Q io WtEÊÊÊÊÊÊÊÊÈiiS^ :J Vraag antwoord. bijlagen: 0113-315680 .pzc.nl redactie@pzc.nl 31,4460 AA Goes itentie-exploitatie: en Midden-Zeeland: 0113-315520 ws-Vlaanderen: 0114-372770 paal: 020-4562500 irdag 26 maart 2005 Uitgaanstip De hengelsportbeurs Visma wordt van 30 maart t/m 3 april gehouden in Ahoy' Rotterdam. Werkdagen open van 11 -17 en 19-22.30 uur, weekeinde van 10-17 uur, entree €8. Meer info: tel. 010-293 33 73, www.visma20Q5.nl. jnderden arbeiders mden de dood bij laanleg van de weg ie Pakistan met ïina verbindt, de jrakorum Highway, tar wat ze nalieten iindrukwekkend: in 1300 kilometer «ge weg tussen meter hoge jgen. Een eldorado or fietsers. Met zijn besneeuwde bergtoppen en onafzienbare kale vlaktes is Noord-Pakistan een uitdaging voor ervaren fietstoeristen. Foto's DAAN DEKKER rOAAN DEKKER e Hunza is wild. Als f ik mijn ogen sluit, 1 E lijkt het alsof ik naast een snelweg zoveel lawaai maakt het kol- 3e water. De rivier wordt Mgd door hoge bergen die ide hele dag in de schaduw ï.De bergen hebben punti- )pen, zijn enorm steil en L'Ditis de natuur net voorbij plaatsje Juglot. Het doet den- laan de maan, maar het is de jjtoram. Een stuk Noord-Pa- znmet bergen van ruim vijf end meter hoog, favoriet el bergbeklimmers, ergbeklimmers zijn echter ten niet meer de enige be ers. Sinds begin jaren tach- ekken ook vele wereldfiet- met hun heilige tweewieler Noord-Pakistan. Om de kilometer lange Karako- iHighway (KKH) te nemen, asfoltstrook die de Pala te hoofdstad Islamabad te Chinese handelsstad Kas- verbindt. Hierbij door- Et de weg onder andere de du Kush, Himalaya en Kara- um. Bergketens met reuzen 3eNanga Parbat, K2 en Raka- ®als paradepaardjes, zeven eend meter of hoger. !van deze knoerten pronkt >niij. De 7790 meter tellen- Hakaposhi. Vanaf de fiets 'iknaar de 'wolkenkrabber', witte top glinstert in de zon, sieren de sneeuwgrens kt beekje met smeltwater ?ert als een zilveren ader 'de helling. Het is mijn eer- ig van de dertien waar namen met negen andere uturiers een deel van de r- wü overbruggen. Vanoch- dzijn we vertrokken uit Gil- °ns uiteindelijke doel is de Eese plaats Tashkurgan, net yoor het einde van de weg. leggen we zo'n zestig ^ueter af. Dat lijkt niet veel, Lr dat het soms tegenvalt htwel vandaag. Mijn benen ten bijna uit elkaar van het "men-dalen-klirnmen-ritme. ■knis er ook nog die gloeien- jpm Ik heb de hele dag geen De Karakorum Highway geldt als een van de mooiste routes ter wereld wolk gezien, zelfs geen klein wit pluisje. De hitte heeft me ge sloopt. Ik ben zeker niet de eni ge die kapot zit. Als mijn reisge noten aan de voet van de Raka- poshi arriveren zijn woorden overbodig. Bij iedereen glijden dikke zweetdruppels over het rood aangelopen hoofd, her en der klinkt een diepe zucht. Het is even genoeg geweest. Weg vol gevaren De voorgaande dagen zaten we nog in een busje. De rit ging door Kohistan, een gebied waar het eerste deel van de KKH door heen slingert. Het liefst hadden we de regio gewoon op de fiets doorkruist, maar dat was door alles en iedereen afgeraden. De plaatselijke bevolking houdt niet van vreemdelingen, laat staan van westerlingen. Het aanleggen van de weg was een hel. De cijfers zeggen ge noeg: van de 15.000 Pakistani die tussen 1966 en 1979 aan de weg werkten overleden er zeker 500. Vallende stenen, lawines, aardbevingen, extreme tempe raturen; er waren zoveel geva ren. Ook van de 9000 Chinese ar beiders stierven er veel. Geschat wordt dat het totaal aantal do den wel eens één per anderhal ve kilometer zou kunnen zijn. Doden en de KKH. Het zijn twee onafscheidelijke begrippen. Op de fiets kan ik daar niet om heen. Zijn het niet de vrachtwa gens die ik her en der in het ra vijn zie liggen dan zijn het wel de blauwe betonblokken langs de weg. 