>zc
Ti
1
ollege wil uitbater in Colours
Provincie honoreert
bezwaar Agrimarkt
Gemeenten moeten
kleur bekennen over
aanpak spoorhinder
POLDERDIJK
jongerencentrum Goes moet op de commerciële toer
n
Gewoon rechtdoor gereden
Over de kop
Carolijn Visser is een rasverteller
Besluit over Scheldeschets
Geen subsidie voor Waterkaravaan
Ook veilig honk Noord-Beveland
Zeehond op dijk
zeeuwse almanak
Bouwput
factie: 0113-315649
iw.pzc.nl
L,tredactieSpzc.nl
«tbus 31,4460 AA Goes
rh/prtentie-exploitatie:
Ken Midden-Zeeland: 0113-315520;
«uws-Vlaanderen: 0114-372770;
ationaal: 020-4562500.
irijdag
11 maart 2005
GEVELVERFRAAÜNG
ZONWERING ALUMINIUM EN KUNSTSTOF KOZIJNEN
ROLLUIKEN GARAGEDEUREN
DAKRAMEN
Vlissingsestraat 1 Koudekerke 0118-552010
editie Bevelanden-Tholen
ftnr Frank Balkenende
OES - Het Goese jongerencen-
n Colours aan de Wijngaard-
at mag open blijven, maar
iet commerciëler worden. Het
0C van burgemeester en wet-
uders wil een exploitant zoe-
om het jongerencentrum uit
ebaten.
ét college vraagt de gemeente-
ad binnenkort politieke steun
i de komende twee maanden
[ie varianten te onderzoeken:
Colours blijft open en be-
iudt de subsidie van 45.000 eu-
2. Een exploitant runt het
btrum en de gemeente betaalt
H aantal uren voor een jonge
nwerker; 3. De gemeente trekt
handen er volledig vanaf en
it de exploitatie over aan een
iememer.
tie één is politiek niet haal-
ir. WD, SGP/ChristenUnie
ook het CDA, samen een
idsmeerderheid, willen de
sidie stopzetten. De opzet
jColours, waar zo'n 25 jonge-
i van overwegend allochtone
iomst een plek vinden, is vol-
hen mislukt.
doeling
Van de bedoeling om jongeren
te scholen en aan werk te hel
pen, is te weinig terechtgeko
men, vinden zij. Dat geldt ook
voorde bestrijding van drugsge
bruik onder de jongeren. Daar-
lom staan de kosten van Colours
meer in verhouding tot het
idement, stellen de drie frac-
Ities.
Overigens wacht het gros van de
fracties eerst de evaluatie af -
die moet dit voorjaar verschij-
voor zij de geldkraan
Burgemeester en wethouders
hebben een voorkeur voor de
tweede variant, een tussenvorm,
waarbij een exploitant Colours
runt. Het mag echter geen koffie
shop worden. Goes heeft er al
twee en dat is het maximum,
heeft de raad enkele jaren terug
besloten.
De gemeente zorgt wel dat er
een aantal uren per week een
jongerenwerker aanwezig is, die
bezoekers met problemen kan
helpen en eventueel doorverwij
zen. Het worden in elk geval
minder uren dan de 24 uur die
de jongerenwerker nu per week
in Colours vertoeft.
Sluiting lijkt het college een
slecht idee. „We moeten voorko
men dat ze op straat belanden,
want dat leidt alleen maar tot
problemen. Het gaat om jonge
ren die wel een steuntje in de
rug kunnen gebruiken", zegt
wethouder D. van Ewijk (Groen-
Links, jeugdzaken).
Emergis
De keus van het college bete
kent dat Emergis (voorheen
Zeeuws Consultatiebureau voor
Alcohol en Drugs) en het réïnte-
gratieproject voor werklozen op
afstand komen te staan. Voor
heen hielden zowel Emergis als
het ROC Zeeland (voor scho
lingstrajecten) er een aantal
uren per week kantoor. Eind vo
rig jaar zijn ze daarmee gestopt.
Van Ewijk onderstreept dat de
jongerenwerker kan doorverwij
zen naar de juiste instantie.
„Ze kunnen voor hulp altijd bij
Emergis terecht en voor een
scholingstraject en banenbemid-
deling en de gemeente." Colours
ging eind 2002 open, nadat de
gemeenteraad had besloten
slechts twee koffieshops te gedo
gen. Een derde, Wayne's World,
moest de deuren sluiten. Jonge
ren die daar kwamen, konden
nergens anders terecht. Voor
hen werd Colours opgericht.
