De Graaf voelt zich verraden Verzuild onderwijsstelsel moet snel op de helling PZC PZC Reacties op de Antillen zijn gemengd De Graaf Minister had niets meer om handen Veelbelovend talent eindigt als voetnoot in de vaderlandse geschiedenis te gast 24 maart 1955 donderdag 24 maart 2005 door Hans van Soest Hij probeert nog beminnelijk te glimlachen, maar inner lijk kookt hij van woede. Als Thom de Graaf zijn aftreden als vice-premier en minister van Be stuurlijke Vernieuwing bekend maakt, weet hij dat zijn naam voortaan niet meer zal zijn dan een voetnoot in de geschiedenis. En dat terwijl hij er van over tuigd was dat hij degene zou zijn die na veertig jaar eindelijk de D66-idealen zou verwezenlij ken. Dat bleek een illusie. Zijn carrière begon zo veelbelo vend. Thom de Graaf (47 jaar in middels) kwam in 1994 over van het ministerie van Binnenlandse Zaken waar hij directeur politie was. Hij gold vrijwel direct als een van de oogappels van D66-godfather Hans van Mier- lo. Hij was beschaafd, kundig, oogde goed. De Graafs ster, rees snel binnen de fractie. Na een Afgetreden politici Voortijdig afgetred en politici sinds 199 0 staatssecretaris n maart 2005 T. de Graaf (D66) juni 2004 A. Nijs (VVD) dec. 2002 B. Korthals (VVD) (Bestuurlijke Vernieuwing) (Onderwijs) (Defensie) okt. 2002 H. Heinsbroek (LPF) (Economische Zaken) okt. 2002 E. Bomhoff (LPF) (Volks gezondheid) juli 2002 (Emancipatie en P. Bijlhout (LPF) Familiezaken) maart 2000 B. Peper (PvdA) [Binnenlandse Zaken) luni 1999 m H. Apotheker (066) (Landbouw) juni 1996 R. Linschoten (VVD] (Sociale Zaken) mei 1994 E. van Thijn (PvdA) [Binnenlandse Zaken) mei 1994 (Justitie) E. Hirsch Baliin (CDA) luni 1993 R. in 't Veld (PvdA) (Onderwijs) juni 1993 E. ter Veld (PvdA) (Sociale Zaken) sept. 1990 m G. Braks (CDA) (Landbouw) anp jaar werd hij vice-voorzitter van de befaamde commis sie-Van Traa, die de opsporings methoden van de politie onder zocht. Drie jaar later werd hij al fractievoorzitter. Aan hem de taak de verkiezingsnederlaag te doen vergeten die zijn partij in 1998 leed met Els Borst als lijst trekker. Dat lukte hem niet. De Graaf slaagde er niet in op een aan sprekende manier het D66-ge- luid voor het voetlicht te bren gen. In de voor alle paarse par tijen (PvdA, WD en D66) dra matisch verlopen verkiezingen van 2002 halveerde het aantal zetels van D66 van veertien naar zeven. Hij legde het af te gen de veel mediageniekere Pim Fortuyn. De Graaf mocht even wel aanblijven en voerde opposi tie tegen het eerste kabinet-Bal kenende. Bij de volgende verkie zingen legde de immer steil en stoïcijns overkomende De Graaf het wederom af tegen een media- genieker concurrent; dit keer Wouter Bos van de PvdA. D66 verloor weer een zetel. Hierop droeg De Graaf het stokje gedes illusioneerd over aan Boris Dit- trich. Toen D66 daarna gevraagd werd deel te nemen aan het kabi net Balkenende-2, was De Graaf vóór. Maar wel onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat D66 een aantal belangrijke wen sen kon verwezenlijken. Daaron der: de gekozen burgemeester en een nieuw kiesstelsel. Getergd bekende De Graaf gis teravond dat er van de voor waarden waaronder hij instem de met kabinetsdeelname niets meer over is. De schuld legt hij vooral bij anderen, een karakter trek die hij ook al had toen hij nog fractievoorzitter was. Kri tiek legde hij altijd uit als een persoonlijke aanval, klaagden fractiegenoten destijds. Drama En ook nu vindt De Graaf zich het slachtoffer van machinaties. Hij haalt uit naar de PvdA. „Het bondgenootschap dat in de loop der jaren is ontstaan tussen D66 en PvdA, is ernstig ge^haad", zegt hij. En hij haalt uit naar met name coalitiegenoot WD, die hem onvoldoende steunde om nog zinnig door te kunnen gaan als minister. De Graaf wil de het kiesstelsel veilig stellen, maar WD-leider Van Aartsen weigerde daaraan mee te wer ken. Dat het D66 zelf was dat de afgelopen weken