PZC Zó kom je nog eens Zeeland binnen Aan de voet van de Brabantse Wal wssrwoord ÖMM3 Studenten maken plan voor Vlissingse buitenhaven NAAR BUITEN ledactie bijlagen: 0113-315680 Yvvw.pzc.nl :.mail:redactie@ pzc.nl 'ostbus 31,4460 AA Goes Idvertentie-exploitatie: Joord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; 'eeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Jationaal: 020-4562500. jinsdag 8 maart 2005 Stuift het stof in maart 't is de boer goud waard D(vJO om Enigszins verontschuldigend zegt woordvoerder Emiel Joosse van No Limits dat hun plan wel op de toekomst is ge richt. ..We willen Zeeland duide lijk in beeld brengen door zo'n bijzonder gebouw neer te zet ten, dat al van ver te zien is. We hebben ons helemaal kunnen uit leven op een spraakmakend ont werp." Het plan bestaat uit een enorme boogvormige stalen overspan ning van vierhonderd meter, waarvan de drie punten op de verschillende kades in het ha vengebied rusten. Noem het een circa honderd meter hoge over kapping. Door het gebouw is een transportroute voorzien, waardoor mensen (bijvoorbeeld treinreizigers) zich naar de ver schillende kanten van Vlissin- gen kunnen begeven. Voornaam onderdeel is de woon functie. Binnen het gebouw be vinden zich negen verdiepingen met appartementen, gelegen in een cirkel aan de buitenzijde. Ze bieden dankzij de ronde vorm van de Poort van Zeeland een panoramisch uitzicht over de Westerschelde en een groot deel van Walcheren. Naast het woongedeelte is gedacht aan een openbaar gedeelte. Daarin kunnen commerciële activitei ten van verschillende aard een plaats krijgen, zoals winkels en horeca. Het gebouw is van grote afstand zichtbaar en dit bete kent dat de architectuur bijzon der moet zijn. De zes studenten van No Limits tekenen erbij aan dat de ronde vorm van dê*overspanning een minder storend beeld voor de omgeving oplevert dan een hoe kig gebouw. Ze zien het al voor zich: het nieuwe middelpunt van Vlissingen, dat vanuit omlig gende plaats als 'landmark' wenkt. „Vlissingen krijgt door dit gebouw een nieuwe impuls, die de stad weer op de kaart dient te zetten." Open karakter De studenten zijn niet over één nacht ijs gegaan. Ze hebben zich eerst gebogen over de (on)mogelijkheden voor hoog bouw in Zeeland. Die zal zich vooral rond de Westerschelde en in de stedelijke centra concentre ren, stellen ze vast. Daardoor wordt het kenmerkende open ka rakter van de provincie niet aan getast. Dus bijvoorbeeld de boor den van de Oosterschelde vallen af. Bovendien bevinden de belang rijkste werkgebieden zich nabij het stedennetwerk Zeeland (Goes, Middelburg, Terneuzen en Vlissingen) en daar in de buurt zorgen voor woonvoorzie ningen geeft korte lijnen tussen wonen en werken. De zes van No Limits zijn optimistisch over het ontwikkelen van nieuwe eco- .'V;- - - De Vlissingse buitenhaven als Poort van Zeeland. illustraties No Limits nomische activiteiten in de in dustriegebieden, zoals een Wes terschelde Container Terminal. Mensen die daar werken, moe ten ook wonen. Om hun provinciebrede opvat tingen over hoogbouw en toe komst van de werkgelegenheid concreet in beeld te brengen, hebben de studenten zich ge richt op het gebied rond de bui tenhaven van Vlissingen, ervan uitgaande dat de huidige activi teiten verplaatst worden naar Vlissingen-Oost. „Aan de rand van Vlissingen krijgt men dan een groot gebied, dat voor ver schillende functies ingericht kan worden." Pluspunt is dat het gebied al goed ontsloten is via de A58 en de spoorlijn, met aan het eind het NS-station en het fiets-voetveer op Breskens. Nu is het vooral een doorreis- plek. „Met ons ontwerp willen we dit gebied omvormen van doorreisgebied naar verblijfsge- bied", aldus No Limits. De Vlissingse buitenhaven als Poort van Zeeland dus. Hoewel ze zich ervan bewust zijn dat op hun idee ongetwijfeld veel com mentaar komt (in de geest van: 'dat krijg je er nooit door'), heb ben de studenten bewust voor een nieuw, baanbrekend ont werp gekozen. Spraakmakend „We hebben er met veel plezier aan