Elke automobilist is op 'n dag een voetganger
Heftige Z van Nissan nu verkrijgbaar als oertype
Audi A6 Avant: niets
meer aan toe te voegen
Vraag antwoord
vrijdag 4 maart 2005 23
Steeds meer partijen bieden via internet kortingen op brandstof
aan. Hoe werkt dit?
Woordvoerder Pauline van den Brand hof van de Con
sumentenbond: „We moedigen het initiatief aan. Via
diverse partijen kun je online een kortingspas aanvra
gen waarmee je kunt tanken bij diverse tankstations in
de buurt. Meestal krijg je de korting een paar keer per
jaar achteraf verrekend. Je moet daarvoor wel persoonlij
ke gegevens opgeven, die in sommige gevallen direct
worden doorgestuurd naar de benzineleveranciers. Daar
naast gaan ze bij de korting uit van het landelijke gemid
delde, terwijl veel pompen daar met hun prijs al onder
zitten."
Info: www.unitedconsumers.com, www.kortingbrandstofprijs nl
Ook een vraag? Mail die dan naar wegener@multimedia.nl
Meer antwoorden op de website van de krant, rubriek Auto
Navara weg van de snelweg
Bij Nissan volgt de Navara in de loop van dit jaar de
Pick-up op. Technisch is de Navara direct afgeleid
van de Pathfinder, in feite de vervanger van de 5-deurs
Terrano. Beide auto's worden gebouwd in de Nissanfa-
briek bij Barcelona. De Navara heeft een ladderchassis
en inschakelbare vierwielaandrijving, achter een starre
as met bladveren en hij wordt net als de Pathfinder aan
gedreven door een 2.5 liter viercilinder turbodiesel met
145 of 174 pk.
Rollator passeert brommer
Traditioneel had de bromfiets de naam het gevaarlijk
ste voertuig ter land te zijn voor de bestuurder. In
middels is dat niet meer zo. Onderzoek heeft uitgewe
zen dat de rollator scooters en brommers is gepasseerd
waar het om deze dubieuze titel gaat. Rond de elfhon
derd mensen belanden per jaar in het ziekenhuis door
een ongeluk met hun rollator. Dat staat gelijk aan één
op iedere zes gebruikers.
Bron: Reflector
Motor en stunt in Utrecht
Van donderdag 10 tot en met zondag 13 maart is in
Utrecht de Motorbeurs. De 21ste editie kent 50.000
m2 koopjes, entertainment, stuntrijders, demonstraties
en cafés. Suzuki gebruikt de beurs voor de brede intro
ductie van de 20th Anniversary modellen. Te zien is ook
de Voxan BlaclcMagic, een handgemaakte motor met alu
minium tank en volgens sommigen een klassieker in
spe. De 1000 cc V twin uit Frankrijk is te zien in de
buurt van Moto Morini, dat zijn comeback maakt in Ne
derland met de Corsaro, een naked 1200 cc V twin. Op de
stand van Trade&Traffic staat Jawa met onder meer de
modem ogende 650 Style.
Team Autotrack.nl bekend
Gijs Jan van Heusden en Ron Journee verdedigen in
april de titel van AutoTrack.nl in de KLA Driving Ex
perience. Zij wonnen afgelopen weekeinde de laatste
voorronde in de bossen en duinen van Rockanje. De op
drachten bestonden onder meer uit een touwenpar-
cours door boomtoppen en een 4x4-rit over de Maasvlak
te. In april vertrekken ze naar het gebied rond de Grand
Canyon in de Verenigde Staten voor 4.000 kilometer aan
zandwegen en talloze opdrachten.
Oud en opnieuw: Vehikel
In de Veemarkthallen in Utrecht wordt vandaag, mor
gen en zondag de oldtimermarkt Vehikel voor klassie
ke tweewielers gehouden. En behalve van Berini's, Pu-
chs en Kreidlers Florett is er een bijzondere uitstalling
van het Italiaanse merk Moto Morini. De markt is alle da
gen open tussen 10.00 en 17.00 uur.
