Verliefdheid is een modegril Napoleons soldaten zouden de duivel hebben opgegeten NAPOLEONS Fatale veldtocht naar Moskou zaterdag 26 maart 2005 Is liefde onmisbaar voor een gelukkig leven? Helemaal niet, vindt psycholoog Ad Vin- gerhoets, het is een overschat gevoel. Een obsessie die zelden tot iets goeds leidt, schrijft hij in zijn binnenkort te verschij nen boek. Is uithuwelijken dan toch niet zo'n slecht idee? Het meisje heeft het wel naar haar zin. Het werk op de boerderij vindt ze leuk en de boer is een aardige jongen. Maar ja, ze is niet verliefd. Dus gaat het feest niet door. „Daar be grijp ik nou niets van", zegt Ad Vin- gerhoets. „Die twee zouden waar schijnlijk een hele goede en lange rela tie kunnen hebben. Niet verliefd, so what? Verliefdheid duurt een paar maanden, hooguit twee jaar en dan is het over. Het is een overschat gevoel, waarop mensen hun hele toekomst ba seren. Al die mensen die na zeventien jaar elkaar de hersens inslaan zijn waarschijnlijk ooit verliefd geweest." Verliefdheid en liefde zijn helemaal niet nodig om een gelukkig leven te lei den, vindt de hoogleraar klinische ge- zondheidspychologie aan de Universi teit van Tilburg. Samen met Miranda van Tilburg schreef hij een boek over het thema. Een prikkelend boek, want het is volgens hem hoog tijd een aan tal vastgeroeste ideeën tegen het licht te houden. Het is geen pleidooi voor polygamie, benadrukt hij, omdat enke len dat er in menen te lezen. Wel vraagt hij zich af waarom we in het Westen bijvoorbeeld zo neerbui gend doen over uithuwelijken. „De huidige generaties hebben verliefd heid verheven tot een hoger goed. Als dat er niet is, is een relatie gedoemd te mislukken. In de culturen waar uithu welijken gebruik is, zien ze juist ver liefdheid als een gevaar voor een rela tie. Hier hebben we de liefde vreselijk opgehemeld, alsof een leven zonder niet de moeite waard is. Waarom denk je dat een vrouw uit een heel zielig Afrikaans land verliefd wordt op een dikke, vette westerling? Omdat ze van 'm houdt? Nee hoor, vanwege zijn rijk dom, met hem is ze zeker van eten." Ontnuchterend hè, voegt hij er met een lachje aan toe. Dat vindt-ie leuk, menselijk gedrag op een andere manier bekijken dan ge bruikelijk. „Ik heb ook de wijsheid niet in pacht, maar ik word er niet goed van als ik zie wat mensen alle maal overhoop halen in naam van de liefde. Van die hals-over-kop-types die doen alsof ze door de bliksem zijn getroffen, meteen willen trouwen, een paar maanden later weer op een ander verliefd worden en direct weer willen scheiden. Het geeft een hoop ellende. Daarom kun je er beter wat nuchter der tegenaan kijken." Orpheus Ach, de liefde. Orpheus had er een tocht door de onderwereld voor over. Geen gevaar zo groot of hij overwon het om met zijn gestorven geliefde Eu- ridice terug te kunnen keren naar de wereld der levenden. Aan het eind van de geschiedenis zijn ze voor eeuwig verenigd in de liefde en in de opera naar dit mythologische verhaal zingt het koor: De liefde overwint! Romans, gedichten, muziek, schilderijen, films, televisie, balletten, waar gaat het ei genlijk niet over ditoerthema? Romeo en Julia of Boer zoekt Vrouw, La Bo hème of Memories, Jan Wolkers of Ro bert ten Brink, vrolijk of treurig, hoop vol of hopeloos, altijd weer de liefde, de liefde, de liefde. Zonder liefde lijkt het leven zinloos. Als verliefde mensen een foto van hun geliefde te zien krijgen, is er in bepaal de gedeelten van de hersenen activi teit te zien die bij foto's van anderen niet optreedt. Vermoedelijk is diezelf de hersenactiviteit ook te zien als een fan van, bijvoorbeeld, Feyenoord een foto van zijn favoriete club ziet. Of als de huilende man van het beroemd ge worden tv-fragment een foto ziet van zijn geliefde auto, de Bugatti. De we tenschap gaat in eerste instantie uit van het simpelste, dus liefde is liefde, stelt Vingerhoets. „Of het nou voor een vrouw, een hond of een postzegelverzameling is. Toch zie je vaak dat dezelfde mensen die praten over hun grote liefde zeggen dat het onzin is als iemand God lief heeft. Terwijl dat voor die persoon net zo concreet is. Het enige verschil zit 'm in de seks. Of beter: de voortplan ting. Seks en liefde