ij val voor Scheldemaatregelen Tevredenheid en bpluchting in Vntwerpse haven Akkoord Schelde reikt verder dan alleen verdieping Schok voor boeren in de grensstreek 15 rreurnis over derde verdieping en tevredenheid over geld voor natuur en wegen We maken er weer een prachtige rivier van rMtmzei<fg eeeceepAm?.M^FHÈ!y hJFF Meneee VAK PATBxiu/poj)e Bf] v zseuws Mu(ecM óvw we keii&6 a-oee. imreg-Sziu&v votóeHS een Alieuiveneii**as farN!k$ by imséww NI5T f&G&t fty&iMWP tMAR MET£&/ WATm>&SbPt£PeND &z>gT Mvww&eftw veti/we* aes*J KWANTclMl/imGsC Btsc&/ Acs t*e W. OXOFV&CHT K&)6eH \£cR 'TNBül*e^ USHUiS /N Tf/aL£Ma/&?/6svi- ■Z'}H SaléeSpsaALISseo /A/ Ve &uu/\M k£ftKeAi~i&AL&!l Balkenende ontkent koehandel zaterdag 12 maart 2005 loorRinusAntonisse OES - Ze betreuren het be- uit, maar de Zeeuwse belan- inb'ehartigers aanvaarden de jerde verdieping van de Wester- helde als een voldongen feit. t is tevredenheid over het be- üg, 300 miljoen euro, voor aan- llende maatregelen. is ruimhartig omgespron- met de Zeeuwse wensen, jet gebeurt niet elke dag dat et kabinet zoveel geld beschik bar stelt voor Zeeland", zegt deputeerde M. Kramer (PvdA, latuur en water). De natuurbeweging is redelijk treden over de ontwikkeling fan het Nederlandse deel van itScheldebekken. Er komt 200 mijoen euro voor de aanleg van tijdennatuur", reageert V. flap van de werkgroep Schel- i-estuarium. jandbouw jet meest afwachtend is voorzit- IrP. de Koeijer van de Zuidelij ke Land- en Tuinbouw Organi satie Zeeland. Hij wil eerst pre cies weten hoe de maatregelen voor de landbouw uitpakken. Of boeren de Tweede Kamer jan bewerken om het kabinets- iluit te veranderen, laat De ijerin het midden. „Je moet it niet alleen vanwege getuige- jolitiek doen." leputeerde Kramer is blij dat duidelijkheid is over de om an» van natuurontwikkeling: sshonderd hectare. Hij vindt iet jammer dat twee gebieden litbreiding Zwin en ontpolde- n Hedwige- en Prosperpol- üs) al zijn vastgelegd. „We dden liever alles zelf inge- ld." Nu krijgt Zeeland 'de re s'over driehonderd hectare na- iraan te wijzen nieuwe natuur ssen Hansweert en Vlissingen. intent zijn Kramer en zijn col- ga A. Poppelaars (CDA, ver- er) over de 100 miljoen voor !gen. Ook is er volgens hen Èn belemmering meer om met Ber het kanaal Terneu- n-Gent de tunnel bij Sluiskil aan de slag te gaan. .ars tekent aan dat het Rijk ook 100 miljoen euro uit trekt voor versnelde aanpassing van de Zoomweg-noord. Hij laat weten dat Zeeland daar één miljoen bij doet, omdat hierdoor de Midden-Zeelandxoute en de Dammenroute ontlast worden. De instemming waarmee het geld voor nieuwe getij denna- tuur begroet wordt, betekent niet dat de natuurbescherming geen wensen meer heeft. Klap onderstreept dat zeshonderd hectare minder dan de helft is van wat in het Scheldebekken noodzakelijk is. De natuurbe scherming acht tot 2010 tenmin ste duizend hectare nieuwe na tuur nodig. Als door de verdieping toch (meer) natuur verloren gaat, moet er sowieso extra natuur compensatie komen, aldus Klap. Hij acht het aan de Euro pese Vogel- en Habitatrichtlij nen te danken dat er serieuzer aan instandhouding en verbete ring van de Scheldenatuur wordt gewerkt. „Ook de econo mische partijen zien. in dat de natuur een oppepper nodig heeft." Landbouw-voorman De Koeijer noemt de nieuwe verdieping niet-duurzaam. „Het is een ver keerde keus om steeds te probe ren de zee dichter bij Antwer pen te