IC rorail vervangt dwarsliggers Aankoop molen muurvast Extra oponthoud door aanleg rotondes jejongsails.nl Consultatieteams op scholen Reimerswaal tonnen exemplaren moeten overlast goederentreinen in Kapelle terugdringen Geld voor aanpak huiselijk geweld Vraagtekens tracé Aardebolleweg Vertraging door kapotte treinen Diefstal fietstas in Goes Nieuw: de Batavus GreenParks Betonwagen raakt van de weg zeeuwse almanak Punk rules c 0113-315649 (.nl Bdactie@pzc.nl 31,4460 AA Goes jitie-exploitatie: enMidden-Zeeland: 0113-315520; Vlaanderen: 0114-372770; al: 020-4562500. 5g25 maart 2005 RESTAURANT Ivl yCees- en ^Visgerechten 3-gangen menu naar keuze voor slechts 18,50 Tel. reserveren: 0118 46 59 09 editie Bevelanden-Tholen ibPaardekam |GEN - De komst van atieteams naar basisscho- ïeimerswaal is definitief. Kente trekt daar voor het je schooljaar 25.000 euro de Reimerswaalse basisscholen krijgen steeds va ker te maken met scholieren met sociaal-emotionele proble men. Het gaat bijvoorbeeld om leerlingen die gepest worden, faalangst of een negatief zelf beeld hebben, storend gedrag vertonen of problemen thuis hebben. Leerkrachten zijn niet toegerust en opgeleid om die problemen op te lossen en daar om hebben ze vorig jaar in een enquête aangegeven behoefte te hebben aan professionele onder steuning in de vorm van consul tatieteams. Een consultatieteam bestaat doorgaans uit een jeugdarts van de GGD, een medewerker van het maatschappelijk werk en ie mand van de schoolbegeleidings dienst. De teams kunnen leerlin gen, als ze zelf niet in staat zijn de problemen op te lossen, door verwijzen naar allerlei instan ties. In Reimerswaal worden in het schooljaar 2005/2006 vier teams ingezet: twee reformatorische, een katholiek/protestants en een openbaar team. De gemeen te trekt daar 25.000 euro voor uit. Bij succes wordt het project ook na het komende schooljaar voortgezet. De gemeenten Goes en Borsele werken al enkele ja ren naar tevredenheid met con sultatieteams. GOES - De gemeente Goes krijgt van de provincie een subsidie van 14.000 euro voor de aanpak van huiselijk ge weld. Zelf trekt ze daar hetzelfde bedrag voor uit. Met de 28.000 euro die zo beschikbaar komt, ontwikkelt de GGD een methodiek om geweld binnen gezinnen sneller en ge makkelijker te herkennen. Het is de bedoeling dat basis scholen en middelbare scholen daar hun medewerking aan verlenen. WOLPHAARTSDIJK - Voor A. van de Hoef, dagelijks be stuurder van waterschap Zeeuwse Eilanden, is het nog geen uitgemaakte zaak dat de kern van Wolphaartsdijk moet worden ontlast door autoverkeer te sturen over de polderwegen Langeweg, Kwistenburg en Aardebolleweg. De keuze voor dat tracé aan de noordoostkant van Wol phaartsdijk, komend van de drukke Deltaweg (Goes-Zie- rikzee), mag er aldus Van de Hoef niet toe te leiden dat het veiliger wordt in het dorp Wolphaartsdijk, maar on veiliger in de polder. Zo'n zestig aanwonenden van de Langeweg, Kwistenburg en Aardebolleweg hebben er on langs bij de gemeente Goes op aangedrongen 'hun' wegen niet op te waarderen als ontsluitingsroute voor het Veerse Meer, maar een structurele oplossing te kiezen, namelijk een randweg aan de westkant van Wolphaartsdijk. De ge meente zegt daarvoor het geld niet te hebben. Volgens aanwonende J. Boer moet het mogelijk zijn in het kader van de nieuwe gebiedsvisie op het Veerse Meer financiële middelen vrij te maken. VLISSINGEN - Twee treinen tussen Vlissingen en Roosendaal hebben gisteren problemen gehad door techni sche mankementen. De trein van 8.45 uur verliet Vlissin