Kust Walcheren moet veiliger
Zeeuwse havens als knooppunten
Voorstel sanering 50 a 70 viskotters
PZC
Kamerleden zijn
getreuzel met
Pachtwet beu
13
GroenLinks wil onderzoek naar zeespiegelrijzing
Veerman steunt mosselsector
Projectbureau Zwakke Schakels komt met ideeën
Gemeenten
bespreken
relatie met
burgers
Heel weekeinde
Kunstroute
in Graauw
Werkstraf voor valse bommelding
Delta-campagne is belediging
Woninginbraak in Vlissingen
Weer lammetjes
knuffelen op
de boerderij
Boerenjongeren
praten over
stoken en ganzen
dinsdag 8 maart 2005
OEN HAAG - GroenLinks
vraagt morgen in de Tweede Ka
mer om een parlementair onder
zoek naar de vraag hoe Neder
land zich het best kan weren te
gen de stijgende waterspiegel.
De Tweede-Kamerfractie van
GroenLinks reageert daarmee
op recente berichtgeving over
rapporten waarin wordt gewaar-
schuwd voor de stijgende zee
spiegel.
Overigens zijn die rapporten
zelf niet allemaal gloednieuw.
Al rond de herdenking van de
watersnood van 1953, twee jaar
geleden, verschenen onderzoe
ken over het gevaar van over
stromingen. Toen was het de
Technische Adviescommissie
voor de Waterkeringen (TAW)
die aangaf dat de aanvallen van
golven op de kust hoger zijn dan
tot dan toe berekend. Delen van
Walcheren en West - Zeeuws -
Vlaanderen werden aangemerkt
als zwakke schakels. Een jaar la
ter kwam het Rijksinstituut
voor Volksgezondheid en Milieu
(RIVM) met een rapport over
het overstromingsgevaar in Ne
derland.
GroenLinks vindt dat het kabi
net 'standaard met sussende
woorden reageert' op berichten
dat de zeespiegel sneller stijgt,
dat de dijken niet op hogere gol
ven zijn berekend, dat de rivie
ren hun water niet kwijt kun
nen en dat woningen worden ge
bouwd op plekken waar het van
wege het water niet kan.
Daarom probeert Tweede-Ka
merlid Duyvendak zijn collega's
morgen tijdens een debat over
klimaatverandering over te ha
len het pleidooi voor een parle
mentair onderzoek te steunen.
Dat onderzoek zou wat Groen
Links betreft al op 22 maart
(Wereld Waterdag) kunnen be
ginnen.
HnnrRenéSchrier
MIDDELBURG - Het Oostgat
bij Vlissingen moet worden afge
sloten voor de scheepvaart, en
voor de Walcherse kust komt
een lagune met kleine eilandjes.
Het is maar een gedachte en ook
niet meer dan dat, maar het zou
een van de oplossingen kunnen
zijn voor de aanpak van een
zwakke schakel in de Walcherse
kustverdediging.
Mensen van het Projectbureau
Zwakke Schakels hebben vier
van dergelijke ideeën op een rij
tje gezet om iets te hebben om
over te praten.
Want dat er iets gebeuren moet
aan de Walcherse kustverdedi-
g, staat als een paal boven
water. De zwakste plekken zijn
te vinden ter hoogte van het Nol-
lestrand en de Westkappelse zee
dijk. In Zeeuws-Vlaanderen
loopt een vergelijkbaar project.
Daar zijn de zwakste plekken te
vinden aan weerszijden van het
ïaal te Cadzand, bij Bres-
kens en bij Nieuwesluis.
Overigens is de procedure in
Zeeuws-Vlaanderen wat verder,
want daar wordt in het gebieds-
plan al rekening gehouden met
demogelijkheid dat kustverdedi-
gingswerken in de toekomst
ruimte nodig hebben.
De problematiek van de zwakke
kust heeft rechtstreeks te ma
ken met de zeespiegelrijzing.
