Puzzelen met nieuw spoorboekje Centraal-Azië maakt zich op voor de finale afrekening PZC PZC Onverzekerden EU-leiders houden hun kruit droog Nieuwe lijnen maken toekomstige dienstregeling stuk moeilijker 22 maart 1955 dinsdag 22 maart 2005 door Theo Haerkens In 2007 worden de hogesnel heidslijn en de Betuweroute in gebruik genomen. Dat beïn vloedt de treinenloop in heel Ne derland. Daarom werkt de NS aan een geheel nieuw spoor boekje. Dit legt de basis voor de treinenloop van de komende vijfentwintig jaar. „Voor de klant is het ideaal als alle sta tions rechtstreeks met elkaar zijn verbonden, maar dat kan dus niet." Gemor op het station in Gouda. De sneltrein van 8.26 uur naar Den Haag. middenin de och tendspits, heeft een minuut of wat vertraging. Terwijl de om roeper dat meldt, rolt aan de an dere kant van het perron een stoptrein binnen in dezelfde richting. De reizigers kunnen de stoptrein nemen, in de weten schap dat het dringen wordt en staan. Of ze kunnen gokken op snelle aankomst van de snel trein, in de hoop op een zit plaats. Een echte pendelaar meent het beter te weten en stapt zonder aarzelen in de trein naar Rotterdam. Met een beetje geluk vindt hij daar een snelle aansluiting en is hij net zo rap in de Hofstad. „Voor de klant zou het ideaal zijn als alle stations recht streeks met elkaar zijn verbon den". glimlacht Luutzen Stel lingwerf f. hoofd Vervoermana- gement van de spoorwegen. Dat, kan niet en daarom is het samen stellen van een geheel nieuw spoorboekje een heidense klus. „Uitgangspunt zijn de reizigers stromen, maar we moeten ook rekening houden met particulie re bedrijven als Syntus, Noord- ned en Connexxion en de goede renvervoerders die ook gebruik maken van de rails. En boven dien met de tijd die nodig is voor onderhoud." Tractor De reiziger die op zijn trein wacht, is zich er niet altijd van bewust dat die trein onderdeel is van een voortdurend bewe gend systeem dat zich zo nauw keurig mogelijk elk uur her haalt. Vertraging van een trein in Den Haag kan er via stagna ties in Utrecht voor zorgen dat iemand in Maastricht 's avonds koude aardappelen treft. Een trein mag daarom maar één tot vier minuten wachten op een trein met vertraging. „Langer wachten gaat ten koste van het systeem en dan zijn nog meer rei zigers de dupe." De hogesnel heidslijn en de Betuweroute wor den komend jaar in fasen in ge bruik genomen. Ook dat heeft grote gevolgen voor de treinen loop in het hele land, net als de verdubbeling van de spoorlijn Utrecht-Amsterdam: „Je kunt vier keer zoveel treinen laten rij den als intercity's en stoptrei nen niet meer over dezelfde rails rijden. De tractor gaat van de snelweg af", zegt Stelling werf f beeldend. Ons spoorwegnet behoort tot de drukste in de wereld. Omdat ver dere uitbreiding er vrijwel niet meer in zit - Alleen de Hanzelijn Lelystad-Zwolle zit nog in de pijplijn - moet de winst komen uit beter onderhoud, extra lange perrons, meer dubbeldekkers, hier en daar een extra viaduct en vooral een uitgekiend reis schema. Om dat te bereiken, laten de puz zelaars van de afdeling van Stel- lingwerff hun computers over uren maken. Het samenstellen van een reisschema is nog inge wikkelder dan het bouwen van een klok met secondenwijzer, da tumaanduiding en de maan- en waterstanden. Alles hangt met alles samen: elk uur maakt het systeem dezelfde cyclus door. Treinen vertrekken drie over het uur en drie over het half uur naar dezelfde bestemming. „De reiziger kan bijna zonder spoor boekje op pad. Het mooiste is als intercity's naadloos aanslui ten op elkaar en op stoptrei nen." Hoe meer mensen van a naar b reizen, hoe eerder NS een directe verbinding maakt. „De dikste stroom gaat voor, dat is een onherroepelijke keuze." Wie op reis gaat, wil dat zijn trein op tijd rijdt. „Niets is zo erg als een trein missen." Overstappen wordt zoveel mogelijk verme den, maar als het niet anders kan, houdt het systeem er reke ning mee. „Om