het kiesstelsel minder belangrijk maakte door het in de onderhandelingen met CDA en WD te willen inruilen voor een zekere komst van de ge kozen burgemeester, daaraan gaat De Graaf gemakshalve voorbij. Wat rest is een persoon lijk drama voor een politicus die van onze redactie binnenland Op de Nederlandse Antillen is gister avond met gemengde gevoelens gerea geerd op het aftreden van minister De Graaf, die behalve Bestuurlijke Vernieu wing ook de portefeuille Koninkrijksrela ties had. Minister-president Ys betreurt zijn vertrek, oppositiepartij FOL juist niet. Premier Ys zei dat het lange tijd geduurd heeft voordat er een Nederlandse minister was die de Antillen echt een warm hart toe droeg. „Ik hoop dat hij een opvolger krijgt die net zoveel aandacht heeft voor de proble men van de Antillen. Als zijn opvolger al de helft doet van wat De Graaf deed, dan mo gen we tevreden zijn", aldus Ys in een eer ste reactie. De FOL is juist helemaal niet te spreken over de afgetreden minister. „We hebben De Graaf altijd arrogant en drammerig ge vonden. Wij konden helemaal geen zaken met hem. doen", zei Adriaens, die gevol- 1 altijd wars bleef van mannetjes makerij en politieke spelletjes. „Je moet nooit zonder reden af treden, maar ook niet met onvol doende reden blijven", verzucht hij. GPD Fractievoorzitters van de regeringspartijen Dittrich (D66), Van Aartsen (WD) en Verhagen (CDA) in de Tweede Kamer, nadat premier Balkenende het aftreden van minister De Graaf heeft bekendgemaakt. foto Phil Nijhuis/GPD machtigde minister was in de vorige Antilli aanse regering. Voor de FOL is het aftreden van De Graaf nog een reden om het referendum over de staatkundige toekomst van Curagao uit te stellen. Tijdens een vergadering van de Cu- ratjaose Eilandsraad eerder deze week bleek er echter weinig steun te zijn voor het voor stel om het referendum uit te stellen. De FOL vindt de informatie over het referen dum op 8 april onvoldoende en in sommige gevallen partijdig. ANP Het aftreden van minister De Graaf vani stuurlij ke Vernieuwing kan alleen worden uitgelegd als het definitief afseiy ren van de politieke partij Democraten '66. Depj tij is ooit opgericht om het land van een democraj scher, transparanter en toegankelijker bestuur voorzien, maar zij heeft die strijd verloren. Deen litiegenoten CDA en WD deden gisteren hun Ik om te benadrukken, dat de gelederen alleen u maar hechter gesloten waren nadat de PvdA-frj tie in de Senaat het voorstel tot grondwetsrijj ging had geblokkeerd. Maar het valt niet te onftg nen dat met het wegvallen van de kroonjuw van D66 ook de broze samenstelling van hetki net-Balkenende nogmaals aan het licht kwam. CDA en WD hadden bij de kabinetsformaties een partner nodig om tot een absolute meerde heid te komen. D66 hapte toe met maar éénstë punt: de bestuurlijke vernieuwing. WD end waren allerminst gecharmeerd van het door B ingebrachte onderwerp van de gekozen burgen^ ter, maar zij accepteerden dit in het regeer] koord omdat er anders geen stabiele basis voorh kabinet mogelijk was. Beide partijen hebben] dat moment schromelijk onderschat dat dit onde werp ooit nog eens tot een crisis zou kunnen! den. Datzelfde geldt voor D66 en minister De Graj die een voorstel tot grondwetswijziging indeS naat aan de orde bracht, terwijl de kans opveme ping aanwezig was. Als De Graaf dit ondentf eerst aan de orde had gesteld in de Tweede Kamj dan was de angel uit het debat verwijderd! was vastgesteld dat de grondwetswijziging nogi le ruimte bood voor de PvdA-variant van dei) de gemeenteraad gekozen burgemeester en ook de functie van de burgemeester als baasn de politie vastgelegd. De PvdA-fractie in deEaj Kamer was dan verlost van het fatale oordeel nu moest worden geveld. Het aftreden van De Graaf is terecht, eenminiü van Bestuurlijke Vernieuwing heeft na dit «J niets meer om handen. Want gisteren verklaa De Graaf, dat zijn coalitiegenoten