eld jeugdhulp is vanaf juli op Zalm prijst analyse Zeeuwse student VVD Terneuzen wil Tour binnenhalen Zeeuws openbaar onderwijs krimpt Franse trucker veroorzaakt file bij tunnel II maakt bezwaar tegen provinciale bijdrage van 12,5 miljoen euro f maanden nder op Ring n Antwerpen Nieuwe borden op tolplein moeten duidelijkheid scheppen Studie interpretatie milieuregels Zorg Ter Schorre weer in orde Uitstel rapportage Archeologiewet Scheepvaartbegeleiders staken woensdag 23 maart 2005 swb 1 5 [EUZEN - Een Franse jffagenchauffeur heeft er lïond voor gezorgd dat irden automobilisten bijna warlier in de file stonden westbuis van de Wester- jetunnel. itomobilisten mochten niet 2eeuws-Vla anderen vóór ilijkwas of alle apparatuur tunnel nog naar behoren Medewerkers van de NV Wester- scheldetunnel moesten alle ope rationele en veiligheidscircuits controleren, omdat de vrachtwa gen hoger was dan de maximaal toegestane vier meter. De vracht wagenchauffeur negeerde tot twee keer toe signalen dat hij de tunnel niet in mocht en trok zich in de verkeersbuis ook niets aan van de rode kruisen op beide rijbanen. De westbuis werd direct achter de verkeers- overtreder om kwart voor zes ge sloten en bleef dicht tot even voor half zeven. Woordvoerder I. de Moor: „We kunnen en mogen niet het risico nemen dat de vrachtwagen scha de veroorzaakt die ook andere voertuigen treft. Als er matrix- borden of camera's worden afge reden, kunnen die andere wa gens beschadigen of voor aanrij dingen zorgen, terwijl we vanuit de controlekamers niet meer kunnen zien wat er gebeurt. Zul ke risico's kunnen we niet ne men." De suggestie dat controle van de hoogte van voertuigen bij de tol- poortjes problemen als die van gisteravond kunnen voorkomen, klinkt De Moor logisch in de oren. „Maar ik moet nog eens navra gen of het inderdaad zo eenvou dig werkt. Ik denk eigenlijk dat er een reden is waarom die op lossing toch niet zo makkelijk in de praktijk is te brengen." De Franse chauffeur is gisteravond door de politie aangehouden, na dat hij uit de tunnel kwam. De trucker had niets gemerkt van de consternatie die hij veroor zaakte. Zijn lading, een stalen constructie, was niet bescha digd. Het dekzeil van de vracht auto was wel op verschillende plaatsen gescheurd, maar de au to veroorzaakte geen schade aan de tunnel. naudia Sondervan [ELBURG - Met de 12.5 uneuro die de provincie de ting AZZ voor 2005 wil ge- heeft de instelling in juli igeldmeer voor jeugdzorg. izorgmanager A. Zwart AZZ gisteren tegen de ad- ommissie bezwaarschriften de provincie. De jeugdhulp- aingsinstelling protesteert de voorschotten die de pro- ide stichting sinds januari Omdat AZZ te laat was haar subsidieaanvraag voor besloten Gedeputeerde w n januari ruim een a euro per maand over te •Hom de jeugdzorg gaande oden. Dat geld is berekend zorg die AZZ verleende 004, met bijstelling voor gn lonen en kosten. Dat AZZ te weinig. Ipverlener diende 31 neen offerte in voor 20,8 m euro om de Zeeuwse ïlpverlening uit te voe- Daarmee hep AZZ vooruit let nieuwe kostensysteem te Wet op de Jeugdzorg, die ll in werking is. Echter, ddt een overgangsperiode I? omdat het ministerie isgezondheid dat kosten- gn nog niet gereed heeft, isdelijk heeft de provincie Irte als subsidieaanvraag aard, met een verzoek om informatie. Die kwam gis- liet beleidsambtenaar L. hipper namens GS weten, en de provincie onderhan- steeds over het ver van 8,3 miljoen euro tus- WoutBareman IERPEN - De voorberei- in voor de tweede fase van instructie van de Ring om rcrpen zijn in volle gang. tallen wegwerkers waren «(gelopen dagen bezig de ignalering aan te passen en andere verkeersmaatrege- ttreffen. Alle lokale op- en Itnvan de Ring worden de- iek voor maanden afgeslo- sen de doeluitkering die de pro vincie