Trouwringen zonder gedoe Griekse pasta vermomd als rijst wr Flow Schoenen Baden Batterijen zaterdag 12 maart 2005 Er mogen dan minder hu welijken worden geslo ten, vorig jaar gingen toch nog zo'n 76.000 aanstaande bruidsparen naar.de juwe lier. Voor de ringen. Als symbool van hun duurzame band met elkaar. Met de trouwmaanden april, mei en juni in aantocht, maakt een nieuwe lichting bruids paren haar keuze. Bruidsparen kopen trouwrin gen. Klinkt eenvoudig, maar dat valt tegen. Ringen zijn duur - de prijs voor een bijzon der setje gaat zo richting twee duizend euro - en de keuze is groot. Tientallen merken bren gen jaarlijks met een nieuwe col lectie uit. „Wat is er mooier dan een verliefd stel dat voor jouw ringen heeft gekozen?", zegt Rob Hollander, directeur van het Nieuwegeinse trouwringen- bedrijf Flamingo BV. Zijn inter nationale firma brengt collec ties op de markt voor de merken Flamingo en EL Design. Ontworpen en geproduceerd in de eigen ateliers. Troef voor 2005: witgouden ringen, mat - in vaktermen gesatineerd - tame lijk breed, met afgeplatte rand. Ringen met een moderne, strak ke look, zonder tierelantijnen. „Hoe we tot onze ontwerpen ko men? Goed luisteren wat klan ten willen, een beetje kijken naar de concurrentie en gebruik maken van onze eigen creativi teit", zegt Hollander. De ver wachtingen van zijn nieuwe col lectie Céleste zijn hooggespan nen. Ook de Duitse merken Christian Bauer en Meister gokken dit jaar op ringen zonder gedoe. Mat lijkt de trend. De'bruidsbla- den staan er vol mee. Volgens ontwerper Peter Mestrum van Flamingo kunnen de brede, mat te ringen zonder opsmuk een blijvertje worden. Voor het eerst in zes jaar ziet hij een'trend in het trouwringenaanbod. Eind jaren negentig veroverde de titaniumringen de harten van trouwlustigen. Het materiaal uit de ruimtevaart en de chirur gie was populair vanwege het lichte gewicht en de anti-allerge- ne eigenschap. Ook het uiterlijk van de titaniumringen - soms ge combineerd met gouden details - was anders dan al het andere: donkergrijs en mat. „Toch is ti tanium geen edelmetaal. Terwijl bruidsparen die luxe juist wel willen", zegt Peter Mestrum. In de etalage van Juweliershuis Van Dijk staan witgouden, mat te ringen. Het is nu eenmaal wat de juweliersmerken aanbieden, maar Loek Strijk verkoopt toch het vaakst de klassieke goudge le ring. „Dat blijft het beeld dat mensen hebben van een trouw ring. Dezelfde gouden ring als vader en moeder, opa en oma." Het voorzichtig tornen aan de goudgele effen ringen begon be gin jaren zeventig met kleine motiefjes. Na de dunne ringetjes uit de jaren vijftig - in verband met zuinigheid - en de brede banden uit de jaren zestig, werd voor het eerst geëxperimenteerd met het oppervlak van de rin gen. Een sterretje hier en streep je daar. „Mensen waren echt hui verig. Ze zeiden: dat wordt nooit verkocht, veel te trendge voelig. Een trouwring moet tijd loos zijn", zegt directeur Hollan der van Flamingo. Pas halverwege de jaren tachtig raakten de gevarieerde ringen meer geaccepteerd. Bi- en trico- lorringen - met verschillende kleuren góud - kwamen op de markt en ook bewerkingen met diamantjes deden hun intrede. De vraag naar diamant in de vrouwenring is gebleven. Dat man en vrouw na de brui loft met eenzelfde ring door het leven gaan, blijkt geen vast gege ven. Uit ervaring weet Strijk van Juweliershuis Van Dijk dat echtelieden het soms niet eens worden over hun aanschaf voor het leven. „Dan gaan ze ieder met een heel andere ring de deur uit." Iris van den Boom Het moest zeker niet trendy zijn Bijna alsof ze een brood gingen kopen. Zo liepen Chris Wol- ers en Irma van den Broek in 1986 een plaatselijke juwe lier binnen. „In een half uur stonden we weer buiten. Geslaagd en wel." Witgoud moest het worden en witgoud werd het. „We wilden iets wat niet trendy was. En witgouden ringen in de jaren tachtig zag je niet veel," zegt Chris. „Sommige vrienden keken raar op van onze keuze. 