IC
rorail vervangt dwarsliggers
Aankoop molen muurvast
Extra oponthoud door aanleg rotondes
jejongsails.nl
Consultatieteams op scholen Reimerswaal
tonnen exemplaren moeten overlast goederentreinen in Kapelle terugdringen
Geld voor aanpak huiselijk geweld
Vraagtekens tracé Aardebolleweg
Vertraging door kapotte treinen
Diefstal fietstas in Goes
Nieuw: de Batavus GreenParks
Betonwagen raakt van de weg
zeeuwse almanak
Punk rules
c 0113-315649
(.nl
Bdactie@pzc.nl
31,4460 AA Goes
jitie-exploitatie:
enMidden-Zeeland: 0113-315520;
Vlaanderen: 0114-372770;
al: 020-4562500.
5g25 maart 2005
RESTAURANT
Ivl yCees- en ^Visgerechten
3-gangen menu naar keuze
voor slechts 18,50
Tel. reserveren: 0118 46 59 09
editie Bevelanden-Tholen
ibPaardekam
|GEN - De komst van
atieteams naar basisscho-
ïeimerswaal is definitief.
Kente trekt daar voor het
je schooljaar 25.000 euro
de Reimerswaalse
basisscholen krijgen steeds va
ker te maken met scholieren
met sociaal-emotionele proble
men. Het gaat bijvoorbeeld om
leerlingen die gepest worden,
faalangst of een negatief zelf
beeld hebben, storend gedrag
vertonen of problemen thuis
hebben. Leerkrachten zijn niet
toegerust en opgeleid om die
problemen op te lossen en daar
om hebben ze vorig jaar in een
enquête aangegeven behoefte te
hebben aan professionele onder
steuning in de vorm van consul
tatieteams.
Een consultatieteam bestaat
doorgaans uit een jeugdarts van
de GGD, een medewerker van
het maatschappelijk werk en ie
mand van de schoolbegeleidings
dienst. De teams kunnen leerlin
gen, als ze zelf niet in staat zijn
de problemen op te lossen, door
verwijzen naar allerlei instan
ties.
In Reimerswaal worden in het
schooljaar 2005/2006 vier teams
ingezet: twee reformatorische,
een katholiek/protestants en
een openbaar team. De gemeen
te trekt daar 25.000 euro voor
uit. Bij succes wordt het project
ook na het komende schooljaar
voortgezet. De gemeenten Goes
en Borsele werken al enkele ja
ren naar tevredenheid met con
sultatieteams.
GOES - De gemeente Goes krijgt van de provincie een
subsidie van 14.000 euro voor de aanpak van huiselijk ge
weld. Zelf trekt ze daar hetzelfde bedrag voor uit. Met de
28.000 euro die zo beschikbaar komt, ontwikkelt de GGD
een methodiek om geweld binnen gezinnen sneller en ge
makkelijker te herkennen. Het is de bedoeling dat basis
scholen en middelbare scholen daar hun medewerking
aan verlenen.
WOLPHAARTSDIJK - Voor A. van de Hoef, dagelijks be
stuurder van waterschap Zeeuwse Eilanden, is het nog
geen uitgemaakte zaak dat de kern van Wolphaartsdijk
moet worden ontlast door autoverkeer te sturen over de
polderwegen Langeweg, Kwistenburg en Aardebolleweg.
De keuze voor dat tracé aan de noordoostkant van Wol
phaartsdijk, komend van de drukke Deltaweg (Goes-Zie-
rikzee), mag er aldus Van de Hoef niet toe te leiden dat
het veiliger wordt in het dorp Wolphaartsdijk, maar on
veiliger in de polder. Zo'n zestig aanwonenden van de
Langeweg, Kwistenburg en Aardebolleweg hebben er on
langs bij de gemeente Goes op aangedrongen 'hun' wegen
niet op te waarderen als ontsluitingsroute voor het Veerse
Meer, maar een structurele oplossing te kiezen, namelijk
een randweg aan de westkant van Wolphaartsdijk. De ge
meente zegt daarvoor het geld niet te hebben. Volgens
aanwonende J. Boer moet het mogelijk zijn in het kader
van de nieuwe gebiedsvisie op het Veerse Meer financiële
middelen vrij te maken.