van de rijksoverheid krijgt voor jeugdzorg en de prijs die volgens AZZ zeer gematigd is vergeleken met landelijk gang bare tarieven. Als er niet meer geld komt, moet de provincie kiezen welke zorg AZZ niet meer geeft, stelde Zwart. Volgens de Wet op de Jeugdzorg moet een zorgaanbie der zorg leveren voor zover de subsidie reikt. Dan is het klaar in juli, concludeerde Zwart. Voorzitter J. Meijer noemde het bewaar merkwaardig, omdat AZZ protesteert tegen een voor schot dat ze ongevraagd heeft gekregen. Bovendien voerde AZZ argumenten aan die slaan op de onderhandelingen die nog gaande zijn. De subsidieaan vraag was te laat door de inter ne reorganisatie bij de zorgin stelling en de omslag naar de nieuwe kostenberekening, ver klaarde secretaris van de Raad van Bestuur van AZZ, B. Cleu- tjens. AZZ had verwacht dat de provincie bij de voorschotten zou inspelen op die kostprijsbe paling, omdat daar medio janua ri nog overleg over was met de provincie, stelde zij. De provin cie beschouwde dat als niet meer dan een presentatie, weer legde De Schipper. Het was ook vreemd geweest als de provincie op dat moment al had toegeven aan AZZ, nog voor er onderhan delingen bestonden, opperde commissielid C. Simons. De adviescommissie brengt haar advies over enkele weken uit aan Gedeputeerde Staten. Nieuwe matrixborden moeten de naderende bestuurder direct duidelijk maken welke tolpoort voor hem of haar bedoeld is. door Ben Jansen BORSSELE - Knappe jongen, slimme meid die op het tolplein van de Westerscheldetunnel nog een verkeerde tolpoort kiest. De NV Westerscheldetunnel heeft de aanduidingen boven de zeven doorgangen in beide rijrichtin gen de afgelopen dagen aange past. Daarmee moet een einde komen aan de verwarring die het oor spronkelijke verwijzingssys teem opleverde, met alle geva ren van dien. Directeur T. Buis van de NV Westerscheldetunnel heeft een mooie anekdote. Het is gebeurd dat tunnelklanten bij de nade ring van het tolhuis zo zeer in de war raakten door de aandui ding dat bij de tolpoorten 1. 2 en 6 met credit- en chipknip kan worden betaald, dat ze bij de kassa arriveerden met 1,26 euro keurig uitgeteld in de hand. Het heeft de tunnelexploitatie- maatschappij verwonderd dat de verwijzingsborden voor veel tunnelgebruikers zo moeilijk te doorgronden waren. Er was in samenspraak met TNO Techni sche Menskunde een helder sys teem ontwikkeld, dat bovendien was getoetst door een gebrui kerspanel, waarvan de deelne mers in simulators met de bebor- ding waren geconfronteerd. Lo gisch en duidelijk, luidde het oordeel. De praktijk was echter anders. Meteen na de ingebruik name van de tunnel twee jaar ge leden kwam het wel enkele ke ren per dag voor dat iemand in een verkeerde tolpoort was be land en achteruit moest manoeu vreren om de poort met de ge wenste betalingsfaciliteit te vin den. De aanvankelijke verwach ting dat het een kwestie van even wennen zou zijn, kwam niet uit. Symbolen Nu is gekozen voor een systeem dat vergelijkbaar is met dat van de Franse tolwegen: matrixbor den met kleuren en symbolen. Een poort waar contant kan worden betaald, wordt aange duid met een symbool van een tolgaarder en een groene pijl. Een creditcard en een chipknip - en een blauwe pijl - staan afge beeld op de borden boven de tol poorten waar deze betaalmidde len bruikbaar zijn. De aandui dingen T-tag en Abonnee staan samen met een oranje pijl boven de stroken waar vaste klanten snel de tol kunnen passeren. De T-tag is trouwens ook bruik baar in de andere poorten. Een rood geeft aan dat een tolpoort niet beschikbaar is. De vooraanduidingen bij het op rijden van het tolplein komen te vervallen en worden vervangen door matrixborden waarop de tarieven van de tunnel staan ver meld. foto Dirk-Jan Gjeltema De afgelopen weken