Waarom deze gruweldaden? Iedereen ziet zijn eigen bedrog PZC De bom heeft mij mede gcvorn Fotograaf in dienst van het Rode Leger Amerikaans kroonjuwela Marieke Heebink woensdag 23 maart 2005 ode Leger-fotograaf Jevgeni Chaldej ging op 2 mei 1945 het brandende Rijksdaggebouw binnen en ensceneerde met drie soldaten het tafereel dat zich de dag ervoor ook al had afgespeeld, maar dan zonder camera. Hoog boven de puin hopen van Berlijn schoot hij zesendertig foto's van het hij sen van de Sovjet-vlag. Het persbureau TASS publiceer de meteen een anonieme ver sie die wereldwijd faam kreeg en nu in het Joods His torisch Museum (JHM) is te Andere foto's van dezelfde scène tonen dat de soldaat die de vlaghijser vasthield twee horloges droeg; Chaldej kreeg opdracht er één weg te retouche ren omdat Russen zich uiter aard nooit aan plundering schul dig maakten. In Russische schoolboeken ook talloze malen anoniem afgedrukt als propa gandistisch vertoon van de com munistische oppermacht, ver wierf Chaldej als maker van de ze foto pas internationale be kendheid na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie in 1991. In het kader van de herdenking van de bevrijding zestig jaar ge leden toont het JHM nu zijn in drukwekkende oorlogsfoto's. Vlak na de Duitse capitulatie fo tografeerde Chaldej bovendien Churchill, Stalin en Truman op de conferentie van Potsdam, 'vredige' beelden uit juli 1945 die zo 'nabij' als de dag van gis teren voelen. Chaldej maakte in 1946 ook het proces in Neuren berg tegen de nazi-top .mee. Van zijn beroemde Amerikaanse col lega Robert Capa had hij uit be wondering voor zijn vakman schap inmiddels een Speed Gra phic-camera gekregen, qua tech niek toen het neusje van de zalm. Een collega fotografeerde Chaldej met dit cadeau staande naast Hermann Göring in de be klaagdenbank. Deze houdt afwe rend zijn linkerhand voor zijn gezicht, voor de fotograaf zicht baar een moment van grote ge noegdoening. Eerherstel In eigen land kreeg Chaldej (1917-1997) al in de jaren tach tig eerherstel met de publicatie van foto's onder eigen naam en een aantal tentoonstellingen. Zijn eerste eenmanstentoonstel- ling en monografie in het Wes ten kwamen in 1994 tot stand dankzij Ernst Volland van het fotoagentschap Voller Ernst in Berlijn. Daarna volgden exposi ties in Rotterdam (1995), New York en San Francisco (1997) en Tel Aviv (1999). JHM-conserva- tor Edward van Voolen heront dekte Chardej in Berlijn en zocht contact met Volland om de foto's naar Amsterdam te ha len. De inbreng van Volland is van groot belang: hij heeft Chal dej nog uitvoerig kunnen inter viewen en diens levendige com mentaar in de onderschriften verwerkt. Volgens Van Voolen kan de kijker ervan uitgaan dat de feiten kloppen: Chaldej no teerde van alle foto's meteen nauwgezet wanneer hij ze maak te en wie erop stonden. Op de expositie komt Chaldej ook 'in levenden lijve' aan het woord in een documentaire van de Belgische cineast Marc-Hen- ri Wajnberg. Afgewisseld met shots van de veelal shockerende foto's en filmbeelden van de gru welijke strijd, vertelt Chaldej Het hijsen van de Sovjetvlag op het Rijksdaggebouw, Berlijn, 2 mei 1945. Het getto van Boedapest, januari 1945. wonderlijk welgemoed over zijn bloedstollende belevenissen. Geen voor de hand liggender slachtoffer van een oorlogstrau ma dan hij, maar zijn humor, zelfspot en wijsheid bleven vol maakt intact. Jevgeni werd op 10 maart 1917 foto Jevgeni Chaldej/GPD Jevgeni Chaldej (links) tijdens het proces tegen Herman Göring (met hand voor het gezicht) in Neurenberg, 1946. foto GPD geboren in een joodse familie in de industriestad Joezovka (te genwoordig Donetsk) in de Oek