Aantal toeristen daalt dramatisch
Spoorlijn om Goes heen niet haalbaar
Schepen in file
voor Terneuzen
1PAAUWE
Statenleden hoeven
voor zichzelf niet
al te zuinig te zijn
PAASSHOW
YE 137 wint Productschapsprijs
Subsidie voor pontjes herzien
PZC lezen ondanks handicap
enteconcert
Prijs voor perfect Duits
is drie jaar cel
oor brand
tuienfabriek
Lagere straffen voor bemanning drugsboot
I Met SasPaauwe maak je
van wonen een thuis
Iceland veel minder populair als vakantiebestemming
Pedicure voor Haflingers
2E PAASDAG
10.00-17.00
EN CARAVAN
Ook met de Pasen
nergens meer keus
en nergens voordeliger
caravans - vouwwagens
occasions - (voor)tenten
kampeersupermarkt
MEUBELEN!
Marconistraat 15B Goes, 0113 - 226962
www.saspaauwe.nl
www.vervat.nl
vrijdag 25 maart 2005
COLIJNSPLAAT - De YE 137 van Zeevisserij bedrijf A.
Sinke BV uit Colijnsplaat heeft de Productschapsprijs.
2004 gewonnen in de categorie Garnalen. Dat heeft het;
Productschap Vis in Rijswijk gisteren bekend gemaakt.
De Productschapsprijzen worden jaarlijks toegekend aam
de bemanning van schepen met de best verzorgde vis aan'
boord. Dat gebeurt op voordracht van de buitendienst-'
agenten, die de kwaliteit van de aangevoerde vis beoorde
len. Ze geven per schip voor vis en garnalen een cijfer
voor versheid, verzorging en behandeling aan boord. De
prijzen worden uitgereikt tijdens de Dag van de Neder-,
landse Zeevisserij op zaterdag 3 september in Lauwers-
oog (Groningen).
MIDDELBURG - Het geven van een provinciale subsidie,
voor een veerverbinding tussen Hansweert en Perkpolder
is oneerlijke concurrentie. Dit stelt M. Dijkhuizen van de
gelijknamige rederij in Vlissingen in een brief aan Provin
ciale Staten.
Hij vindt dat de provincie dan ook andere veerverbindin-
gen moet steunen. Dijkhuizen beweert op het veer tussen
Veere en Kamperland jaarlijks een exploitatietekort van
15.000 euro te boeken.
De Staten wordt gevraagd het subsidiebeleid voor de toe-,
ristische pontjes te herzien, met als uitgangspunt: gelijke
monniken, gelijke kappen. Los daarvan pleit Dijkhuizen,
ervoor tussen Hansweert en Perkpolder een permanente
veerdienst in het leven te roepen. Dat is goed voor toeris
tische seizoensverlenging en zorgt voor een betere verbin
ding voor met name inwoners van Zeeuws-Vlaanderen en
Zuid-Beveland, aldus Dijkhuizen.
GOES - De volledige inhoud van de PZC is voortaan dage-
lijk in digitale vorm beschikbaar voor mensen met een
leeshandicap. Zij kunnen de tekst lezen met behulp van
speciale software en een aanpassing aan de pc. Daarmee
worden de letters op het beeldscherm vergroot of wordt
de tekst omgezet in synthetische spraak of braillelees
regels.
De tekst wordt dagelijks per e-mail gezonden of kan wor
den gedownload bij www.anderslezen.nl. Deze internet
service wordt geëxploiteerd door FNB in Grave, die lec
tuur en informatie aanbiedt voor mensen met een leeshan
dicap.
De PZC kent al jaren een gesproken versie, met een selec
tie uit het nieuwsaanbod. Deze wordt één keer per week
op een speciale cd-rom bezorgd bij belangstellenden.