Uitgegaan wordt van zestig cen
timeter in honderd jaar. Bij de
plannen die momenteel in Mid-
1 delburg worden uitgewerkt,
gaan de ambtenaren van de pro-
vincie, die de regie heeft in dit
project, uit van oplossingen die
tweehonderd jaar mee kunnen.
door René Schrier
GOES - De gemeenten en ge
meentebestuurders moeten in
vesteren in de relatie met hun
burgers. Mede om die reden moe
ten de lokale bestuurders hun
kijk op de burger kritisch tegen
het licht houden.
Dat staat centraal op het jaar
congres van de Vereniging van
i Nederlandse Gemeenten (VNG)
dat deze zomer in Goes wordt ge
houden.
In een toelichting op het pro
gramma schrijft de VNG dat de
gemeente de overheid is die het
idichtst bij de burger staat. Daar
komt bij dat de burger de laat
ste jaren mondiger is dan ooit
en hoge eisen stelt aan het open
baar bestuur. Enerzijds wil de
burger prestaties zien, maar an
derzijds niet te veel last hebben
van regels. De burger is anders
naar de gemeente gaan kijken.
Vertrouwen
Op hun beurt hebben bestuur
ders een vaak onvolledig en inge
wikkeld beeld gekregen van de
burger. Daarnaast is het vertrou
wen in het bestuur afgenomen.
|De VNG vindt het daarom no-
j dig te investeren in de relatie en
in het wederzijds vertrouwen.
De rode draad van het jaarcon
gres is: de burger in beeld.
De burgemeesters, wethouders
jen gemeenteraadsleden die lid
zijn van de VNG kunnen dins
dag 7 en woensdag 8 juni deelne-
®en aan de bijeenkomst. Het
congres begint op de dinsdag
morgen in de Zeelandhallen te
Does, met een openingswoord
door de voorzitter van de VNG,
"7 Deetman.
s Middags vertrekken de deelne-
raers naar de deelcongressen
van de gastgemeenten. Dat zijn
aUe Zeeuwse gemeenten behal
ve Hulst.
Excursies
hi die gastgemeenten kan ook
deelgenomen worden aan excur-
jsies.
s Avonds staat een feest in
|?®dwse sferen in de Abdij van
L delburg op het programma.
e v°igende dag is er een jaar
vergadering van de VNG met
een toespraak van Deetman en
een toespraak van een van de le
den van het kabinet.
Dezer dagen krijgen de gemeen
teraden van Vlissingen en Veere
informatie over het project.
Maar er worden nog allerlei
mensen bij betrokken, van Re-
cron en ZLTO tot dorpsraden.
Want het project Zwakke Scha
kels verschilt nogal van eerdere
grote klussen van Rijks- en Pro
vinciale Waterstaat. In het verle
den dropten ambtenaren vaak
de technisch beste oplossing en
daar kon iedereen het mee doen.
Nu hebben ze de opdracht gekre
gen om met een integrale duur
zame oplossing te komen. De
ambtenaren moeten alle strate
gieën onderzoeken en vergelij
ken. Daarbij kijken ze naar kust
verdediging in de zee (bijvoor
beeld het lagune-plan), kustver
dediging landinwaarts en ver
sterking van de huidige kustwe-
ring.
Dat alles moet - zo luidt de op
dracht - gepaard gaan met een
verbetering van de ruimtelijke
kwaliteit. Met andere woorden:
het totale gebied waarin het
werk wordt uitgevoerd, moet er
ook van opknappen. Wat het
gaat worden, is nog verre van
duidelijk, maar zeker is dat de
omgeving van de zwakke scha
kels over een jaar of vijf dras
tisch is veranderd.
Uit de kust
Indien voor een landinwaartse
oplossing wordt gekozen, kan
dat achter de duinen veel ruim
te kosten. Dat raakt agrariërs,
natuurgebieden of recreatieon
dernemingen. Maar ook andere
sentimenten spelen een rol.
