Johannes rest slechts rioolwater Stratenkennis is angel voor taxichauffeur Na de Slag bij Nieuwpoort PZC Terug naar af Bijbelse Jordaanrivier sterft door vervuiling en onttrekkingen 5 maart 1955 zaterdag 5 maart 2005 Nieuwe ellende rond de bouw van het thej ter noopt de gemeente Middelburg tot grondige bezinning. De bouw is stilgelegl Dat is niets te vroeg. Omwonenden van de bom put moesten bij herhaling uit hun scheurende hij zen vluchten. Te lang accepteerde het gemeentel* stuur een situatie die voor de bewoners ronduit fal dreigend was. Niet een beetje overlast, zoals ij wij wel elk flink stadsvernieuwingsproject, pure onveiligheid. De boot is dus aan. Uitzicht op een nieuw huis dat het oude snel dei vergeten, of juist de toezegging van volledig ha stel van woongenot op de huidige locatie, is niet» noeg. Middelburg staat inmiddels zo grof in is krijt bij de omwonenden, dat volledige financia compensatie plus smartengeld niet voldoet. Eeij zal het gemeentebestuur hard moeten maken, dj niet de realisatie van een prestigeobject priorita heeft, maar de veiligheid en gemoedsrust vand omwonenden. Dat is een wezenlijk andere hoi ding dan het college van B en W tot nu toe he^ aangenomen. Een aangeslagen wethouder Van' Westeinde leek daarmee gisteren te beginnen, K liet voor het eerst de optie open dat de bouwpa uiteindelijk wordt gedempt. Als het om bouwen gaat, loopt het gemeentel» stuur van Middelburg toch al langs de rand vanó afgrond. Uit opinie-onderzoek dat deze krant dis dag en woensdag liet doen, blijkt dat de bevolkj geen goed woord over heeft voor het bouwbele-j Het nieuwe theater komt op de verkeerde plaa- De invulling van het stationsgebied is mislukt, E| - kenmerkend voor het vertrouwen in de kwalits van het bestuur - de huidige ellende met de bouij put aan de Zuidsingel was te voorzien. Wie zo wordt weggezet, redt zich niet met hetcsj zeggen van het vertrouwen in de aannemer. In li derland is een schat aan ervaring met het boud in kwetsbare binnensteden. De conclusie kannij anders zijn dan dat de gemeente, bouwer TBI Vod molen en hun adviseurs samen verkeerde keu® hebben gemaakt en dat waarschuwingen uit del»; volking niet op hun waarde zijn geschat. Burgtj meester Schouwenaar en zijn wethouders neme daar nu terecht de volle verantwoordelijkhd voor. Zij zetten onlangs nog GeoDelft en Toornen in voor nieuw onderzoek en voor analyse van der' sico's. In deze kwestie zijn risico's echter een® passeerd station. Het minste wat de omwonende van de bouwput verdienen, is een voortzetting nu de veiligheid van een Deltadijk. Voor de theate bouw betekent dit waarschijnlijk terug naar af. door Ad Bloemendaal In de souvenirwinkel van Yar- denit, even ten zuiden van het Meer van Galilea. staan de fles jes Jordaanvvater prominent in de vitrines. Welke christelijke pelgrim wil niet naar huis met zo'n vloeibare herinnering? En wie wil zich niet laten onder dompelen in de Jordaan, zoals tweeduizend jaar geleden Jo hannes de Doper de doop vol trok aan Jezus? Dat dit niet de traditionele bij belse doopplaats is, lijkt weini gen te deren. De echte plaats be vindt zich honderd kilometer stroomafwaarts, in Israëlisch mi litair gebied bij Jericho. Wie de moed heeft daar onder water te gaan, kan niet alleen rekenen op een spirituele wedergeboorte maar ook op hardnekkige huid uitslag. „Ik doop u met rioolwa ter", zou Johannes anno 2005 moeten zeggen. De vervuiling van de rivier de Jordaan is een van de nijpendste milieuproble men in het Midden-Oosten. In het in 1994 gesloten vredesver drag tussen Israël en Jordanië was sprake van maatregelen, maar het is bij woorden geble ven. Gezamenlijk „Als er niet snel schoon water door de Jordaan vloeit verliezen we de rivier en is ook het milieu langs de oevers niet meer te red den", waarschuwt Gidon Brom berg. Hij is Israëlisch directeur van Friends of the Earth Middle East (Foeme). een unieke geza menlijke Israëlisch/Jordaans/ Palestijnse milieuorganisatie. Moe van het