Q
io
WtEÊÊÊÊÊÊÊÊÈiiS^
:J
Vraag antwoord.
bijlagen: 0113-315680
.pzc.nl
redactie@pzc.nl
31,4460 AA Goes
itentie-exploitatie:
en Midden-Zeeland: 0113-315520
ws-Vlaanderen: 0114-372770
paal: 020-4562500
irdag 26 maart 2005
Uitgaanstip
De hengelsportbeurs Visma
wordt van 30 maart t/m 3 april
gehouden in Ahoy' Rotterdam.
Werkdagen open van 11 -17 en
19-22.30 uur, weekeinde van
10-17 uur, entree €8.
Meer info: tel. 010-293 33 73,
www.visma20Q5.nl.
jnderden arbeiders
mden de dood bij
laanleg van de weg
ie Pakistan met
ïina verbindt, de
jrakorum Highway,
tar wat ze nalieten
iindrukwekkend:
in 1300 kilometer
«ge weg tussen
meter hoge
jgen. Een eldorado
or fietsers.
Met zijn besneeuwde bergtoppen en onafzienbare kale vlaktes is Noord-Pakistan een uitdaging voor ervaren fietstoeristen.
Foto's DAAN DEKKER
rOAAN DEKKER
e Hunza is wild. Als
f ik mijn ogen sluit,
1 E lijkt het alsof ik
naast een snelweg
zoveel lawaai maakt het kol-
3e water. De rivier wordt
Mgd door hoge bergen die
ide hele dag in de schaduw
ï.De bergen hebben punti-
)pen, zijn enorm steil en
L'Ditis de natuur net voorbij
plaatsje Juglot. Het doet den-
laan de maan, maar het is de
jjtoram. Een stuk Noord-Pa-
znmet bergen van ruim vijf
end meter hoog, favoriet
el bergbeklimmers,
ergbeklimmers zijn echter
ten niet meer de enige be
ers. Sinds begin jaren tach-
ekken ook vele wereldfiet-
met hun heilige tweewieler
Noord-Pakistan. Om de
kilometer lange Karako-
iHighway (KKH) te nemen,
asfoltstrook die de Pala
te hoofdstad Islamabad
te Chinese handelsstad Kas-
verbindt. Hierbij door-
Et de weg onder andere de
du Kush, Himalaya en Kara-
um. Bergketens met reuzen
3eNanga Parbat, K2 en Raka-
®als paradepaardjes, zeven
eend meter of hoger.
!van deze knoerten pronkt
>niij. De 7790 meter tellen-
Hakaposhi. Vanaf de fiets
'iknaar de 'wolkenkrabber',
witte top glinstert in de zon,
sieren de sneeuwgrens
kt beekje met smeltwater
?ert als een zilveren ader
'de helling. Het is mijn eer-
ig van de dertien waar
namen met negen andere
uturiers een deel van de
r- wü overbruggen. Vanoch-
dzijn we vertrokken uit Gil-
°ns uiteindelijke doel is de
Eese plaats Tashkurgan, net
yoor het einde van de weg.
leggen we zo'n zestig
^ueter af. Dat lijkt niet veel,
Lr dat het soms tegenvalt
htwel vandaag. Mijn benen
ten bijna uit elkaar van het
"men-dalen-klirnmen-ritme.
■knis er ook nog die gloeien-
jpm Ik heb de hele dag geen
De Karakorum Highway
geldt als een van de mooiste
routes ter wereld
wolk gezien, zelfs geen klein
wit pluisje. De hitte heeft me ge
sloopt. Ik ben zeker niet de eni
ge die kapot zit. Als mijn reisge
noten aan de voet van de Raka-
poshi arriveren zijn woorden
overbodig. Bij iedereen glijden
dikke zweetdruppels over het
rood aangelopen hoofd, her en
der klinkt een diepe zucht. Het
is even genoeg geweest.
