Elke automobilist is op 'n dag een voetganger Heftige Z van Nissan nu verkrijgbaar als oertype Audi A6 Avant: niets meer aan toe te voegen Vraag antwoord vrijdag 4 maart 2005 23 Steeds meer partijen bieden via internet kortingen op brandstof aan. Hoe werkt dit? Woordvoerder Pauline van den Brand hof van de Con sumentenbond: „We moedigen het initiatief aan. Via diverse partijen kun je online een kortingspas aanvra gen waarmee je kunt tanken bij diverse tankstations in de buurt. Meestal krijg je de korting een paar keer per jaar achteraf verrekend. Je moet daarvoor wel persoonlij ke gegevens opgeven, die in sommige gevallen direct worden doorgestuurd naar de benzineleveranciers. Daar naast gaan ze bij de korting uit van het landelijke gemid delde, terwijl veel pompen daar met hun prijs al onder zitten." Info: www.unitedconsumers.com, www.kortingbrandstofprijs nl Ook een vraag? Mail die dan naar wegener@multimedia.nl Meer antwoorden op de website van de krant, rubriek Auto Navara weg van de snelweg Bij Nissan volgt de Navara in de loop van dit jaar de Pick-up op. Technisch is de Navara direct afgeleid van de Pathfinder, in feite de vervanger van de 5-deurs Terrano. Beide auto's worden gebouwd in de Nissanfa- briek bij Barcelona. De Navara heeft een ladderchassis en inschakelbare vierwielaandrijving, achter een starre as met bladveren en hij wordt net als de Pathfinder aan gedreven door een 2.5 liter viercilinder turbodiesel met 145 of 174 pk. Rollator passeert brommer Traditioneel had de bromfiets de naam het gevaarlijk ste voertuig ter land te zijn voor de bestuurder. In middels is dat niet meer zo. Onderzoek heeft uitgewe zen dat de rollator scooters en brommers is gepasseerd waar het om deze dubieuze titel gaat. Rond de elfhon derd mensen belanden per jaar in het ziekenhuis door een ongeluk met hun rollator. Dat staat gelijk aan één op iedere zes gebruikers. Bron: Reflector Motor en stunt in Utrecht Van donderdag 10 tot en met zondag 13 maart is in Utrecht de Motorbeurs. De 21ste editie kent 50.000 m2 koopjes, entertainment, stuntrijders, demonstraties en cafés. Suzuki gebruikt de beurs voor de brede intro ductie van de 20th Anniversary modellen. Te zien is ook de Voxan BlaclcMagic, een handgemaakte motor met alu minium tank en volgens sommigen een klassieker in spe. De 1000 cc V twin uit Frankrijk is te zien in de buurt van Moto Morini, dat zijn comeback maakt in Ne derland met de Corsaro, een naked 1200 cc V twin. Op de stand van Trade&Traffic staat Jawa met onder meer de modem ogende 650 Style. Team Autotrack.nl bekend Gijs Jan van Heusden en Ron Journee verdedigen in april de titel van AutoTrack.nl in de KLA Driving Ex perience. Zij wonnen afgelopen weekeinde de laatste voorronde in de bossen en duinen van Rockanje. De op drachten bestonden onder meer uit een touwenpar- cours door boomtoppen en een 4x4-rit over de Maasvlak te. In april vertrekken ze naar het gebied rond de Grand Canyon in de Verenigde Staten voor 4.000 kilometer aan zandwegen en talloze opdrachten. Oud en opnieuw: Vehikel In de Veemarkthallen in Utrecht wordt vandaag, mor gen en zondag de oldtimermarkt Vehikel voor klassie ke tweewielers gehouden. En behalve van Berini's, Pu- chs en Kreidlers Florett is er een bijzondere uitstalling van het Italiaanse merk Moto Morini. De markt is alle da gen open tussen 10.00 en 17.00 uur. Race Rally in Den Bosch Snelheid is het trefwoord op de beurs Race Rally dit weekeinde in de Brabanthallen