Aantal toeristen daalt dramatisch Spoorlijn om Goes heen niet haalbaar Schepen in file voor Terneuzen 1PAAUWE Statenleden hoeven voor zichzelf niet al te zuinig te zijn PAASSHOW YE 137 wint Productschapsprijs Subsidie voor pontjes herzien PZC lezen ondanks handicap enteconcert Prijs voor perfect Duits is drie jaar cel oor brand tuienfabriek Lagere straffen voor bemanning drugsboot I Met SasPaauwe maak je van wonen een thuis Iceland veel minder populair als vakantiebestemming Pedicure voor Haflingers 2E PAASDAG 10.00-17.00 EN CARAVAN Ook met de Pasen nergens meer keus en nergens voordeliger caravans - vouwwagens occasions - (voor)tenten kampeersupermarkt MEUBELEN! Marconistraat 15B Goes, 0113 - 226962 www.saspaauwe.nl www.vervat.nl vrijdag 25 maart 2005 COLIJNSPLAAT - De YE 137 van Zeevisserij bedrijf A. Sinke BV uit Colijnsplaat heeft de Productschapsprijs. 2004 gewonnen in de categorie Garnalen. Dat heeft het; Productschap Vis in Rijswijk gisteren bekend gemaakt. De Productschapsprijzen worden jaarlijks toegekend aam de bemanning van schepen met de best verzorgde vis aan' boord. Dat gebeurt op voordracht van de buitendienst-' agenten, die de kwaliteit van de aangevoerde vis beoorde len. Ze geven per schip voor vis en garnalen een cijfer voor versheid, verzorging en behandeling aan boord. De prijzen worden uitgereikt tijdens de Dag van de Neder-, landse Zeevisserij op zaterdag 3 september in Lauwers- oog (Groningen). MIDDELBURG - Het geven van een provinciale subsidie, voor een veerverbinding tussen Hansweert en Perkpolder is oneerlijke concurrentie. Dit stelt M. Dijkhuizen van de gelijknamige rederij in Vlissingen in een brief aan Provin ciale Staten. Hij vindt dat de provincie dan ook andere veerverbindin- gen moet steunen. Dijkhuizen beweert op het veer tussen Veere en Kamperland jaarlijks een exploitatietekort van 15.000 euro te boeken. De Staten wordt gevraagd het subsidiebeleid voor de toe-, ristische pontjes te herzien, met als uitgangspunt: gelijke monniken, gelijke kappen. Los daarvan pleit Dijkhuizen, ervoor tussen Hansweert en Perkpolder een permanente veerdienst in het leven te roepen. Dat is goed voor toeris tische seizoensverlenging en zorgt voor een betere verbin ding voor met name inwoners van Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland, aldus Dijkhuizen. GOES - De volledige inhoud van de PZC is voortaan dage- lijk in digitale vorm beschikbaar voor mensen met een leeshandicap. Zij kunnen de tekst lezen met behulp van speciale software en een aanpassing aan de pc. Daarmee worden de letters op het beeldscherm vergroot of wordt de tekst omgezet in synthetische spraak of braillelees regels. De tekst wordt dagelijks per e-mail gezonden of kan wor den gedownload bij www.anderslezen.nl. Deze internet service wordt geëxploiteerd door FNB in Grave, die lec tuur en informatie aanbiedt voor mensen met een leeshan dicap. De PZC kent al jaren een gesproken versie, met een selec tie uit het nieuwsaanbod. Deze wordt één keer per week op een speciale cd-rom bezorgd bij belangstellenden. [HOONDIJKE - Muziekvere ring Oefening Kweekt Kunst ISchoondijke geeft morgen ivoorjaarsconcert. uitvoering wordt gegeven in el Wijffels in Schoondijke af 19.30 uur. Na de pauze trt toneelvereniging Geduld awint uit IJzendijke een kop en is er een loting. Na af- ois het bal. GOES - Scholiere Stefanie Roose van het Buys Ballot Col lege in Goes mag drie weken lang een exclusieve cursus over de Duitse taal gaan volgen in het Duitse Regensburg. De leerlinge van vwo 5 won die prijs, omdat ze een schrif telijk examen en een sollicitatiegesprek in het Duits per fect heeft afgelegd. De wedstrijd werd georganiseerd door de Duitse ambassa de. In juli volgt ze de cursus, waarna ze in september, sa men met haar docente Duits, ook