zc )ieper kanaal moet allen dienen ockband Frons! wil verder Antwerpen hoopt op snelle procedures Leden Huis van Oranje vergelijkbaar met popsterren GroenLinks wenst opheldering over spoorvervoer WCT Pleidooi voor kleine bedrij venterreinen ainingen moeten volgens Terneuzen ook maar eens over de brug komen 13 /f Derde plek bij hondenwedstrijd 's-Gravenpolder beste EHBO-ers Politie houdt autodief aan Boete voor illegale arbeid inst maandag 14 maart 2005 NEUZEN - Als de Vlamin- efn verdieping willen van Kanaal Gent-Terneuzen en tweede zeesluis in Terneu- mllen ze zelf ook eens over jjmg moeten komen. Dat wethouder A. van Waes [eroeuzen. «ageert hiermee op de uit- k van vice-minister-presi- van de Vlaamse regering Kams minister van econo- Moerman. „Ik heb ervoor dat in het besluit over ftikkelmgsschets voor het Idebekken extra aandacht s;eed aan de toegankelijk- V5n het Kanaal Gent-Ter- i Ik zal de belangen van rntse haven steeds blijven digen." Zo wordt in het be vermeid dat voor 1 juli meer duidelijkheid moet an over de noodzaak van verdieping van het kanaal ?er de aanleg van een nieu- uis. jnan: „Bovendien wordt op ukkelijk verzoek van mieren toegevoegd dat de Nederlandse voorkeur een tunneldiepte van 13,50 •ook de variant van 16 me- -fordt meegenomen in de itwikkeling, als een gelijk te optie. Een grotere mg van het kanaal bete dat grotere schepen de 1 haven kunnen berei- zate itste betwijfelt Van Waes. Zelzate ligt een tunnel die ider diep ligt dan het- Belgen van ons verlan- Inj Sluiskil. Die tunnel is foot obstakel voor de fa- van Sidmar. De tunnel bi] te dieper leggen gaat ont- id veel kosten en het ligt g in België. Maar ik me af hoe die grotere sche- traks de tunnel bij Zelzate n passeren." ïaes geeft toe dat een ver lig van het kanaal en een zeesluis voor Nederland gnjk is. „Maar nog altijd belangrijker voor België. Voor zover de ver dieping ons ten goede komt, wil len wij best meewerken. Ook een nieuwe zeesluis is belang rijk. Maar ik kan me niet voor stellen dat we hieraan meewer ken als de Belgen niets doen aan de spoorontsluiting van de Axel- se Vlakte." De aanleg van een spoorlijn van de Axelse Vlakte naar de Bel gische grens bij Zelzate speelt al jaren. Verschillende raadsfrac ties in Terneuzen (WD, TOP en LCF voorop) pleitten nadrukke lijk voor doortrekking van de spoorlijn van de Axelse Vlakte naar Zelzate. Macht Het college van B en W beloofde steevast pleidooien van de kant van het bedrijfsleven of andere belanghebbenden te zullen on dersteunen. Maar de macht van het college is klein. Spoorwegbe heerder Prorail liet een paar jaar geleden nog weten in zijn meerjarenramingen geen geld te hebben gereserveerd voor het project. Vorig jaar hamerde alge meen directeur Marc van 't Westeinde van het staalverwer- kingsbedrijf Outokumpu Polarit Oy op de Axelse Vlakte nog voor een snelle aanleg. Hij acht de lijn alleen al uit con- currentieoverwegingen van be lang. door Ben Jansen GOES - Het heeft enige overtui gingskracht gekost. Enkele ja ren geleden leefden Antwerpse havenbaronnen nog in de veron derstelling dat de baggerschui- ten onmiddellijk na de vaststel ling van de Ontwikkelings- schets Schelde-estuarium 2010 aan de slag zouden kunnen gaan om de vurig gewenste verdie ping van de Westerschelde uit te Zo snel mogen wensen in Vlaan deren soms in vervulling gaan, in Nederland staan inspraak- en beroepsprocedures in de weg. De havengemeenschap in Ant werpen heeft zich er inmiddels bij neergelegd dat het bagger- werk pas in 2007 kan beginnen. Dat wil zeggen, als de Raad van State er geen stokje voor