eld jeugdhulp is vanaf juli op
Zalm prijst analyse Zeeuwse student
VVD Terneuzen wil
Tour binnenhalen
Zeeuws openbaar
onderwijs krimpt
Franse trucker veroorzaakt file bij tunnel
II maakt bezwaar tegen provinciale bijdrage van 12,5 miljoen euro
f maanden
nder op Ring
n Antwerpen
Nieuwe borden op tolplein moeten duidelijkheid scheppen
Studie interpretatie milieuregels
Zorg Ter Schorre weer in orde
Uitstel rapportage Archeologiewet
Scheepvaartbegeleiders staken
woensdag 23 maart 2005
swb 1 5
[EUZEN - Een Franse
jffagenchauffeur heeft er
lïond voor gezorgd dat
irden automobilisten bijna
warlier in de file stonden
westbuis van de Wester-
jetunnel.
itomobilisten mochten niet
2eeuws-Vla anderen vóór
ilijkwas of alle apparatuur
tunnel nog naar behoren
Medewerkers van de NV Wester-
scheldetunnel moesten alle ope
rationele en veiligheidscircuits
controleren, omdat de vrachtwa
gen hoger was dan de maximaal
toegestane vier meter. De vracht
wagenchauffeur negeerde tot
twee keer toe signalen dat hij de
tunnel niet in mocht en trok
zich in de verkeersbuis ook
niets aan van de rode kruisen op
beide rijbanen. De westbuis
werd direct achter de verkeers-
overtreder om kwart voor zes ge
sloten en bleef dicht tot even
voor half zeven.
Woordvoerder I. de Moor: „We
kunnen en mogen niet het risico
nemen dat de vrachtwagen scha
de veroorzaakt die ook andere
voertuigen treft. Als er matrix-
borden of camera's worden afge
reden, kunnen die andere wa
gens beschadigen of voor aanrij
dingen zorgen, terwijl we vanuit
de controlekamers niet meer
kunnen zien wat er gebeurt. Zul
ke risico's kunnen we niet ne
men."
De suggestie dat controle van de
hoogte van voertuigen bij de tol-
poortjes problemen als die van
gisteravond kunnen voorkomen,
klinkt De Moor logisch in de
oren.
„Maar ik moet nog eens navra
gen of het inderdaad zo eenvou
dig werkt. Ik denk eigenlijk dat
er een reden is waarom die op
lossing toch niet zo makkelijk in
de praktijk is te brengen." De
Franse chauffeur is gisteravond
door de politie aangehouden, na
dat hij uit de tunnel kwam. De
trucker had niets gemerkt van
de consternatie die hij veroor
zaakte. Zijn lading, een stalen
constructie, was niet bescha
digd. Het dekzeil van de vracht
auto was wel op verschillende
plaatsen gescheurd, maar de au
to veroorzaakte geen schade aan
de tunnel.
naudia Sondervan
[ELBURG - Met de 12.5
uneuro die de provincie de
ting AZZ voor 2005 wil ge-
heeft de instelling in juli
igeldmeer voor jeugdzorg.
izorgmanager A. Zwart
AZZ gisteren tegen de ad-
ommissie bezwaarschriften
de provincie. De jeugdhulp-
aingsinstelling protesteert
de voorschotten die de pro-
ide stichting sinds januari
Omdat AZZ te laat was
haar subsidieaanvraag voor
besloten Gedeputeerde
w n januari ruim een
a euro per maand over te
•Hom de jeugdzorg gaande
oden. Dat geld is berekend
zorg die AZZ verleende
004, met bijstelling voor
gn lonen en kosten. Dat
AZZ te weinig.
Ipverlener diende 31
neen offerte in voor 20,8
m euro om de Zeeuwse
ïlpverlening uit te voe-
Daarmee hep AZZ vooruit
let nieuwe kostensysteem
te Wet op de Jeugdzorg, die
ll in werking is. Echter,
ddt een overgangsperiode
I? omdat het ministerie
isgezondheid dat kosten-
gn nog niet gereed heeft,
isdelijk heeft de provincie
Irte als subsidieaanvraag
aard, met een verzoek om
informatie. Die kwam gis-
liet beleidsambtenaar L.
hipper namens GS weten,
en de provincie onderhan-
steeds over het ver
van 8,3 miljoen euro tus-
WoutBareman
IERPEN - De voorberei-
in voor de tweede fase van
instructie van de Ring om
rcrpen zijn in volle gang.
tallen wegwerkers waren
«(gelopen dagen bezig de
ignalering aan te passen en
andere verkeersmaatrege-
ttreffen. Alle lokale op- en
Itnvan de Ring worden de-
iek voor maanden afgeslo-
sen de doeluitkering die de pro
vincie van de rijksoverheid
krijgt voor jeugdzorg en de prijs
die volgens AZZ zeer gematigd
is vergeleken met landelijk gang
bare tarieven.
