PZC ALBUM 40 Dit boek is nooit uit Bloeden voor elke song top W19 Nieuw album van Coldplay Di-rect binnen op 1 Burke blijft een fenomeen Earring kent geen slijtage Liedjes die steeds verrassen Ali B. around the world zaterdag 5 maart 2005 Schnappi - Das Kleine Krokodil Snappie - De Kleine Krokodil (3) Jennifer Lopez - Get Right (2) U2 - Sometimes You Can't Make It On Your Own (4) Djumbo-Eyahe(17) Britney Spears - Do Somethin' (16) Di-rect - Hungry For Love (5) Anouk - Girl (6) Good Charlotte -1 Just Wanna Live (15) Usher-Caught Up (12) Eminem - Like Toy Soldiers (10) Natasha Bedingfield - Unwritten (9) Speedy Ft Lumidee - Sientelo (8) Destiny's Child - Soldier (14) Within Temptation - Memories (11) Chipz - One, two, three (-) Artiesten Voor Azie - Giro 555 - Als Je lets Kan Doen (7) Golden Earring - I've Just Lost Somebody (13) Uniting Nations - Out Of Touch (18) The Game Ft 50 Cent - How We Do (-) 3 Doors Down - Let Me Go (23) Jay-Z/Linkin Park - Numb/Encore (22) Reflekt Ft Delline Bass - Need To Feel Loved (28) Zucchero Ft Ilse Delange - Blue (-) The Chemical Brothers - Galva nize (25) Ashlee Simpson - Lala (27) Scooter - One (Always Hardcore) (24) Nadiya Ft Smartzee - Et Cést Parti (26) Gwen Stefani Ft.eve - Rich Girl (-) Lasgo - All Night Long (19) Snoop Dogg - Drop It Like It's Hot (21) Joss Stone - Right To Be Wrong (20) Jay Sean Ft The Richi Rich - Eyes On You (34) Anastacia - Heavy On My Heart (-) The Sunclub - Jump (39) Dave Mccullen - B*tch (36) Kasabian - Processed Beats (37) George Baker - Una Paloma Blanca 2005 (32) Raffish - Plaything (30) Ashanti - Only U (29) 1. Di-rect - All Systems Go (-) 2. Anouk - Hotel New York (2) 3. U2 - How To Dismantle An Atomic Bomb (1) 4. Robbie Williams - Greatest Hits (3) 5. Michael Buble - It's Time (7) 6. Ray Charles - Genius Loves Company (14) 7. Blof - Het Eind Van Het Begin (Beste Van) (4) 8. Original Soundtrack - Ray (29) 9. Green Day - American Idiot (12) 10. Keane - Hopes And Fears (6) 11. Joss Stone - Mind, Body Soul (5) 12. Jamie Cullum - Twenty Something (9) 13. Tori Amos - The Beekeeper (-) 14. The Game - The Documentary (10) 15. Maroon5 - Songs About Jane (13) 16. Within Temptation - The Silent Force (17) 17 Genesis - The Platinum Collec tion (8) 18. Queen - Platinum Collection (11) 19. Natasha Bedingfield - Unwritten (18) 20. Joss Stone - Soul Sessions (-) 21. Norah Jones - Feels Like Home (21) 22. Usher - Confessions (20) 23. Tina Turner-All The Best (16) 24. Guus Meeuwis -10 Jaar - Le vensecht (24) 25. Snoop Dogg - Rhythm Gangsta: The Masterpiece (19) 26. Eminem - Encore (26) 27. Mamma Mia! - De Musical (22) 28. Zucchero - Zucchero Co (-) 29. Andre Hazes - 25 Jaar - Het Allerbeste Van (30) 30. Phil Collins - Love Songs, A Compilation Old New (15) 31. The Chemical Brothers - Push The Button (23) 32. Katie Melua - Call Off The Search (27) 33. John Legend - Get Lifted (36) 34. The Mars Volta - Frances The Mute <-) 35.3 Doors Down - Seventeen Days (33) 36. The Lion King - Het Nederlandse Cast Album (32) 37. Outkast - Speakerboxxx (37) 38. Neophyte -13 Jaar Terreur (35) 39. Bram Vermeulen - Tijdloos (-) 40. Gwen Stefani - Love Angel Music Baby [-) In juni verschijnt het derde al bum van de Britse rockband Coldplay. Dat heeft de band de ze week bekendgemaakt bij de aankondiging van zijn grootste wereldtoernee tot nu toe. De ve le fans van Coldplay hebben lan ge tijd moeten wachten op een nieuwe cd. De laatste cd van de band, 'A Rush of Blood in the Head', verscheen drie jaar gele- uen.EMI, de platenmaatschap pij waar Coldplay onder con tract staat, zal blij zijn dat ein delijk bekend is wanneer het nieuwe album van de band uit komt. EMI meldde vorige jnaand dat de verkoopcijfers in net eerste kwartaal tegenvallen, omdat het verschijnen van nieu we albums van Coldplay en Go- nllaz uitgesteld was. Prent uit Waar is de taart? illustratie Thé Tjong Khing Het is een boek van kij ken, kijken en nog eens kijken, zegt Jan Smee- kens over Waar is de taart?, het prentenboek waarmee illustrator Thé Tjong-Khing afgelopen week de