steekt, zoals bij de Westerschelde Con tainer Terminal en de Tweede Maasvlakte wel gebeurde. De vorige week door het kabi net vastgestelde Scheldeschets biedt op zichzelf geen mogelijk heden om beroep aan te tekenen bij de Raad van State. De regeringsbeslissing wordt voorgelegd aan de Tweede Ka mer. De Vlaamse regering, die in december al heeft ingestemd met de ontwikkelingsschets, vraagt de mening van het parle ment van Vlaanderen. Tracéwet De verdieping van de Wester schelde zelf moet voor wat de werkzaamheden op het grondge bied van Nederland betreft wor den geregeld in een tracéwet. Voor de aanpassing van de ri vier in Vlaanderen is een ruimte- Niet alleen Vlaanderen, maar ook Nederland moet voordeel ondervinden van een eventuele verdieping van het kanaal van Gent naar Ter neuzen, vindt de Terneuzense wethouder A. van Waes. foto Wim Kooyman lijk uitvoeringsplan nodig. Aan beide ligt een milieueffectrap port ten grondslag. Bij de beslissing over de tracé wet horen wel de in Nederland gebruikelijke mogelijkheden voor inspraak en beroep. Dat zelfde geldt voor bestemmings planwijzigingen om de natuur aan de Westerschelde te verster ken. De ontwikkelingsschets is voor bereid door de Nederlands- Vlaamse ambtelijke organisatie Proses. Sinds medio vorig jaar is een vergelijkbare club aan het werk die de uitvoering coördi neert: Proses 2010, net als haar voorganger gevestigd in Bergen op Zoom. Het was de bedoeling dat Proses 2010 zich eind vorig jaar al zou manifesteren. Het uitblijven van een beslissing van de Schel deschets door de Nederlandse re gering noopte de organisatie evenwel zich langer op de ach tergrond te houden. H. van Hoek, de Nederlandse di recteur van Proses 2010, verze kert dat deze tijd echter goed is gebruikt. „We hebben in kaart gebracht welke klippen kunnen opdoemen in de vervolgprocedu- res. Daarbij hebben we natuur lijk ook gekeken naar de argu menten van de Raad van State bij de vernietiging van het be sluit over de Tweede Maasvlak te." Dat het Nederlandse kabi net enkele maanden langer no dig had voor een beslissing over de Scheldeschets dan het Vlaam se, is volgens Van Hoek 'niet be vorderlijk' voor het streven in 2007 met de uitvoering van de verdieping en de natuurprojec ten te beginnen. „Maar zolang we niet aanlopen tegen procedures bij de Raad van State hoeft dat geen ramp te zijn." BIRMINGHAM - Guus Scholten uit Kloetinge en Greet Vink uit Koewacht zijn gisteren bij het wereldkampioen schap Obedience met het Nederlandse team derde gewor den. De gehoorzaamheids wedstrijd is onderdeel van de inter nationale hondenwedstrijden, de Crufts, die van afgelo pen donderdag tot en met gisteren werden gehouden in het Engelse Birmingham. Scholten en Vink deden aan de wedstrijd mee met de border collies Giovanni en Boryck. Het Engelse team veroverde de eerste plaats, Noord-Ier- land werd tweede en de Verenigde Staten eindigden op de vierde plaats. 'S-GRAVENPOLDER - De EHBO-ers uit 's-Gravenpol der zijn zaterdagmiddag in sporthal De Zwake in hun ei gen dorp eerste geworden bij de vaardigheidsproeven van de Zeeuwse EHBO-vereniging. Een tweede plek was er voor de ploeg uit Wilhelmina- dorp. De EHBO-ers uit Goes werden derde. 