Auto Gemotoriseerd tijdreizen in een Burton ■KEEQZXQHI Geslaagde liposuctie voor de dikste billen van BMW Landwind OP, UITLAATDEMPERS Auto Eerste test! factie bijlagen: 0113-315680 igw pzc.nl/auto Er^it redactie@pzc.nl mus 31. «60 AA Goes oArtentie-exploitatie: -rfLen Midden-Zeeland: 0113-315520 ouws-Vlaanderen: 0114-372770 tionaal: 020-4562500 Kjdag 11 maart 2005 De showroom in Zutphen, een snoepwinkel voor nostalgische gevoelens. roto s iviarc uoisius Importeur Bijvelds in Erp heeft in amper twee weken tijd zo'n 240 Chinese Landwinds verkocht, en de storm van belangstelling woedt nog door. De Landwind is een Chinese luxejeep op basis van de Opel Frontera die slechts 17.000 euro kost. Auto testte de Chinese suv als eerste in Neder land en sprak met kopers. itli\ Volgende pagina: Landwind, storm in een glas water? in samenwerking met Q AutoTrack.nl AutoTeam w mirt him mm De Peilstok i AMet mist en gladheid bezorgde het bru- tale nawintertje automobilisten vorige week angstige momenten. Waarvan krijgt u als bestuurder kippenvel? Van ijzel, een wolk breuk, een vrachtauto die op u af komt den deren, of een te laat opgemerkte file? Stem mee. Ga naar de website van de krant, klik op de rubriek Auto en bekijk de spots. Straatsurfen O Vorige week vroegen we wat u het leuk ste entertainmentsnufje voor in de auto vindt. Bijna de helft van alle stemmers zou het liefst draadloos internet aan boord willen - om te straatsurfen zeg maar. Een navigatie systeem met file-informatie is favoriet bij der tig procent van de lezers. Tv kijken doen we thuis wel. Wat vindt u het leukste snufje voor in de auto? Internet 1(3 Navigatie met file-info 1(3 Mp3-speler <3 Dvd-speler 0 Satelliettelevisie 46% 30% O Raymond Broersen van Ron de Vries Car Entertain ment: „Standaard en draadloos internet in de auto is in Nederland nog een ver-van-mijn-bed-show, maar in de VS kan het al. Daar zijn satellietradio en tv-ontvangst in auto's ook de normaalste zaak van de wereld. Overi gens verbiedt de wet om achter het stuur bewegende beelden op een monitor te bekijken. Producenten dwin gen dat vaak af door de apparatuur alleen te laten wer ken als de handrem is aangetrokken." Volg die auto! Ook zo beu om steeds het nakijken te heb- yj&jS ]HP ben als uw dure auto er fl vandoor gaat? De TrimTrac GPS/GSM locator van Trim ble zou uitkomst kunnen bieden. Dit kleine kastje De TrimTrac. schroef je onopvallend in de auto. Zodra je voertuig zonder jou in beweging komt geeft de bijgeleverde simkaart een signaal. Via een per soonlijke inlogcode kun je de auto daarna op de website van Fleetonline op de voet volgen. De TrimTrac kost 299 euro. Het bijbehorende gsm-abonnement is een jaar gra tis, daarna betaal je 6,95 per maand. Informatie www.fleetonline net Gratis lucht van Vredestein Vredestein heeft een website geopend over banden spanning. Daarop kan iedereen per automerk en per type de juiste druk vinden. Een juiste bandenspan ning bevordert de veiligheid, maar ook de levensduur van de banden en een gunstig brandstofverbruik. Info: www.houddespanningerin.com Potentie uit Duitsland BMW heeft officieel de geboorte van de KI200 R Roadster aangekondigd. Deze zomer komt hij voor een bedrag van 14.990 euro. Naast het op zijn zachtst ge zegd eigenwijze uiterlijk valt vooral het enorme vermo gen van de machine op. De 1.2 liter viercilinder perst er namelijk 163 pk uit. Hoe je bij dat geweld volledig onbe schermd achter het stuurtje blijft meerijden, vermeldt het verhaal niet. Pechservice voor doven Wegenwacht-tegenhanger Route Mobiel is een pech service gestart voor doven en slechthorenden. De alarmcentrale is geschikt gemaakt om hulpoproepen te ontvangen via sms en de zogeheten Buddy. De laatste is een soort teksttelefoon die zich in combinatie met een gsm laat gebruiken. Telfort