Liszt had ook stille kant Henk Poort keert terug naar oude liefde angst voor er worden woensdag 23 maart 2005 n flaporen zijn veelbespro- jien. net als zijn rol van Siemen in de populai re Zaai. In zijn theater- Ijnma Strak buigt acteur baretier Joep Onderdelin- ;ch over plastische chirur- lextreme make-overs. [delinden wordt dit jaar het hoofdthema in '„Als je tegen de veertig ga je nadenken over wat Jilt. Veertig en verder? Ik jltijd graag een solopro- na willen maken. Waarin alles verantwoordelijk jat ik zelf moet verko- akelijk ben ik altijd al ge- zoekt afwisseling, ical, toneel, noem maar op. bepaald moment kreeg i rollen in jeugdproducties boden. Dat stempel wilde jrkomen. In de samenwer kt Paul de Leeuw kwam ichter dat ik grappig kon gerder zag ik mezelf nooit misch acteur. Meer als stil- ïvant." pinnend cabaretier dankt volle zalen aan zijn tv-be- ieid. Zaai heeft hem geen in gelegd. Bij de op- Joep waren de eerste woorden van postbode 'düüüsss...' Het ijs werd gebroken. „Natuurlijk, rettige binnenkomer", er- Jnderdelinden. „Maar het «bliek is zeer divers, van jtoud. Er komen ook men- imijn gezicht kennen van aturain-reclame en nog een theater van binnen gezien. Ik weet niet of spreis." weede programma Strak der persoonlijk. „Het gaat ce angst voor ouder wor- afvragen: is dit het nu of ik iets anders? Wil ik wel ikinderen?" eeft Onderdelinden er nóg ast van. „Ik sta wel anders leven dan voorheen. Ik et meer op alles ja en doe gen die ik leuk vind. Voor en carrière-move. Ik ben tor bezig." aj wel herkent is de zorg iet uiterlijk verval. „Bij naar de sportschool k ben niet fanatiek. Wat laten verbouwen? Mijn sschien, of de hangende laten wegwerken. n solo pleit ik ervoor om te make-overs voor bejaar- eiplicht in het ziekenfonds nemen. In de tijd dat ik mar Omgangskunde zou s, heb ik in een verpleegte- tage gelopen. Ik moest een •struise dame wassen. Als hekie was ik lang bezig Br tussen de huidplooien men. Als die overtollige nu strak getrokken zou dat zou veel tijd en ehelen. Ze willen toch be ien op de zorg?" upper raadt hem aan pil- slikken tegen kaalheid, nhammen Joep, dat kan a hij tegen me. Het raakt iarik onderneem geen ac- fe gebruik alleen Ni- me, dat is het. Net als ader." Marion Groenewoud krdelinden met Strak: van- Knsdag) in het Arsenaalthea- feingen. Aanvang 20.15 uur. ok komend weekein de staat in het teken van de passiemu ziek. De Cantorij der Basiliek uit Hulst laat vrijdagavond met Via Crucis de stille kant van Liszt horen. Zaterdag middag in de Grote Kerk in Veere speelt pianist Leen de Broekert Die Sieben letzten Worte des Erlösers am Kreu- ze van Haydn. Het gebruikelijke beeld van Franz Liszt is dat van de popster. Hij was de Robbie Willi ams van de negentiende eeuw. Liszt was de charismatische vir tuoos die het publiek overdon derde met razendsnel effectbe jag. Hij was de uitvinder van het soloconcert. Hij zag er goed uit, had een scherpe geest en een pianotechniek die niet voor ge wone stervelingen was wegge legd. Liszt wist van de flauwval lende vrouwen in het publiek, van de gevechten om de door hem achteloos op het podium ge gooide handschoenen. Liszt wist het en genoot. Toch getuigde hij van jongs af aan ook van een hang naar de kerk. In het door Liszt geschets te ideaalbeeld van religieuze mu ziek klonken nogal wat romanti sche idealen door. „Ze moet de voot, sterk en drastisch zijn, op een kolossale schaal het theater en de kerk met elkaar verbin den, tegelijkertijd dramatisch en gewijd, schitterend en een voudig, ceremonieel en serieus, vurig en vrij, stormachtig en kalm, transparant en emotio neel", zo schreef Liszt in 1934. Het bleek al met al nog niet zo eenvoudig om al deze tegenstrij digheden met elkaar te vereni gen. De kerk bleef