Landwind STORM in een glas water PZC Grote Pathfinder vult het suv-gat van Nissan 25 de kopers eerste TEST Vraag antwoord vrijdag 11 maart 2005 j, van der Donk (62) Mi hebben we een Opel Zafira maar we zochten iets 'anders om af en toe de cara van en de paardentrailer te j trekken. Ik houd van een robuuste auto en de Land- wind staat me wel aan. En voor die scherpe prijs is de keus ook niet zo moeilijk." G. van der Valk (43) S „We hebben er vier besteld warmee de gasten op ons All Sports Resort in Maurik j kunnen terreinrijden. Tot nu toe huren we daarvoor jeeps en Land Rovers in, maar als ze goed bevallen schaffen we meer Land- winds aan. A. van den Tillaart (61) „Ik heb een proefrit ge maakt en hij beviel me wel. Mooi en goedkoop. Ilc ga hem gewoon privé gebrui ken, voor zo'n 20.000 kilo meter per jaar. Wel leg ik er andere banden op, dan i" stuurt-ie volgens mij fijner. Het wordt een 2.8 diesel. Mijn Mercedes 220 verkoop ikzelf." De Landwind. Oud ontwerp, groot en goedkoop. Foto Jeroen Appels Sinds deze krant meldde dat er een Chinese iauto op de markt komt, kent importeur Peter Bijvelds nauwelijks rust. De scherpe prijs van idegrote Landwind wakkert de hebzucht aan. Maar wat koop je d'r voor? Door Rien van der Steen Dm te zeggen dat hij nou echt lek ker rijdt - nee. Hij stuurt nogal vaag en dat leeft ongetwijfeld ook met die rofstoffelijke Kumho-banden te oaken. „Daar kijken we nog laar", belooft de kersverse im- orteur. En je moet flink smij- m willen de portieren ordente- ijk sluiten. De afwerking is een ikkeltje anders dan we hier ge rend zijn. We reden een blokje om met de JMC Landwind, de luxe Chi nese jeep die ondernemer Peter Bijvelds uit Erp vanaf eind mei in Nederland gaat leveren. De eerste Chinese auto voor West-Europa. De kolos wordt in het Chinese Nanchang in elkaar geschroefd door arbeiders die volgens Bijvelds gemiddeld veertig euro per maand verdie nen, en dat verklaart de "ón waarschijnlijke vanafprijs van 17.000 euro. De eerste indruk valt niet mee. We zitten bepaald niet in de oosterse versie van een BMW X5 of een knap nagemaakte Nis san Pathfinder (zie ook onder aan deze pagina). De Landwind is gewoon een Opel Frontera, of meer precies het zustermodel de Isuzu Rodeo. Die Rodeo kwam in 1989 in de VS op de markt en is tot vorig jaar als Opel Frontera gebouwd. En zoals een Frontera rijdt de Landwind ook. De starre achteras met bladve ren zorgt voor een weinig ver fijnd rijgedrag. En de recht- uit-stabiliteit is belabberd, al zou dat met uitlijning te maken kunnen hébben. Net als de oor spronkelijke Isuzu Rodeo heeft deze auto aan de voorkant tor sievering. Die is later bij de Opel Frontera vervangen door schroefveren, maar de Chine zen zijn zover nog niet. De car rosserie is rumoerig en in de bocht rolt de Landwind enthou siast over de lengte-as. De lange versnellingspook maakt grote zwabberbewegingen en tijdens het regelen van de ventilatie zien we op het display Chinese karakters voorbijkomen. Het ie- lige contactsleuteltje contras teert met het stevige stuurwiel. Maar de met aardig leer bekle de stoelen zitten prima, het dashboard ziet er keurig uit en heeft een hoogtemeter en een kunstmatige horizon. Die vind je zelfs in zo'n oogverblindende VW Touareg niet. Qua opberg- vakjes is de Chinees goed be deeld en er is aan bekerhouders gedacht. Achterin