ontbreken van rege ringsinitiatieven heeft Foeme nu maar zelf een internationale conferentie belegd over de ver vuiling. Op het in de Jordaan ge legen Vredeseiland vergaderen volgende week dinsdag drie re geringen over een strategie om de bijbelse rivier van de onder gang te redden. De Jordaanse prins Hassan zal er zijn, samen met de ministers van Milieu en Toerisme van Israël en de Pales tijnse gebieden. Ook de Verenig overal in de Jordaanvallei de weelderige bananenplantages in het oog. Dat ze hier groeien, in een woes tijnklimaat, komt doordat de boeren ze irrigeren met miljoe nen liters zwaar gesubsidieerd schoon water. Een goede milieu- strategie voor de Jordaan moet dus beginnen met een ander landbouwbeleid. Als de boeren voor hun water het volle pond zouden betalen, dan zouden ze spontaan overstappen op de ver bouw van minder dorstige ge wassen. Dam Het water dat vanuit het Meer van Galilea in de Jordaan stroomt, is evenmin een lang le ven beschoren. Al zeven kilome ter zuidelijker, in de groene vel den van kibboets Deganya Bet, ligt de laatste dam. Daar sterft de rivier een gewelddadige dood. Aan de ene kant van de waterkering ligt een schoon stuwmeertje, waaruit landbou wers tot in de verre omtrek naar hartelust kunnen tappen. Aan de andere kant sijpelt uit twee buizen vloeibaar afval de Jor- daanbedding in. Gidon Bromberg wijst somber op het schuimende en stinkende mengsel. „Dit is het eindpunt van de Jordaan als een echte ri vier", stelt hij vast. „Ironisch ge noeg houdt het rioolwater de stroom nog zo'n beetje op gang, anders stond vanaf hier de bed ding het grootste deel van het jaar droog." De teloorgang van de Jordaanri vier gaat ten koste van het ecolo gische systeem in de hele regio, met inbegrip van de Dode Zee. Dit unieke zoutmeer is de afgelo pen vijftig jaar reeds dertig pro cent in omvang geslonken. „Op de conferentie willen we de overheden dringend vragen de Jordaan nieuw leven in te bla zen en met ecologisch verant woord toerisme vrede en wel vaart te brengen", zegt Brom berg. „Juist nu, na de topconfe rentie van Sharm al Sheik, moe ten de mensen ervan overtuigd raken dat vrede vruchten af werpt." GPD de Naties en en de Europese Unie sturen vertegenwoordi gers. „De waterpolitiek in dit gebied is altijd gebaseerd geweest op pak wat je pakken kunt", zegt Bromberg. „Maar de Jordaan is niet alleen een cultureel erfgoed van Israël. Jordanië en Palesti na, maar van de hele wereld. Er is geen mens die nog nooit van de Jordaan heeft gehoord. Daar om is het zo tragisch te zien wat er de afgelopen vijftig jaar mee is gebeurd." Als de natuur haar vrijë loop zou hebben, zouden de riviertjes en beekjes in de hoge delen van Israël, Jordanië en Syrië onge hinderd hun schone water lozen in het Meer van Galilea. De Jor daan zou dan jaarlijks bijna een miljard kubieke meter schoon water kunnen afleveren aan de 110 kilometer zuidelijker gele gen Dode Zee. Maar in werke lijkheid bereikt slechts tussen de 50 en 100 miljoen kubieke me ter, afhankelijk van de regenval, het zoutmeer. En het grootste deel daarvan is zwaar vervuild. Wat er gebeurt met al dat water dat de Dode Zee nooit bereikt, is een triest verhaal. Het begint met de afdamming van een deel van de stromen die het Meer van Galilea voeden. Het zo afgevoer de water wordt gebruikt in huis houdens, maar vooral in de land bouw. Dat zou nog zo erg niet zijn, als de Israëlische en Jor daanse boeren producten zou den verbouwen die in het gebied thuishoren. Helaas springen Milieubeschermer Gidon Bromberg bij de laatste dam in de Jordaan. Aan de andere kant van de waterkering achter hem ligt een stuwmeer tje met schoon water. Aan deze kant stroomt uit twee buizen rioolwater de Jordaanbedding in. foto Ad Bloemendaal/GPD Taxichauffeurs schuiven mas saal het verplichte taxi-examen voor zich uit. Toch is een diplo ma vanaf 1 januari 2006 ver plicht. Wat weerhoudt hen? door Wilma de Cort Waarom moet iedereen die sinds juli 2001 taxichauf