Moeilijke tijden voor 't Nest lanny Vera wil iets meer rocken Helikopter meet 200 km dijken in Zws-Vlaanderen ZIEK ZORG My Generation speelt muziek sixties zo authentiek mogelijk 19 bij nader inzien nst donderdag 24 maart 2005 Joe fit blijft de Zeeuwse ^gezondheidszorg onder de i^agse bezuinigingen? De PZC Éent de stand van zaken in de euwse zorg. Vandaag: hoe een iiiiculiere stichting het hoofd bo awater probeert te houden. ffRob Paardekam 'aagse bezuinigingen treffen stich ting't Nest niet. Er is nog nooit Sl gekomen vanuit onze politieke ofdstad. De huur van bewoners en ienvaii mensen en af en toe van de $,daar moeten Albert en Lidi van stuitKruiningen het mee doen. techtpaar verhuisde zo'n negen irgeleden naar Kruiningen, waar ze selop het idee voor stichting fet kwamen. Ze bieden onder meer üelijke hulp aan jonge mensen. kunnen jongeren zijn die uit de ichiatrie of uit een verslavingskli- ikkomen, maar nog niet op zichzelf §en wonen, maar ook mensen die scheiden zijn, thuis een conflict heb- üoffinanciële problemen hebben. (naam 't Nest zegt het al: het is de dueling dat de jongeren, pak hem tussen de achttien en dertig jaar ■.na verloop van tijd weer uitvlie- Ongeveer twee jaar mogen ze ver donder de vleugels van Albert üdi.De opvang verloopt in het al- in drie fasen. Eerst komen de ^behoevende jongeren in één van tsee kamers in het huis van Albert iidi terecht en draaien ze mee in [gezin. Daarna is er plek in het ap- isnent op de bovenverdieping en pze iets meer vrijheid. Een der- sap is het verhuizen naar het uit iSdaterende pand aan de Markt in aingen, dat Albert en Lidi heb- saangekocht. Daar genieten ze nog svrijheid, al blijft er altijd sprake •begeleiding. paar jaar geleden kon het ïïiingse echtpaar met de huur die imgeren betalen goed uit de kosten sen. „Maar alles is de laatste jaren atzettend duur geworden", zegt „Dat het heel moeilijk is gewor De zijmuur van het pand van 't Nest wordt aangepakt door de woningcorporatie, maar voor de rest moet de stichting het geld zelf vinden. foto Willem Mieras den. De huren verhogen om wat meer armslag te krijgen, is geen optie, want de mensen die we opvangen, hebben vaak niet veel te besteden. Iemand heeft weieens geopperd om ze een per soongebonden budget te laten aanvra gen, maar daar gaat veel te veel tijd in zitten." Onlangs werd de stichting ge confronteerd met de mededeling dat ze voor de drie ruime studio's die ze beneden in het pand aan de Markt heeft gemaakt, een gebruiksvergun ning nodig heeft. Om die te krijgen, moet er een brandmeldinstallatie ko men. „Die kost wel vijfduizend euro", zegt Albert. „Dan komen daar nog de leges bij die we moeten betalen voor het aanvragen van de vergunning en moeten we jaarlijks kosten blijven ma ken voor die installatie." Het gevolg is dat Albert en Lidi de zaak hebben stilgelegd, al wordt één van de drie studio's wel bewoond door een jonge vrouw en haar kindje. „Die kunnen we echt niet boven zetten", zegt Albert. „De kamers daar zijn veel te klein voor hun tweeën." De vier kamers op de bovenverdieping worden wel bewoond. Onder meer door twintiger Frank, die van Albert te horen heeft gekregen dat hij onder hand eens op zoek moet naar een an der onderkomen, omdat hij al enkele jaren bij 't Nest zit. „Ik vind het jam mer dat ik weg moet", zegt hij. „Het is hier erg gezellig." Dat is precies wat Albert en zijn vrouw ervaren. Lidi: „Ze vinden het wel gezellig en kunnen altijd een be roep op ons doen, dus waarom zouden ze weggaan?" Toch zit er niets anders op, want er moet plaats gemaakt wor den voor nieuwe mensen. Het pand aan de Markt moet aan de buitenkant flink worden opgeknapt. Dat gebeurt in fasen, want zoals ge zegd kunnen Albert en Lidi het finan cieel maar net bolwerken. Het dak gaat er misschien deze zomer af, maar de aanpak van de zijmuur kan nog even duren. Hij is nu ingepakt met plastic en hout. Geen fraai gezicht. „Mensen spreken ons daarover aan", zegt Lidi. „Maar het is niet onze ver antwoordelijkheid. Het is er zo uit ko men te zien toen de woningcorporatie anderhalf