Kust Walcheren moet veiliger Zeeuwse havens als knooppunten Voorstel sanering 50 a 70 viskotters PZC Kamerleden zijn getreuzel met Pachtwet beu 13 GroenLinks wil onderzoek naar zeespiegelrijzing Veerman steunt mosselsector Projectbureau Zwakke Schakels komt met ideeën Gemeenten bespreken relatie met burgers Heel weekeinde Kunstroute in Graauw Werkstraf voor valse bommelding Delta-campagne is belediging Woninginbraak in Vlissingen Weer lammetjes knuffelen op de boerderij Boerenjongeren praten over stoken en ganzen dinsdag 8 maart 2005 OEN HAAG - GroenLinks vraagt morgen in de Tweede Ka mer om een parlementair onder zoek naar de vraag hoe Neder land zich het best kan weren te gen de stijgende waterspiegel. De Tweede-Kamerfractie van GroenLinks reageert daarmee op recente berichtgeving over rapporten waarin wordt gewaar- schuwd voor de stijgende zee spiegel. Overigens zijn die rapporten zelf niet allemaal gloednieuw. Al rond de herdenking van de watersnood van 1953, twee jaar geleden, verschenen onderzoe ken over het gevaar van over stromingen. Toen was het de Technische Adviescommissie voor de Waterkeringen (TAW) die aangaf dat de aanvallen van golven op de kust hoger zijn dan tot dan toe berekend. Delen van Walcheren en West - Zeeuws - Vlaanderen werden aangemerkt als zwakke schakels. Een jaar la ter kwam het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) met een rapport over het overstromingsgevaar in Ne derland. GroenLinks vindt dat het kabi net 'standaard met sussende woorden reageert' op berichten dat de zeespiegel sneller stijgt, dat de dijken niet op hogere gol ven zijn berekend, dat de rivie ren hun water niet kwijt kun nen en dat woningen worden ge bouwd op plekken waar het van wege het water niet kan. Daarom probeert Tweede-Ka merlid Duyvendak zijn collega's morgen tijdens een debat over klimaatverandering over te ha len het pleidooi voor een parle mentair onderzoek te steunen. Dat onderzoek zou wat Groen Links betreft al op 22 maart (Wereld Waterdag) kunnen be ginnen. HnnrRenéSchrier MIDDELBURG - Het Oostgat bij Vlissingen moet worden afge sloten voor de scheepvaart, en voor de Walcherse kust komt een lagune met kleine eilandjes. Het is maar een gedachte en ook niet meer dan dat, maar het zou een van de oplossingen kunnen zijn voor de aanpak van een zwakke schakel in de Walcherse kustverdediging. Mensen van het Projectbureau Zwakke Schakels hebben vier van dergelijke ideeën op een rij tje gezet om iets te hebben om over te praten. Want dat er iets gebeuren moet aan de Walcherse kustverdedi- g, staat als een paal boven water. De zwakste plekken zijn te vinden ter hoogte van het Nol- lestrand en de Westkappelse zee dijk. In Zeeuws-Vlaanderen loopt een vergelijkbaar project. Daar zijn de zwakste plekken te vinden aan weerszijden van het ïaal te Cadzand, bij Bres- kens en bij Nieuwesluis. Overigens is de procedure in Zeeuws-Vlaanderen wat verder, want daar wordt in het gebieds- plan al rekening gehouden met demogelijkheid dat kustverdedi- gingswerken in de toekomst ruimte nodig hebben. De problematiek van de zwakke kust heeft rechtstreeks te ma ken met de zeespiegelrijzing. Uitgegaan wordt van zestig cen timeter in honderd jaar. Bij de plannen die momenteel in Mid- 1 delburg worden uitgewerkt, gaan de ambtenaren van de pro- vincie, die de regie heeft in dit project, uit van oplossingen die tweehonderd jaar mee kunnen. door René Schrier GOES - De gemeenten en ge meentebestuurders moeten in vesteren in de relatie met hun burgers. Mede om die reden moe ten de lokale bestuurders hun kijk op de burger kritisch tegen het licht houden. Dat staat centraal op het jaar congres van de Vereniging van i Nederlandse Gemeenten (VNG) dat deze zomer in Goes wordt ge houden. In een toelichting op het pro gramma schrijft de VNG dat de gemeente de overheid is die het idichtst bij de burger staat. Daar komt bij dat de burger de laat ste jaren mondiger is dan ooit en hoge eisen stelt aan het open baar bestuur. Enerzijds wil de burger prestaties zien, maar an derzijds niet te veel last hebben van regels. De burger is anders naar