's-Gravenpolder mag Zeeland zaterdag 21 mei vertegen woordigen bij de nationale vaardigheidsproeven in Oost- voorne. REIMERSWAAL - De politie heeft zaterdagmiddag even na half vijf op de A58 bij Reimerswaal een negentienjari ge automobilist zonder vaste woon- of verblijfplaats aan gehouden op verdenking van diefstal van een auto die middag op de Westwal in Goes. De man ontkende het voertuig te hebben gestolen, maar de sleutels van een bekende te hebben gekregen. Hij bleek ook zaterdagmiddag bij een winkelpand in Goes enkele kratten met lege flessen te hebben gestolen en deze vervol gens te hebben ingeleverd. Hiervoor kreeg hij enkele tientallen euro's. Het geld werd in beslag genomen en de man werd na verhoor weer in vrijheid gesteld. MIDDELBURG - Een 35-jarige inwoner van Geersdijk is afgelopen vrijdag in Middelburg voor illegale arbeid ver oordeeld tot 2000 euro boete. De economische politierechter vond bewezen dat de boer van 15 juni tot 28 juni twee jonge mannen uit Polen zon der tewerkstellingsvergunning had laten werken op zijn bedrijf. De verdachte gaf toe dat de Poolse boerenzonen onkruid hadden gewied. „Ik heb de Polen niet in dienst genomen. Ze wilden eens kijken hoe het boerenleven in Nederland eraan toe gaat", vertelde hij. De landbouwer had beide mannen wel zakgeld en geld voor de terugreis gegeven. Ook had hij een boete van 550 euro betaald toen een van hen dronken een auto bestuur de. Volgens officier van justitie L. Boogert was de zaak aan het licht gekomen, nadat de Polen op verdenking van dief stal werden aangehouden. De officier eiste de boete die het duo werd opgelegd. De politierechter vroeg zich af of de verdachte wel wist dat er veel Polen naar Nederland komen om te werken. „Ja, dat is mij bekend", reageerde hij. Aouwse rockband Frons! werkt hard aan een cd met eigen werk. foto Marijke Folkertsma IRZEE - Frons! wil hoger- "e Schouwse rockband M het winnen van het 'Podium in het Brabantse """Ide smaak goed te pak wegen. Er wordt nijver "'laan een cd met louter ei- *«rk. Ne rock, gebracht door W muzikanten. Dat is '•rons! voor staat, leggen fRob en drummer Tom f 'vader en zoon) uit. öoet overrompelen. Tom «Als mensen ons voor ap het podium zien zie fronsen van 'Wat is ,Jvoor zootje ongeregeld' de naam. Wat wij wil- j® zien is muzikale pas- „W is een onvervalste gi- Wgespecialiseerd in ste- Tvooral ook melodieu- mclusief dubbelloops gi- van gitaristen John "ea Kees Kamp. Tom Wee- ber: „Ze hebben ieder heel dui delijk hun eigen stijl. Ze staan geen wedstijdje te houden wie de beste gistarist is, maar vullen elkaar juist heel goed aan." Frons! bestaat in de huidige sa menstelling zo'n twee jaar. Een aantal leden ervan was daar voor actief in Done B4. Tot voor kort hield Frons! zich vooral be zig met het brengen van covers. Variërend van Brood's Saturday Night tot Hard to Handle van The Black Crowes en werk van Zeelands trots BlofNa het suc ces op het open podium in Den Hout - waar Frons! veertien an dere Nederlandse bands achter zich liet - is de Schouwse rock band de covers voorbij. Er wordt druk geschreven aan ei gen nummers. Melodie De melodie komt het eerst, daar na volgt de tekst. Tom Weeber: „Met alleen covers kom je niet verder. In eigen werk kun je iets van jezelf leggen, maar het moet dan wel iets zijn wat dichtbij je zelf staat. Iets wat je zelf hebt meegemaakt. Een gebroken lief de bijvoorbeeld." Rob Weeber vult aan: „Eén van de bandle den heeft na de dood van een dierbare daar een nummer aan gewijd. Dat is echt een kippen velnummer geworden." Tom Weeber: „Het moet inhoud heb ben. Je moet je ziel er echt hele maal inleggen." Interactie In zichzelf gekeerd op het po dium staan is niets voor de muzi kanten van Frons! ..Interactie met het publiek belangrijk. On ze zanger gaat echt enorm te keer op het podium en doet ook alles om het publiek erbij te be trekken", stelt Tom Weeber. „En iedereen moet gewoon lek ker in zijn vel zitten. Dat zijn de beste concerten." Frons! legt de lat hoog. Droomt van een doorbraak, inclusief aanbod van een platenmaat schappij. Een demo-cd is er al, met daarop onder meer het eer ste eigen nummer Funny. Dat nummer is op zich al een aardi ge staalkaart van wat de heren van Frons! in hun mars hebben: een strakke ritmesectie, ingeto gen gitaarwerk zonder oeverlo ze solo's en gedreven zang. Ook het aloude Johnny be good klinkt in Frons!