zc
)ieper kanaal moet allen dienen
ockband Frons! wil verder
Antwerpen hoopt op snelle procedures
Leden Huis van
Oranje vergelijkbaar
met popsterren
GroenLinks wenst
opheldering over
spoorvervoer WCT
Pleidooi voor kleine
bedrij venterreinen
ainingen moeten volgens Terneuzen ook maar eens over de brug komen
13
/f
Derde plek bij hondenwedstrijd
's-Gravenpolder beste EHBO-ers
Politie houdt autodief aan
Boete voor illegale arbeid
inst
maandag 14 maart 2005
NEUZEN - Als de Vlamin-
efn verdieping willen van
Kanaal Gent-Terneuzen en
tweede zeesluis in Terneu-
mllen ze zelf ook eens over
jjmg moeten komen. Dat
wethouder A. van Waes
[eroeuzen.
«ageert hiermee op de uit-
k van vice-minister-presi-
van de Vlaamse regering
Kams minister van econo-
Moerman. „Ik heb ervoor
dat in het besluit over
ftikkelmgsschets voor het
Idebekken extra aandacht
s;eed aan de toegankelijk-
V5n het Kanaal Gent-Ter-
i Ik zal de belangen van
rntse haven steeds blijven
digen." Zo wordt in het be
vermeid dat voor 1 juli
meer duidelijkheid moet
an over de noodzaak van
verdieping van het kanaal
?er de aanleg van een nieu-
uis.
jnan: „Bovendien wordt op
ukkelijk verzoek van
mieren toegevoegd dat
de Nederlandse voorkeur
een tunneldiepte van 13,50
•ook de variant van 16 me-
-fordt meegenomen in de
itwikkeling, als een gelijk
te optie. Een grotere
mg van het kanaal bete
dat grotere schepen de
1 haven kunnen berei-
zate
itste betwijfelt Van Waes.
Zelzate ligt een tunnel die
ider diep ligt dan het-
Belgen van ons verlan-
Inj Sluiskil. Die tunnel is
foot obstakel voor de fa-
van Sidmar. De tunnel bi]
te dieper leggen gaat ont-
id veel kosten en het ligt
g in België. Maar ik
me af hoe die grotere sche-
traks de tunnel bij Zelzate
n passeren."
ïaes geeft toe dat een ver
lig van het kanaal en een
zeesluis voor Nederland
gnjk is.
„Maar nog altijd belangrijker
voor België. Voor zover de ver
dieping ons ten goede komt, wil
len wij best meewerken. Ook
een nieuwe zeesluis is belang
rijk. Maar ik kan me niet voor
stellen dat we hieraan meewer
ken als de Belgen niets doen aan
de spoorontsluiting van de Axel-
se Vlakte."
De aanleg van een spoorlijn van
de Axelse Vlakte naar de Bel
gische grens bij Zelzate speelt al
jaren. Verschillende raadsfrac
ties in Terneuzen (WD, TOP en
LCF voorop) pleitten nadrukke
lijk voor doortrekking van de
spoorlijn van de Axelse Vlakte
naar Zelzate.
Macht
Het college van B en W beloofde
steevast pleidooien van de kant
van het bedrijfsleven of andere
belanghebbenden te zullen on
dersteunen. Maar de macht van
het college is klein. Spoorwegbe
heerder Prorail liet een paar
jaar geleden nog weten in zijn
meerjarenramingen geen geld te
hebben gereserveerd voor het
project. Vorig jaar hamerde alge
meen directeur Marc van 't
Westeinde van het staalverwer-
kingsbedrijf Outokumpu Polarit
Oy op de Axelse Vlakte nog voor
een snelle aanleg.
Hij acht de lijn alleen al uit con-
currentieoverwegingen van be
lang.
door Ben Jansen
GOES - Het heeft enige overtui
gingskracht gekost. Enkele ja
ren geleden leefden Antwerpse
havenbaronnen nog in de veron
derstelling dat de baggerschui-
ten onmiddellijk na de vaststel
ling van de Ontwikkelings-
schets Schelde-estuarium 2010
aan de slag zouden kunnen gaan
om de vurig gewenste verdie
ping van de Westerschelde uit te
Zo snel mogen wensen in Vlaan
deren soms in vervulling gaan,
in Nederland staan inspraak- en
beroepsprocedures in de weg.
