allerkleinste eert Wie het Geloven tegen beter weten in leidt tot niet Munusculum Pasen ii poëzie Antoni van Leeuwenhoek woensdag 23 maart 2005 Judas, die Zijn woorden haatte, omdat zij vol met graten zaten, probeerde ze niet door te slikken en zag het liefst de Visser stikken. Toen Jesus zich vooroverboog - een zachte stem vroeg wie er loog - rilde Judas en sprak teer, snakte: 'Heer, ik? Ben ik het. Heer?' Wiel Kusters (geb.1947) Schuilt er poëzie in Pasen? Zit er een gedicht in Goede Vrijdag? Wanneer je de dicht kunst van vandaag overziet, zijn deze feestdagen vooral het do mein van grappenmakers en ei- errapers. Wiel Kusters en Pa trick Lateur doorbreken de stil te. Op verzoek weliswaar, maar dat maakt hun dichterlijke on dernemingen niet minder opmer kelijk en gewaagd. Patrick Lateur bevindt zich in elk geval op bekend terrein. We weten dat hij al eens een bloem lezing met evangeliegedichten maakte. We merken het ook aan de toon van zijn Kruisweg in de stad. Hij weet precies hoe mo derne meditatie moet klinken. Namelijk zo: 'Hier wordt hij één/ met wie verdrukt is, toen en nu,/ hier wordt hij mens/ met mensen die in angsten leven,/ wordt hij gelijk/ aan wie moet wachten op wat onontkoombaar is,/ wordt hij een mens als wij.' Van doorleefd geloof verwacht je rauwe extase, in zulke regels zie je slechts gepolijste routine. Het zegt veel over wat gods dienst doorgaans is, een ingesle ten gewoonte. Dat verhaal van lijden en opstanding is al z'n vre selijke randen en bloedige rafels kwijt. Er staat niets meer op het spel, geen verscheurende woor den maar vertrouwde oorden. Een dichter zou moeten zeggen wat niemand verwacht te horen, in de dichtwerken van Patrick Lateur en Wiel Kusters deinen we mee op de zee van het cliché. Lateur maakte zijn teksten voor Armand Demeulemeester die een 'Kruisweg' voor een kapel schilderde. Levend bewijs van Kusters is geschreven voor de passiespelen van Tegelen. Ook bij hem is er enige voorgeschie denis. Een jaar of wat geleden publiceerde hij bijvoorbeeld het gedicht 'Munusculum'. De titel (waar zou je zijn zonder kennis van het Latijn?) betekent zoiets als 'buitenkansje'. Natuurlijk ontmoeten we Judas opnieuw in dit passiespel, en e: spreekt hij in poëzie. Net; ria, Lazarus en de honik doen. De laatste bedia zelfs van de sonnetvorm! voor het volk van hiers den ben,/ Romein, onré ben ik me bewust./ Ik; daar niet om, maar ik li dat ik er nu niet langer; rust.' In beide boeken legt Je het allemaal nog eens uil teur zegt hij in keurige k» 'Geen koning zou ik sn maar in het weiland <a Vader/ alleen een here- Kusters geeft een doos tje: 'In mij leeft God va -■Oi naar beneden'. Tijdenstki weg laat hij iemand opa 'Vooruit met de kluit'. Belachelijk gemeenzaam lachelijk plechtig, het| de schrijvers maar es aan hun stof dat deze wringen. Geloven teg-ri weten in, daar kan nia van komen. Lang geleca men zo eerlijk versleten I te vervangen, achterhaald feten af te lossen. Het u tijd voor afscheid. Om de tranen en pseudo-poèril ook echte schoten enreèi men te voorkomen. Mario Mj Patrick Lateur: Kruisweg ci Met picturaal werk van Lu raet - Uitgeverij P, Leuven.1- 16,50 Wiel Kusters: Levend van Jezus' passie - Uitgewf do, 110pag./€ 19,95. Vorige week, midden in de Boekenweek, verscheen van de hand van Rien Bonte An toni van Leeuwenhoek. De we reld in een korrel zands. Het boek belicht de mens achter de ze historische figuur, die de ge schiedenis is ingegaan als de uit vinder van de microscoop en een van de grondleggers van de cel- en microbiologie. De in Delft geboren Van Leeu wenhoek was een buitenbeentje onder de geleerden aangezien hij geen wetenschappelijke op leiding had genoten. Voor de buitenwacht was hij een keurig getrouwd man die een winkel in linnen, garen en band dreef. In een somber vertrekje achter de winkelruimte sleep hij micro scooplenzen en deed hij baanbre kende ontdekkingen, zoals die van de bacterie en de zaadcel. Omdat hij er niet mee te koop liep, duurde het betrekkelijk lang voordat hij erkend werd. Rien Bonte (52) - dichter, schrij ver, beeldend kunstenaar en le raar Nederlands in zijn woon plaats Hoorn - heeft bewust niet gekozen voor een