge
faseerd in twee jaar uit te voe
ren. De ondernemingsraad en de
vakbonden zijn gisterochtend
door de directie geïnformeerd
over de reorganisatie. De onder
nemingsraad onderzoekt of de
aangekondigde reorganisatie in
derdaad onvermijdelijk is, ge
zien de marktsituatie.
FNV-bestuurder C. Coban bena
drukt dat er een goed sociaal
plan moet worden afgesloten
voor de mensen die worden ont
slagen. „We wachten bovendien
af wat er komt uit het onder
zoek dat de ondernemingsraad
instelt. Daaruit moet blijken of
de maatregelen echt onontkoom
baar zijn of dat er nog andere
mogelijkheden binnen handbe
reik liggen. Maar blijkt dat de
directie inderdaad een juiste
analyse maakt van de situatie,
dan hebben we niet veel meer
keuze dan een zo goed mogelijk
sociaal plan af te sluiten."
Qoban betitelt de stemming als
'matig'. Dat komt mede door het
conflict tussen de vakbonden en
de directie dat in februari hoog
is opgelopen.
Brandbrief
De vakbonden stuurden een
brandbrief waarin het personeel
(200 van de 280 hebben de brief
ondertekend) eist dat Advanta
de vakbonden erkent en ermee
overlegt over belangrijke ar
beidsvoorwaarden. De directie
weigerde dat tot dan toe en doet
zaken met de ondernemings
raad (or).
„Dat probleem is even gepar
keerd", reageert Coban. De an
gel is wel uit het conflict ge
haald. De werknemers moesten
vanaf januari onaangekondigd
2,6 procent van het bruto loon
inleveren voor het dekken van
het WAO-gat. „Dat is voor dit
jaar althans teruggedraaid. Wat
dat voor 2006 en verder bete
kent is nog niet bekend."
Maar op de achtergrond blijft
de onvrede over slechte commu
nicatie een rol spelen.
Qoban: „In dit soort situaties
komt het er op aan dat je goed
met elkaar communiceert."
Jos Lievens kan er met zijn pet niet bij dat veel mensen hun fiets of bromfiets klakkeloos ergens in de binnenstad parkeren.
foto Wim Kooyman