Wouter tje Pieterse Prijs won. Smeekens was lid van de vierkoppige jury en dus me deverantwoordelijk voor de keus van Thé Tjong-Khing. Een goede keus waarschijn lijk; Jan Smeekens heeft im mers verstand van kinder boeken. Hij is onderwijzer in Middelburg en schrijft el ke week op de linker-Jong- pagina over jeugdlitera tuur. In Waar is de taartTslaat geen tekst; het boek bestaat alleen uit prachtige prenten. Het ver telt het opwindende verhaal van meneer en mevrouw Hond wiens rustige leventje door de diefstal van een taart verandert in een avontuur. Door bergen en bossen gaan ze achter hun taart aap. Elke prent beslaat twee pa gina's. Op de platen is ontzet tend veel te zien. Jan Smeekens: „Er lopen zoveel verhaallijnen door elkaar. Je moet echt goed kijken en nog eens kijken en dan nóg eens kijken of je het wel goed gezien hebt. En op het eind komt alles weer bij elkaar, dat is het knappe ervan. Het be gint al op de kaft. Het boek is ook nooit uit, je ontdekt steeds weer iets nieuws." Smeekens laat als voorbeeld een plaatje van een das zien die met een zak sleept. „Waar haalt die das die zak vandaan, denk je dan. Pas toen ik voor de honderdste keer het boek bekeek, zag ik hoe het zat." Woorden De Woutertje Pieterse Prijs voor het beste kinder- of jeugdboek is afgelopen week voor de acht tiende keer uitgereikt. De Wou tertje Pieterse Prijs is de belang rijkste prijs die een schrijver in het Nederlandse taalgebied voor een kinder- of jeugdboek kan krijgen. Het is voor het eerst dat een boek heeft gewon- Thé Tjong-Khing, winnaar van de Woutertje Pieterse Prijs 2005, met de taart uit zijn boek. nen waarin niet één woord voor komt. Maar: 'Het bekroonde boek kan het af zonder woor den. De woorden worden geen moment gemist', zo staat in het juryrapport. Naast natuurlijk de eer, krijgt Thé Tjong-Khing als prijs 15.000 euro. Hij zei afgelopen week blij verrast te zijn dat juist hij de prijs kreeg. Het boek van Thé Tjong-Khing werd gekozen uit 166 kinder- en jeugdboeken. Het is niet zijn eerste prijs; eer der won hij al onder meer drie Gouden Penselen. Ollie B. Bommel Thé Tjong-Khing is in 1933 ge boren in Indonesië. In 1956 kwam hij naar Nederland. Hij ging toen werken bij de Toonder Studio's waar hij begon met het tekenen van de avonturen van Ollie B. Bommel. Hij maakte verschillende strips, zoals Iris en Armen en Ilva. Daarna ging hij kinderboeken illustreren, waaronder Total loss, weet je wel van Miep Diekmann. Hij is tegenwoordig vooral bekend als tekenaar van de reeks Vos en Haas van Sylvia Vanden Heede. En nu dus vooral ook als win naar van de Woutertje Piéterse Prijs. Carla van de Merbel Jimmy Eat World ging voor zijn recente album Futures in zee met Gil Norton, bekend van Pixies en Foo Fighters. De Britse producer haalde volgens zanger/gitarist Jim Adkins niet alleen het beste in zijn band naar boven, hij drukte ook zijn stempel op de structuur van hun songs. „Wij Amerikanen zijn ge wend om de nadruk te leggen op het stuk na het tweede refrein. Engelsen vinden het gedeelte tussen de coupletten en refrei nen belangrijker." Jimmy Eat World is het school voorbeeld van een band die het op eigen kracht heeft gemaakt. Met dezelfde punkrockhouding die ze hadden toen ze de band op de middelbare school begon nen, gingen ze zes jaar geleden weg bij een major platenmaat schappij omdat die niet genoeg voor ze deed. „We verkochten te weinig platen", aldus Adkins (29). „Major platenlabels weten heel goed hoe ze honderdduizen den platen van een band moeten verkopen. Maar als een band de twintigduizend maar net haalt, stoppen ze er verder geen tijd en geld in." Het was frustrerend om bij elk optreden het publiek te zien groeien, maar een platenmaat schappij te hebben die elke vorm van promotie een overbodi ge investering vond. Toch is het een leerzame tijd geweest. Want ze hadden wel voldoende bud get om in echte studio's op te ne men, en er de tijd voor te ne men. „Daardoor konden we ons rustig ontwikkelen, niet ge plaagd door de druk en hoogge spannen verwachtingen waar zoveel bands aan kapotgaan." Het zelf gefinancierde 'Bleed American' (2001) was in Ameri ka zo'n succes, dat de melodieu ze rockband met punkroots dit maal echte interesse wekte bij een major label. En dus werd het, met een nog rianter budget op zak, tijd om de zaken eens drastisch anders aan te pakken. Op hun eigen do-it-yourself ma nier, met de Britse producer Gil Norton en een fanatisme dat ze niet kenden van zichzelf. 