De havengemeenschap in Ant
werpen heeft zich er inmiddels
bij neergelegd dat het bagger-
werk pas in 2007 kan beginnen.
Dat wil zeggen, als de Raad van
State er geen stokje voor steekt,
zoals bij de Westerschelde Con
tainer Terminal en de Tweede
Maasvlakte wel gebeurde.
De vorige week door het kabi
net vastgestelde Scheldeschets
biedt op zichzelf geen mogelijk
heden om beroep aan te tekenen
bij de Raad van State.
De regeringsbeslissing wordt
voorgelegd aan de Tweede Ka
mer. De Vlaamse regering, die
in december al heeft ingestemd
met de ontwikkelingsschets,
vraagt de mening van het parle
ment van Vlaanderen.
Tracéwet
De verdieping van de Wester
schelde zelf moet voor wat de
werkzaamheden op het grondge
bied van Nederland betreft wor
den geregeld in een tracéwet.
Voor de aanpassing van de ri
vier in Vlaanderen is een ruimte-
Niet alleen Vlaanderen, maar ook Nederland moet voordeel ondervinden van een eventuele verdieping van het kanaal van Gent naar Ter
neuzen, vindt de Terneuzense wethouder A. van Waes. foto Wim Kooyman
lijk uitvoeringsplan nodig. Aan
beide ligt een milieueffectrap
port ten grondslag.
Bij de beslissing over de tracé
wet horen wel de in Nederland
gebruikelijke mogelijkheden
voor inspraak en beroep. Dat
zelfde geldt voor bestemmings
planwijzigingen om de natuur
aan de Westerschelde te verster
ken.
De ontwikkelingsschets is voor
bereid door de Nederlands-
Vlaamse ambtelijke organisatie
Proses. Sinds medio vorig jaar
is een vergelijkbare club aan het
werk die de uitvoering coördi
neert: Proses 2010, net als haar
voorganger gevestigd in Bergen
op Zoom.
Het was de bedoeling dat Proses
2010 zich eind vorig jaar al zou
manifesteren. Het uitblijven
van een beslissing van de Schel
deschets door de Nederlandse re
gering noopte de organisatie
evenwel zich langer op de ach
tergrond te houden.
H. van Hoek, de Nederlandse di
recteur van Proses 2010, verze
kert dat deze tijd echter goed is
gebruikt. „We hebben in kaart
gebracht welke klippen kunnen
opdoemen in de vervolgprocedu-
res. Daarbij hebben we natuur
lijk ook gekeken naar de argu
menten van de Raad van State
bij de vernietiging van het be
sluit over de Tweede Maasvlak
te." Dat het Nederlandse kabi
net enkele maanden langer no
dig had voor een beslissing over
de Scheldeschets dan het Vlaam
se, is volgens Van Hoek 'niet be
vorderlijk' voor het streven in
2007 met de uitvoering van de
verdieping en de natuurprojec
ten te beginnen.
„Maar zolang we niet aanlopen
tegen procedures bij de Raad
van State hoeft dat geen ramp
te zijn."
BIRMINGHAM - Guus Scholten uit Kloetinge en Greet
Vink uit Koewacht zijn gisteren bij het wereldkampioen
schap Obedience met het Nederlandse team derde gewor
den.
De gehoorzaamheids wedstrijd is onderdeel van de inter
nationale hondenwedstrijden, de Crufts, die van afgelo
pen donderdag tot en met gisteren werden gehouden in
het Engelse Birmingham. Scholten en Vink deden aan de
wedstrijd mee met de border collies Giovanni en Boryck.
Het Engelse team veroverde de eerste plaats, Noord-Ier-
land werd tweede en de Verenigde Staten eindigden op de
vierde plaats.
'S-GRAVENPOLDER - De EHBO-ers uit 's-Gravenpol
der zijn zaterdagmiddag in sporthal De Zwake in hun ei
gen dorp eerste geworden bij de vaardigheidsproeven van
de Zeeuwse EHBO-vereniging.
Een tweede plek was er voor de ploeg uit Wilhelmina-
dorp. De EHBO-ers uit Goes werden derde.
's-Gravenpolder mag Zeeland zaterdag 21 mei vertegen
woordigen bij de nationale vaardigheidsproeven in Oost-
voorne.
REIMERSWAAL - De politie heeft zaterdagmiddag even
na half vijf op de A58 bij Reimerswaal een negentienjari
ge automobilist zonder vaste woon- of verblijfplaats aan
gehouden op verdenking van diefstal van een auto die
middag op de Westwal in Goes.