tref je een zee van ruimte en de achterruit kan gescheiden van de horizon taal scharnierende deur open. De buitenspiegels zijn lekker groot en ook nog elektrisch be diend. De tweeliter benzinemotor doet zijn best, maar vergeet in druk te maken - te weinig sam bal bij. Maar hij is van Mitsubis hi, dus de betrouwbaarheid zit wel goed. Bedaagd Alles maakt duidelijk dat de Landwind voor hedendaagse be grippen een storm in een glas water is. Maar wel een storm die als het aan importeur Bij velds ligt voorlopig niet gaat lig gen. „Kijk eens wat er gebeurt in Nederland. Auto's zijn onbe taalbaar aan het worden. Toch zijn de Kia's Sportage, de Nis sans X-Trail en de 4wd Toyota's niet aan te slepen. Wij duiken daar qua prijs flink onder en bieden toch twee jaar of 100.000 kilometer garantie." Een Toyota Landcruiser is veel beter afgewerkt en biedt aan zienlijk verfijnder techniek, maar de goedkoopste kost dan ook 48.890 euro. Dit soort au to's wordt zelden aangesproken op terreinkwaliteiten. En zo'n Landwind mag net zo goed een fikse aanhanger trekken. Al leen een Russische Lada Niva 1.7i is nog goedkoper: nog geen 12 mille. Maar ja, over bedaag de techniek gesproken. De 2.0 en 2.4 benzinemotoren voldoen aan de Euro 3 emissie norm die binnenkort plaats maakt voor de strengere Euro 4-norm. Maar Bijvelds verwacht geen problemen, ook niet voor de 2.8 diesel die nog geen Euro pese typegoedkeuring heeft. De haast van Chinese autofabrikan ten om Europa binnen te drin gen is verklaarbaar. Hun moto ren voldoen slechts aan Euro 3, maar wanneer dat voor oktober een 4 wordt, mogen ze hun au to's alvast tot 2008 verkopen. $De Chinezen komen Directeur Henny van Dijk van de Haagse importfirma Autobinck (Mazda, Hyundai) verwacht dat de Chinezen de westerse automarkt in rap tempo zullen veroveren. „Dat zal veel sneller gaan dan met de Japanners in de jaren zestig", zei Van Dijk onlangs. Autobinck zelf denkt binnenkort een overeenkomst te sluiten met de Chinese autofabrikant Chery Motors. Chery presenteert in september nieuwe j" exportmodellen, onder meer getekend door Pininfarina en Bertone, die aan de Europese emissienormen voldoen. JMC Landwind Uitrusting: stuurairbag, airconditioning, stuur bekrachtiging, elektrisch bediende zijruiten en spiegels, centrale vergrendeling, lichtmetalen wielen, lederen bekleding, radio/cd. Motor: 2.0 115 pk/148 Nm, 2.4 126 pk/188 Nm, 2.8 diesel 92 pk/210 Nm. Motoren van Isuzu en Mitsubishi; vijf versnellingen; achterwielaan drijving (2.0), of inschakelbare vierwielaandrij- ving met hoge en lage gearing op 2.4 en 2.8d. Lxbxh: 4,74 x 1,80 x 1,75 meter Gewicht: 1,700 - 1.800 kg Belasting benzine: 750 - 872 euro per jaar Belasting diesel: 1460 - 1632 euro per jaar Max. trekgewicht: 1.500 - 2.000 kg Prijzen: Landwind 2.0 16.950 euro 2.4 18.150 2.8d19.950 Conclusie: De Landwind is ouderwets, verfij ning is ver te zoeken. De bouwkwaliteit moet zich nog bewijzen. Maar wie niet te veel kilo meters rijdt koopt voordelig een imposante auto die een dikke aanhanger aankan. Voor Aanschafprijs Gebruiksmogelijkheden Beproefde techniek «vm. Tegen Bedaagde techniek Rijgedrag Prijs: 8 Nog veel koffiedik... Techniek: 5 Het instrumentenpaneel van de Landwind. De nieuwe Pathfinder is het resultaat van een studie naar wat gezinnen zoal eisen van hun auto, zegt Nissan. Studeert u even