'FWO, builder of KKH', staat er in grote blokletters op. Gedenkstenen voor de arbei ders die nooit hebben kunnen zien wat zij hebben aangelegd. Ook zelf ervaar ik het gevaar van de weg. Terwijl ik in een af daling zit, komt er precies op een stukje versmalling een auto mij tegemoet. Ik moet uitwij ken en raak op de grove stenen naast de weg. Gelukkig laat ik me voor het naderende ravijn vallen. De schade blijft beperkt, alleen een lekke band en een klein scheurtje in mijn broek. Maar één ding is mij duidelijk. Het is een weg vol gevaren. Toch is er geen fraaiere asfalt- strook om over te fietsen dan de KKH. Het is een godsgeschenk voor fietsers. Alles wat ik als avonturier met een tweewieler zoek, heeft deze weg te bieden. Collega-toeristen zijn er nauwe lijks, het weer is lekker, verkeer rijdt er bijna niet en de mensen zijn vriendelijk. Er is echter één factor die de 'lo nely road' echt uniek maakt, de buitengewone natuur. Vooral de Hunza Vallei, het hart van de Karakorum Highway, is adembe nemend. Tussen de vele appel en abrikozenbomen zijn ouder wetse woningen van klei ge bouwd. Op het dak van de huis jes staan bedden. De bevolking slaapt bever buiten, binnen is het te heet. Het is alsof ik in de Hunza door een paradijs fiets. Constant stop ik voor een foto, bang als ik ben dat het niet mooier meer wordt en telkens volgt er een nog fraai er stuk. De combinatie van al het groen, de rivier en de wilde bergen die erboven uit steken. Het maakt de omgeving tot één ultiem natuurshot. De Hunza Vallei eindigt na 150 kilometer in Sost. Een dorp dat uit de grond is gestampt rond de kan toren van de douane. De straten in het grensplaatsje staan vol met Pakistaanse trucks die wachten op Chinese vracht. Vallei van het bloed In Sost (2600 meter) begin ik aan de tachtig kilometer lange klim naar de 'valley of blood' de Khunjerab Pas. Een kale vlak te op 4700 meter waar de hoog ste grensovergang ter wereld ligt. Vanaf de Khunjerab slin gert de KKH nog 400 kilometer door de hoogvlaktes van het Chi nese Pamir gebergte. De rit naar de Khunjerab is indrukwek kend. Ik fiets constant door een kloof: links een helling van bijna negentig graden, rechts een helling van bijna negentig graden, maar zie weinig. De weg vraagt alle aandacht, door vallende stenen is dit stuk KKH een heuse 'survivalroad'. Het maakt de klim er niet ge makkelijker op. Zeker niet als de grote hoogte om de hoek komt kijken. Die veroorzaakt hoofdpijn en maakt duizelig. Slingerend over het asfalt en trekkend aan het stuur vecht ik van kilometerpaaltje tot kilome terpaaltje, met dat ene doel in mijn hoofd, de 'valley of blood', de vallei van het bloed. De beloning na tachtig kilome ter is groot. Een verlaten vlakte met twee eenzame grensposten met een wapperende vlag erbo ven. Voor de posten staan man nen in dikke groene jassen. Ze lijken zich te warmen aan hun sigaret. Het is koud boven, een paar graden boven nul met een gure wind. Midden op de vlakte pronkt een groot zilveren monu ment. Er staat een lange tekst op. 'Dit is het verhaal van de on verschrokken zielen die de kou, het gebrek aan zuurstof en het duivelse weer trotseerden voor de aanleg van een wonder, de Karakorum Highway.' Ik lees het in stilte en kijk daarna nog eens naar de weg die de Pakista ni niet voor niets het achtste we reldwonder noemen. Je kunt zelf de reis naar Pakistan regelen, of via een touroperator. Voor zover bekend is Tropical Cyclist (www.tropicalcvdist.nl) de enige die dergelijke groepsfietsreizen aanbiedt. Deze organisatie, opgericht door voormalig beroepswielrenner Pascal Kolkhuis Tanke, is niet aangesloten bij de ANVR of SGR, maar werkt nauw samen met de Fietsvakantiewinkel die wel lid is van de AN VR en SGR (www.fietsvakantiewinkel.nl). Boeken kan ook via de Fietsvakantiewinkel. Diverse luchtvaartmaatschappijen, onder meer British i Airways, Kuwayt Airways, Gullf Air, Pakistan Interna tional Airlines en KLM, vliegen vanaf Schiphol naar Is lamabad, vaak met een of meer tussenstops. Een re tourticket kost vanaf circa €700, de feitelijke vliegreis is ne gen uur maar hangt sterk af van het aantal stops. Huurfietsen zijn er niet in Pakistan, de eigen fiets mag mee in het vliegtuig maar moet wel gedemonteerd j worden en verpakt in een speciale doos (verkrijgbaar p op Schiphol) of fietstas (te koop in fietsspeciaalza- ken). Vaccinaties worden aanbevolen, raadpleeg daarvoor een travelclinic of GG&GD. Vanwege de hoogte is een antima- larimiddel niet