Race Rally in Den Bosch
Snelheid is het trefwoord op de beurs Race Rally dit
weekeinde in de Brabanthallen in Den Bosch. Au
tosportliefhebbers gaan erheen voor stunts en demon
straties, een Dakar-paviljoen, een Formule 1-show en
meer. Vanavond is er tevens een Battle of the Cham
pions op 800 meter circuit tussen zestien Nederlandse
race- en rallykampioenen. Morgenavond een party en li
ve-uitzending van de Grote Prijs van Melbourne.
Race Rally, Brabanthallen Den Bosch, 4 t/m 6 maart; info: www.ra
ce-rally, net
Schommelmarkt
Gemiddeld kopen mensen
in Europa per jaar zon
120.000 roadsters, maar
dat aantal schommelt nog
al. Wanneer er een nieuwe
wordt gelanceerd, gaat de
curve omhoog, om dan
weer te zakken. Een emo
tionele markt heet dat. In
ons land verkocht Nissan
sinds eind 2003 203 dichte
350Z's. Van de roadster ver
wacht Nissan dit jaar 150
stuks te verkopen.
Extra verlichting in de bocht (afbeelding 2) kan een fietser in het donker beter laten opvallen.
Q) Citroën en veiligheid
In 2010 moet het aantal verkeersslachtoffers
in Europa met de helft zijn teruggebracht.
Daarvoor zijn nieuwe vindingen nodig, en
ook voetgangersveiligheid verdient aandacht.
Door Rien van der Steen
n Europa vallen elk jaar
I 12.500 doden en bijna
I 300.000 gewonden onder
I voetgangers als gevolg
M van een botsing met een
;auto. In 2010 worden daarom
;-zware wettelijke eisen voor
f voetgangersveiligheid van
i;kracht. Dat moet minstens
r
1.700 doden en 42.000 gewon
den per jaar schelen in Europa.
Bij EuroNCAP in Parijs worden
nu al tests uitgevoerd waarbij
een voetganger halverwege de
voorzijde van de auto wordt ge
raakt met een snelheid van 40
km per uur.
Bernard Been, die zich bij TNO
bezighoudt met voetgangersvei
ligheid en botsproeven, zegt
dat elke automobilist voetgan
ger is, niet andersom. „En nu
kunnen mensen kiezen voor
een auto die zowel inzittenden
beschermt als de kwetsbare
weggebruiker." Been zegt dat
de fabrikanten nog te veel fo
cussen op de inzittendenveilig
heid: „Meer dan 60 procent van
de geteste auto's komt tot
slechts één ster op het gebied
van voetgangersveiligheid, en
maar 12 procent brengt het tot
drie sterren." Een voorbeeld
van de laatste is de Citroen C4.
Citroen, dat zich sterk maakt
voor innovatieve techniek
mengt zich nadrukkelijk in de
veiligheidsstrijd. Het merk
komt met de modellen C4 en
C5 sterk uit de crashtests van
EuroNCAP.
Erik Verhaest van Citroen Ne
derland zegt dat het streven
naar een zo veilig mogelijke au
to voor zijn merk zo oud is als
de weg naar Parijs. „Wij heb
ben als enige merk een waar
schuwingssysteem als je van de
rechte weg dreigt te raken.
Citroën was ook al heel vroeg
met voorwielaandrijving en
met de bocht meedraaiende
koplampen. De Citroën DS uit
1955 was de eerste auto met
schijfremmen. De CX was in
1974 de eerste auto met een ge
programmeerde kreukelzone.
De nieuwe C5 van Citroën haal
de bij de laatste EuroNCAP bot
sproeven vijf sterren en 36 van
de 37 te behalen punten", aldus
Verhaest.
Radar
Omdat de Europese Commissie
wil dat het aantal verkeers
slachtoffers tot 2010 met 50
procent wordt teruggebracht,
heeft de autowereld meer ijzers
in het vuur. Radar in een auto
kan op ongeveer 88 procent
van alle kop-staartbotsingen
een positieve invloed uitoefe
nen. Zo'n systeem is praktisch
klaar voor serieproductie. Ad
der onder het gras voor invoe
ring ervan is de frequentieregu
lering in Europa. De reden: an
dere gebruikers van het betref
fende frequentiebereik - bij
voorbeeld telecommunicatie
door middel van straalzenders,
satellieten voor de verkenning
van de aarde - vrezen dat hun
diensten belemmerd worden.