brengen." De zeshonderd hectare voor getij denatuur is hem tegengevallen. „We hadden gedacht dat het wel minder zou zijn." Eisen De Koeijer beklemtoont dat niet alleen de landbouwers die grond moeten afstaan royaal ge compenseerd moeten worden. Ook voor de streek waar nieuwe natuur komt moeten maatrege len genomen worden. De ZLTO-er geeft als eisen: een toe slag voor boeren die verkopen, een toeslag voor degenen die el ders hun nieuw bedrijf willen doorzetten, een grondbank en een fonds voor financiering van verbeteringswerken (erfverhar- ding, drainage). Gedeputeerde Kramer wijst er op dat ook voorzien is in maatre gelen ter verhoging van de vei ligheid (tegen calamiteiten), gen langs de Westerschelde die volgende week vrijdag al een provinciebestuur opdragen een Ook kijkt het Rijk serieus naar versterking behoeven. Hij ver- eerste oordeel geven over het ka- overeenkomst met het Rijk uit zwakke schakels in de zeewerin- wacht dat Provinciale Staten binetsbesluit en het dagelijks te werken. )or Ben Jansen en tnstJan Rozendaal DEN HAAG - De Antwerpse ha fengemeenschap is opgelucht pn tevreden over de instemming van de Nederlandse regering met een nieuwe verdieping van iieWesterschelde. Volgens direc teur Eddy Bruyninckx van het lavcnbcdrijf Antwerpen, is een lerlijke overeenkomst gesloten over de toekomst van het Schcl- degebied. „Zowel Antwerpen als Zeeland kan zich gelukkig irijzen." Ie goedkeuring van de Schelde- ichets door de Nederlandse rege ring maakt de weg vrij voor de perking van plannen om de ien drempels in de Westerschei- |e zo ver weg te baggeren dat pbepen met een diepgang van 3,10 meter de haven van Ant- Perpen onafhankelijk van het Sotij kunnen bereiken, niyninckx hoopt dat besluiten ver die plannen snel kunnen pden genomen, omdat voor eontwikkelingsschets voor het ^heidegebied al veel studie- 'erk is gedaan. Hij erkent dat ja procedure rond die ontwikke- iDgsschets geen mogelijkheden Md om bezwaren aan te teke- [an. De uiteindelijke plannen foor de verdieping en de aanleg natuurgebieden kunnen wel jjuerwerp worden van in- Praak en beroep. Bruyninckx: jNatuurlijk respecteren wij die achten, maar we hopen dat er aan sprake zal zijn van node- - loos traineren." Volgens Bruy ninckx is er geen sprake van dat in het Antwerpse havenhuis wel dra zal worden gebroed op plan nen voor weer een volgende ver dieping, de vierde dus. „We zijn tevreden met wat er nu in het verschiet ligt. Er wordt een be langrijke verbetering bereikt en dat zullen we onze klanten dui delijk maken." Hij geeft toe dat inmiddels con tainerschepen op stapel staan die aanzienlijk dieper steken dan de schepen die nu tot de grootste van de containervloot behoren. „De diepgang van de toegang naar een haven zegt niet alles. Antwerpen heeft méér te bieden. Dat weten re ders en verladers." Voor Kris Peeters, de Vlaamse minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, geldt vrijdag 11 maart voortaan als een historische dag. Vanwe ge de overeenstemming over de Hogesnelheidslijn, maar voor hem is de uitdieping van de Wes terschelde nog veel belangrij ker. „Het is evident dat we een win-win-situatie hebben ge creëerd en dat zijn de overeen komsten die het langst duren. Dit akkoord is niet alleen be langrijk voor de haven van Ant werpen. Zeker zo belangrijk is dat de veiligheid op en om de Schelde wordt vergroot. Daar naast zijn goede afspraken ge maakt voor de