[HOONDIJKE - Muziekvere
ring Oefening Kweekt Kunst
ISchoondijke geeft morgen
ivoorjaarsconcert.
uitvoering wordt gegeven in
el Wijffels in Schoondijke
af 19.30 uur. Na de pauze
trt toneelvereniging Geduld
awint uit IJzendijke een
kop en is er een loting. Na af-
ois het bal.
GOES - Scholiere Stefanie Roose van het Buys Ballot Col
lege in Goes mag drie weken lang een exclusieve cursus
over de Duitse taal gaan volgen in het Duitse Regensburg.
De leerlinge van vwo 5 won die prijs, omdat ze een schrif
telijk examen en een sollicitatiegesprek in het Duits per
fect heeft afgelegd.
De wedstrijd werd georganiseerd door de Duitse ambassa
de. In juli volgt ze de cursus, waarna ze in september, sa
men met haar docente Duits, ook nog eens wordt ontvan
gen door de ambassadeur van onze oosterburen in Den
Haag.
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG - De Zeeuwse
delegatie van Statenleden in het
interprovinciaal overleg (IPO)
hoeft niet te zuinig te doen over
hogere vergoedingen voor het
werk in Provinciale Staten. Die
boodschap kregen W. Kolijn
(SGP) en L. Harpe (GroenLinks)
gisteren mee in de commissie so
ciale bestuurlijke zaken.
Kolijn had recent soberheid be
pleit in het overleg tussen de
provincies. Het IPO wil ruim
vijftig procent meer voor Staten
leden. De SGP vindt dat te
riant. De partij ziet met de SP
en D66 geen reden om fractie
voorzitters wat extra's te geven
en een wachtgeld- en pensioen
voorziening in te stellen voor af
tredende Statenleden. Dat past
niet bij de nevenfunctie die Sta
tenlid is, stelden die partijen.
Kolijns stellingname kwam de
Zeeuwen in het IPO-overleg op
de kwalifaticatie 'zunig' te
staan, vertelde Harpe zuur.
Zelf vindt hij dat een hogere ver
goeding voor het Statenwerk
het aantrekkelijker maakt voor
werkende Zeeuwen een deel van
hun baan voor op te geven voor
provinciale politiek. Het trekt
ook andere beroepsgroepen dan
hoger opgeleiden aan, argumen
teerde hij.
Discussie over de bezoldiging
van publieke ambtsdragers ligt
altijd gevoelig, de term 'zakken
vullers' volgt al snel en ook poli
tici kunnen de neiging tot popu
lisme niet altijd weerstaan, zei
Kolijn.
H. Smits (Zeeuws Belang) noem
de het een vreemde inconseqen-
tie dat politici in het openbaar
soberheid voorstaan, maar in
een individueel onderzoek de be
loning voor het werk als Staten
lid met een 5 beoordelen. „Dat
is een onvoldoende. Dan moeten
we eerlijk zijn en dat ook uitdra
gen in het IPO." In een eenmans
fractie is het politieke bedrijf
moeilijk vol te houden als neven
functie, stelde Smits. Een lage
vergoeding maakt het onmoge
lijk voor nieuwe partijen om te
opereren in de provinciale poli
tiek, pleitte zij.
De_ Statenleden krijgen sinds
1991 hetzelfde bedrag, terwijl
de werkbelasting sindsdien aan
merkelijk is verzwaard. I. Voge
laar (WD) vond dat 10,50 euro
per uur in plaats van de huidige
7 euro voor Statenwerk beter in
verhouding staat tot wat men
sen in de horeca of zorgsector
verdienen. Ook het extraatje
voor de fractievoorzitter, wacht
geld en pensioen zagen WD en
CDA wel zitten. Voor 46 weken
van 21 uur provinciewerk per
jaar, waar ook nog veertig pro
cent belasting vanaf gaat, is dat
niet buitensporig beloond, meld
de Vogelaar. Het IPO stelt don
derdag 31 maart vast wat de Ne
derlandse Statenleden een
reëele vergoeding voor hun be-
stuurswerk vinden. De Tweede
Kamer beslist uiteindelijk.
