Gitzwart en snoeihard Jonge platenbaas is gek op liedjes Kleine popfestivals boeken grote bands WIS Woorden schieten tekort Egotrip van 50 Cent Wat snel is komt goed Coldplay treedt op in Arnhem zaterdag 12 maart 2005 Controversieel, provoce rend, arrogant. Snoei harde gitaren, beukende drums, grommende zang, moordend tempo en natuur lijk - conform het metal-idi- oom - veel dood en verderf. Symptomatisch hiervoor is de titel van de nieuwe cd, The White Crematorium. Was getekend: The Mono lith Deathcult. Neem alleen al het eind van titelnummer 'The White Crematorium'. Je zou toch zwe ren dat er een mars in de sfeer van 'Die Fahne hoch, die Reihe geschlossen' of een ander Duits nazi-lied wordt gebruikt. „Dat denken er meer", zegt gi tarist/zanger Michiel Dekker van The~Monolith Deathcult met een vilein lachje. „Het is een lied uit de DDR-tijd over de communistische partij, dus geen bruine maar een rode mars." Mag zijn, maar in het Roerge bied is The Monolith Deathcult (TMDC) gruppo non grata. De band wordt vanwege dit soort geintjes en de teksten door radi caal links 'het grootste nazi-ge vaar sinds Adolf Hitler' ge noemd. Wat gechargeerd, maar feit is wel dat TMDC door deze lieden in de ban is gedaan. „Prachtig toch? Die Duitse boy cot gebruiken wij weer voor on ze promotie." IJsselmetalband TMDC, waar van de leden uit Kampen, Zwol le en Zutphen komen, mag graag provoceren. Laat zich op een pr-foto afbeelden met gas maskers uit WOI, ging op de vo rige cd, toen collega-provoca teur Theo van Gogh nog vrolijk rondliep, tekeer tegen de islam en maakt op internet gehakt van de Nederlandse metalscene. Wat is er mis met de collega's? Dekker: „Bijna zonder uitzonde ring gaat het om kansloze band jes die voor veel muzikale spam zorgen. Het stikt momenteel van de in eigen beheer opgenomen cd's. Daar besteedt de vakpers de nodige aandacht aan maar omdat het vaak om mislukte de mo's gaat is het zonde van de bladvulling. Zeker als het gaat om bandjes, die maar wat aan- klooien en menen met teksten over seks met dieren en doden, satan of andere occulte zaken goede sier te maken. Volkomen achterhaald." Bloed Met dit soort uitpraken maak je geen vrienden, - via internet vin den vaak felle polemieken plaats - maar TMDC mag het vuurtje graag opstoken. Net als Marilyn Manson of Axl Rose. Door die (arrogante) attitude volgt de metalscene de band met argusogen, zeker nu er een nieuwe cd is. „Sommigen kun nen ons bloed wel drinken en ho pen op een afgang." Om die re den heeft TMDC - naast Dekker bestaande uit Robin Kok (zang en bas), Sjoerd Visch (drums), Carsten Althena (toetsen) en Ma- rijn Moes (gitaar) - de zaken mi nutieus voorbereid. „Een door dacht concept, verantwoorde teksten, snoeiharde muziek (met groepen als Nile en Slipknot als referentiekader), een goede show met maximale aandacht voor licht en geluid. We willen net zo groot worden als bij voor beeld Within Temptation en zul len bewijzen dat we de beste death metal-band van Neder land zijn." Bluf of niet, de teksten gaan ei gens over: zoals over de witte dood in de Goelag-Archipel in Siberië tijdens Stalin ('The Whi te Crematorium'), strafbataljons in WOU ('Army of the Despi sed'), Alva ('Under the Blood- campaign') en Tsjernobyl ('Con crete Sarcophagus'). Dekker: „Wij schrijven over dingen die echt gebeurd zijn en laten via een gitzwarte spiegel zien hoe verziekt de mensheid is." De vijf zijn geïnteresseerd in de wereldhistorie met al zijn bloe derige facetten; Dekker zelf stu deert voor docent geschiedenis. Tamelijk onbekende feiten, zo als de door de mufti van Jeruza lem geïnitieerde genocide van joden op de Balkan door twee SS-moslimbataljons, worden be licht. Dus toch weer een kat rich ting Mekka? „Ja. Wij steken een dikke middelvinger op tegen de extreme islam. Het christendom is al jarenlang pispaaltje van me nig kunstvorm; niemand maakt zich daar werkelijk druk om. Dus nemen wij de extreme is lam, een zeer gevaarlijke bewe ging, op de korrel. Ik vind het niet erg dat Bush als een witte tornado door Irak is gegaan. Dan word je al gauw racist ge noemd door lieden die de defini tie van racisme niet eens ken nen, want sinds wanneer is de islam een ras? Met 'The Cruel Hunters' willen wij hen een zwarte spiegel voorhouden. Is lam is wede? Ha Poppodia zullen na de alles ver zengende show van TMDC nooit meer hetzelfde zijn. „Het muzi kaal volgeweten publiek krijgt deathmetal in al zijn morbidi teit en