PZC vorstelijk Sesamstraat is een bedreigde diersoort RUDEN RIEMENS Bert Plagman zaterdag 5 maart 2005 FOTOGRAFIE Poehéé! Al 25 jaar kruipt Bert Plagman in de huid van Tommie uit Sesamstraat. Interviews geeft hij nooit, maar nu het beroemdste kin derprogramma van Nederland wordt bedreigd maakt hij een uitzondering. „Zo'n lief dorpje in die grimmige Hilversumse mediawereld." Plagman: „Ik ben als jood gebo ren, maar net als mijn moeder wil ik dat eigenlijk niet weten. Zij uit angst, ik uit schaamte, plaatsvervan gende schaamte. Dat heeft te maken met Israël. Van jongs af heb ik veel meer sympathie gevoeld voor de Pa lestijnse zaak. Mijn moeder liet me katholiek dopen. Ze heeft Auschwitz overleefd. Hoe, dat weet ik niet en dat heb ik ook nooit willen weten; ze was een mooie vrouw. Ze is lichamelijk en geestelijk verwoest uit de oorlog gekomen en heeft daarna haar joodse identiteit afgezworen. Ze is in 1969 gestorven in het gekkenhuis. Ze hebben mijn moeder bij me wegge haald toen ik een jaar of twee was. Ik werd bij kennissen ondergebracht, later in een kindertehuis en uiteinde lijk belandde ik bij een calvinistisch pleeggezin op de Veluwe. Ik was hun 22e en laatste pleegkind. Tot mijn pu berteit heb ik het daar eigenlijk best De werkelijkheid slaat de fantasie als ik vertel hoe ik de geschiedenis van mijn moeder en die van mijzelf pas de laatste jaren heb kunnen re construeren. Mijn dochter Hansje kreeg zes jaar geleden verkering met Bas en de vader van Bas bleek direc teur van het St. Anna in Venray, het instituut waar mijn moeder tot haar dood is opgenomen geweest. Hij liet me haar dossier zien, waaruit ik concludeerde dat die onmogelijke meneer Plagman met wie ze kort ge trouwd is geweest en die ik nooit heb gezien waarschijnlijk mijn vader niet is. Het ligt meer voor de hand dat mijn verwekker een zekere Wissing is, de sigarenfabrikant bij wie mijn moeder heeft gewerkt. Ook die heb ik nooit ontmoet. Die vader kan me gestolen worden. Wie zich niet om zijn kind bekom mert moet een lui zijn. Wat me weer wel interesseert is waarom mijn opa en oma, rijke planters in Indië, in 1939 hun toen 18-jarige joodse doch ter alleen naar Europa stuurden om in Leiden te gaan studeren. Why? Naïviteit? Inschattingsfoutje? Was mijn moeder, opgevoed als een prin ses met baboes, toen al in de war en was ze het zwarte schaap? Ze hebben zich nooit meer om hun dochter be kommerd. Nooit meer. Dat is bizar. Tot mijn twaalfde stuurden mijn grootouders me elk jaar een cheque van twaalf Australische ponden, want in 1950 waren ze geëmigreerd. Weggejaagd liever. Opeens hield die jaarlijkse donatie op, en net als mijn moeder heb ik nooit meer iets van ze gehoord. Door dat dossier van mijn moeder kwam ik op het idee ook mijn eigen dossier bij de voogdijvereniging eens op te vragen. Toen is het in mijn kop gaan schuiven. Ik heb mijn joods zijn - dat kun je gerust stellen - verloo chend, maar ik wil er nu wel alles van weten. Oerknal Wat me in het scheppingsverhaal in de thora opviel was dat lidwoordje: In een begin schiep God hemel en aar de, terwijl de bijbel het over: In het begin heeft. Indachtig de theorie dat het heelal na de oerknal uitdijt en uit dijt, en daarna zal inkrimpen tot een nieuwe oerknal het proces zal herha len, vind ik dat een in plaats van het thrilling mooi... Ik hoor ook een erudiete rabbijn als Raphaël Evers beweren dat de we reld 5000 jaar geleden geschapen is, want dat we dat precies kunnen uitre kenen omdat in de thora staat... enzo voort, enzovoort. Kom nou! Ik voel me niet aangetrokken tot welke ge loofsrichting ook. Om met Groucho Marx te spreken: 'Ik zou nooit lid wil len worden van een club die mij als lid accepteert.' Geloof is wat mij be treft vormgegeven doodsangst. Dan spreekt de dualistische leer van de katharen me meer aan: 'We zijn on derworpen aan het slechte, tenzij..'