hem ook u zouden toestaan aan het kiesstelsel te sleutel Dat hij wordt opgevolgd door een partijgenuj dient slechts als cement voor het kabinet-Balie ende. Het enig alternatief was dat het volledige! binet opstapte. Dat zou hebben bewezen datVI en CDA daadwerkelijk veel waarde hechten ai de kroonjuwelen van de noodgedwongen coa genoot D66. door Paul Koopman en Hans van Soest De Graaf: „Ik zou me zeer ongemakkelijk hebben gevoeld wanneer ik was aan gebleven. Wanneer ik had moeten zeggen: hallo, ik ben Thom de Graaf, minister van Bestuurlijke Vernieuwing en overigens heb ik niets te mel den." Al van meet af aan moest Thom de Graaf (D66) strijden tegen het beeld dat hij als mi nister van spek en bonen tot het kabinet Balkenende-II was toegetreden. Speciaal om D66 bij de formatie te gerie ven, was de nieuwe portefeuil le Bestuurlijke Vernieuwing in het leven geroepen. Wat moest men zich daar nu bij voorstellen? Twee jaar later bleek alle scepsis over De Graafs porte feuille werkelijkheid te wor den: er was voor hem niets meer te halen, zo gaf hij gis teravond toe. „Ik kon niet meer geloofwaardig opereren nadat de komst van de geko zen burgemeester werd ge blokkeerd door de Eerste Ka mer en daarna bleek dat er in de coalitie onvoldoende be reidheid was om dat andere belangrijke punt voor D66 wel veilig te stellen: het kies stelsel." Dappere poging De Graaf had zich met goede moed aan het werk gezet. Hij regelde een bus om zijn pro ject van de gekozen burge meester aan de man te bren gen. Hij ondernam een dappe re poging om de overheid te moderniseren. De Graaf stap te op het vliegtuig om Aruba en de Antilliaanse eilanden te bezoeken en daar besprekin gen te openen over nieuwe ko ninkrijksrelaties. Hij bereid de wetgeving voor om een nieuw kiesstelsel in te voeren. Maar de gekozen burgemees ter en het nieuwe kiesstelsel waren zijn toetssteen. Om deze twee hartenwensen van D66 te kunnen verzilve ren, was de partij met frisse tegenzin tot het tweede kabi net Balkenende toegetreden. Voormalig lijsttrekker De Graaf was voor de partij de belichaming dat het met deze kroonjuwelen wel in orde zou komen. Zijn aftreden illustreert even schrijnend dat het een puin hoop is geworden. De gekozen burgemeester werd dinsdagavond door ne gentien dwarse PvdA-senato- ren afgeschoten, met de hulp van SP, GroenLinks en de kleine christelijke fracties. Gisteren gaf WD-leider Jo- zias van Aartsen de genade klap door de D66-wens voor een nieuw kiesstelsel niet te honoreren. Achter de schermen lobbyde De Graaf voor deze laatste troef, maar vergeefs. En daar was De Graaf gisteravond woedend over: „Het kabinet is met een voorstel gekomen dat op basis van de verkie zingsprogramma's op voldoen de steun van CDA en WD had moeten rekenen. Zonder een alternatief op tafel te leg gen zei Van Aartsen echter: het komt er niet." Na vijftig jaar koninkrijksre laties zijn de Antillen nog steeds een hoofdpijndossier. De modernisering van de over heid - nieuwe websites, ande re loketten, minder regels - kan ook wel zonder De Graaf doorgaan, weet hij als. geen ander. De minister van Bestuurlijke Vernieuwing, drie jaar gele den nog de leider van een trot se fractie van veertien leden, had op het laatst niets meer om handen. De Graaf was er de man niet naar om onder die voorwaar den aan het pluche te blijven kleven. Het had ook raar ge staan bij een partij die zich al tijd wars heeft verklaard van regentisme. Opvolger De vraag die bij het aftreden van De Graaf wel is blijven hangen, luidt: wat kunnen de overige D66-Kamerleden en ministers eigenlijk nog ver hapstukken? En wat moet zijn opvolger nog doen als minister van Be stuurlijke Vernieuwing? Terechte vragen, vindt ook De Graaf. „Maar daar moet D66-leider Boris Dittrich zich voor verantwoorden." GPD Het bestaan van het unieke, ver zuilde onderwijssysteem in ons land geniet weer volop de be langstelling. Ten onrechte wordt