is ook ge werkt aan de aanpassing van het tolplein. Het verkeer heeft daardoor een grotere afstand be schikbaar om de juiste polpoort te kiezen en na het passeren er van weer in te voegen. Boven dien is de zevende tolpoort, die vroeger alleen voor lijnbussen werd gebruikt, nu ook voor an dere klanten beschikbaar. Opzet was alle werkzaamheden voor het paasweekeinde gereed te hebben. Buis: „Dat weekein de kan een eerste indruk ver schaffen van het effect van de genomen maatregelen, want dan krijgen we te maken met ge bruikers die zelden of nooit door de tunnel en dus door de tol zijn gereden." door Ernst Jan Rozendaal 's-HEERENHOEK - Ze schrijft haar politieke analyses in een opwelling. Dat maakt ze niet minder interessant. Vorige week liet minister Gerrit Zalm (WD, Financiën) zich op de website van zijn ministerie waarderend uit over een artikel van de 21-ja rige Geertje Cappon uit 's-Hee- renhoek. Het kwam allemaal mooi sa men. Eerst brak minister Hans Hoogervorst (WD, Volksgezond heid, Welzijn en Sport) in het tijdschrift Elsevier een lans voor een tweepartijenstelsel. De zondag daarop herhaalde hij zijn pleidooi in het televisiepro gramma Het Buitenhof. Cappon voelde zich uitgedaagd. Een dag later - vorige week maandag - bracht Zalm een bezoek aan Zee land. Dat gaf Cappon, die actief is in de WD en de JOVD, pre cies een dag de tijd om op de uit latingen van Hoogervorst te rea geren, zodat ze haar bevindin gen 's avonds kon voorleggen aan Zalm. Ze schreef een artikel van drie dichtbedrukte pagina's waarin ze op een venijnige ma nier de stellingen van Hooger vorst pareert. „Ik heb Zalm twee keer eerder ontmoet", vertelt Cappon. „Hij herkende mij. Wij raakten aan de praat en ik liet hem mijn arti kel zien. 'Mag ik het meene men?', vroeg hij. Naderhand was ik bezorgd dat ik veel te fel was geweest. Tot ik hoorde dat Zalm in zijn dagelijkse weblog over mij had geschreven." Cappon is tweedejaars studente economie aan de Erasmus Uni versiteit in Rotterdam. Om de re denering van Hoogervorst te weerleggen, heeft ze gebruik ge maakt. van een klassiek leerstuk uit de economie. Tot genoegen van Zalm, die het voorbeeld in zijn weblog nog uitgebreider be schrijft dan Cappon in haar arti kel. De stelling is dat twee con currerende ijscomannen op een honderd meter breed strand zich niet 25 meter links en 25 meter rechts van het midden op stellen - waardoor iedereen op het strand zich binnen 25 meter van een ijscoman bevindt - maar dat ze zich naast elkaar op stellen, midden op het strand. Cappon vertaalt dit gegeven naar een tweepartijenstelsel. Als Nederland slechts twee par tijen zou kennen, zouden die in het midden van het politieke spectrum zo dicht naar elkaar toekruipen, dat ze nauwelijks van elkaar zouden verschillen. Zalm citeert met instemming de voorbeelden (Clinton, Bush, Blair) die Cappon aanhaalt in haar volgens hem 'zeer goed ge schreven stuk'. Opheffing Cappon: „In een tweepartijen stelsel heeft de burger weinig meer te kiezen. Bovendien denk ik dat de WD in zo'n systeem met opheffing zou worden be dreigd, want de christen-demo cratie en de sociaal-democratie zouden de hoofdstromingen wor den. In een meerpartijenstelsel valt meer te kiezen en maken nieuwe bewegingen een kans om invloed uit te oefenen. Zo'n systeem doet veel meer recht DEN HAAG - De Tweede Kamer wil dat het kabinet on derzoekt of de Europese milieuregels ruimer kunnen wor den geïnterpreteerd dan de Raad van State heeft gedaan in uitspraken over de kokkel- en mossel visserij, de Wes- terschelde Container Terminal en de Tweede Maasvlakte. Gisteren werd een motie aangenomen van Tweede-Kamer lid J. Geluk (WD) waarin het kabinet wordt gevraagd voor 1 juni duidelijkheid te verschaffen over een eenduidi ge uitleg van de Vogel- en