ij val voor Scheldemaatregelen
Tevredenheid en
bpluchting in
Vntwerpse haven
Akkoord Schelde
reikt verder dan
alleen verdieping
Schok voor boeren
in de grensstreek
15
rreurnis over derde verdieping en tevredenheid over geld voor natuur en wegen
We maken er weer een prachtige rivier van
rMtmzei<fg eeeceepAm?.M^FHÈ!y
hJFF Meneee VAK
PATBxiu/poj)e Bf] v zseuws Mu(ecM óvw we
keii&6 a-oee. imreg-Sziu&v votóeHS een
Alieuiveneii**as
farN!k$
by imséww NI5T f&G&t fty&iMWP
tMAR MET£&/ WATm>&SbPt£PeND &z>gT
Mvww&eftw veti/we* aes*J
KWANTclMl/imGsC Btsc&/ Acs t*e
W. OXOFV&CHT K&)6eH \£cR 'TNBül*e^
USHUiS /N Tf/aL£Ma/&?/6svi-
■Z'}H SaléeSpsaALISseo /A/
Ve &uu/\M k£ftKeAi~i&AL&!l
Balkenende
ontkent
koehandel
zaterdag 12 maart 2005
loorRinusAntonisse
OES - Ze betreuren het be-
uit, maar de Zeeuwse belan-
inb'ehartigers aanvaarden de
jerde verdieping van de Wester-
helde als een voldongen feit.
t is tevredenheid over het be-
üg, 300 miljoen euro, voor aan-
llende maatregelen.
is ruimhartig omgespron-
met de Zeeuwse wensen,
jet gebeurt niet elke dag dat
et kabinet zoveel geld beschik
bar stelt voor Zeeland", zegt
deputeerde M. Kramer (PvdA,
latuur en water).
De natuurbeweging is redelijk
treden over de ontwikkeling
fan het Nederlandse deel van
itScheldebekken. Er komt 200
mijoen euro voor de aanleg van
tijdennatuur", reageert V.
flap van de werkgroep Schel-
i-estuarium.
jandbouw
jet meest afwachtend is voorzit-
IrP. de Koeijer van de Zuidelij
ke Land- en Tuinbouw Organi
satie Zeeland. Hij wil eerst pre
cies weten hoe de maatregelen
voor de landbouw uitpakken. Of
boeren de Tweede Kamer
jan bewerken om het kabinets-
iluit te veranderen, laat De
ijerin het midden. „Je moet
it niet alleen vanwege getuige-
jolitiek doen."
leputeerde Kramer is blij dat
duidelijkheid is over de om
an» van natuurontwikkeling:
sshonderd hectare. Hij vindt
iet jammer dat twee gebieden
litbreiding Zwin en ontpolde-
n Hedwige- en Prosperpol-
üs) al zijn vastgelegd. „We
dden liever alles zelf inge-
ld." Nu krijgt Zeeland 'de re
s'over driehonderd hectare na-
iraan te wijzen nieuwe natuur
ssen Hansweert en Vlissingen.
intent zijn Kramer en zijn col-
ga A. Poppelaars (CDA, ver-
er) over de 100 miljoen voor
!gen. Ook is er volgens hen
Èn belemmering meer om met
Ber het kanaal Terneu-
n-Gent de tunnel bij Sluiskil
aan de slag te gaan.
.ars tekent aan dat het
Rijk ook 100 miljoen euro uit
trekt voor versnelde aanpassing
van de Zoomweg-noord. Hij
laat weten dat Zeeland daar één
miljoen bij doet, omdat hierdoor
de Midden-Zeelandxoute en de
Dammenroute ontlast worden.
De instemming waarmee het
geld voor nieuwe getij denna-
tuur begroet wordt, betekent
niet dat de natuurbescherming
geen wensen meer heeft. Klap
onderstreept dat zeshonderd
hectare minder dan de helft is
van wat in het Scheldebekken
noodzakelijk is. De natuurbe
scherming acht tot 2010 tenmin
ste duizend hectare nieuwe na
tuur nodig.
Als door de verdieping toch
(meer) natuur verloren gaat,
moet er sowieso extra natuur
compensatie komen, aldus
Klap. Hij acht het aan de Euro
pese Vogel- en Habitatrichtlij
nen te danken dat er serieuzer
aan instandhouding en verbete
ring van de Scheldenatuur
wordt gewerkt. „Ook de econo
mische partijen zien. in dat de
natuur een oppepper nodig
heeft."