gen met 22 minuten vertraging. Dat kwam doordat een ka pot treinstel gerepareerd moest worden. De trein kon uit eindelijk op eigen kracht Roosendaal bereiken. De trein van 10.25 uur uit Vlissingen naar Roosendaal vertoonde ook gebreken aan een treinstel. Het bleek echter niet mo gelijk dat snel te repareren. Daarom is het afgekoppeld en is de trein ingekort vertrokken. Dat had wel tot gevolg dat er minder ruimte was voor de passagiers. Daardoor was de trein overvol. GOES - Een vrouw (64) uit 's-Gravenpolder is donderdag middag in Goes bestolen van haar fietstas met waardepa pieren. Het incident gebeurde rond half twee. De vrouw liep met haar fiets vanaf de Grote Markt de Lange Kerk straat in. Daar ontdekte ze dat haar fietstas weg was. (Advertentie) niets meer te verbergen. Dove introduceert een nieuwe dagcrème, Dove Face Natuurlijke Glans Bescherming, waarmee je de dag letterlijk en figuurlijk stralend begint. Deze nieuwe crème van Dove bevat namelijk ingrediënten die de huid met alleen intensief verzorgen en beschermen, maar ook optimaal gebruik maken van het licht en de reflectie daarvan waardoor iedere schoonheid van binnenuit straalt. Geniet van een stralende huid zonder make-up. Nieuw van Dove Face: Dagcrème met Natuurlijke Glans en Bescher ming zodat je de hele dag schittert. Met uniek Batavus arrangement bij Landal GreenParks erlingen rentariseren elpunten in koolroutes in Jansen .Spoornetbeheerder Pro- it nog dit jaar alle houten liggers van de spoorlijn gen-Bergen op Zoom Ie bebouwde kom in de ge- Kapelle vervangen. Ze verruild voor betonnen aren. Het is de bedoeling rdoor het geluid van pas goederentreinen wordt derd. is dit jaar worden twee govergangen in de ge- Kapelle aangepakt met [op het terugdringen van .door geluid en trillin- wil tevens een proef ook in de gemeente Ka- met raildempers. Of die kan worden uitgevoerd, olgens een woordvoerd- i Prorail af van een for- vestiging van het minis- iVerkeer en Waterstaat, havenschap Zeeland s besluit in elk geval vol- ïeek al 1 miljoen euro bij »n in de kosten van die raildempers moeten bij- aan vermindering van id dat het toegenomen vervoer over het spoor ikt. Aanwonenden in de gemeenten Reimerswaal, Ka pelle en Goes klagen erover sinds twee jaar geleden autotrei nen naar de Cobelfretterminal in Vlissingen-Oost zijn gaan rij den. De veronderstelling be staat dat lagere geluidsscher men kunnen worden geplaatst als andere maatregelen soelaas bieden. De gemeenten Goes en Kapelle hebben Prorail inmiddels de duimschroeven aangedraaid. De Raad van State heeft de beide gemeenten - daartoe aange spoord door actiegroep Belan genvereniging Aanwonenden Spoor (BAS) - opgedragen actie te ondernemen tegen de overlast door de goederentreinen. Giste ren hebben ze de spoornetbe heerder officieel gesommeerd de treinen vanaf 9 mei ter hoogte van de bebouwde kom 60 in plaats van 80 km per uur te la ten rijden. In Goes zou dat 24 uur per dag moeten gelden. Ka pelle wil de snelheid alleen tij dens de nachtelijke uren terug gebracht zien. De twee gemeenten verlangen dat Prorail elk van hen een dwangsom betaalt van 250.000 euro als de snelheid van goede rentreinen niet wordt vermin derd. Die dwangsom moet een malig worden neergeteld, niet per overtreding. Afwijzing van de eis van Goes en Kapelle kost Prorail dus een half miljoen euro. De spoorweg beheerder heeft zes weken de tijd om bij de Raad van State in beroep te gaan tegen de aanzeg ging van Goes en Kapelle. BAS doet dat wellicht ook, omdat de actiegroep vindt dat de vermin dering van de