Auto krijgt kapsones let dank aan de dochter van mijnheer Suzuki 2e paasdag 500 OCCASIONS in samenwerking met AutoTrack.nl m bijlagen: 0113-315680 c.nl/auto redactie pzc.nl 31,4460 AA Goes ntie-exploitatie: en Midden-Zeeland: 0113-315520 •Vlaanderen: 0114-372770 al: 020-4562500 125 maart 2005 28 maart van 10.00 tot 17.00 uur IRO-TERREIN VLISSINGEN De Peilstok QDe ANWB heeft tientallen parkeergara ges in heel Nederland onder de loep ge nomen, en daar valt nog wel het een en an der aan te verbeteren. Te kleine parkeervak ken, krappe bochten, donkere krochten. Waar ergert u zich het meest aan bij parkeer garages? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Franse dubbelslag O Vorige week vroegen we u welke auto slogan u het beste vindt. Het aloude 'Je voelt je lekkerder in een Peugeot' spreekt blijkbaar het meest aan, gevolgd door nota bene het Franstalige 'Créateurs d'automobi- les' van Renault. Kia's juist gelanceerde slo gan 'The power to surprise' kan zo weer in de prullenbak. Welke slagzin spreektu bat maast aan? Je voelt je lekkerder in een Peugeot 26% Renault: Créateurs d'automobiles 16% Today, Tomorrow, Toyota 14% Volkswagen, wie anders? 13% Volvo: For Life 7% ^3 Audi: Voorsprong door techniek 7% BMW maakt rijden geweldig 6% yj) Alleen een Citroën rijdt als een Citroën 5% Opel: Fresh thinking, better cars 4% Kia: The power to surprise 2% O Peter Zijlstra van Peugeot Nederland: „De slogan stamt al uit 1993, toen we Peugeot-rijders opriepen om aan te geven waarom zij hun auto reden. Ze voelden zich er gewoon lekker in, was toen het meest gehoorde antwoord. Zodoende kwamen we op 'Je voelt je lekker der in een Peugeot'. Met de slogan spreken we letterlijk de bestuurder aan, terwijl de meeste fabrikanten juist hun auto aanprijzen. Natuurlijk helpt het dat de tekst op de achterruit van alle Peugeot-modellen is geplakt. Je komt dat zinnetje overal tegen." Bijdehand Stapvoets kan snel Er is nog hoop voor de fans van het Nederlandse merk Donkervoort die zo'n exclusie ve sportauto niet kunnen beta len. Ze gaan gewoon stapvoets, en wel op echte Donkervoort schoenen. De collectie ziet er snel uit, in kleuren als kanarie geel en limoengroen, en altijd met een rode voering. Overi gens zijn ze weldegelijk geschikt om mee te rijden of te racen, want ze zijn soepel en de zolen zijn glad bij de te nen voor een optimaal gevoel met de pedalen. De prij zen beginnen bij 115 euro. U houdt niet van Donker voort? Er bestaan ook schoenen van Jaguar en Ferrari en... Voor verkoopadressen; 013 - 5136973 De Donkervoorts. Routekaart in de spiegel ik ■directe concur- j, n worden hem in. Hij is gegroeid s at zijn volkse ïe j ónsense achter a De nieuwe Volks- f n Passat wil li- ir, a sine worden, en ei brutaalweg de 5 en de Merce- e! 'jitegen de ban- van der Steen heeft de huidige Passat al ne gen jaar. Extreem lang als je beseft dat het model sa- de Golf de dikte boter- op de plank brengt in lurg. Met het prestigieu- Phaeton wil dat en misschien is laarom dat de Duitsers van de nieuwe Passat ort mini-Phaeton te ma- fent wie het geld er voor leeft, kan de nieuwe VW en heel feest aan luxe op de stoep laten zet- le generatie valt sowieso |t veel chroom in de rui- le en een tamelijk slank silhouet, ofschoon het toch een joekel is van 4,77 meter. Alles is vernieuwd, al is