lonken. In het be gin van de jaren zestig vestigde Liszt zich in Rome. Hij ontving zelfs de vier lagere, toenmalige wijdingen van het priester schap, die van deurwachter, lec- De Cantorij der Basiliek met dirigent Anton de Kort. tor, exorcist en acoliet. Hij be perkte zich vrijwel uitsluitend tot religieuze werken, ook al had het Vaticaan geen enkele in teresse in zijn muziek. Zijn com posities werden stiller en stiller. De late pianowerken zijn ont daan van elke virtuositeit en lo pen vooruit op wat in de muziek geschiedenis nog moet komen. Vrijdagavond klinkt onder lei ding van Anton de Kort in de Willibrordusbasiliek in Hulst de integrale versie van Via Crucis, Liszts prachtige verklanking van de veertien kruiswegstaties. Guido Naessens zingt de bari tonsolo en Michel Stas speelt de pianobegeleiding. Het stuk wordt voorafgegaan door liede ren van onder anderen Peter Be- noit en Charles Gounod. Er bestaat muziek die niet in woorden te vatten is. De Via Crusis hoort daarbij. Liszt liet zijn oorspronkelijke ideaal val len en koos voor eenvoud, kaal heid en lange stiltes. Het beluis teren van de Via Crucis is dan ook een indrukwekkende erva ring, juist omdat het de luiste raar zoveel de ruimte laat. Zwarte gordijnen Haydn moest een aantal woor den in instrumentale muziek zien te vatten. Zijn Sieben let zten Worte stammen uit 1786. Voor de kathedraal van het Spaanse Cadiz, die ieder jaar een oratorium liet produceren, schreef Haydn zeven langzame orkeststukken. Ze waren be doeld als tussenspelen voor de ceremoniële uitvoering van dat jaar. De hele kerk was behangen met zwarte gordijnen, slechts be licht door één grote lamp in het midden. De bisschop noemde de eerste van de zeven kruis woorden, hield daar een korte preek over en knielde vervol gens tien minuten voor het al taar. Dit deed hij bij elk van de zeven woorden en het was aan Haydn om die zeven meditatie ve momenten van muziek te voorzien. De componist was zo tevreden met het resultaat dat hij van het stuk zowel een versie voor strijk kwartet als een versie voor koor - onlangs nog gezongen door de oratoriumvereniging van Goes - maakte. Wie de versie voor piano schreef, is niet bekend. Wel neemt men aan dat Haydn de kladversie ervan heeft nageke ken en goedgekeurd. De Zeeuw se pianist Leen de Broekert kan daar alles over vertellen. Hij geeft vooraf een korte inleiding. Douwe Eisenga De Cantorij der Basiliek uit Hulst is te horen met de Via Crusis in de Willi brordusbasiliek van Hulst. De aan vang is om uur. Operette is niet achterhaald, meent Henk Poort. De Am sterdamse bariton is dolblij met zijn hoofdrol in Die lustige Wit- we waarmee hij door Nederland reist. Na vijftien jaar van opera en musical is hij weer terug bij deze andere oude liefde. Poort treedt op als gastsolist bij de staatsopera van Lodz. Hij heeft al in meer dan vijfentwin tig operettes gestaan. „Het is nu wel lang geleden dat ik mijn laatste operetterol zong. Het voelt weer heerlijk. Ik zing dan ook een geweldige rol: graaf Da- nilo, een flierefluiter en dat ver schaft mij de gelegenheid ple zier te maken met zes meiden." Danilo is de ambassadeur te Pa rijs van een fantasiestaatje dat aan de rand van het bankroet staat. Om het land te redden wordt hij gevraagd te trouwen met een oude vlam, de steenrij ke weduwe Hanna Glawari. Maar dat betekent dan wel het einde van Danilo's vrolijke vrij gezellenbestaan. Als Danilo daar toch wel wat voor blijkt te voelen en de vlam een groot vuur wordt, stuit het idee dat hij haar om het geld moet trou wen tegen de borst. Na de dood van Johann Strauss jr. was de première van de Wit- we in 1905 het begin van de tweede bloeiperiode van de Weense operette. De Witwe is rijk aan aangename muzikale stijlen. Dat Danilo een