jaar geleden het pand er naast heeft gesloopt. Zij hebben be loofd op termijn voor een nieuwe muur te zorgen." Daar hoeven Albert en Lidi dus geen kosten voor te ma ken, maar er blijft genoeg over. Er zijn in en buiten Nederland misschien best subsidieverstrekkers die wat geld over hebben voor 't Nest, maar Albert en Lidi, die het sowieso al druk genoeg hebben, weten niet waar ze aan moe ten kloppen. „Dus als iemand direc teur van 't Nest wil worden en zijn ei gen salaris en die subsidies binnen kan halen, is hij welkom", zegt Al- bert." door Eugène Verstraeten TERNEUZEN - Als de weersom standigheden het toelaten, wor den de dijken die zich achter de Zeedijk in Zeeuws-Vlaanderen bevinden na Pasen op een voor Zeeland unieke wijze ingeme ten; met een helikopter. De firma Fugro-Inpark uit Leid- schendam doet dit in opdracht van het waterschap Zeeuws- Vlaanderen met een speciaal voor dit doel ontwikkeld sys teem. Vier dagen lang zal een helikop ter op ongeveer 80 meter hoogte vliegen met een snelheid van zo'n 60 kilometer per uur. Met gespecialiseerde apparatuur wordt de 200 km lange waterke ring 3-dimensionaal opgemeten en in kaart gebracht. Het totale project van inmeten en karteren van de dijken kost het waterschap ruim 191.000 eu ro. Als het karwei in eigen be heer zouden worden uitgevoerd, zouden de kosten echter bijna vier keer zo hoog liggen. De ople vering van de verwerkte gege vens, in de vorm van een compu termodel, zal half september plaatsvinden. Bewoners van huizen in de na bijheid van de dijken kunnen tij dens het inmeten geconfron teerd worden met enige geluidso verlast door het laag overvlie gen van de helikopter. Het waterschap heeft de wette lijke taak de waterkering op vei ligheid te toetsen. Om dit te kun nen doen moeten de dijken eerst worden ingemeten. De toetsing houdt onder andere ingewikkel de berekeningen in die ideaal door computers kunnen worden uitgevoerd. Hiervoor moet het waterschap wel over een 3-dimensionaal mo del van de dijk beschikken. Van de bijna 80 km lange primaire waterkering (zeewering) heeft het waterschap al een dergelijk model, van de regionale waterke ring (de achterliggende dijken) niet. Wanneer het waterschap een landmeter het veld in zou sturen om de dijk in te meten en deze gegevens vervolgens op kantoor zouden worden verwerkt, zou het computermodel van de regio nale waterkering pas in 2009 be schikbaar zijn. Door het inzet ten van de helikopter is het com putermodel al in september van dit jaar klaar. Sinds enkele jaren heeft de fir ma Figaro-Inpark een speciaal systeem ontwikkeld om onder andere waterkeringen snel en nauwkeurig vanuit de lucht op te meten, het zogenaamde FIL-MAP-systeem. Onder de helikopter hangen twee laserscanners die door mid del van laserstralen punten op de grond inmeten. Door het me ten van de teruggekaatste ener gie wordt de afstand van de heli kopter tot het punt op de grond bepaald. Omdat de positie van de helikopter door middel van een GAS-systeem bekend is, kan vervolgens een exact 3-di- mensionaal model van het aard oppervlak worden gemaakt. Scanners Naast de twee laserscanners worden vanuit de helikopter per manent videobeelden en foto's van de aarde gemaakt. Deze beelden geven informatie over wat men meet, bijvoorbeeld een woning, boom, weg of water loop. De gegevens zijn nodig om een driedimensionaal computer model van de waterkering te ma ken. Op grond daarvan kunnen berekeningen gemaakt worden voor de wettelijk vereiste veilig- heidstoppen van de dijken. De metingen waren eigenlijk al twee weken geleden gepland, maar moesten vanwege de sneeuw uitgesteld worden. De expositie van Guido Metsers in de Grote Kerk van Veere wordt zaterdag geopend en niet maandag, zoals abusie velijk gemeld in de expositie-agenda van de uitbijlage. Mburger brengt nieuwe cd in eigen beheer uit M Bosboom ÖELBURG - Hij had wei- te wachten op een maatschappij die toehapt. gt Danny Vera zijn Red,Hold on a while, heie eigen beheer uit. „Het Igewoon gebeuren." ^er-songwriter uit Middel- skende enkele jaren gele- acontract