Weg vol gevaren
De voorgaande dagen zaten we
nog in een busje. De rit ging
door Kohistan, een gebied waar
het eerste deel van de KKH door
heen slingert. Het liefst hadden
we de regio gewoon op de fiets
doorkruist, maar dat was door
alles en iedereen afgeraden. De
plaatselijke bevolking houdt
niet van vreemdelingen, laat
staan van westerlingen.
Het aanleggen van de weg was
een hel. De cijfers zeggen ge
noeg: van de 15.000 Pakistani
die tussen 1966 en 1979 aan de
weg werkten overleden er zeker
500. Vallende stenen, lawines,
aardbevingen, extreme tempe
raturen; er waren zoveel geva
ren. Ook van de 9000 Chinese ar
beiders stierven er veel. Geschat
wordt dat het totaal aantal do
den wel eens één per anderhal
ve kilometer zou kunnen zijn.
Doden en de KKH. Het zijn twee
onafscheidelijke begrippen. Op
de fiets kan ik daar niet om
heen. Zijn het niet de vrachtwa
gens die ik her en der in het ra
vijn zie liggen dan zijn het wel
de blauwe betonblokken langs
de weg. 'FWO, builder of KKH',
staat er in grote blokletters op.
Gedenkstenen voor de arbei
ders die nooit hebben kunnen
zien wat zij hebben aangelegd.
Ook zelf ervaar ik het gevaar
van de weg. Terwijl ik in een af
daling zit, komt er precies op
een stukje versmalling een auto
mij tegemoet. Ik moet uitwij
ken en raak op de grove stenen
naast de weg. Gelukkig laat ik
me voor het naderende ravijn
vallen. De schade blijft beperkt,
alleen een lekke band en een
klein scheurtje in mijn broek.
Maar één ding is mij duidelijk.
Het is een weg vol gevaren.
Toch is er geen fraaiere asfalt-
strook om over te fietsen dan de
KKH. Het is een godsgeschenk
voor fietsers. Alles wat ik als
avonturier met een tweewieler
zoek, heeft deze weg te bieden.
Collega-toeristen zijn er nauwe
lijks, het weer is lekker, verkeer
rijdt er bijna niet en de mensen
zijn vriendelijk.
Er is echter één factor die de 'lo
nely road' echt uniek maakt, de
buitengewone natuur. Vooral
de Hunza Vallei, het hart van de
Karakorum Highway, is adembe
nemend. Tussen de vele appel
en abrikozenbomen zijn ouder
wetse woningen van klei ge
bouwd. Op het dak van de huis
jes staan bedden. De bevolking
slaapt bever buiten, binnen is
het te heet.
Het is alsof ik in de Hunza door
een paradijs fiets. Constant stop
ik voor een foto, bang als ik ben
dat het niet mooier meer wordt
en telkens volgt er een nog fraai
er stuk. De combinatie van al
het groen, de rivier en de wilde
bergen die erboven uit steken.
Het maakt de omgeving tot één
ultiem natuurshot. De Hunza
Vallei eindigt na 150 kilometer
in Sost. Een dorp dat uit de
grond is gestampt rond de kan
toren van de douane. De straten
in het grensplaatsje staan vol
met Pakistaanse trucks die
wachten op Chinese vracht.
Vallei van het bloed
In Sost (2600 meter) begin ik
aan de tachtig kilometer lange
klim naar de 'valley of blood'
de Khunjerab Pas. Een kale vlak
te op 4700 meter waar de hoog
ste grensovergang ter wereld
ligt. Vanaf de Khunjerab slin
gert de KKH nog 400 kilometer
door de hoogvlaktes van het Chi
nese Pamir gebergte. De rit naar
de Khunjerab is indrukwek
kend. Ik fiets constant door een
kloof: links een helling van
bijna negentig graden, rechts
een helling van bijna negentig
graden, maar zie weinig. De
weg vraagt alle aandacht, door
vallende stenen is dit stuk KKH
een heuse 'survivalroad'.