in Den Bosch. Au tosportliefhebbers gaan erheen voor stunts en demon straties, een Dakar-paviljoen, een Formule 1-show en meer. Vanavond is er tevens een Battle of the Cham pions op 800 meter circuit tussen zestien Nederlandse race- en rallykampioenen. Morgenavond een party en li ve-uitzending van de Grote Prijs van Melbourne. Race Rally, Brabanthallen Den Bosch, 4 t/m 6 maart; info: www.ra ce-rally, net Schommelmarkt Gemiddeld kopen mensen in Europa per jaar zon 120.000 roadsters, maar dat aantal schommelt nog al. Wanneer er een nieuwe wordt gelanceerd, gaat de curve omhoog, om dan weer te zakken. Een emo tionele markt heet dat. In ons land verkocht Nissan sinds eind 2003 203 dichte 350Z's. Van de roadster ver wacht Nissan dit jaar 150 stuks te verkopen. Extra verlichting in de bocht (afbeelding 2) kan een fietser in het donker beter laten opvallen. Q) Citroën en veiligheid In 2010 moet het aantal verkeersslachtoffers in Europa met de helft zijn teruggebracht. Daarvoor zijn nieuwe vindingen nodig, en ook voetgangersveiligheid verdient aandacht. Door Rien van der Steen n Europa vallen elk jaar I 12.500 doden en bijna I 300.000 gewonden onder I voetgangers als gevolg M van een botsing met een ;auto. In 2010 worden daarom ;-zware wettelijke eisen voor f voetgangersveiligheid van i;kracht. Dat moet minstens r 1.700 doden en 42.000 gewon den per jaar schelen in Europa. Bij EuroNCAP in Parijs worden nu al tests uitgevoerd waarbij een voetganger halverwege de voorzijde van de auto wordt ge raakt met een snelheid van 40 km per uur. Bernard Been, die zich bij TNO bezighoudt met voetgangersvei ligheid en botsproeven, zegt dat elke automobilist voetgan ger is, niet andersom. „En nu kunnen mensen kiezen voor een auto die zowel inzittenden beschermt als de kwetsbare weggebruiker." Been zegt dat de fabrikanten nog te veel fo cussen op de inzittendenveilig heid: „Meer dan 60 procent van de geteste auto's komt tot slechts één ster op het gebied van voetgangersveiligheid, en maar 12 procent brengt het tot drie sterren." Een voorbeeld van de laatste is de Citroen C4. Citroen, dat zich sterk maakt voor innovatieve techniek mengt zich nadrukkelijk in de veiligheidsstrijd. Het merk komt met de modellen C4 en C5 sterk uit de crashtests van EuroNCAP. Erik Verhaest van Citroen Ne derland zegt dat het streven naar een zo veilig mogelijke au to voor zijn merk zo oud is als de weg naar Parijs. „Wij heb ben als enige merk een waar schuwingssysteem als je van de rechte weg dreigt te raken. Citroën was ook al heel vroeg met voorwielaandrijving en met de bocht meedraaiende koplampen. De Citroën DS uit 1955 was de eerste auto met schijfremmen. De CX was in 1974 de eerste auto met een ge programmeerde kreukelzone. De nieuwe C5 van Citroën haal de bij de laatste EuroNCAP bot sproeven vijf sterren en 36 van de 37 te behalen punten", aldus Verhaest. Radar Omdat de Europese Commissie wil dat het aantal verkeers slachtoffers tot 2010 met 50 procent wordt teruggebracht, heeft de autowereld meer ijzers in het vuur. Radar in een auto kan op ongeveer 88 procent van alle kop-staartbotsingen een positieve invloed uitoefe nen. Zo'n systeem is praktisch klaar voor serieproductie. Ad der onder het gras voor invoe ring ervan is de frequentieregu lering in Europa. De reden: an dere gebruikers van het betref fende frequentiebereik - bij voorbeeld telecommunicatie door middel van straalzenders, satellieten voor de verkenning van de aarde - vrezen dat hun diensten belemmerd worden. In de VS is de frequentie voor deze technologie al in de zomer van 2002 vrijgegeven EuroNCAP staat voor European New Car Assessment Program Het dateert van 1996 en is een project van Euro pese consumentenorganisaties en de verzekeringsbranche. Het test de ge volgen van botsingen bij dertig auto's per jaar Een onderdeel is de voetgan gersveiligheid auto's raken dum my-voetgangers halverwege de voorzij de met 40 km per uur. Passie, daar draait het van die grote hevel. Standaard is de tamelijk makkelijk te be dienen multimedia interface met groot scherm. Slank Het stuurgedrag doet het meest denken aan dat van de BMW 5. Sommigen vinden het wat kunstmatig. Kan zijn, maar het stuurt geweldig. Rijden met zo'n A6 kan gerust snel: altijd geeft het stuur feilloos door wanneer het oppassen wordt. Zelfs nietige richeltjes in het wegdek signaleert de stuurin richting, zonder consessies aan het rijcomfort. Net als voor de sedan is een zes versnellingsbak voorradig, of een zeven-traps cvt-variant van Audi met de naam multitronic, of anders een tiptronic. De dsg-automaat, met dubbele kop peling, is er niet, want die ge bruikt VW uitsluitend voor dwarsgeplaatste motoren. En Audi zet zijn motoren overwe gend in lengterichting. Een prachtige auto inderdaad, helemaal af, niets aan toe te voegen. Maar het gelukzalige De elegant gelijnde A6 Avant. gevoel smelt als sneeuw voor de zon bij het doornemen van de prijslijst. Audi A6 Avant. 2.4 zescilinder benzi ne. 48.790 euro; 3.2 zescilinder FSI: 59.490 euro; 4.2 liter achtcilinder: 88.090 euro, 2.7 zescilinder TDI. 53.290 euro; 3.0 zescilinder TDI. 65.090 euro. In augustus volgt de 2.0 liter viercilinder TDI voor een prijs van circa 49.000 euro. Door Rien van der Steen De vierdeurs Audi A6 werd vo rig jaar na een ingrijpende face lift oneindig veel beter. De bol le achterkant verdween en maakte plaats voor een chique, aansprekend vormgegeven kont. Het grote, trapeziumvor mige front was wennen, dat wel. En nu volgt, in april, de sta tionwagon Avant. Niet bepaald een bakkerskar, want bij Audi -geloven ze meer in lifestyle dan -in bergzolders. Hoewel, dankzij gegroeide buitenmaten is de kofferruimte met toegenomen tot 565 liter. Ook heeft hij keu rige bevestigingsrails voor baga ge en een elektrisch openende achterklep die je in hoogte kunt verstellen. Handig in een lage garage. Met neergeklapte achterbank meet het ruim 1.660 liter. Misschien is die nieuwe A6 Avant wel de mooiste Avant tot nu toe. We hebben het over de vijfde generatie van de Audi 100/A6 Avant, waarvan er sinds 1977 twee miljoen gebouwd zijn. Avant stond bij Audi altijd al voor een taps toelopende ach terkant en een beetje coupéach tig uiterlijk. Ook deze heeft dat weer. En ondanks zijn forse ma ten ziet hij er slank uit. Prach tig oogt het dashboard met druppelvormig instrumenta rium, de ergonomie is dik voor elkaar. De achterlichten laten oplich tende led's zien. Eventueel is de Avant te krijgen met luchtve ring, cruise control met radar en bochtverlichting. De par- keerrem is elektromechanisch met een klein knopje in plaats om bij een open auto. 350Z Roadster van Nissan en stel vast: len mooier dan dicht. Vooral veel open rijden, luidt de boodschap voor Nissan 350Z-bezitters die mooi willen gaan. Door Rien van der Steen Nissan kwam eind 2003 met zijn 350Z, de vijfde generatie van de serie. Een beul van een sportwagen. Zijn naam dankt de auto aan de motorinhoud van