land ver tegenwoordigt dat ergens op de Balkan ligt, gaf de in Hongarije geboren Lehar het excuus voor melancholieke aria's als het Vil- jalied. De csardas geurt er als een pittige goulash en dat Dani lo de Parijse nachtclub Maxim's beschouwt als een soort hobby kamer, is reden tot muziek die bruist als champagne. Terwijl een Weense wals als Lip pen schweigen ook hier de ge droomde meeslepende basis vormt voor het uiten van de ge droomde allesverzengende lief de. En soms lijkt zelfs de musi cal zich al aan te kondigen. Als Danilo heeft Poort nogal wat illustere voorgangers als Rudolf Schock, Nicolai Gedda en natuurlijk Johannes Hees ters. „Maar over Heesters hoor je in Nederland niet veel meer. Hij is nu 101 en treedt in Duitsland nog steeds geregeld op. Onge looflijk." Allemaal tenoren, ter wijl Poort hoorbaar een bariton is. „Toch is dat niet zo gek. De partij is vooral geschikt voor een wat lagere tenor. Er zijn dus ook genoeg baritons die hem hebben gezongen: Marco Bakker, Ernst Daniël Smid en Bert Simhoffer." Allemaal klassieke zangers die ook opera en musical zingen. „Zelf heb ik dat ook altijd ge combineerd. Toen ik in de The Phantom of the Opera speelde, zong ik bij de Nationale Reiso pera Butterfly en Macbeth, maar ook Le nozze di Figaro en Rigoletto. Tegenwoordig zing ik het ene seizoen musical en daarna weer opera. Natuurlijk heb je veel operettes die weinig niveau heb ben. Maar Die lustige Witwe be hoort tot de top. Goed dat die weer wordt gespeeld." Hans Visser Die lustige Witwe door Staatsopera van Lodz/Stichting Internationale Operaproducties. Te zien morgen in stadsschouwburg De Maagd in Ber gen op Zoom, aanvang 20.15 uur. M.J. Polfliet uit Goes exposeert schil derijen in olieverf, overwegend van landschappen, in het verzorgingshuis Randhof in Goes. Tot 13 juni dage lijks overdag te bezichtigen. Het Marie Tak van Poortvliet Mu seum in Domburg presenteert een overzichtstentoonstelling van Antoi- ne Mes met ongeveer vijftig werken uit voornamelijk particulier bezit. De voorzitter van de Raad van Toezicht van het CBK Jan te Veldhuis verricht de opening zaterdag om 16 uur. De ex positie is te zien tot 6 juni, di t/m zo 13-17 uur, ook op feestdagen. In De Drukkery in Middelburg is een verkoopexpositie ingericht met werk van Antoine Mes. Te bezichtingen ma t/m za tijdens winkeltijden. Niels Lauer exposeert t/m 7 mei aqua rellen van molens op Walcheren in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg. Openingstijden: Goede Vrijdag 10.00-17.30 uur, Stille Zaterdag 10.00-13.00 uur, tweede paasdag ge sloten, verder: ma 17.30-21.00 uur, di t/m vrij 10-21 uur enza 10-13 uur. Mieke Wijnen exposeert t/m 28 april foto's in de centrale hal van de recht bank in Middelburg. Dagelijks te be zichtigen van 8.30-16.30 uur. Tranen van Carthago is een expositie van Guido Metsers in de Grote Kerk Veere. Voor de twaalf nissen van de kerk maakte hij deels nieuw werk en toont hij eerder gemaakte schilde ken, waarin de mens centraal staat. Veel werken zijn geïnspireerd op be zoeken aan historische plaatsen in Tu- tesië en het Magreggebied, onder meer Carthago. Lo van Driel verricht maandag om 11.00 uur de opening. Dagelijks te bezichtigen tot 14 juni, van 12.00-16.30 uur. De kunstroute Veere telt dit weekein de acht deelnemede kunstenaars. Ol io Feenstra toont beelden (Kaai 107), Mira Peters schilderijen (Kaai 57), Bi- anca Runge collages (Kapellestraat 9), Erica Mohrmann pastels en teke ningen (Kapellestraat 23,) Michiel Paalvast schilderijen (Oudestraat 20), Han v.d. Broeke botanische illustra ties en Dorothe Sybenga weefsels (Oudestraat 55), Elienne Veldkamp sculpturen (Wijngaardstraat 3) en Dorothe Sybenga is met weefsels te zien in de Fazantenlaan 4. Momenten in ritme is