gewerkt", vertelt Joosse. „Wat ons betreft is het succes vol afgerond. We hebben het niet op de financiële haalbaar heid doorgerekend, maar tech nisch is het wel mogelijk om het te bouwen. We hopen ermee te bereiken dat de gemeente en ont wikkelaars zeggen: dit is iets spraakmakends. Met het huidi ge Zeeland en z'n boerenschuur- tjes kun je ook niet altijd door gaan. In de steden moet je juist andere dingen doen." Het plan voor de Poort van Zee land is in de eerste plaats be dacht als een eindejaarsop- dracht. Het is niet panklaar. „Om het echt uit te voeren moet er veel dieper naar gekeken wor den", stelt Emiel Joosse. Hij hoopt, met zijn mede-studenten architectuur, dat het in elk ge val inspiratie oplevert. „Onze visie is dat zoiets wel degelijk mogelijk is in Zeeland." Rinus Antonisse In café De Vriendschap zat Bram Kwekkeboom te eten met Willem Dingemanse. Ze hadden het over het theater. Verderop zat Coppoolse met mevrouw Doppegieter. Waar over zij spraken, was niet dui delijk. Kwekkeboom vertelde tussen twee happen dat zijn voorouders al sinds de Middel eeuwen in Zeeland woonden. Dingemanse vond dat wat lang. De naam Kwekkeboom klinkt wel Zeeuws, maar dat zegt niet alles. Zeker: als je bij boomkwekerij Koole recht door gaat, kom je vanzelf bij Kwekkeboom, maar dat maakt de naam nog niet Zeeuws. In Vlaanderen bij voorbeeld valt geen Kwekke boom te vinden en dat is een veeg teken. De digitale atlas tovert meer dan 120 Kwekke- boom-families in Nederland tevoorschijn. De Zeeuwse zit ten vooral op Zuid-Beveland en Walcheren. Laten we zeg gen een stuk of dertig veertig. De helft van de vaderlandse Kwekkebomen leven echter - gelukkig - in Twente. De familienaam Kwekke boom verwijst naar de volks naam voor de rode kornoelje. Die benaming vind je niet in de Zeeuwse dialecten, voor zover valt na te gaan. Op Wal cheren is het gewoon een kor noelje en in Zeeuws-Vlaande- ren een vemoelje. Op de Beve- landen schijnen ze er niks te gen te zeggen. Kwekkeboom verwijst eerder naar het noorden en oosten van het land, dan naar het zui den. In het Twentse woorden boek staat kwekiveboom voor een lijsterbes, in het Fries be staat er een kwitsebeam. Er zijn verwante namen in het Engels quickbeamen het Duits quickenbaumook al worden die kennelijk voor de esp en lijsterbes gebruikt. Kwik en kwek wijst hoe dan ook op groei en levendigheid. Terwijl Kwekkeboom zijn mo bieltje begon te spelen, at Din gemanse verder. Op dat mo ment zag hij dat Trudy Murre aan de leestafel had plaats ge nomen. Ze had haar nieuwe bril op. Lo van Driel m Na een dam staan we plotse ling oog-in-oog. Beiden schrikken we. De blauwe reiger misschien nog het meest. Op twee meter afstand kijkt hij ver schrikt op vanuit zijn schuilplek in de sloot. Hij staat in de diepte van die sloot en is blijkbaar te verkleumd om op te vliegen. Of is hij te verschrikt? Ineengedoken kijkt hij met zijn geelzwarte ogen de wandelaar doordringend aan. Zijn snavel gericht op de man die hem stoor de. Als de wandelaar zachtjes verder loopt, draait de kop van de vogel mee met elke bewe ging. De snavel blijft gericht. Andere bewegingen maakt het dier niet. Als de wandelaar na veertig meter nog eens omkijkt, staat de vogel daar nog steeds in die diepe sloot, net boven het waterpeil en is de snavel nog steeds gericht. Het is de ochtend na de koudste nacht sinds jaren. Het is alsof de lucht tintelt, alsof zelfs de lucht breekbaar is. Het is stil in een van de meest oostelijke Anna polders van Zeeland, de An ne-Maria Polder, in de bocht van het Schelde-Rijnkanaal. Niets beweegt. Nergens mense lijke activiteiten, nergens actie ve dieren. In een treurwilg in de bocht van de Sint Martincsweg, bij een gro te veehouderij, klonteren vele kauwen en enkele kraaien bij een. Een kraai vindt het kenne lijk tijd om op te vliegen. Na een paar krachtige slagen, glijdt hij weg in westelijke richting. De weg voert langs een laag dijk je. Net te hoog om overheen te kijken. Aan de andere kant van de weg ligt het vlakke polder land: wit