mee. Door Rien van der Steen In Europa worden dit jaar onge veer 200.000 grote suv's ver kocht. En dat aantal neemt toe. Zoals hier zal de Pathfinder wei nig gebruikt worden, maar hij kan het wel. Nissan - fabrikant van een heel scala van dit soort vierwielaan- gedreven auto's - heeft nu een hele dikke zevenzits suv. Hij heet Pathfinder en dicht per fect het gaatje van 4.75 meter tussen de terreinwagens Patrol en Terrano, de crossover Mura- no en de compacte suv X-Trail. De Pathfinder wordt gebouwd in Barcelona. Hij vervangt de vijfdeurs Terrano. De driedeurs mag nog even blijven. In je zak De Pathfinder is vooral groot en desondanks sierlijk vormgege ven. De achterstoelen verdwij nen compleet in de vloer; net jes afgekeken van de Opel Zafi ra. Hij heeft xenon lampen, zo'n handig digitaal kompas in de binnenspiegel, een achteruit- rijcamera met kleurenscherm en een contactloze sleutel, die je gewoon in je zak kunt hou den. De Pathfinder heeft standaard achterwielaandrijving - pas Wanneer de vierwielaandrijving wordt ingeschakeld bemoeien ook de voorwielen zich ermee. Die 4wd is elektronisch ge stuurd, met lage en hoge over brenging en een stand voor au tomatische verdeling van de aandrijfkrachten. Hij biedt veel wat de LandRover Discovery ook heeft, maar die is zwaarder en terreinvaardiger. Op slechte weg wil deze padvin der graag ietwat dribbelen, on danks zijn mooie onafhankelij ke wielophanging. In de bocht blijft hij mooi vlak en de carros serie blijft onder uiteenlopende omstandigheden prachtig stil. Ruimbemeten is de Pathfinder ook. Met de achterste stoelen in gebruik meet de kofferbak 190 liter, met de stoelen plat 2.091 liter. Nissan bouwt er in Spanje 60.000, waarvan 25.000 voor Eu ropa. De rest is bedoeld voor Azië, want in de VS hebben ze hun eigen fabriek. Loeiend Hij is te koop met vierliter V6-motor (in het najaar) of een opvallend stille 2.5 turbodiesel met 174 pk en drie ton toege staan trekgewicht. De goed koopste 2.5 diesel (met vijf zit plaatsen) gaat 48.500 euro kos ten, de zevenzits komt op 54.500 euro. Tip: koop hem met handgescha- kelde zesversnellingsbak. Een vijftraps automaat kan ook, maar die rijdt met een nogal loeiende motor. De Harley-Davidson Street Rod is afgeleid van de V-Rod. Potentiële kopers kunnen bij Opel een nieuwe auto drie dagen lang testen. Wat zijn de haken en ogen? Per Peschar van Opel Nederland: „De Mega Test Drive, zoals we de driedaagse testrit noemen, duurt tot en met eind mei. Doel is om zoveel mogelijk Nederlanders ach ter het stuur van een nieuwe Opel te krijgen en zodoen de het model uitgebreid te beproeven. Natuurlijk zijn er voorwaarden. Zo mag er maximaal 200 kilometer wor den afgelegd en moet je tenminste 25 jaar oud zijn. Bij overschrijding van het kilometrage zal de dealer de klant kosten in rekening brengen. Dit wordt van tevo ren zwart op wit vastgelegd. Ook als de dealer misbruik vermoedt mag hij weigeren om een auto mee te geven." Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermu!timedia nl Meer vragen en antwoorden vindt u op de website van de krant, ru briek Auto Woeste broer voor woeste prijs Bij Harley-Da vidson zeggen ze dat hun nieuwe Street Rod steroï- den heeft geslikt. Hij zou ook langdu rig naast de Pro-Stock sprintmo torfiets hebben ge staan waarmee het merk net Ameri kaanse kampioen is geworden. Voor een 120 pk-machine zijn dat nogal vergezochte reclame kreten, maar het geeft wel aan waar Harley heen wil. Het is een soort woeste broer van de tamelijk gladjes ontworpen Harley-Davidson V-Rod. Design, zitpositie en rijgedrag zijn stevig onder handen genomen. We ontdek ken zelfs een heuse Japanse Showa voorvork aan de Amerikaan. De Street Rod kost 19.195 euro. Ook tame lijk woest, trouwens. Rechtse sturen kijken in Autotron In Rosmalen wordt zaterdag 12 en zondag 13 maart voor de 14de keer British Cars&Lifestyle gehouden. Dat staat garant voor tweed, auto's met het stuur aan de ver keerde kant en geruite petten, dankzij liefst 200 stand houders op z'n Brits. Bezoekers kunnen in Autotron te vens genieten van Angelsaksisch serviesgoed, Guiness en Ballantine's. De beurs is beide dagen open van 10.00 tot 17.00 uur en de toegang kost 12,50 euro. KM-polis gaat vooruit Zeker één op de drie automobilisten voelt zich wel eens schuldig ten opzichte van het milieu als hij in de auto rijdt. Dat komt naar voren uit een enquête van Polis Direct, een verzekeraar van Bovag, onder 906 auto mobilisten. Sinds de verzekeraar in november vorig jaar de KM-polis introduceerde, een verzekering per gereden kilometer, heeft hij er daarvan zo'n duizend afgesloten. Polis Direct wil bijdragen aan een schoner milieu met 'een financiële prikkel voor de automobilist via de verzekering'. Info www polisdirect.nl Eenden en snoeken verzamelen Bij de CX-specialist Citroville in Borculo is er op zater dag 26 maart een lentemeeting voor Citroën-liefheb- bers. De bijeenkomst voor alle (oude en nieuwe) types van het merk is een idee van het Citroën Forum Neder land op het internet. De aanvang is 12.00 uur. Info: www.citroen-forum nl. rubriek aankondigingen. BMW 130i dol op circuit BMW heeft een 130i met 258 pk en een motorkoppel van 300 Nm, die in september bij de dealers arri veert. De achterwielaangedreven kleinste BMW maakte een rondetijd van minder dan 8 minuten en 35 secon den op de fameuze Nordschleife van de Nürburgring, en dat is zeer snel. Het is de krachtigste variant binnen de 1-serie, dankzij een drieliter zescilinder motor met varia bele kleptiming uit de BMW 630i. Kleintjes op grote schaal Dinky toy Liefhebbers van miniatuur- en modelbouwauto's kunnen dit week einde htm hartje op halen. Zaterdag en zondag is er een modelbouwevene ment in de Ijsselhal- len te Zwolle, met demonstraties van clubs en radiografisch bestuurde modellen. In Eefde houdt de HO-Modelautoclub zondag van 10.00 tot 14.00 uur een ruilbeurs van miniatuurauto's in HO-schaal 1:87. Info: Usselhallën Zwolle, zaterdag en zondag 10.00 tot 17.00 uur, toegangsprijs 4 euro (t/m 14 jaar gratis); Eefde: dorpshuis Het Hart, Jolinkweg 2, info 06 26250158 of www ho-modelautodub nl Duitse Saabs, Zweedse Caddies De mare deed al de ronde, maar nu heeft General Motors officieel aangekondigd dat in Duitsland Saabs van de band gaan rollen. General Motors denkt 200 miljoen euro te besparen door modellen van ver schillende GM-merken op identieke platforms te bou wen. Vanaf volgend jaar wordt bij Saab in Zweden de 'kleine' Cadillac BLS gebouwd. Europees distributeur Kroymans hoopt er 10.000 per jaar van te verkopen. GM garandeert het voortbestaan van de Saab-productie in Zweden voor maar vier jaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25