'Witgoud dat lijkt toch net zilver. Dat geeft zo'n goedkope uitstraling', zeiden ze dan. Nou toevallig waren ze behoorlijk duur." Het waren trouwens niet hun ei gen ringen die Chris en Irma aan eikaars vinger schoven, na het ja-woord. „De ceremoniemeester was de ringen vergeten. Chris heeft toen snel de ring van zijn vader geleend en ik ook een ring van iemand. Die heb ben we elkaar toen maar omgeschoven. Onze eigen ringen kwamen na tien minuten alsnog." Ze waren glad en van goud Het is een wat treurig verhaal. Na al die jaren dat de rouwringen van het echtpaar Schrader gebroederlijk naast elkaar lagen in haar bijouteriedoosje, zijn ze kwijt. Foetsie, spoorloos. „Het gebeurde tijdens onze verhuizing van Utrecht naar Bunnik in 1999", vertelt de vrouwelijke helft van het echtpaar. Het stel trouwde in 1958. „Ik had mijn sieraden- doosje altijd erg goed verstopt. Zo goed. dat ik hem zelf niet meer kon vinden. Toen we in ons oude huis wat laatste spul len gingen ophalen, kwamen werklui opeens met het doosje aanzetten. Oh, wat was ik blij." Zó blij, dat ze vergat te kij ken of alle spulletjes er nog wel in zaten. En dat bleek niet zo te zijn. „Onze ringen en ook nog wat andere sie- raden waren weg. Het was lastig om iemand te be schuldigen. De ringen lagen al zo lang in het iPPgk doosje, dan weet je niet wanneer het is mis gegaan. Ze waren glad en van goud. In die tijd had je nog niet zo veel keus." Voor een appel en een ei gekocht Eigenlijk hadden Marjolijn en David Engelhard geen cent toen ze acht jaar geleden op zoek gingen naar hun trouw ringen. „We studeerden nog", vertelt David. Maar waar haal je goedkope trouwringen vandaan? Uit Antwerpen. „In de joodse wijk kun je voor een appel en een ei ringen kopen. Daar zitten veel juweliers. Dus gingen wij een dagje uit naar Ant werpen." Marjolijn: „We wisten zo'n beetje wat we wilden: simpele gouden ringen. Eerst werden onze vingers opgeme ten. Toen Davids ring toch niet helemaal paste, hebben ze de ring wat opgerekt. Vandaar dat die wat dunner is dan de mijne. Zijn ring is eigenlijk ook een beetje on regelmatig. En door het oprekken is de rand scherp. Ach, het geeft iets ambachtelijks zul len we maar zeggen. We waren uiteinde lijk zo'n tweehonderd gulden kwijt." Het lijken waterdruppels die met elkaar verbonden zijn. Van daar de naam: Flow. Dit nieuwe horloge van cK Cal vin Klein is meer een sieraad dan een klokje. De 'vloeiende' armband is van gepolijst roest- vrijstaal en de platte wijzer plaat met Zwitsers uurwerk is verkrijgbaar in de kleuren wit, lichtblauw, zwart en lichtroze. Het horloge is waterbestendig tot dertig meter, maar echt ver standig om met dit sieraad te water te gaan, is het natuurlijk niet. Daar is-ie veel te mooi voor. Het horloge kost 180 euro. In New York introduceerde pop diva Jennifer Lopez haar nieu we schoenenlij n met veel bomba rie. Op een exclusieve party in het hippe restaurant Giovanni's op 55th Street waren uiteraard allerlei beroemdheden aanwe zig. Ondertussen gebeurde er in Ne derland ook iets op schoenenge- bied. Met de beroemde Holland se nuchterheid, dat wel, opende de eerst flagshipstore van Van Lier zijn deuren. Op de Amsterdamse Heilige- weg, zijstraat van de Kalver- straat. Het is de eerste winkel waar de gehele collectie van dit merk, dat al sinds 1815 bestaat, exclusief verkocht wordt. Zowel de lederen, klassiek ge maakte Goodyear schoenen als de moderne casual modellen. Van Lier noemt zichzelf een merk voor mannen met stijl. Vlinders, slierten, ellebogen, buizen, kussentjes, wieltjes, navels en spiralen; pasta bestaat in alle soorten en maten. Ik heb me laten vertellen dat ze in Ita lië wel 200 verschillende varian ten kennen. Voor elke saus en elk gerecht een andere pasta. Eén van de vreemdste, maar lek kerste soorten komt wat mij be treft niet uit Italië, maar uit Griekenland: Kritharaki, pasta vermomd als reuzenrijstkorrel. Tegenwoordig is er zelfs Sponge Bob-pasta op de markt. Voor de lezers zonder kinderen of kinder lijk kijkgedrag: Sponge Bob is een merkwaardig tekenfilmfi guurtje op TV, in de gedaante van een spons met een Schots ge ruite broek. Hij leeft op de bo dem van de zee, in een holle ana nas en heeft een slak die miauwt als huisdier. Leuk voor de kinde ren, die figuurtjes. Maar lekker? Nee. Ik kan me nog herinneren dat je hier alleen de macaroni van Ho nig (elleboogjes) kon kopen. Mijn moeder maakte het vaak op zaterdag. Met kaas, beetje to matenpuree en, als je geluk had, blokjes ham, maar meestal wa ren het blokjes smack. Kent u dat nog, smack? Een soort boter hamworst uit ovalen blikjes. De eerste