;c
e Poel blijft voor
uto toegankelijk
Gemeenten geen partij voor Prorail
exclusief
Reformatorische
scholen mogelijk
weg uit Kapelle
ff ff f!
yro li
PZC
Feest voor recycling vrienden
erschapsbestuurder wil wegen aanpassen
irdo Mulders
het beste
UW viert zestigste verjaardag
Geen trekkende schaapskuddes
Slootwater gestolen in Rilland
Greep uit kassa in Kapelle
mededeling
zeeuwse almanak
Feest
*0113-315649
tul
tie@pzc.nl
AA Goes
jxploitatie:
^Midden-Zeeland: 0113-315520;
laanderen: 0114-372770;
,020-4562500.
dag 24 maart 2005
ook op uw sterkte
X leverbaar i
RUDY PROJECT
Trctimeally Cool Eyewear
dealer
FOCUS
NIEUWE BURG 9
OPT
MIDDELBURG
E K b.v.
TEL. 01 18-625310
editie Bevelanden-Tholen
ien van der Werf
ENZ AND - De Poel
igankelijk voor autover-
Ie tijdelijke afsluiting
jen in het gebied tussen
aszand. Goes en 's-Heer
kerke is geen voorproefje
[rmanente maatregelen,
it waterschapsbestuur-
randeHoef.
ckap Zeeuwse Eilanden
samenspraak met de
;wegafsluitingen afge-
in verband met de ver-
van het viaduct over
:bij 's-Heer Arendsker-
ïerkzaamheden zijn ge-
1 september dit jaar
2006. Het autoverkeer
-Heer Arendskerke en
i dan bij het viaduct
i één rijstrook gebruik-
Het fietsverkeer wordt
ld omgeleid.
riaduct
üsers zullen dus door De
[tijden en zonder maat-
Iwordt verwacht, dat
Itoverkeer zal toene-
spoorviaduct vormt
Si obstakel. Om sluip-
le drukste tijden van
tegen te gaan, worden
lp drie plekken in De
gen voor auto's afgeslo-
's-Heer Arendskerke
ssen Goes en Hein-
en bij 's-Heer Abtsker-
t wil, kan een onthef-
in. Niet alleen bewo-
De Poel, maar ook
grondeigenaren en andere econo
mische belanghebbenden. „En
ook mensen die kunnen aange
ven dat zij een goede reden heb
ben om toch over die wegen te
rijden", meldt waterschapsbe
stuurder Van de Hoef. Wie zon
der ontheffing over de wegen
rijdt tussen 7.00 en 9.00 uur en
13.00 en 18.00 uur, kan een boe
te verwachten van 95 euro.
De maatregelen zijn tijdelijk en
zullen dat ook blijven. Van alles
en nog wat is al geprobeerd om
autoverkeer door De Poel te ont
moedigen, vooral tussen Goes
en Heinkenszand. Niets werkte.
Wegversmallingen werden door
tegenstanders weggehaald. Een
doseerinstallatie hielp, herin
nert Van de Hoef zich. Het aan
tal autobewegingen daalde van
2.000 tot 1.200 per dag, maar de
doseerinstallatie was technisch
niet in de orde.
Van de Hoef zegt geleerd te heb
ben van die ervaringen. „Met
drempels of 60-kilometerbor-
den kom je er niet. Je moet we
gen zo inrichten dat automobi
listen uit zichzelf minder hard
gaan rijden of worden ontmoe
digd om polderwegen te ne
men."
Om dat te bereiken wil de water
schapsbestuurder plattelands
wegen versmallen, (meer) be
planting in de bermen direct
langs de wegen aanbrengen en
de bermen niet meer over de vol
le breedte maaien. Door wegen
in De Poel zo opnieuw in te rich
ten, denkt Van de Hoef niet al
leen het sluipverkeer tegen te
gaan, maar ook de cultuurhisto
rische waarde van het gebied te
vergroten.
Wil De Poel 'van nature' auto-
luw worden, dan moet er op de
A58 bij Heinkenszand een op
en afrit komen, realiseert Van
de Hoef zich. Bij de verbreding
van de Sloeweg wordt dit meege
nomen. In kannen en kruiken is
het plan nog niet. Rijkswater
staat wil vanwege de doorstro
ming zo min mogelijk afslagen
op rijkswegen. „Als er één bij
komt, moet er ook één af", weet
Van de Hoef.
