Kunstenaars werken samen verhalen •lohaniH's van Melle
PZC
Project brengt mensen met en zonder verstandelijke beperking bijeen Herdruk van vergeten Zeeuwss
Nummer Blpf
alsnog op single
kunst
E
lezers schrijven
Theater II
Theater III
Theater IV
Theater V
Theater VI
Theater VII
Theater VIII
Theater IX
Theater X
Theater XI
Theater XII
Theater XIII
Theater XIV
Hond
dinsdag 8 maart 2005 W
door Rolf Bosboom
door Marianne van de Polder
GOES - Het is regelmatig een
punt van discussie: is het werk
van een kunstenaar met een ver
standelijke beperking wel echt
kunst? Het antwoord van het
Centrum voor Beeldende Kun
sten, Vormgeving en Architec
tuur (CBK Zeeland) in Middel
burg op die vraag is de expositie
Tape, waarvan de eerste versie
tot en met 17 maart te zien is.
Het project Tape heeft als doel
ontmoetingen plaats te laten vin
den tussen kunstenaars met en
zonder een verstandelijke beper-
king.
De samenwerking van Mark
Cloet uit het Belgische Zwalm
en de Zeeuwse Helna Scherpe-
nisse, die een verstandelijke be
perking heeft, staat in deze eer
ste expositie centraal. Een twee
de expositie onder de naam
Tape II, waarin het werk van
een ander duo (Arjan Janssen en
Hendrik Heffinck) wordt ge
toond, volgt in april. De naam is
gekozen omdat tape symbool
staat voor verbinding.
Mark Cloet is enthousiast over
het initiatief. „Dit project inte
resseert me, omdat er altijd over
het werk van verstandelijk ge
handicapten wordt gepraat als
of het geen kunst zou zijn. Daar-
MIDDELBURG - De Zeeuwse
popgroep Blof heeft 'Dat Wij
Dat Zijn' alsnog op single uitge
bracht.
Het nummer zou aanvankelijk
de eerste single zijn van het al
bum Omarm, dat bijna twee
jaar geleden verscheen. Destijds
kreeg het titelnummer op het
laatst voorrang. De nieuwe sin
gle heeft een dubbele A-kant,
met ook 'Heimwee', in de li
ve-versie die Blof vorig jaar ok
tober samen met het Metropole
Orkest opnam. Van het comple
te concert met het Metropole Or
kest verschijnt later dit jaar een
dvd-registratie.
om zijn uitwisselingsprojecten
als deze zo belangrijk, want zij
hebben een credo te verdedigen.
Zij hebben een taak in de maat
schappij. In de samenwerking
met Helna heeft zij mij gehol
pen antwoorden te vinden, en
andersom. We hebben elkaar als
het ware afgetast, gekeken wat
we aan elkaar hebben, zodat er
een uitwisseling ontstaan is. Die
uitwisseling heeft ervoor ge
zorgd dat we ons, in ons eigen
werk, verder hebben kunnen
ontwikkelen." Het meedoen aan
Tape vond Helna Scherpenisse
heel leuk om te doen. In haar
werk is tekst heel prominent
aanwezig. Cloet: „We hebben al
lebei gezocht naar de vormen
die woorden hebben. Als uit
gangspunt hebben we een tekst
van Samuel Beckett genomen,
omdat zijn manier van schrijven
overeenkomt met de manier
waarop Helna praat: een beetje
in flarden. Ik heb bandopnamen
gemaakt van onze samenwei-
king. Daarop is te horen hoe Hel
na en ik samen die tekst lezen
en hoe we reageren op woorden
van de tekst. Het zijn subtiele
momenten die zijn vastgelegd.
De tape wordt tijdens de exposi
tie gedraaid."
„De expositie toont objecten
van glas en papier, met daarop
notities van Helna. De objecten
hebben als doel mensen naar
binnen te trekken, om ze als het
ware in de notities van Helna te
krijgen. De samenwerking was
niet alleen heel inspirerend,
maar heeft ons ook de serene
ruimte gegeven om, in onze ont
wikkeling als kunstenaar, eens
helemaal opnieuw te kunnen be
ginnen. We onderschatten alle
maal wat de invloed kan zijn
van mensen zoals Helna."