Landbouw-voorman De Koeijer
noemt de nieuwe verdieping
niet-duurzaam. „Het is een ver
keerde keus om steeds te probe
ren de zee dichter bij Antwer
pen te brengen." De zeshonderd
hectare voor getij denatuur is
hem tegengevallen. „We hadden
gedacht dat het wel minder zou
zijn."
Eisen
De Koeijer beklemtoont dat niet
alleen de landbouwers die
grond moeten afstaan royaal ge
compenseerd moeten worden.
Ook voor de streek waar nieuwe
natuur komt moeten maatrege
len genomen worden. De
ZLTO-er geeft als eisen: een toe
slag voor boeren die verkopen,
een toeslag voor degenen die el
ders hun nieuw bedrijf willen
doorzetten, een grondbank en
een fonds voor financiering van
verbeteringswerken (erfverhar-
ding, drainage).
Gedeputeerde Kramer wijst er
op dat ook voorzien is in maatre
gelen ter verhoging van de vei
ligheid (tegen calamiteiten), gen langs de Westerschelde die volgende week vrijdag al een provinciebestuur opdragen een
Ook kijkt het Rijk serieus naar versterking behoeven. Hij ver- eerste oordeel geven over het ka- overeenkomst met het Rijk uit
zwakke schakels in de zeewerin- wacht dat Provinciale Staten binetsbesluit en het dagelijks te werken.
)or Ben Jansen en
tnstJan Rozendaal
DEN HAAG - De Antwerpse ha
fengemeenschap is opgelucht
pn tevreden over de instemming
van de Nederlandse regering
met een nieuwe verdieping van
iieWesterschelde. Volgens direc
teur Eddy Bruyninckx van het
lavcnbcdrijf Antwerpen, is een
lerlijke overeenkomst gesloten
over de toekomst van het Schcl-
degebied. „Zowel Antwerpen
als Zeeland kan zich gelukkig
irijzen."
Ie goedkeuring van de Schelde-
ichets door de Nederlandse rege
ring maakt de weg vrij voor de
perking van plannen om de
ien drempels in de Westerschei-
|e zo ver weg te baggeren dat
pbepen met een diepgang van
3,10 meter de haven van Ant-
Perpen onafhankelijk van het
Sotij kunnen bereiken,
niyninckx hoopt dat besluiten
ver die plannen snel kunnen
pden genomen, omdat voor
eontwikkelingsschets voor het
^heidegebied al veel studie-
'erk is gedaan. Hij erkent dat
ja procedure rond die ontwikke-
iDgsschets geen mogelijkheden
Md om bezwaren aan te teke-
[an. De uiteindelijke plannen
foor de verdieping en de aanleg
natuurgebieden kunnen wel
jjuerwerp worden van in-
Praak en beroep. Bruyninckx:
jNatuurlijk respecteren wij die
achten, maar we hopen dat er
aan sprake zal zijn van node-
-
loos traineren." Volgens Bruy
ninckx is er geen sprake van dat
in het Antwerpse havenhuis wel
dra zal worden gebroed op plan
nen voor weer een volgende ver
dieping, de vierde dus. „We zijn
tevreden met wat er nu in het
verschiet ligt. Er wordt een be
langrijke verbetering bereikt en
dat zullen we onze klanten dui
delijk maken."
Hij geeft toe dat inmiddels con
tainerschepen op stapel staan
die aanzienlijk dieper steken
dan de schepen die nu tot de
grootste van de containervloot
behoren. „De diepgang van de
toegang naar een haven zegt
niet alles. Antwerpen heeft
méér te bieden. Dat weten re
ders en verladers."
Voor Kris Peeters, de Vlaamse
minister van Openbare Werken,
Energie, Leefmilieu en Natuur,
geldt vrijdag 11 maart voortaan
als een historische dag. Vanwe
ge de overeenstemming over de
Hogesnelheidslijn, maar voor
hem is de uitdieping van de Wes
terschelde nog veel belangrij
ker. „Het is evident dat we een
win-win-situatie hebben ge
creëerd en dat zijn de overeen
komsten die het langst duren.
