Je moet de kinderlogica snappen <EÏ/5>. Soap De Bauers in België te zien Lohues en Ten Damme in dialect Sprookjeswonder is goudmijn James Brown naar Nederland Piet Geelhoed neemt afscheid van het Klokhuis €1.275,- r*|s§ donderdag 10 maart 2005 AMSTERDAM - De zondag geboren zoon van volkszanger Frans Bauer krijgen de Belgen niet te zien, maar met de rest van het gezin maken de zuiderburen binnenkort wel kennis. De realitysoap De Bauers is vanaf het najaar te zien op de Vlaamse zender VTM, meldde gisteren producent Eyeworks. In de serie, die RTL4 in 2003 uitzond, volgt een cameraploeg de Brabantse zanger tijdens zijn voorbereidingen voor een reeks van tien concerten in Ahoy' in Rotterdam. Bauer wist al snel de harten van de Nederlandse kijkers te veroveren. De laatste uitzending trok ruim 3 miljoen kijkers. Eind vorig jaar won het programma de Gouden Televizier-Ring voor het beste televisieprogramma. ANP GRONINGEN - Het Noord Nederlands Orkest (NNO) reist in april door de drie noordelijke provincies met streektaalcon certen. Tijdens de optredens zingen Skik-voorman Daniel Lo hues, Ellen ten Damme en anderen liedjes uit hun geboortege- bied. Dat liet het orkest gisteren weten. De reeks volgt op het succes van drie eerdere uitvoeringen van het NNO, waarin het werk van streektaalicoon Ede Staal werd vertolkt. Het NNO heeft een repertoire van Groningse. Friese en Drentse liederen ingestudeerd. Elk concert wordt aangepast aan de locatie. In iedere provincie worden overwe gend nummers in de eigen streektaal uitgevoerd. De concer ten in Groningen en Friesland worden vooraf gegaan door het Grunnens Laid en het Frysk Volkslied. Zangers die in de eigen regio flinke bekendheid genieten, vertolken de num mers. Voor elk concert wordt uitleg gegeven over de num mers die te horen zijn.AIVP DEN HAAG - De twee animatiefilms die de DreamWork stu dio's maakten over het groene sprookjesmonster Shrek heb ben al ruim een miljard dollar opgeleverd. Het bedrijf van Steven Spielberg en Jeffrey Katzenberg heeft al drie vervolg films in voorbereiding. Shrek 3 moet in 2007 klaar zijn. Jeffrey Price maakt het script. Myke Myers, Eddie Murphy, Cameron Diaz en John Cleese lenen opnieuw hun stemmen aan de hoofdpersonages. Het ontwikkelen van Shrek 4 (verwacht in 2009) is toever trouwd aan Tim Sullivan. In 2008 kan nog een 'spin off'-productie worden verwacht on der de titel Puss In Boots, met als hoofdpersoon de Glazen Kat zoals die met de stem van Antonio Banderas werd geïn troduceerd in Shrek 2. Dit project is in handen gegeven aan scenarist David Steinberg. GPD AMSTERDAM - 'The Godfather of Soul', James Brown, komt voor een eenmalig concert naar Amsterdam. De soulzan ger staat op 29 juni in de Heineken Music Hall, maakte Mojo Concerts gisteren bekend. Brown trad vorig jaar nog op bij het North Sea Jazz-festival in Den Haag. Het concert is onderdeel van de toernee 'Seven Decades of Funk - Europe 2005'. De 71-jarige soullegende zei onlangs nog niet te peinzen over zijn pensioen. Afgelopen weekeinde gaf hij nog een optreden in Jakarta voor de Tsunami-slachtof- fers. Brown is diabetespatiënt en onderging in december een operatie wegens prostaatkanker. Hij verwierf grote bekend heid met hits als Sex Machine, I Got You (I Feel Good) en Pa pa's Got a Brand New Bag. ANP *inr Ruth van Beek HILVERSUM - Na zeventien jaar stopt Piet Geelhoed (61) als eindredacteur bij Het Klokhuis. Hij vertrekt niet ge heel zonder zorgen. De jeugdprogram ma's en kinderzender Z@ppelin liggen zwaar onder vuur. Misschien moet er maar een streep door de naam Z@ppelin. JrHet Klokhuis is, met Sesamstraat en het Jeugdjournaal, één van de langstlo- pende kinderprogramma's op de Neder- landse televisie. En nog steeds popu- r [air, ook onder volwassenen. Piet Geel- hoed: „Ik werk al sinds 1970 aan kin- derprogramma's, maar een programma als Het Klokhuis vind je geen tweede keer m Hilversum." Toch is hij niet ge- nist op de toekomst. Want er heerst paniek bij de publieke L omroepen nu John de Mol eraan komt met zijn nieuwe omroep Talpa en de overheid minder geld geeft. Bezuinigen is het