;c e Poel blijft voor uto toegankelijk Gemeenten geen partij voor Prorail exclusief Reformatorische scholen mogelijk weg uit Kapelle ff ff f! yro li PZC Feest voor recycling vrienden erschapsbestuurder wil wegen aanpassen irdo Mulders het beste UW viert zestigste verjaardag Geen trekkende schaapskuddes Slootwater gestolen in Rilland Greep uit kassa in Kapelle mededeling zeeuwse almanak Feest *0113-315649 tul tie@pzc.nl AA Goes jxploitatie: ^Midden-Zeeland: 0113-315520; laanderen: 0114-372770; ,020-4562500. dag 24 maart 2005 ook op uw sterkte X leverbaar i RUDY PROJECT Trctimeally Cool Eyewear dealer FOCUS NIEUWE BURG 9 OPT MIDDELBURG E K b.v. TEL. 01 18-625310 editie Bevelanden-Tholen ien van der Werf ENZ AND - De Poel igankelijk voor autover- Ie tijdelijke afsluiting jen in het gebied tussen aszand. Goes en 's-Heer kerke is geen voorproefje [rmanente maatregelen, it waterschapsbestuur- randeHoef. ckap Zeeuwse Eilanden samenspraak met de ;wegafsluitingen afge- in verband met de ver- van het viaduct over :bij 's-Heer Arendsker- ïerkzaamheden zijn ge- 1 september dit jaar 2006. Het autoverkeer -Heer Arendskerke en i dan bij het viaduct i één rijstrook gebruik- Het fietsverkeer wordt ld omgeleid. riaduct üsers zullen dus door De [tijden en zonder maat- Iwordt verwacht, dat Itoverkeer zal toene- spoorviaduct vormt Si obstakel. Om sluip- le drukste tijden van tegen te gaan, worden lp drie plekken in De gen voor auto's afgeslo- 's-Heer Arendskerke ssen Goes en Hein- en bij 's-Heer Abtsker- t wil, kan een onthef- in. Niet alleen bewo- De Poel, maar ook grondeigenaren en andere econo mische belanghebbenden. „En ook mensen die kunnen aange ven dat zij een goede reden heb ben om toch over die wegen te rijden", meldt waterschapsbe stuurder Van de Hoef. Wie zon der ontheffing over de wegen rijdt tussen 7.00 en 9.00 uur en 13.00 en 18.00 uur, kan een boe te verwachten van 95 euro. De maatregelen zijn tijdelijk en zullen dat ook blijven. Van alles en nog wat is al geprobeerd om autoverkeer door De Poel te ont moedigen, vooral tussen Goes en Heinkenszand. Niets werkte. Wegversmallingen werden door tegenstanders weggehaald. Een doseerinstallatie hielp, herin nert Van de Hoef zich. Het aan tal autobewegingen daalde van 2.000 tot 1.200 per dag, maar de doseerinstallatie was technisch niet in de orde. Van de Hoef zegt geleerd te heb ben van die ervaringen. „Met drempels of 60-kilometerbor- den kom je er niet. Je moet we gen zo inrichten dat automobi listen uit zichzelf minder hard gaan rijden of worden ontmoe digd om polderwegen te ne men." Om dat te bereiken wil de water schapsbestuurder plattelands wegen versmallen, (meer) be planting in de bermen direct langs de wegen aanbrengen en de bermen niet meer over de vol le breedte maaien. Door wegen in De Poel zo opnieuw in te rich ten, denkt Van de Hoef niet al leen het sluipverkeer tegen te gaan, maar ook de cultuurhisto rische waarde van het gebied te vergroten. Wil De Poel 'van nature' auto- luw worden, dan moet er op de A58 bij Heinkenszand een op en afrit komen, realiseert Van de Hoef zich. Bij de verbreding van de Sloeweg wordt dit meege nomen. In kannen en kruiken is het plan nog niet. Rijkswater staat wil vanwege de doorstro ming zo min mogelijk afslagen op rijkswegen. „Als er één bij komt, moet er ook één af", weet Van de Hoef. Ricardo Mulders van ba- De Eendracht in Hans- fan het beste voorlezen schoolkinderen uit de helderegio. Tijdens de wedstrijden in brede j Symfonie in Goes het spannendst, het ibt en het rustigste te lezen. iAdvertentie wond vanaf 17.30 uur Surinaams hravosoep, en roti -ui keuze vegetarisch) ho en lapis •-30 of €10,00 itarisch menu) weren: 0118-886 866 uvond 19.30-20.30 uur Popmuziek quiz 