Als er niet meer geld komt, moet
de provincie kiezen welke zorg
AZZ niet meer geeft, stelde
Zwart. Volgens de Wet op de
Jeugdzorg moet een zorgaanbie
der zorg leveren voor zover de
subsidie reikt. Dan is het klaar
in juli, concludeerde Zwart.
Voorzitter J. Meijer noemde het
bewaar merkwaardig, omdat
AZZ protesteert tegen een voor
schot dat ze ongevraagd heeft
gekregen. Bovendien voerde
AZZ argumenten aan die slaan
op de onderhandelingen die nog
gaande zijn. De subsidieaan
vraag was te laat door de inter
ne reorganisatie bij de zorgin
stelling en de omslag naar de
nieuwe kostenberekening, ver
klaarde secretaris van de Raad
van Bestuur van AZZ, B. Cleu-
tjens. AZZ had verwacht dat de
provincie bij de voorschotten
zou inspelen op die kostprijsbe
paling, omdat daar medio janua
ri nog overleg over was met de
provincie, stelde zij. De provin
cie beschouwde dat als niet
meer dan een presentatie, weer
legde De Schipper. Het was ook
vreemd geweest als de provincie
op dat moment al had toegeven
aan AZZ, nog voor er onderhan
delingen bestonden, opperde
commissielid C. Simons.
De adviescommissie brengt
haar advies over enkele weken
uit aan Gedeputeerde Staten.
Nieuwe matrixborden moeten de naderende bestuurder direct duidelijk maken welke tolpoort voor hem of haar bedoeld is.
door Ben Jansen
BORSSELE - Knappe jongen,
slimme meid die op het tolplein
van de Westerscheldetunnel nog
een verkeerde tolpoort kiest. De
NV Westerscheldetunnel heeft
de aanduidingen boven de zeven
doorgangen in beide rijrichtin
gen de afgelopen dagen aange
past.
Daarmee moet een einde komen
aan de verwarring die het oor
spronkelijke verwijzingssys
teem opleverde, met alle geva
ren van dien.
Directeur T. Buis van de NV
Westerscheldetunnel heeft een
mooie anekdote. Het is gebeurd
dat tunnelklanten bij de nade
ring van het tolhuis zo zeer in
de war raakten door de aandui
ding dat bij de tolpoorten 1. 2
en 6 met credit- en chipknip
kan worden betaald, dat ze bij
de kassa arriveerden met 1,26
euro keurig uitgeteld in de
hand.
Het heeft de tunnelexploitatie-
maatschappij verwonderd dat
de verwijzingsborden voor veel
tunnelgebruikers zo moeilijk te
doorgronden waren. Er was in
samenspraak met TNO Techni
sche Menskunde een helder sys
teem ontwikkeld, dat bovendien
was getoetst door een gebrui
kerspanel, waarvan de deelne
mers in simulators met de bebor-
ding waren geconfronteerd. Lo
gisch en duidelijk, luidde het
oordeel. De praktijk was echter
anders. Meteen na de ingebruik
name van de tunnel twee jaar ge
leden kwam het wel enkele ke
ren per dag voor dat iemand in
een verkeerde tolpoort was be
land en achteruit moest manoeu
vreren om de poort met de ge
wenste betalingsfaciliteit te vin
den. De aanvankelijke verwach
ting dat het een kwestie van
even wennen zou zijn, kwam
niet uit.
Symbolen
Nu is gekozen voor een systeem
dat vergelijkbaar is met dat van
de Franse tolwegen: matrixbor
den met kleuren en symbolen.
Een poort waar contant kan
worden betaald, wordt aange
duid met een symbool van een
tolgaarder en een groene pijl.
Een creditcard en een chipknip
- en een blauwe pijl - staan afge
beeld op de borden boven de tol
poorten waar deze betaalmidde
len bruikbaar zijn. De aandui
dingen T-tag en Abonnee staan
samen met een oranje pijl boven
de stroken waar vaste klanten
snel de tol kunnen passeren. De
T-tag is trouwens ook bruik
baar in de andere poorten. Een
rood geeft aan dat een tolpoort
niet beschikbaar is.