bestuifd. In de verte is wat beweging. Een haas. Lang zaam hopt het dier over het land. Zijn schutkleur helpt hem niet, nu het land zo wit is. Voorbij de laatste boerderij is de weg niet meer geveegd. Van af hier is alles wit. Op de weg zijn de sporen van de hazen goed te zien. Ook zij gebruiken massaal deze polderweg, zo blijkt uit de vele pootafdruk- ken. Iets verderop wordt de dijk aan de rechterkant hoger, neemt een volwassen proportie aan. Ooit beschermde deze dijk het achter liggende land tegen het water van de Westerschelde. De Mu- raltmuurtjes boven op het dijk- lichaam herinneren aan die tijd. Ook aan de andere kant van de dijk is het zeer rustig. Geen en kele boot op het kanaal. Alleen in de verte, op de ringweg rond om het enorme complex van che- miegigant Basf, rijdt verkeer. Een patrijs vliegt op zeer korte afstand luid kakelend op. Het dier hield zich verborgen in het gras langs de voet van de dijk en vliegt nu laag over het land weg, op zoek naar een nieuwe schuil plek. Hoog in de lucht vliegt een buizerd. Of is het de iets grotere neef, de ruigpootbuizerd. De ver rekijker geeft geen absolute ze kerheid. Waarschijnlijk een ruig- poot. Wat een mooi zicht om het dier zo te zien zweven. Een serie afwijkende prenten trekt de aandacht. Een vos, zo blijkt uit de veldgids. Reintje zelf laat zich niet zien. Maar zijn pootafdruk in de sneeuw is veelzeggend. Hij is hier. De wind heeft hier en daar sneeuwformaties gevormd. Het lijkt wel of die sneeuw daar net iets anders aanvoelt dan de sneeuw die elders is gevallen. Verandert de structuur van sneeuw onder invloed van de wind? Misschien wel. Waarom zouden eskimo's anders vijftien verschillende woorden hebben om sneeuw aan te duiden. Zij zijn de experts. Zij hebben al leen al vijf woorden om verschil lende types sneeuwval te om schrijven, vijf om sneeuw op de grond te benoemen, drie woor den voor sneeuwformaties en twee meteorologische termen voor sneeuwstorm. De route voert via een stukje kasseienstrook (Ossendrechtse- weg) naar een naamloze en on verharde polderweg, een weg die precies op de grens van Noord-Brabant en Zeeland ligt. Ondergronds is het hier druk. Hier ligt de buisleidingstraat Zuidwest-Nederland begraven en worden allerlei vloeistoffen en gassen vervoerd van en naar de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzo ne. Iets verderop ligt boven gronds de Zoomweg-Zuid. Sa men met de A58, het Schel de-Rijnkanaal en de toekomsti ge spoorlijn naar Antwerpen ligt hier een enorme concentra tie van infrastructurele werken. Al de voorzieningen werken als een magneet op belangenorgani saties van werkgevers. Die kij ken al vele jaren met een verlek kerd oog naar dit open polder landschap aan de voet van de Brabantse Wal. Twee plannen voor de aanleg van grootschali ge industrieterreinen zijn tot nu toe niet doorgegaan. Het is ech ter een kwestie van tijd voor ont wikkelaars of anderen een der de poging in gang zetten. Al mijmerend over verschillen de soorten sneeuw en indus triële bedreigingen van dit fraaie polderlandschap nadert het eindpunt van de wandeling snel. Het is drukker op het land. Meer hazen laten zich zien, een aantal grauwe ganzen is neerge streken en een valkje is, boven het besneeuwde landschap, op zoek naar prooidieren. Emile Calon De route rondom de Anna-Ma- ria Polder is circa zes kilometer lang. Het gebouw dat de studenten van de Hogeschool Zeeland be dachten, is een enorme boogvor mige overspanning waarvan de drie punten op de verschillende kades in het havengebied rus ten. foto Lex de Meester Het lijkt een beetje luchtfietsen, maar het ontwerp voor de Poort van Zeeland is wel degelijk se rieus bedoeld. Het plan om vat een groots, zeer opval lend bouwwerk nabij het sluizencomplex van Vlissin gen. De naam van de groep studenten architectuur aan de Hogeschool Zeeland die het ontwerp maakten, geeft hun aspiraties goed weer: No Limits. Weg met de ge ijkte bouwplannen-aan- het-water. Doe eens iets ge durfds.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 19