een relikwie van bijna honderd jaar oud door enkelen krampachtig gekoesterd. Ouders maakt het steeds minder uit. Het wordt tijd voor een echt fundamenteel debat. Bijzonder en openbaar onderwijs moeten beide worden opgeheven. door Rob Limper Globaal gesproken is één der de van de scholen openbaar en zijn twee derde bijzonder. Al leen, zo helder en eenduidig als openbaar is, zo divers is het bij zonder onderwijs. De hoofdstro men zijn katholiek, protes tants-christelijk en algemeen bijzonder. Islamitisch onderwijs komt op. Voorlopig bestaat het uit nog geen vijf procent van al le leerlingen. Voorstanders van bijzonder on derwijs vegen, als het hen uit komt, alles op één hoop en 'ver geten' gemakshalve de onderlin- ge, grote verschillen. De macht van het getal moet kennelijk spreken. Het openbaar onderwijs kent van oudsher de meest democrati sche bestuursvorm. De gehele bevolking in een plaats kan zich eens in de vier jaar uitspreken over wie in de gemeenteraad komt. Die bestuurt vervolgens het openbaar onderwijs of benoemt een bestuurscommissie om dat in zijn plaats te doen. De ge meenteraad blijft dan echter wel verantwoordelijk. Alles is openbaar. Dat gaat een stuk minder eenvoudig in het bijzon der onderwijs, dat voor de helft is georganiseerd in ondemocrati sche stichtingen. De andere helft heeft zich in verenigings verband georganiseerd. De le den van de vereniging kunnen zich informeren over de hoed en de rand; buitenstaanders niet. Nu is er anno 2005 natuurlijk wel wat af te dingen op deze van oudsher democratische vorm. Zelden of nooit zijn of worden raadsleden gekozen en wethouders benoemd om het dossier onderwijs. Het is altijd maar weer afwachten wie deel uitmaken van de onderwijscom missie of wie de portefeuille on derwijs gaat beheren. Ook de in voering van het dualisme in de gemeentepolitiek doet het prin cipe geweld aan. Wethouders kunnen nu immers ook van bui ten de gemeenteraad komen en zijn dan niet meer gekozen. Verzelfstandiging Onmiskenbaar is er een tendens tot verzelfstandiging van het be stuur van het openbaar onder wijs. Daarbij zijn vier mogelijk heden voorhanden, waarbij de openbare rechtspersoon en de stichting voor openbaar onder wijs het meest lijken op de be stuursvormen in het bijzonder onderwijs. Eén kenmerk hebben alle bestuursvormen: er blijft in meer of mindere mate een lijntje met de overheid. De verzelfstan diging wordt overigens niet inge geven door een vrijage met het bijzonder onderwijs. De hoofdre den is dat de lokale overheid steeds meer taken van de rijks overheid heeft gekregen - zoals de huisvesting, het onderwijs achterstanden beleid en de schoolbegeleiding - waardoor een dubbelrol ontstond. Ener zijds was men bestuur van het openbaar onderwijs, anderzijds stond men voor de opdracht om lokaal onderwijsbeleid te voe ren. Dat leidde soms tot een rol verwarring. Een neveneffect is wel dat een verzelfstandigd schoolbestuur beter dan een wethouder kan op komen voor de belangen van het openbaar onderwijs en ook ouders deel kunnen uitmaken van het bestuur. Van rolverwar ring is dan immers geen sprake meer. Maar waarom zouden we het verzuilde onderwijssysteem wil len handhaven? Het is toch im mers niet meer van deze tijd? Bij herhaling blijkt uit onderzoek dat ouders de oorspronkelijke identiteit van de school steeds minder belangrijk vinden. De af stand van huis naar school en de aangetroffen sfeer zijn doorslag gevend. De hoofdstromen in het bijzonder onderwijs laten al ja ren alle kinderen toe. Bijzonder onderwijs telt net zo veel allochtone kinderen als het openbaar onderwijs. Procen tueel telt het openbaar onder wijs er twee keer zoveel, gege ven de verhouding één-twee der de. Met uitzondering van de écht christelijke scholen ver dwijnt het godsdienstige steeds verder op de achtergrond. En als ouders het willen kunnen kinderen op de openbare school WONINGNOOD - De gemeen te Goes zal zich