>zc Ti 1 ollege wil uitbater in Colours Provincie honoreert bezwaar Agrimarkt Gemeenten moeten kleur bekennen over aanpak spoorhinder POLDERDIJK jongerencentrum Goes moet op de commerciële toer n Gewoon rechtdoor gereden Over de kop Carolijn Visser is een rasverteller Besluit over Scheldeschets Geen subsidie voor Waterkaravaan Ook veilig honk Noord-Beveland Zeehond op dijk zeeuwse almanak Bouwput factie: 0113-315649 iw.pzc.nl L,tredactieSpzc.nl «tbus 31,4460 AA Goes rh/prtentie-exploitatie: Ken Midden-Zeeland: 0113-315520; «uws-Vlaanderen: 0114-372770; ationaal: 020-4562500. irijdag 11 maart 2005 GEVELVERFRAAÜNG ZONWERING ALUMINIUM EN KUNSTSTOF KOZIJNEN ROLLUIKEN GARAGEDEUREN DAKRAMEN Vlissingsestraat 1 Koudekerke 0118-552010 editie Bevelanden-Tholen ftnr Frank Balkenende OES - Het Goese jongerencen- n Colours aan de Wijngaard- at mag open blijven, maar iet commerciëler worden. Het 0C van burgemeester en wet- uders wil een exploitant zoe- om het jongerencentrum uit ebaten. ét college vraagt de gemeente- ad binnenkort politieke steun i de komende twee maanden [ie varianten te onderzoeken: Colours blijft open en be- iudt de subsidie van 45.000 eu- 2. Een exploitant runt het btrum en de gemeente betaalt H aantal uren voor een jonge nwerker; 3. De gemeente trekt handen er volledig vanaf en it de exploitatie over aan een iememer. tie één is politiek niet haal- ir. WD, SGP/ChristenUnie ook het CDA, samen een idsmeerderheid, willen de sidie stopzetten. De opzet jColours, waar zo'n 25 jonge- i van overwegend allochtone iomst een plek vinden, is vol- hen mislukt. doeling Van de bedoeling om jongeren te scholen en aan werk te hel pen, is te weinig terechtgeko men, vinden zij. Dat geldt ook voorde bestrijding van drugsge bruik onder de jongeren. Daar- lom staan de kosten van Colours meer in verhouding tot het idement, stellen de drie frac- Ities. Overigens wacht het gros van de fracties eerst de evaluatie af - die moet dit voorjaar verschij- voor zij de geldkraan Burgemeester en wethouders hebben een voorkeur voor de tweede variant, een tussenvorm, waarbij een exploitant Colours runt. Het mag echter geen koffie shop worden. Goes heeft er al twee en dat is het maximum, heeft de raad enkele jaren terug besloten. De gemeente zorgt wel dat er een aantal uren per week een jongerenwerker aanwezig is, die bezoekers met problemen kan helpen en eventueel doorverwij zen. Het worden in elk geval minder uren dan de 24 uur die de jongerenwerker nu per week in Colours vertoeft. Sluiting lijkt het college een slecht idee. „We moeten voorko men dat ze op straat belanden, want dat leidt alleen maar tot problemen. Het gaat om jonge ren die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken", zegt wethouder D. van Ewijk (Groen- Links, jeugdzaken). Emergis De keus van het college bete kent dat Emergis (voorheen Zeeuws Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs) en het réïnte- gratieproject voor werklozen op afstand komen te staan. Voor heen hielden zowel Emergis als het ROC Zeeland (voor scho lingstrajecten) er een aantal uren per week kantoor. Eind vo rig jaar zijn ze daarmee gestopt. Van Ewijk onderstreept dat de jongerenwerker kan doorverwij zen naar de juiste instantie. „Ze kunnen voor hulp altijd bij Emergis terecht en voor een scholingstraject en banenbemid- deling en de gemeente." Colours ging eind 2002 open, nadat de gemeenteraad had besloten slechts twee koffieshops te gedo gen. Een derde, Wayne's World, moest de deuren sluiten. Jonge ren die daar kwamen, konden nergens anders terecht. Voor hen werd Colours opgericht. 