Moeilijke tijden voor 't Nest
lanny Vera wil iets meer rocken
Helikopter meet
200 km dijken in
Zws-Vlaanderen
ZIEK ZORG
My Generation speelt muziek
sixties zo authentiek mogelijk
19
bij nader inzien
nst
donderdag 24 maart 2005
Joe fit blijft de Zeeuwse
^gezondheidszorg onder de
i^agse bezuinigingen? De PZC
Éent de stand van zaken in de
euwse zorg. Vandaag: hoe een
iiiiculiere stichting het hoofd bo
awater probeert te houden.
ffRob Paardekam
'aagse bezuinigingen treffen stich
ting't Nest niet. Er is nog nooit
Sl gekomen vanuit onze politieke
ofdstad. De huur van bewoners en
ienvaii mensen en af en toe van de
$,daar moeten Albert en Lidi van
stuitKruiningen het mee doen.
techtpaar verhuisde zo'n negen
irgeleden naar Kruiningen, waar ze
selop het idee voor stichting
fet kwamen. Ze bieden onder meer
üelijke hulp aan jonge mensen.
kunnen jongeren zijn die uit de
ichiatrie of uit een verslavingskli-
ikkomen, maar nog niet op zichzelf
§en wonen, maar ook mensen die
scheiden zijn, thuis een conflict heb-
üoffinanciële problemen hebben.
(naam 't Nest zegt het al: het is de
dueling dat de jongeren, pak hem
tussen de achttien en dertig jaar
■.na verloop van tijd weer uitvlie-
Ongeveer twee jaar mogen ze ver
donder de vleugels van Albert
üdi.De opvang verloopt in het al-
in drie fasen. Eerst komen de
^behoevende jongeren in één van
tsee kamers in het huis van Albert
iidi terecht en draaien ze mee in
[gezin. Daarna is er plek in het ap-
isnent op de bovenverdieping en
pze iets meer vrijheid. Een der-
sap is het verhuizen naar het uit
iSdaterende pand aan de Markt in
aingen, dat Albert en Lidi heb-
saangekocht. Daar genieten ze nog
svrijheid, al blijft er altijd sprake
•begeleiding.
paar jaar geleden kon het
ïïiingse echtpaar met de huur die
imgeren betalen goed uit de kosten
sen. „Maar alles is de laatste jaren
atzettend duur geworden", zegt
„Dat het heel moeilijk is gewor
De zijmuur van het pand van 't Nest wordt aangepakt door de woningcorporatie, maar voor de rest moet de stichting het geld zelf vinden.
foto Willem Mieras
den. De huren verhogen om wat meer
armslag te krijgen, is geen optie, want
de mensen die we opvangen, hebben
vaak niet veel te besteden. Iemand
heeft weieens geopperd om ze een per
soongebonden budget te laten aanvra
gen, maar daar gaat veel te veel tijd in
zitten." Onlangs werd de stichting ge
confronteerd met de mededeling dat
ze voor de drie ruime studio's die ze
beneden in het pand aan de Markt
heeft gemaakt, een gebruiksvergun
ning nodig heeft. Om die te krijgen,
moet er een brandmeldinstallatie ko
men. „Die kost wel vijfduizend euro",
zegt Albert. „Dan komen daar nog de
leges bij die we moeten betalen voor
het aanvragen van de vergunning en
moeten we jaarlijks kosten blijven ma
ken voor die installatie."
Het gevolg is dat Albert en Lidi de
zaak hebben stilgelegd, al wordt één
van de drie studio's wel bewoond door
een jonge vrouw en haar kindje. „Die
kunnen we echt niet boven zetten",
zegt Albert. „De kamers daar zijn veel
te klein voor hun tweeën."
De vier kamers op de bovenverdieping
worden wel bewoond. Onder meer
door twintiger Frank, die van Albert
te horen heeft gekregen dat hij onder
hand eens op zoek moet naar een an
der onderkomen, omdat hij al enkele
jaren bij 't Nest zit. „Ik vind het jam
mer dat ik weg moet", zegt hij. „Het is
hier erg gezellig."