Expositie: Tape I, Helna Scherpe
nisse en Mare Kloet, t/m 17 maart
bij CBK Zeeland, Balans 17, Mid
delburg. Geopend: ma. t/m vr.,
9-17 uur. Tape II, met Arjan Jans
sen en Hendrik Heffinck, is van 4
t/m 14 april.
Objecten van glas staan centraal tijdens de expositie Tape in Middelburg. foto Lex de Meester
VLISSINGEN - De schrijver Jo
hannes van Melle (1887-1953)
mag dan vermaard zijn in
Zuid-Afrika, in zijn geboorte
plaats Goes is hij vrijwel verge
ten. Als poging om hem alsnog
bekendheid te geven, verschijnt
vandaag een herdruk van Het
stadje op 't groene eiland (1933),
zijn bundel met Zeeuwse verha
len.
Een van de vele initiatieven in
het kader van de festiviteiten
rond 600 jaar stadsrechten
Goes, is de heruitgave van een
werk van een schrijver die in de
stad geboren is. „Ik herinnerde
me toen een boekje van Van Mel
le, met een verhaal over hoe kin
deren vroeger speelden", zegt
Cock van den Wijngaard, die na
mens de gemeente de herdruk
verzorgde. „Ik ben Het stadje op
't groene eiland gaan lezen en
vond het toch wel heel aardig."
Van Melle geniet nauwelijks
nog bekendheid in Goes en om
geving. Sinds de jaren vijftig is
er in Nederland niets meer van
hem uitgegeven. Het stadje op 't
groene eiland is vrijwel niet
meer te vinden. Goes kent welis
waar een Van Mellestraat, maar
die is niet naar hem vernoemd.
In Zuid-Afrika is hij echter een
bestsellerschrijver. Vorig jaar
verscheen de 27e druk van zijn
bekendste roman, Bart Nel
(1936).
Van Melle werd in 1887 geboren
als jongste in een gezin met tien
kinderen, dat woonde aan de
Oude Vismarkt. Zijn vader was
bakker. Johannes van Melle
werd onderwijzer en gaf onder
meer les in Zuid-Afrika, waar
hij zich in 1913 definitief vestig
de samen met zijn vrouw, de
Zeeuwse schippersdochter Ad-
riana Leunis.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog
sloot hij zich aan bij de vergeef
se opstand van boeren tegen de
Britse regering, waardoor hij in
de gevangenis belandde. Na zijn
vrijlating ging hij privé-lessen
geven en schrijven. Bart Nel
gaat over de opstand.
Zijn debuut was in 1921, met
Zuid-Afrikaanse Schetsen, in
het Nederlands maar met dialo-
Auteur Johannes van Melle is in zijn geboorteplaats Goesty.
vergeten. In het kader van de festiviteiten rond 600 jaar stadij',
ten Goes verschijnt er een heruitgave van een van zijn boeken
gen in het Zuid-Afrikaans. Zijn
meeste werk verscheen in het
Zuid-Afrikaans, met de jaren
dertig als productiefste en suc
cesvolste periode. Daarna werd
zijn werk steeds prekeriger.
Het stadje op 't groene eiland be
vat dertien verhalen, over Van
Melles jeugd in Zeeland en zijn
eerste jaren als onderwijzer.
„Ze zijn van nostalgie doortrok
ken en geven een schets van
Goes rond 1900", zegt Van den
Wijngaard. Hij heeft de herdruk
aangevuld met drie verhalen uit
Zuid-Afrikaanse schetsen, waar
onder Pop's huwelijk, een sleu
telverhaal in het oeuvre waarop
allerlei variaties bestaan.
Een van de aardigste, ook in
Zuid-Afrika bekend geworden
verhalen in de bundel is Drus-
sen, over het gelijknamige spel
dat schoolkinderen vaak deden.