vernietigingskracht voor zijn kiezen." Een gimmick? Michiel Dekker lacht geheimzin nig: „Af en toe zijn we een kari katuur van onszelf." Henk Waninge Zelden waren woorden zo on toereikend als bij het nieu we album van The Mars Volta. Frances The Mute vatten in taal is een veldslag. Progrock, latin, funk, emo, psychedelica, jazz, punk, soundscapes, metal, trip- rock. Er is zoveel om mee te smijten, maar alles ketst af op dit monsteralbum. Ook de achtergrond biedt geen partij. The Mars Volta is een uit vloeisel van At The Drive In, de ze plaat is de opvolger van 'De- loused In The Comatorium', het is een conceptalbum waarop The Mars Volta het verlies ver werkt van bandlid Jeremy Ward die overleed aan een overdosis. Frances The Mute walst over al le informatie heen. Het is angst aanjagend en onbegrijpelijk. Het puilt uit van de gitaarsolo's; en geluidsescapades en toch giltj het van intensiteit. Verschrikke: lijk en meesterlijk. Beide woor den zijn even toepasbaar en even ontoereikend. Frances The Mute moet je onder gaan. Het laat je sprakeloos ach ter. Van walging of genot. Maar misschien is dat wel hetzelfde. Maaike Borst The Mars Volta: Frances The Mute (Universal), speelduur: 76.57 min. The Monolith Deathcult: „We zullen bewijzen dat we de beste death metal-band van Nederland zijn." foto GPD Rauwer dan The Jack of Hearts, strakker dan de Tröckener Kecks. Het credo 'Wat snel is komt goed', terug te vinden op het promotiemateri aal van De Snevo's, dekt volle dig de lading. Het samenwer kingsverband tussen bassist Theo Vogelaars (ex-Keeks) en zanger Fred Kienhuis (ex-Jack of Hearts) heeft na twee jaar re peteren en optreden geresul teerd in een debuutalbum vol pretentieloze rock-, pop-, surf en punknummers. Rechttoe rechtaan, overwegend ijzersterk en met een maximale speelduur van drie minuten per liedje. Kienhuis blijkt een geboren 'Ne- derpop-zanger'; zijn Nederlands talige teksten kunnen zich bo vendien meten met die van Rick de Leeuw. Drummer Paul Tromp completeert het trio. Hij lag nog in de luiers toen zijn col lega-muzikanten al op het po dium stonden. Dat hoor je aan dit album niet af; De Snevo's klinken hecht als de Kecks in hun gloriedagen. Een topde- buut, dus. Martin Groenewold De Snevo's: De Snevo's (Snevo/ Pias), speelduur: 37.51 min. Na tien miljoen exemplaren te hebben verkocht van zijn majordebuut 'Get Rich Or Die Tryin' komt 50 Cent met een vervolg. De rapper Curtis Jackson (28) is de afgelopen twee jaar uitgegroeid tot de on gekroonde koning van de gang- sterrap. Die status zal hij met The Massacre wel weten te be houden. Inhoudelijk is 50 Cent nog steeds die geilneefeen seksisti sche gangster die koketteert met negen kogelgaten in zijn lijf en zijn heldhaftige verleden als crackdealer in de straten van New York. Muzikaal werd hij weer bijgestaan door de ijzer- sterke beats leverende Dr. Dre (en reddende engel Eminem) en zijn eigen G-Unit. Dankzij die steun kan 50 Cent weer parman tig verveeld rappen en loom re freintjes zingen. Aan strijdvaar digheid en zelfverzekerdheid geen gebrek dus. Maar hoe aan stekelijk de 'slechterik' ook klinkt (de hitsingle 'Candy Shop'), deze egotrip van 50 Cent verrijkt zijn oeuvre in ieder ge val niet met volwassen diep gang. Peter van der Heide 50 Cent: The Massacre (Shady/ Aftermath/Interscope/Univer- sal), speelduur: 78.32 min. De kleinere popfestivals pre senteren komend festival seizoen enkele opvallend grote namen. Dat laat een overzicht van een aantal van die festivals zien. Zo zal een van de hipste bands van dit moment, Franz Ferdi nand, optreden tijdens het twee daagse festival Haldempop (5 en 6 augustus), vlak over de grens bij Arnhem. Opvallend ook is de naam van Alanis Mor- rissette op Dauwpop in Hellen- doorn op Hemelvaartsdag (5 mei). Paaspop in Schijndel, dat het festivalseizoen opent op 26 en 27 maart, heeft een reeks bands die dit jaar ook op Pink pop spelen: Beef, Within Temp tation, Di-Rect en Novastar. Op 15 en 16 april vindt in Rotter dam Motel Mozaïque plaats met enkele grote namen: LCD Soundsystem, Doves en 2Ma- nyDJ's. Nieuwkomer is Rock in Park, meteen een megafestival dat op 26 juni zal plaatsvinden in het Goffertpark in Nijmegen. Graz.nl, een doorgaans goed in gelichte festivalsite, noemt de namen van Green Day, Queens Of The Stone Age en R.E.M. Mo jo zal het programma binnen kort bekendmaken. Hard rockers komen aan hun trekken tijdens Dynamo Open Air in Hel- lendoorn op 7 mei. Er zullen