Dat is precies wat Albert en zijn
vrouw ervaren. Lidi: „Ze vinden het
wel gezellig en kunnen altijd een be
roep op ons doen, dus waarom zouden
ze weggaan?" Toch zit er niets anders
op, want er moet plaats gemaakt wor
den voor nieuwe mensen.
Het pand aan de Markt moet aan de
buitenkant flink worden opgeknapt.
Dat gebeurt in fasen, want zoals ge
zegd kunnen Albert en Lidi het finan
cieel maar net bolwerken. Het dak
gaat er misschien deze zomer af, maar
de aanpak van de zijmuur kan nog
even duren. Hij is nu ingepakt met
plastic en hout. Geen fraai gezicht.
„Mensen spreken ons daarover aan",
zegt Lidi. „Maar het is niet onze ver
antwoordelijkheid. Het is er zo uit ko
men te zien toen de woningcorporatie
anderhalf jaar geleden het pand er
naast heeft gesloopt. Zij hebben be
loofd op termijn voor een nieuwe
muur te zorgen." Daar hoeven Albert
en Lidi dus geen kosten voor te ma
ken, maar er blijft genoeg over. Er zijn
in en buiten Nederland misschien best
subsidieverstrekkers die wat geld over
hebben voor 't Nest, maar Albert en
Lidi, die het sowieso al druk genoeg
hebben, weten niet waar ze aan moe
ten kloppen. „Dus als iemand direc
teur van 't Nest wil worden en zijn ei
gen salaris en die subsidies binnen
kan halen, is hij welkom", zegt Al-
bert."
door Eugène Verstraeten
TERNEUZEN - Als de weersom
standigheden het toelaten, wor
den de dijken die zich achter de
Zeedijk in Zeeuws-Vlaanderen
bevinden na Pasen op een voor
Zeeland unieke wijze ingeme
ten; met een helikopter.
De firma Fugro-Inpark uit Leid-
schendam doet dit in opdracht
van het waterschap Zeeuws-
Vlaanderen met een speciaal
voor dit doel ontwikkeld sys
teem.
Vier dagen lang zal een helikop
ter op ongeveer 80 meter hoogte
vliegen met een snelheid van
zo'n 60 kilometer per uur. Met
gespecialiseerde apparatuur
wordt de 200 km lange waterke
ring 3-dimensionaal opgemeten
en in kaart gebracht.
Het totale project van inmeten
en karteren van de dijken kost
het waterschap ruim 191.000 eu
ro. Als het karwei in eigen be
heer zouden worden uitgevoerd,
zouden de kosten echter bijna
vier keer zo hoog liggen. De ople
vering van de verwerkte gege
vens, in de vorm van een compu
termodel, zal half september
plaatsvinden.
Bewoners van huizen in de na
bijheid van de dijken kunnen tij
dens het inmeten geconfron
teerd worden met enige geluidso
verlast door het laag overvlie
gen van de helikopter.
Het waterschap heeft de wette
lijke taak de waterkering op vei
ligheid te toetsen. Om dit te kun
nen doen moeten de dijken eerst
worden ingemeten. De toetsing
houdt onder andere ingewikkel
de berekeningen in die ideaal
door computers kunnen worden
uitgevoerd.
Hiervoor moet het waterschap
wel over een 3-dimensionaal mo
del van de dijk beschikken. Van
de bijna 80 km lange primaire
waterkering (zeewering) heeft
het waterschap al een dergelijk
model, van de regionale waterke
ring (de achterliggende dijken)
niet.
Wanneer het waterschap een
landmeter het veld in zou sturen
om de dijk in te meten en deze
gegevens vervolgens op kantoor
zouden worden verwerkt, zou
het computermodel van de regio
nale waterkering pas in 2009 be
schikbaar zijn. Door het inzet
ten van de helikopter is het com
putermodel al in september van
dit jaar klaar.
