ien als sportwagen vermomde Kever
)e Peugeot 1007: elk voordeel heb z'n nadeel
Vraag antwoord
KLASSIEK
KENNISMAKING
vrijdag 25 maart 2005 25
Vereist een ongeluk met een auto met Ipg-tank, zoals afgelopen
week op de A2, een ander draaiboek van de hulpdiensten?
Joost Perlak, brandweer Utrecht: „Nee, want een
lpg-tank is tegenwoordig net zo veilig als een benzine-
of dieseltank. De tank is over het algemeen dubbelwan
dig en bij overdruk gaat het veiligheidsventiel open
waardoor de kans op een explosie uiterst klein is. Net
als de KLPD zijn wij dan ook verbaasd dat de media
meldden dat er extra lange files waren omdat bij het on
geluk een auto op lpg was betrokken. De enorme ver
keersdrukte ontstond doordat het ongeluk in de och
tendspits gebeurde en twee van de drie rijstroken moes
ten worden afgesloten. Lpg-rijders hoeven zich dus geen
zorgen te maken."
Mail uw vraag naar:
vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer vragen en antwoorden vindt u op de website van de
krant, rubriek Auto
Microcar met maatje XXL
De brommobiel MCI van Microcar krijgt versterking
van een groter broertje. Het is de XXL, die liefst 28
centimeter langer is. Daardoor groeide het bagageruim
van 800 liter naar liefst 1300 liter. Ook claimt Microcar
het geluid met vijf decibel te hebben teruggebracht. In
de brommobieltest vorige week in Auto viel de korte Mi
crocar nog in negatieve zin op door het motorgeluid. De
XXL kost ter introductie 12.995 euro met als extra een
elektrisch schuifdak en verwarmde stoelen.
Info www.microcar.nl of 0800 0242024
oline Groener had nog nooit van een Kar-
on-Ghia gehoord toen tijdens een fiets-
ije de vonken zomaar oversloegen. Snel
ma werd ze verliefd op een meloen-geel
eplaar.
Q) VW Karmann-Ghia
IVi 11 fff rTr7Tn?ETTm
Gert te Lintelo
eloentje heeft
ft ÉM zijn koosnaam-
II pje te danken
wm aan de zachtge-
le kleur die de
al sinds 1970 siert. Caroli-
oener zag de 'platte Kever'
ir geleden, toen ze met
lenmalige vriend de oldti-
urs in Rosmalen bezocht,
mend had net een Kar-
■Chia cabriolet gekocht
op zoek naar onderde-
Caroline had meer oog
de auto's die werden aan-
:n. Ze stond compleet
grond genageld toen ze
chtgele Karmann zag. Een
tiaar wilde net een bod
maar Caroline gaf hem
geen schijn van kans. „Ver
kocht/", riep ze zonder maar een
moment na te denken. Heel
wat kopers van een klassieker
zijn flink de boot in gegaan
met zo'n impulsieve reactie,
maar Caroline heeft nooit spijt
gehad. Ze had het geluk een
Karmann-Ghia te treffen die
roestvrij was en altijd liefdevol
was behandeld.
De auto had 85.000 mijl op het
klokje en kwam uit de Verenig
de Staten. Lars Neuffer, de vori
ge eigenaar, had de coupé
nieuw gekocht en zelf afge
haald in Duitsland. De hele his
torie was gedocumenteerd, in
clusief een trouwfoto met de au-
De moderner vormgegeven, 'grote'
Karmann-Ghia {type 34, 1961-1969).
Met 42.500 stuks minder succesvol.
Voor meer foto's van Karmann-Ghia's en hun bezitters,
zie de website van de krant, rubriek Auto
VW met carrosserie van Karmann c
design van Ghia (Italië)
Gebouwd: 1955-1976
Aantallen: coupés 363.401, cabriolets 80.999
Productie Brazilië (1962-1976): 51.900
Motoren: 1.2, 1.3, 1.5, 1.6 liter, 34-54 pk
Topsnelheid: 115-140 km per uur
Prijzen in goede staat: v.a. 8.500 (coupé) en
13.500 euro (cabrio)
Op het net: www.karmannghiaclub.nl
www.karmann-ghia.nl
www.50-jahre-karmann-ghia.de
Voor Sleutelvriendelijk
Betrouwbaar
Solide
- Tegen Niet-VW-delen schaars en duur
Moeilijk te restaureren
Relatief traag
Aandachtspunten
Roest (vaak verborgen)
Olielekkages
Via e-mail: „Wij komen al jaren in het Concert
gebouw in Amsterdam en parkeren onder het
Museumplein. Iedere keer staat-ie daar punt
gaaf te wezen, een fraaie witte Karmann, met
een klein plasje er onder. Zonder eigenaar? Als
die ooit gevonden wordt, wacht hem het par-
keergeld van grofweg 3 jaar x 365 dagen x
to nog net niet in de hoofdrol.