Mocht gekozen worden voor af
sluiting van het Oostgat, dan
gaat de scheepvaart verder uit
de kust varen. Er zijn mensen
die dat niet graag zien. Die vin
den het een aanwinst, die sche
pen zo dicht langs boulevard en
strand. „Eigenlijk willen we een
veerkrachtiger kustgebied en
dat zou wel eens veel breder
kunnen zijn dan de huidige dui
nenrij", suggereert A. Sannen,
projectleider Walcheren. Aan
het eind van het jaar moet er
een zogenoemde gebiedsnotitie
liggen waarin enkele alternatie
ven worden aangedragen. Die al
ternatieven moeten dan inmid
dels steun uit het gebied heb
ben, of zoals dat tegenwoordig
heet; er moet draagkracht voor
zijn. De uitvoering is voorzien
voor de periode 2008 tot 2020.
Waarschijnlijk is de aanpak van
het Nollegebied het eerste pro
ject op Walcheren. J. Mathijs-
sen, projectmanager Zwakke
Schakels daarover: „Het gebied
ter hoogte van het Nollestrand
is echt zwak."
De Cornelia BR-14 begon enkele maanden geleden aan haar technische proefvaart, nadat het schip was opgeleverd bij Maaskant Shipyards in Stellendam; de Nederlandse
kottervloot wacht inmiddels een koude sanering. foto Marijke Folkertsma
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - De Nederland
se kottervloot moet fors worden
gesaneerd om financieel gezond
te worden. Vijftig tot zeventig
van de 280 schepen zouden moe
ten verdwijnen, volgens een ont-
werp-eindrapport dat adviesbu
reau Rost en Co uit Bussum
voor de visserijsector heeft ge
maakt.
Sinds 1990 is het aantal viskot
ters onder Nederlandse vlag al
enorm afgenomen. Vijftien jaar
geleden telde de vloot nog zo'n
450 schepen. Toch valt aan een
verdere inkrimping niet te ont
komen, omdat de verwachting is
dat de maximale vangsthoeveel-
heden voor de belangrijkste Ne
derlandse vissoorten tong en
schol de komende jaren laag blij
ven.
De Nederlandse kottervloot zit
niet alleen met een overcapaci
teit. De kosten die zijn gemoeid
met het kopen en/of huren van
visquota drukken zwaar op de
exploitatie van de bedrijven en
de gasolieprijzen zijn hoog.
De visserijsector is er over de he
le linie van overtuigd dat maat
regelen nodig zijn om een koude
sanering te voorkomen. Een kou
de sanering geeft veel meer on
rust en leidt niet tot een betere
structuur van de sector die uit
zicht biedt op een gezonde toe
komst.
Verse vis
Om de bedrijfstak een gezond
toekomstperspectief te bieden,
is meer nodig dan een beperking
van het aantal schepen. De kwa
liteit van de aangevoerde verse
vis moet ook omhoog, wat vol
gens adviesbureau Rost en Co
tien miljoen euro extra per jaar
kan opleveren. Veel kostenbe
sparingen zijn verder mogelijk,
vooral door de logistiek te verbe
teren. Oud is het idee het aantal
visafslagen terug te brengen van
de huidige elf tot een stuk of
drie. Nieuw zijn voorstellen om
het spoelen van kisten en het sor
teren van schol voor visfileerde-
rijen te centraliseren. Al deze
maatregelen kunnen de visafsla
gen een besparing opleveren
van 2,4 miljoen en handel- en
verwerkingsbedrijven 3 miljoen.
De financiering van vooral de sa
nering van de kottervloot is niet
eenvoudig. Voor een opkoopre
geling van zeventig schepen is
volgens Rost en Co 70 miljoen
euro nodig. Veel meer dan 20
miljoen euro zullen Den Haag
en de Europese Unie niet bijdra
gen, is de verwachting, de rest
moet worden geleend bij ban
ken. Toch zal de operatie winst
opleveren voor de sector. Rost
en Co spreekt van een jaarlijks
netto-voordeel van 17 miljoen
euro. De ontwerp-eindrappor-
tage van Rost en Co is gemaakt
in opdracht van het Product
schap Vis. De definitieve plan
nen moeten binnen een maand
op papier staan.
door Ben Jansen
ROTTERDAM - De havens van
Vlissingen en Terneuzen kun
nen een rol spelen als knoop
punt voor de kustvaart. Zo'n
knooppunt moet worden inge
richt als verzamel- en overslag
locatie voor overzeese lading uit
het achterland. Dat ontlast de
mainports Rotterdam en Ant
werpen.