nog eens wordt ontvan gen door de ambassadeur van onze oosterburen in Den Haag. door Claudia Sondervan MIDDELBURG - De Zeeuwse delegatie van Statenleden in het interprovinciaal overleg (IPO) hoeft niet te zuinig te doen over hogere vergoedingen voor het werk in Provinciale Staten. Die boodschap kregen W. Kolijn (SGP) en L. Harpe (GroenLinks) gisteren mee in de commissie so ciale bestuurlijke zaken. Kolijn had recent soberheid be pleit in het overleg tussen de provincies. Het IPO wil ruim vijftig procent meer voor Staten leden. De SGP vindt dat te riant. De partij ziet met de SP en D66 geen reden om fractie voorzitters wat extra's te geven en een wachtgeld- en pensioen voorziening in te stellen voor af tredende Statenleden. Dat past niet bij de nevenfunctie die Sta tenlid is, stelden die partijen. Kolijns stellingname kwam de Zeeuwen in het IPO-overleg op de kwalifaticatie 'zunig' te staan, vertelde Harpe zuur. Zelf vindt hij dat een hogere ver goeding voor het Statenwerk het aantrekkelijker maakt voor werkende Zeeuwen een deel van hun baan voor op te geven voor provinciale politiek. Het trekt ook andere beroepsgroepen dan hoger opgeleiden aan, argumen teerde hij. Discussie over de bezoldiging van publieke ambtsdragers ligt altijd gevoelig, de term 'zakken vullers' volgt al snel en ook poli tici kunnen de neiging tot popu lisme niet altijd weerstaan, zei Kolijn. H. Smits (Zeeuws Belang) noem de het een vreemde inconseqen- tie dat politici in het openbaar soberheid voorstaan, maar in een individueel onderzoek de be loning voor het werk als Staten lid met een 5 beoordelen. „Dat is een onvoldoende. Dan moeten we eerlijk zijn en dat ook uitdra gen in het IPO." In een eenmans fractie is het politieke bedrijf moeilijk vol te houden als neven functie, stelde Smits. Een lage vergoeding maakt het onmoge lijk voor nieuwe partijen om te opereren in de provinciale poli tiek, pleitte zij. De_ Statenleden krijgen sinds 1991 hetzelfde bedrag, terwijl de werkbelasting sindsdien aan merkelijk is verzwaard. I. Voge laar (WD) vond dat 10,50 euro per uur in plaats van de huidige 7 euro voor Statenwerk beter in verhouding staat tot wat men sen in de horeca of zorgsector verdienen. Ook het extraatje voor de fractievoorzitter, wacht geld en pensioen zagen WD en CDA wel zitten. Voor 46 weken van 21 uur provinciewerk per jaar, waar ook nog veertig pro cent belasting vanaf gaat, is dat niet buitensporig beloond, meld de Vogelaar. Het IPO stelt don derdag 31 maart vast wat de Ne derlandse Statenleden een reëele vergoeding voor hun be- stuurswerk vinden. De Tweede Kamer beslist uiteindelijk. jjCatja Logtenberq ff HAAG - De bemanningsle- van het Panamese schip de on hebben gisteren in hoger roep bij het gerechtshof in „Haag een lagere straf gekre- voor hun aandeel in de Mitste Nederlandse drugs- ikkelzaak tot nu toe. de haven van Vlissingen jek dat aan boord van de zee- sleper meer dan vierduizend ki lo cocaïne verborgen zat in ver borgen compartimenten van het schip. De rechtbank in Middel burg veroordeelde zowel de ka pitein als de stuurman en acht bemanningsleden in eerste in stantie tot gevangenisstraffen van acht jaar. Ook in hoger be roep werd acht jaar cel geëist. Het hof vond dat te veel. De stuurman en drie ontkennende verdachten kregen nu een cel straf van zes jaar opgelegd. De andere vijf zeelieden werden ver oordeeld tot vijf jaar gevangenis straf. Tegen hen was acht jaar geëist. Het witte poeder met een straat waarde van 200 miljoen euro werd op 17 augustus 2003 onder schept in de haven van Vlissin gen. De Otton wilde eigenlijk koers zetten naar Antwerpen, maar door technische proble men moest de zeesleper in de ha ven van Vlissingen aanmeren. De cocaïne was op volle zee in Curagao aan boord gebracht. Het hof vond het niet terecht