Het maakt de klim er niet ge
makkelijker op. Zeker niet als
de grote hoogte om de hoek
komt kijken. Die veroorzaakt
hoofdpijn en maakt duizelig.
Slingerend over het asfalt en
trekkend aan het stuur vecht ik
van kilometerpaaltje tot kilome
terpaaltje, met dat ene doel in
mijn hoofd, de 'valley of blood',
de vallei van het bloed.
De beloning na tachtig kilome
ter is groot. Een verlaten vlakte
met twee eenzame grensposten
met een wapperende vlag erbo
ven. Voor de posten staan man
nen in dikke groene jassen. Ze
lijken zich te warmen aan hun
sigaret. Het is koud boven, een
paar graden boven nul met een
gure wind. Midden op de vlakte
pronkt een groot zilveren monu
ment. Er staat een lange tekst
op. 'Dit is het verhaal van de on
verschrokken zielen die de kou,
het gebrek aan zuurstof en het
duivelse weer trotseerden voor
de aanleg van een wonder, de
Karakorum Highway.' Ik lees
het in stilte en kijk daarna nog
eens naar de weg die de Pakista
ni niet voor niets het achtste we
reldwonder noemen.
Je kunt zelf de reis naar Pakistan regelen, of via
een touroperator. Voor zover bekend is Tropical
Cyclist (www.tropicalcvdist.nl) de enige die dergelijke
groepsfietsreizen aanbiedt. Deze organisatie, opgericht
door voormalig beroepswielrenner Pascal Kolkhuis Tanke,
is niet aangesloten bij de ANVR of SGR, maar werkt nauw
samen met de Fietsvakantiewinkel die wel lid is van de AN
VR en SGR (www.fietsvakantiewinkel.nl). Boeken kan
ook via de Fietsvakantiewinkel.
Diverse luchtvaartmaatschappijen, onder meer British
i Airways, Kuwayt Airways, Gullf Air, Pakistan Interna
tional Airlines en KLM, vliegen vanaf Schiphol naar Is
lamabad, vaak met een of meer tussenstops. Een re
tourticket kost vanaf circa €700, de feitelijke vliegreis is ne
gen uur maar hangt sterk af van het aantal stops.
Huurfietsen zijn er niet in Pakistan, de eigen fiets mag
mee in het vliegtuig maar moet wel gedemonteerd
j worden en verpakt in een speciale doos (verkrijgbaar
p op Schiphol) of fietstas (te koop in fietsspeciaalza-
ken).
Vaccinaties worden aanbevolen, raadpleeg daarvoor een
travelclinic of GG&GD. Vanwege de hoogte is een antima-
larimiddel niet nodig. Bedenk dat Pakistan met een van de
meest hygiënische landen is wat betreft voedselbereiding
en accommodaties. Neem daarom middelen tegen diar
ree, ORS en dergelijke mee. Voorts bestaat kans op hoog
teziekte aangezien je boven de 2500 meter vertoeft.
Voor zowel Pakistan als China is een visum nodig, ook
moet het paspoort nog een half jaar geldig zijn. De visum-
aanvraag voor Pakistan €31 kan worden gedownload
via www.embassyofpakistan.com/dutch. Regelen op
de ambassade kan in een dag, aanvragen tussen
9.30-12.00 uur, ophalen tussen 14.00-15.00 uur: Amalia-
straat 8, Den Haag, tel. 070-364 89 48.
De visumaanvraag voor China a €42 kan worden gedown
load via www.chinaembassv.nl. Aanvragen op de am
bassade duurt vier dagen: Willem Lodewijklaan 10, Den
Haag, tel. 070-306 50 90, open van 9.00-12.00 uur.
Khunjerab
Pas l
Acr c' Hunzc
AFG.vKARAKORUM
Gilgit
PAKISTAN
Islamabad
Bergschoenen of slippers?
