Auto
Gemotoriseerd tijdreizen in een Burton
■KEEQZXQHI
Geslaagde liposuctie voor de
dikste
billen van BMW
Landwind
OP,
UITLAATDEMPERS
Auto
Eerste test!
factie bijlagen: 0113-315680
igw pzc.nl/auto
Er^it redactie@pzc.nl
mus 31. «60 AA Goes
oArtentie-exploitatie:
-rfLen Midden-Zeeland: 0113-315520
ouws-Vlaanderen: 0114-372770
tionaal: 020-4562500
Kjdag 11 maart 2005
De showroom in Zutphen, een snoepwinkel voor nostalgische gevoelens. roto s iviarc uoisius
Importeur Bijvelds in Erp heeft
in amper twee weken tijd zo'n
240 Chinese Landwinds verkocht,
en de storm van belangstelling
woedt nog door. De Landwind
is een Chinese luxejeep op basis
van de Opel Frontera die slechts
17.000 euro kost. Auto testte de
Chinese suv als eerste in Neder
land en sprak met kopers.
itli\
Volgende pagina: Landwind, storm in een glas water?
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
AutoTeam
w mirt him mm
De Peilstok
i AMet mist en gladheid bezorgde het bru-
tale nawintertje automobilisten vorige
week angstige momenten. Waarvan krijgt u
als bestuurder kippenvel? Van ijzel, een wolk
breuk, een vrachtauto die op u af komt den
deren, of een te laat opgemerkte file? Stem
mee.
Ga naar de website van de krant, klik op de
rubriek Auto en bekijk de spots.
Straatsurfen
O Vorige week vroegen we wat u het leuk
ste entertainmentsnufje voor in de auto
vindt. Bijna de helft van alle stemmers zou
het liefst draadloos internet aan boord willen
- om te straatsurfen zeg maar. Een navigatie
systeem met file-informatie is favoriet bij der
tig procent van de lezers. Tv kijken doen we
thuis wel.
Wat vindt u het leukste
snufje voor in de auto?
Internet
1(3 Navigatie met file-info
1(3 Mp3-speler
<3 Dvd-speler
0 Satelliettelevisie
46%
30%
O Raymond Broersen van Ron de Vries Car Entertain
ment: „Standaard en draadloos internet in de auto
is in Nederland nog een ver-van-mijn-bed-show, maar in
de VS kan het al. Daar zijn satellietradio en tv-ontvangst
in auto's ook de normaalste zaak van de wereld. Overi
gens verbiedt de wet om achter het stuur bewegende
beelden op een monitor te bekijken. Producenten dwin
gen dat vaak af door de apparatuur alleen te laten wer
ken als de handrem is aangetrokken."
Volg die auto!
Ook zo beu om steeds
het nakijken te heb- yj&jS ]HP
ben als uw dure auto er fl
vandoor gaat? De TrimTrac
GPS/GSM locator van Trim
ble zou uitkomst kunnen
bieden. Dit kleine kastje De TrimTrac.
schroef je onopvallend in
de auto. Zodra je voertuig zonder jou in beweging komt
geeft de bijgeleverde simkaart een signaal. Via een per
soonlijke inlogcode kun je de auto daarna op de website
van Fleetonline op de voet volgen. De TrimTrac kost 299
euro. Het bijbehorende gsm-abonnement is een jaar gra
tis, daarna betaal je 6,95 per maand.
Informatie www.fleetonline net
Gratis lucht van Vredestein
Vredestein heeft een website geopend over banden
spanning. Daarop kan iedereen per automerk en
per type de juiste druk vinden. Een juiste bandenspan
ning bevordert de veiligheid, maar ook de levensduur
van de banden en een gunstig brandstofverbruik.
Info: www.houddespanningerin.com
Potentie uit Duitsland
BMW heeft officieel de geboorte van de KI200 R
Roadster aangekondigd. Deze zomer komt hij voor
een bedrag van 14.990 euro. Naast het op zijn zachtst ge
zegd eigenwijze uiterlijk valt vooral het enorme vermo
gen van de machine op. De 1.2 liter viercilinder perst er
namelijk 163 pk uit. Hoe je bij dat geweld volledig onbe
schermd achter het stuurtje blijft meerijden, vermeldt
het verhaal niet.
Pechservice voor doven
Wegenwacht-tegenhanger Route Mobiel is een pech
service gestart voor doven en slechthorenden. De
alarmcentrale is geschikt gemaakt om hulpoproepen te
ontvangen via sms en de zogeheten Buddy. De laatste is
een soort teksttelefoon die zich in combinatie met een
gsm laat gebruiken. Telfort en het dovenplatform Sig
naal werken mee aan het initiatief.