kun je niet hele maal los van elkaar zien. Seks is een vehikel van de natuur om de genen door te geven, dat is nu eenmaal ons lot. Om de kans te maximaliseren dat dit proces plaatsvindt is er de liefde gekomen, en wij bedenken er nu de ro mantiek bij, afhankelijk van onze cul tuur en economische situatie." Verliefdheid is iets uit een ver verle den, toen de mens nog in stammen leefde en het gevaar op inteelt groot was. Om dat te vermijden moest er ge paard worden met personen buiten de eigen stam, mogelijk zelfs vijanden. Er moest dus "een tegenkracht komen om die angst voor vreemden te over winnen: verliefdheid. Bovendien zorg de de verliefdheid er voor dat de moe der niet met haar kind alleen kwam te zitten te zitten. Dat gaf haar en haar kind een beschermer en medeverzor ger. Nu hoeven we geen angst meer te heb ben voor vreemden en kunnen vrou wen heel goed in hun eentje een kind groot brengen, en hebben we die ver liefdheid dus eigenlijk niet meer no dig. De westerse cultuur bepaalt an ders. Een onderzoek in de Verenigde Staten laat zien dat in de jaren dertig, ten tijde van de grote crisis, mannen en vrouwen bij de keuze van hun part ner betrouwbaarheid, emotionele sta biliteit en ambitie het allerbelangrijk ste vonden. Ook karakter en gezond heid scoorden hoog. Pas sinds 1985 staat de liefde op de eerste plaats, bij zowel mannen als vrouwen. Luxe Verliefdheid als een modegril, als een luxe die we ons nu kunnen permitte ren omdat het economisch goed gaat. Is verliefdheid dan toch geen vrije keus? Kon Orpheus zich alleen maar op zijn zware tocht richten omdat hij geen andere dingen aan zijn hoofd had? Zeker is dat wat we liefde noe men in veel gevallen de uitwisseling van economisch wenselijke zaken is. We noemen het liefde, maar het gaat vaak om heel basale, laag bij de grond- se en praktische dingen. Een soort in vesteringsmodel: wat stop ik er in en wat krijg ik er uit? Als men vindt dat men onbillijk behandeld of bedeeld wordt, dan is dat een reden voor een crisis. En de vrouwen dan die op crimi nelen vallen, op seriemoordenaars, op de Dutroux's van deze wereld? Is dat dan misschien de ware, onbaatzuchti ge liefde? Beslist niet, want dat zijn zielige figuren, vindt Vingerhoets, die graag beroemd willen worden, van spanning houden, maar meestal lijden aan het redderssyndroom: Ik maak een goed mens van hem. Van liefde is volgens de psycholoog geen sprake. „Dan moet er toch in elk geval weder zijdse aantrekking zijn." Ook als die er wel is, is succes geens zins verzekerd. Niet zelden slaat de liefde om in jaloezie, afwijzing, ver driet, stalken, agressie en zelfs moord. Het is maar goed dat liefde blind is, anders zou niemand er aan beginnen. Bezint eer ge bemint, zeggen de au teurs van het Liefde-boek, want veel meer dan een obsessie, een verslaving is het niet. „Het is niet: goh, wat geniet ik van dit biertje, maar meer: als ik niet drink voel ik me rot. Er zijn relaties waar niets aan is, maar als ze uit elkaar gaan, missen ze elkaar wel. Wat niet wil zeggen dat het tussen twee men sen alleen maar goed gaat als het blik semt en dondert, want dan heeft men zelden oog heeft voor eikaars beper kingen." Lijstje Het blijkt juist heel goed te kunnen gaan als twee mensen beslissen samen te gaan leven op basis van een lijstje waarop ze aanstrepen en afstrepen wat ze wel en niet van elkaar willen. Kun jij goed klussen? Kun jij goed ko ken? Houd jij van soaps? We blijken vooral een relatie te zoeken die in veel opzichten op onszelf lijkt, in termen van afkomst, persoonlijkheid en derge lijke. Die kans is bij liefde op het eerste ge zicht aanzienlijk kleiner dan bij een zakelijke vergelijking. Vingerhoets komt van het platteland en daar was het ook gebruik dat mensen uit bepaal de kringen wel of juist niet met elkaar trouwden, omdat dat de kans op een blijvende relatie verkleinde of ver grootte. Nog steeds, vertelt hij, is het in sommige families verboden om met die en die een relatie aan te gaan, bij voorbeeld omdat een bepaalde jongen geen boer is. „Over het geheel genomen speelt dat tegenwoordig aanzienlijk minder en daardoor is de huwelijksmarkt een an- Prof. Ad Vingerhoets, hoog leraar klinische gezond