de 280 pk sterke V6 die on der de lichtmetalen motorkap ligt. Het blok is tamelijk ruig in de omgang. De tank ligt precies in het midden van de auto, wat •bijdraagt aan zijn opzienbaren de wegligging. Met een lage zit, 'zesversnellingsbak, lange wiel basis en achterwielaandrijving 'biedt hij Japanse techniek voor lekkerbekken. Apart is het in strumentarium dat meebe weegt wanneer je het stuur ver stelt. De potente Nissan is er nu ook in een open versie, die al op de AutoRAI te zien was. Een mo dern stalen vouwdak heeft Nis san wel overwogen, maar vol gens de marketingmensen is er meer behoefte aan een oertype roadster met eerlijk canvas. De roadster is nog eens 'n kilo of zeventig zwaarder geworden dan de dichte 350Z die toch al 1.550 kilo in de schaal legt. Er zitten liefst zes elektromotoren in die het dakje in twintig se conden open of dicht kunnen maken. Dat hemeltje heeft een glazen, verwarmde achterruit en een grote centrale sluithen- del. Windgeruis bij dichte en turbulentie bij geopende kap blijven tot zo'n 120 kilometer per uur redelijk binnen de per ken. Aanstekelijk De stevigheid van de carrosse rie is dik in orde dankzij een dwarsbalk achter de twee stoe len. In de motorruimte zit ook zo'n balk, en bovendien is de bodemplaat op veel plekken dubbel. Het interieur is knus - tenzij je te lang bent, dan pas je gewoon niet - en de auto produ ceert een aanstekelijk uitlaatge- luid terwijl hij in 6,4 seconden van nul naar honderd kilome ter per uur sprint. Hij wedijvert daardoor met auto's als de Hon da S2000, Mercedes SLK, Chrysler Crossfire, BMW Z4, Au di TT en Porsche Boxster. De zesversnellingsbak laat zich bedienen met een hele korte pook en de aangrijpmomenten bij het opschakelen zijn fantas tisch. Achterin is ruimte voor 130 liter bagage, dus voor va kanties moet er wat anders be dacht worden. De 350Z Roadster is, dicht of Kijk even naar de dakloos is hij vele ma- Nissan 350Z Roadster. Prijs 53 300 euro; dak en (lederen) stoelen elek trisch bediend, Bose audiosysteem met cd-wisselaar, automatische airco, xenonverlichting, vier airbags, lichtme talen wielen. Je rijdt als autojourna list zelden in een auto waarvan je echt denkt: doe deze maar. Of het moet de zo juist gepresenteerde Audi A6 Avant zijn. Een prachtige auto. Q) Toptechneut In nog geen twintig jaar groeide Audi uit tot een geduchte concurrent voor Mercedes en BMW. Het merk zet maat staven voor prijzige, maar beresterke auto's. Audi is synoniem voor kwaliteits techniek en dat komt mede door het werk van toptechneut Geert Kuijpers (62). De Nederlandse ontwikkelingschef, al tientallen jaren in dienst van Audi en vanaf april met pensioen, zegt dat mooie kombi's - zo heten stationwa gons in Duitsland - Avant heten. Kuij pers: „Verfijning, dat is wellicht het bes te woord dat bij zo'n A6 Avant past." open, een hoogst aantrekkelijk sportauto die mooi past tussen spurters voor beginners, zoals een Toyota MR2, en de kanon nen voor de cracks zoals Ferrari en Aston Martin. Er komt trou wens nog een dichte, knalgele 350Z GT4 Edition, in beperkte oplage, en die heeft zelfs 300 pk. Nederlander Geert Kuijpers werkte tientallen jaren mee aan de groei van Audi tot topmerk. Foto GPD Foto Jeffrey van der Vaart De bestuurdersstoel in de Citroëns C4 en C5 gaat trillen als de auto zonder richting aan te geven van baan verwisselt. Je kunt het systeem uitzetten. De Nissan Navara. Jawa 650 Style.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23