1SSENKERKE - Bij een bot- ng op de Oostwestweg in Wis- mkerke is gistermiddag een 5-jarige Middelburger met zijn uto over de kop geslagen. Een U-jarige automobiliste uit de gemeente Noord-Beveland wil de de kruising met de N255 over steken en zag daarbij Middel burgse automobilist. Hij maakte Eén zwaai en sloeg over de kop. jiemandraakte gewond. GOES - Het was droog weer en niet glad. Toch lukte het een Belgische vrachtwa genchauffeur gistermorgen rond vijf uur bij Goes van de weg te raken. Hij ramde bij de afslag Goes-Zuid in de Deltaweg eerst een verkeersbord met een pijl en het op schrift Uit, reed vervolgens door de berm en de sloot in. De chauffeur, afkomstig uit Maaseik, wist zelf uit zijn cabine te komen. Met het wegtakelen van de vrachtwagen is doelbewust tot na de spits gewacht. De afslag Goes-Zuid werd daarvoor afgeslo ten. De politie kon geen oorzaak voor het ongeval aangeven. Technisch was de auto in orde. Vermoedelijk is de chauffeur even ingedommeld. Hij moest op het Goese bedrij venterrein De Poel zijn, vlakbij de afslag Goes-Zuid. foto Willem Mieras door Ingrid Huibers KAPELLE - Alle landen op de wereldbol een keer bezoeken. Daar droomde de in Middel- 1 burg geboren en getogen reis- boekenschrijfster Carolijn Vis ser als klein meisje van. Veertig jaar later en zeventien boekti tels verder is ze een heel eind j op weg. Visser vertelde gisteravond in het gemeentehuis in Kapelle over haar reizigersbestaan. Haar eerste reis buiten Europa voerde Visser begin jaren tach tig naar China, dat net was opengesteld voor individuele reizigers. Zonder dat ze een woord Chinees sprak of een ka rakter kon lezen, bereisde Vis ser het oostelijk deel van China door consequent informatie uit te wisselen met iedere buiten lander die ze er tegenkwam. „Je zag elkaar tussen al die blauwe en groene Mao-pakken van mijlenver aankomen. En dan was het een kwestie van je schriftje pakken en precies no teren dat je in die en die stad, bus drie moest nemen en bij het eerste parkje aan je linkerhand moest uitstappen. Daar kon je dan bijvoorbeeld het enige ho tel van de stad vinden waar bui tenlanders werden geaccep teerd." Het publiek in de afgela den hal van het Kapelse ge meentehuis luistert geboeid. Visser blijkt een rasverteller. De eerlijke en onopgesmukte manier van schrijven uit haar boeken, klinkt door in de verha len die ze over haar reizen ver telt. Slechts zelden voelt Visser de behoefte om een passage voor te lezen. Twee van haar reisboeken heb ben een Zeeuwse oorsprong: Buigend Bamboe (1990) en Ti betaanse Perziken (2003). In het eerste boek volgt de schrijfster het spoor van VOC-reiziger Johan Niehof van het Chinese Kanton naar Pe king. Visser kwam met Niehof in aanraking in het Zeeuws Mu seum dat eind jaren tachtig een expositie aan hem wijdde. Het vertrekpunt voor Tibetaanse Perziken lag in de Zeeuwse Bi bliotheek waar een mysterieu ze landkaart van de hand van de Zeeuwse avonturier Samuel van der Putte (1690-1745) Vis sers aandacht trok. Aan het eind van de avond kon den de bezoekers hun (net aan geschafte) boeken laten signe- (Advertentie) door Frank Balkenende GOES - De provincie heeft een deel van het bestemmingsplan voor het Hollandiaplein in Goes afgekeurd. Zij schaart zich daar mee achter het bezwaar dat de Agrimarkt tegen het bestem mingsplan heeft gemaakt. Op dit moment verrijst het nieu we stadskantoor aan het Hollan diaplein. Naast het gebouw is nog plaats voor de bouw van een kleiner kantoor. De supermarkt, die over het spoor op een