Ze trokken in een grote groep
door de Goese straten in 'een
langzame looppas waarbij ze
hun benen zwaar lieten
men'. In het verhaal g;
stoet het Nonnestraatje
Stalstraat) op een gegeve
ment mijden, omdat da; r
ernstig ziek jongetje woo:
de Dreu. Zijn moeder vn
kinderen juist wel dot
straat te komen, omda:
zoontje het zo waardeert.
De volgende keer trekt
tocht weer door de Nonne jj
maar bij huize De Dreu:
gordijnen en luiken gs
'ten teken dat er iemand
ven was'. „Ze waren te laai
men met hun drussen."
Boek: J. van Melle, 'Het slo t
't groene eiland', uitgave gr
Goes, 5,95 euro. Het boek 11
vanavond om 20.00 uur%
teerd in de Goese biblit
Cock van den Wijngaard 51
toelichting op Van Melles It
werk. J. van der Zaag, eek
van de Goese burgemeester, 5
een expositie over Van Melli
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op de in de PZC ver
schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactie
tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat
de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De
redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
De bouw van het A-theater ver
oorzaakt veel overlast voor de
omwonenden. Het lijkt er op dat
de bestuurders meer gelet heb
ben op prestige dan op het wel
zijn van hun burgers. Bezwaren
werden weggewuifd, respect
was ver te zoeken. Steeds op
nieuw besloten de bestuurders
dat de bouw moest doorgaan en
het theater moest worden gerea
liseerd. Eén van de argumenten
die ik ook nu weer lees is dat we
niet meer kunnen stoppen om
dat het al zoveel heeft gekost. Ik
ben geen financieel deskundige,
maar ik heb als zoveel mensen
uit het bedrijfsleven een cursus
'financiën voor de niet-finan-
ciële manager' gevolgd. Eén van
de lessen die ik daarvan heb ont
houden is dat je vooral niet
moet terugkijken bij een beslis
sing zoals nu voorligt. Wat het
gekost heeft mag geen invloed
hebben op het besluit om het
theater af te bouwen of te stop
pen. Wat voor ons ligt des te
meer. Het leed van de direct om
wonenden zal door alle calami
teiten en onzekerheid alleen nog
maar toenemen. De rest van de
bevolking van Middelburg
wordt niet echt gelukkiger van
de bouw van dit theater. Schrijf
de investering af en doe iets wat
we echt nodig hebben. Er is nog
genoeg te doen. Een ringweg om
Middelburg, een nieuwe over
steek over het kanaal door Wal
cheren. Maar doe iets voor de
mensen voor wie je bestuurt en
niet voor prestige, je gelijk ha
len of dergelijke.
L.S. Oey
Zuidsingel 49
Middelburg
De heer Peijs, directeur van de
Schouwburg Middelburg, acht
de Mortiere een goed alternatief
voor het nieuwe A-theater. Vroe
ger dacht hij daar anders over,
maar nu hij Luxor in Rotter
dam, 'op een eiland' op de Kop
van Zuid in Rotterdam gezien
heeft, is hij omgezwaaid. Op
zijn betoog is wel wat af te din
gen. Ten eerste zou de vergelij
kingsmaatstaf voor het A-thea
ter niet Luxor moeten zijn,
maar de Schouwburg in Rotter
dam - en die staat wel degelijk
in de binnenstad. Ten tweede
staat Luxor niet op een eiland,
maat aan de voet van de nieuwe
Erasmusbrug en vlak bij metro
station Maashaven, dus gewoon
in de stad. En ten derde zou hij
de Mortiere in Middelburg moe
ten vergelijken met zoiets als Ze
venkamp in Rotterdam - niet
met de Kop van Zuid. En waar
om heet de stem van de heer
Peijs, die al die jaren in deze dis
cussie nog nooit gehoord mocht
worden, nu ineens 'roep'? Dat
begrip wordt meestal gebruikt
als een aanzienlijk aantal men
sen een met die 'roep' gegeven
mening uit, of tenminste onder
steunt. Dat idee heb ik nou niet
bepaald.