Verdroogd
Hoewel de Karmann in goede
staat verkeerde, moest er wel
wat aan gebeuren. Zoals gebrui
kelijk bij auto's uit Califomië
en andere warme streken, wa
ren de raamrubbers verdroogd.
Caroline verving die zelf, even
als de remschijven. Ook gaf ze
de auto een grondige onder
houdsbeurt en liet ze de ban
den vervangen. We zijn ver
baasd: nog nooit van een Kar
mann-Ghia gehoord, maar wel
zelf sleutelen?
Ze schiet in de lach. „Och, ik
heb altijd belangstelling voor
techniek gehad. Als jong meisje
ging ik vaak naar mijn neef, die
automonteur was. Ik liet me al
les uitleggen en mocht ook zelf
sleutelen. Ik ben gewoon ver
der gegaan waar ik toen ge
stopt ben!"
Eind 2002 ging de Karmann
naar de kentekenkeuring. Een
weigerende claxon dreigde roet
in het eten te gooien, maar dat
werd nog net op tijd opgelost.
Na een grondige anti-roestbe-
handeling hoeft de Karmann
het vochtige Nederlandse kli
maat niet meer te vrezen en ge
niet Groener van haar als sport
wagen vermomde Kever zodra
de wegen pekelvrij zijn. „Het
begint al wanneer ik de deur
open doe, zo'n typisch geluid.
En dan die lage stoelen, je zit
bijna op de grond. Maar het
mooist is dat heerlijke geprut
tel van die Kever-motor, geen
andere auto die zo klinkt! Ko
mende zomer ga ik er voor het
eerst mee op vakantie, naar
Luxemburg."
En is ze niet bang dat ze onder
weg zal blijven steken? „Ben je
gek, het is een Kever, simpel en
oerbetrouwbaar!"
Coupé 1971
Wim Adelaar:
„Een auto met mooie vormen die je niet elke dag ziet.
t Peugeot wordt dit het jaar van de com-
e klasse. De 206 blijft, in september volgt
guitige 107 'mini' en deze zomer verschijnt
higeot 1007 op de weg. Een exotisch ruim-
ngentje met elektrische schuifdeuren.
'lob an Ginneken
een instapprijs van bijna
Mie verbaast de gloednieu-
togeot 1007 in meerdere
toten. Achter zo'n prijs
je zoek je bij dit Franse
een kloeke auto, maar in
eüjkheid is hij een hand-
toe korter dan de toch al
föcte 206. En dan krijgt hij
n°g eigenwijze elektrische
fóeuren mee. De vraag ligt
de hand: uiterlijk vertoon
het ook nuttige kan-
Johan Cruijff ons ooit leer-
1 voordeel heb z'n nadeel. La-
'e met het goede nieuws
?"en. Wanneer de enorme
kleur open staat, verloopt
ken uitstappen ongekend
gemakkelijk. Ideaal voor oude
re automobilisten en bijvoor
beeld moeders die regelmatig
met kinderstoeltjes jongleren.
Bovendien kun je de Peugeot in
verrassend krappe parkeervak-
jes wurmen. Vlakbij een muur
tje of tussen twee auto's inge
klemd. Terwijl je dan toch nog
behoorlijk kunt uitstappen,
dankzij de ruimtebesparende
deuren. Hoe die andere automo
bilisten dan vervolgens weer in
hun auto komen? Tsja.
Hebbeding
De 1007 is gewoon een hebbe
ding. Hij oogt plezierig en dank
zij zijn hoge bouw zit je relaxed
en met veel uitzicht achter het
stuur. Tel daarbij een omklapba-
re rechter voorstoel, een ver
niet ontbloot van gevaar.
Ook in het gebruik vragen de
elektrisch bekrachtigde deuren
aandacht. Er zit een klembevei
liging in, maar toch is het ver
standig handen en benen bin
nenboord te houden. Het be
krachtigde mechanisme plette
met veel gekraak een kunststof
waterfles die we er bij wijze
van proef tussen hielden. Bij
een normale deur moet je je
handen ook tijdig wegtrekken,
inderdaad, alleen komt die niet
afstandbediend in beweging.
Dynamische aspiraties heeft de
ze mini-ruimtewagen niet. Bij
zijn lancering in juni biedt de
1007 de keus uit 1.4 motor met
75 pk, een 1.6 met 110 pk (gek
genoeg alleen met 2Tronic gero
botiseerde versnellingsbak) en
de 1.4 HDI diesel met 70 pk. Hij
laat zich weliswaar prima een
bocht om dirigeren en gedraagt
zich in de stad prettig handel
baar. maar het gewicht van de
auto beperkt de levendigheid.