toverwoord, en volgens Geelhoed zijn de kinderprogramma's daar de du pevan. „Er zijn plannen om het budget I van Z@ppelin met een derde te vermin- deren. Dat vind ik een godsgruwelijke schande, want ik weet precies waar dat geld heen gaat. Dat wordt gebruikt om het financiële leed bij de volwassenpro- r gramma's te verzachten." - En de situatie is al niet zo best. „Voor een uur uitzendtijd aan volwassenpro- gramma's is vier keer zoveel geld be- - schikbaar als voor een uur kindertelevi- sie", vertelt Geelhoed. „Jeugdprogram ma's zijn altijd al een sluitpost ge weest, maar de laatste jaren komen ze steeds meer in het gedrang." Het Klok huis zal de bezuinigingen zeker gaan voelen, iets wat Geelhoed bezorgd maakt. „Het is duur voor een kinderpro gramma, dat heb ik diverse malen ho- Ten roepen. Ik kan me niet voorstellen nat Het Klokhuis verdwijnt, maar er zullen minder afleveringen gemaakt worden. Dat betekent meer herhalin- ;en." Mondigheid Terwijl Het Klokhuis een uniek pro- [ramma is, aldus Geelhoed. De combi natie van informatie en drama laat de kijkers kennismaken met de meest uit eenlopende onderwerpen. En zo wor den soms moeilijke onderwerpen als kanker of asielzoekers bespreekbaar ge maakt. „We willen de discussie tussen kinderen en ouders stimuleren. Daar Piet Geelhoed van Het Klokhuis: „Televisie voor kinderen maken is bovenal een vak." foto Roland de Bruin/GPD om zijn we zo blij dat er ook veel vol wassenen meekijken. We willen de mon digheid en eigen meningsvorming van kinderen bevorderen." Aan Het Klokhuis werken zo'n hon derd mensen, die bezig zijn met onge veer tachtig afleveringen tegelijk. Na zeventien jaar heeft programma een naam opgebouwd die staat voor integri teit. Deze week is de 2500ste afleve ring. Namen als Harry Bannink, Henny Vrienten, Edwin Rutten en Joost Prin sen hebben zich verbonden aan het pro gramma. Het Klokhuis is daarmee een begrip onder de kinderprogramma's, bovendien voorbehouden aan de publie ke omroepen, vindt Geelhoed. „Ik zie Jetix (voorheen Fox Kids) of Nickelo deon geen Klokhuis maken, dat is sim pelweg te duur voor ze. Het is dus een luxe van de publieke omroepen, maar ook een plicht. De publieken hebben een maatschappelijke functie." Maar de meeste omroepen laten de kin derprogramma's wat links liggen. „Sommige omroepen voelen zich nau welijks verantwoordelijk voor jeugd programma's", meent Geelhoed. „Die zijn allemaal ondergebracht bij Z@ppelin en helpen dus niet mee de identiteit van de omroepen te verster ken." De enigen die zich nog geheel inzetten voor deze doelgroep zijn de NPS en de VPRO. „Villa Achterwerk vind ik heel sterk. Zij hebben regelmatig verrassen de dingen, ook nieuwe programma's." Over de vraag of er verder nog goede kinderprogramma's zijn, moet Geel- hoed_lang nadenken. „Dokument Ju nior van de NCRV is boeiend. Maar er zijn ook veel programma's met kinde ren, waarin ze dan puur als decor wor den gebruikt. Dat vind ik geen goede kinderprogramma 's. „Televisie voor kinderen maken is een vak apart, maar het is bovenal een vak. Het is niet zomaar een item in elkaar zetten met wat informatie en deskundi gen. Je moet die informatie vertalen naar de kinderen, visualiseren. Je moet je prettig voelen in kinderlijke logica en op de hoogte zijn van hun belevings wereld. Dat is niet voor iedereen wegge legd." En dan is er nog de kwestie Z@ppelin. Er is kritiek op de publieke kinderzen der. Het zou te belerend zijn en niet po pulair bij kinderen. Geelhoed beaamt dat. „Z@ppelin heeft een te jeugdig ka rakter. Alle programma's worden op een hoop gegooid onder één naam, dat werkt niet." Er moet rekening worden (advertentie) gehouden met de verschillende doel groepen, die zijn erg vatbaar voor het imago van een zender. „Een twaalfjari ge wil niet geassocieerd worden met de Teletubbies, dat ook bij Z@ppelin wordt uitgezonden. Ik kan me voorstel len dat kinderen Z@ppelin te kinder achtig vinden." Dat Het Klokhuis ook last heeft van dit imago-probleem, blijkt wel uit de kijk cijfers. Geelhoed: „We hadden 700.000 a 800.000 kijkers per avond, nu is dat gehalveerd. Terwijl Het