Sinds enkele jaren heeft de fir
ma Figaro-Inpark een speciaal
systeem ontwikkeld om onder
andere waterkeringen snel en
nauwkeurig vanuit de lucht op
te meten, het zogenaamde
FIL-MAP-systeem.
Onder de helikopter hangen
twee laserscanners die door mid
del van laserstralen punten op
de grond inmeten. Door het me
ten van de teruggekaatste ener
gie wordt de afstand van de heli
kopter tot het punt op de grond
bepaald. Omdat de positie van
de helikopter door middel van
een GAS-systeem bekend is,
kan vervolgens een exact 3-di-
mensionaal model van het aard
oppervlak worden gemaakt.
Scanners
Naast de twee laserscanners
worden vanuit de helikopter per
manent videobeelden en foto's
van de aarde gemaakt. Deze
beelden geven informatie over
wat men meet, bijvoorbeeld een
woning, boom, weg of water
loop. De gegevens zijn nodig om
een driedimensionaal computer
model van de waterkering te ma
ken. Op grond daarvan kunnen
berekeningen gemaakt worden
voor de wettelijk vereiste veilig-
heidstoppen van de dijken.
De metingen waren eigenlijk al
twee weken geleden gepland,
maar moesten vanwege de
sneeuw uitgesteld worden.
De expositie van Guido Metsers in de
Grote Kerk van Veere wordt zaterdag
geopend en niet maandag, zoals abusie
velijk gemeld in de expositie-agenda
van de uitbijlage.
Mburger brengt nieuwe cd in eigen beheer uit
M Bosboom
ÖELBURG - Hij had wei-
te wachten op een
maatschappij die toehapt.
gt Danny Vera zijn
Red,Hold on a while, heie
eigen beheer uit. „Het
Igewoon gebeuren."
^er-songwriter uit Middel-
skende enkele jaren gele-
acontract bij platenmaat-
ifij Universal. Die bracht
63 For the light in your
at Het debuutalbum werd
jptvangen en de single 'My
ssion' bereikte de eerste
in de Turkse hitparade,
lestatie die hij vorig jaar
aide met 'Innocence'. Vera
pok genomineerd voor een
in de categorie 'Beste
Mest nationaal'.
Sal vond het commerciële
echter onvoldoende om
averder te gaan. „Platen-
jijen gooien arties-
ade muur en kijken wie
tplakken", blikt Vera te-
tbleef dus niet plakken."
Adat artiesten meer tijd
imoeten krijgen om zich
i. „Het eerste album
ijvoorbeeld, de Red Hot
)ers deed ook niets."
Wes in Turkije baat hem
in. „Het verkoopt daar
dereen downloadt er mu
lo sturen me zelfs e-mails.
inny, We konden je niet
'op Kazaa. Kun je ons
Pamp3'tje sturen.' Het is
je een schoenenzaak
a alle klanten komen je
jatten. Iedereen denkt
ivan de platenmaatschap-
j&len, maar ze pakken
Vera vertrouwt op zijn ei-
^nen. „Je moet nooit op-
tenzij iedereen zegt: het
leuk. Maar als je twee
5P nummer één hebt ge-
voor een Edison geno-
dbent geweest, dan ben
'blijkbaar niet de enige
'leuk vindt."
(«enten
^pte daarom zijn spaar-
"ij elkaar en investeerde
A hij had in een nieuw al-
zoals hij vorig jaar ook
'beheer een professione-
van een concert in het
6® Arsenaaltheater uit-
•Het is een werkwijze die
m wel ligt. „Ik ben een
Danny Vera over zijn samenwerking met Hershei Yatovitz, de gitarist van Chris Isaak, een van zijn gro
te voorbeelden: „Als ik zeventig ben en ik word in mijn rolstoel naar buiten in het zonnetje gereden,
dan kan ik nog steeds denken: te gek." foto Lex de Meester
controlfreak. Ik had wel kunnen
gaan leuren bij platenmaat
schappijen, maar nu heb ik het
helemaal op mijn manier ge
daan. Met het resultaat ben ik
heel blij. Er zit van alles in, veel
emotie."