en het dovenplatform Sig naal werken mee aan het initiatief. Info: www.telfort nl/doven Op de AutoRAI stond voor het eerst de Bur ton. De open tweezitter lijkt regelrecht te zijn weggereden uit een stokoude Engelse film. Maar de fabriek staat gewoon in Zutphen en onderhuids schuilt een.... Citroën 2CV. Door Gert te Lintelo Het is de vleesge worden droom van Dimitri Göbel, die samen met zijn broer Iwan de firma drijft. Dimitri stu deerde vormgeving en is het brein van de kleine autofa- briek. Iwan doorliep de HEAO en bestiert de zakelijke kant. In 1993 bouwden de broers een Engelse kit-car op basis van de Citroën 2CV, de Lomax. Die hobby groeide uit tot een heus bedrijf; de Göbels werden Lo- max-importeur en legden met een de basis voor een 2CV-super- markt, inmiddels een van de grootse van Europa. Toch bleef er bij de broers iets knagen: het verlangen naar een eigen sport wagen. In 1998 begon Dimitri te tekenen, twee jaar later kwam de productie op gang: de Burton Car Company was gebo ren. Net als de Lomax is de Burton gebaseerd op het chassis en de techniek van de 2CV, de Lelijke Eend. We zien fanatieke 2CV-liefhebbers al gruwelen, maar Dimitri stelt ze gerust: ,,We gebruiken alleen Eenden die anders onherroepelijk naar de sloper zouden gaan. Het gaat in feite vooral om de identiteit van zo'n auto. Vaak is het chas sis slecht, dat vervang je door een nieuw exemplaar. Het origi nele kenteken blijft van toepas sing, inclusief het bouwjaar. De keuringseisen van de RDW ko men in feite overeen met die van de apk." Slechts vijftien procent van de Burtons wordt kant en klaar af geleverd, aldus Dimitri. ,,De meeste klanten vinden het bou wen net zo leuk als het rijden. Je hoeft er niet echt technisch voor te zijn en meer dan basis gereedschap heb je niet nodig. Grote montagegaten in de po lyester carrosseriedelen zijn voorgeboord, de kleine zijn ge merkt. Lassen hoeft niet, spui ten ook niet, de carrosserie wordt in kleur geleverd. Zo bouw je in honderd tot hon derdvijftig uren je eigen auto.1' Wind De Göbels kijken ons wat mee warig aan als we vragen naar de lol van zo'n primitief karre tje met 29 pk of daaromtrent. „Ach, vermogen, daar gaat het niet om. Met tachtig-negentig over mooie weggetjes rijden en aan alle kanten de wind om je heen voelen, da's pas echt auto rijden. Bij moderne cabrio's zit er altijd zo'n dik voorruitffame in de weg. In een Burton zit je écht buiten! Bovendien, hon derdtwintig lijkt in een Burton knap hard, als-ie het al haalt, je gaat op een heel andere manier van autorijden genieten." Dit soort opmerkingen maakt ons nieuwsgierig naar de kos ten van zo'n gemotoriseerde reis door de tijd. Dimitri: „Voor een afgebouwde beginnen de prijzen bij 12.000 euro, voor zelfbouwers bij 10.000 euro, uit gaande van nieuwe en gerevi seerde onderdelen. Het kan goedkoper als je zelf een chas sis prepareert, en Je kunt het ei genlijk zo duur maken als je zelf wilt. Als het op meters, be kleding, wielen en zo aankomt, zijn de mogelijkheden einde loos. Dan bouw je een auto waarvan geen tweede bestaat.' t^Burton-kunde Burtons houden na RDW- keuring het kenteken van de donor-Eend. Is die jonger dan 25 jaar dan kost de houderschapsbelasting zo'n 90 euro per jaar. Motor: 29 pk 600 cc. Andere motor of tunen kan ook. Een zomerkap dien je te laten maken bij een autobe kleder. 'r 'kleuren: wit, blauw, donker rood en zwart. I Op bestelling: duizend I kleuren meer. Eigenaar Michael Klous en Gerda Akkerman in hun zwarte Burton op vakantie in Zuid-Frankrijk.„We hebben drie weken in ons T-shirtje door de bergen gere den. Wat een heerlijk gevoel was dat!" 