Landwind STORM in een glas water
PZC
Grote Pathfinder vult
het suv-gat van Nissan
25
de kopers
eerste
TEST
Vraag antwoord
vrijdag 11 maart 2005
j, van der Donk (62)
Mi hebben we een Opel
Zafira maar we zochten iets
'anders om af en toe de cara
van en de paardentrailer te
j trekken. Ik houd van een
robuuste auto en de Land-
wind staat me wel aan. En
voor die scherpe prijs is de
keus ook niet zo moeilijk."
G. van der Valk (43)
S „We hebben er vier besteld
warmee de gasten op ons
All Sports Resort in Maurik
j kunnen terreinrijden. Tot
nu toe huren we daarvoor
jeeps en Land Rovers in,
maar als ze goed bevallen
schaffen we meer Land-
winds aan.
A. van den Tillaart (61)
„Ik heb een proefrit ge
maakt en hij beviel me wel.
Mooi en goedkoop. Ilc ga
hem gewoon privé gebrui
ken, voor zo'n 20.000 kilo
meter per jaar. Wel leg ik
er andere banden op, dan
i" stuurt-ie volgens mij fijner.
Het wordt een 2.8 diesel.
Mijn Mercedes 220 verkoop
ikzelf."
De Landwind. Oud ontwerp, groot en goedkoop.
Foto Jeroen Appels
Sinds deze krant meldde dat er een Chinese
iauto op de markt komt, kent importeur Peter
Bijvelds nauwelijks rust. De scherpe prijs van
idegrote Landwind wakkert de hebzucht aan.
Maar wat koop je d'r voor?
Door Rien van der Steen
Dm te zeggen dat
hij nou echt lek
ker rijdt - nee.
Hij stuurt nogal
vaag en dat
leeft ongetwijfeld ook met die
rofstoffelijke Kumho-banden te
oaken. „Daar kijken we nog
laar", belooft de kersverse im-
orteur. En je moet flink smij-
m willen de portieren ordente-
ijk sluiten. De afwerking is een
ikkeltje anders dan we hier ge
rend zijn.
We reden een blokje om met
de JMC Landwind, de luxe Chi
nese jeep die ondernemer Peter
Bijvelds uit Erp vanaf eind mei
in Nederland gaat leveren. De
eerste Chinese auto voor
West-Europa. De kolos wordt in
het Chinese Nanchang in elkaar
geschroefd door arbeiders die
volgens Bijvelds gemiddeld
veertig euro per maand verdie
nen, en dat verklaart de "ón
waarschijnlijke vanafprijs van
17.000 euro.
De eerste indruk valt niet mee.
We zitten bepaald niet in de
oosterse versie van een BMW
X5 of een knap nagemaakte Nis
san Pathfinder (zie ook onder
aan deze pagina). De Landwind
is gewoon een Opel Frontera, of
meer precies het zustermodel
de Isuzu Rodeo. Die Rodeo kwam
in 1989 in de VS op de markt
en is tot vorig jaar als Opel
Frontera gebouwd. En zoals een
Frontera rijdt de Landwind ook.
De starre achteras met bladve
ren zorgt voor een weinig ver
fijnd rijgedrag. En de recht-
uit-stabiliteit is belabberd, al
zou dat met uitlijning te maken
kunnen hébben. Net als de oor
spronkelijke Isuzu Rodeo heeft
deze auto aan de voorkant tor
sievering. Die is later bij de
Opel Frontera vervangen door
schroefveren, maar de Chine
zen zijn zover nog niet. De car
rosserie is rumoerig en in de
bocht rolt de Landwind enthou
siast over de lengte-as. De lange
versnellingspook maakt grote
zwabberbewegingen en tijdens
het regelen van de ventilatie
zien we op het display Chinese
karakters voorbijkomen. Het ie-
lige contactsleuteltje contras
teert met het stevige stuurwiel.
Maar de met aardig leer bekle
de stoelen zitten prima, het
dashboard ziet er keurig uit en
heeft een hoogtemeter en een
kunstmatige horizon. Die vind
je zelfs in zo'n oogverblindende
VW Touareg niet. Qua opberg-
vakjes is de Chinees goed be
deeld en er is aan bekerhouders
gedacht. Achterin tref je een
zee van ruimte en de achterruit
kan gescheiden van de horizon
taal scharnierende deur open.