de gemeente gaan kijken. Vertrouwen Op hun beurt hebben bestuur ders een vaak onvolledig en inge wikkeld beeld gekregen van de burger. Daarnaast is het vertrou wen in het bestuur afgenomen. |De VNG vindt het daarom no- j dig te investeren in de relatie en in het wederzijds vertrouwen. De rode draad van het jaarcon gres is: de burger in beeld. De burgemeesters, wethouders jen gemeenteraadsleden die lid zijn van de VNG kunnen dins dag 7 en woensdag 8 juni deelne- ®en aan de bijeenkomst. Het congres begint op de dinsdag morgen in de Zeelandhallen te Does, met een openingswoord door de voorzitter van de VNG, "7 Deetman. s Middags vertrekken de deelne- raers naar de deelcongressen van de gastgemeenten. Dat zijn aUe Zeeuwse gemeenten behal ve Hulst. Excursies hi die gastgemeenten kan ook deelgenomen worden aan excur- jsies. s Avonds staat een feest in |?®dwse sferen in de Abdij van L delburg op het programma. e v°igende dag is er een jaar vergadering van de VNG met een toespraak van Deetman en een toespraak van een van de le den van het kabinet. Dezer dagen krijgen de gemeen teraden van Vlissingen en Veere informatie over het project. Maar er worden nog allerlei mensen bij betrokken, van Re- cron en ZLTO tot dorpsraden. Want het project Zwakke Scha kels verschilt nogal van eerdere grote klussen van Rijks- en Pro vinciale Waterstaat. In het verle den dropten ambtenaren vaak de technisch beste oplossing en daar kon iedereen het mee doen. Nu hebben ze de opdracht gekre gen om met een integrale duur zame oplossing te komen. De ambtenaren moeten alle strate gieën onderzoeken en vergelij ken. Daarbij kijken ze naar kust verdediging in de zee (bijvoor beeld het lagune-plan), kustver dediging landinwaarts en ver sterking van de huidige kustwe- ring. Dat alles moet - zo luidt de op dracht - gepaard gaan met een verbetering van de ruimtelijke kwaliteit. Met andere woorden: het totale gebied waarin het werk wordt uitgevoerd, moet er ook van opknappen. Wat het gaat worden, is nog verre van duidelijk, maar zeker is dat de omgeving van de zwakke scha kels over een jaar of vijf dras tisch is veranderd. Uit de kust Indien voor een landinwaartse oplossing wordt gekozen, kan dat achter de duinen veel ruim te kosten. Dat raakt agrariërs, natuurgebieden of recreatieon dernemingen. Maar ook andere sentimenten spelen een rol. Mocht gekozen worden voor af sluiting van het Oostgat, dan gaat de scheepvaart verder uit de kust varen. Er zijn mensen die dat niet graag zien. Die vin den het een aanwinst, die sche pen zo dicht langs boulevard en strand. „Eigenlijk willen we een veerkrachtiger kustgebied en dat zou wel eens veel breder kunnen zijn dan de huidige dui nenrij", suggereert A. Sannen, projectleider Walcheren. Aan het eind van het jaar moet er een zogenoemde gebiedsnotitie liggen waarin enkele alternatie ven worden aangedragen. Die al ternatieven moeten dan inmid dels steun uit het gebied heb ben, of zoals dat tegenwoordig heet; er moet draagkracht voor zijn. De uitvoering is voorzien voor de periode 2008 tot 2020. Waarschijnlijk is de aanpak van het Nollegebied het eerste pro ject op Walcheren. J. Mathijs- sen, projectmanager Zwakke Schakels daarover: „Het gebied ter hoogte van het Nollestrand is echt zwak." De Cornelia BR-14 begon enkele maanden geleden aan haar technische proefvaart, nadat het schip was opgeleverd bij Maaskant Shipyards in Stellendam; de Nederlandse kottervloot wacht inmiddels een koude sanering. foto Marijke Folkertsma door Harmen van der Werf VLISSINGEN - De Nederland se kottervloot moet fors worden gesaneerd om financieel gezond te worden. Vijftig tot zeventig van de 280 schepen zouden moe ten verdwijnen, volgens een ont- werp-eindrapport dat adviesbu reau Rost en Co uit Bussum voor de visserijsector heeft ge maakt. Sinds 1990 is het aantal viskot ters onder Nederlandse vlag al enorm afgenomen. Vijftien jaar geleden telde de vloot nog zo'n 450 schepen. Toch valt aan een verdere inkrimping niet te ont komen, omdat de verwachting is dat de maximale vangsthoeveel- heden voor de belangrijkste Ne derlandse vissoorten tong