De vooraanduidingen bij het op
rijden van het tolplein komen te
vervallen en worden vervangen
door matrixborden waarop de
tarieven van de tunnel staan ver
meld.
foto Dirk-Jan Gjeltema
De afgelopen weken is ook ge
werkt aan de aanpassing van
het tolplein. Het verkeer heeft
daardoor een grotere afstand be
schikbaar om de juiste polpoort
te kiezen en na het passeren er
van weer in te voegen. Boven
dien is de zevende tolpoort, die
vroeger alleen voor lijnbussen
werd gebruikt, nu ook voor an
dere klanten beschikbaar.
Opzet was alle werkzaamheden
voor het paasweekeinde gereed
te hebben. Buis: „Dat weekein
de kan een eerste indruk ver
schaffen van het effect van de
genomen maatregelen, want
dan krijgen we te maken met ge
bruikers die zelden of nooit
door de tunnel en dus door de
tol zijn gereden."
door Ernst Jan Rozendaal
's-HEERENHOEK - Ze schrijft
haar politieke analyses in een
opwelling. Dat maakt ze niet
minder interessant. Vorige week
liet minister Gerrit Zalm (WD,
Financiën) zich op de website
van zijn ministerie waarderend
uit over een artikel van de 21-ja
rige Geertje Cappon uit 's-Hee-
renhoek.
Het kwam allemaal mooi sa
men. Eerst brak minister Hans
Hoogervorst (WD, Volksgezond
heid, Welzijn en Sport) in het
tijdschrift Elsevier een lans
voor een tweepartijenstelsel. De
zondag daarop herhaalde hij
zijn pleidooi in het televisiepro
gramma Het Buitenhof. Cappon
voelde zich uitgedaagd. Een dag
later - vorige week maandag -
bracht Zalm een bezoek aan Zee
land. Dat gaf Cappon, die actief
is in de WD en de JOVD, pre
cies een dag de tijd om op de uit
latingen van Hoogervorst te rea
geren, zodat ze haar bevindin
gen 's avonds kon voorleggen
aan Zalm. Ze schreef een artikel
van drie dichtbedrukte pagina's
waarin ze op een venijnige ma
nier de stellingen van Hooger
vorst pareert.
„Ik heb Zalm twee keer eerder
ontmoet", vertelt Cappon. „Hij
herkende mij. Wij raakten aan
de praat en ik liet hem mijn arti
kel zien. 'Mag ik het meene
men?', vroeg hij. Naderhand
was ik bezorgd dat ik veel te fel
was geweest. Tot ik hoorde dat
Zalm in zijn dagelijkse weblog
over mij had geschreven."
Cappon is tweedejaars studente
economie aan de Erasmus Uni
versiteit in Rotterdam. Om de re
denering van Hoogervorst te
weerleggen, heeft ze gebruik ge
maakt. van een klassiek leerstuk
uit de economie. Tot genoegen
van Zalm, die het voorbeeld in
zijn weblog nog uitgebreider be
schrijft dan Cappon in haar arti
kel. De stelling is dat twee con
currerende ijscomannen op een
honderd meter breed strand
zich niet 25 meter links en 25
meter rechts van het midden op
stellen - waardoor iedereen op
het strand zich binnen 25 meter
van een ijscoman bevindt -
maar dat ze zich naast elkaar op
stellen, midden op het strand.
Cappon vertaalt dit gegeven
naar een tweepartijenstelsel.
Als Nederland slechts twee par
tijen zou kennen, zouden die in
het midden van het politieke
spectrum zo dicht naar elkaar
toekruipen, dat ze nauwelijks
van elkaar zouden verschillen.
Zalm citeert met instemming de
voorbeelden (Clinton, Bush,
Blair) die Cappon aanhaalt in
haar volgens hem 'zeer goed ge
schreven stuk'.
Opheffing
Cappon: „In een tweepartijen
stelsel heeft de burger weinig
meer te kiezen. Bovendien denk
ik dat de WD in zo'n systeem
met opheffing zou worden be
dreigd, want de christen-demo
cratie en de sociaal-democratie
zouden de hoofdstromingen wor
den. In een meerpartijenstelsel
valt meer te kiezen en maken
nieuwe bewegingen een kans
om invloed uit te oefenen. Zo'n
systeem doet veel meer recht
DEN HAAG - De Tweede Kamer wil dat het kabinet on
derzoekt of de Europese milieuregels ruimer kunnen wor
den geïnterpreteerd dan de Raad van State heeft gedaan
in uitspraken over de kokkel- en mossel visserij, de Wes-
terschelde Container Terminal en de Tweede Maasvlakte.