Het nieuwe album is wat stevi
ger dan zijn debuut-cd. „Ik wil
de iets meer rocken. Live speel
den we wel up-temponummers,
maar op For the light in your
eyes was ik toch vooral de sin-
ger-songwriter. Dat was ook het
probleem. Zalen of festivals die
alleen afgingen op het album,
vonden het te soft."
Vera nam zelf de productie van
Hold on a while voor zijn reke
ning, samen met Walter Calbo,
de toetsenist van zijn begelei
dingsband. Ook kreeg hij hulp
van Hershei Yatovitz, de gitarist
van Chris Isaak, een van zijn
grote voorbeelden. Het contact
werd gelegd via twee Ameri
kaanse fans die een concert van
Isaak in Las Vegas bezochten.
Vera had hun zijn cd meegege
ven, met daarop zijn mailadres
en het verzoek zijn volgende al
bum te produceren.
Geintje
„Het was vooral een geintje. Ik
dacht: dan stuurt hij misschien
wel een mailtje terug. Tot mijn
verbazing kreeg een enkele we
ken later een reactie. 'Ik wil je
graag helpen bij je volgende al
bum.' Het is echt geweldig als
zo iemand met je wil samenwer
ken. Als ik zeventig ben en ik
word in mijn rolstoel naar bui
ten in het zonnetje gereden, dan
kan ik nog steeds denken: te
gek."
Vera stuurde enkele nummers
op, waarop Yatovitz reageerde
en suggesties gaf voor verbete
ringen. „Amerikanen hebben
toch een andere invalshoek bij
muziek. Die voelen precies aan
wat mensen aanspreekt. Het is
niet zo dat ik de nummers met
een aanpas, maar je merkt wel
dat ze gelijk hebben."
Op het titelnummer speelt Yato
vitz ook mee. Het doet veel aan
Chris Isaak denken, door het gi
taarspel maar ook door de ma
nier waarop Vera het zingt.
„Het is niet zo dat ik hem wil ko
piëren, maar als je zo'n liedje
schrijft, dan vraagt het erom."
Vet
Over het nummer waren, in de
ruwe versie, aanvankelijk grote
twijfels. „De rest van de band
vond dat er niet zo veel gebeur
de. Nu heet het hele album zo!
Ik krijg maar geen genoeg van
het gitaarspel van die gast. Het
zijn maar drie, vier akkoorden,
alleen bas, drums, gitaar en syn
thesizer, maar hij klinkt zó vet."
Vera was niet bereid om conces
sies te doen aan het geluid. Dat
betekende onder meer dat de
blazers niet uit een synthesizer
komen, maar dat daarvoor The
Amstel Homs zijn ingeschakeld.
„Ik gebruik wel synthesizers, de
nieuwste technologie zelfs, voor
al voor van die rare freaky ge
luidjes."
Horrorfilm
De afwisseling is groot op het al
bum, van rockers zoals 'Lay you
down' en 'Get it how u want it'
tot diverse ballads. Met de
Vlaamse zangeres Nancy Cas-
teele, die al jaren in Nashville
woont, nam Vera het duet 'Lea
ving Gently' op. Samen met
Troy Verges, eerder verantwoor
delijk voor 'My confession',
schreef hij 'It's still you'. „Een
te gek nummer." Ook 'Innocen
ce' ontbreekt niet. Een van zijn
eigen favorieten is 'Veins', waar
een voortdurende dreiging in zit
die uiteindelijk tot een bombas
tische uitbarsting komt. „Het is
een nummer als een horror
film."
Veel mensen die meewerkten
aan het album, zijn zondag ook
bij de presentatie ervan. „We
staan met vijftien man op het po
dium", zegt Vera. Hij wil er, zo
als altijd, weer een show van ma
ken. „Het blijft muziek, enter
tainment. Ik vind dat er ook al
tijd iets te zien moet zijn. Daar
om heb ik een mooi pak aan en
sta niet, zoals veel bands, in m'n
gewone kloffie te spelen. Dat
vind ik een belediging van het
publiek."