afstand van hon derd meter van het Hollandia plein ligt, vreest dat met de toe name van het aantal werkplek ken langparkeerders op het gra tis parkeerterrein van de Agri markt neerstrijken. Op het Hol landiaplein moet immers wor den betaald, ook in de parkeer kelder (122 plaatsen) die onder het stadskantoor komt. Langpar keerders nemen bij de Agri- markt dan plaatsen in die zijn bestemd voor klanten, stelt de supermarkt. Wethouder C. Linssen is ver baasd over het besluit van de provincie. „Het is namelijk voor het eerst dat Goes in een bestem mingsplan parkeerruimte moet DEN HAAG - Het kabinet neemt vandaag een besluit over de Ontwikkelingsschets voor het Scheldebekken. Daarbij gaat het met name om een nieuwe, derde verdie ping van de Westerschelde ten behoeve van de Antwerpse haven en natuurontwikkeling. De beslissing had al begin december genomen moeten worden, maar werd toen uitgesteld omdat er nadere on derhandelingen nodig waren met de Vlaamse en Bel gische regeringen. Die betroffen onder meer de voortgang van de Hoge Snelheidslijn en de financiering van onderde len uit de Ontwikkelingsschets. Zo kostte het vaststellen van een bedrag voor natuurontwikkeling - genoemd wordt 200 miljoen euro - enig nader overleg. De Vlaamse regering heeft de schets - opgesteld door de ambtelijke or ganisatie Proses - volledig omarmd. GOES - Goes steunt een landelijke campagne over duur zaam en bewust omgaan met water, maar niet met geld. Het schip De Waterkaravaan legt in mei in de Goese stads- haven aan om publiek te informeren over duurzaam wa terbeheer en wat burgers daaraan kunnen bijdragen. In Zeeland organiseren de Zeeuwse Milieu Federatie (ZMF) en het IVN consulentschap Zeeland de waterkaravaan. Ze hadden de gemeente Goes een subsidie van driedui zend euro gevraagd. Het college van burgemeester en wethouders wil echter geen geld geven, maar betaalt wel de ligplaatskosten van het schip, geeft de organisatie publiciteit in de gemeente lijke informatierubriek en stelt het pleintje voor het stads kantoor beschikbaar om er kraampjes voor een 'water- markt' neer te zetten. De Waterkaravaan ligt van 19 tot en met 22 mei in Goes. Zaterdag 21 mei is het open huis. Mensen kunnen dan een expositie op het schip bekijken, er zijn speurtochten voor scholieren, een watermarkt, theater en excursies. Op het programma staan ook een debat en een workshop. WISSENKERKE - Ook op Noord-Beveland komen veili ge honken waar middelbare scholieren van en naar school terecht kunnen voor kleine fietsreparaties of om even te schuilen. De gemeente moet nog uitzoeken langs welke schoolroutes aanwonenden worden aangeschreven om dienst te doen als veilig honk. Het project richt zich al leen op de schoolroutes richting Goes. Het aantal Noord- Bevelanders dat in Middelburg naar school gaat, is erg klein. Met ingang van het nieuwe schooljaar 2005-2006 moeten de veilige honken er zijn. De gemeenten Veere, Tholen en Borsele hebben in Zeeland eerder veilige honken inge richt. scheppen met het oog op moge lijke toekomstige ontwikkelin gen." Hij doelt op het feit dat thuiszorgverlener Allévo, de buurman van het nieuwe stads kantoor, ooit heeft aangegeven er misschien nog eens een etage op te bouwen. Aan de Naere- bout staat een school voor bij zonder onderwijs, die wellicht een keer verhuist. „Maar we praten over dingen die nu niet aan de orde zijn en dan vind ik het vreemd dat we daar al parkeerruimte op moe ten afstemmen." Linssen zegt dat het college van burgemees ter en wethouders nog moet af wegen of er bezwaar wordt ge