jjCatja Logtenberq
ff HAAG - De bemanningsle-
van het Panamese schip de
on hebben gisteren in hoger
roep bij het gerechtshof in
„Haag een lagere straf gekre-
voor hun aandeel in de
Mitste Nederlandse drugs-
ikkelzaak tot nu toe.
de haven van Vlissingen
jek dat aan boord van de zee-
sleper meer dan vierduizend ki
lo cocaïne verborgen zat in ver
borgen compartimenten van het
schip. De rechtbank in Middel
burg veroordeelde zowel de ka
pitein als de stuurman en acht
bemanningsleden in eerste in
stantie tot gevangenisstraffen
van acht jaar. Ook in hoger be
roep werd acht jaar cel geëist.
Het hof vond dat te veel. De
stuurman en drie ontkennende
verdachten kregen nu een cel
straf van zes jaar opgelegd. De
andere vijf zeelieden werden ver
oordeeld tot vijf jaar gevangenis
straf. Tegen hen was acht jaar
geëist.
Het witte poeder met een straat
waarde van 200 miljoen euro
werd op 17 augustus 2003 onder
schept in de haven van Vlissin
gen. De Otton wilde eigenlijk
koers zetten naar Antwerpen,
maar door technische proble
men moest de zeesleper in de ha
ven van Vlissingen aanmeren.
De cocaïne was op volle zee in
Curagao aan boord gebracht.
Het hof vond het niet terecht
dat de bemanningsleden dezelf
de straf hadden gekregen als de
hoofdverantwoordelijke aan
boord. De kapitein was zelf ove
rigens niet in hoger beroep ge
gaan. De hofrechters hielden er
- rekening mee dat de zeebonken
uit Ecuador, Panama en Colom
bia thuis in een economisch en
sociaal barre situatie verkeer
den. De mannen tussen de 25 en
57 jaar namen een groot risico
door op een gammele zeesleper
zo'n dure buit te vervoeren.
Maar de smokkelaars namen het
gezondheidsrisico van de afne
mers net zo goed voor lief, aldus
het hof. De coke was bestemd
voor Nederlandse afnemers. De
ze mannen werden door de
rechtbank in Lelystad veroor
deeld tot celstraffen van twaalf
jaar.
:rAector Dooms
(Advertentie)
foto Willem Mieras
(voormalig) werknemer had
i:g jaar op 7 december twee
Msen van het uienverwer-
ngsbedrijf bij Baarland in
and gestoken uit wraak voor
iji ontslag. De opzet was het
Éqöëproces een aantal da
rn stil te leggen. „Dat is hem
inkt", zei officier van justitie
den Hartog, die drie jaar cel
Bte. De schade beliep ander-
ui miljoen euro, dat groten-
fels door de verzekering wordt
sgoed. De officier vond dat de
nnm elk geval het eigen risico
aa 50.000 euro aan het gedu
bde bedrijf moet betalen,
a van de loodsen deed dienst
k controleruimte; daar vindt
i productieproces plaats. In
andere loods gingen land-
nwmachines, gereedschappen
-een in aanbouw zijnde boot
-loren. De man gaf ook toe,
sder,op 12 november bij Crop
diance twee tanks met man-
is te hebben gesaboteerd door
t stoppen eruit te trekken.
Bj heeft uit onmacht en wrok
Öandeld. Hij was teleurge-
ïld over zijn ontslag, want hij
M dit niet verwacht. De ver
ste stond bekend als een har-
kerker die meer uren maakte
^noodzakelijk was. Maar dit
f absoluut niet. Het gaat van
nvaadtot erger", merkte de offi
cer op.
«verdachte zei dat onder in-
W van alcohol een normver-
J?®g bij hem was ontstaan,
kt had hem tot de brandstich-
aangezet. Volgens de psy-
®ter was hij volledig toereke-
Bgsvatbaar.
