zc ien als sportwagen vermomde Kever )e Peugeot 1007: elk voordeel heb z'n nadeel IB 25 KLASSIEK KENNISMAKING Vraag antwoord MP*. vrijdag 25 maart 2005 [line Groener is al jaren blij met haar Meloentje, een gele Karmann-Ghia uit 1970. Foto Mare Bolsius aline Groener had nog nooit van een Kar- im-Ghia gehoord toen tijdens een fiets- iitje de vonken zomaar oversloegen. Snel ma werd ze verliefd op een meloen-geel mplaar. Q) VW Karmann-Ghia IVilliEOEBTiEffil Gert te Lintelo eloentje heeft JM zijn koosnaam- pje te danken wr aan de zachtge- le kleur die de il sinds 1970 siert. Caroli- ioener zag de 'platte Kever' ar geleden, toen ze met lenmalige vriend de oldti- urs in Rosmalen bezocht, riend had net een Kar- tGhia cabriolet gekocht BTöp zoek naar onderde- Caroline had meer oog de auto's die werden aan tal. Ze stond compleet ie grond genageld toen ze khtgele Karmann zag. Een delaar wilde net een bod maar Caroline gaf hem geen schijn van kans. „Ver kocht/", riep ze zonder maar een moment na te denken. Heel wat kopers van een klassieker zijn flink de boot in gegaan met zo'n impulsieve reactie, maar Caroline heeft nooit spijt gehad. Ze had het geluk een Karmann-Ghia te treffen die roestvrij was en altijd liefdevol was behandeld. De auto had 85.000 mijl op het klokje en kwam uit de Verenig de Staten. Lars Neuffer, de vori ge eigenaar, had de coupé nieuw gekocht en zelf afge haald in Duitsland. De hele his torie was gedocumenteerd, in clusief een trouwfoto met de au- De moderner vormgegeven, 'grote' Karmann-Ghia type 34, 1961-1969). Met 42.500 stuks minder succesvol. Voor meer foto's van Karmann-Ghia's en hun bezitters, zie de website van de krant, rubriek Auto. VW met carrosserie van Karmann design van Ghia (Italië) Gebouwd: 1955-1976 Aantallen: coupés 363.401, cabriolets 80.999 Productie Brazilië (1962-1976): 51.900 Motoren: 1.2,1.3,-1.5, 1.6 liter, 34-54 pk Topsnelheid: 115-140 km per uur Prijzen in goede staat: v.a. 8.500 (coupé) en 13.500 euro (cabrio) Op het net: www.karmannghiaclub.nl www.karmann-ghia.nl www.50-jahre-karmann-ghia.de +y Sleutelvriendelijk Betrouwbaar Solide Tegen Niet-VW-delen schaars en duur Moeilijk te restaureren Relatief traag Aandachtspunten Roest (vaak verborgen) Olielekkages Via e-mail: „Wij komen al jaren in het Concert gebouw in Amsterdam en parkeren onder het Museumplein. Iedere keer staat-ie daar punt gaaf te wezen, een fraaie witte Karmann, met een klein plasje er onder. Zonder eigenaar? Als die ooit gevonden wordt, wacht hem het par- keergeld van grofweg 3 jaar x 365 dagen x to nog net niet in de hoofdrol. Verdroogd Hoewel de Karmann in goede staat verkeerde, moest er wel wat aan gebeuren. Zoals gebrui kelijk bij auto's uit Californië en andere warme streken, wa ren de raamrubbers verdroogd. Caroline verving die zelf, even als de remschijven. Ook gaf ze de auto een grondige onder houdsbeurt en liet ze de ban den vervangen. We zijn ver baasd: nog nooit van een Kar mann-Ghia gehoord, maar wel zelf sleutelen? Ze schiet in de lach. „Och, ik heb altijd belangstelling voor techniek gehad. Als jong meisje ging ik vaak naar mijn neef, die automonteur was. Ik liet me al les uitleggen en mocht ook zelf sleutelen. Ik ben gewoon ver der gegaan waar ik toen ge stopt ben!" Eind 2002 ging de Karmann naar de kentekenkeuring. Een weigerende claxon dreigde roet in het eten te gooien, maar dat werd nog net op tijd opgelost. Na een grondige anti-roestbe- handeling hoeft de Karmann het vochtige Nederlandse kli maat niet meer te vrezen en ge niet Groener van haar als sport wagen vermomde Kever zodra de wegen pekelvrij zijn. „Het begint al wanneer ik de deur open doe, zo'n typisch geluid. En dan die lage stoelen, je zit bijna op de grond. Maar het mooist is dat heerlijke geprut tel van die Kever-motor, geen andere auto die zo klinkt! Ko mende zomer ga ik er voor het eerst mee op vakantie, naar Luxemburg." En