VLISSINGEN - Twee treinen tussen Vlissingen en
Roosendaal hebben gisteren problemen gehad door techni
sche mankementen. De trein van 8.45 uur verliet Vlissin
gen met 22 minuten vertraging. Dat kwam doordat een ka
pot treinstel gerepareerd moest worden. De trein kon uit
eindelijk op eigen kracht Roosendaal bereiken. De trein
van 10.25 uur uit Vlissingen naar Roosendaal vertoonde
ook gebreken aan een treinstel. Het bleek echter niet mo
gelijk dat snel te repareren. Daarom is het afgekoppeld
en is de trein ingekort vertrokken. Dat had wel tot gevolg
dat er minder ruimte was voor de passagiers. Daardoor
was de trein overvol.
GOES - Een vrouw (64) uit 's-Gravenpolder is donderdag
middag in Goes bestolen van haar fietstas met waardepa
pieren. Het incident gebeurde rond half twee. De vrouw
liep met haar fiets vanaf de Grote Markt de Lange Kerk
straat in. Daar ontdekte ze dat haar fietstas weg was.
(Advertentie)
niets meer te verbergen.
Dove introduceert een nieuwe
dagcrème, Dove Face Natuurlijke
Glans Bescherming, waarmee je de
dag letterlijk en figuurlijk stralend
begint. Deze nieuwe crème van Dove
bevat namelijk ingrediënten die de
huid met alleen intensief verzorgen en
beschermen, maar ook optimaal
gebruik maken van het licht en
de reflectie daarvan waardoor iedere
schoonheid van binnenuit straalt.
Geniet van een stralende huid zonder
make-up.
Nieuw van Dove Face: Dagcrème
met Natuurlijke Glans en Bescher
ming zodat je de hele dag schittert.
Met uniek Batavus arrangement bij Landal GreenParks
erlingen
rentariseren
elpunten in
koolroutes
in Jansen
.Spoornetbeheerder Pro-
it nog dit jaar alle houten
liggers van de spoorlijn
gen-Bergen op Zoom
Ie bebouwde kom in de ge-
Kapelle vervangen. Ze
verruild voor betonnen
aren. Het is de bedoeling
rdoor het geluid van pas
goederentreinen wordt
derd.
is dit jaar worden twee
govergangen in de ge-
Kapelle aangepakt met
[op het terugdringen van
.door geluid en trillin-
wil tevens een proef
ook in de gemeente Ka-
met raildempers. Of die
kan worden uitgevoerd,
olgens een woordvoerd-
i Prorail af van een for-
vestiging van het minis-
iVerkeer en Waterstaat,
havenschap Zeeland
s besluit in elk geval vol-
ïeek al 1 miljoen euro bij
»n in de kosten van die
raildempers moeten bij-
aan vermindering van
id dat het toegenomen
vervoer over het spoor
ikt. Aanwonenden in
de gemeenten Reimerswaal, Ka
pelle en Goes klagen erover
sinds twee jaar geleden autotrei
nen naar de Cobelfretterminal
in Vlissingen-Oost zijn gaan rij
den. De veronderstelling be
staat dat lagere geluidsscher
men kunnen worden geplaatst
als andere maatregelen soelaas
bieden.
De gemeenten Goes en Kapelle
hebben Prorail inmiddels de
duimschroeven aangedraaid. De
Raad van State heeft de beide
gemeenten - daartoe aange
spoord door actiegroep Belan
genvereniging Aanwonenden
Spoor (BAS) - opgedragen actie
te ondernemen tegen de overlast
door de goederentreinen. Giste
ren hebben ze de spoornetbe
heerder officieel gesommeerd de
treinen vanaf 9 mei ter hoogte
van de bebouwde kom 60 in
plaats van 80 km per uur te la
ten rijden. In Goes zou dat 24
uur per dag moeten gelden. Ka
pelle wil de snelheid alleen tij
dens de nachtelijke uren terug
gebracht zien.
De twee gemeenten verlangen
dat Prorail elk van hen een
dwangsom betaalt van 250.000
euro als de snelheid van goede
rentreinen niet wordt vermin
derd. Die dwangsom moet een
malig worden neergeteld, niet
per overtreding.