1SSENKERKE - Bij een bot-
ng op de Oostwestweg in Wis-
mkerke is gistermiddag een
5-jarige Middelburger met zijn
uto over de kop geslagen. Een
U-jarige automobiliste uit de
gemeente Noord-Beveland wil
de de kruising met de N255 over
steken en zag daarbij Middel
burgse automobilist. Hij maakte
Eén zwaai en sloeg over de kop.
jiemandraakte gewond.
GOES - Het was droog weer en niet glad. Toch lukte het een Belgische vrachtwa
genchauffeur gistermorgen rond vijf uur bij Goes van de weg te raken. Hij ramde bij
de afslag Goes-Zuid in de Deltaweg eerst een verkeersbord met een pijl en het op
schrift Uit, reed vervolgens door de berm en de sloot in. De chauffeur, afkomstig uit
Maaseik, wist zelf uit zijn cabine te komen. Met het wegtakelen van de vrachtwagen
is doelbewust tot na de spits gewacht. De afslag Goes-Zuid werd daarvoor afgeslo
ten. De politie kon geen oorzaak voor het ongeval aangeven. Technisch was de auto in
orde. Vermoedelijk is de chauffeur even ingedommeld. Hij moest op het Goese bedrij
venterrein De Poel zijn, vlakbij de afslag Goes-Zuid.
foto Willem Mieras
door Ingrid Huibers
KAPELLE - Alle landen op de
wereldbol een keer bezoeken.
Daar droomde de in Middel-
1 burg geboren en getogen reis-
boekenschrijfster Carolijn Vis
ser als klein meisje van. Veertig
jaar later en zeventien boekti
tels verder is ze een heel eind
j op weg.
Visser vertelde gisteravond in
het gemeentehuis in Kapelle
over haar reizigersbestaan.
Haar eerste reis buiten Europa
voerde Visser begin jaren tach
tig naar China, dat net was
opengesteld voor individuele
reizigers. Zonder dat ze een
woord Chinees sprak of een ka
rakter kon lezen, bereisde Vis
ser het oostelijk deel van China
door consequent informatie uit
te wisselen met iedere buiten
lander die ze er tegenkwam.
„Je zag elkaar tussen al die
blauwe en groene Mao-pakken
van mijlenver aankomen. En
dan was het een kwestie van je
schriftje pakken en precies no
teren dat je in die en die stad,
bus drie moest nemen en bij het
eerste parkje aan je linkerhand
moest uitstappen. Daar kon je
dan bijvoorbeeld het enige ho
tel van de stad vinden waar bui
tenlanders werden geaccep
teerd." Het publiek in de afgela
den hal van het Kapelse ge
meentehuis luistert geboeid.
Visser blijkt een rasverteller.
De eerlijke en onopgesmukte
manier van schrijven uit haar
boeken, klinkt door in de verha
len die ze over haar reizen ver
telt. Slechts zelden voelt Visser
de behoefte om een passage
voor te lezen.
Twee van haar reisboeken heb
ben een Zeeuwse oorsprong:
Buigend Bamboe (1990) en Ti
betaanse Perziken (2003).
In het eerste boek volgt de
schrijfster het spoor van
VOC-reiziger Johan Niehof van
het Chinese Kanton naar Pe
king. Visser kwam met Niehof
in aanraking in het Zeeuws Mu
seum dat eind jaren tachtig een
expositie aan hem wijdde. Het
vertrekpunt voor Tibetaanse
Perziken lag in de Zeeuwse Bi
bliotheek waar een mysterieu
ze landkaart van de hand van
de Zeeuwse avonturier Samuel
van der Putte (1690-1745) Vis
sers aandacht trok.
Aan het eind van de avond kon
den de bezoekers hun (net aan
geschafte) boeken laten signe-
(Advertentie)
door Frank Balkenende
GOES - De provincie heeft een
deel van het bestemmingsplan
voor het Hollandiaplein in Goes
afgekeurd. Zij schaart zich daar
mee achter het bezwaar dat de
Agrimarkt tegen het bestem
mingsplan heeft gemaakt.