een perron over te steken is twee minuten ge noeg. Maar als je naar de andere kant van het station in Utrecht moet, heb je in normaal wandel tempo zeker vijf minuten extra nodig." Wachten Wachten en overstappen is er ger dan een langere treinreis. Veel mensen die van Den Haag en Rotterdam naar Arnhem moe ten, installeren zich met hun krantje op hun gemak in de snel trein. Die is tien minuten trager dan de intercity, maar scheelt wel mooi een overstap in Utrecht. „Zo'n rechtstreekse ver binding is reizigers die tien mi nuten extra wel waard", taxeert Stellingwerff. Trots kondigt hij nog voor december een directe intercity-verbinding aan tussen Eindhoven en Schiphol via Den Bosch. Utrecht en Amster dam-Zuid. „Een prachtige ver betering. Reizigers die gaan vlie gen zijn toch vaak wat zenuw achtig. Als de overstap bij Dui- vendrecht vervalt, scheelt dat weer een hoop gedonder met kof fers." Het nieuwe spoorboekje wordt gemaakt met een schuin oog naar het bestaande reissche ma. Door de treinen slim op el kaar te laten aansluiten, kan de reiziger grote afstanden snel af leggen. Wie van Culemborg naar Groningen wil, stapt m Utrecht over op de intercity. „De moderne klant wil geen in gewikkeld gedoe. Hoe meer trei nen in een uur, hoe flexibeler hij is." Om die flexibiliteit voor de treinreiziger mogelijk te maken dient de NS er wel voor te zor gen dat dagelijks 5000 ritten met 2700 rijtuigen 320 stations aandoen. De kunst is de reizigers zo snel mogelijk te vervoeren met zo min mogelijk oponthoud en zo min mogelijk verlies. Maar snel ler dan drie minuten na elkaar kunnen treinen niet rijden. Daarbij moet ook nog eens reke ning gehouden worden met de bezettingsgraad, die verre van constant is. Gemiddeld is die be zetting 33 procent. In werkelijk heid betekent dit in de spits overvol en de rest van de dag vrijwel leeg. GPD De groep niet tegen ziektekosten verzefa mensen neemt volgens het Centraal reau voor de Statistiek gestaag toe. j vorig jaar bleken er 223.000 Nederlanden niet-verzekerd te boek te staan. Bij dat aantajj ten nog illegaal in ons land verkerende mg worden opgeteld, maar hoeveel dat er precig heeft het CBS nog niet weten te berekenen.fc. centen beslaat de onverzekerde groep 1,4 van de totale bevolking. Volgens het CBS bd de groep onverzekerden grotendeels uit thuislozen, verslaafden en mensen die zitf principiële redenenen niet verzekeren tegec; ten of voor medische behandelingen. Kijkend naar het totaal van de bevolking j overgrote deel van de Nederlanders redelijk kerd. Zestig procent klopt voor vergoeding®' medische handelingen aan bij een ziekeni] dertig procent is particulier verzekerd en 5.4 cent publiekrechtelijk. Het gaat dan vooral ambtenaren, asielzoekers en gedetineerden.V( leken met andere landen valt het aantal ow kerden mee. In de Verenigde Staten is hetat niet-verzekerden (ruim 44 miljoen mensen)g dan het aantal Amerikanen dat vorig jaar in ziekenhuis belandde (36 miljoen). Veel Ames nen blijven verstoken van medische hulp, ste omdat ze niet de beschikking hebben over den ge dure medicijnen. Zo'n vaart loopt het in Nederland overigens niet. Niet-verzekerden worden uiteindelijk «t holpen, maar de kosten voor die hulp zullena verhaald worden op de gemeenschap. Hetu zaak voor verzekeraars en overheid om het a onverzekerden zo klein mogelijk te houden Q lukken zal, is de vraag. De ontwikkeling indi reld van de zorgverzekeringen tendeert naan mercialisering. Sinds begin dit jaar wonj markt overvoerd met polisaanbiedingen. Deskundigen hebben al gewaarschuwd tega veel te grote aantal varianten. De gemiddelde ger kan moeilijk 14.000 ziektekostenverzekai varianten met elkaar vergelijken. De wees hoogleraren in de zorgsector is dan ook da aantal slecht of ontoereikend verzekerde me de komende jaren fors zal toenemen. Of diei terecht is zal volgend jaar blijken uit CBS-j vens. Het kabinet houdt er evenwel serieust ning mee. Niet voor