De man ontkende het voertuig te hebben gestolen, maar
de sleutels van een bekende te hebben gekregen. Hij bleek
ook zaterdagmiddag bij een winkelpand in Goes enkele
kratten met lege flessen te hebben gestolen en deze vervol
gens te hebben ingeleverd.
Hiervoor kreeg hij enkele tientallen euro's. Het geld werd
in beslag genomen en de man werd na verhoor weer in
vrijheid gesteld.
MIDDELBURG - Een 35-jarige inwoner van Geersdijk is
afgelopen vrijdag in Middelburg voor illegale arbeid ver
oordeeld tot 2000 euro boete.
De economische politierechter vond bewezen dat de boer
van 15 juni tot 28 juni twee jonge mannen uit Polen zon
der tewerkstellingsvergunning had laten werken op zijn
bedrijf.
De verdachte gaf toe dat de Poolse boerenzonen onkruid
hadden gewied. „Ik heb de Polen niet in dienst genomen.
Ze wilden eens kijken hoe het boerenleven in Nederland
eraan toe gaat", vertelde hij.
De landbouwer had beide mannen wel zakgeld en geld
voor de terugreis gegeven. Ook had hij een boete van 550
euro betaald toen een van hen dronken een auto bestuur
de.
Volgens officier van justitie L. Boogert was de zaak aan
het licht gekomen, nadat de Polen op verdenking van dief
stal werden aangehouden. De officier eiste de boete die
het duo werd opgelegd. De politierechter vroeg zich af of
de verdachte wel wist dat er veel Polen naar Nederland
komen om te werken. „Ja, dat is mij bekend", reageerde
hij.
Aouwse rockband Frons! werkt hard aan een cd met eigen werk.
foto Marijke Folkertsma
IRZEE - Frons! wil hoger-
"e Schouwse rockband
M het winnen van het
'Podium in het Brabantse
"""Ide smaak goed te pak
wegen. Er wordt nijver
"'laan een cd met louter ei-
*«rk.
Ne rock, gebracht door
W muzikanten. Dat is
'•rons! voor staat, leggen
fRob en drummer Tom
f 'vader en zoon) uit.
öoet overrompelen. Tom
«Als mensen ons voor
ap het podium zien zie
fronsen van 'Wat is
,Jvoor zootje ongeregeld'
de naam. Wat wij wil-
j® zien is muzikale pas-
„W is een onvervalste gi-
Wgespecialiseerd in ste-
Tvooral ook melodieu-
mclusief dubbelloops gi-
van gitaristen John
"ea Kees Kamp. Tom Wee-
ber: „Ze hebben ieder heel dui
delijk hun eigen stijl. Ze staan
geen wedstijdje te houden wie
de beste gistarist is, maar vullen
elkaar juist heel goed aan."
Frons! bestaat in de huidige sa
menstelling zo'n twee jaar. Een
aantal leden ervan was daar
voor actief in Done B4. Tot voor
kort hield Frons! zich vooral be
zig met het brengen van covers.
Variërend van Brood's Saturday
Night tot Hard to Handle van
The Black Crowes en werk van
Zeelands trots BlofNa het suc
ces op het open podium in Den
Hout - waar Frons! veertien an
dere Nederlandse bands achter
zich liet - is de Schouwse rock
band de covers voorbij. Er
wordt druk geschreven aan ei
gen nummers.
Melodie
De melodie komt het eerst, daar
na volgt de tekst. Tom Weeber:
„Met alleen covers kom je niet
verder. In eigen werk kun je iets
van jezelf leggen, maar het moet
dan wel iets zijn wat dichtbij je
zelf staat. Iets wat je zelf hebt
meegemaakt. Een gebroken lief
de bijvoorbeeld." Rob Weeber
vult aan: „Eén van de bandle
den heeft na de dood van een
dierbare daar een nummer aan
gewijd. Dat is echt een kippen
velnummer geworden." Tom
Weeber: „Het moet inhoud heb
ben. Je moet je ziel er echt hele
maal inleggen."
Interactie
In zichzelf gekeerd op het po
dium staan is niets voor de muzi
kanten van Frons! ..Interactie
met het publiek belangrijk. On
ze zanger gaat echt enorm te
keer op het podium en doet ook
alles om het publiek erbij te be
trekken", stelt Tom Weeber.