feur is of dat nog wil worden, een taxidiploma halen? Minis ter Peijs (Verkeer) hoopt dat daardoor klanten voortaan be ter worden geholpen. Vooral uit de grote steden komen klachten dat chauffeurs de weg niet kun nen vinden of flink omrijden. Bij het examen moet een taxi chauffeur ook blijk geven van voertuigkennis. Zo moet hij aan de centrale kunnen doorgeven wat hij denkt dat er mis is met zijn auto. Ook moet hij kunnen omgaan met ongelukken, aller hande wet- en regelgeving ken nen en 'klantgericht' zijn. Hoe wordt getoetst of een taxi chauffeur klantvriendelijk is? De examinator gaat niet voorin maar achterin de auto zitten en gedraagt zich als een klant. Hij let erop dat de taxichauffeur zich correct en hoffelijk ge draagt: ziet hij (of zij) er ver zorgd uit, houdt hij het portier open, neemt hij koffers aan, hoe voert hij een conversatie, spreekt hij de klant aan met u, is de taxi schoon? Is het een moeilijk examen? Volgens het Centraal Bureau Rijvaardig heidsbewijzen (CBR) slaagt ge middeld 80 procent van de taxi chauffeurs voor het theorie-exa men en 65 procent voor het praktijkexamen. Bij het B-rijbe wijs ligt dit op 50 en 46 procent. Menselijk Als het niet bijster moeilijk is, waarom talmen de taxichauf feurs massaal? Voor een belang rijk deel is het puur menselijk, zegt secretaris H. Andela van brancheorganisatie KNV Taxi. „Het is net als met de tandarts: op een ochtend realiseer je je dat je nu wel moet. Ook de kos ten spelen mee. Wie meteen slaagt, is toch zo'n achthonderd euro kwijt." Bovendien wach ten groepsvervoerders op een lichter examen dat eraan zit te komen. Zij rijden steeds een vast traject met vaste klanten en zullen niet worden getoetst op hun stratenkennis. Andela: „En dat is toch wel het meest heikele examenonderdeel." Maar het is toch normaal dat taxichauffeurs snel de weg we ten te vinden? „Jawel", vindt ook Andela, „maar dan moeten ze op die vaardigheid getoetst worden in plaatsen waar ze nor maal rijden." Omdat het CBR niet in iedere gemeente de taxi-examens afneemt, moeten tal van chauffeurs uitwijken naar een vreemde plaats. Ze kunnen van tevoren wel een lijst met vijftig 'objecten' in die gemeente uit hun hoofd leren: r Peijs hoopt dat het taxidiploma leidt tot een betere dienstverlening aan de klanten. foto Koen Suyk/ANP hoe komen ze zo snel mogelijk bij de schouwburg, het zieken huis, een stadion? Ze moeten op het examen ook kunnen aange ven hoe lang de rit ongeveer gaat duren en hoeveel die gaat kosten. Maar heeft niet onderhand iede re taxichauffeur een navigator in zijn auto, een computer die de weg wijst? „Nee hoor", stelt M. Wijnants van het CBR. „Je ziet het steeds meer, maar nog lang niet iedereen rijdt ermee." Hulpmiddel Niemand hoeft voor het examen het Nederlandse straatnamen boek uit het hoofd te leren, zegt Wijnants. „Maar je moet wel goed met zo'n hulpmiddel om weten te gaan. Je bent niet al tijd ergens taxichauffeur voor het leven." Andela: „Een taxichauffeur in Winterswijk moet nu ook exa men doen, terwijl vooral ge klaagd wordt over collega's in de grote stad."GPD Wie hoort in het rijtje niet thuis? Willem van Oranje, Pim For- tuyn, Michiel de Ruyter of Erasmus? Iedere Nederlander krijgt nog even tijd om over het antwoord na te denken. Maar binnenkort moet iedereen het zon der aarzelen weten. Het wordt onder deel van de nationale heropvoeding. Ge schiedenis moet weer. Over een breed front is er een offensief ingezet om alles wat met de nationale eigenheid - van de vaderlandse geschie denis tot de moederlandse cultuur - te maken heeft, weer mondjesmaat toe te dienen. Intellectuelen maken zich weer druk om het nationale erfgoed, politici voeren het pleit voor patriottisme, on derwijs overweegt om meer aandacht aan geschiedenis op school te besteden. De boekenweek staat in het teken van de geschiedenis. Wie een blik werpt op binnenkort te verschijnen boeken, kan in hoog tempo inhalen wat hij sinds de ouderwetse lagere school aan kennis van de vaderlandse geschiedenis is kwijtgeraakt. Een kleine greep: 'De Pre historie van Nederland'. 