11,l'rd:tg 26 maart "00-12.00 uur ^"tatie nieuwe boek lohanna Kruit 'pgwaakt aan zee in De Directiekamer De 20e eeuw van drie generaties ijarzon Morel kkijk ook onz.e website ^drukken j m idddburg. fl I Leerkrachten en leerlingen van basisschool De Moolhoek in Kapelle maken kunstwerken van oude verpakkingen en keukenrollen. door Leoni van de Schraaf KAPELLE - Zitten, luisteren en aanteke ningen maken? Ho maar. Leerlingen uit groep acht van basisschool De Moolhoek in Kapelle moeten woensdagochtend zelf aan de slag. Theodoor Braaksma komt ze les geven over afval. „Na afloop ben ik helemaal bekaf." Even na half negen komt de vuilniswa gen met veel lawaai aan bij de school. Braaksma en zijn 'recyclingvakmannen' gooien hoge ogen bij de 23 verraste leer lingen. Vrolijk springt hij van de wagen af. „Recyclingvrienden, we gaan er een feest van maken!Meteen zet hij de scho lieren aan het werk. Iedereen krijgt een feloranje hesje en een paar stevige hand schoenen om in tien minuten tijd het parkje achter de school op te ruimen. Wanneer de groep bij een dichtbegroeid bosje vol rommel komt, roept Braaksma: „We hebben hier een paar aanvallers no dig!" Vervolgens duikt hij met een paar kinderen de bosjes in om de rotzooi te verwijderen. Na deze wilde start gaat ie dereen terug naar de klas en begint de echte les. In anderhalf uur tijd legt Braaksma uit dat afval niet bestaat. „Wat voor de één geen waarde meer heeft, kan voor een ander wel waardevol zijn." Voor het tweede deel van de les wordt de groep in tweeën gesplitst. Een deel gaat kunstwerken maken van oude verpakkingen, wc- en keukenrollen. De andere groep gaat computers demonte ren. Alle meisjes kiezen voor het knutse len. Melissa maakt van een emmertje en aluminiumfolie een bloem waarin een kaarsje kan drijven. Ze vindt de les pri ma: „Je leert over de natuur en over wat je wel en niet moet doen." Niet alle leer lingen zijn zo gretig. Sven: „Het knutse len is leuk, maar al dat praten is saai." foto Willem Mieras Miguel is druk bezig met het demonteren van een computer. Hij is wel enthousiast. „Ik heb nog nooit eerder zoiets uit elkaar gehaald."Lerares Jozien Borgmeijer is vooral te spreken over hoe Braaksma met de leerlingen omgaat. „Knap hoe hij de leerlingen weet te boeien." Braaksma, acteur van beroep, houdt zich al 25 jaar bezig met afval. Zo'n vijf jaar geleden richtte hij Bureau Natuur Avon tuur op, dat is gespecialiseerd in afval- en recyclinglessen en voorlichting. De afvalles op De Moolhoek was de laat ste in Kapelle, alle zeven basisscholen zijn al bezocht door Braaksma. Goes en Kapelle hebben de stoute schoenen aangetrok ken. De twee gemeenten zijn tot actie overgegaan te gen spoorwegbeheerder Pro rail. De Raad van State moest hen eerst dwingen. Goes en Kapelle reageren nu ook nog verdeeld. door Harmen van der Werf GOES - Van spoorlawaai is in Zeeland sprake sinds de eerste treinen rond 1875 van Roosen daal naar Vlissingen reden. De personentreinen zijn sindsdien veel stiller geworden en ze rij den op gezette tijden. Dat went. Met goederentreinen ligt dat an ders. Die komen op de vreemd ste momenten voorbij en ook 's nachts. Toch had bijna niemand proble men met het goederenvervoer op de Zeeuwse spoorlijn. Zoveel treinen reden er niet. Verschil lende bewoners van de Stations straat in Kapelle weigerden en kele jaren zelfs mee te doen aan een isolatieprogramma voor hun woningen. Ze leefden al zo lang aan het spoor. Ze waren ge wend aan het lawaai en dat viel ook wel mee. Achteraf schijnen de weigeraars spijt gekregen te hebben, nadat rederij Cobelfret in mei 2003 een autoterminal opende in Vlis- singen-Oost en met autotreinen ging rijden. Het aantal goederen wagons op de Zeeuwse lijn ver