raïne. Na de oktoberrevolutie die dat jaar een eind maakte aan het bewind van de tsaren, trachtte de Oekraïne zich tussen 1917 en 1921 vergeefs af te schei den van de nieuwe communisti sche Sovjet-Unie. Ruim hon derdduizend joden werden tij dens pogroms vermoord, waar onder in 1918 Chaldejs moeder en grootvader. Jevgeni groeit op bij zijn grootmoeder en maakt als kind van haar dikke bril foto Jevgeni Chaldej/GPD lenglazen zijn eerste 'camera'. Met financiële hulp van zijn grootmoeder kocht hij in 1934 zijn eerste professionele camera en zag zijn eerste foto's in de lo kale kranten geplaatst. Het offi ciële sovjetpersorgaan TASS nam hem in 1936 in dienst voor het gebruikelijke propagandisti sche werk van heroïsche boeren en arbeiders aan het werk. Hij ging in 1937 in dienst en had het geluk dat hij net int actieve dienst was toen de Duitse troe pen op 22 juni 1941 Rusland bin nen trokken. Chaldej zou als Ro de Leger-fotograaf wel weer een uniform aantrekken, maar hoef de niet daadwerkelijk mee te doen aan gevechtshandelingen. Nachtheksen In 1941 fotografeerde Chaldej in Moermansk een paar pauzeren de vrouwelijke piloten en noteer de onder meer: „Tijdens de oor log was er een eskader van vrou wen die 's nachts met lichte vliegtuigen vlogen. Zij stegen op wanneer de duisternis inviel. De Duitse soldaten gaven hun de bijnaam 'De Nachtheksen', om dat zij hun motor uitzetten wan neer zij hun doel naderden en dan ongemerkt naderbij zweef den. Veel van deze piloten von den tijdens de oorlog de dood." Een moeder en een dochter lig gen dood op straat, eind 1944 in het getto van Boedapest tijdens de terugtocht door de Duitsers vermoord, een nazi in Wenen heeft voor zijn zelfmoord op bankjes in een park eerst vrouw, zoon en dochter doodge schoten. Volgens het bijschrift had het meisje haar vader nog proberen tegen te houden. Enzo voort, enzovoort. „Waarom deze gruweldaden?", noteerde Chal dej. Deze expositie is er een voor sterke magen. Frangoise Ledeboer De expositie 'Jevgeni Chaldej, foto graafvan hel Rode Leger 1941-1946' in het Joods Historisch Museum (Nieuwe Amstelstraat 1, Amsterdam duurt tot en met 5 juni. De openings tijden zijn dagelijks van 11.00 tot 17.00 uur. Iedereen weet dat ze bestaan, maar voor veel mensen vor men atoomwapens niet meer dan een vage abstractie. Foto graaf Paul Shambroom zag het als een uitdaging het enorme nu cleaire potentieel van de Vere nigde Staten een gezicht geven. „We worden door die wapens omringd, maar we zien ze nooit." In de klas dook de kleine Paul Shambroom (1956) onder zijn ta feltje als er weer eens werd geoe fend tegen een dreigende atoom- aanval van de Russen. Het was de tijd van de Cubacrisis, toen de Koude Oorlog haar diepte punt bereikte en het einde der tijden nabij leek. Die atoombom men waren echter zo slecht nog niet, vertelde Shambroom se nior. De zware jongens op Hiros hima en Nagasaki hadden in 1945 volgens hem een bloedig slagveld voorkomen; een slag veld waarin de in Azië geleger de vader van de fotograaf moge lijk ook het leven zou hebben ge laten. Deze achtergronden verklaren wellicht de fascinatie van foto graaf Shambroom voor de nucle aire wereld. Hij windt er geen doekjes om dat deze 'Ameiikaan- se kroonjuwelen' wat hem be treft zo snel mogelijk de wereld uit mogen. Zijn fotoproject Face To Face With The Bomb, te zien in het Nederlands fotomuseum in Rotterdam, heeft echter aller minst het karakter van een an ti-nucleair pamflet. De tijdens 34 bezoeken aan 25 wapen- en commandocentra ge maakte foto's stralen een bijna afstandelijke objectiviteit uit. „Ik presenteer informatie. Van een abstractie heb ik slechts een niet te ontkennen