Dit akkoord is niet alleen be
langrijk voor de haven van Ant
werpen. Zeker zo belangrijk is
dat de veiligheid op en om de
Schelde wordt vergroot. Daar
naast zijn goede afspraken ge
maakt voor de natuur. Ik heb er
alle vertrouwen in dat in de
loop van 2007 de eerste spade de
grond in gaat."
Een containerschip op de Westerschelde.
Antwerpse haven wordt toegan
kelijk gemaakt voor grotere
schepen en de veiligheid rond
de Schelde wordt vergroot. De
Nederlandse winst zit 'm in een
akkoord over de Hogesnelheids
lijn (HSL).
Veiligheid
Maar de winst voor Zeeland,
hoe zat het daar nu mee? Na af
loop van de persconferentie
neemt de minister de tijd om
daar nog even dieper op in te
gaan. De toegangswegen naai
de Westerscheldetunnel worden
verbeterd, somt ze op. België
zorgt voor een aansluiting bij
Zelzate, de tunnel bij Sluiskil
komt er, de veiligheid op de Wes
terschelde wordt vergroot, de
contacten tussen Zeeland en
Vlaanderen zijn beter dan ooit
en vergeet niet de enorme inves
tering in de natuur. „We gaan
van de Westerschelde weer de
prachtige rivier maken die het
vroeger was."
Staatssecretaris Schultz van
Haegen, eigenlijk de verant
woordelijke bewindspersoon
maar tijdens haar zwanger
schapsverlof de afgelopen maan
den vervangen door Peijs, valt
haar bij. Om het draagvlak te
vergroten is de regie voor de na-
tuurmaatregelen bewust aan de
provincie gegund, vertelt ze. Om
daar de belofte aan toe te voe
gen dat ze samen met minister
Veerman onmiddellijk naar Zee
land komt als de weerstand te
gen de verdieping met het zo
juist ondertekende akkoord niet
luchtfoto Willem Mieras
is afgenomen. Veerman blijkt
een belangrijke speler te zijn ge
weest in de onderhandelingen
waarin, zoals hij zegt, het na-
tuurbelang wringt met het eco
nomische belang en het agra
risch belang. „De landbouw
mag hier niet onder lijden. We
gaan creatieve oplossingen zoe
ken voor boeren in gebieden die
voor de natuur worden be
stemd." Peijs laat tenslotte nog
weten dat het Scheidingsver
drag uit 1839 wat haar betreft
in een diepe kast mag worden
opgeborgen. Deze derde verdie
ping is de laatste. „Staatsrechte
lijk gezien zal het moeilijk zijn
om van het Scheidingsverdrag
af te komen, maar in elk geval
valt met mij nooit over een vol
gende verdieping te praten."
LN*LJarm
COR DE JONGE
door Rinus Antonisse
GOES - Hoewel de derde
nieuwe verdieping van de
vaargeul in de Westerschelde
centraal staat, zijn in het be
sluit over de Ontwikkelings-
schets voor het Scheldebek
ken tot 2010 ook andere be
langen aan de orde.
De voornaamste neven-af
spraken betreffen het bagge
ren, ontwikkeling van nieuwe
natuur, maatregelen voor nau
tisch beheer en veiligheid
(van de scheepvaart zowel als
tegen de zee) en onderzoek
naar een nieuwe zeesluis bij
Temeuzen.
Voor zeshonderd hectare nieu
we natuur is 200 miljoen euro
beschikbaar. Daarvan betaalt
Vlaanderen 60 miljoen voor
vergroting van het Verdron
ken Land van Saeftinge (door
ontpolderen van de Hedwige-
polder en een deel van de Pro-
sperpolder).
Het Zwin wordt uitgebreid
met 120 hectare van de Wil-
lem-Leopoldpolder (Vlaams
deel). De twee projecten be
slaan ongeveer driehonderd
hectare.
De overige driehonderd hecta
re mag Zeeland aanwijzen,
tussen Hansweert en Vlissin
gen. Dat kan nog altijd de
Braakman zijn, hoewel daar
veel verzet tegen is.
Van de 200 miljoen voor na
tuur is ongeveer 50 miljoen
euro bestemd voor het op een
goede manier compenseren
van boeren die grond kwijtra
ken.