. Tenzij we ons best doen. In ieder mens schuilt licht en duisternis, waar heid en leugen. Je moet leren omgaan met goed en kwaad. Jonge kinderen zijn daar uiteraard het meest bevatte Bert Plagman kruipt al jaren in de huid van Tommie; hier samen met Pino, Purk en Ienie Mienie. foto Leendert Jansen/GPD lijk voor. Ik werk graag met kleuters. Of ze wit zijn of zwart, in Kosovo wo nen of in Nederland, kleuters zijn overal hetzelfde. Ras, kleur, geloof, het interesseert ze allemaal geen bal; ze huichelen niet, ze zijn helder - zelfs in hun raffinement -, ze hebben geen verborgen agenda's. Die zuiver heid van kinderen fascineert me enorm." „Poppenspelen en camera's zijn mijn grote liefdes en dat bracht me in 1977 bij Sesamstraat. Ton Hasebos was de baas. Na tien minuten was ik aangenomen, waarschijnlijk omdat ik zo begeesterd was. Ik heb de eerste jaren Pino gespeeld, maar sinds 1980 ben ik Tommie. Dat wil zeggen kop, linkerhand en stem; de rechterhand doet Daphne Zandberg. Tommie is een jaar of vijf. Een dro mer, een zoeker, een anarchistje. Kan nog net niet lezen, in tegenstelling tot Ieniemienie die een jaartje ouder is. Hij slikt niets voor zoete koek. We werken bij Sesamstraat met dikke ka- rakterboeken, wat met veertig schrij vers en acht regisseurs ook wel nodig is, maar de poppenspelers van Pino, Ieniemienie en Tommie zelf zorgen voor de continuïteit van de karak ters. Ik ben daar een zeikerd in. Ik vind bijvoorbeeld dat Pino zich de laatste tijd te vaak op Tommies terrein be geeft. Pino wordt wat te wijs voor zo'n onbevangen peuter. Er vallen mij wel meer veranderingen op. Sinds de dood van Lex is meneer Aart wat liever geworden en Sien zit op dit moment tussen moeder en oma in. Lot is die moederrol aan het over nemen. Dat is allemaal niet erg, die ontwikkeling houdt de zaak juist fris, maar ik wil het in ons team wel graag uitgesproken hebben. Dat ver schaft helderheid. We zien elkaar van oktober tot april één week per maand in de studio en doen dan zeven scènes op een dag. Dus in zes werkweken wordt de Ne derlandse inbreng van Sesamstraat voor een heel jaar opgenomen, want elke aflevering wordt drie keer her haald. Sesamstraat is een van de langstlo- pende programma's op de Nederland se buis. We zijn de oudste coprodu cent van Sesame Workshop, het Ame rikaanse moederbedrijf en de cast is opvallend trouwhartig. Dat het bij ons geen duiventil is, kan ik wel verklaren. Meewerken aan Se samstraat houdt je fris omdat het maar zes werkweken per jaar is en we niet steeds opnieuw het wiel hoe ven uit te vinden. Tommie ontwik kelt zich door. Heel vroeger werkte ik met een slechte pop; nu kan ik me geen betere wensen en kan Tommie dankzij nieuwe technieken fietsen, en nog sturen ook." Bontjas Zo'n pop luistert nauw. In het begin was Tommie gemaakt van een stuk bontjas van de vrouw van Ton Hase bos die dat trouwens helemaal niet leuk vond. Nu ben ik aan mijn vierde set Tommies toe, want er ligt altijd een reserve-Tommie achter de coulis sen voor als er iets misgaat. Deze pop pen zijn verzekerd voor elk 30.000 dollar. Ze zijn ontworpen door Ker- mit Love, de befaamde poppenmaker