natuur. Ik heb er alle vertrouwen in dat in de loop van 2007 de eerste spade de grond in gaat." Een containerschip op de Westerschelde. Antwerpse haven wordt toegan kelijk gemaakt voor grotere schepen en de veiligheid rond de Schelde wordt vergroot. De Nederlandse winst zit 'm in een akkoord over de Hogesnelheids lijn (HSL). Veiligheid Maar de winst voor Zeeland, hoe zat het daar nu mee? Na af loop van de persconferentie neemt de minister de tijd om daar nog even dieper op in te gaan. De toegangswegen naai de Westerscheldetunnel worden verbeterd, somt ze op. België zorgt voor een aansluiting bij Zelzate, de tunnel bij Sluiskil komt er, de veiligheid op de Wes terschelde wordt vergroot, de contacten tussen Zeeland en Vlaanderen zijn beter dan ooit en vergeet niet de enorme inves tering in de natuur. „We gaan van de Westerschelde weer de prachtige rivier maken die het vroeger was." Staatssecretaris Schultz van Haegen, eigenlijk de verant woordelijke bewindspersoon maar tijdens haar zwanger schapsverlof de afgelopen maan den vervangen door Peijs, valt haar bij. Om het draagvlak te vergroten is de regie voor de na- tuurmaatregelen bewust aan de provincie gegund, vertelt ze. Om daar de belofte aan toe te voe gen dat ze samen met minister Veerman onmiddellijk naar Zee land komt als de weerstand te gen de verdieping met het zo juist ondertekende akkoord niet luchtfoto Willem Mieras is afgenomen. Veerman blijkt een belangrijke speler te zijn ge weest in de onderhandelingen waarin, zoals hij zegt, het na- tuurbelang wringt met het eco nomische belang en het agra risch belang. „De landbouw mag hier niet onder lijden. We gaan creatieve oplossingen zoe ken voor boeren in gebieden die voor de natuur worden be stemd." Peijs laat tenslotte nog weten dat het Scheidingsver drag uit 1839 wat haar betreft in een diepe kast mag worden opgeborgen. Deze derde verdie ping is de laatste. „Staatsrechte lijk gezien zal het moeilijk zijn om van het Scheidingsverdrag af te komen, maar in elk geval valt met mij nooit over een vol gende verdieping te praten." LN*LJarm COR DE JONGE door Rinus Antonisse GOES - Hoewel de derde nieuwe verdieping van de vaargeul in de Westerschelde centraal staat, zijn in het be sluit over de Ontwikkelings- schets voor het Scheldebek ken tot 2010 ook andere be langen aan de orde. De voornaamste neven-af spraken betreffen het bagge ren, ontwikkeling van nieuwe natuur, maatregelen voor nau tisch beheer en veiligheid (van de scheepvaart zowel als tegen de zee) en onderzoek naar een nieuwe zeesluis bij Temeuzen. Voor zeshonderd hectare nieu we natuur is 200 miljoen euro beschikbaar. Daarvan betaalt Vlaanderen 60 miljoen voor vergroting van het Verdron ken Land van Saeftinge (door ontpolderen van de Hedwige- polder en een deel van de Pro- sperpolder). Het Zwin wordt uitgebreid met 120 hectare van de Wil- lem-Leopoldpolder (Vlaams deel). De twee projecten be slaan ongeveer driehonderd hectare. De overige driehonderd hecta re mag Zeeland aanwijzen, tussen Hansweert en Vlissin gen. Dat kan nog altijd de Braakman zijn, hoewel daar veel verzet tegen is. Van de 200 miljoen voor na tuur is ongeveer 50 miljoen euro bestemd voor het op een goede manier compenseren van boeren die grond kwijtra ken. Voorschotje Het Bestuurlijk Overleg Wes terschelde wenst wel een na dere uitleg van de redenen waarom voor zeshonderd hec tare nieuwe natuur is geko zen. Aangenomen