Op dit moment verrijst het nieu
we stadskantoor aan het Hollan
diaplein. Naast het gebouw is
nog plaats voor de bouw van
een kleiner kantoor.
De supermarkt, die over het
spoor op een afstand van hon
derd meter van het Hollandia
plein ligt, vreest dat met de toe
name van het aantal werkplek
ken langparkeerders op het gra
tis parkeerterrein van de Agri
markt neerstrijken. Op het Hol
landiaplein moet immers wor
den betaald, ook in de parkeer
kelder (122 plaatsen) die onder
het stadskantoor komt. Langpar
keerders nemen bij de Agri-
markt dan plaatsen in die zijn
bestemd voor klanten, stelt de
supermarkt.
Wethouder C. Linssen is ver
baasd over het besluit van de
provincie. „Het is namelijk voor
het eerst dat Goes in een bestem
mingsplan parkeerruimte moet
DEN HAAG - Het kabinet neemt vandaag een besluit
over de Ontwikkelingsschets voor het Scheldebekken.
Daarbij gaat het met name om een nieuwe, derde verdie
ping van de Westerschelde ten behoeve van de Antwerpse
haven en natuurontwikkeling.
De beslissing had al begin december genomen moeten
worden, maar werd toen uitgesteld omdat er nadere on
derhandelingen nodig waren met de Vlaamse en Bel
gische regeringen. Die betroffen onder meer de voortgang
van de Hoge Snelheidslijn en de financiering van onderde
len uit de Ontwikkelingsschets. Zo kostte het vaststellen
van een bedrag voor natuurontwikkeling - genoemd
wordt 200 miljoen euro - enig nader overleg. De Vlaamse
regering heeft de schets - opgesteld door de ambtelijke or
ganisatie Proses - volledig omarmd.
GOES - Goes steunt een landelijke campagne over duur
zaam en bewust omgaan met water, maar niet met geld.
Het schip De Waterkaravaan legt in mei in de Goese stads-
haven aan om publiek te informeren over duurzaam wa
terbeheer en wat burgers daaraan kunnen bijdragen. In
Zeeland organiseren de Zeeuwse Milieu Federatie (ZMF)
en het IVN consulentschap Zeeland de waterkaravaan.
Ze hadden de gemeente Goes een subsidie van driedui
zend euro gevraagd.
Het college van burgemeester en wethouders wil echter
geen geld geven, maar betaalt wel de ligplaatskosten van
het schip, geeft de organisatie publiciteit in de gemeente
lijke informatierubriek en stelt het pleintje voor het stads
kantoor beschikbaar om er kraampjes voor een 'water-
markt' neer te zetten.
De Waterkaravaan ligt van 19 tot en met 22 mei in Goes.
Zaterdag 21 mei is het open huis. Mensen kunnen dan een
expositie op het schip bekijken, er zijn speurtochten voor
scholieren, een watermarkt, theater en excursies. Op het
programma staan ook een debat en een workshop.
WISSENKERKE - Ook op Noord-Beveland komen veili
ge honken waar middelbare scholieren van en naar school
terecht kunnen voor kleine fietsreparaties of om even te
schuilen. De gemeente moet nog uitzoeken langs welke
schoolroutes aanwonenden worden aangeschreven om
dienst te doen als veilig honk. Het project richt zich al
leen op de schoolroutes richting Goes. Het aantal Noord-
Bevelanders dat in Middelburg naar school gaat, is erg
klein.
Met ingang van het nieuwe schooljaar 2005-2006 moeten
de veilige honken er zijn. De gemeenten Veere, Tholen en
Borsele hebben in Zeeland eerder veilige honken inge
richt.
scheppen met het oog op moge
lijke toekomstige ontwikkelin
gen." Hij doelt op het feit dat
thuiszorgverlener Allévo, de
buurman van het nieuwe stads
kantoor, ooit heeft aangegeven
er misschien nog eens een etage
op te bouwen. Aan de Naere-
bout staat een school voor bij
zonder onderwijs, die wellicht
een keer verhuist.
„Maar we praten over dingen
die nu niet aan de orde zijn en
dan vind ik het vreemd dat we
daar al parkeerruimte op moe
ten afstemmen." Linssen zegt
dat het college van burgemees
ter en wethouders nog moet af
wegen of er bezwaar wordt ge
maakt tegen het besluit van Ge
deputeerde Staten.