Ricardo Mulders van ba-
De Eendracht in Hans-
fan het beste voorlezen
schoolkinderen uit de
helderegio. Tijdens de
wedstrijden in brede
j Symfonie in Goes
het spannendst, het
ibt en het rustigste te
lezen.
iAdvertentie
wond vanaf 17.30 uur
Surinaams
hravosoep, en roti
-ui keuze vegetarisch)
ho en lapis
•-30 of €10,00
itarisch menu)
weren: 0118-886 866
uvond 19.30-20.30 uur
Popmuziek
quiz
11,l'rd:tg 26 maart
"00-12.00 uur
^"tatie nieuwe boek
lohanna Kruit
'pgwaakt aan zee
in De Directiekamer
De 20e eeuw van drie
generaties
ijarzon Morel
kkijk ook onz.e website
^drukken j m idddburg. fl I
Leerkrachten en leerlingen van basisschool De Moolhoek in Kapelle maken kunstwerken van oude verpakkingen en keukenrollen.
door Leoni van de Schraaf
KAPELLE - Zitten, luisteren en aanteke
ningen maken? Ho maar. Leerlingen uit
groep acht van basisschool De Moolhoek
in Kapelle moeten woensdagochtend zelf
aan de slag. Theodoor Braaksma komt ze
les geven over afval. „Na afloop ben ik
helemaal bekaf."
Even na half negen komt de vuilniswa
gen met veel lawaai aan bij de school.
Braaksma en zijn 'recyclingvakmannen'
gooien hoge ogen bij de 23 verraste leer
lingen. Vrolijk springt hij van de wagen
af. „Recyclingvrienden, we gaan er een
feest van maken!Meteen zet hij de scho
lieren aan het werk. Iedereen krijgt een
feloranje hesje en een paar stevige hand
schoenen om in tien minuten tijd het
parkje achter de school op te ruimen.
Wanneer de groep bij een dichtbegroeid
bosje vol rommel komt, roept Braaksma:
„We hebben hier een paar aanvallers no
dig!" Vervolgens duikt hij met een paar
kinderen de bosjes in om de rotzooi te
verwijderen. Na deze wilde start gaat ie
dereen terug naar de klas en begint de
echte les. In anderhalf uur tijd legt
Braaksma uit dat afval niet bestaat.
„Wat voor de één geen waarde meer
heeft, kan voor een ander wel waardevol
zijn." Voor het tweede deel van de les
wordt de groep in tweeën gesplitst. Een
deel gaat kunstwerken maken van oude
verpakkingen, wc- en keukenrollen. De
andere groep gaat computers demonte
ren. Alle meisjes kiezen voor het knutse
len. Melissa maakt van een emmertje en
aluminiumfolie een bloem waarin een
kaarsje kan drijven. Ze vindt de les pri
ma: „Je leert over de natuur en over wat
je wel en niet moet doen." Niet alle leer
lingen zijn zo gretig. Sven: „Het knutse
len is leuk, maar al dat praten is saai."
foto Willem Mieras
Miguel is druk bezig met het demonteren
van een computer. Hij is wel enthousiast.
„Ik heb nog nooit eerder zoiets uit elkaar
gehaald."Lerares Jozien Borgmeijer is
vooral te spreken over hoe Braaksma
met de leerlingen omgaat. „Knap hoe hij
de leerlingen weet te boeien."
Braaksma, acteur van beroep, houdt zich
al 25 jaar bezig met afval. Zo'n vijf jaar
geleden richtte hij Bureau Natuur Avon
tuur op, dat is gespecialiseerd in afval-
en recyclinglessen en voorlichting.
De afvalles op De Moolhoek was de laat
ste in Kapelle, alle zeven basisscholen
zijn al bezocht door Braaksma.
Goes en Kapelle hebben de
stoute schoenen aangetrok
ken. De twee gemeenten
zijn tot actie overgegaan te
gen spoorwegbeheerder Pro
rail. De Raad van State
moest hen eerst dwingen.
Goes en Kapelle reageren
nu ook nog verdeeld.
door Harmen van der Werf
GOES - Van spoorlawaai is in
Zeeland sprake sinds de eerste
treinen rond 1875 van Roosen
daal naar Vlissingen reden. De
personentreinen zijn sindsdien
veel stiller geworden en ze rij
den op gezette tijden. Dat went.
Met goederentreinen ligt dat an
ders. Die komen op de vreemd
ste momenten voorbij en ook 's
nachts.
Toch had bijna niemand proble
men met het goederenvervoer
op de Zeeuwse spoorlijn. Zoveel
treinen reden er niet. Verschil
lende bewoners van de Stations
straat in Kapelle weigerden en
kele jaren zelfs mee te doen aan
een isolatieprogramma voor
hun woningen. Ze leefden al zo
lang aan het spoor. Ze waren ge
wend aan het lawaai en dat viel
ook wel mee.
