PZC Uw bloed zal stromen als een rivier Marokkanen geen humor? Juist wel 25 11-M Sobere herdenking Die eskimo's nemen alles over zaterdag 5 maart 2005 De elfde maart 2004. 11-M, zo omschrijven de Span jaarden de zwarte datum die onuitwisbaar in elke ziel staat gekerfd. Volgende week vrij dag is het een jaar geleden dat moslimterroristen in Madrid vier forensentreinen opbliezen: 191 doden, 1500 gewonden en duizenden mensen die nog steeds zijn getraumatiseerd. Behalve een herdenkingsdag is die elfde maart voor de Madrilenen een dag van angst. In een recent onder zoek zegt zestig procent van de Span jaarden bang te zijn voor nieuwe aan slagen. Ook de veiligheidsdiensten houden serieus rekening met een ver volg op het drama van vorig jaar. De video die twee dagen na de aansla gen werd aangetroffen in een afval bak bij een Madrileense moskee, ver klaart niet alleen het motief van de da ders. Het is tevens de lugubere belofte van nog meer gruwelijkheden. Twee weken geleden pas werd de vol- ledige tekst door de leider van het on derzoek, rechter Juan del Olmo, be kendgemaakt: 'Wij zijn verantwoordelijk voor de aanslagen in Madrid, twee en een half jaar na de aanslagen in New York en Washington. Het is een antwoord op uw steun aan mondiale terroristische organisaties, zoals die van Bush en zijn meelopers. Zij hebben onze vrou wen en kinderen in Irak en Afghanis tan gedood en dakloos gemaakt. Van daag wordt u zelf in uw eigen huizen gedood en dat zal nog vaker gebeuren, want het is de wil van God... We zwe ren voor God de Almachtige dat wij uw huizen zullen opblazen en uw bloed laten stromen als een rivier, als u niet ophoudt met uw onrechtvaar digheid en doorgaat met het doden van moslims, met als excuus het be strijden van terrorisme.' Inmiddels loopt het onderzoek ten ein de. Nog voor de zomer worden 74 ver dachten in staat van beschuldiging ge steld. Dertig van hen zitten in voorar rest. Het proces zelf begint waar schijnlijk in oktober. De daadwerke lijke leider van het bloedbad, de Alge rijn Allekema Lamari, alias Yasin, kan niet worden berecht. Hij en zes an dere terroristen bliezen zichzelf op in him flat in de Madrileense wijk Lega- nes toen de politie drie weken na de aanslagen de groep wilde arresteren. Del Olmo gaat ervan uit dat de aansla gen het werk waren van drie terreur cellen die nauw met elkaar samen werkten. De eerste groep werd geleid door Jamal Zougam, de eigenaar van een telefoonwinkel in de Madrileense wijk Lavapies. De tweede cel stond on der leiding van Jamal Ahmidan, ook De aanslagen op vier forensentreinen in Madrid kostten 191 mensen het leven. foto Paco Campos/EPA Mede op dringend verzoek van de organisatie van slachtoffers heeft de Spaanse regering besloten de eerste verjaardag van de aanslagen in Madrid sober te herdenken. Een van de hoogtepunten is de onthulling van een monument door koning Juan Carlos in het Retiropark met de tekst: 'Voor alle slachtoffers van het terrorisme.' Op die plaats is ook een heuvel gemaakt met 191 cypressen die de 191 doden symboliseren. Drie dagen vóór de herdenking, op 8 maart, is er een groot internationaal con gres over Democratie, terrorisme en veiligheid. Daaraan neemt een groot aantal staatshoofden en regeringsleiders deel. Volgens de organisatie zal ook premier Balkenende aanwezig zijn. Op de ochtend van 11 maart zullen de klokken van alle 650 kerken van Madrid luiden als eerbetoon aan de doden en gewonden. Restaurant Alhambra in de Madrileense wijk Lavapies was een ontmoetings plaats van moslimterroristen. foto Henk van den Boom/GPD wel El Chino genoemd en de derde groep werd gedirigeerd door Moham med El Egipcio. Hij is een paar maan den geleden door Italië uitgeleverd aan Spanje. In alle onderzoeken van de Spaanse politie duikt steeds de naam op van Abu Dahdah, kledingkoopman, ge trouwd met een Madrileense en vader van zes kinderen. Dahdah zit al vier jaar in de gevangenis, maar volgens Del Olmo is hij de geestelijke vader van de Spaanse moslimterroristen. Ook heeft hij direct en indirect con tact gehad