dat de bemanningsleden dezelf de straf hadden gekregen als de hoofdverantwoordelijke aan boord. De kapitein was zelf ove rigens niet in hoger beroep ge gaan. De hofrechters hielden er - rekening mee dat de zeebonken uit Ecuador, Panama en Colom bia thuis in een economisch en sociaal barre situatie verkeer den. De mannen tussen de 25 en 57 jaar namen een groot risico door op een gammele zeesleper zo'n dure buit te vervoeren. Maar de smokkelaars namen het gezondheidsrisico van de afne mers net zo goed voor lief, aldus het hof. De coke was bestemd voor Nederlandse afnemers. De ze mannen werden door de rechtbank in Lelystad veroor deeld tot celstraffen van twaalf jaar. :rAector Dooms (Advertentie) foto Willem Mieras (voormalig) werknemer had i:g jaar op 7 december twee Msen van het uienverwer- ngsbedrijf bij Baarland in and gestoken uit wraak voor iji ontslag. De opzet was het Éqöëproces een aantal da rn stil te leggen. „Dat is hem inkt", zei officier van justitie den Hartog, die drie jaar cel Bte. De schade beliep ander- ui miljoen euro, dat groten- fels door de verzekering wordt sgoed. De officier vond dat de nnm elk geval het eigen risico aa 50.000 euro aan het gedu bde bedrijf moet betalen, a van de loodsen deed dienst k controleruimte; daar vindt i productieproces plaats. In andere loods gingen land- nwmachines, gereedschappen -een in aanbouw zijnde boot -loren. De man gaf ook toe, sder,op 12 november bij Crop diance twee tanks met man- is te hebben gesaboteerd door t stoppen eruit te trekken. Bj heeft uit onmacht en wrok Öandeld. Hij was teleurge- ïld over zijn ontslag, want hij M dit niet verwacht. De ver ste stond bekend als een har- kerker die meer uren maakte ^noodzakelijk was. Maar dit f absoluut niet. Het gaat van nvaadtot erger", merkte de offi cer op. «verdachte zei dat onder in- W van alcohol een normver- J?®g bij hem was ontstaan, kt had hem tot de brandstich- aangezet. Volgens de psy- ®ter was hij volledig toereke- Bgsvatbaar. Wr het bestrijden van de rand werden vijftig brandweer- ^n ingezet. Het duurde tien ^cn voordat de dader werd ge- Crop Alliance had het be- r')top 1 november overgeno- ai. Door een op stapel staande Srganisatie gingen een aantal ^idsplaatsen verloren. De «dachte werkte als uitzend- ^ht. Zijn raadsman H. Duns- pleitte ervoor een deel *n de gevangenisstraf voor gelijk op te leggen met ver- ;-cht reclasseringscontact. Rechtbank doet op 6 april uit hak. nrJeffrey Kutterink OES - Zeeland is onder vakan- «angers een stuk minder po lair geworden. Het aantal toe- ien is vorig jaar dramatisch mggelopen. Er verbleven tien ocent minder Nederlanders tien procent minder buiten- jders in de provincie. it blijkt uit voorlopige cijfers ir2004 van het Bureau Toeris- eZeeland (BTZ). De definitie- cijfers worden tijdens een irkshop op 18 mei gepresen- trd door het kenniscentrum lahetBTZ. Tijdens deze work- dp wil het bureau samen met ïistische ondernemers na- inwat de achtergronden zijn ai de negatieve cijfers en wat aan gedaan kan worden om itti] te keren. i de slechte cijfers zijn vol ts het Bureau Toerisme Zee- i toch nog lichtpuntjes te s. Zo stegen de bestedingen :de Nederlandse verblijfsgas- iin Zeeland naar een record- cgte. Hierdoor bleef de econo mie schade van het teruglo pende toerisme toch beperkt. Daarnaast gaf de Nederlandse toerist een hoger cijfer voor zijn vakantie in Zeeland: in 2004 was dat gemiddeld het cijfer acht. Vliegvakanties Inmiddels staat het toeristisch seizoen 2005 in de startblokken. Maar dat komt nog niet op gang. Mensen wachten tot het laatste moment met het boeken van de vakantie. Het verloop van het seizoen is daarom lastig te voorspellen, aldus het BTZ. Het bureau constateert dat de economische situatie weinig rooskleurig is en mensen waar schijnlijk besparen op