afgerond ver haal of historische biografie. De wereld in een korrel zands be staat uit een reeks schetsen die niettemin een mooi beeld geven van het fascinerende, lange le ven van de beroemde geleerde zonder dat Bonte de feiten ge weld aandoet. Vaardige pen Door de keuze voor zo'n gero mantiseerde biografie is het Bon te met zijn vaardige pen en ver beeldingskracht gelukt om dicht bij Van Leeuwenhoek te komen. Bleven in zijn eerste ro man Watramama's groen paleis (1997) de karakters tamelijk schimmig, met de afstandelijke ij bereikte eind vo rig jaar de toptien in de spraakmaken de verkiezing van om de 'grootste Nederlander aller tijden'. Toch is hij voor veel mensen nog altijd niet meer dan een naam: Antoni (ook wel Anthonie) van Leeuwen hoek (1632-1723), die met De- siderius Erasmus en Christi- aan Huygens tot de beroemd ste geleerden behoort die Ne derland heeft voortgebracht. Antoni van Leeuwenhoek geleerde weet hij aanzienlijk be ter raad. De wereld in een korrel zands is bescheiden van omvang. Eerder een novelle dan een roman. In de beperking herkent men de meester, want in kort bestek ko men we aardig wat te weten over Van Leeuwenhoeks leven: zijn jeugd (hij was bevriend met de schilder Jan of Johannes Ver meer), zijn twijfels, worstelin gen en beproevingen, zijn huwe lijk en houding ten opzichte van vrouwen, zijn omgang met ande re beroemdheden en de weer stand die zijn ontdekkingen en zijn heilige geloof in 'de waar heid' bij collega-wetenschap pers opriep. Doordat het leven van Van Leeuwenhoek vervloch ten was met vrijwel alle geledin gen van de samenleving in de Gouden Eeuw, krijgen we ter loops ook nog wat mee van de grote bloei die wetenschap, eco nomie en kunsten in de zeven tiende eeuw doormaakten. Leven van alledag Trefzeker roept Bonte het leven van alledag op in steden als Hoorn: „De karos bolderde over een brede gracht. Aan weerszij den lagen twee, drie rijen turf schepen aangemeerd. Sjouwers laadden de bruine blokken uit en stapelden ze op karren. Een stuk of wat platboomde schui ten voerden koeien aan. Boerin nen zeulden met manden vol pluimvee." Een van de sterkste scènes uit het boek grijpt plaats in het Hoornse weeshuis, we schrijven 1673, waar de geleerde met enke le notabelen zogenaamd door de duivel bezeten meisjes krijgt te zien om er zijn oordeel over te geven: „Plotsklaps begon haar bovenlijf hevig te schudden. Na drie of vier spasmen viel ze rechtstandig achterover. Zo bleef ze liggen snokken en schokken." Een van die wees meisjes ziet Van Leeuwenhoek jaren later terug op een kermis. De toegankelijkheid van het ver haal wordt wel enigszins gehin derd door het archaïsche taalge bruik, alsof je een negentien- de-eeuwse roman leest. En toch past die soms belegen, plechtsta tige taal hier wel, zoals die even min misstaat in het beste werk van Thomas Rosenboom. Met illustratie ANP speels genoegen blaast Bonte tal rijke in onbruik geraakte woor den nieuw leven in (booi, kui- tert, weeuw), al laat hij zich in zijn voorliefde voor archaïsmen soms al te zeer meeslepen. Het was geen overbodige luxe geweest om een reeks voetnoten in het boek op te nemen. Ook een verantwoording over de ge raadpleegde bronnen wordt no de gemist. Het boek zou er volle diger op zijn geworden. Dat ver zuim vormt een kleine smet op deze fijnzinnige novelle waar mee Rien Bonte recht doet aan een werkelijk Grote Nederlan der. Nico de Boer Rien Bonte: Antoni van Leeuwen hoek. De wereld in een korrel zands - Uitgeverij Conserve, 128 hlz., €16,-. Rudy Kousbroek Robur de Veroveraar en foto die recht doet aan de wereld van Jules Verne, hoe die te vinden? Morgen, 24 Maart, is de honderdste sterfdag van de schrijver Jules Veme, een van de weini ge 19de-eeuwers die in Nederland nog steeds wordt gele zen. De wereld is een tranendal, ik ben de eerste om het toe te geven, maar zonder deze schrijver zou zij een nog groter tranendal zijn. De invloed van Jules Verne heeft de wereld verrijkt - in elk geval de westelijke wereld. Het merkwaardige is dat er zo weinig overeenstemming be staat over Verne's betekenis. Hij wordt wel een 'visionnai- re' schrijver genoemd, de voorloper of eerste beoefenaar van de