met terreurgroepen in an dere landen, zoals met de vermoedelij ke moordenaar van Theo van Gogh. Hij wordt wel omschreven als de am bassadeur van Bin Laden in Spanje. Het bloedbad van Madrid heeft een enorme weerslag gehad op de Spaanse politiek. Op 14 maart, drie dagen na de aanslagen, werd de zittende rege ring- Aznar, in de peilingen aangewe zen als de gedoodverfde winnaar, door de kiezers naar huis gestuurd. Niet alleen omdat hij de Spanjaarden voorloog over het onderzoek naar de daders. Een regering die haar burgers niet wist te beschermen tegen terreur, verdiende blijkbaar niet het vertrou wen van de kiezers. De overwinning van de socialistische tegenkandidaat Jose Luis Rodriguez Zapatero was een pure reactie op de woede en de onmacht van de Span jaarden over het falen van de rege- ring-Aznar. Zapatero trok onmiddel lijk na zijn aantreden de Spaanse troe pen terug uit Irak, wat een radicale breuk betekende met Amerika. Ook kondigde hij harde maatregelen aan om nieuwe terreur te stoppen. Een parlementaire enquêtecommissie moest helpen het verloren vertrouwen in de politiek weer wat op te poetsen. Door het beschamende optreden van de ruziënde partijen over schuld en oorzaak, was het tegendeel het geval. Absoluut dieptepunt was de poging van Aznar om zichzelf en zijn minis ters vrij te pleiten. De mening van de Spanjaarden werd het beste vertolkt tijdens het dramati sche optreden voor de commissie van Pilar Manjon, de woordvoerder van de slachtoffers. Zij verweet de poli tiek de slachtoffers te hebben mis bruikt voor politieke doeleinden. „U beoefent schoolpleinpolitiek waarbij de slachtoffers van de aanslag als wis selgeld worden gebruikt." Manjon, een alleenstaande moeder, verloor vo rig jaar haar twintigjarige zoon in een van de treinen. Namens de slachtof fers eiste ze een nieuw, onpartijdig on derzoek door een onafhankelijke com missie. „Wij willen weten wat er is ge beurd, waarom de aanslagen konden doorgaan en wie er heeft gefaald." Ze eist van de politici 'nooit meer de slachtoffers te misbruiken voor politie ke doelen'. Manjon is gekozen tot voor zitter van de vereniging van slachtof fers. Zij heeft de regering gevraagd de herdenking komende vrijdag zo sober mogelijk te houden. „Wij willen onze dierbaren het liefst in de intimiteit herdenken." Beschaamd Het optreden van Manjon, dat recht streeks op de tv werd uitgezonden, heeft diepe indruk gemaakt. Niet al leen op de parlementsleden die zwij gend en beschaamd de verbale gese ling over zich heen lieten gaan. Uit heel Spanje kwamen reacties van bij val en sympathie. Een jaar na dato staan veel slachtof fers nog in de kou. „Gebrek aan coör dinatie en slecht functioneren," ver wijt onderzoeksrechter Del Olmo de hulpverlening die onder verantwoor delijkheid staat van de minister van Binnenlandse zaken. Volgens Del Ol mo hebben sommigen overmatig veel (financiële) steun gekregen, terwijl an deren, echte slachtoffers, buiten de boot zijn gevallen. De Spanjaarden willen van hun rege ring horen welke lessen er, een jaar na de aanslagen, kunnen worden getrok ken. Het was de taak van de parle mentscommissie om daar een ant woord op te geven, maar die heeft het laten afweten. Als voorlopige conclu sie van het vooronderzoek zegt Del Ol mo dat Spanje door de moslimterroris ten is aangevallen als vergelding voor de Spaanse steun aan de oorlog in Irak. De Spanjaarden geloven echter niet dat daarmee de dreiging van nieuwe terreur is verdwenen. Uit de dertig jaar lange ervaring met de ETA-terro- risten weten ze beter dan wie ook dat terroristen niet zo snel tevreden zijn. De regering Zapatero heeft inmiddels meer geld toegezegd voor uitbreiding van de geheime dienst en het poli- tie-apparaat. Ook krijgen politie en justitie meer be voegdheden, zoals het afluisteren van telefoongesprekken. Daarnaast wil de regering veel meer energie steken in de integratie van de Marokkaanse be volkingsgroep. Tot ieders verrassing zijn racistische uitbarstingen na de aanslagen uitgebleven, maar dat wil volgens de deskundigen niet zeggen dat