1* Jimmy Eat World Norton haalde het beste in ze naar boven, vertelt Adkins. „Als hij 's morgens begon, zag je met een dat hij zin had om zijn han den vuil te maken. Om te bloe den voor elke song. Als je zag hoe gretig hij was, had je geen andere keus dan daarin mee te gaan. Je gaat automatisch een stapje harder lopen." Belachelijk De producer haalde ook de per fectionist in ze naar boven. Ze hebben nog nooit zo lang ge daan over het opnemen van een album. Adkins lacht. „Tegen het einde werd het echt belachelijk. Normaal gezien is de laatste fa se het mixen. Je stelt de uiteinde lijke songs samen uit de verschil lende tracks die je hebt opgeno men en kunt daarna tevreden naar huis. Maar in plaats daar van gingen wij nog eens een paar nummers helemaal op nieuw opnemen, omdat we toch niet helemaal tevreden waren. Het enige maar grote nadeel van digitaal opnemen is dat het ei genlijk nooit klaar is. Je kunt blijven veranderen tot je een ons weegt. We hebben dan ook studiodagen gedraai^ van twin tig uur!" Ze hebben nog nooit een plaat gemaakt met zoveel synthesi zers, al benadrukt Adkins dat ze nog steeds twee gitaren en maar één keyboard gebruikt hebben. Maar het grootste verschil tus sen Futures en zijn voorgangers is volgens hem van songtechni- sche aard. Hij heeft er over nage dacht en is tot de conclusie geko men dat Norton de structuur van hun songs heeft veranderd. „In Engeland hebben ze niet al leen andere termen voor de ver schillende gedeeltes van een song, ze leggen de accenten ook anders." En dan komt hij met een verhaal waar muziektech- neut Conrad Keely van Trail Of Dead een puntje aan kan zui gen. „In Amerika leggen we de nadruk doorgaans op het gedeel te waar de song van thema ver andert. Dat is na het tweede re frein, en we noemen het een foto GPD brug. In Engeland noemen ze dat gedeelte een middle eight, wat waarschijnlijk voortkomt uit het acht matensysteem van de jazz. En de brug is daar het gedeelte tussen het couplet en het refrein. Een gedeelte waar wij nooit veel aandacht aan be steed hadden, maar dat in de En gelse benadering belangrijk is. Wij waren gewend om het heftig ste van de song na het tweede refrein te laten gebeuren. Gil zag dat gedeelte juist als op maat naar het volgende refrein en legde er minder nadruk op." Futures klinkt inderdaad an ders dan het voorgaande werk. Beter misschien wel of, om dat vermaledijde woord te gebrui ken: volwassenen Adkins lacht. „We worden natuurlijk ook wat ouder. We hebben onze emoties beter onder controle. Maar we hebben ook veel geleerd van de vorige platen. We weten steeds beter wat werkt en wat minder effectief is." Rob Broere Het is weinig Nederlandse bands gegeven: binnenko men op 1 in de Album Top 40. Di-rect doet het met AU Sys tems Go!, het derde album waar op de jongens graag willen laten horen dat ze volwassen zijn ge worden. Ze behandelen de wereldproble matiek in 'The World's Gone Crazy', ze werken samen met de klassieke pianist Wibi Soerjadi in 'Blind For You'. All Systems Go! is een veelzij- diger plaat met meer dan alleen vrolijke punkpop en een enkele ballade. Maar verwacht geen hoogdravendheid van Di-rect. De teksten liggen er nog steeds dik bovenop en hebben soms een niet bepaald volwassen meligheid als het gaat over tra vestieten of webcam-meisjes. Di-rect blijft een ongecom pliceerde band. De volwassen heid zit vooral in de professiona liteit die Di-rect op All Systems Go! grootser doet klinken. Ook in de realistische benadering van hun eigen succes klinkt wijs heid. De Haagse band verwacht geen buitenlandse doorbraak, want 'elk land heeft zijn eigen Di-rect'. En dat is precies waar om deze plaat