wordt dat minister Veerman van LNV een voorschotje neemt op de halverwege dit jaar vast te stellen 'instandhoudingsdoe len' voor de Westerschelde. Die zijn nodig om te voldoen aan de Vogel- en Habitatricht lijnen. Zeeland mag de nieuwe na tuur combineren met wat ge noemd wordt 'regionale ont wikkeling'. Dat wil zeggen: de natuur koppelen aan bij voorbeeld activiteiten op het gebied van aquacultuur (kweek schelpdieren en zoute groenten) en recreatie. Ook wordt rekening gehouden met een nieuwe aanpak van de dijken: bredere zeewerin gen. Spoorlijn De 100 miljoen euro voor ver dubbeling van de Sloeweg en de Tractaatweg wordt voor een groot deel weggehaald uit het potje voor verbetering van de spoorlijn Bergen op Zoom-Antwerpen (goederen- lijn 11) en de aftakking van de Zeeuwse lijn (Sloeboog). Dit werk komt pas omstreeks 2010 aan de orde en het Rijk zorgt tegen die tijd voor nieuw geld. De aanpassingen moeten in elk geval doorgaan met het oog op aanleg van de Westerschelde Container Ter minal. Dankzij de 100 miljoen kan de verdubbeling van de we gen rond de Westerschelde tunnel sneller aangepakt wor den. De toeleidende weg naar de tunnel bij Ellewoutsdijk wordt door de tunnelexploi tant verbreed. Half 2006 moet na onderzoek duidelijk zijn op welke diepte een tunnel on der het Kanaal Terneu- zen-Gent moet komen. Met het oog op de havenbelangen van Gent wil Vlaanderen graag een diepte van zestien meter. In de afspraken zit een ak koord over maatregelen voor beter nautisch beheer van de Westerschelde, de ontkoppe ling van de loodsgelden en sa menwerking tussen de loods- diensten. Minister Peijs, de Vlaamse minister Peeters en minister Veerman (vlnr) gisteren nadat het akkoord over de verdieping van de Westerschel de was ondertekend. foto Koen Suyk/ANP door Ernst Jan Rozendaal DEN HAAG - Zonder haar pas te vertragen beent minister Peijs van Verkeer en Waterstaat vrijdagmiddag na afloop van de ministerraad langs de wachten de journalisten. „Komt u straks maar naar de persconferentie. Ik moet nu eerst met Zeeland praten. Daar hebben ze recht op. Die wachten al zo lang op de ze uitkomst." Met 'Zeeland' bedoelt Peijs de gedeputeerden Kramer en Pop pelaars, die naar Den Haag zijn gereisd om de ondertekening van het Memorandum van Over eenstemming mee te maken. Die ceremonie vindt, voorafgaand aan de persconferentie, plaats in het Vlaamse Huis in Den Haag. Tijdens de persconferen tie benadrukt Peijs nog eens dat de belangen van de provincie Zeeland serieus zijn genomen en ook na afloop, als iedereen op zijn Vlaams aan de bon-el gaat, komt ze daarop terug. „Ik kan me de gevoelens van de Zeeuw en goed voorstellen. De verdie ping van de Westerschelde wordt in Zeeland niet met ge juich ontvangen. Toch heeft de provincie zich uiterst coöpera tief opgesteld. De regering be seft dat draagvlak in Zeeland doorslaggevend is. Ik denk dat we ervoor gezorgd hebben dat ook de provincie Zeeland van daag een winnaar is." De winst voor Vlaanderen is duidelijk: de door Wout Bareman KIELDRECHT - De landbou wers in de Prosperpolder en de Hertogin Hedwigepolder bij grensdorp Nieuw-Namen rea geerden gisteren verbijsterd op het voornemen die polders toe te voegen aan het belendende Land van Saeftinge. Samen met het Verdronken Land moeten ze 'Groot Saeftinge' gaan vormen. Landbouwer E. Baecke, wiens familie al decennia lang boert in de grenspolders, verzet zich al jaren tegen