er niets aan de hand is. Sommigen spreken van een kruitvat dat zomaar kan ontploffen bij een volgende gele genheid. Henk van den Boom Je zult nu maar Marokkaan zijn in Nederland, en moeten leven in |een sfeer van wantrouwen en vrees. Marokkaanse cabaretiers proberen op eigen wijze die spagaat te verta len. „Na de treinkapingen hoorden mijn Molukse vrienden voortdurend daar heb je weer een kaper. Wilders doet nu hetzelfde". Hij is niet de enige comedian van al lochtone afkomst. Hij is wel de bes te. Najib Amhali heeft sterrenstatus. Zijn derde theatershow, Freefight, onlangs uitgezonden op tv, trok an derhalf miljoen kijkers. Zijn vierde theatershow, Most Wanted, waarmee hij nu door het land trekt, is overal allang uitverkocht. Een goede grappenmaker, die geraffi neerd en erg geestig zijn Marokkaan se achtergrond op het toneel uitbuit. Over de homohatende imam El Moundi: „Hé, je lokt het wel uit in die jurk!" Hij acteerde ook, onder meer in Shouf Shouf Habibi en in Theo van Goghs tv-serie Najib en Julia. In de show Freefight vertelt hij hoe hij kort na Nine Eleven in de kroeg oen spa rood bestelt. Zegt de bar keeper: „Natuurlijk, jij moet nog vliegen." De lach rolt door de zaal. Amhali komt in Freefight na die vlieggrap niet meer terug op Nine Eleven in de show. „Polarisatie is vruchtbaar voor op het toneel, maar °P een gegeven moment werd het te veel. Soms is er zoveel ellende dat ik or op het podium niets mee kon. Het heeft even geduurd voordat ik kon denken: 'Ik hoef niet te kiezen, ik moet in de eerste plaats grappen ma ken'." Bakzeil Zo stapte hij zowel de avond van de moord op Fortuyn, als de avond van de moord op Van Gogh wel het po- mum op, terwijl menig collega juist tegengesteld besloot. „Juist dan moetje het wel doen. Ook na de moord op Theo. Makkelijk was het met. Grappen heb ik ook niet ge maakt, ik heb die voorstelling aan Theo opgedragen. Afblazen betekent toch bakzeil halen en dat wil ik niet." Na de aanslagen in de Verenigde Sta ten had hij, opgegroeid in Kromme nie, opeens dat bewustzijn: ik ben een Marokkaan. Zoals zoveel Marok kanen in Nederland. „Dat komt niet zomaar, opeens wordt er van alle kanten aan je gevraagd: 'Hoe zit dit?' En: 'Denken ze echt dat ze door 77 maagden worden ontvangen in de he mel?' Weet ik dat. Ik was net zo ver bijsterd als ieder ander." „Sinds die septemberaanslagen zijn moslims de nieuwe vijand, na de Rus sen. Het is een beetje zoals het met de Molukkers ging na de treinkapin gen. Mijn Molukse vrienden in Krom menie konden nergens binnenstap pen, of er werd gezegd: 'Daar heb je weer een kaper.' Nogal beangsti gend. Wilders doet nu precies hetzelf de." „Neem de hoofddoekjesdiscussie. Het dragen van een hoofddoekje is nu iets van: 'Ik word aangevallen en ik maak een statement.' Die hoofd doekjes waren er voorheen toch nau welijks? Als ik oude foto's van ons ge zin bekijk, zie ik mijn moeder in ge wone kleren, mijn vader in een kek pak, daar komt geen hoofddoek op voor. Ik zie die meiden hier rondlo pen, met en zonder hoofddoek, soms met strakke kleding, hoge hakken, lekker kontje en een hoofddoek. Maak mij niet wijs dat het een reli gieus iets is, dat is een statement van dwars. Vroeger had het met fatsoen te maken, vrouwen mochten geen lustgevoelens opwekken. Nu is het toch zo dat we algemeen vinden dat een man zich behoort in te houden. Ik schrik zelf ook als ik een vrouw in een burka zien. Je denkt toch gelijk: 'Zit er geen vent met een geweer on der?"' De speelfilm Shouf Shouf Habibi was de eerste Nederlandse speelfilm waarin allochtonen, met name Ma rokkanen, op de hak worden geno men. Cultuurverschillen en Neder landse vooroordelen worden met smaak neergezet. Hij is aangeprezen als een oer-Hollandse komedie en heeft niets te maken met Marokkaan se humor, zegt regisseur Ter Heerd. Amhali - hij speelt in de film een po litieman met een ontsporend broer tje. „Marokkanen geen humor? Juist wel. Er is een geweldige zelfspot, er zijn grappen van Berbers over Ara bieren, van Arabieren over soesi's en soesi's over donkere