die ook werkte voor Jim Henson van de Muppetshow. Niet alleen de kwali teit van het stukje bont en het ultra- lichte gewicht maken het zo duur, dat doet vooral de vakkennis. Een goedgemaakte pop is nog niet per de finitie fotogeniek. Want we praten over televisie en daar gelden andere wetten dan in het theater. Tommie moet elke close-up kunnen overle ven. Ik moet de expressie in Tommie leg gen en dat lukt alleen met een pop die van zichzelf geen expressie heeft. Flexibiliteit van met name het bekme- chanisme is belangrijk. De plaatsing van de ogen is zelfs een major opera tion. Een goeie tv-pop kijkt een beet je scheel. Het lijkt dan alsof hij zijn blik naar een bepaalde richting stuurt. Met een slechte pop voor de camera is het alsof je met een botte zaag door een dikke balk probeert te komen. Met Tommie heb ik een vlijm scherpe zaag in handen. Sesamstraat is een educatief pro gramma, maar we hebben in de loop der jaren geleerd dat je geen beleren de toon moet aanslaan. Kinderen ste ken alleen iets op als ze worden ver maakt. Kleuters zijn net sponsen. Ze absorberen alles wat ze zien, ruiken en horen. Er is een experiment geweest met twee groepen kinderen. De ene groep werd op stoeltjes gezet; ze moesten keurig netjes blijven zitten en goed kijken en luisteren naar een tv-pro- gramma. De andere groep werd in een ruimte met speelgoed geplaatst, met daarin quasi-toevallig een tv die aanstond. Tegen die kinderen werd niets gezegd. Het bleek dat kindere van de tweede groep meer van hel tv-programma hadden opgepikt da kinderen van de eerste groep. Ik maak me woedend om lessen in voorbereidend schrijven en voorbei? dend lezen in de groepen 1 en 2. Op die leeftijd behoort de sociaal-emot nele ontwikkeling voorop te staan, De cognitieve ontwikkeling volgt va zelf. Een kind van vijf moet rennen springen, spelen en hoeft al heleraa nog niet binnen de lijntjes te kleure Donder op. Ik zit vaak achterin een schoolklas, of maak videobeelden. Of ik probee plannetjes uit. Je moet in mijn vak voeling blijven houden met de bele vingswereld van een kind. Tommie neem ik nooit mee, welnee. Je roagi illusie niet verstoren. Eén keer ba herkend aan mijn stem. Dat was op een kinderfeestje van mijn zoon.fr blind meisje zei toen: 'Hé, ik hoor Tommie.'" Grimmig „Sesamstraat is een lief dorpje in grimmige Hilversumse mediawerel Ik ben o, zo bang dat Sesamstraat zijn langste tijd heeft gehad. Er wordt gemorreld; die haaienmentaï teit zint me niks. Er is een aardver schuiving op komst. Met Z@ppelin hebben we sinds een aantal jaren ei delijk consensus wat betreft kinder programma's, maar de NCRV en de KRO hebben alweer boze plannen. Er wordt in Hilversum gedacht aan leef tij dgerelateerde programmed dat wil zeggen van half vier tot vijl uur voor kleuters, van vijf tot zeven voor kinderen van de lagere school en van zeven tot acht voor jongeren Ik heb nog geen enkel steekhoudea argument voor dat stompzinnige id gehoord, dus ik houd mijn hart vast Het zou betekenen dat Sesamstraat naar half vier 's middags verhuist Een kind zit dan nog op de bagage drager van zijn moeder of gaat bui ten spelen. Dag Sesamstraat. Sesas straat is een bedreigde diersoort,* nog niet eens zo erg is voor ons, het veel erger voor de kleuters. Dieko-i men er op tv, in de literatuur en het theater toch al bekaaid vanaf. 0ni$ ressante doelgroep voor merchandi sing. Altijd die vervloekte commer ciële motieven." Martin Donk'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 22