PZC
ALBUM
40
Dit boek is nooit uit
Bloeden voor elke song
top
W19
Nieuw album
van Coldplay
Di-rect binnen op 1
Burke blijft een fenomeen
Earring kent geen slijtage
Liedjes die steeds verrassen
Ali B. around the world
zaterdag 5 maart 2005
Schnappi - Das Kleine Krokodil
Snappie - De Kleine Krokodil (3)
Jennifer Lopez - Get Right (2)
U2 - Sometimes You Can't Make
It On Your Own (4)
Djumbo-Eyahe(17)
Britney Spears - Do Somethin'
(16)
Di-rect - Hungry For Love (5)
Anouk - Girl (6)
Good Charlotte -1 Just Wanna
Live (15)
Usher-Caught Up (12)
Eminem - Like Toy Soldiers (10)
Natasha Bedingfield - Unwritten
(9)
Speedy Ft Lumidee - Sientelo (8)
Destiny's Child - Soldier (14)
Within Temptation - Memories
(11)
Chipz - One, two, three (-)
Artiesten Voor Azie - Giro 555 -
Als Je lets Kan Doen (7)
Golden Earring - I've Just Lost
Somebody (13)
Uniting Nations - Out Of Touch
(18)
The Game Ft 50 Cent - How We
Do (-)
3 Doors Down - Let Me Go (23)
Jay-Z/Linkin Park - Numb/Encore
(22)
Reflekt Ft Delline Bass - Need To
Feel Loved (28)
Zucchero Ft Ilse Delange - Blue (-)
The Chemical Brothers - Galva
nize (25)
Ashlee Simpson - Lala (27)
Scooter - One (Always Hardcore)
(24)
Nadiya Ft Smartzee - Et Cést
Parti (26)
Gwen Stefani Ft.eve - Rich Girl (-)
Lasgo - All Night Long (19)
Snoop Dogg - Drop It Like It's Hot
(21)
Joss Stone - Right To Be Wrong
(20)
Jay Sean Ft The Richi Rich - Eyes
On You (34)
Anastacia - Heavy On My Heart
(-)
The Sunclub - Jump (39)
Dave Mccullen - B*tch (36)
Kasabian - Processed Beats (37)
George Baker - Una Paloma
Blanca 2005 (32)
Raffish - Plaything (30)
Ashanti - Only U (29)
1. Di-rect - All Systems Go (-)
2. Anouk - Hotel New York (2)
3. U2 - How To Dismantle An
Atomic Bomb (1)
4. Robbie Williams - Greatest Hits
(3)
5. Michael Buble - It's Time (7)
6. Ray Charles - Genius Loves
Company (14)
7. Blof - Het Eind Van Het Begin
(Beste Van) (4)
8. Original Soundtrack - Ray (29)
9. Green Day - American Idiot (12)
10. Keane - Hopes And Fears (6)
11. Joss Stone - Mind, Body Soul
(5)
12. Jamie Cullum - Twenty
Something (9)
13. Tori Amos - The Beekeeper (-)
14. The Game - The Documentary
(10)
15. Maroon5 - Songs About Jane (13)
16. Within Temptation - The Silent
Force (17)
17 Genesis - The Platinum Collec
tion (8)
18. Queen - Platinum Collection (11)
19. Natasha Bedingfield - Unwritten
(18)
20. Joss Stone - Soul Sessions (-)
21. Norah Jones - Feels Like Home
(21)
22. Usher - Confessions (20)
23. Tina Turner-All The Best (16)
24. Guus Meeuwis -10 Jaar - Le
vensecht (24)
25. Snoop Dogg - Rhythm Gangsta:
The Masterpiece (19)
26. Eminem - Encore (26)
27. Mamma Mia! - De Musical (22)
28. Zucchero - Zucchero Co (-)
29. Andre Hazes - 25 Jaar - Het
Allerbeste Van (30)
30. Phil Collins - Love Songs, A
Compilation Old New (15)
31. The Chemical Brothers - Push
The Button (23)
32. Katie Melua - Call Off The Search
(27)
33. John Legend - Get Lifted (36)
34. The Mars Volta - Frances The
Mute <-)
35.3 Doors Down - Seventeen Days
(33)
36. The Lion King - Het Nederlandse
Cast Album (32)