Marokkanen, precies zoals wij grappen maken over Belgen en Friezen en Limbur gers en Rotterdammers en Amster dammers. Alleen denk ik dat de grap penmakerij beperkingen heeft in de taboes. Zoiets zeggen als de konin gin in haar kont neuken, kan echt niet. Seksuele toespelingen ook niet. Jiskefet met 'Zal ik jou eens lekker in je bek schijten', absoluut niet. Grenzen zijn godsdienst, het konings huis, man-vrouwverhoudingen en seks." „Ik hoor wel opmerkelijk vaak: wat goed, dat u niet vloekt, terwijl ik wel vind: hoe harder, hoe leuker. Een goe de grap is een goede grap, dus over braafheid zul je mij niet horen, en hier kan bijna alles. Ik vind dat Ma rokkanen moeten leren incasseren. Gelijk behandelen. Harde grappen over Nederlanders, net zo hard over Marokkanen." Uit Freefight: „Zit ik in de metro, komen er drie eski mo's binnen. Ik heb het niet zo op eskimo's. De ijs kap smelt, nu komen ze allemaal deze kant op. Werken, ho maar, maar wel allemaal een dikke slee voor de deur. Sneeuwscooter hier, sneeuwscooter daar, en aanpassen doen ze ook niet. Allemaal met van die grote moonboots en een soort beren vacht en allemaal een speer. Dan denk je: 'Wat moet je hier met een speer', maar dan zegt de regering: 'Dat is cul tuur, daar jagen ze ijsberen mee.' Ja zeg, ijsberen, dit is Holland, weg met die speer. We hebben hier geen ijsberen. Ja, in Artis, maar komt tegenwoordig geen eskimo meer binnen: Sorry jongens, het is vol vandaag. Ja, want ze zijn vervelend hè, komen ze Artis binnen met een groepje, gaan ze pinguins fucken. Als ze daarmee klaar zijn, gaan ze naar de ijsberenkuil en dan flikkeren ze daar alles in. en dat pikken ze in Artis niet. Intussen verandert het hele straatbeeld, want die eskimo's nemen alles over. De iglo's schieten uit de grond, allemaal hetzelfde ge bouwd, koud, wit en lelijk. Dan willen ze allemaal een schotel, want ze willen eskimo 1 ontvangen en noordpool 2 ook, en ga maar eens naar Albert Heijn, staan ze alle maal rond de vrieskist. Dan denk ik: 'Ga daar nou niet de hele dag staan jongens, want dat intimideert', want dan moet ik erbij om mijn vissticks te pakken en dan moet ik weer een smoes bedenken: 'Jongens, ik zag net verderop een dolfijn!'" Als vanzelf komt de moeder in beeld. Weer een Marokkaanse moeder die bepalend is geweest voor een libera le opvoeding. „Ik was met mijn moe der erg verbonden. Ik heb haar hier wegwijs gemaakt, ik heb haar leren fietsen, mijn vader bemoeide zich nergens mee, ze moest alles alleen op knappen, tot en met behangen aan toe. Toch kon ik niet over alles pra ten." Eerste keer Over zijn eerste keer, op zijn zestien de, hoorde zijn moeder niets. Zijn Nederlandse vriendinnetje, met wie hij elf jaar samen zou blijven, was vijftien. „Natuurlijk vertelde ik dat thuis niet, zij ook niet. Ik mocht ook niet bij haar slapen. Haar vader zei altijd: 'Ik heb vier dochters, we maken er hier geen hoerenkast van.' Dan deden we het stiekem, want van haar moeder mocht het wel. Als die vader dan 's morgens onder de douche stond, liep in naar beneden, naar buiten en dan deed ik alsof ik net aankwam. Als wij uitgingen, dronken we natuurlijk wel wat, maar mijn moeder had daar een enor me hekel aan. Mijn vader zei altijd: 'Eén uur thuis en anders gaat de deur op slot.' Altijd te laat, dan bel de je zachtjes en dan deed mijn moe der, die nooit sliep, de deur open. Als ik dan gedronken had, hield ik mijn adem in, want ze had er een hekel aan. Heb je het leuk gehad? Hhhmm- mm." Nu is Amhali zelf getrouwd - met een hier opgegroeide Marokkaanse - traditioneel. Hij vertelt erover in zijn show, en gaat misschien ook nog eens vader worden. Dan wil hij van taboes niet weten: „Kinderen missen het recht om fouten te maken. Dus als je je ouders niet eens kunt ver tellen dat je verliefd bent, of erger, als het uit is, dat is niet leuk. Ik ga dat echt anders doen. Ze moeten zich vrij voelen om over alles met me te praten." Loes de Fauwe Najib Amhali: „...geweldige zelfspot... foto Harmen de Jong/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25