H. Eijzenga
Herengracht 106
Middelburg
Enige jaren geleden werd de ijs
baan in Vlissingen gesloten. Erg
jammer voor ieder. Maar nu zie
ik dat er donderdagavond is be
gonnen met een schaatsbaan te
maken op de hoek van de Korte
Noordstraat. Nu alleen de bor
den nog weg van 'gevaarlijk' en
'verboden'. Maar waarom kost
die baan 25 miljoen euro? Ik
denk door alle paaltjes waarop
je kan zitten om je schaatsen
aan te doen of om in de zomer je
boot aan vast te leggen.
R. Brasser
Steengrachtstraaat 39
Vlissingen
Als bezorgde inwoner van Mid
delburg wil ik gaarne een gratis
bouwadvies geven. 1. Verleng de
bestaande heipalen. 2. Stort de
bouwput voor 2/3 vol met plaat-
zand. 3. Gebruik de bestaande
ringbalk voor een fundering van
een appartementen complex. 4.
Laat de huidige aannemer dit
onderzoeken op zijn kosten. 5.
De naam voor dit complex zou
kunnen zijn 'Luctor et Emergo'.
Dit advies is gratis, alhoewel ik
vrees dat ik toch hieraan zal
moeten betalen. Er is in Middel
burg veel wijsheid en daad
kracht nodig.
C.A. Jeras
Veersesingel 184
Middelburg
'Je verantwoordelijkheid ne
men', het afschuifdeuntje van
politici. Dat kunnen ze nu in de
praktijk brengen. Een ieder die
destijds ingestemd heeft met de
huidige locatie van het Middel
burgse catastrofetheater dient
zich onverwijld terug te trekken
uit de politiek. Ambtelijke advi
seurs met dezelfde boter op het
hoofd kunnen worden ontsla
gen, dan wel gedegradeerd, in ie
der geval ernstig teruggezet in
functieschaal. Externe advi
seurs die positief gerapporteerd
hebben, sieren voortaan voor
goed de zwarte lijst en worden
van ieder opdracht uitgesloten.
Pek en veren zijn te goed voor
de smoesjesmakers die, zonder
de consequenties te trekken uit
hun fouten, voortgaan met het
verkwisten van publieke gelden
en het vernielen van de stad.
Schaamteloosheid in plaats van
'verantwoording nemen' ken
merkt de omhooggevallen praat
jesmakers.
R.A.Maandag
Hennynstraat 3
Serooskerke (W)
De functie van een theater is het
opvoeren van een schouwspel of
klucht, spanning sensatie of
een soap met zinderende relatie
problemen. Nou, wat zeuren die
Middelburgers dan? Oke, de
prijs van het kaartje is wat
hoog, zo'n 500 euro per inwo
ner...
Ko Jongepier
Segeersweg 11
Middelburg
Graag wil ik mijn mening geven
over de bouwputten in Middel
burg en Vlissingen. Ik vind het
lovenswaardig van de gemeente
Middelburg om de schouwburg
te willen herbouwen in het cen
trum van de stad. Een plaats in
een buitenwijk of aan de rand
van de stad past mijns inziens,
in het geheel niet bij de functie
ervan. Het is geen voetbalveld!
Nu is het niet goed gegaan; het
is meer een zwembad geworden.
Was het wel goed gegaan, dan
was er geen wolkje aan de lucht
geweest. Het is ook moeilijk aan
te geven wiens schuld het is. Mis
schien was de aannemer niet
competent genoeg of was de
bouwplaats extreem moeilijk?
De gemeente is geen aannemer
en weet ook niets van deze mate
rie; zij kan alleen maar uitgaan
van wat de aannemer aangeeft
en wat andere adviesraden te
berde brengen. In Vlissingen is
men ook bezig met een bouwput
in het centrum. Dat kan ook
goed, maar ook fout aflopen. Ik
hoop wel dat alles naar wens
gaat. Dit is zeker in het belang
van de omwonenden, de zaken
en de kerk. Indien het in Vlissin
gen wel naar wens gaat, ligt het
dan aan de aannemer of de 'ge
makkelijke' werkplek? Ik vind
het wel moedig van beide ge
meenten om dit te willen realise
ren. Zonder een visie kom je ner
gens en ben je niet geloofwaar
dig. Hoge bomen vangen wind
en wie zijn kop boven het maai
veld uitsteekt Soms zit het
mee en soms zit het tegen.