Klokhuis niet met minder zorg wordt gemaakt. Er is te veel gehamerd op Z@ppelin als merk. Je moet juist de nadruk leggen op de sterke titels van de programma's, zoals Sesamstraat en Villa Achterwerk. En misschien zelfs een streep door de naam Z@ppelin halen." Er is dus best een oplossing te vinden, maar dan is er samenwerking tussen de omroepen nodig en daar wringt juist de schoen. „Er is geen eensgezindheid mo gelijk tussen de publieke omroepen", meent Geelhoed. Maar de politiek mag ook wel een hand uitsteken, vindt hij. Er zijn regels die de omroepen verplichten een bepaald percentage zendtijd te besteden aan verschillende onderwerpen en doelgroe pen, zoals kunst en allochtonen. Maar kinderen zijn hierbij niet opgenomen. „Staatssecretaris Medy van der Laan komt straks met haar toekomstvisie op de publieke omroep. Daar zou ook wat over kindertelevisie in moeten staan. Want het kabinet loopt toch zo te hame ren op normen en waarden? Laat ze dan de publieke omroep verplichten meer geld en tijd uit te trekken voor kinderprogramma 's. Geelhoed maakt het niet meer mee. „Ik ga 1 juni echt definitief weg bij Het Klokhuis. Maar ik maak me wel een beetje zorgen over de toekomst. Het team dat aan Het Klokhuis werkt is heel hecht en betrokken, ik zou niet wil len dat zij straks in de problemen ko men door de bezuinigingen." Hij zal zijn werk bij Het Klokhuis mis sen, maar is er niet rouwig om. „Ik druk met mijn visie een bepaald stem pel op het programma, het is goed dat er eens anders naar gekeken wordt. Ook krijgt hij straks meer vrijheid. „Ik ben hier verantwoordelijk voor een groot team, dat wil ik niet meer. Ik ben straks meer mijn eigen baas, ga me weer richten op het schrijven, voor films, series en musicals voor de jeugd." GPD TIJDELIJK VOORDEEL TOT KIA TOTAALGARANTIE: 6 JAAR CARROSSERIEGARANTIE 3 JAAR VOLLEDIGE FABRIEKSGARANTIE 3 JAAR LAKGARANTIE LEVENSLANGE INTERNATIONALE WEGENHULPGARANTIE GOES AutoVermeulen, Pearyweg 6, 0113-561812 TERNEUZEN Kia Terneuzen, Mr. F.J. Haarmanweg 4, 0115-622722 The Power to Surprise Verkoopprijs is inclusief BTW/BPM, exclusief metallic lak, kosten rijklaar maken, leges en verwijderingsbijdrage. Getoond model kan afwijken van standaarduitvoeringen. Actie loopt t/m 31 maart 2005. Het gemiddeld brandstofverbruik varieert van 6,7/100 km - II op 14,9 km tot 8,31/100 km -11 op 12,1 km. CO2 uitstoot: van 158 g/km tot 196 g/km. 'Leasetarieven op basis van 48 maanden en 20.000 km per jaar Full Operational Lease.Tarieven zijn exclusief BTW en brandstof en omvatten: reparatie, onderhoud en banden, houderschapsbelasting, all-risk verzekering, inzittenden verzekering, vervangend vervoer. Onder voorbehoud van kredietacceptatie, SE&O. Vraag uw dealer naar alle voorwaarden. Wijzigingen en drukfouten voorbehouden. E-mail: info@kia.nl. Kijk voor meer informatie en dealeradressen op www.kia.nl of bel 0347 - 324 300. KOUD KUNSTJE KIA RIO TIJDELIJK VAIMAF 9.495,- CRATIS AIRCO Zoek niet verder en laat u verrassen door de sportieve Kia Rio. Hij is namelijk niet alleen ontzettend ruim, compleet en veelzijdig, tijdelijk is hij ook nog eens zeer voordelig geprijsd! De Kia Rio 1.3 RS Visto is er bijvoorbeeld al voor de speciale actieprijs van 9.495,- of 9.995,- (vijfdeurs)! Leaseprijs vanaf €329,-/mnd*. Ook de Rio 1.5 LS Ice is een aanbieding waar u niet omheen kunt. Hij is standaard voorzien van o.a. ABS, EBD (elektronische remkracht- verdeler), elektrisch bedienbare ramen voor en achter, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, bestuurders- en passagiersairbag, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, achterklepspoiler (vijfdeurs) én heeft eveneens GRATIS airco. En dat vanaf slechts €12.995,-. Uw voordeel: maar liefst 1.275,-! ZOEK IUIET VERDER De Kia Rio is leverbaar met een zuinige 1.3- of een krachtige 1.5 16V-benzine-motor. Of als automaat (alleen in combinatie met de 1.5 16V). Welke Kia Rio u ook kiest, u profiteert altijd van een aantrekkelijk voordeel. Ga maar snel kijken bij uw Kia-dealer! Meer informatie vindt u op www.kia.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 7