De mogelijkheden van Vlissin
gen en Terneuzen als kustvaart
knooppunt werden gisteren be
licht tijdens het Incodelta Plat
form 2005 in Rotterdam. Inco
delta Zuid-Nederland is een sa
menwerkingsverband van Zee
land, Zuid-Holland, Noord-Bra
bant, Limburg, het ministerie
van Verkeer en Waterstaat, be
drijfsleven en milieufederaties.
Het bedenkt en ontwikkelt pro
jecten om het goederenvervoer
te verbeteren en nadelige gevol
gen te beperken.
A. Orgelist van Incodelta vertel
de dat in Zuid-Nederland naar
schatting nog 15 miljoen ton la
ding met behulp van kustvaar
ders kan worden verscheept.
Door die vracht per binnenvaart
schip naar de kustvaartknoop
punten te vervoeren kan het
transport over de weg worden te
ruggebracht. Dat leidt tot meer
doelmatigheid, verbetering van
de mobiliteit en vermindering
van de uitstoot van uitlaatgas
sen.
Het samenwerkingsverband
heeft een opzet bedacht waarbij
naast Vlissingen en Terneuzen
ook Dordrecht, Moerdijk en Go-
rinchem als kustvaartknooppun
ten fungeren. Vanuit binnen-
vaartterminals in Den Bosch,
Tilburg, Eindhoven, Oss, Hel
mond, Venlo en Born en in Bel
gië Luik, Genk, Meerhout en
Deurne kunnen producten per
binnenvaartschip naar de
knooppunten worden vervoerd.
Daar wordt de lading verzameld
en gebundeld. In deze opzet is
de kustvaart een schakel in de
logistieke keten van fabrikant
tot gebruiker.
Incodelta heeft vorig jaar onder
zocht welke kleine zeehavens ge
schikt zijn als verzamel- en bun-
delpunt van lading voor verder
vervoer per kustvaarder. Daar
naast is met tientallen bedrijven
gesproken over volume en be
stemmingen van eventueel met
kleine zeegaande schepen te ver
voeren lading. Daaruit blijkt
dat in Zuid-Nederland een ver
schuiving mogelijk is van 5 pro
cent ten gunste van het markt
aandeel van de kustvaart.
Om deze goederenstromen goed
te organiseren is samenwerking
tussen exploitanten van termi
nals vereist. Incodelta beschikt
over een computer- en commun-
van onze regioredactie
GRAAUW - De dorpsraad van
Graauw houdt in het weekeind
evan 16 en 17 april opnieuw een
Kunstroute.
De deelnemende kunstenaars ko
men van heinde en verre om sa
men met plaatselijke kunste
naars hun werk tentoon te stel
len in Graauw en omgeving.
De meeste kunstenaars zijn aan
wezig en vertellen de bezoekers
over hun manier van werken en
de gebruikte technieken. Sommi
ge kunstenaars zijn aan het
werk te zien. Ook is er gelegen
heid om als kijker zelf de han
den uit de mouwen te steken en
creatief bezig te zijn. De varia
tie in genres en disciplines staat
garant voor een weekend vol af
wisseling.
Dinsdag 8 maart komen de deel
nemende kunstenaars om 20.00
uur samen in Café Modern in
Graauw.
Dan wordt besproken hoe het
draaiboek van het evenement er
die dagen uit zal zien.
De Kunstroute is toegankelijk
voor iedereen: zaterdag 16 april
tussen 14.00 en 19.00 uur en zon
dag 17 april tussen 13.00 en
18.00 uur. Deelnemerslijsten en
een routebeschrijving zijn tij
dens de Kunstroute verkrijg
baar bij de plaatselijke horeca
zaken.
Belangstellenden die de vergade
ring willen bijwonen en zich wil
len opgeven of mensen die meer
informatie wensen kunnen die
inwinnen via 0114-635522.
catiesysteem dat vraag en aan
bod op het gebied van vervoer
centraal regelt. Om de markt
kansen voor de kustvaartknoop
punten te vergroten, werkt Inco
delta aan nieuwe scheepstypen
en snellere los- en laadsyste
men.