De buitenspiegels zijn lekker
groot en ook nog elektrisch be
diend.
De tweeliter benzinemotor
doet zijn best, maar vergeet in
druk te maken - te weinig sam
bal bij. Maar hij is van Mitsubis
hi, dus de betrouwbaarheid zit
wel goed.
Bedaagd
Alles maakt duidelijk dat de
Landwind voor hedendaagse be
grippen een storm in een glas
water is. Maar wel een storm
die als het aan importeur Bij
velds ligt voorlopig niet gaat lig
gen. „Kijk eens wat er gebeurt
in Nederland. Auto's zijn onbe
taalbaar aan het worden. Toch
zijn de Kia's Sportage, de Nis
sans X-Trail en de 4wd Toyota's
niet aan te slepen. Wij duiken
daar qua prijs flink onder en
bieden toch twee jaar of
100.000 kilometer garantie."
Een Toyota Landcruiser is veel
beter afgewerkt en biedt aan
zienlijk verfijnder techniek,
maar de goedkoopste kost dan
ook 48.890 euro. Dit soort au
to's wordt zelden aangesproken
op terreinkwaliteiten. En zo'n
Landwind mag net zo goed een
fikse aanhanger trekken. Al
leen een Russische Lada Niva
1.7i is nog goedkoper: nog geen
12 mille. Maar ja, over bedaag
de techniek gesproken.
De 2.0 en 2.4 benzinemotoren
voldoen aan de Euro 3 emissie
norm die binnenkort plaats
maakt voor de strengere Euro
4-norm. Maar Bijvelds verwacht
geen problemen, ook niet voor
de 2.8 diesel die nog geen Euro
pese typegoedkeuring heeft. De
haast van Chinese autofabrikan
ten om Europa binnen te drin
gen is verklaarbaar. Hun moto
ren voldoen slechts aan Euro 3,
maar wanneer dat voor oktober
een 4 wordt, mogen ze hun au
to's alvast tot 2008 verkopen.
$De Chinezen komen
Directeur Henny van Dijk van de Haagse
importfirma Autobinck (Mazda, Hyundai)
verwacht dat de Chinezen de westerse
automarkt in rap tempo zullen veroveren.
„Dat zal veel sneller gaan dan met de
Japanners in de jaren zestig", zei Van Dijk
onlangs. Autobinck zelf denkt binnenkort
een overeenkomst te sluiten met de
Chinese autofabrikant Chery Motors.
Chery presenteert in september nieuwe
j" exportmodellen, onder meer getekend
door Pininfarina en Bertone, die aan de
Europese emissienormen voldoen.
JMC Landwind
Uitrusting: stuurairbag, airconditioning, stuur
bekrachtiging, elektrisch bediende zijruiten en
spiegels, centrale vergrendeling, lichtmetalen
wielen, lederen bekleding, radio/cd.
Motor: 2.0 115 pk/148 Nm, 2.4 126 pk/188 Nm,
2.8 diesel 92 pk/210 Nm. Motoren van Isuzu en
Mitsubishi; vijf versnellingen; achterwielaan
drijving (2.0), of inschakelbare vierwielaandrij-
ving met hoge en lage gearing op 2.4 en 2.8d.
Lxbxh: 4,74 x 1,80 x 1,75 meter
Gewicht: 1,700 - 1.800 kg
Belasting benzine: 750 - 872 euro per jaar
Belasting diesel: 1460 - 1632 euro per jaar
Max. trekgewicht: 1.500 - 2.000 kg
Prijzen: Landwind 2.0 16.950 euro
2.4 18.150
2.8d19.950
Conclusie: De Landwind is ouderwets, verfij
ning is ver te zoeken. De bouwkwaliteit moet
zich nog bewijzen. Maar wie niet te veel kilo
meters rijdt koopt voordelig een imposante
auto die een dikke aanhanger aankan.
Voor Aanschafprijs
Gebruiksmogelijkheden
Beproefde techniek
«vm. Tegen Bedaagde techniek
Rijgedrag
Prijs: 8
Nog veel koffiedik...