is ze niet bang dat ze onder weg zal blijven steken? „Ben je gek, het is een Kever, simpel en oerbetrouwbaar! Dereumaux: ueizen er heel Europa mee door." Wim Adelaar: „Een auto met mooie vormen die je niet elke dag ziet." or Peugeot wordt dit het jaar van de com- 5e klasse. De 206 blijft, in september volgt ■guitige 107 'mini' en deze zomer verschijnt ■Peugeot 1007 op de weg. Een exotisch ruim- «gentje met elektrische schuifdeuren. Rob van Ginneken e«n instapprijs van bijna ®lle verbaast de gloednieu- :ot 1007 in meerdere "toen. Achter zo'n prijs de zoek je bij dit Franse een kloeke auto, maar in lelijkheid is hij een hand de korter dan de toch al föcte 206. En dan krijgt hij Q°g eigenwijze elektrische todeuren mee. De vraag ligt fde hand: uiterlijk vertoon *eft het ook nuttige kan- «Johan Cruijff ons ooit leer- voordeel heb z'n nadeel. La- *e met het goede nieuws ^en. Wanneer de enorme todeur open staat, verloopt en uitstappen ongekend gemakkelijk. Ideaal voor oude re automobilisten en bijvoor beeld moeders die regelmatig met kinderstoeltjes jongleren. Bovendien kun je de Peugeot in verrassend krappe parkeervak- jes wurmen. Vlakbij een muur tje of tussen twee auto's inge klemd. Terwijl je dan toch nog behoorlijk kunt uitstappen, dankzij de ruimtebesparende deuren. Hoe die andere automo bilisten dan vervolgens weer in hun auto komen? Tsja. Hebbeding De 1007 is gewoon een hebbe ding. Hij oogt plezierig en dank zij zijn hoge bouw zit je relaxed en met veel uitzicht achter het stuur. Tel daarbij een omklapba- re rechter voorstoel, een ver schuifbare achterbank en op- bergkeldertjes onder de vloer, en je hebt alle mpv-voordelen in stadsautoformaat. Helaas heeft die schaalgrootte ook nadelen. De beenruimte voorin had rianter mogen zijn. Zet de achterbank in de ruimte- positie (twee volwassenen kun nen daar dan heel fatsoenlijk zitten) en de bagageruimte ver dwijnt als sneeuw voor de zon. Nee, ook een boodschappen- krat past er dan niet meer in - met twee tassen houdt het op. Met de bank in vooruitgescho ven positie kun je achterin weer niet zitten. Deurstijl Het schuifdeurconcept heeft eveneens nadelen. Net als bij een klassieke driedeurs zijn de achterstoelen alleen te berei ken door de voorstoel weg te schuiven. En wat erger is: de dubbeldikke voorste deurstijl vormt samen met de schuine raamstijl een soort Bermuda drie hoek. De wereld schuin links bij de voorruit verdwijnt groten deels uit het zicht. Op een slin gerende weg moet je nadrukke lijk links en rechts om de obsta kels heen kijken. Hinderlijk en De elektrische schuifdeuren in de Peugeot 1007 hebben hun bezwa ren, maar maken er wel een bijzondere auto van. Pas op voor de vingers: onze schuifdeur plette een plastic fles. niet ontbloot van gevaar. Ook in het gebruik vragen de elektrisch bekrachtigde deuren aandacht. Er zit een klembevei liging in, maar toch is het ver standig handen en benen bin nenboord te houden. Het be krachtigde mechanisme plette met veel gekraak een kunststof waterfles die we er bij wijze van proef tussen hielden. Bij een normale deur moet je je handen ook tijdig wegtrekken, inderdaad, alleen komt die niet afstandbediend in beweging. Dynamische aspiraties heeft de ze mini-ruimtewagen niet. Bij zijn lancering in juni biedt de 1007 de keus uit 1.4 motor met 75 pk, een 1.6 met 110 pk (gek genoeg alleen met 2Tronic gero botiseerde versnellingsbak) en de 1.4 HDI diesel met 70 pk. Hij laat zich weliswaar prima een bocht om dirigeren en gedraagt zich in de stad prettig handel baar, maar het gewicht van de auto beperkt de levendigheid. De schuifdeuren brengen zo'n 100 kilo op de schaal. De instap prijs is 16.800 euro en daar krijg je een behoorlijk com pleet uitgeruste auto voor. Vereist een ongeluk met een auto met Ipg-tank, zoals afgelopen week op deA2, een ander draaiboek van de hulpdiensten? Joost Perlak, brandweer Utrecht: „Nee, want een lpg-tank is tegenwoordig net zo veilig als een benzine- of dieseltank. De tank is over het algemeen dubbelwan dig en bij overdruk gaat het veiligheidsventiel open waardoor de kans op een explosie uiterst klein is. Net als de KLPD zijn wij dan ook verbaasd dat de media meldden dat er extra lange files waren omdat bij het on geluk een auto op lpg was betrokken. De enorme ver keersdrukte ontstond doordat het ongeluk in de och tendspits gebeurde en twee van de drie rijstroken moes ten worden afgesloten. Lpg-rijders hoeven zich dus geen zorgen te maken." Mail uw vraag naar: vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Meer vragen en antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto Microcar met maatje XXL De brommobiel MCI van Microcar krijgt versterking van een groter broertje. Het is de XXL, die liefst 28 centimeter langer is. Daardoor groeide het bagageruim van 800 liter naar liefst 1300 liter. Ook claimt Microcar het geluid met vijf decibel te hebben teruggebracht. In de brommobieltest vorige week in Auto viel de korte Mi crocar nog in negatieve zin op door het motorgeluid. De XXL kost ter introductie 12.995 euro met als extra een elektrisch schuifdak en verwarmde stoelen. Info: www.microcar.nl of 0800 0242024 i -*TJ V ogocni- J w De verlengde Microcar MC1 Draaikonten spaart de rug Dagenlang hangen in de auto bezorgt tal van be roepsautomobilisten lage rugklachten. Op de Auto- RAI het Savas Seating uit Zaltbommel een uitvin ding zien die hier een eind aan moet maken. Het idee achter RCPM rotary continuous passive motion) is een roterend bewegende zitting die tussenwervel schijven in de rug stimu leert. Volgens Savas heeft onderzoek uitgewezen dat de draaibewegingen on der het zitvlak de pijn- klachten laten afnemen. De vinding is van Leo en Dirk van Deursen van Er- godynamics. Info www.ergodynamics com De bewegende autostoel die pijnklachten wegneemt of voorkomt. Goed bij de les Rijschoolhouder Wim Nijland in Nieuw Dordrecht (bij Emmen) gaat les geven in een auto die op zoge heten PPO rijdt: puur plantaardige oüe. Hij heeft een Seat Altea aangeschaft waarvan de dieselmotor is omge bouwd voor het rijden op milieuvriendelijke koolzaado lie. De rijschool heeft een opslagtank van duizend liter, maar in noodgevallen kan de Seat altijd op diesel rijden. Een liter koolzaadolie kost 65 eurocent, beduidend min der dan een liter diesel. Nijland beschouwt het als een proef en houdt rekening met iets duurder onderhoud aan (speciale) filters en leidingen, omdat de olie dikker is dan diesel. Assen gaat op tilt Het TT Circuit in Assen gaat zondag 3 april op tilt met het evenement Street Power. De vierde editie van het tuning-spektakel in Drente besteedt speciaal aandacht aan auto's van Franse herkomst. Op het pro gramma onder meer: een streetlegal racekampioen schap, een optreden van Pyromaniac met zijn ruim 1.400 pk sterke quad en drie oorverdovende 'eargasm' au- diowedstrijden. Tuningclubs uit Nederland en België zijn present en er is een beurs. De dag duurt van 10.00 tot 17.00 uur, de toegang kost 13 euro. Info: www.automaxx nl Mercedes zegt B Op de bodem van de nieuwe A-klasse bouwt Merce des-Benz nu ook een B-klasse. Mercedes spreekt van een compact sports tourer. Het is in feite een mi- di-mpv, bijna een halve meter langer dan de A en dus met een zee van ruimte. Het stabiliteitsprogramma esp en de besturingshulp Steer Control zijn standaard. De bo dem van de bagageruimte kan op twee niveaus worden versteld. De keus is uit zes motoren: vier benzinevarian ten en twee CDI-diesels. De voordeligste, de B 150, kost 26.490 euro. Via de 170, 200 en 200 Turbo eindigt de reeks met de 180 CDI die 32.675 euro kost. Berbel van Duppen: „Mijn vader komt alle eer toe, hij heeft er vier jaar aan gewerkt. De Mercedes B staat 4 juni in de showroom.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25