-jasje snaar- strak en swingend. Op de eerste echte cd van Frons! komen naar verwachting twaalf a dertien eigen nummers. De op names worden gefinancierd uit het prijzengeld van het Open Po dium. Frons! speelt vrijdag 18 maart in Asten, maandag 28 maart (tweede paasdag) op Paas- pop in Den Hout, in het gezel schap van onder anderen Di-rect. Na optredens in Ooster hout (vnjdag 1 april) en Dongen (zaterdag 2 april) is Frons! te zien en te horen op eigen bo dem: vrijdag 29 april treden de rockers op in café Bommenede in Zonnemaire en zaterdag 30 april op de Markt in Oosterland. De Boekenweek, die duurt tot en met 19 maart, kent elke dag een ander thema met een histori sche inslag. De PZC laat dage lijks een Zeeuw aan het woord die goed thuis is in het genre dat deze dag centraal staat. Van daag: Adri Boxhoom-Urbanus over de Oranjes. spiegel van de lage landen boekenweek over onze geschiedenis door Ben Jansen THOLEN - Stapels boeken over het Huis van Oranje heeft ze. Geen publicaties waarin alles wat de koninklijke familie is en doet alleen maar wordt beju beld. Nee, góede boeken, waarin wordt afgegaan op feiten, niet op geruchten. Zo benadert Oran je-kenner Adri Boxhoom-Urba nus uit Tholen de Oranjes ook: „Met respect maar niet kritiek loos." De belangstelling bij Boxhoom (1932) voor het koningshuis is gewekt toen ze als onderwijze res af en toe een geschiedenisles voor een collega moest invullen. „Het is dan altijd lastig om aan te sluiten bij waar die collega was gebleven. Daarom besloot ik maar wat over het Huis van Oranje te gaan doen. Daar ben ik me meer in gaan verdiepen, ik heb boeken gekocht en van het een kwam het ander. Ik volg alles nu met grote interesse." Sinds haar pensionering draagt Boxhoorn haar kennis over de Oranjes vooral in lezingen over. In die voordrachten mag Adri Boxhoorn-Urbanus graag uit weiden over haar opvatting dat Wilhelmina, Juliana en Beatrix het als vorstinnen veel beter heb ben gedaan dan de koningen Willem I, II en III. „Meer verge lijkingsmateriaal hebben we ei genlijk niet, want als konings huis gaat het Huis van Oranje nu eenmaal niet verder terug." Door de eeuwen heen hebben de Nederlanden, zo is Boxhooms indruk, een haat-liefde verhou ding met de Oranjes gehad. „Je ziet het steeds: in perioden waar in het slecht gaat verenigt het volk zich onder het Huis van Oranje. In de Tweede Wereldoor log stierven communistische ver zetstrijders die door de Duitsers werden gefusilleerd met 'leve de 9NBH Adri Boxhoorn-Urbanus. koningin' op hun lippen." Het eerste boek dat Boxhoorn over het Huis van Oranje kocht en dat aan haar strenge eisen over kwaliteit voldoet, was Op en om Oranjestroom van J. Bouman. Verder behoren R. van Ditz- huyzen, J. Kikkert, C. Fasseur en A. van Deursen tot haar favo riete auteurs over het onder werp. Van dwepers met Oranje, zoals J. Waterink, moet ze niets hebben. „Die schrijft complete heiligverklaringen." Zelf heeft Dixhoom af en toe een publicatie aan het Huis van Oranje gewijd. Ze zou best wel eens een wat dikker boek willen schrijven, vooral over de vrou wen van Oranje. Probleem is al leen dat er al zoveel over is ver schenen. „Twintig jaar geleden was er veel minder over