hun va kanties, door bijvoorbeeld een tussendoorvakantie over te slaan of beter te letten op de prijs. De goedkope vliegvakan ties spelen daarbij parten. Het BTZ verwacht dan ook dat het aantal vakanties in Nederland licht zal dalen. De Zeeuwse ondernemers zijn te rughoudend met hun verwach tingen voor 2005. De spreiding van de Nederlandse vakanties lijkt voor een kort hoogseizoen te zorgen. Noord-Nederland is de laatste regio die vakantie krijgt en uit deze regio komen niet veel toeristen naar Zeeland. Er wordt ook in Zeeland steeds later geboekt, aldus het BTZ. Het weer is daarbij tot het laat ste moment een bepalende fac tor. Na de sneeuwval begin maart had de Zeeuwse toeristische sec tor volgens het bureau weinig vertrouwen in het paasweek end. Na de weersomslag vorige week zijn de boekingen in Zee land aangetrokken, aldus BTZ, al hebben veel bedrijven nog plaatsen beschikbaar. Naar ver wachting zal Pasen minder druk zijn dan vorig jaar, door het vroege moment in het seizoen en het wisselvallige weer. DDELBURG - Een 43-jarige ïoner van Hansweert beken- gisteren bij de rechtbank in Meiburg brand te hebben ge klit in de uienfabriek Crop Al- ace. Over het algemeen redden de Haflingers zich prima op de Middelplaten, maar enkele keren per jaar moeten de hoeven worden gekapt. door Rinus Antonisse WOLPHAARTSDIJK - Enkele malen per jaar krijgen de Haflin gers die de Middelplaten aan het Veerse Meer begrazen een pedicurebeurt. De hoeven wor den gekapt, om te voorkomen dat de hoefnagels te lang wor den en er kans is op het ont staan van kreupelheid. Gisteren was de voorjaarsbeurt aan de orde. Medewerkers van beheerder Vereniging Natuur monumenten en de hoefsmeden Paul en Marcel van den Broeke uit Sint Laurens namen op één morgen de twintig paarden on der het mes. De dieren zijn vrij mak en lieten zich gewillig van gen. Van de gelegenheid is met een gebruik gemaakt om de paarden een ontwormingskuur te geven. De ongeveer 300 hectare grote Middelplaten bestaan voor een groot deel uit grasland (123 hec tare). Het beheer wordt gevoerd met inzet van grazers. Het hele jaar rond loopt een groep van twintig Haflingers rond, die 's zomers steun krijgen van zo'n ze ventig koeien. Hun taak: het gras kort houden. Dat bevordert de groei van be paalde planten en gaat opslag van bomen tegen. Natuurmonu menten wil dat ook graag, om dat in de wintermaanden de Middelplaten een geliefde plek zijn van rot- en brandganzen. De nieuwsgierige en vriendelij ke Haflingers leven er in feite in het wild. Ze moeten voor zich zelf zorgen en worden niet bijge voerd. Alleen het onderhoud van de hoeven is een niet-na- tuurlijke handeling. De paarden doen het prima; de meeste berei ken een respectabele leeftijd. René Wink van Natuurmonu menten vertelde dat de ingreep nodig is, omdat de hoefijzerloze dieren op de Middelplaten op een zachte ondergrond lopen. Daardoor slijten de hoeven niet en dreigen die te lang te wor den, met alle problemen van dien. „Haflingers komen oorspronke lijk uit Oostenrijk. Daar is het kappen niet aan de orde, omdat de nagels op de berghellingen vanzelf kort blijven." Een andere oplossing is een zo genoemd V-spoor, een verdie ping onder het maaiveld. Die is veel duurder (70 miljoen); Van Waveren noemde dat een erg hoog bedrag. „Het moet wel veel winst op andere punten op leveren, willen we daarin mee gaan." Hij onderstreepte dat de gemeente Goes en de provincie één lijn moeten trekken, om te voorkomen dat het indammen van de overlast beperkt blijft tot het pakket dat Prorail uit voert. De gedeputeerde ging ervan uit dat havenschap Zeeland Seaports meebetaalt aan de Goe- se maatregelen. Hij vond het re delijk dat ook de provincie fi nancieel iets doet, 'maar we moe ten niet de hoofdlast bij de pro vincie leggen'. Overlast Van