Science-Fiction, een ziener die de toekomst voor spelde, daartoe in staat gesteld door zijn kennis van weten schap en techniek. Maar dat klopt niet, zoals nog onlangs weer werd betoogd door Karol van Bastelaar, die ter gele genheid van Verne's eeuwfeest een opmerkelijk boek over hem heeft geschreven, De Jules Veme-Gids; de ondertitel geeft al een idee van waar het naartoe gaat: 'Onbekende.en verrassende aspecten van zijn werk. Meer dan 150 voor spellingen besproken. Was Verne a-technisch?' Dat klinkt al weinigbelovend en inderdaad, Verne was in feite nogal a-technisch. Zijn werk, dat ook nog allerlei an dere genres omvat (utopieën, reisverhalen, avonturenro mans en zelfs een liefdesgeschiedenis), bevatte vrijwel geen voorspellingen, het waren geen toekomstprojecties maar projecties in het nu. Een onderdeel van het begrip science-fiction is ook fictieve wetenschap - en dat is iets dat totaal ontbreekt in deze romans. Jules Veme was geen schrijver van science-fiction. Wat was hij dan wel? Daar geeft ook Van Bastelaar eigen lijk geen antwoord op. Tot overmaat van ramp heeft de uit gever (Elmar, Rijswijk) het bestaan om deze 'Gids' - in ze kere zin een naslagwerk - uit te geven zonder index of re gister, een schandelijke krenterigheid die het boek een groot deel van zijn waarde ontneemt. Wat was dan de werkelijke rol van de wetenschap en de techniek in Jules Verne's romans? Daar heb ik een theorie over die ik voor waar houd, hoewel hij tot mijn spijt berust op het wat schimmige begrip alienatie of vervreemding. Er is veel geschreven over de vervreemding door de weten schap en vooral de technologie, die de mens van zijn be stemming, zijn diepere roerselen of zijn ziel heeft ver vreemd. Dat is misschien een soort beeldspraak, maar die vervreemding was geen hersenschim. In de 19de en een groot deel van de 20ste eeuw was haar aanwezigheid niet minder dan verpletterend. Een van de wonderlijkste mani festaties daarvan is dat de schilderkunst generaties lang gewoon doorging de wereld af te beelden zonder techniek. Ongelofelijk: de industriële revolutie, de grootste omwente ling die er ooit geweest is - en de kunstenaars deden of er geen industrie bestond, het hele thema komt in hun werk eenvoudig niet voor. Jules Verne was de antithese daarvan; bij hem geen ver vreemding, hij hield zich juist bezig met wat in de beelden de kunst werd weggelaten. Ik denk dat zijn werk de men sen geholpen heeft zich te verlossen uit deze vervreem ding, dat het zijn lezers het gevoel gaf deel te hebben aan de werkelijke wereld en inzicht te krijgen in de nieuwe technologie. Ik verbeeld me dat ik daar zelf als kind ook nog van geprofieerd heb: zijn boeken maakten machines echt, geen onbegrijpelijke raadsels maar doorgrondelijk en beheersbaar, niet berustend op het wonderbaarlijke maar gewoon op helder nadenken. Dat is waaraan ik uitdrukking heb proberen te geven met deze foto (de Ornithoptère van Bartlett, Luchtvaartten toonstelling in Londen 1911). Ik heb er dozijnen zitten be kijken, maar een machine als op deze afbeelding geeft mij het gevoel: zoiets zou ik zelf kunnen maken. Bezitsgevoel. Ik ga er in zitten, zet het mechanisme in werking en zweef er mee het raam uit. Een vliegmachine, bedoeld om verti Bartlett's Flapping Machine fotograaf onbekend, 1911. caal van de grond op te kunnen stijgen: dat is een denk beeld dat een opvallend voorname rol speelt in de werken van Jules Verne en wat mij als kind in die werken het meest fascineerde. Niet d'Artagnan maar Robur de Verove raar, dat was mijn held, en zijn hefschroef-schip de Alba tros heeft mij jarenlang geobsedeerd. Op het dek van dat schip, een soort jacht, stond een woud van masten met ho rizontale propellors die het vaartuig omhoog tilden en tot een vliegtuig maakten. Daaraan ontleende ik de fantasie om een boot uit te rusten met de ventilators die je in Neder- lands-Indië overal aan de plafonds zag draaien, maar dan ondersteboven op het dek gemonteerd. Dat was technisch heel goed uitvoerbaar, en soms, als ik de slaap niet kan vat ten, beheerst de gedachte me nog. (Taak: lees Houellebecq over Lovecraft)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 24