niets werd het drempel!» voor ziektekosten bij de belastingaangifte! aanmerkelijk verlaagd. De regering-Balkes doet er goed aan, het zorgstelsel doorzici voor ieder betaalbaar te houden. door Ton van Lierop Met een akkoord tussen de ministers van Finan ciën over de euro op zak, lij ken de Europese regeringslei ders vandaag uiteindelijk niet af te stevenen op de ver wachte grote slag met Duits land. Wel kan tussen de EU-leiders nog de nodige dis cussie ontstaan over liberali sering van de dienstensector. Diplomaten in Brussel hiel den vooraf rekening met een moeilijke EU-top, omdat Duitsland per se een verdere versoepeling wil van het stabi liteitspact. De EU-ministers van Financiën bereikten zon dagavond echter een voorak koord, waar met instemming van de Nederlandse bewinds man Zalm ook premier Bal kenende niet veel meer aan zal kunnen tornen. Duitsland mag de kosten voor de Duitse hereniging afwente len op de nationale begroting. De Duitsers mogen daardoor 'tijdelijk' boven de Europese grens van een tekort op de na tionale begroting van maxi maal 3 procent uitgaan. Bondskanselier Schroder krijgt daarmee zijn zin en kan proberen de zeer kwak kelende nationale economie aan te zwengelen zonder last te krijgen met de begrotings- politie van de Europese Com missie. Nederland verzette zich aanvankelijk tegen een versoepeling van het stabili teitspact, uit vrees voor hoge re rentes. Met de instemming van alle ministers van Finan ciën zullen de EU-leiders van daag of morgen echter hun ze gen wel geven aan het nieuwe pact. Impuls Ook zullen de EU-leiders in stemmen met een extra im puls voor het stagnerende 'Lissabon-proces', de af spraak die in 2000 in de Portu gese hoofdstad werd gemaakt om de Europese economie in 2010 tot de meest concurre rende ter wereld te maken. Daarvan is te weinig terecht gekomen. Voorzitter Barroso van de Europese Commissie presenteerde begin dit jaar ambitieuze plannen om het 'proces' echt op de rails te zet ten. Hij kiest echter nogal een zijdig voor financieel-econo- mische impulsen, via extra uitgaven voor wetenschappe lijk onderzoek. Diplomaten verwachten dat de regerings leiders zullen aandringen op meer aandacht voor milieu en sociaal-economische maatre gelen. Barroso kan verder te genstand verwachten over zijn plan om een oud voorstel van voormalig Nederlands eu rocommissaris Bolkestein voor liberalisering van de dienstensector slechts licht ge wijzigd door te voeren. Bolkestein wilde de economie aanzwengelen door dienstver leners uit andere EU-lidsta- ten over de grens te laten con curreren op grond van hun na tionale wetgeving. De vakbonden vrezen dat dit leidt tot sociale dumping, doordat bepaalde sectoren ge bonden zijn aan minder scher pe regels in hun eigen land. Dat maakt buitenlandse on dernemers goedkoper, waar door de regels in eigen land ook onder druk komen te staan, zo denken de bonden. Vooral in Frankrijk is de vrees ontstaan dat de inmid dels tot 'Frankenstein-richt- lijn' omgedoopte plannen van Bolkestein leiden tot het uit kleden van het sociale stelsel. De Franse president Chirac, die vreest dat de negatieve stemming over Bolkestein eind mei leidt tot een 'nee-stem' in het referendum over de EU-grondwet, wil daarom de plannen de komen de dagen van tafel halen. Uit gesproken liberaliseerders, zo als de Britse premier Blair, zien Bolkesteins voorstel ech ter wel degelijk zitten. Een forse discussie daarover kon digt zich dus aan. Toch zullen de meeste EU-leiders geen echte zware strijd met elkaar aan willen gaan. Daarop wachten zij tot later dit jaar of begin volgend jaar, wan neer zij de slag aan moeten over de financiering van de EU tussen 2007 en 2013. Daarvoor heeft elke lidstaat zijn eigen wensenlijst. Wie zich nu schuil houdt of zijn kruit nog niet verschiet, kan dan mogelijk nog eens een eis stellen. GPD door Joost Bosman Duizenden anti-regeringsde monstranten in Kirgizië lo pen al ruim een week te hoop