Wr het bestrijden van de
rand werden vijftig brandweer-
^n ingezet. Het duurde tien
^cn voordat de dader werd ge-
Crop Alliance had het be-
r')top 1 november overgeno-
ai. Door een op stapel staande
Srganisatie gingen een aantal
^idsplaatsen verloren. De
«dachte werkte als uitzend-
^ht. Zijn raadsman H. Duns-
pleitte ervoor een deel
*n de gevangenisstraf voor
gelijk op te leggen met ver-
;-cht reclasseringscontact.
Rechtbank doet op 6 april uit
hak.
nrJeffrey Kutterink
OES - Zeeland is onder vakan-
«angers een stuk minder po
lair geworden. Het aantal toe-
ien is vorig jaar dramatisch
mggelopen. Er verbleven tien
ocent minder Nederlanders
tien procent minder buiten-
jders in de provincie.
it blijkt uit voorlopige cijfers
ir2004 van het Bureau Toeris-
eZeeland (BTZ). De definitie-
cijfers worden tijdens een
irkshop op 18 mei gepresen-
trd door het kenniscentrum
lahetBTZ. Tijdens deze work-
dp wil het bureau samen met
ïistische ondernemers na-
inwat de achtergronden zijn
ai de negatieve cijfers en wat
aan gedaan kan worden om
itti] te keren.
i de slechte cijfers zijn vol
ts het Bureau Toerisme Zee-
i toch nog lichtpuntjes te
s. Zo stegen de bestedingen
:de Nederlandse verblijfsgas-
iin Zeeland naar een record-
cgte. Hierdoor bleef de econo
mie schade van het teruglo
pende toerisme toch beperkt.
Daarnaast gaf de Nederlandse
toerist een hoger cijfer voor zijn
vakantie in Zeeland: in 2004
was dat gemiddeld het cijfer
acht.
Vliegvakanties
Inmiddels staat het toeristisch
seizoen 2005 in de startblokken.
Maar dat komt nog niet op
gang. Mensen wachten tot het
laatste moment met het boeken
van de vakantie. Het verloop
van het seizoen is daarom lastig
te voorspellen, aldus het BTZ.
Het bureau constateert dat de
economische situatie weinig
rooskleurig is en mensen waar
schijnlijk besparen op hun va
kanties, door bijvoorbeeld een
tussendoorvakantie over te
slaan of beter te letten op de
prijs. De goedkope vliegvakan
ties spelen daarbij parten. Het
BTZ verwacht dan ook dat het
aantal vakanties in Nederland
licht zal dalen.
De Zeeuwse ondernemers zijn te
rughoudend met hun verwach
tingen voor 2005. De spreiding
van de Nederlandse vakanties
lijkt voor een kort hoogseizoen
te zorgen. Noord-Nederland is
de laatste regio die vakantie
krijgt en uit deze regio komen
niet veel toeristen naar Zeeland.
Er wordt ook in Zeeland steeds
later geboekt, aldus het BTZ.
Het weer is daarbij tot het laat
ste moment een bepalende fac
tor.
Na de sneeuwval begin maart
had de Zeeuwse toeristische sec
tor volgens het bureau weinig
vertrouwen in het paasweek
end. Na de weersomslag vorige
week zijn de boekingen in Zee
land aangetrokken, aldus BTZ,
al hebben veel bedrijven nog
plaatsen beschikbaar. Naar ver
wachting zal Pasen minder druk
zijn dan vorig jaar, door het
vroege moment in het seizoen en
het wisselvallige weer.
DDELBURG - Een 43-jarige
ïoner van Hansweert beken-
gisteren bij de rechtbank in
Meiburg brand te hebben ge
klit in de uienfabriek Crop Al-
ace.