De schuifdeuren brengen zo n
100 kilo op de schaal. De instap
prijs is 16.800 euro en daar
krijg je een behoorlijk com
pleet uitgeruste auto voor.
De elektrische schuifdeuren in de Peugeot 1007 hebben hun bezwa
ren, maar maken er wel een bijzondere auto van.
een klassieke driedeurs zijn de
achterstoelen alleen te berei
ken door de voorstoel weg te
schuiven. En wat erger is: de
dubbeldikke voorste deurstijl
vormt samen met de schuine
raamstijl een soort Bermuda drie
hoek. De wereld schuin links bij
de voorruit verdwijnt groten
deels uit het zicht. Op een slin
gerende weg moet je nadrukke
lijk links en rechts om de obsta
kels heen kijken. Hinderlijk en
Pas op voor de vingers: onze
schuifdeur plette een plastic fles.
schuifbare achterbank en op-
bergkeldertjes onder de vloer,
en je hebt alle mpv-voordelen
in stadsautoformaat.
Helaas heeft die schaalgrootte
ook nadelen. De beenruimte
voorin had rianter mogen zijn.
Zet de achterbank in de ruimte
positie (twee volwassenen kun
nen daar dan heel fatsoenlijk
zitten) en de bagageruimte ver
dwijnt als sneeuw voor de zon.
Nee, ook een boodschappen-
krat past er dan niet meer in -
met twee tassen houdt het op.
Met de bank in vooruitgescho
ven positie kun je achterin
weer niet zitten.
Deurstijl
Het schuifdeurconcept heeft
eveneens nadelen. Net als bij
üereumaux:
reizen er heel Europa mee door.
Berbel van Duppen:
„Mijn vader komt alle eer toe, hij heeft er vier jaar aan gewerkt.
De verlengde Microcar MC1
Draaikonten spaart de rug
Dagenlang hangen in
roepsautomobilisten
RAI liet Savas Seating uit
Zaltbommel een uitvin
ding zien die hier een
eind aan moet maken. Het
idee achter RCPM rotary
continuous passive motion) is
een roterend bewegende
zitting die tussenwervel
schijven in de rug stimu
leert. Volgens Savas heeft
onderzoek uitgewezen dat
de draaibewegingen on
der het zitvlak de pijn-
klachten laten afnemen.
De vinding is van Leo en
Dirk van Deursen van Er-
godynamics.
Info: vwwv.ergodynamics.com
Goed bij de les
Rijschoolhouder Wim Nijland in Nieuw Dordrecht
(bij Emmen) gaat les geven in een auto die op zoge
heten PPO rijdt: puur plantaardige olie. Hij heeft een
Seat Altea aangeschaft waarvan de dieselmotor is omge
bouwd voor het rijden op milieuvriendelijke koolzaado
lie. De rijschool heeft een opslagtank van duizend liter,
maar in noodgevallen kan de Seat altijd op diesel rijden.
Een liter koolzaadolie kost 65 eurocent, beduidend min
der dan een liter diesel. Nijland beschouwt het als een
proef en houdt rekening met iets duurder onderhoud
aan (speciale) filters en leidingen, omdat de olie dikker
is dan diesel.
Assen gaat op tilt
Het TT Circuit in Assen gaat zondag 3 april op tilt
met het evenement Street Power. De vierde editie
van het tuning-spektakel in Drente besteedt speciaal
aandacht aan auto's van Franse herkomst. Op het pro
gramma onder meer: een streetlegal racekampioen
schap, een optreden van Pyromaniac met zijn ruim
1.400 pk sterke quad en drie oorverdovende 'eargasm' au-
diowedstrijden. Tuningclubs uit Nederland en België
zijn present en er is een beurs. De dag duurt van 10.00
tot 17.00 uur, de toegang kost 13 euro.
Info: www automaxx.nl
Mercedes zegt B
Op de bodem van de nieuwe A-klasse bouwt Merce
des-Benz nu ook een B-klasse. Mercedes spreekt
van een compact sports tourer. Het is in feite een mi-
di-mpv, bijna een halve meter langer dan de A en dus
met een zee van ruimte. Het stabiliteitsprogramma esp
en de besturingshulp Steer Control zijn standaard. De bo
dem van de bagageruimte kan op twee niveaus worden
versteld. De keus is uit zes motoren: vier benzinevarian
ten en twee CDI-diesels. De voordeligste, de B 150, kost
26.490 euro. Via de 170, 200 en 200 Turbo eindigt de
reeks met de 180 CDI die 32.675 euro kost.
de auto bezorgt tal van be-
lage rugklachten. Op de Auto-
De bewegende autostoel
die pijnklachten wegneemt
of voorkomt.
line Groener is al jaren blij met haar Meloentje, een gele Karmann-Ghia uit 1970.
Foto Mare Bolsius
De Mercedes B staat 4 juni in de showroom.