Zeeuwse lijven zijn meer werklijven (inderen willen alleen de echte Kabouter Klus zien Lia Sorber, gek van dans Ballet en muziek beheersen haar leven. Het een is voor haar onlosmakelijk verbonden met het ander. De Goese Lia Sor- ber, choreografe en balletpedago ge, zit al meer dan een kwart eeuw in het vak. Zij zette de mo derne dans in Zeeland op de kaart. Ze heeft talloze meisjes aan de barre in haar studio gehad. Dro men waargemaakt, maar ook on miskenbaar talent onbenut zien verdwijnen. Ze richtte het enige dansgezelschap in Zeeland op. En ze is nog lang niet klaar. Zelf dansen gaat niet meer zo makke lijk door slijtage in haar knieën, maar het lesgeven en choreogra feren blijven. ,,Zo lang ik muziek kan horen, kan ik dans maken" Leren lopen en leren dansen gin gen bij Lia Sorber (52) bijna ge lijk op. Na haar eerste stapjes maakte ze al ras haar eerste danspasjes. Op haar achtste ging Lia naar balletles. „Mijn vader was musicus, dus er was ook altijd muziek om me heen. Mijn ouders hadden al snel door dat ik mu zikaal was en graag wat huppelde. Toen ik op ballet ging, was het meteen raak. Ik wist gelijk dat ik daarmee ver der wilde. Mijn beroep ervan maken. We woonden destijds in Voorburg. Ik had daar les van een Russische, een heel strenge dame." „Op mijn dertiende zijn we naar Goes gegaan omdat mijn vader hier direc teur van de Zeeuwse Muziekschool werd. Toen moest ik op zoek naar een goede balletlerares. Al snel kwam ik in Middelburg terecht op de Zeeuwse Balletschool bij Helen Riemens-Soes- man. Bij haar heb ik heel intensief ge traind. Iedere avond naar Middel burg. Het maakte niet uit welke les er dan was, als ik maar lekker kon dan sen. Ik trainde al snel een uurtje of drie vier per dag." „Als je echt iets wilt betekenen als danser, moet je op heel jonge leeftijd naar een dansinstituut. Buiten de pro vincie dus. Ik heb dat niet gedaan en heb hier eerst mijn school afgemaakt. Daarna ben ik naar Antwerpen ge gaan, naar het Stedelijk Intituut voor Ballet. Tijdens mijn opleiding werd ik zwanger, dus ik moest stoppen. Toen mijn dochter geboren was, stond ik binnen veertien dagen weer in de stu dio. Baby in een mandje achter de pia no en ik op de vloer. Daarna heb ik nog twee kinderen gekregen. Ik ben in die tijd altijd blijven dansen en lesge ven. Op mijn 24-ste had ik drie kinde ren. Ik wilde toen alsnog mijn dansdi- ploma's halen. Dat was niet makke lijk, veel reizen, oppasproblemen, maar het lukte. Ik was nog jong en fy siek heel sterk." Jazzmens Naast een klassieke dansopleiding volgde ze de opleiding voor danspeda- goog aan de theatei-school Amster dam. Maar ze wilde meer. „Ik vond het nog niet genoeg. Ik voelde aan me zelf dat ik een behoorlijk jazzmens ben, dus toen besloot ik naar de Scapi- no-dansacademie te gaan. Daar had den ze toen nog een opleiding jazz- dans. Via losse cursussen heb ik me verder bezig gehouden met moderne dans. Intussen ging ik steeds serieuzer met het choreograferen bezig, naast het lesgeven." „Ik ben een emotionele danser. Dat heb ik voor een groot deel geleerd tij dens mijn lessen in Middelburg. Dat leer je niet bij iedereen. Je kunt tech niek en stijl leren, maar iemand emo tie bijbrengen, dat is wat anders. He len was daar heel sterk in. Zij gaf iede re beweging iets mee. Ze probeerde je hetzelfde te laten ervaren als zij voel de. Dat is niet makkelijk. Ik merk dat ook als ik lesgeef. Voordat je jouw leerlingen zo ver hebt dat ze het ge voel dat jij hebt ook voelen... Dat vergt heel veel. Het gaat makkelijker bij mijn wat oudere leerlingen. Die kunnen je door hun levenservaring wat beter begrijpen. Ik streef altijd naar die emotionaliteit. Ik wil niet dat je danst vanwege de pasjes, maar om dat je iets wilt vertellen. Natuurlijk kun je dansen zonder emotie, alleen vind ik dat niet interessant." „Dans is een deel van mijn leven. Ik heb altijd gedanst en dans gemaakt. Ik zie mezelf meer als een 'creator' dan een danser. Ik had