Over het algemeen redden de Haflingers zich prima op de Middelplaten, maar enkele keren per jaar moeten de hoeven worden gekapt.
door Rinus Antonisse
WOLPHAARTSDIJK - Enkele
malen per jaar krijgen de Haflin
gers die de Middelplaten aan
het Veerse Meer begrazen een
pedicurebeurt. De hoeven wor
den gekapt, om te voorkomen
dat de hoefnagels te lang wor
den en er kans is op het ont
staan van kreupelheid.
Gisteren was de voorjaarsbeurt
aan de orde. Medewerkers van
beheerder Vereniging Natuur
monumenten en de hoefsmeden
Paul en Marcel van den Broeke
uit Sint Laurens namen op één
morgen de twintig paarden on
der het mes. De dieren zijn vrij
mak en lieten zich gewillig van
gen. Van de gelegenheid is met
een gebruik gemaakt om de
paarden een ontwormingskuur
te geven.
De ongeveer 300 hectare grote
Middelplaten bestaan voor een
groot deel uit grasland (123 hec
tare). Het beheer wordt gevoerd
met inzet van grazers. Het hele
jaar rond loopt een groep van
twintig Haflingers rond, die 's
zomers steun krijgen van zo'n ze
ventig koeien. Hun taak: het
gras kort houden.
Dat bevordert de groei van be
paalde planten en gaat opslag
van bomen tegen. Natuurmonu
menten wil dat ook graag, om
dat in de wintermaanden de
Middelplaten een geliefde plek
zijn van rot- en brandganzen.
De nieuwsgierige en vriendelij
ke Haflingers leven er in feite in
het wild. Ze moeten voor zich
zelf zorgen en worden niet bijge
voerd. Alleen het onderhoud
van de hoeven is een niet-na-
tuurlijke handeling. De paarden
doen het prima; de meeste berei
ken een respectabele leeftijd.
René Wink van Natuurmonu
menten vertelde dat de ingreep
nodig is, omdat de hoefijzerloze
dieren op de Middelplaten op
een zachte ondergrond lopen.
Daardoor slijten de hoeven niet
en dreigen die te lang te wor
den, met alle problemen van
dien.
„Haflingers komen oorspronke
lijk uit Oostenrijk. Daar is het
kappen niet aan de orde, omdat
de nagels op de berghellingen
vanzelf kort blijven."
Een andere oplossing is een zo
genoemd V-spoor, een verdie
ping onder het maaiveld. Die is
veel duurder (70 miljoen); Van
Waveren noemde dat een erg
hoog bedrag. „Het moet wel
veel winst op andere punten op
leveren, willen we daarin mee
gaan." Hij onderstreepte dat de
gemeente Goes en de provincie
één lijn moeten trekken, om te
voorkomen dat het indammen
van de overlast beperkt blijft
tot het pakket dat Prorail uit
voert.
De gedeputeerde ging ervan uit
dat havenschap Zeeland
Seaports meebetaalt aan de Goe-
se maatregelen. Hij vond het re
delijk dat ook de provincie fi
nancieel iets doet, 'maar we moe
ten niet de hoofdlast bij de pro
vincie leggen'.
Overlast
Van Waveren zei dat er sowieso
maatregelen nodig zijn, ook als
Cobelfret meer auto's per schip
gaat vervoeren in plaats van per
spoor. Wanneer de Westerschel-
de Container Terminal niet
wordt aangelegd, moet er toch
iets gebeuren, verzekerde de ge
deputeerde. „Er is nu overlast
en daar moet iets aan gedaan
worden. Als de WCT er niet
komt, kunnen we niet volstaan
met minder maatregelen."
Hij gaf aan dat in eerste aanleg
alleen maatregelen ter hoogte
van Goes voorzien worden, niet
elders langs de Zeeuwse lijn.
„De overlast in Goes is anders
dan in Kapelle en Krabbendij-
ke. Daar zijn ook de terugver-
dienmogelijkheden veel minder
dan in Goes."