Info: www.telfort nl/doven
Op de AutoRAI stond voor het eerst de Bur
ton. De open tweezitter lijkt regelrecht te zijn
weggereden uit een stokoude Engelse film.
Maar de fabriek staat gewoon in Zutphen en
onderhuids schuilt een.... Citroën 2CV.
Door Gert te Lintelo
Het is de vleesge
worden droom
van Dimitri
Göbel, die samen
met zijn broer
Iwan de firma drijft. Dimitri stu
deerde vormgeving en is het
brein van de kleine autofa-
briek. Iwan doorliep de HEAO
en bestiert de zakelijke kant. In
1993 bouwden de broers een
Engelse kit-car op basis van de
Citroën 2CV, de Lomax. Die
hobby groeide uit tot een heus
bedrijf; de Göbels werden Lo-
max-importeur en legden met
een de basis voor een 2CV-super-
markt, inmiddels een van de
grootse van Europa. Toch bleef
er bij de broers iets knagen: het
verlangen naar een eigen sport
wagen. In 1998 begon Dimitri
te tekenen, twee jaar later
kwam de productie op gang: de
Burton Car Company was gebo
ren.
Net als de Lomax is de Burton
gebaseerd op het chassis en de
techniek van de 2CV, de Lelijke
Eend. We zien fanatieke
2CV-liefhebbers al gruwelen,
maar Dimitri stelt ze gerust:
,,We gebruiken alleen Eenden
die anders onherroepelijk naar
de sloper zouden gaan. Het gaat
in feite vooral om de identiteit
van zo'n auto. Vaak is het chas
sis slecht, dat vervang je door
een nieuw exemplaar. Het origi
nele kenteken blijft van toepas
sing, inclusief het bouwjaar. De
keuringseisen van de RDW ko
men in feite overeen met die
van de apk."
Slechts vijftien procent van de
Burtons wordt kant en klaar af
geleverd, aldus Dimitri. ,,De
meeste klanten vinden het bou
wen net zo leuk als het rijden.
Je hoeft er niet echt technisch
voor te zijn en meer dan basis
gereedschap heb je niet nodig.
Grote montagegaten in de po
lyester carrosseriedelen zijn
voorgeboord, de kleine zijn ge
merkt. Lassen hoeft niet, spui
ten ook niet, de carrosserie
wordt in kleur geleverd. Zo
bouw je in honderd tot hon
derdvijftig uren je eigen auto.1'
Wind
De Göbels kijken ons wat mee
warig aan als we vragen naar
de lol van zo'n primitief karre
tje met 29 pk of daaromtrent.
„Ach, vermogen, daar gaat het
niet om. Met tachtig-negentig
over mooie weggetjes rijden en
aan alle kanten de wind om je
heen voelen, da's pas echt auto
rijden. Bij moderne cabrio's zit
er altijd zo'n dik voorruitffame
in de weg. In een Burton zit je
écht buiten! Bovendien, hon
derdtwintig lijkt in een Burton
knap hard, als-ie het al haalt, je
gaat op een heel andere manier
van autorijden genieten."
Dit soort opmerkingen maakt
ons nieuwsgierig naar de kos
ten van zo'n gemotoriseerde
reis door de tijd. Dimitri: „Voor
een afgebouwde beginnen de
prijzen bij 12.000 euro, voor
zelfbouwers bij 10.000 euro, uit
gaande van nieuwe en gerevi
seerde onderdelen. Het kan
goedkoper als je zelf een chas
sis prepareert, en Je kunt het ei
genlijk zo duur maken als je
zelf wilt. Als het op meters, be
kleding, wielen en zo aankomt,
zijn de mogelijkheden einde
loos. Dan bouw je een auto
waarvan geen tweede bestaat.'
t^Burton-kunde
Burtons houden na RDW-
keuring het kenteken van
de donor-Eend. Is die jonger
dan 25 jaar dan kost de
houderschapsbelasting zo'n
90 euro per jaar.
Motor: 29 pk 600 cc. Andere
motor of tunen kan ook.
Een zomerkap dien je te
laten maken bij een autobe
kleder.
'r 'kleuren: wit, blauw, donker
rood en zwart.
I Op bestelling: duizend
I kleuren meer.
Eigenaar
Michael Klous en Gerda Akkerman in hun zwarte Burton op vakantie in
Zuid-Frankrijk.„We hebben drie weken in ons T-shirtje door de bergen gere
den. Wat een heerlijk gevoel was dat!"
