Auto
krijgt kapsones
let dank aan de dochter van mijnheer Suzuki
2e paasdag
500 OCCASIONS
in samenwerking met AutoTrack.nl
m
bijlagen: 0113-315680
c.nl/auto
redactie pzc.nl
31,4460 AA Goes
ntie-exploitatie:
en Midden-Zeeland: 0113-315520
•Vlaanderen: 0114-372770
al: 020-4562500
125 maart 2005
28 maart van 10.00 tot 17.00 uur
IRO-TERREIN VLISSINGEN
De Peilstok
QDe ANWB heeft tientallen parkeergara
ges in heel Nederland onder de loep ge
nomen, en daar valt nog wel het een en an
der aan te verbeteren. Te kleine parkeervak
ken, krappe bochten, donkere krochten.
Waar ergert u zich het meest aan bij parkeer
garages? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Franse dubbelslag
O Vorige week vroegen we u welke auto
slogan u het beste vindt. Het aloude 'Je
voelt je lekkerder in een Peugeot' spreekt
blijkbaar het meest aan, gevolgd door nota
bene het Franstalige 'Créateurs d'automobi-
les' van Renault. Kia's juist gelanceerde slo
gan 'The power to surprise' kan zo weer in
de prullenbak.
Welke
slagzin
spreektu
bat maast
aan?
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
26%
Renault: Créateurs d'automobiles
16%
Today, Tomorrow, Toyota
14%
Volkswagen, wie anders?
13%
Volvo: For Life
7%
^3 Audi: Voorsprong door techniek
7%
BMW maakt rijden geweldig
6%
yj) Alleen een Citroën rijdt als een Citroën
5%
Opel: Fresh thinking, better cars
4%
Kia: The power to surprise
2%
O Peter Zijlstra van Peugeot Nederland: „De slogan
stamt al uit 1993, toen we Peugeot-rijders opriepen
om aan te geven waarom zij hun auto reden. Ze voelden
zich er gewoon lekker in, was toen het meest gehoorde
antwoord. Zodoende kwamen we op 'Je voelt je lekker
der in een Peugeot'. Met de slogan spreken we letterlijk
de bestuurder aan, terwijl de meeste fabrikanten juist
hun auto aanprijzen. Natuurlijk helpt het dat de tekst op
de achterruit van alle Peugeot-modellen is geplakt. Je
komt dat zinnetje overal tegen."
Bijdehand
Stapvoets kan snel
Er is nog hoop voor de fans
van het Nederlandse merk
Donkervoort die zo'n exclusie
ve sportauto niet kunnen beta
len. Ze gaan gewoon stapvoets,
en wel op echte Donkervoort
schoenen. De collectie ziet er
snel uit, in kleuren als kanarie
geel en limoengroen, en altijd
met een rode voering. Overi
gens zijn ze weldegelijk geschikt om mee te rijden of te
racen, want ze zijn soepel en de zolen zijn glad bij de te
nen voor een optimaal gevoel met de pedalen. De prij
zen beginnen bij 115 euro. U houdt niet van Donker
voort? Er bestaan ook schoenen van Jaguar en Ferrari
en...
Voor verkoopadressen; 013 - 5136973
De Donkervoorts.
Routekaart in de spiegel
ik
■directe concur-
j, n worden hem
in. Hij is gegroeid
s at zijn volkse
ïe
j ónsense achter
a De nieuwe Volks-
f n Passat wil li-
ir,
a sine worden, en
ei
brutaalweg de
5 en de Merce-
e!
'jitegen de ban-
van der Steen
heeft de
huidige Passat al ne
gen jaar. Extreem
lang als je beseft
dat het model sa-
de Golf de dikte boter-
op de plank brengt in
lurg. Met het prestigieu-
Phaeton wil dat
en misschien is
laarom dat de Duitsers
van de nieuwe Passat
ort mini-Phaeton te ma-
fent wie het geld er voor
leeft, kan de nieuwe VW
en heel feest aan luxe
op de stoep laten zet-
le generatie valt sowieso
|t veel chroom in de rui-
le en een tamelijk slank
silhouet, ofschoon het toch een
joekel is van 4,77 meter. Alles
is vernieuwd, al is dat voor het
onderstel alleen de multilink
achteras. Want in de grond is
de nieuwe Passat in de meeste
opzichten gewoon een uitver
grote Golf.