dat voor het onderstel alleen de multilink achteras. Want in de grond is de nieuwe Passat in de meeste opzichten gewoon een uitver grote Golf. Remvegers Heel knap is dat Volkswagen de stijfheid van de carrosserie heeft weten te vergroten, naar het beweert met 57 procent pre cies. Nu hadden we 49 of 63 pro cent ook geloofd, maar feit is: je merkt 't bij het rijden. Geen kraakje te ontdekken, ook niet als je veel harder dan je eigen lijk wil een bochtig bergwegge- tje afdendert. De auto maakt daarbij een tamelijk lichtvoeti ge indruk. Nieuw zijn schijffemwissers. Passat-historie kswagen doet al 32 jaar met Passats. De o's onderscheiden zich ir ruimte, status en een elijke uitstraling. Sinds 3 zijn er 13 miljoen ocht, waarvan 230.000 lederland. 1988 standsbedieninkje in verdwijnt. Druk erop en de motor start of stopt. Het kofferdeksel kun je met de afstandbediening openmaken, maar sluiten moet nog gewoon handmatig gebeuren. En, tot nu toe alleen nog door Rolls-Royce vertoond: de auto heeft in het linkerportier een kokertje waarin keurig een pa raplu opgeborgen wordt. Naar wens kun je deze Passat la ten uitrusten met een cruise- control die zelf afstand houdt, autohold dat de auto automa tisch op de rem zet op een hel ling, bluetooth telefoon, een op lader met 230 volt voor de lap top en een bijna perfect audio- systeem. Schurken In Nederland worden van het bestaande model Passat nog elk jaar achtduizend exemplaren verkocht, toch zo'n negen pro cent van het totaal aan luxe middenklassers in zijn soort. En nu krijgen de Toyota Aven- sis, Opel Vectra, Volvo S40, Renault Laguna en Peugeot 407 een nog betere concurrent te duchten. Hij rijdt goed, imponeert boven al met zijn ruimte en aankle dingsmogelijkheden. Achterin is het riant huizen en je voelt je er geen verstekeling met opge vouwen benen. De VW Passat was altijd al flink uit de kluiten gewassen, maar kruipt nu dui delijk weer een stukje naar bo ven, om brutaal tegen auto's als de Mercedes E en BMW 5 aan te schurken. In september komt de stationwagon, de Variant. 1993 1973 Q VW Passat VI Standaard: o.a. halfautomatische airco, cv op afstand, stabiliteits- controle, cruisecontrol en elektro- mechanische handrem. Prijzen: vanaf 27.995 euro (1.6/ 102 pk); als 2.0 FSI: 31.625 euro. De 1.9 TDI kost ongeveer hetzelf de, de 2.0 TDI/140 pk is een kleine drie mille duurder. Later dit jaar komen een 3.2 V6 FSI met 250 pk, en een 2.0 diesel met 170 pk. Trekgewicht geremd 1.6:1.300 kg Bagageruim: 565 liter. Bij regen worden de blokken af en toe lichtjes aangedrukt, zo dat ze die droog vegen en voor een beter remgedrag zorgen. De elektromechanische par- keerrem doet zijn intrede: je zet de Passat eenvoudig met een knop stevig op de hand rem. Ook is het contactslot ver dwenen. Daarvoor in de plaats kwam nu eens geen startknop, maar een gleuf waar het hele af- Het nieuwe interieur was nooit een Jkvan veel thea- aar nu wordt "tijd voor meer i En de nieuwe ft, die hééft het. •ien van der Steen hem in Hongarije, be ft hem in Japan, maar [deelden en testten hem ftropese maatstaven. Wat ftbrengt is tamelijk een- ge, maar prima techniek mooie prijs. Hij rijdt ge- en hij ziet er goed uit. T zijn wat stijlelementjes 'd van de Mini, maar het ,em prima en wat lijkt er tegenwoordig nu niet op el kaar? Kortom, deze Swift zou wel