heidspsychologie aan de Universiteit van Tilburg „...een hoop ellende.." foto Roland de Bruin/GPD dere geworden, men vindt afkomst en status minder belangrijk. Dat kan zo weer veranderen. Pas las ik over een astronoom die beweerde dat er ooit mensen zullen bestaan die net zoveel van ons verschillen als wij nu van een amoebe. Nou, dan zou ik er maar niet op rekenen dat verliefdheid en liefde bij die wezens net zo'n belangrijke rol zullen spelen als nu. De lust zal altijd blijven bestaan, maar de liefde en ver liefdheid, ik zou er niet op durven wedden." Oftewel, we idealiseren het concept van de liefde. Het moet Orpheus en Euridice zijn. Lukt dat, dan is de lief de een zegen, want die partners zijn gezonder, zitten veel beter in hun vel en zijn aangenaam in de omgang met anderen. Doch, Orpheus is een mythe, en zoals de meeste mythes hooguit een klein deel van de werkelijkheid. Vin gerhoets: „Het leven is al moeilijk en zwaar genoeg, dus maken we maar al te graag een uitstapje naar het para dijs waar alles beter is. Illusies bepa len ons levensgeluk. Wat is er heerlij ker dan wegdromen. Het verstand kan nog zo vaak aan de deur kloppen, de liefde doet niet open." Dick Hofland Ad Vingerhoets en Miranda van Til burg, De ondraaglijke lichtheid van de liefde. Uitgeverij: Ad Donker, Rot terdam. Zeg 1812 en de meesten zullen zich nog wel de Slag bij Borodino en de over steek van de Berezina herinneren. Maar er ging ontzettend veel verschrikkelijks vooraf aan Borodino en er volgde nog veel meer af schuwelijks na de Berezina. De Amerikaan- se historicus Adam Zamoyski heeft er, met behulp van recentelijk opgedoken Russisch archiefmateriaal, een indrukwekkend nieuw boek over geschreven. „Met ons vij ven verorberden we drie voortreffelijke kat ten." „Ik ben niet van zins oorlog te voeren tegen Rusland", zei Napoleon nog in 1811 tegen een Russische prins. „Dat zou een misdaad van me zijn, want dan zou ik een oorlog be ginnen zonder zin en godzijdank heb ik mijn verstand nog niet verloren, ik ben niet gek." En tsaar Alexander I waarschuwde in datzelfde jaar de Franse gezant in St. Peters burg: „De Fransman is dapper, maar langdu rige ontberingen en een slecht klimaat put ten hem uit en ontmoedigen hem. Ons kli maat, onze winter zal voor ons vechten." Een jaar later waren beiden verwikkeld in de grootste oorlog die Europa tot dan toe had gekend. Een oorlog die de politieke on dergang van Napoleon zou inluiden, die uit eindelijk in 1815 bij Waterloo werd beklon ken. Maar vooral een oorlog die ontberingen kende die de menselijke schaal verre zouden overstijgen en zelfs tot kannibalisme zou den leiden. De Grande Armée, waarmee Napoleon in 1812 naar Moskou optrok, telde talloze na tionaliteiten, Spaanse, Italiaanse, Poolse, FATALE VELDTOCHT NAAR MOSKOU Omslagillustratie van Zamoyski's boek Duitse, Kroatische, Belgische én Nederland se. Toen dit legerkorps het welvarende wes ten van Europa eenmaal had verlaten, voor voelde menigeen al de ellende die op hen zou afkomen. Zoals de Rotterdammer Henri Pierre Everts, die bij het zien van zijn eerste Poolse dorp opmerkte: „Ik hield verbijsterd stil en bleef een tijdje roerloos op mijn paard zitten kijken naar die armoedige hut jes van een soort dat ik nooit eerder had ge zien, naar het kleine houten kerkje, ook op getrokken uit planken en naar het smerige voorkomen, de vieze baarden en haren van de inwoners. Dit alles wekte bittere ge dachten over de oorlog die we in zo'n land gingen voeren." Het is de grootste verdienste van de Ameri kaanse historicus Adam Zamoyski dat hij in zijn boek 1812, Napoleons fatale veldtocht naar Moskou vooral talloze ooggetuigen van hoog tot laag via hun brieven, dagboeknoti ties, verslagen of memoires aan het woord laat. Daarmee wordt de lezer vanaf het aller eerste begin diep meegezogen in dit uitzon derlijke verhaal van overmoed, hemelse wraak, triomf, rampspoed, roem, misère, vreugde en lijden. Foerage Het drong al heel snel tot iedereen door dat de foerage van het Grote Leger van rond de half miljoen man in Oost-Europa met zijn slechte wegen, enorme afstanden en ver van elkaar liggende steden heel anders zou zijn dan ze gewend waren. Foerageren ontaard