Remvegers
Heel knap is dat Volkswagen de
stijfheid van de carrosserie
heeft weten te vergroten, naar
het beweert met 57 procent pre
cies. Nu hadden we 49 of 63 pro
cent ook geloofd, maar feit is:
je merkt 't bij het rijden. Geen
kraakje te ontdekken, ook niet
als je veel harder dan je eigen
lijk wil een bochtig bergwegge-
tje afdendert. De auto maakt
daarbij een tamelijk lichtvoeti
ge indruk.
Nieuw zijn schijffemwissers.
Passat-historie
kswagen doet al 32 jaar
met Passats. De
o's onderscheiden zich
ir ruimte, status en een
elijke uitstraling. Sinds
3 zijn er 13 miljoen
ocht, waarvan 230.000
lederland.
1988
standsbedieninkje in verdwijnt.
Druk erop en de motor start of
stopt.
Het kofferdeksel kun je met de
afstandbediening openmaken,
maar sluiten moet nog gewoon
handmatig gebeuren. En, tot
nu toe alleen nog door
Rolls-Royce vertoond: de auto
heeft in het linkerportier een
kokertje waarin keurig een pa
raplu opgeborgen wordt.
Naar wens kun je deze Passat la
ten uitrusten met een cruise-
control die zelf afstand houdt,
autohold dat de auto automa
tisch op de rem zet op een hel
ling, bluetooth telefoon, een op
lader met 230 volt voor de lap
top en een bijna perfect audio-
systeem.
Schurken
In Nederland worden van het
bestaande model Passat nog elk
jaar achtduizend exemplaren
verkocht, toch zo'n negen pro
cent van het totaal aan luxe
middenklassers in zijn soort.
En nu krijgen de Toyota Aven-
sis, Opel Vectra, Volvo S40,
Renault Laguna en Peugeot 407
een nog betere concurrent te
duchten.
Hij rijdt goed, imponeert boven
al met zijn ruimte en aankle
dingsmogelijkheden. Achterin
is het riant huizen en je voelt je
er geen verstekeling met opge
vouwen benen. De VW Passat
was altijd al flink uit de kluiten
gewassen, maar kruipt nu dui
delijk weer een stukje naar bo
ven, om brutaal tegen auto's als
de Mercedes E en BMW 5 aan te
schurken. In september komt
de stationwagon, de Variant.
1993
1973
Q VW Passat VI
Standaard: o.a. halfautomatische
airco, cv op afstand, stabiliteits-
controle, cruisecontrol en elektro-
mechanische handrem.
Prijzen: vanaf 27.995 euro (1.6/
102 pk); als 2.0 FSI: 31.625 euro.
De 1.9 TDI kost ongeveer hetzelf
de, de 2.0 TDI/140 pk is een kleine
drie mille duurder. Later dit jaar
komen een 3.2 V6 FSI met 250 pk,
en een 2.0 diesel met 170 pk.
Trekgewicht geremd 1.6:1.300 kg
Bagageruim: 565 liter.
Bij regen worden de blokken af
en toe lichtjes aangedrukt, zo
dat ze die droog vegen en voor
een beter remgedrag zorgen.
De elektromechanische par-
keerrem doet zijn intrede: je
zet de Passat eenvoudig met
een knop stevig op de hand
rem. Ook is het contactslot ver
dwenen. Daarvoor in de plaats
kwam nu eens geen startknop,
maar een gleuf waar het hele af-
Het nieuwe interieur
was nooit een
Jkvan veel thea-
aar nu wordt
"tijd voor meer
i En de nieuwe
ft, die hééft het.
•ien van der Steen
hem in Hongarije, be
ft hem in Japan, maar
[deelden en testten hem
ftropese maatstaven. Wat
ftbrengt is tamelijk een-
ge, maar prima techniek
mooie prijs. Hij rijdt ge-
en hij ziet er goed uit.