maakt tegen het besluit van Ge deputeerde Staten. De wethouder betreurt het wel dat 'de Agrimarkt zich zo hard opstelt'. „De gemeente heeft bij de Stoomtram Goes-Borsele een groot gratis terrein aangelegd. Dat is bedoeld voor klanten van de SGB, maar er ligt ook duide lijk de afspraak met ons perso neel dat we in de toekomst daar parkeren als de gemeente is ver huisd naar het Hollandiaplein. Er komen ruim 160 plaatsen bij, de parkeei'kelder incluis. Ik vind de vrees van de Agrimarkt nogal overdreven." door Adri Klinkenberg DEN HAAG - De Raad van Sta te heeft in een voorlopige voor ziening de gemeenten Goes en Kapelle onder druk gezet bin nen twee weken een standpunt in te nemen over geluidshinder veroorzaakt door Cobelfret- autotreinen op de Zeeuwse spoorlijn. Op 1 maart vroeg de Belangen vereniging Aanwonenden Spoor lijn (BAS) de Raad van State een voorlopige voorziening te treffen. De reden van dit ver zoek was dat de drie gemeenten een verzoek om handhaving naast zich hadden neergelegd. Op de rechtszitting vorige week gaf bestuursrechter Th. Drup steen spoorwegbeheerder Pro rail BV te verstaan op korte ter mijn maatregelen te nemen te gen de hinder. De gemeenten blijven echter niet buiten schot, zo blijkt uit enkele uitspraken die gisteren zijn gedaan. Rechter Drupsteen draagt daarin Goes en Kapelle op binnen twee weken een be sluit te nemen over het handha- vingsverzoek van BAS. Reimers- waal ontsprong de dans, omdat die gemeente vlak voor de zit ting van 1 maart een handha- vingsbesluit nam. Drupsteen veroordeelde wel alle gemeen ten tot vergoeding van de proces kosten aan BAS. De Belangenvereniging Aanwo nenden Spoorlijn (BAS) klaagt al lange tijd over ernstige over last van de autotreinen tussen Roosendaal en Vlissingen-Oost. In maart 2003 gingen de Cobel- fret-treinen, met Ford-auto's uit Genk bestemd voor de Britse markt, zonder enige vooraan kondiging rijden. Om de over last te beteugelen zal Prorail vrijwel zeker de rijsnelheid van de treinen moeten verlagen of het aantal treinen moeten ver minderen. De drie gemeenten voerden al wel overleg met Pro- Rail, maar deden verder tot dus ver niets. Zij zijn bang voor schadeclaims van Prorail als hun handhavingsbesluiten door de bestuursrechter zouden wor den vernietigd. Gewonnen Secretaris T. Richel van BAS reageerde met gemengde gevoe lens op de uitspraak van de Raad van State. „Het is mooi dat we hebben gewonnen. De ge meenten moeten nu binnen twee weken beslissen op ons verzoek ProRail aan te pakken, maar ze hadden dat allang moeten doen en ze kunnen altijd nog ons ver zoek afwijzen. Vervolgens kun nen we dan weer bezwaar ma ken. Zo blijf je bezig zonder dat er iets gebeurt." Richel had lie ver gezien dat de Raad van Sta te had beslist dat Goes, Kapelle en Rei merswaal moeten optre den, met een dwangsom als extra drukmiddel. Burgemeester S. Kramer van Ka pelle meldde niet verrast te zijn door het vonnis. „We beslissen binnen twee weken." Welke kant het dubbeltje oprolt, durf de Kramer niet te voorspellen: of het verzoek van BAS wordt afgewezen of niet. WESTKAPELLE - Op de West- kapelse zeedijk, nabij de over gang Erica, is gistel-middag een jonge grijze zeehond aangetrof fen. De zeehond, vermoedelijk tussen de vijf en de zes weken geleden geboren, is vermagerd. Hij is gisteravond overgebracht naar zeehondencrèche Pieterbu- Gehoord, uit de mond van een Middelburger die langs de bouwput aan de Vlissingse Spuistraat liep: „Zijn ze hier ook een schouwburg aan het maken?"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 27