nodig. Bedenk dat Pakistan met een van de meest hygiënische landen is wat betreft voedselbereiding en accommodaties. Neem daarom middelen tegen diar ree, ORS en dergelijke mee. Voorts bestaat kans op hoog teziekte aangezien je boven de 2500 meter vertoeft. Voor zowel Pakistan als China is een visum nodig, ook moet het paspoort nog een half jaar geldig zijn. De visum- aanvraag voor Pakistan €31 kan worden gedownload via www.embassyofpakistan.com/dutch. Regelen op de ambassade kan in een dag, aanvragen tussen 9.30-12.00 uur, ophalen tussen 14.00-15.00 uur: Amalia- straat 8, Den Haag, tel. 070-364 89 48. De visumaanvraag voor China a €42 kan worden gedown load via www.chinaembassv.nl. Aanvragen op de am bassade duurt vier dagen: Willem Lodewijklaan 10, Den Haag, tel. 070-306 50 90, open van 9.00-12.00 uur. Khunjerab Pas l Acr c' Hunzc AFG.vKARAKORUM Gilgit PAKISTAN Islamabad Bergschoenen of slippers? Wandelen is onze belangrijkste activiteit op vakantie, zwemmen en fietsen volgen op gepaste afstand. Waar wandelt u het liefst als u op reis bent? In de bergen, r langs het strand of door de stad? Stem mee in de Vakantievraag van de Week. Ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Reizen. I Regelzucht 0) Vorige week vroegen we of u graag op de bonnefooi reist of nadat alles goed is geregeld. Een op de drie wil dat de accommodatie besproken is, maar een op de vijf laat zich graag verrassen. De uitslag: Accommodatie (camping, hotel, huisje) 29% Alles, dan heb je tenminste zekerheid 25% Vervoer (auto, vliegtuig, trein of boot) 21% Niets, ik zie wel Excursies en uitstapjes Meer bestemmingen en vluchten van KLM KLM maakt de komende zomer meer gebruik van het gecombineerde Air France-KLM net werk en de twee luchthavens Amster dam/Schiphol en Parijs/Charles de Gaulle. Dat betekent een uitbreiding van het netwerk met nieuwe bestemmingen en meer vluchten op reeds bestaande bestemmingen. Nieuw zijn de dagelijkse vluchten op de hoofd stad van Estland, Tallinn. De Baltische staten winnen aan populariteit bij zowel toeristen (korte stedentrips) als zakenreizigers. Vorig jaar al begon KLM met vluchten naar Riga, de hoofdstad van Letland. In Europa komen er meer vluchten naar Lon den vanaf de regionale luchthavens Eindhoven en Rotterdam. Vanaf Schiphol wordt het aan tal vluchten naar onder meer Rome, Stuttgart, Hannover, Birmingham, Manchester, Edin burgh, New York, Detroit, San Francisco en Vancouver opgevoerd. Meer informatie: www.klm.com. Avontuurlijk fietsen buiten Europa Het zijn niet de grootste groepen vakantiegan gers die kiezen voor een avontuurlijke en pitti ge fietsreis, maar hun aantal groeit wel ge staag. Mede daarom breidt Cycletours uit Am sterdam het aantal bestemmingen buiten Euro pa uit en bundelt deze in de nieuwe brochure Tietsvakanties buiten Europa'. Enkele bestem mingen zijn Ecuador, China, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika: www.cycletours.nl. Eigen-Wijze Reizen uit Enschede blijft vooral in Europa, maar heeft als verre uitzondering Thailand op het programma staan: www.eiqenwijzereizen.nl. Reisgids op internet Intemetreisbureau Elmar Reizen heeft een e-brochure uitgebracht. Wat houdt dat in? Annemieke Klok van Elmar Reizen: 'De e-bro chure is een uitgebreide, online reisgids die je op onze website kan bekijken. Veel mensen vinden het heerlijk om te bladeren in een pa pieren reisgids. Om hen tegemoet te komen zijn we gestart met de e-brochure. Omdat wij een intemetreisbureau zijn is een papieren brochure niet onze stijl, vandaar dus deze onli ne versie. De brochure, die samengesteld is in samenwer king met alle grote Nederlandse touroperators, bevat zon- en campingvakanties, fly drives en rondreizen. De vakanties zijn de gehele zo merperiode geldig en vanuit de e-brochure di rect te boeken. Hoogstwaarschijnlijk brengen we in het najaar ook een e-brochure uit vol wintervakanties.' Zie www.elmar.nl. Heeft u ook een vraag? Mail naar redactie@weqenermultimedia.nl. Voor meer vragen en antwoorden: ga naar de websi te van deze krant en klik op de rubriek Reizen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 39