zesvoudigde in 2003 ten opzich te van de periode 2000 tot en met 2002. Het gemiddeld aantal wagons dat dagelijks passeert, steeg van ruim vijftig naar drie honderd. Al snel leidde dit tot weerstand onder aanwonenden van het spoor. Niet de eersten de besten kwamen in actie. Peter Gruij- ters uit 's-Heer Arendskerke, ex-burgemeester en -dijkgraaf, en de in de mediawereld gepokt en gemazelde Theo Richel uit Kapelle zjtten de schouders on der een actiegroep, de Belangen vereniging Aanwonenden Spoor (BAS). De Zuid-Bevelandse ge meenten waar de Zeeuwse spoor lijn doorheen loopt, hebben dat geweten. Wat ze zeker in eerste instantie aan deskundigheid misten, zat wel bij de BAS en bij de bewo ner van het stationsgebouw van Kapelle, Rinus Ortelee. Hij trok analyse als eerste, nog voor de BAS, ten strijde bij de Raad van State. In een zaak aangespannen door Or telee kreeg Kapelle half april 2004 het lid op de neus. Het Haagse rechtscollege bepaalde dat niet het ministerie van Vrom de bevoegde instantie is om spoorhinder aan te pakken, zoals Kapelle steeds had volge houden, maar de gemeente. Ka pelle moest er vanaf dat mo ment voor zorgen dat Prorail zich aan de wet ging houden en een vergunning zou vragen voor de extra treinen. Voor Kapelle was de kwestie nauwelijks te be happen. Prorail is een machtige tegenpartij en was niet van zins in te gaan op de eisen van een in dividuele gemeente. Kapelle sloeg de handen ineen met Rei- merswaal, Goes en de provincie, maar nog steeds was Prorail niet echt tot actie te vermur wen. De spoorwegbeheerder wilde uiteindelijk wel een proef met raildempers doen, meebetalen aan woningisolatie en de goede rentreinen in de bebouwde kom langzamer laten rijden, zestig in plaats van tachtig of negentig ki lometer per uur. Voor de BAS was dit niet vol doende. De actiegroep eiste dat de gemeenten Prorail aan de wet zouden houden en tot hand having zouden overgaan, zoals de actiegroep officieel had ge vraagd. Opnieuw moest de Raad van State eraan te pas komen en GOES - De afdeling Goes van de Unie van Vrijwilligers (UW), bestaat zestig jaar. In 1945 begon de club als Unie van Vrouwelijke Vrijwilligers, maar al snel kwamen er mannen bij die hun vrijwillige steentje wilden bijdragen. De feestelijke jubileumviering op 27 april in de Mythe in Goes, is dan ook allang geen damesaangelegenheid meer. Na een korte jaarvergadering en een woordje van de hoogstnoodzakelijke sprekers, is het de beurt aan Adrie Oosterling, die conferences en liedjes zal brengen. De le den worden vervolgens getracteerd op een gezellige avond met een koud buffet. KATS - Burgemeester en wethouders van Noord-Beve land hebben een proef met trekkende schaapskuddes in Kats, Colijnsplaat en Kortgene afgewezen. Het idee kwam uit het eigen ambtelijk apparaat. T. Ver min, coördinator van het cluster openbare werken, vond het wel aardig om een schapenhouder uit Kats met een vrij forse kudde schapen langs dijken in de drie plaatsen te laten trekken. Dat zou weer eens wat anders zijn dan een grote trekker die met veel geraas langs de dijken rijdt. Het college vindt het een sympathiek idee, maar ziet prak tische bezwaren. Zo zou de verkeersveiligheid in gevaar komen door al die loslopende schapen en zouden mensen zich kunnen gaan ergeren aan de uitwerpselen van de die ren. RILLAND - De politie heeft dinsdagavond een man be keurd omdat hij in de buurt van de Zuidhof in Rilland, twintig kubieke meter water uit de sloot had gehaald. De man zei het water nodig te hebben bij het herstel van een rioolleiding. Ontrekking van oppervlaktewater is zonder vergunning verboden. De politie handhaaft met dergelij ke bekeuringen de Verordening Waterhuishouding Zee land van 2002. KAPELLE - Een man