te gen de machthebbers van het Centraal-Aziatische land. Die zouden de parlementsverkiezin gen eerder deze maand naar hun hand hebben gezet, om zo de weg te bereiden voor de her verkiezing van president Askar Akajev. Het broeit in Cen traal-Azië, een kruitvat van kris-kras door elkaar levende minderheden, armoede en on derdrukking. Zondagavond werden bij onlus ten vier politieagenten doodge slagen en kwam ook een aantal burgers om. Ook gisteren was het in Kirgizië, dat lang door kon gaan als het Zwitserland van de voormalige Sovjet-Unie, erg onrustig. Het mag ironisch heten dat nu uitgerekend daar de ergste onlusten van de afgelo pen jaren uitbreken. Vergeleken bij de buurlanden (Turkmenis tan, Oezbekistan, Tadzjikistan en Kazachstan) was Kirgizië het laatste decennium een voorbeel dig democratische staat, waar van de president nooit deel had uitgemaakt van de voormalige sovjetelite. Maar evenals zijn collega's in de buurlanden, zag president Akajev zich steeds meer genoodzaakt naar het mid del van onderdrukking te grij pen. Grenzen De spanningen en het geweld in Centraal-Azië zijn geen nieuw fenomeen en rechtstreeks terug te voeren op de ver- deel-en-heers-politiek van Sta lin in de jaren dertig van de vori ge eeuw. Door de grillige en ab surde landsgrenzen die de dicta tor trok, kwamen allerlei min derheden aan de 'verkeerde' kant van de grens te wonen. Zo doende zit Oezbekistan met gro te groepen Kirgiezen en Tadzjie- ken opgescheept, Kirgizië met Oezbeken en Tadzjieken en Tadzjikistan met Oezbeken en Kirgiezen. De huidige rellen be perken zich vooralsnog tot het zuiden van Kirgizië, waar voor al etnische Oezbeken wonen. Zij hebben onvrede met de domi nante rol van het relatief rijkere noorden, waar de bevolking overwegend Kirgizisch is. Al in Demonstranten in de Zuid-Kirgizische stad Osj schreeuwen leuzen tegen de regering en zwaaien met vlaggen. foto Viktor Korotayev/RTR de jaren '80 is er sprake van grootschalig geweld in Cen traal-Azië. Wanneer sovjetlei der Gorbatsjov de teugels laat vieren, komt er in de regio een golf van nationalisme los. Het leidt tot conflicten in de straat arme Fergana-vallei, die over Oezbekistan, Tadzjikistan en Kirgizië verspreid ligt. Oezbe ken keren zich tegen de Me- scheetse minderheid, waardoor er honderden doden vallen. Rond de Kirgizische stad Osj, ook nu een verzetshaard, raken begin jaren negentig Kirgiezen en etnische Oezbeken slaags, eveneens met als gevolg vele slachtoffers. Tadzjikistan wordt in 1992 zelfs getroffen door een ongekend bloedige burgeroor log, waarin tienduizenden het le ven laten. Eind jaren '90 krijgen de machthebbers in de regio te maken met een nieuwe uitda ging, die de situatie er met een voudiger op maakt: moslimfun damentalisme. Opgezweept door het succes van de Taliban in Afghanistan en de onderdruk king door de eigen regeringen, trekken jihad-kraaiende rebel len door de van oudsher ortho dox islamitische Fergana-vallei. Ze keren zich met name tegen het in hun ogen goddeloze regi me van de Oezbeekse president Islam Karimov, maar hun finale doel is de stichting van een kali faat, een islamitische staat, in al le Centraal-Aziatische sovjetre publieken. Hoewel het extremis tische verzet grotendeels ver dwijnt met het oprollen van het Taliban-regime, zijn er nog steeds islamitische oprispingen. Verband De electorale onrust in Kirgizië lijkt rechtsstreeks verband te houden met de omverwerpingen van de oude regimes in Georgië en de Oekraïne. Ook daar kwam de oppositie aan de macht, na eerst door fraude van de zitten de machthebbers de stembus gang verloren te hebben. Presi dent Akajev deed evenwel tegen over de hem welgezinde Russi sche staatszender RTR zelfverze kerd uit de doeken, dat hij een 'vaccin' had gevonden tegen re voluties zoals die in Georgie en Oekraïne hadden plaatsgevon den. Maar helemaal gerust kan Akajev niet zijn, evenmin als zijn collega's in de buurlanden. Het lijkt erop