ontpoldering en na- tuurcompenserende maatrege len. „Ik wil me eerst heel goed op de hoogte stellen van wat nu precies de gevolgen zijn van dit besluit", luidde zijn verbaasde reactie. Baecke en ook andere landbouwers in de noordelijke polders van het Waasland dach ten dat ze, na de afgeketste dis cussies over ontpoldering van bijna tien jaar geleden, weinig meer te vrezen hadden. Het bleek ijdele hoop. Woordvoerder R. Saenen van de de Belgische Boerenbond rea geerde ook al vol onbegrip. „Na tuurlijk hebben we begrip voor de economische belangen van een verdere verdieping. Maar het is voor ons onverteerbaar dat daaraan zoveel hectare goe de landbouwgrond moet wor den opgeofferd. Voor natuur, die er nota bene tot nu toe niet was en waar geen natuurwaar den bestonden." Klok De Boerenbond wees er Vlaams premier Y. Leterme onlangs nog op dat de bond wel wilde mee denken over natuurcompensatie ('op aanvaardbare schaal'), mits er geen al te gekke plannen uit de bus zouden komen. Saenen: „Met het opeisen van die pol ders wordt de klok vele decen nia teruggedraaid. Aanvanke lijk waren wij helemaal niet bij de planvorming betrokken; in middels zijn we dat wel." En daarvan zal de Boerenbond ge bruik maken om de aanslag op de landbouwgrond waar moge lijk te beperken. Burgemeester A. Denert van Scheldegemeente Kruibeke vecht al jaren een (vaak eenza me) strijd tegen ontpoldering. De aanleg van de potpolders in het gebied Kruibeke-Bazel-Ru- pelmonde is, tot zijn grote erger nis, bijna voltooid. Denert giste ren vanaf zijn ziekbed (griep): „Dit is een zwarte dag, zoals we er de afgelopen jaren al zoveel hebben gekend. Wij hebben al tijd gepleit voor een stormstuw in de Schelde, benoorden Ant werpen en dat blijven we doen. Wat in de monding van de Oos- terschelde is gelukt, moet ook hier haalbaar zijn, liefst in goe de samenwerking tussen Vlaan deren en Nederland. Er wordt enkel gekeken naar het econo misch belang. Dat die potpol ders onze belangen schadenj raakt kennelijk niemand." De-j nert blijft samen met een vasté kern van vijftig actievoerders ageren tegen de al te ingrijpen de natuurcompensatie. Ze noe men zich 'Wachters van dë Schelde' en blijven elke dinsdag avond actie voeren voor het ge^ meentehuis van Kruibeke. De Bond Beter Leefmilieu ten slotte toonde zich gisteravond te-- vreden over de afspraken. Woordvoerder S. Boogaerts: „Al zijn wij natuurlijk niet echt ge lukkig met de uitdieping op zich. De natuurcompensatie is prima, al had dat meer moeten zijn. Het is zaak voor ons om goed in het oog te houden of de afspraken wat dat betreft wor den nagekomen." DEN HAAG - 'Officieel' hebben dc ontwikkelingen rond de Wes terschelde en het akkoord over de HSL niets met elkaar te ma ken, hield premier Balkenende gisteren tijdens zijn wekelijkse persconferentie vol. Hij gaf minister Peijs eerst niel de ruimte om de Westerschelde tegen de HSL uit te ruilen. Maai de Tweede Kamer dacht daar an ders over en zette Peijs ondei druk om pas met een diepere Schelde akkoord te gaan als goe de HSL-verbindingen met Bre da en Den Haag zou zijn gere geld. Toch schuilt er nog een ad der onder het gras voor de HSL-verbindingen. Omdat ei minder treinen rijden dan ge dacht, wil de exploitant van de HSL, High Speed Alliance (HSA), minder vergoeding beta len aan de Nederlandse over heid voor gebruik van het spoor

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 15