bij platenmaat- ifij Universal. Die bracht 63 For the light in your at Het debuutalbum werd jptvangen en de single 'My ssion' bereikte de eerste in de Turkse hitparade, lestatie die hij vorig jaar aide met 'Innocence'. Vera pok genomineerd voor een in de categorie 'Beste Mest nationaal'. Sal vond het commerciële echter onvoldoende om averder te gaan. „Platen- jijen gooien arties- ade muur en kijken wie tplakken", blikt Vera te- tbleef dus niet plakken." Adat artiesten meer tijd imoeten krijgen om zich i. „Het eerste album ijvoorbeeld, de Red Hot )ers deed ook niets." Wes in Turkije baat hem in. „Het verkoopt daar dereen downloadt er mu lo sturen me zelfs e-mails. inny, We konden je niet 'op Kazaa. Kun je ons Pamp3'tje sturen.' Het is je een schoenenzaak a alle klanten komen je jatten. Iedereen denkt ivan de platenmaatschap- j&len, maar ze pakken Vera vertrouwt op zijn ei- ^nen. „Je moet nooit op- tenzij iedereen zegt: het leuk. Maar als je twee 5P nummer één hebt ge- voor een Edison geno- dbent geweest, dan ben 'blijkbaar niet de enige 'leuk vindt." («enten ^pte daarom zijn spaar- "ij elkaar en investeerde A hij had in een nieuw al- zoals hij vorig jaar ook 'beheer een professione- van een concert in het 6® Arsenaaltheater uit- •Het is een werkwijze die m wel ligt. „Ik ben een Danny Vera over zijn samenwerking met Hershei Yatovitz, de gitarist van Chris Isaak, een van zijn gro te voorbeelden: „Als ik zeventig ben en ik word in mijn rolstoel naar buiten in het zonnetje gereden, dan kan ik nog steeds denken: te gek." foto Lex de Meester controlfreak. Ik had wel kunnen gaan leuren bij platenmaat schappijen, maar nu heb ik het helemaal op mijn manier ge daan. Met het resultaat ben ik heel blij. Er zit van alles in, veel emotie." Het nieuwe album is wat stevi ger dan zijn debuut-cd. „Ik wil de iets meer rocken. Live speel den we wel up-temponummers, maar op For the light in your eyes was ik toch vooral de sin- ger-songwriter. Dat was ook het probleem. Zalen of festivals die alleen afgingen op het album, vonden het te soft." Vera nam zelf de productie van Hold on a while voor zijn reke ning, samen met Walter Calbo, de toetsenist van zijn begelei dingsband. Ook kreeg hij hulp van Hershei Yatovitz, de gitarist van Chris Isaak, een van zijn grote voorbeelden. Het contact werd gelegd via twee Ameri kaanse fans die een concert van Isaak in Las Vegas bezochten. Vera had hun zijn cd meegege ven, met daarop zijn mailadres en het verzoek zijn volgende al bum te produceren. Geintje „Het was vooral een geintje. Ik dacht: dan stuurt hij misschien wel een mailtje terug. Tot mijn verbazing kreeg een enkele we ken later een reactie. 'Ik wil je graag helpen bij je volgende al bum.' Het is echt geweldig als zo iemand met je wil samenwer ken. Als ik zeventig ben en ik word in mijn rolstoel naar bui ten in het zonnetje gereden, dan kan ik nog steeds denken: te gek." Vera stuurde enkele nummers op, waarop Yatovitz reageerde en suggesties gaf voor verbete ringen. „Amerikanen hebben toch een andere invalshoek bij muziek. Die voelen precies aan wat mensen aanspreekt. Het is niet zo dat ik de nummers met een aanpas, maar je merkt wel dat ze gelijk hebben." Op het titelnummer speelt Yato vitz ook mee. Het doet veel aan Chris Isaak denken, door het gi taarspel maar ook door de ma nier waarop Vera het zingt. „Het is niet zo dat ik hem wil ko piëren, maar als je zo'n liedje schrijft, dan vraagt het erom." Vet Over het nummer waren, in de ruwe versie, aanvankelijk grote twijfels. „De rest van de band vond dat er niet zo veel gebeur de. Nu heet het hele album zo! Ik krijg maar geen genoeg van het gitaarspel van die gast. Het zijn maar drie, vier akkoorden, alleen bas, drums, gitaar en syn thesizer, maar hij klinkt zó vet." Vera was niet bereid om conces sies te doen aan het geluid. Dat betekende onder meer dat de blazers niet uit een synthesizer komen, maar dat daarvoor The Amstel Homs zijn ingeschakeld. „Ik gebruik wel synthesizers, de nieuwste technologie zelfs, voor al voor van die rare freaky ge