'e grootste BMW, de 7-serie, verkoopt on- anks zijn gepeperde prijskaartje lekker, laar het model moet nog wel drieënhalf jaar we, dus werd het tijd voor een kuurtje. taRien van der Steen jongste BMW 7 is volgens de brikant de meest succesvolle Y ze in München ooit bouw- ïn- Was de vorige in feite niks tóers dan een uitgebouwde *erie, de huidige grootste was ruim drie jaar gele- 11 een verrassing. Voor het ,ncern zelf ook, want de sto- J%n in de met massa's avant- irdistische elektronica uitge- aut0 waren niet van de "dtt- Er was veel gemor over «design, vooral over het mas- kofferdeksel dat als een ofrshakblok de achterkant de auto een nogal pront ui- "Jk verschafte. Maar niette min vonden er 160.000 een eige naar, en dat is acht procent meer dan van de vorige. Op de nu vernieuwde dikste BMW is dus niet voor niets lipo suctie toegepast. Volgens BMW's interieurontwerper Mi chael Ninic zijn onder andere hiermee de scherpe kantjes van het design van BMW's vlaggen schip gehaald. Vooral die aan zienlijk slankere achterkant zou in Nederland kunnen lei den tot betere verkoopcijfers. Er worden er nu jaarlijks zo'n honderd aan de man (m/v) ge bracht. De Mercedes S doet het iets beter, maar Audi's A8 voert dit exquise deel van de markt aan. bron bij zijn. Die komt volgend jaar wel. Technicus Hirschfel- der van BMW bezweert, dat de VI2 motor op waterstof - BMW gelooft in een aangepaste ver brandingsmotor, niet in de elek triciteit voortbrengende brand stofcel op waterstof - in 2006 te koop komt. Grootste probleem is volgens hem nog steeds de verdamping van de waterstof. Die wordt onder druk in tanks opgeslagen, maar als de auto een tijd stilstaat verdampt de waterstof voor een groot deel. BMW 7-serie. Vananten: 730i en 730d, 740i, 745d, 750i en 760i, even tueel verlengd De 735 en 745i ver dwijnen uit de reeks Door toepassing van aluminium en magnesium werden de motoren tien tot 25 kilo lichter De 12-cilinder V-motor blijft voorbehou den aan de allerduurste, de 760i, die 161.000 euro kost, en in verlengde versie zelfs 168 900 euro. De goed koopste is de 730i voor 86 900 euro Ook die is er in een lange uitvoering liezen", orakelt een deskundige van BMW. Die weet overigens ook, dat Mercedes eind dit jaar in de nieuwe S-klasse een va riant monteert van iDrive, zo als Audi al een soortgelijk maar vriendelijker systeem in zijn A8 zette. Fenomenaal In de 'Siebner' moet je vooral wennen aan al die elektronica: van de zestraps versnellingsau tomaat tot richtingaanwijzer wordt de boel erdoor gere geerd. Als je het eenmaal door hebt rijdt zo'n voiture fenome naal. Precieze besturing, stil rij gedrag, heerüjk meubilair te midden van een stuwmeer van luxe. Felle xenonverlichting is voortaan standaard, remlichten die extra oplichten bij een noodstop ook. De auto heeft wat grotere remmen om weer stand te bieden aan de verhoog de motorvermogens. Als hij be gin april op de markt komt zal er nog geen waterstofkracht 3 Prijzen Gereviseerd onderstel met motor: 6.000 euro. Zelf te reviseren onderstel incl. nieuw chassis: 1.000, revisiemotor: 999 euro. Versnellingsbak 400 euro. Carrosserie: 3.695 euro. Losse onderdelen (sportstuur, meters, etc.): 2.000 euro. Hardtop met (uitneembare) vleugeldeuren: 1.600 euro. Informatie: www.burtoncar.nl of 0575 546055. Eigenaar Danny Vesterink: „Zelfs in de winter is het leuk om met de Burton te toeren. Dikke jas aan, muts op en warme voeten dankzij de kachel. Dikke Vijf van de zes motoren zijn nieuw en de diesel heeft voortaan een roetfilter. Ook sleutelde BMW aan het iDrive-concept, de centrale muisknop voor bediening van de boordwerktuigen. De wer king was te complex voor de ge middelde chauffeur. Toch vergt het nog altijd inzicht en geduld om het systeem te leren ken nen. Maar ja, de elektronica krijgt de overhand. „Fabrikanten die dat ontkennen zullen de slag ver Een chromen strip en smalle achterlichten maken de achterkant van de 7 slanker.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23