Gisteren werd een motie aangenomen van Tweede-Kamer
lid J. Geluk (WD) waarin het kabinet wordt gevraagd
voor 1 juni duidelijkheid te verschaffen over een eenduidi
ge uitleg van de Vogel- en Habitatrichtlijnen. Geluk heeft
de indruk dat de Raad van State de regels strenger toe
past dan nodig is. Daarom moet onder meer worden geke
ken hoe in het buitenland met de regels wordt omgegaan.
TERNEUZEN - De verpleeghuisartsen van Ter Schorre
in Terneuzen zijn weer 24 uur per dag oproepbaar. Daar
mee voldoet het verpleeghuis aan alle normen van de In
spectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). In maart vorig
jaar bleek dat de inzet van een verpleeghuisarts in Terneu
zen niet het klokje rond kon worden gegarandeerd. Vol
gens locatiemanager R. Ruissen had het verpleeghuis, dat
in totaal tweeënhalve formatieplaatsen heeft voor artsen,
destijds een vacature. Die is inmiddels ingevuld. Gisteren
presenteerde de IGZ in Den Haag de uitkomsten van con
troles die in januari zijn gehouden bij verpleeghuizen die
vorig jaar niet de minimaal vereiste zorg aan bewoners
konden leveren. Bij de meeste verpleeghuizen, waaronder
Ter Schorre, zijn de knelpunten weggewerkt.
DEN HAAG - De Tweede Kamer moet langer wachten op
de uitkomsten van gesprekken die staatssecretaris Van
der Laan (cultuur) met gemeenten en provincies voert
over de Archeologiewet. De lokale overheden vrezen dat
als de wet wordt aangenomen torenhoge rekeningen moe
ten worden betaald voor archeologisch onderzoek en op
gravingen. Eind januari liet Van der Laan in de Tweede
Kamer blijken vast te willen houden aan het wetsvoor
stel, dat een gevolg is van het Europese Verdrag van Mal
ta. Wel beloofde ze voor 1 april de Kamer te informeren
over haar gesprekken met gemeenten en provincies. Giste
ren schreef ze de Kamer dat het verkennen van mogelijke
oplossingen als een lokaal archeologiefonds meer tijd
vergt. Ze belooft nu voor 1 juli verslag uit te brengen.
ZEEBRUGGE - De 36 scheepvaartbegeleiders in de radar
toren van Zeebrugge staken. Ze hebben maandagavond
het werk voor onbepaalde tijd neergelegd. Maar tijdens
overleg tussen de vakbonden en de dienstleiding, gister
middag, werd de actie tijdelijk opgeschort. Vandaag zou
het overleg worden voortgezet. Het scheepvaartverkeer
naar Zeebrugge en de Scheldehavens liep door de actie,
volgens een woordvoerder op de post in Zeebrugge, nau
welijks vertraging op. De schepen met bestemming Ant
werpen en Gent werden opgevangen door de verkeerspost
in Vlissingen en vanaf daar verder begeleid. De actie
houdt verband met de ingebruikname van de onbemande
radartoren op de Oostdyckepier in De Panne. De beman
de x-adarpost in Zeebrugge krijgt daardoor meer verant
woordelijkheid toegeschoven, zonder dat de nodige in
structies en communicatiemiddelen zijn verstrekt.
Geertje Cappon maakte met een analyse over een mogelijk tweepar
tijenstelsel indruk op minister Zalm. foto Dirk-Jan Gjeltema
aan de dynamiek van de samen
leving."
De economiestudente vindt het
leuk dat Zalm zo serieus op
haar artikel is ingegaan. Hij on
derschrijft haar analyse tegen
een tweepartijenstelsel, maar
zoekt tegelijkertijd naar moge
lijkheden om nadelen van een
meerpartijenstelsel (waarin een
partij die de verkiezingen ver
liest soms toch kan doorregeren)
te ondervangen.
Cappon is nog maar drie jaar po
litiek actief, daarvoor las ze nau
welijks een krant. Inmiddels is
ze lid van de WD en schrijft ze
voor Het Liberaaltje, het partij
blad op de Bevelanden. Politie
ke ambities heeft ze niet, even
min als journalistieke. „Ik
schrijf in een opwelling, ik weet
niet of ik het onder druk zou
kunnen. Op mijn eigen website
geef ik mijn mening over van al
les, bijvoorbeeld ook over de ver
kiezing van de beste bolus op
Neeltje Jans. Ik sta best graag in
het middelpunt en de politiek in
teresseert me, maar ik geloof
niet dat ik het type ben dat in de
arena het debat kan aangaan. Ik
ben geen scherp debater. Ik ben
te reflectief ingesteld, pas in
tweede instantie bedenk ik wat
ik het best had kunnen zeggen.