luidjes." Horrorfilm De afwisseling is groot op het al bum, van rockers zoals 'Lay you down' en 'Get it how u want it' tot diverse ballads. Met de Vlaamse zangeres Nancy Cas- teele, die al jaren in Nashville woont, nam Vera het duet 'Lea ving Gently' op. Samen met Troy Verges, eerder verantwoor delijk voor 'My confession', schreef hij 'It's still you'. „Een te gek nummer." Ook 'Innocen ce' ontbreekt niet. Een van zijn eigen favorieten is 'Veins', waar een voortdurende dreiging in zit die uiteindelijk tot een bombas tische uitbarsting komt. „Het is een nummer als een horror film." Veel mensen die meewerkten aan het album, zijn zondag ook bij de presentatie ervan. „We staan met vijftien man op het po dium", zegt Vera. Hij wil er, zo als altijd, weer een show van ma ken. „Het blijft muziek, enter tainment. Ik vind dat er ook al tijd iets te zien moet zijn. Daar om heb ik een mooi pak aan en sta niet, zoals veel bands, in m'n gewone kloffie te spelen. Dat vind ik een belediging van het publiek." Danny Vera, Hold on a while. De cd wordt zondag 27 maart gepre senteerd in het Arsenaaltheater in Vlissingen. Aanvang: 20.30 uur. My Generation, met (vlnr) Sip Nobel, Peter Wessel, Karin de Koek, Rob van Akkeren, Dick Hoitsma en Daniel Postma. foto Willem Mieras door Rolf Bosboom MIDDELBURG - De Walcherse sixtiesband My Generation be staat al enkele jaren, maar ope reerde tot dusverre enigszins in de luwte. „Nu zijn we klaar voor het grotere werk en gaan we er echt tegenaan." De groep bestaat uit Daniel Postma (basgitaar), Dick Hoits ma (zang, gitaar), Karin de Koek (zang), Peter Wessel (gi taar), Rob van Akkeren (drums) en Sip Nobel (toetsen). Ze ken den elkaar deels van eerdere bands, zoals Fireman Cook, Se cret en Dreams Die First. Enkele jaren geleden besloten Hoitsma en Wessel een nieuwe groep te beginnen. Dat initiatief leek aanvankelijk dood te bloe den totdat tweeënhalf jaar gele den een aantal andere mensen werd gevonden en de huidige sa menstelling van My Generation ontstond. De naam, een onmiskenbare ver wijzing naar The Who, verraadt al veel over het repertoire. „Ons uitgangspunt is: strictly six ties", zegt Wessel. „Dat is niet willekeurig, want daar liggen onze roots." „De eerste anderhalf jaar heb ben we vooral hard gewerkt aan ons repertoire." Dat bevat veel klassiekers, zoals 'Ruby Tuesday', 'Paint it black', 'Mustang Sally' en 'Gloria', maar ook 'Ben ik te min' en 'Ik heb geen zin om op te staan'. „Het streven is dat het publiek tachtig, negentig procent van de nummers herkent. Soms zijn ze niet eens op single verschenen, maar ze zitten wel in het collec tieve geheugen." My Generation streeft ernaar de nummers zo authentiek moge lijk weer te geven. „Dat kost tijd, want anders wordt het een simplificatie", zegt Hoitsma. „Als je de plaat probeert na te spelen, frustreer je jezelf enorm, want dat is een momentopna me", vult Wessel aan. „Wij pro beren ons af te wagen hoe de ori ginele band het destijds live heeft gespeeld. Dat geluid wil len we neerzetten." De muziek spreekt een groot pu bliek aan, heeft de groep ge merkt. „Nostalgie is er altijd", verklaart Wessel. „Maar kom je in een café met alleen maar jon geren, dan kunnen we wel inpak ken." Het blijft vooralsnog bij covers. „Maar misschien dat we over een tijdje zo zijn ingespeeld dat we zelf iets maken. Het Kula Shaker-idee." Inmiddels beschikt My Genera tion over een heuse manager: Harry Bongers. Mede door zijn inzet is de agenda de komende maanden flink volgeboekt, te be ginnen met twee optredens ko mend weekeinde. De lol van het samen spelen, staat voorop. „Wat we horen is: 'Jullie zijn misschien niet de bes te muzikanten, maar wel een ge weldige band.' Het publiek ziet dat we er echt plezier in hebben. We hebben wel eens in een café gespeeld met zeven man die aan de bar hingen, maar toch had den we een geweldige avond." Concert: My Generation, zaterdag 26 maart, café De Biet, Zierikzee (Paaspop), 17.00 uur. Zondag 27 maart, café 't Schuttershof, Middel burg, 20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 19