In de VS is de frequentie voor
deze technologie al in de zomer
van 2002 vrijgegeven
EuroNCAP staat voor European New
Car Assessment Program Het dateert
van 1996 en is een project van Euro
pese consumentenorganisaties en de
verzekeringsbranche. Het test de ge
volgen van botsingen bij dertig auto's
per jaar Een onderdeel is de voetgan
gersveiligheid auto's raken dum
my-voetgangers halverwege de voorzij
de met 40 km per uur.
Passie, daar draait het
van die grote hevel. Standaard
is de tamelijk makkelijk te be
dienen multimedia interface met
groot scherm.
Slank
Het stuurgedrag doet het meest
denken aan dat van de BMW 5.
Sommigen vinden het wat
kunstmatig. Kan zijn, maar het
stuurt geweldig. Rijden met
zo'n A6 kan gerust snel: altijd
geeft het stuur feilloos door
wanneer het oppassen wordt.
Zelfs nietige richeltjes in het
wegdek signaleert de stuurin
richting, zonder consessies aan
het rijcomfort.
Net als voor de sedan is een zes
versnellingsbak voorradig, of
een zeven-traps cvt-variant van
Audi met de naam multitronic,
of anders een tiptronic. De
dsg-automaat, met dubbele kop
peling, is er niet, want die ge
bruikt VW uitsluitend voor
dwarsgeplaatste motoren. En
Audi zet zijn motoren overwe
gend in lengterichting.
Een prachtige auto inderdaad,
helemaal af, niets aan toe te
voegen. Maar het gelukzalige
De elegant gelijnde A6 Avant.
gevoel smelt als sneeuw voor
de zon bij het doornemen van
de prijslijst.
Audi A6 Avant. 2.4 zescilinder benzi
ne. 48.790 euro; 3.2 zescilinder FSI:
59.490 euro; 4.2 liter achtcilinder:
88.090 euro, 2.7 zescilinder TDI.
53.290 euro; 3.0 zescilinder TDI.
65.090 euro. In augustus volgt de 2.0
liter viercilinder TDI voor een prijs van
circa 49.000 euro.
Door Rien van der Steen
De vierdeurs Audi A6 werd vo
rig jaar na een ingrijpende face
lift oneindig veel beter. De bol
le achterkant verdween en
maakte plaats voor een chique,
aansprekend vormgegeven
kont. Het grote, trapeziumvor
mige front was wennen, dat
wel. En nu volgt, in april, de sta
tionwagon Avant. Niet bepaald
een bakkerskar, want bij Audi
-geloven ze meer in lifestyle dan
-in bergzolders. Hoewel, dankzij
gegroeide buitenmaten is de
kofferruimte met toegenomen
tot 565 liter. Ook heeft hij keu
rige bevestigingsrails voor baga
ge en een elektrisch openende
achterklep die je in hoogte
kunt verstellen. Handig in een
lage garage. Met neergeklapte
achterbank meet het ruim
1.660 liter.
Misschien is die nieuwe A6
Avant wel de mooiste Avant tot
nu toe. We hebben het over de
vijfde generatie van de Audi
100/A6 Avant, waarvan er sinds
1977 twee miljoen gebouwd
zijn. Avant stond bij Audi altijd
al voor een taps toelopende ach
terkant en een beetje coupéach
tig uiterlijk. Ook deze heeft dat
weer. En ondanks zijn forse ma
ten ziet hij er slank uit. Prach
tig oogt het dashboard met
druppelvormig instrumenta
rium, de ergonomie is dik voor
elkaar.
De achterlichten laten oplich
tende led's zien. Eventueel is de
Avant te krijgen met luchtve
ring, cruise control met radar
en bochtverlichting. De par-
keerrem is elektromechanisch
met een klein knopje in plaats
om bij een open auto.
350Z Roadster van
Nissan en stel vast:
len mooier dan dicht.
Vooral veel open rijden, luidt de boodschap voor Nissan 350Z-bezitters die mooi willen gaan.