Voorschotje
Het Bestuurlijk Overleg Wes
terschelde wenst wel een na
dere uitleg van de redenen
waarom voor zeshonderd hec
tare nieuwe natuur is geko
zen. Aangenomen wordt dat
minister Veerman van LNV
een voorschotje neemt op de
halverwege dit jaar vast te
stellen 'instandhoudingsdoe
len' voor de Westerschelde.
Die zijn nodig om te voldoen
aan de Vogel- en Habitatricht
lijnen.
Zeeland mag de nieuwe na
tuur combineren met wat ge
noemd wordt 'regionale ont
wikkeling'. Dat wil zeggen:
de natuur koppelen aan bij
voorbeeld activiteiten op het
gebied van aquacultuur
(kweek schelpdieren en zoute
groenten) en recreatie. Ook
wordt rekening gehouden
met een nieuwe aanpak van
de dijken: bredere zeewerin
gen.
Spoorlijn
De 100 miljoen euro voor ver
dubbeling van de Sloeweg en
de Tractaatweg wordt voor
een groot deel weggehaald uit
het potje voor verbetering
van de spoorlijn Bergen op
Zoom-Antwerpen (goederen-
lijn 11) en de aftakking van
de Zeeuwse lijn (Sloeboog).
Dit werk komt pas omstreeks
2010 aan de orde en het Rijk
zorgt tegen die tijd voor
nieuw geld. De aanpassingen
moeten in elk geval doorgaan
met het oog op aanleg van de
Westerschelde Container Ter
minal.
Dankzij de 100 miljoen kan
de verdubbeling van de we
gen rond de Westerschelde
tunnel sneller aangepakt wor
den. De toeleidende weg naar
de tunnel bij Ellewoutsdijk
wordt door de tunnelexploi
tant verbreed. Half 2006 moet
na onderzoek duidelijk zijn
op welke diepte een tunnel on
der het Kanaal Terneu-
zen-Gent moet komen. Met
het oog op de havenbelangen
van Gent wil Vlaanderen
graag een diepte van zestien
meter.
In de afspraken zit een ak
koord over maatregelen voor
beter nautisch beheer van de
Westerschelde, de ontkoppe
ling van de loodsgelden en sa
menwerking tussen de loods-
diensten.
Minister Peijs, de Vlaamse minister Peeters en minister Veerman (vlnr) gisteren nadat het akkoord over de verdieping van de Westerschel
de was ondertekend. foto Koen Suyk/ANP
door Ernst Jan Rozendaal
DEN HAAG - Zonder haar pas
te vertragen beent minister
Peijs van Verkeer en Waterstaat
vrijdagmiddag na afloop van de
ministerraad langs de wachten
de journalisten. „Komt u straks
maar naar de persconferentie.
Ik moet nu eerst met Zeeland
praten. Daar hebben ze recht
op. Die wachten al zo lang op de
ze uitkomst."
Met 'Zeeland' bedoelt Peijs de
gedeputeerden Kramer en Pop
pelaars, die naar Den Haag zijn
gereisd om de ondertekening
van het Memorandum van Over
eenstemming mee te maken. Die
ceremonie vindt, voorafgaand
aan de persconferentie, plaats
in het Vlaamse Huis in Den
Haag. Tijdens de persconferen
tie benadrukt Peijs nog eens dat
de belangen van de provincie
Zeeland serieus zijn genomen en
ook na afloop, als iedereen op
zijn Vlaams aan de bon-el gaat,
komt ze daarop terug. „Ik kan
me de gevoelens van de Zeeuw
en goed voorstellen. De verdie
ping van de Westerschelde
wordt in Zeeland niet met ge
juich ontvangen. Toch heeft de
provincie zich uiterst coöpera
tief opgesteld. De regering be
seft dat draagvlak in Zeeland
doorslaggevend is. Ik denk dat
we ervoor gezorgd hebben dat
ook de provincie Zeeland van
daag een winnaar is." De winst
voor Vlaanderen is duidelijk: de
door Wout Bareman
KIELDRECHT - De landbou
wers in de Prosperpolder en de
Hertogin Hedwigepolder bij
grensdorp Nieuw-Namen rea
geerden gisteren verbijsterd op
het voornemen die polders toe
te voegen aan het belendende
Land van Saeftinge. Samen met
het Verdronken Land moeten ze
'Groot Saeftinge' gaan vormen.