cir ca vijftien bands spelen, waaron der Anthrax, Gorefest, Orbitua- ry en Jon Olivia's Pain, de nieu we band van de voormalige zan ger van Savatage. Oude glorie is te zien in Lichtenvoorde tijdens Arrow Classic Rock. Hier treden op Meat Loaf, Kansas, Styx, The Little River Band en zanger Lou Gramm, bekend van Foreig ner. Danceliefhebbers kunnen naar Landgraaf (24 augustus), Q-Base, vlak over de grens bij Bergen bij luchthaven Niederr- hein (18 september), Mystery Land in Haarlem (28 augustus) en Sensation White en Sensa tion Black in de ArenA (respec tievelijk 2 en 9 juli). Bart Ebisch De Britse rockband Cold play geeft donderdag 7 juli een concert in het Gelredome in Arnhem. Fans krijgen tot 16 maart de kans om via de websi te www.coldplay.com kosteloos kaarten te reserveren. De regu liere voorverkoop start op zater dag 19 maart bij de grotere post kantoren, de VVV's en de GWK's. De wereldtour van Coldplay be gint eind juni in Engeland en staat in het teken van het nieu we album dat binnenkort uit komt. De band is achttien maan den lang niet live op de planken te zien geweest. „We kunnen niet wachten om onze nieuwe nummers live te spelen", laat gitarist Jonny Buckland weten. Niet gehinderd door twijfels over gebrek aan geld, tijd of zakeninstinct, richtte Stacey Rookhuizen (18) op 16-jarige leeftijd haar eigen Stacey Re cords op. Deze maanden laat ze tijdens de tweede Dutch De light-tour 'haar' bandjes zien op verschillende plaatsen in het land. In het kantoor bij 'major' BMG in Hilversum, waar ze inmid dels ook werkt, vertelt Stacey Rookhuizen over haar opmerke lijke besluit om zo jong al een label te beginnen. „Iedereen had het erover dat nieuwe band jes geen kansen meer kregen. De kranten schreven dat het slecht ging met de platenmaat schappijen, bij de podia waar ik kwam werd het me verteld. Ik zag zoveel onbekend talent dat alleen maar naar de lokale za len kon. Daarbij zat ik voor m'n eindexamen havo en moest ik toch iets verzinnen om daarna te doen. Om met bands te kun nen werken en hen een kans te kunnen geven, heb ik mijn ei gen label opgezet." Muziek heeft haar altijd ge boeid, wat niet zo gek is met een moeder die in de jaren '70 al twee labels begon. „Ik kreeg vaak een muziekinstrument voor m'n verjaardag", herinnert ze zich lachend. „Matchbox, Batmobile, daar ben ik mee op gegroeid. Ik vond het allemaal machtig. In tegenstelling tot mijn zus, hoor, dus het zit niet automatisch in de genen. En mijn moeder heeft me wel din gen geleerd, maar Stacey Re cords komt echt bij mijzelf van daan." Want laat over de liefde voor 'liedjes' en 'bandjes' van Rook- Stacey Rookhuizen: „Ik wil zulke dingen uitbrengen om te kijken of anderen dat ook een mooi liedje vinden." foto Amaury Miller/GPD huizen geen twijfel bestaan. „De laatste tijd luister ik meer naar pop. Dylan, Waits. Ik ben waarschijnlijk de grootste fan van Van Morrison van mijn leef tijd. Ik hou zo ontzettend van liedjes. Begin, refrein, einde. Dat doet mij deugd." Ze zet de muziek op de achtergrond har der. „Zoals dit, van Behave uit Amsterdam, een van mijn band jes. Ik wil zulke dingen uitbren gen om te kijken of anderen dat ook een mooi liedje vinden. In een tijd waarin bandjes lijken te verdwijnen terwijl R&B, hip hop en dance steeds groter wor den. Dat zou je idealistisch kun nen noemen." Creativiteit Wat Rookhuizen verder typeert, is haar creativiteit om aan spon sors voor haar evenementen te komen. Zo werd de eerste Dutch Delight-tour bijvoor beeld mede mogelijk gemaakt door een telecombedrijf ('toen kreeg ik een telefoon'), voor de ze editie sloot ze een contract af met een grote worstfabrikant. „Ik moest iets Nederlands ver zinnen vanwege de naam, en ik ben nu eenmaal gek op worst. Dus nu staat het magazijn vol met knakworsten en mutsen, die we uitdelen en weggeven bij cd's tijdens optredens." Om zich bovendien van een mi nimaal publiek te verzekeren, heeft ze een demopanel be dacht. „We sturen mailtjes naar bands waarin we hen een gratis biertje beloven als ze met hun demo langskomen op de Dutch Delight-avonden. Die wordt dan misschien beoordeeld en in ieder geval gedraaid. Daarbij vind ik dat je als band naar an dere bands moet kijken, anders leer je niks. Het is wel Stacey denk ik, dat soort dingetjes te verzinnen, al is het dan uit geld nood." Pauline van der Vlugt Op www.staceyrecords.com vind je meer informatie. SSEVO'S

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 47