Door Rien van der Steen
Nissan kwam eind 2003 met
zijn 350Z, de vijfde generatie
van de serie. Een beul van een
sportwagen. Zijn naam dankt
de auto aan de motorinhoud
van de 280 pk sterke V6 die on
der de lichtmetalen motorkap
ligt. Het blok is tamelijk ruig in
de omgang. De tank ligt precies
in het midden van de auto, wat
•bijdraagt aan zijn opzienbaren
de wegligging. Met een lage zit,
'zesversnellingsbak, lange wiel
basis en achterwielaandrijving
'biedt hij Japanse techniek voor
lekkerbekken. Apart is het in
strumentarium dat meebe
weegt wanneer je het stuur ver
stelt.
De potente Nissan is er nu ook
in een open versie, die al op de
AutoRAI te zien was. Een mo
dern stalen vouwdak heeft Nis
san wel overwogen, maar vol
gens de marketingmensen is er
meer behoefte aan een oertype
roadster met eerlijk canvas. De
roadster is nog eens 'n kilo of
zeventig zwaarder geworden
dan de dichte 350Z die toch al
1.550 kilo in de schaal legt. Er
zitten liefst zes elektromotoren
in die het dakje in twintig se
conden open of dicht kunnen
maken. Dat hemeltje heeft een
glazen, verwarmde achterruit
en een grote centrale sluithen-
del. Windgeruis bij dichte en
turbulentie bij geopende kap
blijven tot zo'n 120 kilometer
per uur redelijk binnen de per
ken.
Aanstekelijk
De stevigheid van de carrosse
rie is dik in orde dankzij een
dwarsbalk achter de twee stoe
len. In de motorruimte zit ook
zo'n balk, en bovendien is de
bodemplaat op veel plekken
dubbel. Het interieur is knus -
tenzij je te lang bent, dan pas je
gewoon niet - en de auto produ
ceert een aanstekelijk uitlaatge-
luid terwijl hij in 6,4 seconden
van nul naar honderd kilome
ter per uur sprint. Hij wedijvert
daardoor met auto's als de Hon
da S2000, Mercedes SLK,
Chrysler Crossfire, BMW Z4, Au
di TT en Porsche Boxster.
De zesversnellingsbak laat zich
bedienen met een hele korte
pook en de aangrijpmomenten
bij het opschakelen zijn fantas
tisch. Achterin is ruimte voor
130 liter bagage, dus voor va
kanties moet er wat anders be
dacht worden.
De 350Z Roadster is, dicht of
Kijk even naar de
dakloos is hij vele ma-
Nissan 350Z Roadster. Prijs 53 300
euro; dak en (lederen) stoelen elek
trisch bediend, Bose audiosysteem
met cd-wisselaar, automatische airco,
xenonverlichting, vier airbags, lichtme
talen wielen.
Je rijdt als autojourna
list zelden in een auto
waarvan je echt
denkt: doe deze maar.
Of het moet de zo
juist gepresenteerde
Audi A6 Avant zijn.
Een prachtige auto.
Q) Toptechneut
In nog geen twintig jaar groeide Audi
uit tot een geduchte concurrent voor
Mercedes en BMW. Het merk zet maat
staven voor prijzige, maar beresterke
auto's. Audi is synoniem voor kwaliteits
techniek en dat komt mede door het
werk van toptechneut Geert Kuijpers
(62). De Nederlandse ontwikkelingschef,
al tientallen jaren in dienst van Audi en
vanaf april met pensioen, zegt dat
mooie kombi's - zo heten stationwa
gons in Duitsland - Avant heten. Kuij
pers: „Verfijning, dat is wellicht het bes
te woord dat bij zo'n A6 Avant past."
open, een hoogst aantrekkelijk
sportauto die mooi past tussen
spurters voor beginners, zoals
een Toyota MR2, en de kanon
nen voor de cracks zoals Ferrari
en Aston Martin. Er komt trou
wens nog een dichte, knalgele
350Z GT4 Edition, in beperkte
oplage, en die heeft zelfs 300
pk.
Nederlander Geert
Kuijpers werkte tientallen
jaren mee aan de groei
van Audi tot topmerk.
Foto GPD
Foto Jeffrey van der Vaart
De bestuurdersstoel
in de Citroëns C4 en
C5 gaat trillen als de
auto zonder richting
aan te geven van
baan verwisselt.
Je kunt het systeem
uitzetten.
De Nissan Navara.
Jawa 650 Style.