Joke Vonk
Singel 162
Vlissingen
Vrijdag 4 maart 2005 heeft Mid
delburg geschiedenis gemaakt
met zijn theaterbouwput, het
werd landelijk nieuws op radio
en tv. Deze vrijdag heeft veel
overeenkomst met een andere
Middelburgse vrijdag, die van
17 mei 1940, die bekend staat
als 'De vreselijke vrijdag'. Over
eenkomstig zijn onder andere
het hart van de stad getroffen,
door drammen om het doel te be
reiken, mensen evacueren, ka
potte huizen van weerloze bur
gers, die nu zijn gedupeerd, nie
mand heeft dit gewild. En nu su
perdeskundigen aantrekken
voor een advies: ook dat nog, ja
die willen graag komen er zijn
er die verdienen aan de zond
vloed. Alles had anders kunnen
verlopen. De kazerne had kun
nen worden omgebouwd tot
stadskantoor met een mooie rui
me binnenplaats, waar vind je
dat? Dan nog waren er locaties
over geweest, de kantine, de keu
ken met eetzaal, deze had het ge
meentebestuur hun inwoners
kunnen aanbieden, zoals elk
dorp zijn dorpshuis heeft, voor
het houden van evenementen.
J. Filius
Middenhofsingel 29
Oost-Souburg
De burgers vellen een hard oor
deel over het theater (PZC 5
maart). De gemeenteraadsleden
tonen begrip, maar wijzen op de
emotionaliteit van het volk, met
als dieptepunt de reactie van me
vrouw van Dijk (WD) die zich
kan voorstellen, dat leken zo rea
geren. Wat een volkomen onge
paste regenteske pedanterie. On
gepast omdat een aantal bur
gers, die al veel overlast hebben
moeten accepteren, in volstrek
te onzekerheid verkeren. Het
enige gepaste antwoord is, dat
deze bewoners de zekerheid krij
gen dat de schade binnen een re
delijke termijn volledig wordt
vergoed. Dit betekent onder
meer dat zij niet afhankelijk
moeten zijn van het gesteggel
tussen verzekeraar, aannemer
en gemeente. De bestuurlijke ac
tie is een extra commissieverga
dering. Dit betekent dat besluit
vorming op een later tijdstip
plaats vindt. Mijn pet af. In dit
soort ingrijpende kwesties hoort
de raad bijeen te komen. Het
gaat immers over het vertrou
wen in het college. De wethou
der loopt niet voor problemen
weg, maar het ergste is dat hij
in de afgelopen periode geen en
kel probleem heeft opgelost. Dit
geeft geen vertrouwen voor de
toekomst en rest dus slechts de
functie neer te leggen. Helaas
moet dit ook voor het College
gelden als zij persisteert bij de
huidige samenstelling, inclusief
de voorzitter die nu voor de ver
andering de orde gaat bewaken.
Naast de bestuurlijke verant
woordelijkheid geldt eveneens
de ambtelijke verantwoordelijk
heid die best onder de loupe
mag worden genomen. Het goe
de nieuws is wellicht dat de am
bitie om een A- theater te vesti
gen, met een risicovolle exploita
tie, kan worden heroverwogen.