al heel snel het V Naam: Lia Sorber Geboren: 17 oktober 1952 in Voorburg Burgelijke staat: Getrouwd, drie kinderen. Woonplaats: Goes Opleiding: Zeeuwse Ballet- schooi, Stedelijk Instituut voor ballet Antwerpen, Scapino Dansacademie Werk: Balletpedagoge, sinds 1985 in eigen Studio Free; Oprichtster Stichting Dansz (1984) Hoogtepunten: Culturele prijs Goes (1991), Twee Electra's voor choreografie (2000, 2002), Provinciale cultuurprijs Het Getijdehorloge (2003) Deelname aan Holland Dancefestival (2003) gevoel dat ik het lesgeven en het ma ken van dansen eigenlijk leuker vond dan het zelf uitvoeren daarvan. Bevre digender zelfs. Ik ben waarschijnlijk een uitzondering, want de meeste dan sers hebben zoiets van 'ik wil dansen, dansen, dansen'. Pas op latere leeftijd, of als het helemaal niet wil lukken, slaan ze aan het choreograferen. Ik vind het heel spannend om uit bewe gingen dingen te halen, waarvan ik denk: 'Hé, dat heb ik nog niet eerder gedaan.' Óf weer ontdekkingen te doen. Ik probeer iedere keer iets nieuws aan te bieden. Zowel in mijn lessen als in mijn choreografieën. Dat vind ik een uitdaging. Ik zoek altijd nèt dat andere, experimenteer graag. Gebaande paden zijn voor mij niet in teressant." Versleten „Ik kan een heleboel niet meer zelf, want ik heb versleten knieën. Ik kan niet meer uitzinnig uit mijn naadje gaan. Maar ik voel wel wat het lichaam zou moeten doen. Vroeger deed ik alles wat ik bedacht eerst zelf, nu 'zie' ik het in mijn hoofd. Plet is wel eens lastig om tegen je eigen be perkingen aan te lopen. Toch is het goed te doen, zolang je met gevorder de mensen werkt. Ik geef ook geen les meer aan beginners omdat die van A tot Z alles voorgedaan willen hebben. En dan niet één keer, maar het liefst twintig keer. Dat is iets wat mijn lijf niet meer aan kan. Ik kan nu alleen nog werken met mensen die begrijpen wat je bedoelt. Die het voor je uitvoe ren op het moment dat je vertelt wat je wilt zien. Zij nemen een stukje van mijn lijfelijke ervaring over. Zij gaan door waar ik het fysiek niet meer kan. Met elkaar gaan we op zoek naar de beste oplossing. Als je lijf honderd pro cent is, heb je dat zelf al geprobeerd. Aan de andere kant is dat wel weer een leuk element, want de leerlingen moeten nu zelf creatiever zijn. Ze kun nen niet zomaar meer mijn beweging nadoen. Ze ontdekken nu dingen, ze worden er rijker van. „Ik vind mijn inspiratie vooral in mu ziek. Zodra ik muziek hoor die interes sant is, zie ik van alles. Soms ook bij muziek die ik niet mooi vind. Dat ge beurt gewoon. Dan ontstaan er beel den en ga ik in mijn hoofd al van alles neerzetten. Ik kan maar naar weinig muziek ontspannen luisteren. Ik zie gelijk van alles." Lia Sorber heeft de moderne dans een eigen plek gegeven in Zeeland. „Ik heb hier en daar het voortouw geno men. Het is pas echt begonnen met de oprichting van Stichting Dansz. We zijn nu in 21 jaar uitgegroeid tot een groep waar veel mee gebeurt. We tim meren hard aan de weg en wé hebben toch veel mensen aan het 'dansleven' afgeleverd. Maar er is nog niet echt een dansklimaat in Zeeland. Je ziet dat iedereen nog te veel met zichzelf bezig is. Iedereen draait zijn eigen les jes, met z'n eigen leerlingen en z'n ei gen docenten. Dat is jammer. Ik denk dat we meer moeten samenwerken. Dat begint gelukkig te komen, maar het gaat heel langzaam." „Er zit wel talent in Zeeland, maar niet overdreven veel. Zeeuwse lijven zijn in feite geen danslijven, het zijn meer werkerslijven. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Je hebt af en toe van die uitschieters. Dat je denkt 'wow, dat is het'. Dansz houdt een keer per jaar audities. Tijdens zo'n auditie bij voorbeeld, zie je dat soms gelijk als zo iemand binnenloopt. Aan de houding, het lijf. Dan gaan mijn handen wel eens kriebelen. Toch doe ik daar ver der niets mee. Ik push nooit. Ik zal nooit zeggen: 'Jij hebt talent, je moet doorgaan'. Ik ben van mening dat je alleen moet dansen van binnenuit. Uit gevoel, overtuiging. Als je dat niet hebt, moet je het niet doen. Hoe zonde ik dat dan ook vind." Jeugdliefde „Dans beheerst mijn leven, dus ik hou weinig tijd over voor wat anders. Mijn gezinsleven is heel belangrijk voor me. Daar stop ik veel in. Maar ik doe ook andere dingen hoor. Ik ben twee de 'cameraman' in het videobedrijf zaterdag 26 maart 2005 25 a ij is een vrolijke verschijning die in zijn eentje honderden kinderen tege- 0 san boeien. Maar ook ouders en groot- c sfs zien hem graag. Het kroost is weer '"jdje stil als Kabouter Klus in de televi se Kabouter Plop kattekwaad uit wonder belletjesmuts en rode baard leur Aimé Anthoni gewoon een Middel- 1 serdie op zaterdag ongestoord in de Al- 'Heijn boodschappen kan doen. Daar is "lij om. „Als ik zonder pak en schmink t |ïobekend zou zijn als mét kabouter- j c'had ik geen rust op straat." li -ide 56-jarige Vlaamse acteur zeven I gleden zijn baan verloor, dacht hij dat j Qjn mooiste tijd achter de rug had. 15bleek minder waar. Als Kabouter I zuit de razend populaire kinderserie f hij dingen mee die hij niet voor mo- i i'shad gehouden. Afgelopen kerst nog Gevierde Plopfilm in Antwerpen de ddpremière beleefde. „Mijn zoons ^ken ervan toen we arriveerden in een 1 jusine. Dan hoor je ze opeens denken: J°ns vader is belangrijker dan we dach- -zegt Anthoni. En dan met twinkelen- l§en: „Met kerst scoorde onze film in de ®erpse bioscoop Metropolis beter dan Aimé Anthoni Oceans TwelveNiemand, zelfs niet Antho ni en zijn bazen van de Vlaamse productie maatschappij Studio 100, had kunnen ver moeden dat de serie over vier kabouters in het melkherbergje zo'n enorm succes zou worden. „Dat de belangstelling na zeven jaar nog steeds toeneemt in plaats van af neemt, is voor iedereen een verrassing." De serie is in Nederland minstens zo popu lair als in Vlaanderen. Anthoni houdt zich allang niet meer alleen bezig met de opna mes van de dagelijkse soapjes. Met zijn me dekabouters Plop, Kwebbel en Lui geeft hij voorstellingen in de grote theaters. „We spe len het congresgebouw in Den Haag twee tot drie keer per dag helemaal vol." In zijn eentje doet Anthoni daarnaast de Ka- bouter-Klus-soloshows in zalen met 350 tot 700 plaatsen. Verder maken de kabouters cd's en films en treden ze op in Plopsaland, een attractiepark bij De Panne in België. De televisieserie is met haar merchandising gouden handel. Er zijn Plopkoeken en Plop melk, Plopschooltassen en T-shirts, kortom te veel om op te noemen. Anthoni wordt er echter niet rijk van. Het hoekske van een koekske, noemt hij zijn aandeel in de ver diensten. „Ik heb een mooi loon. Voor mijn bazen is het goeie business." Eerlijk is eer lijk, stelt de acteur. Zij hebben de serie ook zelf bedacht. „Ik kom niet op zo'n idee." Ruim 27 jaar was hij acteur bij het Konink lijk Jeugdtheater van de Stadsschouwburg in Antwerpen. Een vast gezelschap dat tel kens andere musicals speelde. Van klassie kers tot Annie en Suske en Wiske. Toen de stadsgezelschappen van de stad Antwerpen werden opgeheven, zat hij zonder baan. „Audities doen zag ik niet zitten. Het enige alternatief was om bij de televisie te gaan werken." Samson en Gert Anthoni melde zich bij Studio 100 waar hij een rol vroeg in de kinderserie Samson en Gert. „Toen trokken ze de kast open en kwamen met tekeningen: 'We gaan iets aan kabouters doen. De rol van Kabouter Klus is jou op het lijf geschreven'. Ik hoefde geen auditie te doen." Kabouter Klus is een vervelend mannetje dat graag opschept over de dingen die hij uitvindt. „Het is er een die niet goed luis tert en durft te liegen en te pikken. Daarom is hij de lieveling van de kinderen. Ze her kennen zichzelf in Kabouter Klus." Onhandig is Klus ook. Lachend vertelt Anthoni„Als kabouter Klus een afwasma- chien uitvindt, stopt die ineens. Wat blijkt; in de machine zit kabouter Lui af te was sen, maar die is in slaap gevallen." Kinderen vragen hem steevast of hij de ech te is, die