dat na Georgië en Oekraïne ook de van oudsher veel volgzamere bevolkingen van Centraal-Azië voorgoed wil len afrekenen met de autoritaire overblijfselen van de Sov jet-Unie. Ondanks het feit dat de oppositie hopeloos verdeeld is. Van hun nieuwe bondgenoot de Verenigde Staten hoeven de des poten niet veel actieve steun meer te verwachten. Want waar zij in het verleden zonder veel protest van Amerika hun gang konden gaan, daar worden de aanwijzingen sterker dat ook Washington nu van hen af wil. Afgelopen zomer voorspelde een Russische krant al dat de VS pre sident Kanmov van Oezbe kistan zouden laten vallen, zon der die bewering overigens te staven met bewijzen. De Ameri kanen zitten intussen in een moeilijk parket. Want ze zullen de landen, waar ze in hun strijd tegen de terreur luchtmachtba ses hebben, nodig blijven heb ben. Afrekening met de huidige regerende elites kan leiden tot een domino-effect en dus tot chaos in de hele regio. Gezien het (recente) verleden, zou een revolutie in Centraal-Azië wel eens heel wat minder vreed zaam kunnen verlopen, dan in Georgië en Oekraïne. KUNSTENAARS - Oprichting van de 'Zeeuwse Kunstenaars kring' is op handen. Deze orga nisatie zal zich tot doel gaan stellen de toenadering tussen overheid, publiek en beelden de kunstenaars in Zeeland te vergroten. De eerste belangrij ke taak die de nieuwe stich ting wacht, is het verlenen van medewerking aan de organisa tie van de Zeeuwse Tentoon stelling van Beeldende Kunst. GEHEIME ZENDER - PTT en politie hebben een inval ge daan bij een kapper in Winkel, die al enkele weken met een ge heime zender Winkel en omge ving elke zondagavond*» tot 12 via de ether amis met gramofoonrnuziek dorpsactualiteiten. De werd op heterdaad betiïp zender is in beslag geno» SPORTVELDEN-Nogö zoen zullen er aan de Ba burgse weg in Vkssingol nieuwe sportvelden m gei worden genomen. Deze! een belangrijke aanwinfli de stad, omdat de twee vel gelegen aan de Keersluis^ dit jaar zeer waarschiji niet meer beschikbaar ni zijn vanwege plannen va Schelde. Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax (0113)315669 E-mait: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax: (0113)315669 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat 18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax: (0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel (0111)454651 Fax:(0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag tim vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 tot 17.00 uur acctdf* i 2265 internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12 00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom afschrijving per maand: 19,95 per kwartaal: 58,00 per jaar 222 50 Voor toezending per post geld!»» toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maandW* einde van de betaalperiode PZC, La.v. lezersservice, Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1.25 zaterdag: 1,75 Alle bedragen zijn inclusief 6* Bin Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uiijfl^ overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NVenw de Regelen voor het Advertentie"""11 Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16,00 tot 18.00 uur Tel. (0113)315555 Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax:(0113)315549 Rubrieksadvertenties (klein«j«* Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertentie»! Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business tc Tel (076)5312277 Fax: (076)5312274 Internet: v nr.pzc.nl Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-con®" aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gel*^^ (abonnementen)admimstratie en om u te (laten) informeren over voor u relevanlerw^S ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig, de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit s zersservice. Postbus 314460 AA Goes Behoort tot WGGGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 4