een expositie van Neeltje Flipse-Roelse in het Pol derhuis in Westkapelle. Het betreft ongeveer veertig foto's van gestileer de stillelevens uit de natuur, met na me strand en duin. Te bezichtigen tot 9 mei. Openingstijden tot 1 april: wo en do 13-17 uur, vrij t/m zo 11-17 uur, na 1 april dagelijks 10-18 uur. In het Zeeuws maritiem Muzeeum in Vlissingen is tot 12 juni de tentoon stelling Zeeuwse stukken, schatten uit particulier bezit te zien. De exposi tie is geordend rond de thema's: zee, land, en het grensgeval zee-land. Ope- nirfgstijden: ma t/m vrij 10-17 uur, za en zo 13-17 uur. De zee als inspiratiebron is een expo sitie in galerie het Oude Raadhuis in Burgh-Haamstede. Angela Fehrmann toont er schilderijen in olieverf, Klaashenk Blonk keramiek en Fred Hemmes acryl en gouaches. De ope ning is zaterdag om 15 uur. Te bezich tigen t/m 29 mei, do en vrij 13-17 uur, za 11-17 uur, laatste zondag van de maand: 12-17 uur. Floor Coolsma is toe aan de derde van een reeks van vier tentoonstellin gen rond het thema intimiteiten in De Bewaerschole in Burgh-Haamste de. Haar ruimtelijk werk en tekeningen ontstaan vanuit tegenstellingen, even wicht, verlangen, onschuld, kwets baarheid, ontroering, vervreemding en verveling. De opening is zaterdag om 15 uur. Te bezichtigen t/m 7 mei, di t/m za 13.30-16.30 uur. Daniëlle Orelio exposeert nieuwe schilderijen, keramiek en bronsjes in haar atelier en beeldentuin in Burgh- Haamstede. Van morgen t/m maan dag zijn er drie gastexposanten: Rose mary Thöne toont sculpturen in pa pier maché, edelsmid Willem Pertijs heeft er sieraden van zilver en gou den gietsels en Stijn Eijsbroek bron- sen mensen- en dierenfiguren. Michiel Hermsen en Dennis de Kroon hebben een dubbelexpositie in Gale rie Kats in Kats. Hermsen toont geo metrische abstracten, Dennis maakt composities van driedimensionale ele menten op paneel. Het strijkkwartet Riguadon verzorgt de muzikale om lijsting tijdens de opening zaterdag om 15.00 uur. Te bezichtigen t/m 24 april, vrij t/m zo 13.00-17.30 uur. ROTTERDAM Wereldmuseum Rotterdam: t/m 2 ok tober, Japanse indigo, kimono's en textielkunst, 1825-2004; Marokko: kunst design 2005. Museum Het Schielandshuis: t/m 31 mei, Schoppen tegen het Gezag. Van Kaat Mossel tot Pim Fortuyn: opstan digheid tegen de overheid is in Rotter dam van alle tijden! Kunsthal Rotterdam:, t/m 17 april, Lentelust; erotische fantasieën in Edo Japan; Félicien Rops - De schoon heid en het beest. OorlogsVerzetsMuseum R'dam: t/m 26 juni, Menselijke dilemma's-De oor log in beeldverhalen. Museum Boijmans Van Beuningen: t/m 31 december. De hoogtepunten uit de verzameling oude kunst, uit de periode 1400-1700 en 1730-1950. Op stelling moderne kunst en surrealis ten. t/m 12 juni: Alles Dali. Maritiem Museum Rotterdam: t/m 31 december, WereldHaven - HavenWe- reld. t/m 22 mei: Lichten langs de Noordzee, over kustlichten en haven- bakens.Exposities Programma 23 maart t/m 29 maart ANTWERPEN Fotomuseum: tot 3 april - 25 jaar persfotografie in De Standaard Nieuwe vleugel: tot 3 april - Anton Corbijn. De Singel: tot 10 april - b&k+, archi tecten, Keulen, opening do. 20.00 uur door Moritz Küng. MUHKA: tot 24 april - Collectie win ter 2004-2005. Provinciaal Diamantmuseum: tot 19 juni - In /Uit de Schatkamers: juwe len in de kijker. Museum Mayer Van den Bergh: tot 2006 - Rijksmuseum aan de Schelde 23 t/m 29 maart WOENSDAG Sim Bolus Poppentheater Sim Bolus speelt De koning is bloot. Naar het sprookje van H.C. Andersen over de ijdele koning die veel van mooie kleren houdt. •Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur Mime Als je blaft is een mimevoorstelling over mensen en dieren. Een kip op vuurrode pumps, een hondje dat tegen een been oprijdt, een vissenballet. Een