van de televisie. „Voor kinderen is dat heel belangrijk. Je bent hun idool. Het móet de echte zijn." Met stand-ins wordt daarom niet gewerkt. De clown Papachico heeft zich daar eens aan vertild, weet de Middelburger. „Hij had enorm veel succes en heeft toen een bedrijfje opgestart met vier clowns. Hij stuurde ze elke zaterdag vier richtingen op, maar dat werkte niet." Kinderen die op Koninginnedag naar de Markt in Middelburg komen, krijgen zeker de echte Kabouter Klus te zien. Hij geeft twee shows van een half uur, de eerste om half drie. Anthoni's bazen hebben lang na gedacht voor het besluit werd genomen om de kabouters buiten de muren van de stu dio te laten optreden. „Ze dachten die 'gro te' kabouters in een theater gaat de tover kapot maken. In de soapjes is alles uitver groot. Daar hebben bomen een doorsnee van een hele kamer, zodat wij klein lijken." Een live-optreden op televisie, bewees het tegendeel. „Kinderen bleken er helemaal geen moeite mee hebben." Anthoni heeft nu zeven jaar succes als ka bouter. Wat hem betreft gaat'hij door tot aan zijn vut. De zomermaanden met de da gelijkse optredens in Plopsaland zijn hec tisch en uitputtend. Hij overnacht dan op zijn zeilboot in de jachthaven van Nieuw- poort. 's Winters is er weer tijd voor het ge zin. Door zijn vrouw Irma is de Vlaming in Middelburg terechtgekomen. „Ze was bal letdanseres bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Toen we aan kinderen begon nen, zijn we naar Middelburg gekomen. Haar roots lagen hier." De afstand tussen zijn woonplaats en de stu dio in Schelle bij Antwerpen benut de ac teur om de dagelijkse beslommeringen van zich af te laten vallen. Na een uurtje autorij den is hij er klaar voor om weer een lange dag de lolbroek uit te hangen en vriendelijk aandacht te geven aan zijn publiek. „Omge keerd werkt dat net zo. Als ik moe ben na een voorstelling, ben ik juist blij niet achter de hoek al thuis te zijn. Mijn publiek is me heilig. Hoe leuk het ook is om voor kinde ren op te treden, het is ook vermoeiend. Al was het alleen maar door de hoge tempera turen 's zomers in de tent in Plopsaland en het warme kabouterpak. Tijdens de autorit kan ik alles van me laten afglijden. Als ik bij Goes ben, ben ik met mijn gedachten weer thuis." Sehna Osman van mijn man, Kees. Mijn jeugdliefde. Ik ken hem al vanaf mijn zestiende." Breeduit lachend: „Ik denk dat ik een van de weinigen ben, die met zijn jeugdliefde is getrouwd, en nog ge trouwd is. Leuk toch." „Ik heb ook lang in de culturele raad in Goes gezeten. Twaalf jaar. Dat vond ik interessant om te doen, maar ik wil vaak te snel dingen bereiken. Ik ben een echte doener. Daarom zou ik nooit de politiek ingaan. Al dat ge zwets. Dat duurt me allemaal veel te lang. Dan kan ik m'n ei niet kwijt. Pra ten is goed, dat kan ik zelf ook erg goed, en veel. Maar er moet af en toe ook wat gebeuren. Ik heb het wel leuk gevonden, zeker in de periode dat de Mythe van de grond moest komen. Toen had het naar mijn gevoel echt wel zin. Goed overleg en een goed re sultaat." Inmiddels is haar dochter Vera bin nengekomen. Met de kleinkinderen. Seth van tien maanden nestelt zich lekker op schoot bij oma. Ze strijkt het kleintje over z'n bolle wangetjes: „Oma zijn is heerlijk, ik heb altijd wel gedacht dat het leuk zou zijn, maar zo leuk...." Merel van bijna drie ver dwijnt richting studio. „Ja, het zit er in! Zodra ze hier komt, pakt ze ie mand beet en zegt ze: 'Kom, gaan we dansen'. Dan moet er muziek aan en moeten we haar nadoen, of ze doet ons na." Lia Sorber kijkt om zich heen. „Ik kan me niet voorstellen dat dit ooit op houdt. Ik heb altijd inspiratie. Dat stopt ook nooit. Als dat zou verdwij nen, zou je misschien wat droog wor den, maar ik heb dat nog niet. Zolang ik nog energie heb, ga ik door. Er is nog te veel te ontdekken. Ik zoek nog steeds naar nieuwe wegen." Annemarie Zevenbergen foto Mechteld Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25