37. Outkast - Speakerboxxx (37)
38. Neophyte -13 Jaar Terreur (35)
39. Bram Vermeulen - Tijdloos (-)
40. Gwen Stefani - Love Angel Music
Baby [-)
In juni verschijnt het derde al
bum van de Britse rockband
Coldplay. Dat heeft de band de
ze week bekendgemaakt bij de
aankondiging van zijn grootste
wereldtoernee tot nu toe. De ve
le fans van Coldplay hebben lan
ge tijd moeten wachten op een
nieuwe cd. De laatste cd van de
band, 'A Rush of Blood in the
Head', verscheen drie jaar gele-
uen.EMI, de platenmaatschap
pij waar Coldplay onder con
tract staat, zal blij zijn dat ein
delijk bekend is wanneer het
nieuwe album van de band uit
komt. EMI meldde vorige
jnaand dat de verkoopcijfers in
net eerste kwartaal tegenvallen,
omdat het verschijnen van nieu
we albums van Coldplay en Go-
nllaz uitgesteld was.
Prent uit Waar is de taart?
illustratie Thé Tjong Khing
Het is een boek van kij
ken, kijken en nog
eens kijken, zegt Jan Smee-
kens over Waar is de taart?,
het prentenboek waarmee
illustrator Thé Tjong-Khing
afgelopen week de Wouter
tje Pieterse Prijs won.
Smeekens was lid van de
vierkoppige jury en dus me
deverantwoordelijk voor de
keus van Thé Tjong-Khing.
Een goede keus waarschijn
lijk; Jan Smeekens heeft im
mers verstand van kinder
boeken. Hij is onderwijzer
in Middelburg en schrijft el
ke week op de linker-Jong-
pagina over jeugdlitera
tuur.
In Waar is de taartTslaat geen
tekst; het boek bestaat alleen
uit prachtige prenten. Het ver
telt het opwindende verhaal van
meneer en mevrouw Hond
wiens rustige leventje door de
diefstal van een taart verandert
in een avontuur. Door bergen en
bossen gaan ze achter hun taart
aap. Elke prent beslaat twee pa
gina's. Op de platen is ontzet
tend veel te zien. Jan Smeekens:
„Er lopen zoveel verhaallijnen
door elkaar. Je moet echt goed
kijken en nog eens kijken en
dan nóg eens kijken of je het
wel goed gezien hebt. En op het
eind komt alles weer bij elkaar,
dat is het knappe ervan. Het be
gint al op de kaft. Het boek is
ook nooit uit, je ontdekt steeds
weer iets nieuws." Smeekens
laat als voorbeeld een plaatje
van een das zien die met een zak
sleept. „Waar haalt die das die
zak vandaan, denk je dan. Pas
toen ik voor de honderdste keer
het boek bekeek, zag ik hoe het
zat."
Woorden
De Woutertje Pieterse Prijs voor
het beste kinder- of jeugdboek
is afgelopen week voor de acht
tiende keer uitgereikt. De Wou
tertje Pieterse Prijs is de belang
rijkste prijs die een schrijver in
het Nederlandse taalgebied
voor een kinder- of jeugdboek
kan krijgen. Het is voor het
eerst dat een boek heeft gewon-
Thé Tjong-Khing, winnaar van
de Woutertje Pieterse Prijs
2005, met de taart uit zijn boek.
nen waarin niet één woord voor
komt. Maar: 'Het bekroonde
boek kan het af zonder woor
den. De woorden worden geen
moment gemist', zo staat in het
juryrapport.
Naast natuurlijk de eer, krijgt
Thé Tjong-Khing als prijs
15.000 euro. Hij zei afgelopen
week blij verrast te zijn dat juist
hij de prijs kreeg. Het boek van
Thé Tjong-Khing werd gekozen
uit 166 kinder- en jeugdboeken.