Afwijzing van de eis van Goes
en Kapelle kost Prorail dus een
half miljoen euro. De spoorweg
beheerder heeft zes weken de
tijd om bij de Raad van State in
beroep te gaan tegen de aanzeg
ging van Goes en Kapelle. BAS
doet dat wellicht ook, omdat de
actiegroep vindt dat de vermin
dering van de maximumsnel
heid de overlast onvoldoende be
strijdt.
kn glasheldere informatie op internet:
HEN - Leerlingen en
tsvan vier basisscho-
Tholen-stad inventa-
ra volgende week de
ersstromen naar de
b en de knelpunten
(routes.
iventarisatie, een ini-
(f van de gemeente
en onder begeleiding
bureau SOAB uit Bre
in onderdeel van het
Veiliger naar
deelnemende scholen
deEben-Haëzerschool,
De Regenboog, Ter
fenDe Kraal.
S het onderzoek
i bekeken hoe de leer-
inaar school komen,
behulp van de 'draad-
ethode' worden de ver
sbewegingen van de
ügen en ouders in
t gebracht.
taderen geven met een
d]e op een grote kaart
ia welke route ze naar
*d komen. Zo wordt in
oogopslag duidelijk
de verkeersstromen
schoolomgeving zich
aden.
Ksultaten worden ge
kt om de veiligheid
kinderen onderweg
(groten,
KATS - Op de afslag Kortgene van de Deltaweg, ter hoogte van Kats, is gisterochtend even voor negen uur een betonwagen van de weg geraakt. Het ongeval gebeurde in een
bocht. De chauffeur belandde door onbekende oorzaak in de berm en kon niet meer verder. Twee andere betonwagens moesten eraan te pas komen om de lading over te
nemen, waarna het gedeeltelijk in de berm terechtgekomen voertuig kon worden versleept. Mét lading was dat niet mogelijk. De wagen weegt leeg al vijftien ton. Vanwege de
werkzaamheden is de afrit van de Deltaweg, waarop het ongeluk zich voordeed, tijdelijk gesloten geweest. De weg is om vijf voor elf, dus twee uur na het incident, weer
volledig vrijgegeven. foto Willem Mieras
door Frank Balkenende
GOES - Op de hoofdroutes in
het zuiden en noorden van Goes
ondervindt het autoverkeer van
af eind maart hinder van de aan
leg van twee rotondes. De aan
passing van de kruising Noord-
hoeklaan/Louise de Colignylaan
begint op 30 maart, de aanleg
van de rotonde Nansenbaan/ A.
Fokkerstraat op 4 april. Het
werk duurt tot juni.
De gemeente Goes voorziet
extra oponthoud voor automobi-
(Advertentie)
listen tijdens spitsuren. Wel
wordt geprobeerd via omleidin
gen en noodmaatregelen vertra
gingen te beperken. Op beide
kruisingen komen tijdelijke ver
keerslichten, die tijdens de spits
voor het doorgaande verkeer
extra lang op groen staan. De ge
meente probeert op die manier
het verkeer zo goed mogelijk te
laten doorstromen. Verder wor
den de asfalt-toplagen 's nachts
aangebracht.
Andere werkzaamheden gebeu
ren overdag. Op de A. Fokker
straat, waar de rotonde straks
Nansenplein heet, wordt eerst
gewerkt aan het noordelijk deel
van de rotonde. Daarvoor moet
een deel van de Nansenbaan
worden afgesloten. Om bedrij
ven bereikbaar te houden,
wordt verkeer dat op de Poel II
moet zijn, omgeleid via de Li-
vingstoneweg.
Deze fase neemt een maand in
beslag. Goes deelt op termijn
mee hoe ze daarna de overlast
probeert te beperken.
Ook op Ringbaan-Oost bij de
Noordhoek pakt aannemer Bam
Wegen uit Bergen op Zoom
eerst het noordelijk deel aan. De
aanleg van de rotonde, die
Noordoostplein is gedoopt,
vergt de tijdelijke sluiting van
de Noordhoeklaan en de Louise
de Colignylaan voor gemotori
seerd verkeer. Dat wordt omge
leid via de Oranjeweg.
Fietsers en voetgangers kunnen
dankzij een kleine omleiding
wel passeren. Het Goese ver
keersbeleid is er op gericht krui
singen met verkeerslichten te
vervangen door rotondes, die
zorgen dat het verkeer beter
doorstroomt. Vooral in Zuid
moet dat leiden tot minder files
in de spits.
Ringbaan
Op het stadskantoor zijn be
stuurders al weer bezig met de
volgende rotonde: de kruising
Troelstralaan/Ringbaan-West/
Westerstraat. Medio volgend
jaar moet de aanleg beginnen.