realiteit wil len maken", zegt Shambroom. „Ik laat zien dat kernwapens echt bestaan. Maar ik wil men sen geen mening opdringen." Shambroom begon begin jaren negentig. „Ik begreep mijn ei gen motieven nog niet", zegt de fotograaf. „Maar ik ben er ach ter gekomen dat de bom diep in je bewustzijn veel van je emo ties vergt. Je kunt zeggen dat de bom mij mede heeft gevormd." Hij benaderde de schier onneem bare militaire vesting vanuit een bijna naïef optimisme. „Amerika is een vrij land waar burgers het recht hebben te zien wat er met hun belastinggeld ge beurt. Vanuit die gedachte heb ik nooit opgegeven. De praktijk is natuurlijk veel weerbarstiger. Het is mij gelukt omdat ik me niet gek heb laten maken door de enorme bureaucratische rompslomp." Pottenkijkers Weinig verrassend maakte de militaire top Shambroom aan vankelijk duidelijk allerminst behoefte te hebben aan potten kijkers. „Uit veiligheid^ gingen kunnen we nietj verzoek ingaan", schil commandant op het eersj zoek mee te varen metegj aire duikboot. „Vanwege) ligheidsniveau aan boei onderzeeërs is fotograf® dens reizen verboden.!^ voor uw belangstelling^ ces met uw project." j Pas na de eerste Gtij kreeg de fotograaf bij dj marine een voet tussen® „De Koude Oorlog was? de voormalige vijand! eens geld om de elektricsj kening te betalen. Deang spionage was verdwenen) langrijken de militaireh ten stonden onder druk.D| tairen kwamen tot het 3 dat het zinvol kon zijn 0^ te betrachten." Met de vele foto's van ba raketinstallaties, wapen! kruisraketten en commaul tra geeft Shambroom eenii je in de, ondanks wapens ties, nog steeds enorme® van de nucleaire werkefij Militaire geheimen verbj fotograaf echter niet. In dj mandoruimte onttrekken deksels het oog aan de snel meter en de dieptemeter, j „Vreemde ogen mogen lijk niet zien hoe hard zo)| raat vaart", veronderstelt tograaf. „Wat ik te zienks natuurlijk al lang en bra kend bij onze potentiële den. Afschrikking werkti vijandige satellieten grol penarsenalen kunnen rej ren. Het Pentagon toontzij pens liever aan de vijanl aan de eigen bevolking." 'Elf september' maakte® de aan de voor Shambra schapen uitzondering opi gel. „Graag had ik lol maakt in een opweri briek voor plutonium. Oi FEMA, het grootste dik opslagdepot in Virginia. ik wist dat ik het na de a gen op het World Trade tl kon vergeten. De paranoia rug. En de noodzaak d uitgaven te verantwoord volledig verdwenen." Carel van der» Nuclear Realities, Paul S/wsj Nederlands fotomuseum. M Withstraat 63, Rotterdam, ttf 8 mei 2005. Atoombommen, Paul Shambroon fotografeerde ze in het wap»* van de Barksdale Air Force Base in Londen, foto Paul Shambroo' De leugen is overal. Dat is wat Bedrog van Harold Pinter volgens actrice Ma rieke Heebink laat zien. Zij speelt Emma in het verhaal over een driehoeksverhouding die zich in omgekeerde volgorde aan de kij ker ontrolt. „Het is akelig pijnlijk om te zien hoe je van elkaar verwijderd kunt ra ken." Op de toneelschool deed ze De Minnaar, maar Marieke Heebink (42) ontdekte de kracht van Harold Pinter vooral in de film versie van Bedrog ('Betrayal') die ze ooit zag. „Zo verschrikkelijk mooi." Natuurlijk is het toneelstuk van andere or de, maar de schoonheid van de taal is de zelfde, vindt ze. „Met zo weinig woorden zo veel zeggen. De taal is zó het topje van de ijsberg, van wat mensen denken, voelen, willen." Very British, dat is Bedrog ook, stelde ze destijds al vast. Maar kijk, schijn bedriegt ook hier. „Je denkt dat het heel artificieel is. Maar er blijkt onder die keurigheid zo'n enorme emotionele lading te zitten. Het he le spectrum aan menselijke gevoelens en te- Marieke Heebink