„En iedereen moet gewoon lek
ker in zijn vel zitten. Dat zijn de
beste concerten."
Frons! legt de lat hoog. Droomt
van een doorbraak, inclusief
aanbod van een platenmaat
schappij. Een demo-cd is er al,
met daarop onder meer het eer
ste eigen nummer Funny. Dat
nummer is op zich al een aardi
ge staalkaart van wat de heren
van Frons! in hun mars hebben:
een strakke ritmesectie, ingeto
gen gitaarwerk zonder oeverlo
ze solo's en gedreven zang. Ook
het aloude Johnny be good
klinkt in Frons!-jasje snaar-
strak en swingend.
Op de eerste echte cd van Frons!
komen naar verwachting twaalf
a dertien eigen nummers. De op
names worden gefinancierd uit
het prijzengeld van het Open Po
dium. Frons! speelt vrijdag 18
maart in Asten, maandag 28
maart (tweede paasdag) op Paas-
pop in Den Hout, in het gezel
schap van onder anderen
Di-rect. Na optredens in Ooster
hout (vnjdag 1 april) en Dongen
(zaterdag 2 april) is Frons! te
zien en te horen op eigen bo
dem: vrijdag 29 april treden de
rockers op in café Bommenede
in Zonnemaire en zaterdag 30
april op de Markt in Oosterland.
De Boekenweek, die duurt tot
en met 19 maart, kent elke dag
een ander thema met een histori
sche inslag. De PZC laat dage
lijks een Zeeuw aan het woord
die goed thuis is in het genre
dat deze dag centraal staat. Van
daag: Adri Boxhoom-Urbanus
over de Oranjes.
spiegel van de lage landen
boekenweek over onze geschiedenis
door Ben Jansen
THOLEN - Stapels boeken over
het Huis van Oranje heeft ze.
Geen publicaties waarin alles
wat de koninklijke familie is en
doet alleen maar wordt beju
beld. Nee, góede boeken, waarin
wordt afgegaan op feiten, niet
op geruchten. Zo benadert Oran
je-kenner Adri Boxhoom-Urba
nus uit Tholen de Oranjes ook:
„Met respect maar niet kritiek
loos."
De belangstelling bij Boxhoom
(1932) voor het koningshuis is
gewekt toen ze als onderwijze
res af en toe een geschiedenisles
voor een collega moest invullen.
„Het is dan altijd lastig om aan
te sluiten bij waar die collega
was gebleven. Daarom besloot
ik maar wat over het Huis van
Oranje te gaan doen. Daar ben
ik me meer in gaan verdiepen,
ik heb boeken gekocht en van
het een kwam het ander. Ik volg
alles nu met grote interesse."
Sinds haar pensionering draagt
Boxhoorn haar kennis over de
Oranjes vooral in lezingen over.
In die voordrachten mag Adri
Boxhoorn-Urbanus graag uit
weiden over haar opvatting dat
Wilhelmina, Juliana en Beatrix
het als vorstinnen veel beter heb
ben gedaan dan de koningen
Willem I, II en III. „Meer verge
lijkingsmateriaal hebben we ei
genlijk niet, want als konings
huis gaat het Huis van Oranje
nu eenmaal niet verder terug."
Door de eeuwen heen hebben de
Nederlanden, zo is Boxhooms
indruk, een haat-liefde verhou
ding met de Oranjes gehad. „Je
ziet het steeds: in perioden waar
in het slecht gaat verenigt het
volk zich onder het Huis van
Oranje. In de Tweede Wereldoor
log stierven communistische ver
zetstrijders die door de Duitsers
werden gefusilleerd met 'leve de
9NBH
Adri Boxhoorn-Urbanus.
koningin' op hun lippen." Het
eerste boek dat Boxhoorn over
het Huis van Oranje kocht en
dat aan haar strenge eisen over
kwaliteit voldoet, was Op en om
Oranjestroom van J. Bouman.
Verder behoren R. van Ditz-
huyzen, J. Kikkert, C. Fasseur
en A. van Deursen tot haar favo
riete auteurs over het onder
werp. Van dwepers met Oranje,
zoals J. Waterink, moet ze niets
hebben. „Die schrijft complete
heiligverklaringen."