Habitatrichtlijnen. Geluk heeft de indruk dat de Raad van State de regels strenger toe past dan nodig is. Daarom moet onder meer worden geke ken hoe in het buitenland met de regels wordt omgegaan. TERNEUZEN - De verpleeghuisartsen van Ter Schorre in Terneuzen zijn weer 24 uur per dag oproepbaar. Daar mee voldoet het verpleeghuis aan alle normen van de In spectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). In maart vorig jaar bleek dat de inzet van een verpleeghuisarts in Terneu zen niet het klokje rond kon worden gegarandeerd. Vol gens locatiemanager R. Ruissen had het verpleeghuis, dat in totaal tweeënhalve formatieplaatsen heeft voor artsen, destijds een vacature. Die is inmiddels ingevuld. Gisteren presenteerde de IGZ in Den Haag de uitkomsten van con troles die in januari zijn gehouden bij verpleeghuizen die vorig jaar niet de minimaal vereiste zorg aan bewoners konden leveren. Bij de meeste verpleeghuizen, waaronder Ter Schorre, zijn de knelpunten weggewerkt. DEN HAAG - De Tweede Kamer moet langer wachten op de uitkomsten van gesprekken die staatssecretaris Van der Laan (cultuur) met gemeenten en provincies voert over de Archeologiewet. De lokale overheden vrezen dat als de wet wordt aangenomen torenhoge rekeningen moe ten worden betaald voor archeologisch onderzoek en op gravingen. Eind januari liet Van der Laan in de Tweede Kamer blijken vast te willen houden aan het wetsvoor stel, dat een gevolg is van het Europese Verdrag van Mal ta. Wel beloofde ze voor 1 april de Kamer te informeren over haar gesprekken met gemeenten en provincies. Giste ren schreef ze de Kamer dat het verkennen van mogelijke oplossingen als een lokaal archeologiefonds meer tijd vergt. Ze belooft nu voor 1 juli verslag uit te brengen. ZEEBRUGGE - De 36 scheepvaartbegeleiders in de radar toren van Zeebrugge staken. Ze hebben maandagavond het werk voor onbepaalde tijd neergelegd. Maar tijdens overleg tussen de vakbonden en de dienstleiding, gister middag, werd de actie tijdelijk opgeschort. Vandaag zou het overleg worden voortgezet. Het scheepvaartverkeer naar Zeebrugge en de Scheldehavens liep door de actie, volgens een woordvoerder op de post in Zeebrugge, nau welijks vertraging op. De schepen met bestemming Ant werpen en Gent werden opgevangen door de verkeerspost in Vlissingen en vanaf daar verder begeleid. De actie houdt verband met de ingebruikname van de onbemande radartoren op de Oostdyckepier in De Panne. De beman de x-adarpost in Zeebrugge krijgt daardoor meer verant woordelijkheid toegeschoven, zonder dat de nodige in structies en communicatiemiddelen zijn verstrekt. Geertje Cappon maakte met een analyse over een mogelijk tweepar tijenstelsel indruk op minister Zalm. foto Dirk-Jan Gjeltema aan de dynamiek van de samen leving." De economiestudente vindt het leuk dat Zalm zo serieus op haar artikel is ingegaan. Hij on derschrijft haar analyse tegen een tweepartijenstelsel, maar zoekt tegelijkertijd naar moge lijkheden om nadelen van een meerpartijenstelsel (waarin een partij die de verkiezingen ver liest soms toch kan doorregeren) te ondervangen. Cappon is nog maar drie jaar po litiek actief, daarvoor las ze nau welijks een krant. Inmiddels is ze lid van de WD en schrijft ze voor Het Liberaaltje, het partij blad op de Bevelanden. Politie ke ambities heeft ze niet, even min als journalistieke. „Ik schrijf in een opwelling, ik weet niet of ik het onder druk zou kunnen. Op mijn eigen website geef ik mijn mening over van al les, bijvoorbeeld ook over de ver kiezing van de beste bolus op Neeltje Jans. Ik sta best graag in het middelpunt en de politiek in teresseert me, maar ik geloof niet dat ik het type ben dat in de arena het debat kan aangaan. Ik ben geen scherp debater. Ik ben te reflectief ingesteld, pas