Desgevraagd door H, Smits
(Zeeuws Belang) merkte Van
Waveren op dat een tunnel niet
in beeld is. Vanwege de
LPG-treinen ontstaan er met
een tunnel grotere veiligheidsri
sico's dan met een open bak.
J. van Ginkel (ChristenUnie)
pleitte ervoor het lpg-vervoer
door de stad helemaal te verbie
den. „Wij vinden dat lpg via de
binnenvaart moet worden ver
voerd en niet meer per spoor."
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De stiptheidsac
ties van de Vlaamse loodsen op
de Westerschelde en het Kanaal
Gent-Terneuzen zorgen voor
steeds meer oponthoud op de an
kerplaatsen in de monding van
de Westerschelde.
De acties begonnen dinsdaga
vond en duren voort zolang de
Beroepsvereniging van Vlaamse
Loodsen, die naar eigen zeggen
ruim negentig procent van de
Vlaamse loodsen vertegenwoor
digt, niet serieus mag deelne
men aan overleg met de vakbon
den en het Vlaams Gewest.
De loodsen, die zich stiefmoeder
lijk behandeld voelen, werken
voorlopig alleen tijdens 'kan-
tooruren', van acht uur 's mor
gens tot vijf uur 's middags. De
scheepvaart van en naar de zee
havens van Antwerpen en Gent
- het gaat om tientallen schepen
per nacht - loopt daardoor aan
zienlijke vertragingen op. En
dat leidt overdag, als de loodsen
wél werken, tot files op de Wes
terschelde.
In de Antwerpse haven wordt ge
vreesd voor een regelrechte
chaos als de loodsenstaking van
daag doorgaat en samenvalt met
de aangekondigde algemene sta
king van Vlaams overheidsperso
neel. De Antwerpse havenwerk-
geversorganisatie Alfaport, de
scheepvaartvereniging en het ha
venbedrijf zijn woedend op de
loodsen. Bemiddeling van het
Vlaams gewest heeft tot gister
avond geen resultaat opgele
verd.
door Rinus Antonisse
VLISSINGEN - Het verplaatsen
van de spoorlijn Vlissingen- Ber
gen op Zoom uit Goes naar de
zuidkant van de stad is een ge
passeerd station. Het plan is on
haalbaar. De enorme kosten
staan niet in verhouding tot de
mate van spoorhinder.
Gedeputeerde H. van Waveren
(CDA, ruimtelijke ordening)
maakte dit gisteren duidelijk in
de Statencommissie Ruimte. Hij
gaf aan dat een keus gemaakt
moet worden tussen twee moge
lijkheden om het spoor ter hoog
te van de stad verdiept aan te
leggen, in combinatie met maat
regelen van spoorlijnbeheerder
ProRail: lage schermen, beton
nen dwarsliggers en raildem
pers.
Uit de opmerkingen van Van
Waveren bleek dat hij een voor
keur heeft voor het oostelijk van
het station aanleggen van een
halfverdiepte betonnen bak,
waarin de rails komt te liggen.
Daar bovenop komen dan lage
schermen van 1 tot 1,5 meter
hoogte. Westelijk van het sta
tion is geen verdiepte bak nodig
(minder bebouwing).
Terugverdienen
In deze oplossing zijn ongelijk-
vloerse kruisingen voorzien ter
hoogte van Ockenburg en de
Van Hertumweg. De kosten lig
gen rond 20 miljoen euro. Van
Waveren deelde mee dat momen
teel aan een stedebouwkundig
plan gewerkt wordt, waaruit
moet blijken hoeveel geld er via
huizen- en kantorenbouw terug
verdiend kan worden. Het plan
wordt deze zomer gepresen
teerd.
(Advertentie)
ZA 26
VR 25
Vervat Rotterdam
Linschoten Caravans
Stadionweg 31, 3077 AP R'dam
Tel. 010-497 08 22