maximumsnel heid de overlast onvoldoende be strijdt. kn glasheldere informatie op internet: HEN - Leerlingen en tsvan vier basisscho- Tholen-stad inventa- ra volgende week de ersstromen naar de b en de knelpunten (routes. iventarisatie, een ini- (f van de gemeente en onder begeleiding bureau SOAB uit Bre in onderdeel van het Veiliger naar deelnemende scholen deEben-Haëzerschool, De Regenboog, Ter fenDe Kraal. S het onderzoek i bekeken hoe de leer- inaar school komen, behulp van de 'draad- ethode' worden de ver sbewegingen van de ügen en ouders in t gebracht. taderen geven met een d]e op een grote kaart ia welke route ze naar *d komen. Zo wordt in oogopslag duidelijk de verkeersstromen schoolomgeving zich aden. Ksultaten worden ge kt om de veiligheid kinderen onderweg (groten, KATS - Op de afslag Kortgene van de Deltaweg, ter hoogte van Kats, is gisterochtend even voor negen uur een betonwagen van de weg geraakt. Het ongeval gebeurde in een bocht. De chauffeur belandde door onbekende oorzaak in de berm en kon niet meer verder. Twee andere betonwagens moesten eraan te pas komen om de lading over te nemen, waarna het gedeeltelijk in de berm terechtgekomen voertuig kon worden versleept. Mét lading was dat niet mogelijk. De wagen weegt leeg al vijftien ton. Vanwege de werkzaamheden is de afrit van de Deltaweg, waarop het ongeluk zich voordeed, tijdelijk gesloten geweest. De weg is om vijf voor elf, dus twee uur na het incident, weer volledig vrijgegeven. foto Willem Mieras door Frank Balkenende GOES - Op de hoofdroutes in het zuiden en noorden van Goes ondervindt het autoverkeer van af eind maart hinder van de aan leg van twee rotondes. De aan passing van de kruising Noord- hoeklaan/Louise de Colignylaan begint op 30 maart, de aanleg van de rotonde Nansenbaan/ A. Fokkerstraat op 4 april. Het werk duurt tot juni. De gemeente Goes voorziet extra oponthoud voor automobi- (Advertentie) listen tijdens spitsuren. Wel wordt geprobeerd via omleidin gen en noodmaatregelen vertra gingen te beperken. Op beide kruisingen komen tijdelijke ver keerslichten, die tijdens de spits voor het doorgaande verkeer extra lang op groen staan. De ge meente probeert op die manier het verkeer zo goed mogelijk te laten doorstromen. Verder wor den de asfalt-toplagen 's nachts aangebracht. Andere werkzaamheden gebeu ren overdag. Op de A. Fokker straat, waar de rotonde straks Nansenplein heet, wordt eerst gewerkt aan het noordelijk deel van de rotonde. Daarvoor moet een deel van de Nansenbaan worden afgesloten. Om bedrij ven bereikbaar te houden, wordt verkeer dat op de Poel II moet zijn, omgeleid via de Li- vingstoneweg. Deze fase neemt een maand in beslag. Goes deelt op termijn mee hoe ze daarna de overlast probeert te beperken. Ook op Ringbaan-Oost bij de Noordhoek pakt aannemer Bam Wegen uit Bergen op Zoom eerst het noordelijk deel aan. De aanleg van de rotonde, die Noordoostplein is gedoopt, vergt de tijdelijke sluiting van de Noordhoeklaan en de Louise de Colignylaan voor gemotori seerd verkeer. Dat wordt omge leid via de Oranjeweg. Fietsers en voetgangers kunnen dankzij een kleine omleiding wel passeren. Het Goese ver keersbeleid is er op gericht krui singen met verkeerslichten te vervangen door rotondes, die zorgen dat het verkeer beter doorstroomt. Vooral in Zuid moet dat leiden tot minder files in de spits. Ringbaan Op het stadskantoor zijn be stuurders al weer bezig met de volgende rotonde: de kruising Troelstralaan/Ringbaan-West/ Westerstraat. Medio volgend jaar moet de aanleg beginnen. De kruising