De wethouder betreurt het wel
dat 'de Agrimarkt zich zo hard
opstelt'. „De gemeente heeft bij
de Stoomtram Goes-Borsele een
groot gratis terrein aangelegd.
Dat is bedoeld voor klanten van
de SGB, maar er ligt ook duide
lijk de afspraak met ons perso
neel dat we in de toekomst daar
parkeren als de gemeente is ver
huisd naar het Hollandiaplein.
Er komen ruim 160 plaatsen bij,
de parkeei'kelder incluis. Ik
vind de vrees van de Agrimarkt
nogal overdreven."
door Adri Klinkenberg
DEN HAAG - De Raad van Sta
te heeft in een voorlopige voor
ziening de gemeenten Goes en
Kapelle onder druk gezet bin
nen twee weken een standpunt
in te nemen over geluidshinder
veroorzaakt door Cobelfret-
autotreinen op de Zeeuwse
spoorlijn.
Op 1 maart vroeg de Belangen
vereniging Aanwonenden Spoor
lijn (BAS) de Raad van State
een voorlopige voorziening te
treffen. De reden van dit ver
zoek was dat de drie gemeenten
een verzoek om handhaving
naast zich hadden neergelegd.
Op de rechtszitting vorige week
gaf bestuursrechter Th. Drup
steen spoorwegbeheerder Pro
rail BV te verstaan op korte ter
mijn maatregelen te nemen te
gen de hinder.
De gemeenten blijven echter
niet buiten schot, zo blijkt uit
enkele uitspraken die gisteren
zijn gedaan. Rechter Drupsteen
draagt daarin Goes en Kapelle
op binnen twee weken een be
sluit te nemen over het handha-
vingsverzoek van BAS. Reimers-
waal ontsprong de dans, omdat
die gemeente vlak voor de zit
ting van 1 maart een handha-
vingsbesluit nam. Drupsteen
veroordeelde wel alle gemeen
ten tot vergoeding van de proces
kosten aan BAS.
De Belangenvereniging Aanwo
nenden Spoorlijn (BAS) klaagt
al lange tijd over ernstige over
last van de autotreinen tussen
Roosendaal en Vlissingen-Oost.
In maart 2003 gingen de Cobel-
fret-treinen, met Ford-auto's
uit Genk bestemd voor de Britse
markt, zonder enige vooraan
kondiging rijden. Om de over
last te beteugelen zal Prorail
vrijwel zeker de rijsnelheid van
de treinen moeten verlagen of
het aantal treinen moeten ver
minderen. De drie gemeenten
voerden al wel overleg met Pro-
Rail, maar deden verder tot dus
ver niets. Zij zijn bang voor
schadeclaims van Prorail als
hun handhavingsbesluiten door
de bestuursrechter zouden wor
den vernietigd.
Gewonnen
Secretaris T. Richel van BAS
reageerde met gemengde gevoe
lens op de uitspraak van de
Raad van State. „Het is mooi
dat we hebben gewonnen. De ge
meenten moeten nu binnen twee
weken beslissen op ons verzoek
ProRail aan te pakken, maar ze
hadden dat allang moeten doen
en ze kunnen altijd nog ons ver
zoek afwijzen. Vervolgens kun
nen we dan weer bezwaar ma
ken. Zo blijf je bezig zonder dat
er iets gebeurt." Richel had lie
ver gezien dat de Raad van Sta
te had beslist dat Goes, Kapelle
en Rei merswaal moeten optre
den, met een dwangsom als
extra drukmiddel.
Burgemeester S. Kramer van Ka
pelle meldde niet verrast te zijn
door het vonnis. „We beslissen
binnen twee weken." Welke
kant het dubbeltje oprolt, durf
de Kramer niet te voorspellen:
of het verzoek van BAS wordt
afgewezen of niet.
WESTKAPELLE - Op de West-
kapelse zeedijk, nabij de over
gang Erica, is gistel-middag een
jonge grijze zeehond aangetrof
fen. De zeehond, vermoedelijk
tussen de vijf en de zes weken
geleden geboren, is vermagerd.
Hij is gisteravond overgebracht
naar zeehondencrèche Pieterbu-
Gehoord, uit de mond van
een Middelburger die langs
de bouwput aan de Vlissingse
Spuistraat liep: „Zijn ze hier
ook een schouwburg aan het
maken?"