Het is niet zijn eerste prijs; eer
der won hij al onder meer drie
Gouden Penselen.
Ollie B. Bommel
Thé Tjong-Khing is in 1933 ge
boren in Indonesië. In 1956
kwam hij naar Nederland. Hij
ging toen werken bij de Toonder
Studio's waar hij begon met het
tekenen van de avonturen van
Ollie B. Bommel. Hij maakte
verschillende strips, zoals Iris
en Armen en Ilva. Daarna ging
hij kinderboeken illustreren,
waaronder Total loss, weet je
wel van Miep Diekmann. Hij is
tegenwoordig vooral bekend als
tekenaar van de reeks Vos en
Haas van Sylvia Vanden Heede.
En nu dus vooral ook als win
naar van de Woutertje Piéterse
Prijs.
Carla van de Merbel
Jimmy Eat World ging voor
zijn recente album Futures
in zee met Gil Norton, bekend
van Pixies en Foo Fighters. De
Britse producer haalde volgens
zanger/gitarist Jim Adkins niet
alleen het beste in zijn band
naar boven, hij drukte ook zijn
stempel op de structuur van hun
songs. „Wij Amerikanen zijn ge
wend om de nadruk te leggen op
het stuk na het tweede refrein.
Engelsen vinden het gedeelte
tussen de coupletten en refrei
nen belangrijker."
Jimmy Eat World is het school
voorbeeld van een band die het
op eigen kracht heeft gemaakt.
Met dezelfde punkrockhouding
die ze hadden toen ze de band
op de middelbare school begon
nen, gingen ze zes jaar geleden
weg bij een major platenmaat
schappij omdat die niet genoeg
voor ze deed. „We verkochten te
weinig platen", aldus Adkins
(29). „Major platenlabels weten
heel goed hoe ze honderdduizen
den platen van een band moeten
verkopen. Maar als een band de
twintigduizend maar net haalt,
stoppen ze er verder geen tijd en
geld in."
Het was frustrerend om bij elk
optreden het publiek te zien
groeien, maar een platenmaat
schappij te hebben die elke
vorm van promotie een overbodi
ge investering vond. Toch is het
een leerzame tijd geweest. Want
ze hadden wel voldoende bud
get om in echte studio's op te ne
men, en er de tijd voor te ne
men. „Daardoor konden we ons
rustig ontwikkelen, niet ge
plaagd door de druk en hoogge
spannen verwachtingen waar
zoveel bands aan kapotgaan."
Het zelf gefinancierde 'Bleed
American' (2001) was in Ameri
ka zo'n succes, dat de melodieu
ze rockband met punkroots dit
maal echte interesse wekte bij
een major label. En dus werd
het, met een nog rianter budget
op zak, tijd om de zaken eens
drastisch anders aan te pakken.
Op hun eigen do-it-yourself ma
nier, met de Britse producer Gil
Norton en een fanatisme dat ze
niet kenden van zichzelf.
1*
Jimmy Eat World
Norton haalde het beste in ze
naar boven, vertelt Adkins. „Als
hij 's morgens begon, zag je met
een dat hij zin had om zijn han
den vuil te maken. Om te bloe
den voor elke song. Als je zag
hoe gretig hij was, had je geen
andere keus dan daarin mee te
gaan. Je gaat automatisch een
stapje harder lopen."
Belachelijk
De producer haalde ook de per
fectionist in ze naar boven. Ze
hebben nog nooit zo lang ge
daan over het opnemen van een
album. Adkins lacht. „Tegen het
einde werd het echt belachelijk.
Normaal gezien is de laatste fa
se het mixen. Je stelt de uiteinde
lijke songs samen uit de verschil
lende tracks die je hebt opgeno
men en kunt daarna tevreden
naar huis. Maar in plaats daar
van gingen wij nog eens een
paar nummers helemaal op
nieuw opnemen, omdat we toch
niet helemaal tevreden waren.
Het enige maar grote nadeel van
digitaal opnemen is dat het ei
genlijk nooit klaar is. Je kunt
blijven veranderen tot je een
ons weegt. We hebben dan ook
studiodagen gedraai^ van twin
tig uur!"