verliest dan ook haar verkeerslichten, zodat het verkeer op de ringbaan minder oponthoud heeft. Alleen bij de Ringbrug staan dan nog ver keerslichten. De Troelstralaan/Westerstraat is vooral voor fietsers de belang rijkste verbinding tussen de wijk Goese Polder en de binnen stad. Met het oog op het intensieve fietsverkeer wil de gemeente de rotonde voorzien van twee fiets- tunnels. Dat maakt de rotonde wel duurder: zo'n anderhalf mil joen euro. De gemeente hoopt dan ook op een flinke bijdrage uit de ver- keersknelpuntenpot van het Rijk. De provincie zorgt voor de verdeling van die rijksgelden. door Harmen van der Werf OVEZANDE - De stichting die molen De Blazekop in Ovezande wil overnemen en restaureren, staakt voorlopig de pogingen om de molen te kopen. Het verschil tussen wat de eige naren voor de molen willen heb ben, en wat de stichting kan be talen, is te groot, aldus voorzit ter P. Boonman. Het is volgens hem gelukt dich ter bij elkaar te komen, maar on voldoende. „Het zit muurvast. We kunnen ook niet meer bie den", zegt Boonman. „In de tus sentijd is de bijdrage die wij in de totale restauratiekosten kun nen krijgen, ook gedaald van ze ventig naar zestig procent. Wij zullen dus tezijnertijd zelf meer geld op tafel moeten leggen voor de restauratie." Stichting Molen De Blazekop is twee jaar geleden opgericht op initiatief van Boonman. Hij kon het als inwoner van Ovezande niet langer aanzien dat de mo len stond te verpauperen. Een molen die bovendien uniek is in Zeeland. De Blazekop is in 1884 uit het Utrechtse Eemnes naar Ovezan de gehaald en is de enige acht kante beltmolen van Zeeland. Boonman heeft desondanks hoop dat het allemaal nog goed komt. Hij acht het onwaarschijnlijk dat de eigenaren, twee broers De Baar uit Zeeuws-Vlaande ren, een andere koper kunnen vinden. Woonbestemming „Je ziet het aan de volledig ge restaureerde molen van Hoede- kenske. Die staat ook al drie jaar te koop. Een molen zonder woonbestemming is gewoon moeilijk te verhandelen." Als het ooit zover komt, wil stichting De Blazekop van de Ovezandse molen meer dan een toeristische trekpleister maken. Boonman denkt aan de inrich ting van een educatief centrum in de molen voor onder anderen scholieren, met als thema 'van graan tot brood'. „We kunnen bezoekers dan bij voorbeeld ook brood laten bak ken. Zo krijgt de molen een toe gevoegde waarde voor de hele Zak van Zuid-Beveland", zegt hij. Deze rubriek verschijnt in alie lifels yan NRp Dagbladen (oplage ruim Voor informatie over adverteren in («ze rubriek, e-maii naar mfoStmnl o Batavus introduceert met de GreenParks zijn nieuwste recreatiefiets Voor deze aanbieding geldt op=op. Buitengewoon comforta bel en altijd de perfecte zithoudmg De GreenParks is een fiets om heerlijk te genieten en heeft daarvoor alle ingrediënten in huis Bij aankoop van een Batavus GreenParks ontvangt u nu tot 150,- korting op een uniek Batavus arrangement bij Landal GreenParks. Ga snel naar uw Batavus dealer of check www.batavus.com Onze dertienjarige Middelbur ger is een echte punker - après-la-lettre. Hij loopt rond in T-shirts van de Sex Pistols, draait plaatjes van The Ramo- nes, draagt af en toe eenfiets- ketting om zijn nek en juicht het gebruik van veiligheids spelden als oorbel toe. En daar hoort het maken van harde muziek op elektrische gitaren bij. Gisteren was hij driftig met vrienden aan het musiceren toen hij opeens geschrokken naar de klok keek. Oeps, ik moet weg. „Hoezo?" „Ben misdienaar, witte don derdag hè.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 31