en schol de komende jaren laag blij ven. De Nederlandse kottervloot zit niet alleen met een overcapaci teit. De kosten die zijn gemoeid met het kopen en/of huren van visquota drukken zwaar op de exploitatie van de bedrijven en de gasolieprijzen zijn hoog. De visserijsector is er over de he le linie van overtuigd dat maat regelen nodig zijn om een koude sanering te voorkomen. Een kou de sanering geeft veel meer on rust en leidt niet tot een betere structuur van de sector die uit zicht biedt op een gezonde toe komst. Verse vis Om de bedrijfstak een gezond toekomstperspectief te bieden, is meer nodig dan een beperking van het aantal schepen. De kwa liteit van de aangevoerde verse vis moet ook omhoog, wat vol gens adviesbureau Rost en Co tien miljoen euro extra per jaar kan opleveren. Veel kostenbe sparingen zijn verder mogelijk, vooral door de logistiek te verbe teren. Oud is het idee het aantal visafslagen terug te brengen van de huidige elf tot een stuk of drie. Nieuw zijn voorstellen om het spoelen van kisten en het sor teren van schol voor visfileerde- rijen te centraliseren. Al deze maatregelen kunnen de visafsla gen een besparing opleveren van 2,4 miljoen en handel- en verwerkingsbedrijven 3 miljoen. De financiering van vooral de sa nering van de kottervloot is niet eenvoudig. Voor een opkoopre geling van zeventig schepen is volgens Rost en Co 70 miljoen euro nodig. Veel meer dan 20 miljoen euro zullen Den Haag en de Europese Unie niet bijdra gen, is de verwachting, de rest moet worden geleend bij ban ken. Toch zal de operatie winst opleveren voor de sector. Rost en Co spreekt van een jaarlijks netto-voordeel van 17 miljoen euro. De ontwerp-eindrappor- tage van Rost en Co is gemaakt in opdracht van het Product schap Vis. De definitieve plan nen moeten binnen een maand op papier staan. door Ben Jansen ROTTERDAM - De havens van Vlissingen en Terneuzen kun nen een rol spelen als knoop punt voor de kustvaart. Zo'n knooppunt moet worden inge richt als verzamel- en overslag locatie voor overzeese lading uit het achterland. Dat ontlast de mainports Rotterdam en Ant werpen. De mogelijkheden van Vlissin gen en Terneuzen als kustvaart knooppunt werden gisteren be licht tijdens het Incodelta Plat form 2005 in Rotterdam. Inco delta Zuid-Nederland is een sa menwerkingsverband van Zee land, Zuid-Holland, Noord-Bra bant, Limburg, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, be drijfsleven en milieufederaties. Het bedenkt en ontwikkelt pro jecten om het goederenvervoer te verbeteren en nadelige gevol gen te beperken. A. Orgelist van Incodelta vertel de dat in Zuid-Nederland naar schatting nog 15 miljoen ton la ding met behulp van kustvaar ders kan worden verscheept. Door die vracht per binnenvaart schip naar de kustvaartknoop punten te vervoeren kan het transport over de weg worden te ruggebracht. Dat leidt tot meer doelmatigheid, verbetering van de mobiliteit en vermindering van de uitstoot van uitlaatgas sen. Het samenwerkingsverband heeft een opzet bedacht waarbij naast Vlissingen en Terneuzen ook Dordrecht, Moerdijk en Go- rinchem als kustvaartknooppun ten fungeren. Vanuit binnen- vaartterminals in Den Bosch, Tilburg, Eindhoven, Oss, Hel mond, Venlo en Born en in Bel gië Luik, Genk, Meerhout en Deurne kunnen producten per binnenvaartschip naar de knooppunten worden vervoerd. Daar wordt de lading verzameld en gebundeld. In deze opzet is de kustvaart een schakel in de logistieke keten van fabrikant tot gebruiker. Incodelta heeft vorig jaar onder zocht welke kleine zeehavens ge schikt zijn als verzamel- en bun- delpunt van lading voor verder vervoer per kustvaarder. Daar naast is met tientallen bedrijven gesproken over volume en be stemmingen van eventueel met kleine zeegaande schepen te ver voeren lading. Daaruit blijkt dat in Zuid-Nederland een ver schuiving mogelijk is van 5 pro cent ten gunste van het markt aandeel van de kustvaart. Om deze goederenstromen goed te organiseren is samenwerking tussen exploitanten van termi nals vereist. Incodelta beschikt over een computer- en commun- van onze regioredactie GRAAUW - De