Ik ben economie gaan studeren
omdat ik accountant wil wor
den. Dat is nog niet veranderd."
Het artikel van Geertje Cappon
is te vinden op haar website
www.dusaneel00000.net.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De start of fi
nish van een etappe van de Tour
de France zou een geweldige
promotie voor Terneuzen zijn.
Daarom moet het gemeentebe
stuur er alles aan doen om de
Tour binnen te halen. En daar
mag best flink voor in de buidel
worden getast, vindt WD-frac-
tievoorzitter P. Broekhuysen.
Gisteren benadrukte hij in
schriftelijke vragen aan burge
meester en wethouders de enor
me impact, die uitgaat van de
Tour de France. „Terneuzen
wordt in één klap internatio
naal op de kaart gezet. Stel je
voor: helikopterbeelden van de
binnenstad, van de Westerschel-
de en de scheepvaart, van het
prestigieuze bouwproject Water
front en van industriële vestigin
gen als Dow Benelux, Outokum-
pu, Yara en Cerestar. Het komt
tijdens zo'n live-uitzending alle
maal in beeld", meent Broekhuy
sen.
De WD'er speelt met zijn vra
gen in op de kansen die het
Zeeuws Tourcomité onder lei
ding van voorzitter P. Stoter en
gedeputeerde T. Poppelaars
ziet, de Tour in 2006 naar Zee
land te halen. Na jaren lobbyen
ziet het er naar uit dat de Tour,
na een start in Noord-Frankrijk
(ter ere van de vertrekkende
Tourbaas Jean-Marie Leblanc,
die daar woont) richting Zee
land rijdt. Er zijn vervolgens
twee opties: of de Tour-etappe
uit Noord-Frankrijk eindigt in
Terneuzen, waarna de dag erna
een etappe start op Neeltje Jans
richting Valkenburg óf de Tour
rijdt vanuit Valkenburg Zee
land binnen met Neeltje Jans
als finishplaats. In dat geval zou
Terneuzen de volgende dag als
startplaats kunnen fungeren.
Hoewel het Zeeuwse Tourcomi
té en de Tour-organisatie daar
over pas over enkele maanden
uitsluitsel geven, vindt Broek
huysen dat niets aan het toeval
moet worden overgelaten.
Buidel
Hij stelt vast dat B en W van Ter
neuzen tot nu toe kennelijk nau
welijks - 'het is oorverdovend
stil' - beseffen welke troeven ze
mogelijk in handen hebben,
vindt dat het college snel con
tact moet opnemen met het
Zeeuwse Tourcomité en stélt
ook voor met het oog op Temeu-
zen-promotie niet te schromen
flink in de buidel te tasten.
Broekhuysen: „We hebben alle
maal gezien hoe Terneuzen - en
dan vooral Sluiskil - scoorde
met de World Cup biljarten. Nu
die kans zich opnieuw voordoet,
mogen we niet aarzelen. We
moeten direct inspelen op die
Tourplannen. Ze zijn heel con
creet!"
B en W staan positief tegenover
de suggesties, maar willen de
mogelijkheden eerst bestuderen.
door René Schrier
GOES - Het openbaar basison
derwijs in Zeeland verliest ter
rein aan de bijzondere scholen.
Dat verschijnsel doet zich overi
gens in heel Nederland voor, al
zijn er provincies waar het aan
tal leerlingen in het openbaar
basisonderwijs stabiel blijft.
Uit cijfers van het ministerie
van OC en W, die gepubliceerd
zijn in het nieuwste Onderwijs
blad blijkt dat het openbaar ba
sisonderwijs in Zeeland met 3
procent is gekrompen, als het
gaat om de aantallen leerlingen.
Het katholiek basisonderwijs
groeide met 3 procent in leerlin
gen en het protestants basison
derwijs met 2 procent. Lande
lijk was er een daling van 2 pro-
vent voor het openbaar onder
wijs en groeiden het katholiek
en protestants basisonderwijs
elk met 1 procent. De grootste
daling voor het openbaar basis
onderwijs deed zich voor in de
provincie Zuid- Holland met 6
procent. In geen enkele provin
cie steeg het aantal leerlingen in
openbaar onderwijs.
Uit het Onderwijsblad blijkt dat
vooral de witte katholieke scho
len goed scoren. Openbare scho
len met veel allochtone kinde
ren doen het het slechtst.