Waveren zei dat er sowieso maatregelen nodig zijn, ook als Cobelfret meer auto's per schip gaat vervoeren in plaats van per spoor. Wanneer de Westerschel- de Container Terminal niet wordt aangelegd, moet er toch iets gebeuren, verzekerde de ge deputeerde. „Er is nu overlast en daar moet iets aan gedaan worden. Als de WCT er niet komt, kunnen we niet volstaan met minder maatregelen." Hij gaf aan dat in eerste aanleg alleen maatregelen ter hoogte van Goes voorzien worden, niet elders langs de Zeeuwse lijn. „De overlast in Goes is anders dan in Kapelle en Krabbendij- ke. Daar zijn ook de terugver- dienmogelijkheden veel minder dan in Goes." Desgevraagd door H, Smits (Zeeuws Belang) merkte Van Waveren op dat een tunnel niet in beeld is. Vanwege de LPG-treinen ontstaan er met een tunnel grotere veiligheidsri sico's dan met een open bak. J. van Ginkel (ChristenUnie) pleitte ervoor het lpg-vervoer door de stad helemaal te verbie den. „Wij vinden dat lpg via de binnenvaart moet worden ver voerd en niet meer per spoor." door Wout Bareman TERNEUZEN - De stiptheidsac ties van de Vlaamse loodsen op de Westerschelde en het Kanaal Gent-Terneuzen zorgen voor steeds meer oponthoud op de an kerplaatsen in de monding van de Westerschelde. De acties begonnen dinsdaga vond en duren voort zolang de Beroepsvereniging van Vlaamse Loodsen, die naar eigen zeggen ruim negentig procent van de Vlaamse loodsen vertegenwoor digt, niet serieus mag deelne men aan overleg met de vakbon den en het Vlaams Gewest. De loodsen, die zich stiefmoeder lijk behandeld voelen, werken voorlopig alleen tijdens 'kan- tooruren', van acht uur 's mor gens tot vijf uur 's middags. De scheepvaart van en naar de zee havens van Antwerpen en Gent - het gaat om tientallen schepen per nacht - loopt daardoor aan zienlijke vertragingen op. En dat leidt overdag, als de loodsen wél werken, tot files op de Wes terschelde. In de Antwerpse haven wordt ge vreesd voor een regelrechte chaos als de loodsenstaking van daag doorgaat en samenvalt met de aangekondigde algemene sta king van Vlaams overheidsperso neel. De Antwerpse havenwerk- geversorganisatie Alfaport, de scheepvaartvereniging en het ha venbedrijf zijn woedend op de loodsen. Bemiddeling van het Vlaams gewest heeft tot gister avond geen resultaat opgele verd. door Rinus Antonisse VLISSINGEN - Het verplaatsen van de spoorlijn Vlissingen- Ber gen op Zoom uit Goes naar de zuidkant van de stad is een ge passeerd station. Het plan is on haalbaar. De enorme kosten staan niet in verhouding tot de mate van spoorhinder. Gedeputeerde H. van Waveren (CDA, ruimtelijke ordening) maakte dit gisteren duidelijk in de Statencommissie Ruimte. Hij gaf aan dat een keus gemaakt moet worden tussen twee moge lijkheden om het spoor ter hoog te van de stad verdiept aan te leggen, in combinatie met maat regelen van spoorlijnbeheerder ProRail: lage schermen, beton nen dwarsliggers en raildem pers. Uit de opmerkingen van Van Waveren bleek dat hij een voor keur heeft voor het oostelijk van het station aanleggen van een halfverdiepte betonnen bak, waarin de rails komt te liggen. Daar bovenop komen dan lage schermen van 1 tot 1,5 meter hoogte. Westelijk van het sta tion is geen verdiepte bak nodig (minder bebouwing). Terugverdienen In deze oplossing zijn ongelijk- vloerse kruisingen voorzien ter hoogte van Ockenburg en de Van Hertumweg. De kosten lig gen rond 20 miljoen euro. Van Waveren deelde mee dat momen teel aan een stedebouwkundig plan gewerkt wordt, waaruit moet blijken hoeveel geld er via huizen- en kantorenbouw terug verdiend kan worden. Het plan wordt deze zomer gepresen teerd. (Advertentie) ZA 26 VR 25 Vervat Rotterdam Linschoten Caravans Stadionweg 31, 3077 AP R'dam Tel. 010-497 08 22

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 15