Techniek: 5
Het instrumentenpaneel van de Landwind.
De nieuwe Pathfinder
is het resultaat van
een studie naar wat
gezinnen zoal eisen
van hun auto, zegt
Nissan. Studeert u
even mee.
Door Rien van der Steen
In Europa worden dit jaar onge
veer 200.000 grote suv's ver
kocht. En dat aantal neemt toe.
Zoals hier zal de Pathfinder wei
nig gebruikt worden, maar hij
kan het wel.
Nissan - fabrikant van een heel
scala van dit soort vierwielaan-
gedreven auto's - heeft nu een
hele dikke zevenzits suv. Hij
heet Pathfinder en dicht per
fect het gaatje van 4.75 meter
tussen de terreinwagens Patrol
en Terrano, de crossover Mura-
no en de compacte suv X-Trail.
De Pathfinder wordt gebouwd
in Barcelona. Hij vervangt de
vijfdeurs Terrano. De driedeurs
mag nog even blijven.
In je zak
De Pathfinder is vooral groot en
desondanks sierlijk vormgege
ven. De achterstoelen verdwij
nen compleet in de vloer; net
jes afgekeken van de Opel Zafi
ra. Hij heeft xenon lampen,
zo'n handig digitaal kompas in
de binnenspiegel, een achteruit-
rijcamera met kleurenscherm
en een contactloze sleutel, die
je gewoon in je zak kunt hou
den.
De Pathfinder heeft standaard
achterwielaandrijving - pas
Wanneer de vierwielaandrijving
wordt ingeschakeld bemoeien
ook de voorwielen zich ermee.
Die 4wd is elektronisch ge
stuurd, met lage en hoge over
brenging en een stand voor au
tomatische verdeling van de
aandrijfkrachten. Hij biedt veel
wat de LandRover Discovery
ook heeft, maar die is zwaarder
en terreinvaardiger.
Op slechte weg wil deze padvin
der graag ietwat dribbelen, on
danks zijn mooie onafhankelij
ke wielophanging. In de bocht
blijft hij mooi vlak en de carros
serie blijft onder uiteenlopende
omstandigheden prachtig stil.
Ruimbemeten is de Pathfinder
ook. Met de achterste stoelen in
gebruik meet de kofferbak 190
liter, met de stoelen plat 2.091
liter. Nissan bouwt er in Spanje
60.000, waarvan 25.000 voor Eu
ropa. De rest is bedoeld voor
Azië, want in de VS hebben ze
hun eigen fabriek.
Loeiend
Hij is te koop met vierliter
V6-motor (in het najaar) of een
opvallend stille 2.5 turbodiesel
met 174 pk en drie ton toege
staan trekgewicht. De goed
koopste 2.5 diesel (met vijf zit
plaatsen) gaat 48.500 euro kos
ten, de zevenzits komt op
54.500 euro.
Tip: koop hem met handgescha-
kelde zesversnellingsbak. Een
vijftraps automaat kan ook,
maar die rijdt met een nogal
loeiende motor.
De Harley-Davidson Street Rod is
afgeleid van de V-Rod.
Potentiële kopers kunnen bij Opel een nieuwe auto drie dagen
lang testen. Wat zijn de haken en ogen?
Per Peschar van Opel Nederland: „De Mega Test Drive,
zoals we de driedaagse testrit noemen, duurt tot en met
eind mei. Doel is om zoveel mogelijk Nederlanders ach
ter het stuur van een nieuwe Opel te krijgen en zodoen
de het model uitgebreid te beproeven. Natuurlijk zijn er
voorwaarden. Zo mag er maximaal 200 kilometer wor
den afgelegd en moet je tenminste 25 jaar oud zijn. Bij
overschrijding van het kilometrage zal de dealer de
klant kosten in rekening brengen. Dit wordt van tevo
ren zwart op wit vastgelegd.
Ook als de dealer misbruik vermoedt mag hij weigeren
om een auto mee te geven."
Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermu!timedia nl
Meer vragen en antwoorden vindt u op de website van de krant, ru
briek Auto
Woeste broer voor woeste prijs
Bij Harley-Da
vidson zeggen
ze dat hun nieuwe
Street Rod steroï-
den heeft geslikt.