Wandelen is onze belangrijkste
activiteit op vakantie, zwemmen
en fietsen volgen op gepaste
afstand. Waar wandelt u het liefst
als u op reis bent? In de bergen, r
langs het strand of door de stad?
Stem mee in de Vakantievraag
van de Week. Ga naar de website
van deze krant en klik op de
rubriek Reizen.
I
Regelzucht
0)
Vorige week vroegen we of u graag op
de bonnefooi reist of nadat alles goed
is geregeld. Een op de drie wil dat de
accommodatie besproken is, maar een
op de vijf laat zich graag verrassen.
De uitslag:
Accommodatie (camping,
hotel, huisje) 29%
Alles, dan heb je tenminste
zekerheid 25%
Vervoer (auto, vliegtuig, trein
of boot) 21%
Niets, ik zie wel
Excursies en uitstapjes
Meer bestemmingen en
vluchten van KLM
KLM maakt de komende zomer meer gebruik
van het gecombineerde Air France-KLM net
werk en de twee luchthavens Amster
dam/Schiphol en Parijs/Charles de Gaulle. Dat
betekent een uitbreiding van het netwerk met
nieuwe bestemmingen en meer vluchten op
reeds bestaande bestemmingen.
Nieuw zijn de dagelijkse vluchten op de hoofd
stad van Estland, Tallinn. De Baltische staten
winnen aan populariteit bij zowel toeristen
(korte stedentrips) als zakenreizigers. Vorig
jaar al begon KLM met vluchten naar Riga, de
hoofdstad van Letland.
In Europa komen er meer vluchten naar Lon
den vanaf de regionale luchthavens Eindhoven
en Rotterdam. Vanaf Schiphol wordt het aan
tal vluchten naar onder meer Rome, Stuttgart,
Hannover, Birmingham, Manchester, Edin
burgh, New York, Detroit, San Francisco en
Vancouver opgevoerd.
Meer informatie: www.klm.com.
Avontuurlijk fietsen
buiten Europa
Het zijn niet de grootste groepen vakantiegan
gers die kiezen voor een avontuurlijke en pitti
ge fietsreis, maar hun aantal groeit wel ge
staag. Mede daarom breidt Cycletours uit Am
sterdam het aantal bestemmingen buiten Euro
pa uit en bundelt deze in de nieuwe brochure
Tietsvakanties buiten Europa'. Enkele bestem
mingen zijn Ecuador, China, Nieuw-Zeeland en
Zuid-Afrika: www.cycletours.nl.
Eigen-Wijze Reizen uit Enschede blijft vooral
in Europa, maar heeft als verre uitzondering
Thailand op het programma staan:
www.eiqenwijzereizen.nl.
Reisgids op internet
Intemetreisbureau Elmar Reizen heeft een e-brochure
uitgebracht. Wat houdt dat in?
Annemieke Klok van Elmar Reizen: 'De e-bro
chure is een uitgebreide, online reisgids die je
op onze website kan bekijken. Veel mensen
vinden het heerlijk om te bladeren in een pa
pieren reisgids. Om hen tegemoet te komen
zijn we gestart met de e-brochure. Omdat wij
een intemetreisbureau zijn is een papieren
brochure niet onze stijl, vandaar dus deze onli
ne versie.
De brochure, die samengesteld is in samenwer
king met alle grote Nederlandse touroperators,
bevat zon- en campingvakanties, fly drives
en rondreizen. De vakanties zijn de gehele zo
merperiode geldig en vanuit de e-brochure di
rect te boeken. Hoogstwaarschijnlijk brengen
we in het najaar ook een e-brochure uit vol
wintervakanties.'
Zie www.elmar.nl.
Heeft u ook een vraag? Mail naar
redactie@weqenermultimedia.nl.
Voor meer vragen en antwoorden: ga naar de websi
te van deze krant en klik op de rubriek Reizen.