heeft maandag een greep gedaan uit de kassa van een winkel aan de Biezelingsestraat in Kapelle. Hij kocht eerst iets en rekende gewoon af. Daar na wilde hij geld wisselen. Hij kreeg een biljet van de caissière en griste een stapel bankbiljetten uit de kassa. De caissière pakte de stapel vast en trok net zolang totdat de dief losliet en wegging. De winkelmedewerkster heeft niet alle briefjes kunnen redden: bij het natellen bleek dat de kassa een paar honderd euro's mist. De politie stelt een onderzoek in. door Harmen van der Werf KAPELLE - De reformatori sche scholen voor speciaal on derwijs Eben Haëzer en Samuel vertrekken mogelijk uit Kapel le. Ook nieuwbouw in Kapelle is nog mogelijk. Het plan was eerst de scholen voor speciaal onderwijs die in Kapelle gevestigd zijn aan de Coxtraat en Bruëlisstraat, aan de Coxstraat te concentreren. De samenvoeging is de gemeen te Kapelle echter te duur. Die kost, aldus wethouder J. Hersel- man (WD, onderwijs), al met al 1,5 miljoen euro, terwijl er vol gens de bekostigingsregels maar 1,05 miljoen euro beschikbaar is. Het schoolbestuur was bereid 200.000 euro bij te dragen, de rest (250.000 euro) zou van de ge meente moeten komen. Hersel- man vindt dat veel. Het ligt volgens Herselman voor de hand een nieuwbouwlocatie voor de scholen te zoeken, ook omdat de vestiging aan de Cox straat in een woonwijk staat. Veel leerlingen komen met bus jes. „Dat verkeer is ongewenst in een woonwijk", stelt Hersel man. Adviseur Oud-burgemeester A. Verbree van Reimerswaal is inmiddels door het schoolbestuur inge huurd als adviseur. Alles ligt volgens hem nog open. Uitbrei ding aan de Coxstraat en nieuw bouw in Kapelle, in de toekom stige wijk Zuidhoek bij Biezelin- ge, behoren tot de mogelijkhe den. Verbree sluit echter ook niet uit dat de school uit Kapelle ver trekt. Hij wil niet vertellen met welke andere gemeente wordt gesproken. Verbree verwacht binnen anderhalve maand meer duidelijkheid. (Advertentie) die oordeelde twee weken gele den dat de gemeenten op de ver zoeken van BAS moesten reage ren. De gemeente Reimerswaal deed dat - heel slim - vlak voor de zitting van de Raad van Sta te. Zij legde de eis van BAS ter zijde. Omdat Prorail deze week opeens liet weten toch niet lang zamer te gaan rijden, besloten Goes en Kapelle wel op te tre den. Maar Goes wil dat de snel heidsbeperking de hele dag gaat gelden en Kapelle alleen van 23.00 tot 7.00 uur. De gemeenten hadden het Pro rail niet eenvoudiger kunnen maken. Wie een gevecht wil win nen, moet de rijen gesloten hou den. Kapelle, Reimerswaal en Goes hebben dat verzuimd. Het ministerie van Vrom neemt in april hun taak over. Prorail krijgt dan wellicht echt tegen spel, ook al valt de overlast in Zeeland in vergelijking met an dere spoortrajecten in Neder land, zoals door Delft, nog altijd reuze mee. In verband met Goede Vrijdag sluiten onze kantoren op 25 maart om 16.00 uur. Op tweede paasdag, 28 maart zijn al onze kantoren gesloten. De redactie blijft bereikbaar op: 06 54267107. Alle medewerkers van de PZC wensen u vrolijk Pasen. het alfabet van Zeeland Arjaan uit Temeuzen kan er met gespeelde verontwaardi ging over praten, over de on bedwingbare neiging van zijn broer elke gebeurtenis aan te grijpen om een feestje te bou wen. „De zot. Er hoeft maar 't minste of geringste te gebeu ren of hij komt met een krat bier aanzetten. Niet dat ik er vies van ben, maar toch!" Laatst deed zich weer zoiets onbenulligs voor en jawel, daar sleepte zijn broer dus ook weer een krat naar bin nen. Arjaan de dag erna tegen ge amuseerde collega's: „Wer kelijk alles is reden voor een feestje! Zelfs de verjaar dag van z'n schoenveters viert-ie!"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 31