eens kunnen bijdragen aan de door Suzuki zo gewenste sterkere identiteit. De vorige Swift dateerde nota bene van 1987 en, echt waar, schopte het hier zelfs tot best verkochte Ja panner. Maar de nieuwe heeft een compleet nieuw platform, de wielen staan op de hoeken en de wielkasten zijn stoer ge vuld. En het interieurmateriaal ruikt niet meer naar een poedel die net een regenbui ontvlucht is. Kortom, een heel aardig ont werp om naar te kijken. Onverstaanbaar Topman Mochizuki kan zijn trots nauwelijks onderdrukken. In vrijwel onverstaanbaar En gels - da's traditie bij de meeste Japanners - kondigt hij tot 2009 tien nieuwe modellen aan. Het merk was er altijd eentje met De Suzuki Swift. Zijn concurrenten zijn onder meer de VW Polo, Citroen C2, Toyota Yaris en Hyundai Getz. Foto Don van der Vaart vooral een zakeüjk prijs-kwali- teit-imago, maar nu zal het fe nomeen emotie ook in de pro ducten van Suzuki een rol gaan spelen, meldt hij. Met dank aan de dochter van mijnheer Su zuki, want zij trouwde met ene meneer Ono. En deze schoon zoon Ono heeft blijkbaar zo veel invloed binnen de onderne ming verworven dat het roer om gaat. Er komen meer leuke producten, om te beginnen dus de Swift. Suzuki stond vorig jaar op een vijftiende plek op de Nederland se ranglijst. De importeur in Vi- anen wil naar een tiende plaats en daar moet de Swift aan mee helpen. Hij opereert immers in het b-segment dat vijf jaar gele den 20 procent, en nu al 24 pro cent van de markt beslaat. Voor 10.999 euro koop je een driedeurs Swift 1.3/90 pk, en die is verdraaid niet verkeerd. Een Hyundai Getz is dan wel 500 euro goedkoper, maar de Swift rijdt een stuk verdienste lijker. Neutraal wat stuurge- drag betreft, niet te hard en niet te slap geveerd, tamelijk ruim en met een goed toeganke lijk laadruim van 213/642 liter. Iets leuker wordt het nog met de 1.5/100 pk. Van Fiat leent Suzuki de 1.3/69 pk diesel, maar in dit deel van de markt is daar niet bijster veel vraag naar. De driedeurs 1.5 met automaat komt op 15.999 euro, de diesel kost 16.499 euro. Voor 500 piek krijg je twee deuren extra. De verkoop start eind maart. Ver in 2006 verschijnen een GTI en een cabriolet. OPROEP: Al sinds 1983 rijden er Swifts in ons land. Voor een occasion artikel zoekt de redactie foto's van be zitters in of bij hun Swift Mailen kan naar. autoredactie@wegener.nl Zweed met Amerikaans accent Amerikaanse truckers-romantiek kan ook een Euro pees tintje hebben, zo bewijst de Volvo VT 880. Het is een wegreus die helemaal is opgetrokken volgens de Noord-Amerikaanse architectuur. In die contreien moet hij ook zijn geld gaan opbrengen. De super-Volvo waar het merk 67 miljoen dollar in heeft geïnvesteerd, heeft een milieuvriendelijke zestien-liter motor. Hij wordt ge bouwd in Virginia. Bron: RAIVoorrang (Advertentie) Mobiliteitscentrum Zwartepoorte Van 10.00 - 16.00 uur Amundsenweg 33 te Goes www.zwartepoorte.nl Wie geen mo nitor in zijn auto wil of kan plaatsen, kan bij VDO Dayton te recht voor een bin nenspiegel met kleurenschermpje voor navigatie. De spiegel gaat over de bestaande ach teruitkijkspiegel heen en zit met een kabeltje vast aan het navigatiesysteem. De spiegel kost 599 euro. Navigatie in de binnenspiegel. Het kan met een systeem van VDO Day ton.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23