dorpsraad van Graauw houdt in het weekeind evan 16 en 17 april opnieuw een Kunstroute. De deelnemende kunstenaars ko men van heinde en verre om sa men met plaatselijke kunste naars hun werk tentoon te stel len in Graauw en omgeving. De meeste kunstenaars zijn aan wezig en vertellen de bezoekers over hun manier van werken en de gebruikte technieken. Sommi ge kunstenaars zijn aan het werk te zien. Ook is er gelegen heid om als kijker zelf de han den uit de mouwen te steken en creatief bezig te zijn. De varia tie in genres en disciplines staat garant voor een weekend vol af wisseling. Dinsdag 8 maart komen de deel nemende kunstenaars om 20.00 uur samen in Café Modern in Graauw. Dan wordt besproken hoe het draaiboek van het evenement er die dagen uit zal zien. De Kunstroute is toegankelijk voor iedereen: zaterdag 16 april tussen 14.00 en 19.00 uur en zon dag 17 april tussen 13.00 en 18.00 uur. Deelnemerslijsten en een routebeschrijving zijn tij dens de Kunstroute verkrijg baar bij de plaatselijke horeca zaken. Belangstellenden die de vergade ring willen bijwonen en zich wil len opgeven of mensen die meer informatie wensen kunnen die inwinnen via 0114-635522. catiesysteem dat vraag en aan bod op het gebied van vervoer centraal regelt. Om de markt kansen voor de kustvaartknoop punten te vergroten, werkt Inco delta aan nieuwe scheepstypen en snellere los- en laadsyste men. Voorbeelden Tijdens de Platformbijeenkomst werden enkele inmiddels al in uitvoering genomen voorbeeld projecten van Incodelta belicht. Zo hebben 25 in het achterland gelegen terminals en regionale overslagcentra de handen ineen geslagen om te voorkomen dat containers leeg worden ver voerd. Vier leveranciers van bouwmate rialen werken samen om te voor komen dat vrachtwagens half leeg de weg op worden ge stuurd. De ervaring bij deze pro jecten was dat bedrijven in de zelfde branche enige aarzeling moeten overwinnen om te gaan samenwerken. Ze laten zich lie ver niet door collega-onderne mers in de kaart kijken. Met de ze schroom moet ook rekening worden gehouden bij de ontwik keling van het kustvaartplan. DEN HAAG - Minister Veerman (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) staat pal voor de duurzame mosselvisse- rij. Dat schrijft hij in antwoord op vragen die het Twee de-Kamerlid Buijs (CDA) onlangs heeft gesteld over een artikel in het weekblad Elsevier. Daarin werd gesugge reerd dat het ministerie van LNV meewerkt aan de onder gang van de mosselvisserij in Nederland. Veerman wijst erop dat hij de mosselsector juist meer ruimte geeft dan voorheen. Ook maakt hij de zoektocht naar vernieuwende en meer duurzame mosselvisserij mogelijk door subsidies en instelling van een Innovatieplatform Aquacultuur. Wel vindt Veerman, die enkele beweringen in Elsevier af doet als onjuist, dat de mosselvissers zich net als elke eco nomische sector moeten houden aan regelgeving op het ge bied van milieubescherming. MIDDELBURG - Een 34-jarige inwoner van Vlissingen is gisteren in Middelburg voor een valse bommelding veroor deeld tot 28 uur werkstraf. De man belde op 1 september vorig jaar 's nachts naar het Blijf van mijn lijfhuis in Vlis singen met de boodschap 'Er ligt een bom in het tuinhuis je. Haal vrouwen en kinderen uit bed'. De verdachte had zich afgereageerd op zijn vrouw die met de kinderen in het Blijf van mijn lijfhuis verbleef. „Dit was niet de bedoeling", zei hij. Politierechter B. Doorewaard Boekhout peperde de verdachte in dat hij met zijn actie de politie en het tehuis veel overlast had be zorgd. De politie wilde 770 euro personeelskosten verhalen op de Vlissinger, maar dat vond de officier niet terecht. „Het is de taak van politie Zeeland strafbare feiten op te spo ren. Dat is hun werk" merkte de officier op. De politie rechter sloot zich hierbij aan. MIDDELBURG - De publiciteitscampage van Delta, die op de rails wordt gezet om het publiek te informeren over de problemen rond de facturering, komt een jaar te laat. Het is een belediging van de provinciale en gemeentelijke aandeelhouders, schrijft de statenfractie van GroenLinks in een brief aan