Ad van de Kreeke
Kievitenlaan 41
Veere
In de rubriek Lezers Schrijven
van 7 maart zegt iemand: Het ge
meentebestuur moet de rode
kaart krijgen en aftreden. Dat
moet natuurlijk niet. De raad
moet zijn volledige verantwoor
ding nemen en niet de schuld af
schuiven op één persoon. Een
meerderheid is immers vóór ge
weest. Eerst moeten de gedu
peerde bewoners schadeloos ge
steld worden en wel zo vlug mo
gelijk. Dat moet toch kunnen,
vooral als je ziet hoe de gemeen
telijke belasting weer omhoog is
gegaan. Middelburg moet op de
kaart komen. Waarmee eigen
lijk? Met grote kolossen aan het
kanaal? Met een museum dat al
vijf jaar dicht is en weer een
paar miljoen meer gaat kosten?
Laten we eerst maar eens kijken
wat de burgers het meeste nodig
hebben. De wijken wordt nieuw
bouw beloofd maar is nog geen
spade in de grond gestoken. Ver
gaderingen zat, maar resultaat
niets. Wat de nieuwe schouw
burg betreft: Gooi de put dicht
en maak er iets leuks van. Een
pleintje met bankjes, een mooi
hek er omheen dat 's avonds op
slot kan, goede verlichting en
wat groen, dan hebben de bewo
ners van de Koningstraat einde
lijk eens wat rust en als belo
ning voor alle ellende een beter
uitzicht.
A. v.d. Berge
Amelaan 31
Middelburg
Het college duikt de komende
maanden onder in een water
dichte denktank. Opborrelende
woorden zoals 'hoe gaan we dit
betalen' komen boven drijven.
Is het heffen van baatbelasting
misschien een optie? Intussen
maken we van de nood onmid
dellijk een deugd. Commissie
Manenblusser nodigt het echt-
baar Christo uit om de bouwput
in azuurblauw in te pakken met
als thema Watermanagement.
Zijne Koninklijke Hoogheid
Prins Willem Alexander opent
het met een schaar. Dit spekta
kel tilt het imago van Middel
burg en heel Zeeland op een een
zaam niveau. Waterpas op de at
las. De omwonenden gluren blij
door de scheuren in de muren
naar Christo's Valententijnspak-
ket en hebben er baat bij.
E.W. Varenkamp
Lange Geere 20
Middelburg
Zoals de Amsterdammers altijd
bijnamen verzinnen voor hun
bouwwerken en monumenten,
zo hebben de Middelburgers nu
ook een cynische, zeer terechte
naam voor hun in aanbouw zijn
de A-theater: 'Het Gat'. Een gat
in je hand betekent dat je veel te
veel en onverantwoord uitgeeft,
leerde ik van mijn ouders. Als
brave burgers word je geacht
goed met de financiën om te
gaan, waarvan onze bestuurders
kennelijk nog nooit hebben ge
hoord. Besturen is volgens mij
vooruitzien. Hoezo? In het geval
van het theater: verschillende
goede locaties werden van tafel
geveegd, het moest en zou per se
deze onzalige plek worden.
Zelfs een kind kon nagaan dat
die super-stevige kazerne een
zware dobber was om te slopen.
Dan moeten onze 'heilige
koeien' onder de stoelen ge
plaatst worden, dus garage on
dergronds graven, water afvoe
ren, water toevoeren omdat hui
zen kapot gaan etc. Wat een ge
stuntel en geblunder! Voor mijn
gevoel waren de studenten over
gelukkig geweest met een stevi
ge kazerne met binnenplaats
voor feesten en vreugdevuren.
Hadden die arme mensen van
het Bagijnhofje niet eruit gehoe
ven. Waren de huizen in de om
geving gespaard gebleven. Had
den we op het Hof van Tange of
de Punt een A-theater gehad.
Wat mij betreft had destijds ook
de oude Schouwburg best veran
derd kunnen worden. Nee hoor,
het moet veel geld kosten! Denk
ook aan het stadskantoor, het
museum, waterschapskantoor,
waterstaatskantoor etc. Arme
Adrie van 't Westeinde die met
de erfenis zit van dat wanbe
leid. Ons 'gat' is een bodemloze
put.
B. Groenenberg
Nieuwe Oostersestraat 32
Middelburg
Een prestigeobject waarin twee
colleges van B W (met steun
van de meerderheid van de
raad) zich gigantisch verslikten.