Voorbeelden
Tijdens de Platformbijeenkomst
werden enkele inmiddels al in
uitvoering genomen voorbeeld
projecten van Incodelta belicht.
Zo hebben 25 in het achterland
gelegen terminals en regionale
overslagcentra de handen ineen
geslagen om te voorkomen dat
containers leeg worden ver
voerd.
Vier leveranciers van bouwmate
rialen werken samen om te voor
komen dat vrachtwagens half
leeg de weg op worden ge
stuurd. De ervaring bij deze pro
jecten was dat bedrijven in de
zelfde branche enige aarzeling
moeten overwinnen om te gaan
samenwerken. Ze laten zich lie
ver niet door collega-onderne
mers in de kaart kijken. Met de
ze schroom moet ook rekening
worden gehouden bij de ontwik
keling van het kustvaartplan.
DEN HAAG - Minister Veerman (Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit) staat pal voor de duurzame mosselvisse-
rij. Dat schrijft hij in antwoord op vragen die het Twee
de-Kamerlid Buijs (CDA) onlangs heeft gesteld over een
artikel in het weekblad Elsevier. Daarin werd gesugge
reerd dat het ministerie van LNV meewerkt aan de onder
gang van de mosselvisserij in Nederland. Veerman wijst
erop dat hij de mosselsector juist meer ruimte geeft dan
voorheen. Ook maakt hij de zoektocht naar vernieuwende
en meer duurzame mosselvisserij mogelijk door subsidies
en instelling van een Innovatieplatform Aquacultuur.
Wel vindt Veerman, die enkele beweringen in Elsevier af
doet als onjuist, dat de mosselvissers zich net als elke eco
nomische sector moeten houden aan regelgeving op het ge
bied van milieubescherming.
MIDDELBURG - Een 34-jarige inwoner van Vlissingen is
gisteren in Middelburg voor een valse bommelding veroor
deeld tot 28 uur werkstraf. De man belde op 1 september
vorig jaar 's nachts naar het Blijf van mijn lijfhuis in Vlis
singen met de boodschap 'Er ligt een bom in het tuinhuis
je. Haal vrouwen en kinderen uit bed'.
De verdachte had zich afgereageerd op zijn vrouw die
met de kinderen in het Blijf van mijn lijfhuis verbleef.
„Dit was niet de bedoeling", zei hij. Politierechter B.
Doorewaard Boekhout peperde de verdachte in dat hij
met zijn actie de politie en het tehuis veel overlast had be
zorgd.
De politie wilde 770 euro personeelskosten verhalen op
de Vlissinger, maar dat vond de officier niet terecht. „Het
is de taak van politie Zeeland strafbare feiten op te spo
ren. Dat is hun werk" merkte de officier op. De politie
rechter sloot zich hierbij aan.
MIDDELBURG - De publiciteitscampage van Delta, die
op de rails wordt gezet om het publiek te informeren over
de problemen rond de facturering, komt een jaar te laat.
Het is een belediging van de provinciale en gemeentelijke
aandeelhouders, schrijft de statenfractie van GroenLinks
in een brief aan het dagelijks provinciebestuur.
De Zeeuwse Staten eisten dat het energiebedrijf uiterlijk
15 maart klaar moet zijn met een onderzoek naai* de oor
zaken van de administratieve problemen. GroenLinks
vreest dat die datum bij lange na niet wordt gehaald, en
dat de problemen nog aanzienlijke tijd voortduren. Reden
voor de Statenleden Harpe en Wiersma om het dagelijks
provinciebestuur om opheldering te vragen.
De Statenleden willen ook weten of Delta met het provin
ciebestuur in overleg is getreden over het opzetten van de
publiciteitscampagne. Omdat de Statenleden de kwestie
aan de kaak willen stellen tijdens de eerstkomende Sta
tenvergadering, vragen ze vóór 18 maart antwoord op
hun brief.
VLISSINGEN - In een woning in de Hendrick Vroomlaan
in Vlissingen is in de nacht van zaterdag op zondag tus
sen elf uur en half twee ingebroken.