in tweede instantie bedenk ik wat ik het best had kunnen zeggen. Ik ben economie gaan studeren omdat ik accountant wil wor den. Dat is nog niet veranderd." Het artikel van Geertje Cappon is te vinden op haar website www.dusaneel00000.net. door Wout Bareman TERNEUZEN - De start of fi nish van een etappe van de Tour de France zou een geweldige promotie voor Terneuzen zijn. Daarom moet het gemeentebe stuur er alles aan doen om de Tour binnen te halen. En daar mag best flink voor in de buidel worden getast, vindt WD-frac- tievoorzitter P. Broekhuysen. Gisteren benadrukte hij in schriftelijke vragen aan burge meester en wethouders de enor me impact, die uitgaat van de Tour de France. „Terneuzen wordt in één klap internatio naal op de kaart gezet. Stel je voor: helikopterbeelden van de binnenstad, van de Westerschel- de en de scheepvaart, van het prestigieuze bouwproject Water front en van industriële vestigin gen als Dow Benelux, Outokum- pu, Yara en Cerestar. Het komt tijdens zo'n live-uitzending alle maal in beeld", meent Broekhuy sen. De WD'er speelt met zijn vra gen in op de kansen die het Zeeuws Tourcomité onder lei ding van voorzitter P. Stoter en gedeputeerde T. Poppelaars ziet, de Tour in 2006 naar Zee land te halen. Na jaren lobbyen ziet het er naar uit dat de Tour, na een start in Noord-Frankrijk (ter ere van de vertrekkende Tourbaas Jean-Marie Leblanc, die daar woont) richting Zee land rijdt. Er zijn vervolgens twee opties: of de Tour-etappe uit Noord-Frankrijk eindigt in Terneuzen, waarna de dag erna een etappe start op Neeltje Jans richting Valkenburg óf de Tour rijdt vanuit Valkenburg Zee land binnen met Neeltje Jans als finishplaats. In dat geval zou Terneuzen de volgende dag als startplaats kunnen fungeren. Hoewel het Zeeuwse Tourcomi té en de Tour-organisatie daar over pas over enkele maanden uitsluitsel geven, vindt Broek huysen dat niets aan het toeval moet worden overgelaten. Buidel Hij stelt vast dat B en W van Ter neuzen tot nu toe kennelijk nau welijks - 'het is oorverdovend stil' - beseffen welke troeven ze mogelijk in handen hebben, vindt dat het college snel con tact moet opnemen met het Zeeuwse Tourcomité en stélt ook voor met het oog op Temeu- zen-promotie niet te schromen flink in de buidel te tasten. Broekhuysen: „We hebben alle maal gezien hoe Terneuzen - en dan vooral Sluiskil - scoorde met de World Cup biljarten. Nu die kans zich opnieuw voordoet, mogen we niet aarzelen. We moeten direct inspelen op die Tourplannen. Ze zijn heel con creet!" B en W staan positief tegenover de suggesties, maar willen de mogelijkheden eerst bestuderen. door René Schrier GOES - Het openbaar basison derwijs in Zeeland verliest ter rein aan de bijzondere scholen. Dat verschijnsel doet zich overi gens in heel Nederland voor, al zijn er provincies waar het aan tal leerlingen in het openbaar basisonderwijs stabiel blijft. Uit cijfers van het ministerie van OC en W, die gepubliceerd zijn in het nieuwste Onderwijs blad blijkt dat het openbaar ba sisonderwijs in Zeeland met 3 procent is gekrompen, als het gaat om de aantallen leerlingen. Het katholiek basisonderwijs groeide met 3 procent in leerlin gen en het protestants basison derwijs met 2 procent. Lande lijk was er een daling van 2 pro- vent voor het openbaar onder wijs en groeiden het katholiek en protestants basisonderwijs elk met 1 procent. De grootste daling voor het openbaar basis onderwijs deed zich voor in de provincie Zuid- Holland met 6 procent. In geen enkele provin cie steeg het aantal leerlingen in openbaar onderwijs. Uit het Onderwijsblad blijkt dat vooral de witte katholieke scho len goed scoren. Openbare scho len met veel allochtone kinde ren doen het het slechtst.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 15