Zelf heeft Dixhoom af en toe
een publicatie aan het Huis van
Oranje gewijd. Ze zou best wel
eens een wat dikker boek willen
schrijven, vooral over de vrou
wen van Oranje. Probleem is al
leen dat er al zoveel over is ver
schenen. „Twintig jaar geleden
was er veel minder over de Oran
jes bekend dan nu. Nu kun je ze
vergelijken met popsterren. Dat
komt natuurlijk mede dankzij
de belangstelling van bladen als
Privé en Story. Ze mogen die
aandacht dan misschien ver
foeien, voor de instandhouding
van het koningshuis is ze natuur
lijk absoluut nodig."
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Bij aanleg van
de Westerschelde Container Ter
minal (WCT) zijn de huidige
spoorverbindingen volstrekt on
voldoende. Als daar niet meer
duidelijkheid over is, kan er
geen geloofwaardig kosten-ba-
tenonderzoek worden uitge
voerd.
Dit stelt de Statenfractie van
GroenLinks in een nota over de
opzet van een kosten-baten-
analyse voor de WCT. De partij
wijst erop dat de initiatiefnemer
voor de WCT, havenschap Zee
land Seaports, zélf de ontoerei
kendheid van de zogenoemde
achterlandverbindingen erkent.
In een brief aan de minister van
Verkeer en Waterstaat, eind
2004, noemt Zeeland Seaports
als noodzakelijke maatregelen:
aanpassing van de spoorlijn Vlis-
singen-Bergen op Zoom; door
trekking van goederenlijn 11
Bergen op Zoom-Antwerpen,
met een aftakking naar de
Zeeuwse lijn (Sloeboog); door
trekking van de spoorlijn
Axel-Zelzate; aanleg van de
Sloelijn.
Vervoerseffecten
Als al die maatregelen noodzake
lijk zijn om het (spoor)vervoer
van containers aan te kunnen,
moeten ze worden meegenomen
in het kosten-baten-onderzoek,
vindt GroenLinks. Anders kan
er geen goede beoordeling wor
den gemaakt van de vervoersef
fecten die de WCT teweeg
brengt.
De Statenfractie heeft meer kri
tiek op het onderzoekvoorstel,
dat op 18 maart in Provinciale
Staten aan de orde komt. Groen
Links constateert dat er geen
duidelijkheid is over de hoeveel
heid containers die via de WCT
(met een kortere kade dan eerst
voorzien was) afgehandeld kan
worden.
De fractie wijst op het Project
Mainportontwikkeling Rotter
dam (PMR). Daarin is ook geke
ken naar de containermogelijk
heden in het Sloegebied en becij
ferd is dat er een totale overslag
capaciteit is voor vijf miljoen
kleine containers (TEU, de stan-
daardmaat voor het container
vervoer). GroenLinks vreest dat
de WCT een eerste stap naar een
grotere ontwikkeling is. Als de
buitendijkse terminal eenmaal
op de Kaloot ligt, is een vervolg
niet meer te stoppen, aldus de
Statenfractie.
GroenLinks acht het onjuist dat
in het kosten-batenonderzoek
geen aandacht wordt geschon
ken aan de voorgenomen derde
verdieping van de Westerschel
de, terwijl die toch juist vanwe
ge het containervervoer op Ant
werpen nodig wordt bevonden.
HULST - Wethouder B. Pauw
els van Hulst pleit voor de uit
breiding van kleine bedrijventer
reinen. De provincie zou er vol
gens hem goed aan doen niet al
leen oog te hebben voor de grote
bedrijventerreinen.
„Als bedrijven uit de kernen
weggaan, moeten er op een be
drijventerrein in diezelfde kern
mogelijkheden zijn om uit te
breiden. Dat kan nu maar heel
beperkt. Het kan toch niet zo
zijn dat een bedrijfje dat al ja
ren in zo'n kern gehuisvest is,
dan maar naar Hulst zou moe
ten vertrekken? Geef zo'n be
drijf dan de mogelijkheid tot uit
breiding in dezelfde kern. Niet
midden in het dorp, maar aan
de rand, op een bedrijventer
rein." De gemeente Hukt heeft
op dit moment nog geen tekort
aan grote bedrijventerreinen.
Pauwels: „In de toekomst dreigt
dat echter wel."
De gemeenten Terneuzen en
Sluis melden wel nu al een te
kort aan ruimte. Wethouder J.
Provoost van Sluis „We zitten
met de handen in het haar. We
kunnen geen halve hectare aan
eengesloten meer uitgeven. Al
leen in Schoondijke hebben we
nog ruimte."