de Oran jes bekend dan nu. Nu kun je ze vergelijken met popsterren. Dat komt natuurlijk mede dankzij de belangstelling van bladen als Privé en Story. Ze mogen die aandacht dan misschien ver foeien, voor de instandhouding van het koningshuis is ze natuur lijk absoluut nodig." door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Bij aanleg van de Westerschelde Container Ter minal (WCT) zijn de huidige spoorverbindingen volstrekt on voldoende. Als daar niet meer duidelijkheid over is, kan er geen geloofwaardig kosten-ba- tenonderzoek worden uitge voerd. Dit stelt de Statenfractie van GroenLinks in een nota over de opzet van een kosten-baten- analyse voor de WCT. De partij wijst erop dat de initiatiefnemer voor de WCT, havenschap Zee land Seaports, zélf de ontoerei kendheid van de zogenoemde achterlandverbindingen erkent. In een brief aan de minister van Verkeer en Waterstaat, eind 2004, noemt Zeeland Seaports als noodzakelijke maatregelen: aanpassing van de spoorlijn Vlis- singen-Bergen op Zoom; door trekking van goederenlijn 11 Bergen op Zoom-Antwerpen, met een aftakking naar de Zeeuwse lijn (Sloeboog); door trekking van de spoorlijn Axel-Zelzate; aanleg van de Sloelijn. Vervoerseffecten Als al die maatregelen noodzake lijk zijn om het (spoor)vervoer van containers aan te kunnen, moeten ze worden meegenomen in het kosten-baten-onderzoek, vindt GroenLinks. Anders kan er geen goede beoordeling wor den gemaakt van de vervoersef fecten die de WCT teweeg brengt. De Statenfractie heeft meer kri tiek op het onderzoekvoorstel, dat op 18 maart in Provinciale Staten aan de orde komt. Groen Links constateert dat er geen duidelijkheid is over de hoeveel heid containers die via de WCT (met een kortere kade dan eerst voorzien was) afgehandeld kan worden. De fractie wijst op het Project Mainportontwikkeling Rotter dam (PMR). Daarin is ook geke ken naar de containermogelijk heden in het Sloegebied en becij ferd is dat er een totale overslag capaciteit is voor vijf miljoen kleine containers (TEU, de stan- daardmaat voor het container vervoer). GroenLinks vreest dat de WCT een eerste stap naar een grotere ontwikkeling is. Als de buitendijkse terminal eenmaal op de Kaloot ligt, is een vervolg niet meer te stoppen, aldus de Statenfractie. GroenLinks acht het onjuist dat in het kosten-batenonderzoek geen aandacht wordt geschon ken aan de voorgenomen derde verdieping van de Westerschel de, terwijl die toch juist vanwe ge het containervervoer op Ant werpen nodig wordt bevonden. HULST - Wethouder B. Pauw els van Hulst pleit voor de uit breiding van kleine bedrijventer reinen. De provincie zou er vol gens hem goed aan doen niet al leen oog te hebben voor de grote bedrijventerreinen. „Als bedrijven uit de kernen weggaan, moeten er op een be drijventerrein in diezelfde kern mogelijkheden zijn om uit te breiden. Dat kan nu maar heel beperkt. Het kan toch niet zo zijn dat een bedrijfje dat al ja ren in zo'n kern gehuisvest is, dan maar naar Hulst zou moe ten vertrekken? Geef zo'n be drijf dan de mogelijkheid tot uit breiding in dezelfde kern. Niet midden in het dorp, maar aan de rand, op een bedrijventer rein." De gemeente Hukt heeft op dit moment nog geen tekort aan grote bedrijventerreinen. Pauwels: „In de toekomst dreigt dat echter wel." De gemeenten Terneuzen en Sluis melden wel nu al een te kort aan ruimte. Wethouder J. Provoost van Sluis „We zitten met de handen in het haar. We kunnen geen halve hectare aan eengesloten meer uitgeven. Al leen in Schoondijke hebben we nog ruimte."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 45