kortkomingen." Bedrog is het verhaal van een driehoeksrelatie waarin twee mannen en een vrouw bedriegen en worden bedro gen. Emma heeft een verhouding met Jerry, de beste vriend van haar man Robert. Pin ter vertelt die geschiedenis in a-chronologi- sche volgorde: in de eerste van negen scènes ontmoeten Emma en Jerry elkaar twee jaar nadat hun affaire eindigde, en aan het slot zie je hoe het allemaal begon. Die omkering zorgt er volgens Heebink ook voor dat Bedrog thrillerachtige trekjes krijgt. „Je gaat terug in de tijd, heen en dan weerom, waardoor het ook een soort van whodunit wordt. Het publiek weet meer dan de personages. Of juist niet, en moet dan weer gissen." Het stuk gaat over veel meer dan overspel. De personages hebben een intense band, als minnaars, huwelijkspartners en vrienden. „Het fenomeen bedrog zit zó overal in. Er wordt bedrog in bedrog gepleegd, doordat de personages kiezen of ze iets wel of niet willen zeggen. Ze weten het eigenlijk wel van elkaar, en laten het toch bestaan. Dus ze bedriegen het bedrog ook nog." De her kenning is hier geen onverdeeld genoegen. „Je ziet dat ze van elkaar houden, maar el kaar daarin ook nog weer zo kunnen kwet sen. Het is akelig pijnlijk om te zien hoe je van elkaar verwijderd kunt raken." Juist omdat er zoveel niet wordt gezegd, luistert hetgeen er wel wordt uitgesproken heel erg nauw, vertelt Heebink. „Je moet heel precies zijn. De zinnen zijn zo uitge beend, dat je je ook exact aan de tekst moet houden. De taal wordt bij Pinter als het wa- re muziek. Het is bijna een partituur van woorden. In de zinsopbouw, m de klank, waar je ook echt op kunt reageren. Juist om dat er zo weinig woorden zijn kun je er zelfs geen snuifje of draadje aan toevoe gen." Met Bedrog laat Marieke Heebink een cri sis in haar eigen leven verder achter zich. Ze was, zoals ze het zelf omschrijft, ge crasht en kon een half jaar niet werken. Eer der dit seizoen speelde ze in Keetje Heil bron, de sprookjesachtige komedie van Von Kleist. Een bescheiden rol, 'om er weer in te komen.' De kleinschaligheid en intimi teit van Bedrog beschouwt ze op dit mo ment als een cadeau, maar ze kan zich ook alweer verheugen op A Perfect Wedding van Charles Mee, waarmee regisseur Ivo van Hove zijn reeks bij Toneelgroep Amster dam over het huwelijk vervolgt. „Leuk, met het hele gezelschap, al die nieuwe mensen erbij." Sinds de crash laat ze het allemaal meer op zich afkomen, vertelt ze. Dus of er bijvoorbeeld nog weer grotere filmrollen voorbij gaan komen....ze ziet het wel. Leeftijd Het is moeilijk om het toneelwerk met iets anders te combineren, zeker ook omdat ze twee jonge kinderen heeft. Ze lacht. „Ach, en met al die Costa's en Snow Fevers maak ik ook niet veel kans. Ik weet eigenlijk niet of dat alleen een kwestie van leeftijd is, ik heb toch een specifiek uiterlijk. Ben$ reet de girl next door." In de televisieserie Mevrouw De Mi* een drama dat was gebaseerd op intn| politiek Den Haag en waarin Heebd hoofdrol speelde, kwam dat juist gok pas. Er zou met alle actuele ontwikkel! een mooi vervolg te maken zijn. ■fi daad, ja, gooi er eens een balletje ov£ reageert ze een tikje schamper. Het'3 fantastische serie, vindt Heebink. ker door de ongewone vorm was W tijd ook een beetje vooruit, ben ik b£ het buitenland was de lof groot. Ma£ denken de kijkers al snel: wat wil ja snap het niet." Bij het stuk van Pinter is het ook de*ï wat de toeschouwer er zélf van maali dereen ziet z'n eigen Bedrog, 1 bink. „Het is, zoals regisseur Pa,tr, Kraaij dat noemt, niet aangespeeld.^5 er met je eigen hart bij." Vanavond in Theater De Mythe Goes, 20.^'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 26