Danny Vera, Hold on a while. De
cd wordt zondag 27 maart gepre
senteerd in het Arsenaaltheater in
Vlissingen. Aanvang: 20.30 uur.
My Generation, met (vlnr) Sip Nobel, Peter Wessel, Karin de Koek, Rob van Akkeren, Dick Hoitsma en
Daniel Postma. foto Willem Mieras
door Rolf Bosboom
MIDDELBURG - De Walcherse
sixtiesband My Generation be
staat al enkele jaren, maar ope
reerde tot dusverre enigszins in
de luwte. „Nu zijn we klaar
voor het grotere werk en gaan
we er echt tegenaan."
De groep bestaat uit Daniel
Postma (basgitaar), Dick Hoits
ma (zang, gitaar), Karin de
Koek (zang), Peter Wessel (gi
taar), Rob van Akkeren (drums)
en Sip Nobel (toetsen). Ze ken
den elkaar deels van eerdere
bands, zoals Fireman Cook, Se
cret en Dreams Die First.
Enkele jaren geleden besloten
Hoitsma en Wessel een nieuwe
groep te beginnen. Dat initiatief
leek aanvankelijk dood te bloe
den totdat tweeënhalf jaar gele
den een aantal andere mensen
werd gevonden en de huidige sa
menstelling van My Generation
ontstond.
De naam, een onmiskenbare ver
wijzing naar The Who, verraadt
al veel over het repertoire. „Ons
uitgangspunt is: strictly six
ties", zegt Wessel. „Dat is niet
willekeurig, want daar liggen
onze roots."
„De eerste anderhalf jaar heb
ben we vooral hard gewerkt aan
ons repertoire."
Dat bevat veel klassiekers, zoals
'Ruby Tuesday', 'Paint it black',
'Mustang Sally' en 'Gloria',
maar ook 'Ben ik te min' en 'Ik
heb geen zin om op te staan'.
„Het streven is dat het publiek
tachtig, negentig procent van de
nummers herkent. Soms zijn ze
niet eens op single verschenen,
maar ze zitten wel in het collec
tieve geheugen."
My Generation streeft ernaar de
nummers zo authentiek moge
lijk weer te geven. „Dat kost
tijd, want anders wordt het een
simplificatie", zegt Hoitsma.
„Als je de plaat probeert na te
spelen, frustreer je jezelf enorm,
want dat is een momentopna
me", vult Wessel aan. „Wij pro
beren ons af te wagen hoe de ori
ginele band het destijds live
heeft gespeeld. Dat geluid wil
len we neerzetten."
De muziek spreekt een groot pu
bliek aan, heeft de groep ge
merkt. „Nostalgie is er altijd",
verklaart Wessel. „Maar kom je
in een café met alleen maar jon
geren, dan kunnen we wel inpak
ken."
Het blijft vooralsnog bij covers.
„Maar misschien dat we over
een tijdje zo zijn ingespeeld dat
we zelf iets maken. Het Kula
Shaker-idee."
Inmiddels beschikt My Genera
tion over een heuse manager:
Harry Bongers. Mede door zijn
inzet is de agenda de komende
maanden flink volgeboekt, te be
ginnen met twee optredens ko
mend weekeinde.
De lol van het samen spelen,
staat voorop. „Wat we horen is:
'Jullie zijn misschien niet de bes
te muzikanten, maar wel een ge
weldige band.' Het publiek ziet
dat we er echt plezier in hebben.
We hebben wel eens in een café
gespeeld met zeven man die aan
de bar hingen, maar toch had
den we een geweldige avond."
Concert: My Generation, zaterdag
26 maart, café De Biet, Zierikzee
(Paaspop), 17.00 uur. Zondag 27
maart, café 't Schuttershof, Middel
burg, 20.00 uur.