familievoorstelling voor ieder een van negen jaar of ouder. Met Loek Beumer, Peter Drost en René van 't Hof. •Stadsschouwburg, Middelburg, 19.00 uur Toneel Toneelgroep Amsterdam speelt Bedrog. Emma heeft een verhouding gehad met de beste vriend van haar man. Twee jaar later ontmoeten ze elkaar weer. Ze zijn veranderd, maar wat ooit tussen hen was, zal nooit helemaal verdwijnen.. •Theater De Mythe, Goes, 20.00 uur Komedie Peter Lusse vertolkt de hoofdrol in de komedie The Odd Cou ple, die hij zelf vertaalde uit het Engels. Twee mannen die bij hun vrouw weg zijn, besluiten voor het gemak te gaan samenwonen. Ook met onder anderen Cees Geel, Annick Boer en Rian Gerritsen. •Scheldetheater, Temeuzen, 20.00 uur Cabaret Joep Onderdelinden brengt een try-out van zijn tweede caba retprogramma Strak. Zingend, dansend en orerend komt hij als veertigjarige aan op de helft van zijn leven. •Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur Cabaret Bert Klunder presenteert Zonder Omwegen. In zijn zevende cabaretvoorstelling geeft hij zijn visie op het leven in een wereld vol blues. Ook de verschillen tussen man nen en vrouwen komen weer aan bod in zijn lange conferen ce zonder liedjes. •Stadsschouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur DONDERDAG Hooikoorts Hooikoorts is weer toe aan de finale. In totaal zijn er véértien finalisten, waaronder de ska/reggae band The Uprights en de dansgroep The Four Street Girls, die door het publiek zijn uitgekozen. Daarnaast zijn er enke le speciale optredens, zoals van de winnaars van vorig jaar Essence en de dansgroep Urban Vision. •Discotheek De Hooizolder, Westkapelle, 19.30 uur Cabaret Meesterwerken uit de schatkamer van Nederland. GENT Bijloke Mezzanine: tot 28 maart: Po ten en Ogen. Huis van Alijn: tot 3 april - De ontem bare passie van het circusleven. S.M.A.K.: tot 13 maart, ErickBeltran Punch-Drunk; tot 20 maart - Kunst Nu met Ivo Porovoost en Simona Ni colai; tot 10 april, Michaël Borre- mans; tot 17 april - Bemd Lohaus - Orla Barry - André-Philippe Lemke, performances, installaties en sculptu ren. Caermersklooster: tot 10 april - F3 fo tografie van Filip Claus, Piet Goet- hals en Carl Uytterhaegen. MIAT: tot 24 april - Oeillet Flamand - De verleiding van de oude roos. Kunsthal Sint Pieters Abdij: tot 5 juni - El Fruto de la Fe, 16deeeuwse Vlaamse kunst, met beeldhouwwer ken en schilderijen en vooral belang rijke religieuze kunst, uit La Palma. Design Museum Gent: tot 19 juni - Air World - design in de luchtvaart BRUGGE Campus S.F.X.: tot 31 maart - Verbor gen, vergeten of verloren, foto's van Kristel D'Huysser. KNOKKE Scharpoord, Lagunahal en diverse ga lerijen: tot 29 mei - Internationaal Fo tofestival Knokke-Heist met werk van internationaal vermaarde gastfo- tografen Peter Beard en Frans Lan- ting, Scharpoord Galerij en SEAS: tot 24 april - Imago: première van geselec teerde werken van wedstrijd voor jon ge West-Vlaamse kunstenaars. Najib Amhali brengt Most Wanted. Het is een reprise van zijn derde standup-programma. Bijna twee uur lang maakt hij grappen over zijn vakantie in Ma rokko, over de uitzwaaiclown voor kinderen van uitgeproce deerde asielzoekers, de voordelen van pistoolbezit en een soa-onderzoek. De voorstelling is uitverkocht! Stadsschouwburg Middelburg, 20 uur Operette Het Poolse Grote Theater Lodz brengt Die Lustige Witwe op de planken. Henk Poort en Janny Zomer vertolken als gastsolisten de hoofdrollen in deze klassiek-romantische uitvoering van de operette van Franz Lehar. Een rijke weduwe is op zoek naar een nieuwe man. Haar jeugdvriend is nog steeds verliefd op haar. Hij verzint de ene list na de andere om zijn rivalen te dwars bomen. •Stadsschouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 27