zo goed, maar ook zo inwisselbaar is. Maaike Borst Di-rect: All Systems Go! (EMI), speelduur: 39.56 min. De bij leven al legendarische gospel- en soulzanger Solo mon Burke (68) mag het op zijn oude dag nog meemaken dat er bloeiende belangstelling bestaat voor zijn muziek. Met 'Don't Gi ve Up On Me' beleefde hij een formidabele comeback en met Make Do With What You Got geeft de R&B-pionier daar een logisch vervolg aan. Minder in drukwekkend dan de voorgan ger van drie jaar geleden, maar als zanger is Burke nog altijd een ongeëvenaard fenomeen. Aan de songleveranciers (Bob Dylan, Robbie Robertson, Dr. John, Van Morrison, Mick Jag- ger Keith Richards) heeft het niet gelegen. Wel aan de keuze van nummers, want de immer optimistische Burke is over de hele linie ondanks de bluesto- nen bijna te frivool. Het klinkt doorleefd maar ietwat plichtma tig, waardoor het de ziel nauwe lijks echt raakt. Prijsnummer is het slotstuk 'Wealth Won't Save Your Soul' van countrylegende Hank Willi ams, dat een huiveringwekken de uitvoering krijgt. Peter van der Heide Solomon Burke: Make Do With What You Got (Shout! Factory/ Sony), speelduur: 44.15 min. Hè? Is dit Albino Moon? En wat doet het intro van 'Lost And Found' toch sterk den ken aan 'Turn The World Around!' Verrek, de cd-speler geeft aan dat er achttien liedjes op het schijfje staan, terwijl het hoesje er maar zeventien telt. Het moge duidelijk zijn: er is het één en ander fout gegaan met het artwork van de nieuwe Golden Earring-cd Naked III-Li- ve At The Panama. Gelukkig maakt de muziek veel, zo niet alles, goed. De cd is, zoals de ti tel al aangeeft, de derde in de se rie semi-akoestische platen van de Earring. De grootste hits wer den vastgelegd op de eerste twee delen, zodat we het deze keer met - overwegend - iets on bekender werk moeten doen. Dat is geen enkel bezwaar, want met John Sonneveld achter de knoppen klinkt de band op deze cd betoverend mooi. Alleen de foto's bewijzen dat de heren we derom een beetje ouder zijn ge worden. De dvd-versie van Na ked III komt deze week binnen op nummer 1 in de daarvoor be stemde hitlijst. Slijtage komt in het woordenboek van de Ear ring kennelijk niet voor. Martin Groenewold Golden Earring: Naked ID-Live At The Panama (Universal), speelduur: 77.23 min. De dvd be vat één extra track: 'Save Your Skin'. Het is een mysterie. Niet al leen de wonderlijke pro ductie van eieren, maar ook de schoonheid van de muziek van Andrew Bird. Zijn cd The Myste rious Production Of Eggs lijkt voor de meesten van ons in Ne derland uit de lucht te komen vallen. Zo'n talentvolle liedjes schrijver die ook nog eens prach tig kan arrangeren met de meest uiteenlopende klanken en gevat te teksten schrijft. In werkelijk heid heeft de uit Chicago afkom stige Bird al vier studioalbums op zijn naam staan. Hij is van oorsprong een violist die zijn klankgevoel op een indrukwek kende manier gebruikt in zijn carrière als singer-songwriter. Hij maakt liedjes die steeds ver rassen en toch natuurlijk klin ken. Bird flirt soms met wereld muziek, gunt strijkers een hoofd rol, zoekt steeds de variatie, maar altijd in dienst van het liedje. Hij is geen in zichzelf ge keerde singer-songwriter, maar eentje die voortdurend om zich heen kijkt en zo ver uitstijgt bo ven de gemiddelde concurren tie. Maaike Borst Andrew Bird: Andrew Bird The Mysterious Production Of Eggs (Fargo/Pias), speelduur: 53.36 min. Rapper Ali B. heeft in Sene gal een nummer opgeno men met de Senegalese rapper Didier Awadi. Het nummer, met als werktitel 'Hoop Doet Leven', is bestemd voor het nieuwe album van Ali B., dat in september moet verschijnen als sluitstuk van het project 'Rap around the world' waarvoor de rapper momenteel op reis is. Didier Awadi is na Youssou N'Dour en Babaa Maal de grootste artiest van Senegal. Als solo-artiest heeft hij vijftien albums uitgebracht. Met de band Positive Black Soul maak te hij er drie. Zijn raps in het Frans en het Se negalese Wolof zijn doordrenkt met maatschappijkritiek. 5

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 45