Ze hebben nog nooit een plaat
gemaakt met zoveel synthesi
zers, al benadrukt Adkins dat ze
nog steeds twee gitaren en maar
één keyboard gebruikt hebben.
Maar het grootste verschil tus
sen Futures en zijn voorgangers
is volgens hem van songtechni-
sche aard. Hij heeft er over nage
dacht en is tot de conclusie geko
men dat Norton de structuur
van hun songs heeft veranderd.
„In Engeland hebben ze niet al
leen andere termen voor de ver
schillende gedeeltes van een
song, ze leggen de accenten ook
anders." En dan komt hij met
een verhaal waar muziektech-
neut Conrad Keely van Trail Of
Dead een puntje aan kan zui
gen. „In Amerika leggen we de
nadruk doorgaans op het gedeel
te waar de song van thema ver
andert. Dat is na het tweede re
frein, en we noemen het een
foto GPD
brug. In Engeland noemen ze
dat gedeelte een middle eight,
wat waarschijnlijk voortkomt
uit het acht matensysteem van
de jazz. En de brug is daar het
gedeelte tussen het couplet en
het refrein. Een gedeelte waar
wij nooit veel aandacht aan be
steed hadden, maar dat in de En
gelse benadering belangrijk is.
Wij waren gewend om het heftig
ste van de song na het tweede
refrein te laten gebeuren. Gil
zag dat gedeelte juist als op
maat naar het volgende refrein
en legde er minder nadruk op."
Futures klinkt inderdaad an
ders dan het voorgaande werk.
Beter misschien wel of, om dat
vermaledijde woord te gebrui
ken: volwassenen Adkins lacht.
„We worden natuurlijk ook wat
ouder. We hebben onze emoties
beter onder controle. Maar we
hebben ook veel geleerd van de
vorige platen. We weten steeds
beter wat werkt en wat minder
effectief is."
Rob Broere
Het is weinig Nederlandse
bands gegeven: binnenko
men op 1 in de Album Top 40.
Di-rect doet het met AU Sys
tems Go!, het derde album waar
op de jongens graag willen laten
horen dat ze volwassen zijn ge
worden.
Ze behandelen de wereldproble
matiek in 'The World's Gone
Crazy', ze werken samen met de
klassieke pianist Wibi Soerjadi
in 'Blind For You'.
All Systems Go! is een veelzij-
diger plaat met meer dan alleen
vrolijke punkpop en een enkele
ballade. Maar verwacht geen
hoogdravendheid van Di-rect.
De teksten liggen er nog steeds
dik bovenop en hebben soms
een niet bepaald volwassen
meligheid als het gaat over tra
vestieten of webcam-meisjes.
Di-rect blijft een ongecom
pliceerde band. De volwassen
heid zit vooral in de professiona
liteit die Di-rect op All Systems
Go! grootser doet klinken. Ook
in de realistische benadering
van hun eigen succes klinkt wijs
heid. De Haagse band verwacht
geen buitenlandse doorbraak,
want 'elk land heeft zijn eigen
Di-rect'. En dat is precies waar
om deze plaat zo goed, maar ook
zo inwisselbaar is.
Maaike Borst
Di-rect: All Systems Go! (EMI),
speelduur: 39.56 min.
De bij leven al legendarische
gospel- en soulzanger Solo
mon Burke (68) mag het op zijn
oude dag nog meemaken dat er
bloeiende belangstelling bestaat
voor zijn muziek. Met 'Don't Gi
ve Up On Me' beleefde hij een
formidabele comeback en met
Make Do With What You Got
geeft de R&B-pionier daar een
logisch vervolg aan. Minder in
drukwekkend dan de voorgan
ger van drie jaar geleden, maar
als zanger is Burke nog altijd
een ongeëvenaard fenomeen.
Aan de songleveranciers (Bob
Dylan, Robbie Robertson, Dr.