het dagelijks provinciebestuur. De Zeeuwse Staten eisten dat het energiebedrijf uiterlijk 15 maart klaar moet zijn met een onderzoek naai* de oor zaken van de administratieve problemen. GroenLinks vreest dat die datum bij lange na niet wordt gehaald, en dat de problemen nog aanzienlijke tijd voortduren. Reden voor de Statenleden Harpe en Wiersma om het dagelijks provinciebestuur om opheldering te vragen. De Statenleden willen ook weten of Delta met het provin ciebestuur in overleg is getreden over het opzetten van de publiciteitscampagne. Omdat de Statenleden de kwestie aan de kaak willen stellen tijdens de eerstkomende Sta tenvergadering, vragen ze vóór 18 maart antwoord op hun brief. VLISSINGEN - In een woning in de Hendrick Vroomlaan in Vlissingen is in de nacht van zaterdag op zondag tus sen elf uur en half twee ingebroken. Er zijn enkele honderden euro's, een memorystick en een fototoestel weggenomen. nieuw voorstel voor modernise ring van de Pachtwet is geko men. „Hij heeft gewoon niet naar ons geluisterd." Volgens Koomen wijst alles erop dat in het wetsvoorstel dat Veerman voorbereidt onvoldoende reke ning is gehouden met de wensen van de Tweede Kamer. „Veer man trekt zich niets van onze kritiek aan." door Ernst Jan Rozendaal GOES - Minister Veerman (Landbouw, Natuur en Voedsel kwaliteit) stevent af op een nieu we aanvaring met de Tweede Kamer over de Pachtwet. Dat bleek gisteravond in Goes tijdens een bijeenkomst van de Bond van Landpachters Zuid west-Nederland waar de Kamer leden Koomen (CDA), Waalkens (PvdA) en Snijder (WD) het woord voerden. Zij lieten blijken ongerust te zijn, omdat het voorstel voor een nieuwe Pachtwet zo lang op zich laat wachten. Vorig jaar heeft een Kamermeerderheid zich uitgesproken voor moderni sering van de pachtwetgeving, maar tégen afschaffing van de voor boeren belangrijke Pacht wet. Het kabinet vindt die wet te beschermend en wil het pach ten van landbouwgrond via het Burgerlijk Wetboek regelen. Dat is een slechte zaak, stelde Waalkens. Volgens hem is de Pachtwet een 'instrument van eminent belang' bij de vernieu wing en verduurzaming van de landbouwsector. „Die kost enorm veel geld en de huidige Pachtwet voorziet in een prima systeem van prijsbe- heersing." Het pachten van landbouw grond is voor boeren financieel gunstig. Zij zijn minder geld kwijt voor grond en kunnen dat investeren in bedrijfsvoering. De vrees bestaat dat bij een libe ralisering van de wetgeving de pacht- en verkoopprijzen van grond drastisch zullen stijgen. Grondkamer Waalkens noemde het ook essen tieel dat de Grondkamer en de Pachtkamer behouden blijven. Dat zijn instanties van deskundi gen die oordelen bij geschillen over de pacht. „Wordt de pacht onderdeel van het Burgerlijk Wetboek, dan zal de gewone rechter over deze zaken gaan oordelen", aldus Waalkens. „Dat is een verarming." Hij kreeg bijval van Snijder en Koomen. De eerste vond het 'ver wonderlijk' dat minister Veer man na de 'scherpe stellingna- me' die de Kamer een jaar gele den innam nog niet met een MIDDELBURG - De familie Breel uit Veere houdt zaterdag 12 en zondag 13 maart weer open dag op de boerderij. De familie heeft vorig jaar ook zo'n open dag gehouden en die was, naar eigen zeggen, ook een groot succes. De activiteiten tijdens de open dag bestaan onder meer uit gra tis ponyritjes, hutten bouwen en de knuffelhoek, waar onder meer schapenlammetjes en koeienkalfjes geaaid kunnen worden. De open dag begint op het mid daguur en loopt rond vier uur af. Om één en drie uur geeft boer Breel een rondleiding. KAPELLE - Het Zeeuws Agra risch Jongeren Kontakt en de jongerenraad van de Coöperatie ve Zuidelijke Aan- en Verkoop vereniging houden dinsdag 29 maart een politieke avond. Die is gewijd aan het nieuwe stookbeleid voor (agrarisch) af val en snoeihout en aan de op vang van overwinterende gan zen. De Zeeuwse gedeputeerden M. Kramer (PvdA, natuur en wa ter) en J. Suurmond (WD, mi lieu) lichten het provinciale be leid toe. De bijeenkomst wordt gehouden in De Vroone te Kapel- Ie en begint om 19.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 13