de al gauw in regelrecht plunderen en dat zou de hele veldtocht zo blijven. Een andere Nederlandse getuige, Jan Ab- beel, over de behandeling van de Pruisen: „We dwongen hen al het vee te slachten dat we nodig vonden voor ons levensonderhoud. Koeien, schapen, ganzen, kippen, alles! We eisten alcohol, bier, likeuren. We werden in gekwartierd in dorpen en omdat er alleen in de steden winkels waren, stuurden we de plaatselijke bevolking eropuit, soms vijf tien, twintig kilometer, om boodschappen voor ons te doen. En als ze bij terugkeer niet alles bij zich hadden wat we hadden be steld, kregen ze slaag als dank. Ze moesten dansen als we zongen, anders werden ze af geranseld!" Maar zelfs deze draconische maatregelen konden niet voorkomen dat de honger nog voor Russische bodem was bereikt genade loos ging toeslaan. Omdat er voor de paar den alleen onrijpe gerst en haver was, kre gen deze last van kolieken, zwollen op en stieiwen bij duizenden. Vooral jonge rekru ten waren niet gehard genoeg om het met de karige rantsoenen, waarin veelal brood, vlees en groenten ontbraken, vol te houden: 'Ze kwamen in alarmerende aantallen om.' Anderen zetten de loop van hun musket te gen hun hoofd en schoten. Vanuit Minsk schreef majoor Everts dat zijn manschap pen de laatste dertig dagen geen korst brood meer hadden gezien. Ook dorst eiste zijn tol: meer dan eens dronken soldaten uit vertwijfeling paardenurine uit de sporen in de weg. Zamoyski: „Ook oude ijzervreters bedach ten naderhand dat de opmars in Rusland in sommige opzichten erger was geweest dan de befaamde terugtocht." Later tijdens de veldtocht zou een Franse officier in een brief aan zijn moeder, die haar nooit bereik te, schrijven: „Met ons vijven verorberden we drie voortreffelijke katten." Alle sleutel begrippen van de veldtocht van 1812 komen aan bod in dit uitstekend vertelde verhaal: de inname van Smolensk, de Slag bij Borodi no ('de grootste slachting in de geschiede nis, pas in 1916 overtroffen, op de eerste dag van de slag aan de Somme'), Moskou dat door de Russen in brand werd gestoken voor ze de stad aan de Fransen overgaven en de loodzware terugtocht. Maar het zijn telkens opnieuw de (on)menselijke details die de meeste indruk maken. Feitelijk was de oversteek van de Berezina, waar Hollandse 'pontonniers' twee bruggen sloegen waarover 55.000 man, het laatste restant van de Grande Armée, de overkant wisten te halen, 'naar elke maatstaf een schitterend wapenfeit', toont Zamoyski met goede argumenten aan. En de manschappen hadden het gevoel dat ze eindelijk gered wa ren, maar in werkelijkheid 'moest het ergste nog komen'. Volgens sommigen, aldus Za moyski, waren de dagen die volgden op de oversteek 'de meest barre van de hele terug tocht'. Temperaturen tot min dertig, een ijzige wind en het achterlaten van grote voorn den en voertuigen op de andere oever val Berezina maakten de strijd om te overlev nog wreder. Mensen begonnen elkaar om een bontjas te vermoorden, er haddendw lijke gevechten plaats om het karkas van een paard en tenslotte begonnen zichgev len van kannibalisme voor te doen, aan» wel Russische als Franse kant. „Jemoetó razende honger hebben gevoeld om oi stand te kunnen begrijpen", schreef een Franse sergeant. „En als er geen mensen vlees was geweest, zouden we de duivel» hebben opgegeten als iemand die voor on had klaargemaakt." Zamoyski zegt bescheiden in zijn voor woord dat om een onderwerp als 1812 ree te doen er een boek zou moeten worden g schreven dat twee keer zo dik is als het» ne, dat toch ook al - zonder de voetnoten 483 pagina's beslaat. En hij zegt niet tep tenderen dat hij het laatste woord heeftj sproken. Als lezer kun je je na afloop al* maar aansluiten bij die andere grote hi^ cus, John Lukacs, die op de achterflap wordt geciteerd, en Zamoyski's boek als 'waarschijnlijk het beste' over die ramp! ge gebeurtenissen van bijna twee eeuwen leden bestempelt: „Vanwege draagwijs het erudiete karakter ei-van, en vanwege zijn uitmuntende stijl." Waarvan akte. AlyB Adam Zamoyski: 1812, Napoleons fatale veldtocht naar Moskou - Vertaling Han Meyer. Uitgeverij Balans, 561 pag., 27,3

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 26