Achteraf schijnen de weigeraars
spijt gekregen te hebben, nadat
rederij Cobelfret in mei 2003
een autoterminal opende in Vlis-
singen-Oost en met autotreinen
ging rijden. Het aantal goederen
wagons op de Zeeuwse lijn ver
zesvoudigde in 2003 ten opzich
te van de periode 2000 tot en
met 2002. Het gemiddeld aantal
wagons dat dagelijks passeert,
steeg van ruim vijftig naar drie
honderd.
Al snel leidde dit tot weerstand
onder aanwonenden van het
spoor. Niet de eersten de besten
kwamen in actie. Peter Gruij-
ters uit 's-Heer Arendskerke,
ex-burgemeester en -dijkgraaf,
en de in de mediawereld gepokt
en gemazelde Theo Richel uit
Kapelle zjtten de schouders on
der een actiegroep, de Belangen
vereniging Aanwonenden Spoor
(BAS). De Zuid-Bevelandse ge
meenten waar de Zeeuwse spoor
lijn doorheen loopt, hebben dat
geweten.
Wat ze zeker in eerste instantie
aan deskundigheid misten, zat
wel bij de BAS en bij de bewo
ner van het stationsgebouw van
Kapelle, Rinus Ortelee. Hij trok
analyse
als eerste, nog voor de BAS, ten
strijde bij de Raad van State. In
een zaak aangespannen door Or
telee kreeg Kapelle half april
2004 het lid op de neus. Het
Haagse rechtscollege bepaalde
dat niet het ministerie van
Vrom de bevoegde instantie is
om spoorhinder aan te pakken,
zoals Kapelle steeds had volge
houden, maar de gemeente. Ka
pelle moest er vanaf dat mo
ment voor zorgen dat Prorail
zich aan de wet ging houden en
een vergunning zou vragen voor
de extra treinen. Voor Kapelle
was de kwestie nauwelijks te be
happen. Prorail is een machtige
tegenpartij en was niet van zins
in te gaan op de eisen van een in
dividuele gemeente. Kapelle
sloeg de handen ineen met Rei-
merswaal, Goes en de provincie,
maar nog steeds was Prorail
niet echt tot actie te vermur
wen.
De spoorwegbeheerder wilde
uiteindelijk wel een proef met
raildempers doen, meebetalen
aan woningisolatie en de goede
rentreinen in de bebouwde kom
langzamer laten rijden, zestig in
plaats van tachtig of negentig ki
lometer per uur.
Voor de BAS was dit niet vol
doende. De actiegroep eiste dat
de gemeenten Prorail aan de
wet zouden houden en tot hand
having zouden overgaan, zoals
de actiegroep officieel had ge
vraagd. Opnieuw moest de Raad
van State eraan te pas komen en
GOES - De afdeling Goes van de Unie van Vrijwilligers
(UW), bestaat zestig jaar. In 1945 begon de club als Unie
van Vrouwelijke Vrijwilligers, maar al snel kwamen er
mannen bij die hun vrijwillige steentje wilden bijdragen.
De feestelijke jubileumviering op 27 april in de Mythe in
Goes, is dan ook allang geen damesaangelegenheid meer.
Na een korte jaarvergadering en een woordje van de
hoogstnoodzakelijke sprekers, is het de beurt aan Adrie
Oosterling, die conferences en liedjes zal brengen. De le
den worden vervolgens getracteerd op een gezellige
avond met een koud buffet.
KATS - Burgemeester en wethouders van Noord-Beve
land hebben een proef met trekkende schaapskuddes in
Kats, Colijnsplaat en Kortgene afgewezen.
Het idee kwam uit het eigen ambtelijk apparaat. T. Ver
min, coördinator van het cluster openbare werken, vond
het wel aardig om een schapenhouder uit Kats met een
vrij forse kudde schapen langs dijken in de drie plaatsen
te laten trekken. Dat zou weer eens wat anders zijn dan
een grote trekker die met veel geraas langs de dijken
rijdt.
Het college vindt het een sympathiek idee, maar ziet prak
tische bezwaren. Zo zou de verkeersveiligheid in gevaar
komen door al die loslopende schapen en zouden mensen
zich kunnen gaan ergeren aan de uitwerpselen van de die
ren.
RILLAND - De politie heeft dinsdagavond een man be
keurd omdat hij in de buurt van de Zuidhof in Rilland,
twintig kubieke meter water uit de sloot had gehaald. De
man zei het water nodig te hebben bij het herstel van een
rioolleiding. Ontrekking van oppervlaktewater is zonder
vergunning verboden. De politie handhaaft met dergelij
ke bekeuringen de Verordening Waterhuishouding Zee
land van 2002.