John, Van Morrison, Mick Jag-
ger Keith Richards) heeft het
niet gelegen. Wel aan de keuze
van nummers, want de immer
optimistische Burke is over de
hele linie ondanks de bluesto-
nen bijna te frivool. Het klinkt
doorleefd maar ietwat plichtma
tig, waardoor het de ziel nauwe
lijks echt raakt.
Prijsnummer is het slotstuk
'Wealth Won't Save Your Soul'
van countrylegende Hank Willi
ams, dat een huiveringwekken
de uitvoering krijgt.
Peter van der Heide
Solomon Burke: Make Do With
What You Got (Shout! Factory/
Sony), speelduur: 44.15 min.
Hè? Is dit Albino Moon? En
wat doet het intro van
'Lost And Found' toch sterk den
ken aan 'Turn The World
Around!' Verrek, de cd-speler
geeft aan dat er achttien liedjes
op het schijfje staan, terwijl het
hoesje er maar zeventien telt.
Het moge duidelijk zijn: er is
het één en ander fout gegaan
met het artwork van de nieuwe
Golden Earring-cd Naked III-Li-
ve At The Panama. Gelukkig
maakt de muziek veel, zo niet
alles, goed. De cd is, zoals de ti
tel al aangeeft, de derde in de se
rie semi-akoestische platen van
de Earring. De grootste hits wer
den vastgelegd op de eerste
twee delen, zodat we het deze
keer met - overwegend - iets on
bekender werk moeten doen.
Dat is geen enkel bezwaar, want
met John Sonneveld achter de
knoppen klinkt de band op deze
cd betoverend mooi. Alleen de
foto's bewijzen dat de heren we
derom een beetje ouder zijn ge
worden. De dvd-versie van Na
ked III komt deze week binnen
op nummer 1 in de daarvoor be
stemde hitlijst. Slijtage komt in
het woordenboek van de Ear
ring kennelijk niet voor.
Martin Groenewold
Golden Earring: Naked ID-Live
At The Panama (Universal),
speelduur: 77.23 min. De dvd be
vat één extra track: 'Save Your
Skin'.
Het is een mysterie. Niet al
leen de wonderlijke pro
ductie van eieren, maar ook de
schoonheid van de muziek van
Andrew Bird. Zijn cd The Myste
rious Production Of Eggs lijkt
voor de meesten van ons in Ne
derland uit de lucht te komen
vallen. Zo'n talentvolle liedjes
schrijver die ook nog eens prach
tig kan arrangeren met de meest
uiteenlopende klanken en gevat
te teksten schrijft. In werkelijk
heid heeft de uit Chicago afkom
stige Bird al vier studioalbums
op zijn naam staan. Hij is van
oorsprong een violist die zijn
klankgevoel op een indrukwek
kende manier gebruikt in zijn
carrière als singer-songwriter.
Hij maakt liedjes die steeds ver
rassen en toch natuurlijk klin
ken. Bird flirt soms met wereld
muziek, gunt strijkers een hoofd
rol, zoekt steeds de variatie,
maar altijd in dienst van het
liedje. Hij is geen in zichzelf ge
keerde singer-songwriter, maar
eentje die voortdurend om zich
heen kijkt en zo ver uitstijgt bo
ven de gemiddelde concurren
tie.
Maaike Borst
Andrew Bird: Andrew Bird
The Mysterious Production Of
Eggs (Fargo/Pias), speelduur:
53.36 min.
Rapper Ali B. heeft in Sene
gal een nummer opgeno
men met de Senegalese rapper
Didier Awadi.
Het nummer, met als werktitel
'Hoop Doet Leven', is bestemd
voor het nieuwe album van Ali
B., dat in september moet
verschijnen als sluitstuk van het
project 'Rap around the world'
waarvoor de rapper momenteel
op reis is. Didier Awadi is na
Youssou N'Dour en Babaa Maal
de grootste artiest van Senegal.
Als solo-artiest heeft hij vijftien
albums uitgebracht. Met de
band Positive Black Soul maak
te hij er drie.
Zijn raps in het Frans en het Se
negalese Wolof zijn doordrenkt
met maatschappijkritiek.
5