'e grootste BMW, de 7-serie, verkoopt on-
anks zijn gepeperde prijskaartje lekker,
laar het model moet nog wel drieënhalf jaar
we, dus werd het tijd voor een kuurtje.
taRien van der Steen
jongste BMW 7 is volgens de
brikant de meest succesvolle
Y ze in München ooit bouw-
ïn- Was de vorige in feite niks
tóers dan een uitgebouwde
*erie, de huidige grootste
was ruim drie jaar gele-
11 een verrassing. Voor het
,ncern zelf ook, want de sto-
J%n in de met massa's avant-
irdistische elektronica uitge-
aut0 waren niet van de
"dtt- Er was veel gemor over
«design, vooral over het mas-
kofferdeksel dat als een
ofrshakblok de achterkant
de auto een nogal pront ui-
"Jk verschafte. Maar niette
min vonden er 160.000 een eige
naar, en dat is acht procent
meer dan van de vorige.
Op de nu vernieuwde dikste
BMW is dus niet voor niets lipo
suctie toegepast. Volgens
BMW's interieurontwerper Mi
chael Ninic zijn onder andere
hiermee de scherpe kantjes van
het design van BMW's vlaggen
schip gehaald. Vooral die aan
zienlijk slankere achterkant
zou in Nederland kunnen lei
den tot betere verkoopcijfers.
Er worden er nu jaarlijks zo'n
honderd aan de man (m/v) ge
bracht. De Mercedes S doet het
iets beter, maar Audi's A8 voert
dit exquise deel van de markt
aan.
bron bij zijn. Die komt volgend
jaar wel. Technicus Hirschfel-
der van BMW bezweert, dat de
VI2 motor op waterstof - BMW
gelooft in een aangepaste ver
brandingsmotor, niet in de elek
triciteit voortbrengende brand
stofcel op waterstof - in 2006 te
koop komt. Grootste probleem
is volgens hem nog steeds de
verdamping van de waterstof.
Die wordt onder druk in tanks
opgeslagen, maar als de auto
een tijd stilstaat verdampt de
waterstof voor een groot deel.
BMW 7-serie. Vananten: 730i en
730d, 740i, 745d, 750i en 760i, even
tueel verlengd De 735 en 745i ver
dwijnen uit de reeks Door toepassing
van aluminium en magnesium werden
de motoren tien tot 25 kilo lichter De
12-cilinder V-motor blijft voorbehou
den aan de allerduurste, de 760i, die
161.000 euro kost, en in verlengde
versie zelfs 168 900 euro. De goed
koopste is de 730i voor 86 900 euro
Ook die is er in een lange uitvoering
liezen", orakelt een deskundige
van BMW. Die weet overigens
ook, dat Mercedes eind dit jaar
in de nieuwe S-klasse een va
riant monteert van iDrive, zo
als Audi al een soortgelijk maar
vriendelijker systeem in zijn A8
zette.
Fenomenaal
In de 'Siebner' moet je vooral
wennen aan al die elektronica:
van de zestraps versnellingsau
tomaat tot richtingaanwijzer
wordt de boel erdoor gere
geerd. Als je het eenmaal door
hebt rijdt zo'n voiture fenome
naal. Precieze besturing, stil rij
gedrag, heerüjk meubilair te
midden van een stuwmeer van
luxe. Felle xenonverlichting is
voortaan standaard, remlichten
die extra oplichten bij een
noodstop ook. De auto heeft
wat grotere remmen om weer
stand te bieden aan de verhoog
de motorvermogens. Als hij be
gin april op de markt komt zal
er nog geen waterstofkracht
3 Prijzen
Gereviseerd onderstel met motor: 6.000 euro. Zelf te reviseren
onderstel incl. nieuw chassis: 1.000, revisiemotor: 999 euro.
Versnellingsbak 400 euro. Carrosserie: 3.695 euro.
Losse onderdelen (sportstuur, meters, etc.): 2.000 euro.
Hardtop met (uitneembare) vleugeldeuren: 1.600 euro.
Informatie: www.burtoncar.nl of 0575 546055.
Eigenaar
Danny Vesterink: „Zelfs in
de winter is het leuk om
met de Burton te toeren.
Dikke jas aan, muts op en
warme voeten dankzij de kachel. Dikke
Vijf van de zes motoren zijn
nieuw en de diesel heeft
voortaan een roetfilter.
Ook sleutelde BMW aan het
iDrive-concept, de centrale
muisknop voor bediening van
de boordwerktuigen. De wer
king was te complex voor de ge
middelde chauffeur. Toch vergt
het nog altijd inzicht en geduld
om het systeem te leren ken
nen. Maar ja, de elektronica
krijgt de overhand. „Fabrikanten
die dat ontkennen zullen de slag ver
Een chromen strip en smalle achterlichten maken de achterkant van
de 7 slanker.