KAPELLE - Een man heeft maandag een greep gedaan
uit de kassa van een winkel aan de Biezelingsestraat in
Kapelle. Hij kocht eerst iets en rekende gewoon af. Daar
na wilde hij geld wisselen. Hij kreeg een biljet van de
caissière en griste een stapel bankbiljetten uit de kassa.
De caissière pakte de stapel vast en trok net zolang totdat
de dief losliet en wegging. De winkelmedewerkster heeft
niet alle briefjes kunnen redden: bij het natellen bleek
dat de kassa een paar honderd euro's mist.
De politie stelt een onderzoek in.
door Harmen van der Werf
KAPELLE - De reformatori
sche scholen voor speciaal on
derwijs Eben Haëzer en Samuel
vertrekken mogelijk uit Kapel
le. Ook nieuwbouw in Kapelle is
nog mogelijk.
Het plan was eerst de scholen
voor speciaal onderwijs die in
Kapelle gevestigd zijn aan de
Coxtraat en Bruëlisstraat, aan
de Coxstraat te concentreren.
De samenvoeging is de gemeen
te Kapelle echter te duur. Die
kost, aldus wethouder J. Hersel-
man (WD, onderwijs), al met al
1,5 miljoen euro, terwijl er vol
gens de bekostigingsregels maar
1,05 miljoen euro beschikbaar
is. Het schoolbestuur was bereid
200.000 euro bij te dragen, de
rest (250.000 euro) zou van de ge
meente moeten komen. Hersel-
man vindt dat veel.
Het ligt volgens Herselman voor
de hand een nieuwbouwlocatie
voor de scholen te zoeken, ook
omdat de vestiging aan de Cox
straat in een woonwijk staat.
Veel leerlingen komen met bus
jes. „Dat verkeer is ongewenst
in een woonwijk", stelt Hersel
man.
Adviseur
Oud-burgemeester A. Verbree
van Reimerswaal is inmiddels
door het schoolbestuur inge
huurd als adviseur. Alles ligt
volgens hem nog open. Uitbrei
ding aan de Coxstraat en nieuw
bouw in Kapelle, in de toekom
stige wijk Zuidhoek bij Biezelin-
ge, behoren tot de mogelijkhe
den.
Verbree sluit echter ook niet uit
dat de school uit Kapelle ver
trekt. Hij wil niet vertellen met
welke andere gemeente wordt
gesproken. Verbree verwacht
binnen anderhalve maand meer
duidelijkheid.
(Advertentie)
die oordeelde twee weken gele
den dat de gemeenten op de ver
zoeken van BAS moesten reage
ren. De gemeente Reimerswaal
deed dat - heel slim - vlak voor
de zitting van de Raad van Sta
te. Zij legde de eis van BAS ter
zijde. Omdat Prorail deze week
opeens liet weten toch niet lang
zamer te gaan rijden, besloten
Goes en Kapelle wel op te tre
den. Maar Goes wil dat de snel
heidsbeperking de hele dag gaat
gelden en Kapelle alleen van
23.00 tot 7.00 uur.
De gemeenten hadden het Pro
rail niet eenvoudiger kunnen
maken. Wie een gevecht wil win
nen, moet de rijen gesloten hou
den. Kapelle, Reimerswaal en
Goes hebben dat verzuimd. Het
ministerie van Vrom neemt in
april hun taak over. Prorail
krijgt dan wellicht echt tegen
spel, ook al valt de overlast in
Zeeland in vergelijking met an
dere spoortrajecten in Neder
land, zoals door Delft, nog altijd
reuze mee.
In verband met Goede Vrijdag
sluiten onze kantoren op 25
maart om 16.00 uur. Op tweede
paasdag, 28 maart zijn al onze
kantoren gesloten. De redactie
blijft bereikbaar op: 06 54267107.
Alle medewerkers van de PZC
wensen u vrolijk Pasen.
het alfabet van Zeeland
Arjaan uit Temeuzen kan er
met gespeelde verontwaardi
ging over praten, over de on
bedwingbare neiging van zijn
broer elke gebeurtenis aan te
grijpen om een feestje te bou
wen. „De zot. Er hoeft maar 't
minste of geringste te gebeu
ren of hij komt met een krat
bier aanzetten. Niet dat ik er
vies van ben, maar toch!"
Laatst deed zich weer zoiets
onbenulligs voor en jawel,
daar sleepte zijn broer dus
ook weer een krat naar bin
nen.
Arjaan de dag erna tegen ge
amuseerde collega's: „Wer
kelijk alles is reden voor
een feestje! Zelfs de verjaar
dag van z'n schoenveters
viert-ie!"