met een nota tot de minister van Wederop bouw en Volkshuisvesting en tot Gedeputeerde Staten wen den om met klem te verzoeken om meer bouwvolume voor Goes. De situatie op huisves- tingsgebied in de gemeente is onhoudbaar geworden. ATOOMPROEVEN - Proeven met atoombommen verstoren archeologisch onderzoek in Zweden. De Zweedse rijks dienst voor archeologisch on derzoek benut sinds kort een nieuwe methode om te bepalen hoe oud een voorwerp is: door te meten hoe snel in de vdj werpen aanwezig radioaci koolstof vergaat. Deze met! de is zeer nauwkeurig, mi wordt verstoord doordat inj meetruimte de hoeveelheid! dioactiviteit varieert doora bij gehouden atoompro RECHTER - Giste heeft de president van de ra! bank van Amsterdam deeet gewone vrouwelijke geïnstalleerd, J.H. F De president sprak i zijn vreugde uit dat de re benoeming van Nederlands^ ste vrouwelijke notaris op ij ze wijze navolging kreeg, De school van Zandstraat anno 2005 is de samenleving in het klein. Reden voor Rob Limper, directeur van de Vereniging voor Openbaar Onderwijs om te pleiten voor een spoedige ontzuiling van het onder wijsbestel. foto Peter Nicolai al jaren godsdienstig en huma nistisch vormingsonderwijs vol gen. Respect Tijd dus voor 'school', zonder openbaar, katholiek, protes tants-christelijk, islamitisch of wat dan ook er voor. De samen leving is sinds de jaren zestig ook niet meer in dergelijke hok jes onderverdeeld. Onderwijs be reid kinderen voor op de samen leving. De meeste scholen, zeker de openbare, zijn de samenleving in het klein. Als je in het dage lijks leven als volwassene om gaat met iedereen, zelfs vaak zonder dat je eikaars achter grond weet of hoeft te weten, waarom gebeurt dat dan niet op school? Respect voor andersden kenden leer je door met elkaar om te gaan, door over verschil len met elkaar te praten, door begrip voor elkaar te krijgen. Het is vanzelfsprekend dat je daarmee op school begint. Jong geleerd, oud gedaan. School is daarvoor dé oplossing. School waar iedereen naartoe kan en waar in het onderwijs programma aandacht is voor de genoemde verschillen. Rob Limper is directeur van de Vereniging voor Openbaar Onder wijs Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax: (0113)315669 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax: (0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-m Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax:(0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454651 Fax: (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 tot 17.00 uur Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving acceplgt: per maand: 19,95 n.v.t per kwartaal: 58,00 60,25 per jaar: €222.50 226,50 Voor toezending per post geldleen toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maandvotfK einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v. lezersservice. Postbus 31,4460 AA Goes Losse nummers per stuk. maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag: 1,75 Alle bedragen zijn inclusief 6% Bin Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgf* overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NVenwOT de Regelen voor het Advertenliewe»11 Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113)315555 Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax: (0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjes)! Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord-en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to Business/OnroersM!" Tel: (076)5312277 Fax: (076)5312274 Internet: www.pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een I (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren c ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u zersservice. Postbus 31. 4460 AA Goes. jgener-concem. Ot t wordt gebn***5 u relevante diensari^ ons zorgvuldigs^ schriftelijk melden R - Behoort tot WGGGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 4