De kruising verliest dan ook
haar verkeerslichten, zodat het
verkeer op de ringbaan minder
oponthoud heeft. Alleen bij de
Ringbrug staan dan nog ver
keerslichten.
De Troelstralaan/Westerstraat
is vooral voor fietsers de belang
rijkste verbinding tussen de
wijk Goese Polder en de binnen
stad.
Met het oog op het intensieve
fietsverkeer wil de gemeente de
rotonde voorzien van twee fiets-
tunnels. Dat maakt de rotonde
wel duurder: zo'n anderhalf mil
joen euro.
De gemeente hoopt dan ook op
een flinke bijdrage uit de ver-
keersknelpuntenpot van het
Rijk. De provincie zorgt voor de
verdeling van die rijksgelden.
door Harmen van der Werf
OVEZANDE - De stichting die
molen De Blazekop in Ovezande
wil overnemen en restaureren,
staakt voorlopig de pogingen
om de molen te kopen.
Het verschil tussen wat de eige
naren voor de molen willen heb
ben, en wat de stichting kan be
talen, is te groot, aldus voorzit
ter P. Boonman.
Het is volgens hem gelukt dich
ter bij elkaar te komen, maar on
voldoende. „Het zit muurvast.
We kunnen ook niet meer bie
den", zegt Boonman. „In de tus
sentijd is de bijdrage die wij in
de totale restauratiekosten kun
nen krijgen, ook gedaald van ze
ventig naar zestig procent. Wij
zullen dus tezijnertijd zelf meer
geld op tafel moeten leggen voor
de restauratie."
Stichting Molen De Blazekop is
twee jaar geleden opgericht op
initiatief van Boonman. Hij kon
het als inwoner van Ovezande
niet langer aanzien dat de mo
len stond te verpauperen. Een
molen die bovendien uniek is in
Zeeland.
De Blazekop is in 1884 uit het
Utrechtse Eemnes naar Ovezan
de gehaald en is de enige acht
kante beltmolen van Zeeland.
Boonman heeft desondanks
hoop dat het allemaal nog goed
komt.
Hij acht het onwaarschijnlijk
dat de eigenaren, twee broers
De Baar uit Zeeuws-Vlaande
ren, een andere koper kunnen
vinden.
Woonbestemming
„Je ziet het aan de volledig ge
restaureerde molen van Hoede-
kenske. Die staat ook al drie
jaar te koop. Een molen zonder
woonbestemming is gewoon
moeilijk te verhandelen."
Als het ooit zover komt, wil
stichting De Blazekop van de
Ovezandse molen meer dan een
toeristische trekpleister maken.
Boonman denkt aan de inrich
ting van een educatief centrum
in de molen voor onder anderen
scholieren, met als thema 'van
graan tot brood'.
„We kunnen bezoekers dan bij
voorbeeld ook brood laten bak
ken. Zo krijgt de molen een toe
gevoegde waarde voor de hele
Zak van Zuid-Beveland", zegt
hij.
Deze rubriek verschijnt in alie lifels yan NRp Dagbladen (oplage ruim
Voor informatie over adverteren in («ze rubriek, e-maii naar mfoStmnl o
Batavus introduceert
met de GreenParks zijn
nieuwste recreatiefiets Voor deze aanbieding geldt op=op.
Buitengewoon comforta
bel en altijd de perfecte
zithoudmg De GreenParks
is een fiets om heerlijk te
genieten en heeft daarvoor
alle ingrediënten in huis
Bij aankoop van een
Batavus GreenParks
ontvangt u nu tot 150,-
korting op een uniek
Batavus arrangement
bij Landal GreenParks.
Ga snel naar uw Batavus dealer of check www.batavus.com
Onze dertienjarige Middelbur
ger is een echte punker -
après-la-lettre. Hij loopt rond
in T-shirts van de Sex Pistols,
draait plaatjes van The Ramo-
nes, draagt af en toe eenfiets-
ketting om zijn nek en juicht
het gebruik van veiligheids
spelden als oorbel toe.
En daar hoort het maken van
harde muziek op elektrische
gitaren bij.
Gisteren was hij driftig met
vrienden aan het musiceren
toen hij opeens geschrokken
naar de klok keek.
Oeps, ik moet weg.
„Hoezo?"
„Ben misdienaar, witte don
derdag hè.