Hij zou ook langdu
rig naast de
Pro-Stock sprintmo
torfiets hebben ge
staan waarmee het
merk net Ameri
kaanse kampioen is
geworden. Voor
een 120 pk-machine zijn dat nogal vergezochte reclame
kreten, maar het geeft wel aan waar Harley heen wil.
Het is een soort woeste broer van de tamelijk gladjes
ontworpen Harley-Davidson V-Rod. Design, zitpositie en
rijgedrag zijn stevig onder handen genomen. We ontdek
ken zelfs een heuse Japanse Showa voorvork aan de
Amerikaan. De Street Rod kost 19.195 euro. Ook tame
lijk woest, trouwens.
Rechtse sturen kijken in Autotron
In Rosmalen wordt zaterdag 12 en zondag 13 maart
voor de 14de keer British Cars&Lifestyle gehouden. Dat
staat garant voor tweed, auto's met het stuur aan de ver
keerde kant en geruite petten, dankzij liefst 200 stand
houders op z'n Brits. Bezoekers kunnen in Autotron te
vens genieten van Angelsaksisch serviesgoed, Guiness
en Ballantine's. De beurs is beide dagen open van 10.00
tot 17.00 uur en de toegang kost 12,50 euro.
KM-polis gaat vooruit
Zeker één op de drie automobilisten voelt zich wel
eens schuldig ten opzichte van het milieu als hij in
de auto rijdt. Dat komt naar voren uit een enquête van
Polis Direct, een verzekeraar van Bovag, onder 906 auto
mobilisten. Sinds de verzekeraar in november vorig jaar
de KM-polis introduceerde, een verzekering per gereden
kilometer, heeft hij er daarvan zo'n duizend afgesloten.
Polis Direct wil bijdragen aan een schoner milieu met
'een financiële prikkel voor de automobilist via de verzekering'.
Info www polisdirect.nl
Eenden en snoeken verzamelen
Bij de CX-specialist Citroville in Borculo is er op zater
dag 26 maart een lentemeeting voor Citroën-liefheb-
bers. De bijeenkomst voor alle (oude en nieuwe) types
van het merk is een idee van het Citroën Forum Neder
land op het internet. De aanvang is 12.00 uur.
Info: www.citroen-forum nl. rubriek aankondigingen.
BMW 130i dol op circuit
BMW heeft een 130i met 258 pk en een motorkoppel
van 300 Nm, die in september bij de dealers arri
veert. De achterwielaangedreven kleinste BMW maakte
een rondetijd van minder dan 8 minuten en 35 secon
den op de fameuze Nordschleife van de Nürburgring, en
dat is zeer snel. Het is de krachtigste variant binnen de
1-serie, dankzij een drieliter zescilinder motor met varia
bele kleptiming uit de BMW 630i.
Kleintjes op grote schaal
Dinky toy
Liefhebbers van
miniatuur- en
modelbouwauto's
kunnen dit week
einde htm hartje op
halen. Zaterdag en
zondag is er een
modelbouwevene
ment in de Ijsselhal-
len te Zwolle, met
demonstraties van
clubs en radiografisch bestuurde modellen.
In Eefde houdt de HO-Modelautoclub zondag van 10.00
tot 14.00 uur een ruilbeurs van miniatuurauto's in
HO-schaal 1:87.
Info: Usselhallën Zwolle, zaterdag en zondag 10.00 tot 17.00 uur,
toegangsprijs 4 euro (t/m 14 jaar gratis); Eefde: dorpshuis Het Hart,
Jolinkweg 2, info 06 26250158 of www ho-modelautodub nl
Duitse Saabs, Zweedse Caddies
De mare deed al de ronde, maar nu heeft General
Motors officieel aangekondigd dat in Duitsland
Saabs van de band gaan rollen. General Motors denkt
200 miljoen euro te besparen door modellen van ver
schillende GM-merken op identieke platforms te bou
wen. Vanaf volgend jaar wordt bij Saab in Zweden de
'kleine' Cadillac BLS gebouwd. Europees distributeur
Kroymans hoopt er 10.000 per jaar van te verkopen. GM
garandeert het voortbestaan van de Saab-productie in
Zweden voor maar vier jaar.