Er zijn enkele honderden euro's, een memorystick en een
fototoestel weggenomen.
nieuw voorstel voor modernise
ring van de Pachtwet is geko
men. „Hij heeft gewoon niet
naar ons geluisterd." Volgens
Koomen wijst alles erop dat in
het wetsvoorstel dat Veerman
voorbereidt onvoldoende reke
ning is gehouden met de wensen
van de Tweede Kamer. „Veer
man trekt zich niets van onze
kritiek aan."
door Ernst Jan Rozendaal
GOES - Minister Veerman
(Landbouw, Natuur en Voedsel
kwaliteit) stevent af op een nieu
we aanvaring met de Tweede
Kamer over de Pachtwet.
Dat bleek gisteravond in Goes
tijdens een bijeenkomst van de
Bond van Landpachters Zuid
west-Nederland waar de Kamer
leden Koomen (CDA), Waalkens
(PvdA) en Snijder (WD) het
woord voerden.
Zij lieten blijken ongerust te
zijn, omdat het voorstel voor
een nieuwe Pachtwet zo lang op
zich laat wachten. Vorig jaar
heeft een Kamermeerderheid
zich uitgesproken voor moderni
sering van de pachtwetgeving,
maar tégen afschaffing van de
voor boeren belangrijke Pacht
wet. Het kabinet vindt die wet
te beschermend en wil het pach
ten van landbouwgrond via het
Burgerlijk Wetboek regelen.
Dat is een slechte zaak, stelde
Waalkens. Volgens hem is de
Pachtwet een 'instrument van
eminent belang' bij de vernieu
wing en verduurzaming van de
landbouwsector.
„Die kost enorm veel geld en de
huidige Pachtwet voorziet in
een prima systeem van prijsbe-
heersing."
Het pachten van landbouw
grond is voor boeren financieel
gunstig. Zij zijn minder geld
kwijt voor grond en kunnen dat
investeren in bedrijfsvoering.
De vrees bestaat dat bij een libe
ralisering van de wetgeving de
pacht- en verkoopprijzen van
grond drastisch zullen stijgen.
Grondkamer
Waalkens noemde het ook essen
tieel dat de Grondkamer en de
Pachtkamer behouden blijven.
Dat zijn instanties van deskundi
gen die oordelen bij geschillen
over de pacht. „Wordt de pacht
onderdeel van het Burgerlijk
Wetboek, dan zal de gewone
rechter over deze zaken gaan
oordelen", aldus Waalkens.
„Dat is een verarming." Hij
kreeg bijval van Snijder en
Koomen. De eerste vond het 'ver
wonderlijk' dat minister Veer
man na de 'scherpe stellingna-
me' die de Kamer een jaar gele
den innam nog niet met een
MIDDELBURG - De familie
Breel uit Veere houdt zaterdag
12 en zondag 13 maart weer
open dag op de boerderij.
De familie heeft vorig jaar ook
zo'n open dag gehouden en die
was, naar eigen zeggen, ook een
groot succes.
De activiteiten tijdens de open
dag bestaan onder meer uit gra
tis ponyritjes, hutten bouwen en
de knuffelhoek, waar onder
meer schapenlammetjes en
koeienkalfjes geaaid kunnen
worden.
De open dag begint op het mid
daguur en loopt rond vier uur
af. Om één en drie uur geeft
boer Breel een rondleiding.
KAPELLE - Het Zeeuws Agra
risch Jongeren Kontakt en de
jongerenraad van de Coöperatie
ve Zuidelijke Aan- en Verkoop
vereniging houden dinsdag 29
maart een politieke avond.
Die is gewijd aan het nieuwe
stookbeleid voor (agrarisch) af
val en snoeihout en aan de op
vang van overwinterende gan
zen.
De Zeeuwse gedeputeerden
M. Kramer (PvdA, natuur en wa
ter) en J. Suurmond (WD, mi
lieu) lichten het provinciale be
leid toe. De bijeenkomst wordt
gehouden in De Vroone te Kapel-
Ie en begint om 19.30 uur.