pastavariant was de kortkook macaroni. Typisch Hollands; kraak nog smaak, maar klaar in 4 minuten. Later, in de zeventiger jaren, kwam voor het geitenwollensokken- volkje de volkorenmacaroni, en ik geloof dat we toen ook inmid dels op landelijke schaal spa ghetti konden krijgen. Nu puilen de pastaschappen uit en kun je op veel plaatsen zelfs verse pasta kopen. Elleboogjes eten wij eigenlijk nooit meer, maar ik heb wel standaard spa ghetti, vlinders, wokkels en tag liatelle (geel en groen) in mijn een grote (1,5 cm) rijstkorrel. De truc is dat je deze pasta niet in water kookt, maar in de oven gaart in het stoofvocht van het vlees, en op het eind even grati neert met wat pittige kaas. De kon-els absorberen de smaken en binden de saus, waardoor een heerlijk smeuïge substantie ontstaat. Het is de kunst om voldoende, maar ook weer niet te veel, wa ter toe te voegen, voor de schaal de oven in gaat. Je kunt de pas ta namelijk achteraf niet meer koken met Puck Kerkhoven keukenkast liggen. En ik heb een pastamachine (eerlijk zijn! die ik misschien twee keer per jaar gebruik) voor lasagna-vel- len. Ik werd helemaal warm toen ik, snuffelend in de schappen bij een gespecialiseerde pastawin kel, onlangs opeens één van mijn favoriete pasta's ontdekte: KritharakiDe eerste keer dat ik het at, in Griekenland, stond ik compleet op het verkeerde been. Ik dacht dat ik een stoof schotel tje met rijst voor mijn neus had, maar toen ik een hap nam, ble ken die stevige, beetje gladde korrels helemaal niet naar rijst te smaken. Heerlijk, maar wat is het? Pasta dus, in de vorm van afgieten. Hoeveel water, dat is bijna niet te zeggen. Griekse huisvrouwen houden een gou den regel aan: drie keer zoveel vocht als Kritharaki. Gewoon een keer proberen, het is echt heel erg lekker. Deze pasta is overigens ook te koop in de meeste Turkse winkels. JUVÉTSI (GRIEKSE STOOF SCHOTEL MET PASTA) voor 4 personen Ingrediënten: 2 eetlepels olijf olie; 50 gram boter; 1 kilo rund vlees; 1 ui; 1 blik tomatenblok- jes (400 gram); 1 theelepel sui ker; 1 kaneelstokje; 500 gram Kritharaki korrelpasta); 100 gram geraspte oude kaas; zout en versgemalen peper. Bereiding: Snijd het vlees in gro ve blokken en snipper de ui. Ver hit olie en boter in braadpan, bak het vlees rondom bruin. Be strooi met peper en zout. Voeg ui toe en bak glazig. Voeg toma- tenblokjes, suiker en kaneel toe en schenk er zoveel warm water bij dat het vlees net onder staat. Zet op een laag vuurtje, op een sudderplaatje en laat twee uur sudderen. Verwarm oven op 180 graden. Voeg pasta toe en roer goed om. Stort in een ondiepe, wijde oven schaal. Schenk er evenveel wa ter bij als er Kritharaki in de schaal zit en laat ca. 40 minuten garen in de oven. Bestrooi met oude kaas en laat die in 5 a 10 minuten garen. Serveer heet. Lekker met een salade van ge raspte wortel, appel en peterse lie. En schenk er een stevige ro de wijn bij, bijv. een Griekse van Naoussa. Tip: Juvétsi is ook erg lekker met lams- of kalfsvlees. Verkort de stooftijd voor het vlees dan tot 1 uur. Caribische sferen in je eigen badkamer. Het milieuvriendelij ke cosmeticamerk Aveda maakt ons lekker met twee nieuwe exo tische producten. Caribean Therapy Bath Soak en Carribean Therapy Body Creme zijn eigenlijk bedoeld voor spa' "s en kuuroorden, maar kunnen nu ook thuis gebruikt worden. Deze verwennerijen in een fles werden ontwikkeld in samen werking met een planten- en kruidendeskundige uit Martini que en zijn volgens Aveda het toppunt van ontspanning. Er zit mango, kokos en aloë vera in en een compleet assortiment Caribi sche essentiële oliën die er voor zorgen dat je als herboren uit bad stapt. Met oververhitte batterijen kwam Nokia een paar keer erg vervelend in het nieuws. Reden om de strijd tegen onveilige na- maakbatterijen te intensiveren. Laatste troef van de Finnen is originele batterijen op te tuigen met een hologram. „Dankzij het hologramlabel kunnen consumenten zelf vast stellen dat de batterij inderdaad een originele is", meldt topman Razvan Olosu. Het label bestaat uit een holo grafische afbeelding en een 20-cijferige identificatiecode die is verborgen onder een kras- laag. Nokia voert het hologram geleidelijk in op de nieuwe bat terijen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 45