Onder meer door regenteske ar
rogantie en onvoldoende maat
schappelijk en historisch besef.
Al te gemakkelijk volgde men
adviseurs die wellicht meer be
langen dienden dan de leefbaar
heid van onze dierbare stad.
Schouwburgdirecteur Peijs stel
de de bezettingsgraden wel erg
gunstig voor en praat nu ook
nog eens voor zijn beurt. Met
recht kopt de PZC 'Theater in
Middelburg'. De bodem van de
Middelburgse schatkist is be
reikt. Met een flinke dosis poli
tieke moed en een gezonde por
tie realiteitszin wint het gezon
de verstand, dempt men snel de
(bouw)put, bouwt er vriendelij
ke Anton Pieck-huizen in de
stijl van de Korte Noordstraat,
past mén de toneeltoren van de
bestaande schouwburg aan de
Arbo-eisen aan en zetten we de
plannen voor het A-theater voor
lopig in de ijskast. Na 10 jaar
sparen, na een gedegen onder
zoek naar wel geschikte locaties
in de binnenstad (en die zijn er
echt), na oprechte discussies in
alle openheid (dat is misschien
even wennen), moet het moge
lijk zijn om met een nieuw colle
ge, met raadsleden met stevige
knieën, met een schouwburgdi
recteur met een frisse kijk, met
de juiste adviseurs en een kundi
ge aannemer een theater neer te
zetten met een perfecte uitstra
ling in een omgeving waar het
optimaal tot zijn recht komt!
Michiel C. van Amerongen
Damplein 9
Middelburg
AZZ
Na alle berichtgeving waarin
AZZ en medewerkers afgeschil
derd worden als 'infantiele puin
hoop', wil ik een ander geluid la
ten horen. De 'puinhoop' die nu
getekend wordt, is een erfenis
van slecht beleid van jaré:
voor. Hiervoor zijn toec
directie en controlerende:
ties, zoals Provinciale SI
verantwoordelijk. Dat de:
door deze 'puinhoop' g
moest worden, reorga:
was duidelijk. Ongetwijk
len fouten gemaakt zijn.
de intentie is goed
koombaar. De zwartepiet:
nu gespeeld naar Gert S:
managers en medewerkt'
AZZ. Alsof zij geen ink j
verantwoordelijkheid fc
ongeschoold werk
Zij verlenen gekwalit:
hulp, staan voor hun w
cliënten. Velen laten nis
van zich horen, niet uil
voor represailles, maar
belangrijker is energie te.'
in de broodnodige hulp
ning, in plaats van uitingil
aan onrust, wat bij iedere:
pende verandering vocf
Nu wordt gesteld dat e
communicatie mogelijk
voorgaande jaren is er d:
veel openheid geweest al'
afgelopen periode. f<
openheid in het verleden
gevonden zou hebben, w:
problemen nu hanteert^
lijkt erop dat, nu aan de:
trokken is, velen hun gt
ten spuwen uit frustrate
voorgaande situaties. Hfc
zich ook gaat ontwil
waarschijnlijk door t
met Arduin, ik ben ervar
tuigd dat onze cliënten,
enzovoort verzekerd 1
zijn van goede inzet enk
lening van alle medewerk
clusief Gert Schaart. Mei
communicatie tussen hulp
ners op de werkvloer en
top moet dit mogelijk zij»
Cora Vogel*
Burg. Dregmanssi
Koé
Graag wil ik even 1
uw artikel in de PZC vö
dag 4 maart. Het stond
voorpagina en g_0
gangsregeling met eer.
Hebben we in Nederlar:
belangrijk nieuws ntë
moet u als redactie zulk
plaatsen? Hoe kunt u dit2
desnaam op de voorpap
ten, dit is meer een arlik
een derderangs rod--
Laat alles betreffende ds
en zijn ex-vrouw toch'
Wie kan het nu wat schfr
hij zijn hond niet mag k
zulk 'nieuws' zit geen#
te wachten.
ftl
Burg. Elenbaaiï
m