'De vergeten geschiedenis van Nederland', 'Het voor oudergevoel', 'Waar is de Tachtigjarige Oorlog gebleven?', 'De Nederlandse Op stand', 'De helden van 1830'. Gewerkt wordt aan een complete, nieuwe ge schiedenisserie, waarvan het eerste deel over de Gouden Eeuw ('De last van veel geluk') al is verschenen. In voorbereiding is een nog prestigieuzer project: een reeks waarin allerlei histo rische plekken ('lieux de mémoires') worden geportretteerd. Het lijdt geen twijfel: Nederland zit in een crisis. Het is van slag, het weet niet waar het aan toe is, het weet niet waar het voor staat, het weet niet waar het vandaan komt en het weet niet waar het naar op weg is. Het heeft een zoek tocht naar het eigene ingezet. Dat ge beurt met een ijver die af en toe iets ver bijsterends heeft. Iets ongecontro leerds, iets onstuimigs ook. Zo gemak kelijk als nog niet zo lang geleden alles wat met de nationale identiteit te ma ken had - cultuur, histone, erfgoed, taal, literatuur - werd verwaarloosd, verdonkeremaand of verfoeid, zo gepas sioneerd is Nederland sinds kort bezig het vaderlandse verleden te herontdek ken. Niet alleen aan de buitenwereld, maar vooral en in de eerste plaats aan zichzelf. Geen misverstand: dat nationale reveil is een nuttige correctie op de weg-met-ons stemming die jarenlang in het polderlandschap heerste. Hoe lang is het nog maar geleden dat een Onderwijsminister serieus voorstelde om het Engels in te voeren als omgangs taal aan universiteiten? Wie herinnert zich niet de jarenlange onderwaarde ring van het Rijksmuseum? De verwaar lozing van onze literatuur van voor 1880? De verguizing van voorouderlij ke 'daden' in Indië? Het dédain over jaartallen? En hoe lang was Nederland niet bezig zichzelf zo snel mogelijk on der te dompelen in het Ene Europa? Het project om Nederland te 'ontneder- landen' is mislukt, zo veel is wel zeker. Het onbehagen over de Europese een wording groeide stapje voor stapje. Werd in het natie van 'God, Nederland en Oranje' de secularisering binnen en buiten de kerk aanvankelijk als bevrij ding ingehaald, wat na een halve eeuw resteert is het gevoel van ontheemding, desoriëntatie en zinloosheid. En de mul ticulturele samenleving - tot voor kort aangeprezen als het Nederlandse mo del voor verdraagzaamheid - is na twee moordaanslagen dood. Zelfs het Polder model kraakt in zijn voegen. Dat zijn niet zo maar een paar tegensla gen. Nee, bij elkaar vormt het een desil lusie die raakt aan alles wat sinds, pak weg, '1968' beoogd werd: de Modernise ring van Nederland. Op de puinhopen van het traditionele, oubollige, verzuil de en burgerlijke vaderland zou een 'Nieuw Babyion' - titel van een utopi sche tentoonstelling over het Neder land-van-de-toekomst uit 1965 - wor den gebouwd, een permissive society waarin alles mocht. Dat kon niet an ders dan gepaard gaan met een systema tische sloop van alles waarin Neder land Nederland was. Nog maar nauwelijks blijkt dat cultuur relativisme in zijn tegendeel te verke ren of er wordt met evenveel geestdrift uit een ander vaatje getapt: dat van Na tionaal Zelfbewustzijn. Als reactie op een overmaat van zelfzucht, individua lisme en onverschilligheid wordt zelfs in de onwaarschijnlijkste hoeken ge pleit voor neo-patriottisme. Van 'hel dengalerij' tot 'Huis der Historie' - Jo- zias van Aartsen (WD) en Jan Marijnis- sen (SP) wedijveren in vaderlandslief de. De onderliggende teneur is simpel: je hebt zoiets als een nationaal verhaal nodig om de boel bij elkaar te houden. Die roep om een 'canon' riekt naar een 'Leitkultur' waar in Duitsland om wordt gevraagd. Een sympathiek, maar KLEUTERSCHOOL - Commis saris van de koningin De Ca- sembroot heeft in Noordgouwe een gebouw geopend waarin, naast de ambtenaren van de ge meente, het Groene Kruis an nex badhuis en een kleuter school zijn ondergebracht. De gemeente was jarenlang ge huisvest in de consistorie