T zijn wat stijlelementjes
'd van de Mini, maar het
,em prima en wat lijkt er
tegenwoordig nu niet op el
kaar? Kortom, deze Swift zou
wel eens kunnen bijdragen aan
de door Suzuki zo gewenste
sterkere identiteit. De vorige
Swift dateerde nota bene van
1987 en, echt waar, schopte het
hier zelfs tot best verkochte Ja
panner. Maar de nieuwe heeft
een compleet nieuw platform,
de wielen staan op de hoeken
en de wielkasten zijn stoer ge
vuld. En het interieurmateriaal
ruikt niet meer naar een poedel
die net een regenbui ontvlucht
is. Kortom, een heel aardig ont
werp om naar te kijken.
Onverstaanbaar
Topman Mochizuki kan zijn
trots nauwelijks onderdrukken.
In vrijwel onverstaanbaar En
gels - da's traditie bij de meeste
Japanners - kondigt hij tot 2009
tien nieuwe modellen aan. Het
merk was er altijd eentje met
De Suzuki Swift. Zijn concurrenten zijn onder meer de VW Polo,
Citroen C2, Toyota Yaris en Hyundai Getz.
Foto Don van der Vaart
vooral een zakeüjk prijs-kwali-
teit-imago, maar nu zal het fe
nomeen emotie ook in de pro
ducten van Suzuki een rol gaan
spelen, meldt hij. Met dank aan
de dochter van mijnheer Su
zuki, want zij trouwde met ene
meneer Ono. En deze schoon
zoon Ono heeft blijkbaar zo
veel invloed binnen de onderne
ming verworven dat het roer
om gaat. Er komen meer leuke
producten, om te beginnen dus
de Swift.
Suzuki stond vorig jaar op een
vijftiende plek op de Nederland
se ranglijst. De importeur in Vi-
anen wil naar een tiende plaats
en daar moet de Swift aan mee
helpen. Hij opereert immers in
het b-segment dat vijf jaar gele
den 20 procent, en nu al 24 pro
cent van de markt beslaat.
Voor 10.999 euro koop je een
driedeurs Swift 1.3/90 pk, en
die is verdraaid niet verkeerd.
Een Hyundai Getz is dan wel
500 euro goedkoper, maar de
Swift rijdt een stuk verdienste
lijker. Neutraal wat stuurge-
drag betreft, niet te hard en
niet te slap geveerd, tamelijk
ruim en met een goed toeganke
lijk laadruim van 213/642 liter.
Iets leuker wordt het nog met
de 1.5/100 pk.
Van Fiat leent Suzuki de 1.3/69
pk diesel, maar in dit deel van
de markt is daar niet bijster
veel vraag naar. De driedeurs
1.5 met automaat komt op
15.999 euro, de diesel kost
16.499 euro. Voor 500 piek
krijg je twee deuren extra. De
verkoop start eind maart. Ver
in 2006 verschijnen een GTI en
een cabriolet.
OPROEP: Al sinds 1983 rijden er
Swifts in ons land. Voor een occasion
artikel zoekt de redactie foto's van be
zitters in of bij hun Swift Mailen kan
naar. autoredactie@wegener.nl
Zweed met Amerikaans accent
Amerikaanse truckers-romantiek kan ook een Euro
pees tintje hebben, zo bewijst de Volvo VT 880. Het
is een wegreus die helemaal is opgetrokken volgens de
Noord-Amerikaanse architectuur. In die contreien moet
hij ook zijn geld gaan opbrengen. De super-Volvo waar
het merk 67 miljoen dollar in heeft geïnvesteerd, heeft
een milieuvriendelijke zestien-liter motor. Hij wordt ge
bouwd in Virginia.
Bron: RAIVoorrang
(Advertentie)
Mobiliteitscentrum Zwartepoorte
Van 10.00 - 16.00 uur
Amundsenweg 33 te Goes www.zwartepoorte.nl
Wie geen mo
nitor in zijn
auto wil of kan
plaatsen, kan bij
VDO Dayton te
recht voor een bin
nenspiegel met
kleurenschermpje
voor navigatie. De
spiegel gaat over
de bestaande ach
teruitkijkspiegel heen en zit met een kabeltje vast aan
het navigatiesysteem. De spiegel kost 599 euro.
Navigatie in de binnenspiegel. Het
kan met een systeem van VDO Day
ton.