Landbouwer E. Baecke, wiens
familie al decennia lang boert in
de grenspolders, verzet zich al
jaren tegen ontpoldering en na-
tuurcompenserende maatrege
len. „Ik wil me eerst heel goed
op de hoogte stellen van wat nu
precies de gevolgen zijn van dit
besluit", luidde zijn verbaasde
reactie. Baecke en ook andere
landbouwers in de noordelijke
polders van het Waasland dach
ten dat ze, na de afgeketste dis
cussies over ontpoldering van
bijna tien jaar geleden, weinig
meer te vrezen hadden. Het
bleek ijdele hoop.
Woordvoerder R. Saenen van de
de Belgische Boerenbond rea
geerde ook al vol onbegrip. „Na
tuurlijk hebben we begrip voor
de economische belangen van
een verdere verdieping. Maar
het is voor ons onverteerbaar
dat daaraan zoveel hectare goe
de landbouwgrond moet wor
den opgeofferd. Voor natuur,
die er nota bene tot nu toe niet
was en waar geen natuurwaar
den bestonden."
Klok
De Boerenbond wees er Vlaams
premier Y. Leterme onlangs nog
op dat de bond wel wilde mee
denken over natuurcompensatie
('op aanvaardbare schaal'), mits
er geen al te gekke plannen uit
de bus zouden komen. Saenen:
„Met het opeisen van die pol
ders wordt de klok vele decen
nia teruggedraaid. Aanvanke
lijk waren wij helemaal niet bij
de planvorming betrokken; in
middels zijn we dat wel." En
daarvan zal de Boerenbond ge
bruik maken om de aanslag op
de landbouwgrond waar moge
lijk te beperken.
Burgemeester A. Denert van
Scheldegemeente Kruibeke
vecht al jaren een (vaak eenza
me) strijd tegen ontpoldering.
De aanleg van de potpolders in
het gebied Kruibeke-Bazel-Ru-
pelmonde is, tot zijn grote erger
nis, bijna voltooid. Denert giste
ren vanaf zijn ziekbed (griep):
„Dit is een zwarte dag, zoals we
er de afgelopen jaren al zoveel
hebben gekend. Wij hebben al
tijd gepleit voor een stormstuw
in de Schelde, benoorden Ant
werpen en dat blijven we doen.
Wat in de monding van de Oos-
terschelde is gelukt, moet ook
hier haalbaar zijn, liefst in goe
de samenwerking tussen Vlaan
deren en Nederland. Er wordt
enkel gekeken naar het econo
misch belang. Dat die potpol
ders onze belangen schadenj
raakt kennelijk niemand." De-j
nert blijft samen met een vasté
kern van vijftig actievoerders
ageren tegen de al te ingrijpen
de natuurcompensatie. Ze noe
men zich 'Wachters van dë
Schelde' en blijven elke dinsdag
avond actie voeren voor het ge^
meentehuis van Kruibeke.
De Bond Beter Leefmilieu ten
slotte toonde zich gisteravond te--
vreden over de afspraken.
Woordvoerder S. Boogaerts: „Al
zijn wij natuurlijk niet echt ge
lukkig met de uitdieping op
zich. De natuurcompensatie is
prima, al had dat meer moeten
zijn. Het is zaak voor ons om
goed in het oog te houden of de
afspraken wat dat betreft wor
den nagekomen."
DEN HAAG - 'Officieel' hebben
dc ontwikkelingen rond de Wes
terschelde en het akkoord over
de HSL niets met elkaar te ma
ken, hield premier Balkenende
gisteren tijdens zijn wekelijkse
persconferentie vol.
Hij gaf minister Peijs eerst niel
de ruimte om de Westerschelde
tegen de HSL uit te ruilen. Maai
de Tweede Kamer dacht daar an
ders over en zette Peijs ondei
druk om pas met een diepere
Schelde akkoord te gaan als goe
de HSL-verbindingen met Bre
da en Den Haag zou zijn gere
geld. Toch schuilt er nog een ad
der onder het gras voor de
HSL-verbindingen. Omdat ei
minder treinen rijden dan ge
dacht, wil de exploitant van de
HSL, High Speed Alliance
(HSA), minder vergoeding beta
len aan de Nederlandse over
heid voor gebruik van het spoor