van de Nederlandse Hervormde kerk. OUDERDOM - Minister Mans- holt heeft in Scheveningen ge zegd dat hij met spanning wacht op het moment dat hij de nieuwe wet voor de ouder domsvoorziening bij het parle ment kan indienen. Hij waar schuwt wel dat het zal ga«: om een minimumvoorziemia' Naast dat bodempensioen za len bedrijfspensi oenen nodi blijven. RONDE - De finish van deci de etappe van de Ronde va West-Vlaanderen, op 16 apr. zal dit jaar in IJzendijke zrc De start van die etappe is Brugge. De volgende da: wordt 's middags het start schot voor de zesde etappe ooi in IJzendijke gegeven. De ver wachting is dat een sterke Ne derlandse ploeg aan de ronde zal deelnemen niet geheel ongevaarlijk streven dat kan uitmonden in nationale zelfverheer lijking. Voor je het weet heb je er een heldensage van gemaakt. De verleiding is groot om de helft van het verhaal te vertellen, dat deel dat het best in de kraam te pas komt. De Watergeuzen als nationale bevrijders, niet als de moordenaars van Gorkum. Nederland als mogendheid die in Indië 'iets groots' verricht, niet als initiatiefnemer tot politionele acties. Oranjekoningen als volkshelden, niet als dwarsliggers voor parlementaire democratie. Neder land als heldenvolk in de Tweede We reldoorlog, niet als land dat de meeste joden heeft gedeporteerd. Zo'n voorgevormd, geijkt nationaal ge voel zal een te smalle basis blijken om wat meer richting en vooral ook meer houvast aan Nederland te bieden. En het wordt zelfs een gevaarlijke staatsi deologie als je het iedereen door de strot wilt duwen. Dat is vragen om een even heftige tegenreactie. Om te weten wat er na de Slag bij Nieuwpoort (1600) is gebeurd, is vooral ook een eer lijk zelfonderzoek nodig. Al was het al leen maar om van gemaakte fouten te leren. Zoals die onhistorische uitverkie zing van Pim Fortuyn als Grootste Ne derland - in plaats van Willem van Oranje, Michiel de Ruyter of Erasmus. Jan Schinkelshoek Hoofdredactie: A. L. Oosthoek O Bosscher (adjunct) A. L Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel (0113)315500 Fax. (0113)315669 E-mail: redactle@pzc.nl Lezersredacteur: A J Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel-(0113)315660 Fax:(0113)315669 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenrustslraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel-(0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 ,nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax:(0114)372771 E-mail redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (01111454651 Fax (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8 30 tot 17.00 uur Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vri|dag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving acceptgiro I per maand 19,95 n.v.t per kwartaal: 58.00 60,25 per jaar €222.50 226,50 Voor toezending per post geldt een toeslag E-mail lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. PZC, La.v. lezersservice. Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag; 1,25 zaterdag: 1,75 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMR0 47 70 65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgeW I de Regelen voor het Advertentiewezen Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113)315555 Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax:(0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (01131315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (01141372770 Fax (0114)372771 Business to Business/Onroerend goed Tel: (076)5312277 Fax (076)5312274 Internet: www.pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern De doe1 aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor on* (abonnomonten)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten enp» ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselectf* de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij PZC,» zersservlce. Postbus 314460 AA Goes. Behoort tot WGGGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 4