Auto Geneve Show van contrasten - Op zoek naar jong gebruikte Volkswagens en Audi occasions? in samenwerking met Q AutoTrack.nl Hedendaagse vrachtwagens En wie vindt het wiel opnieuw uit? Michelin Bijdehand cxsr; kijk op www.autopoppe.nl Redactie bijlagen: 0113-315680 I' kww.'pzGiiül/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: 'Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520 'Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 - --'020-4562500 vrijdag 4 maart 2005 Mazda's nieuwe MX5 moet zijn bijna legendarische voorganger doen vergeten. Tegenstellingen verenigd: de Skoda Yeti heeft de looks van een flin ke suv, maar meet nog geen vier meter. Klein en fijn in Genève: deze ko kette Citroën C1 vormt een drie ling met de Peugeot 107 en Toyo ta Aygo. Foto's Rob van Ginneken De gestrekte Seat Leon-studie kon wel 'ns heel snel werkelijkheid worden. Natuurlijk staat de Salon de l'Automobile in Genève deze week tjokvol prototypen en su persportwagens. Dat is nu eenmaal traditie tij dens de prestigieuze Zwitserse autosalon. Maar er is ook een andere trend te bespeuren: klein is fijn. Een prettig ogende, kleine cabrio-coupé: de Mitsubishi Colt CC. Door Rob van Ginneken fie naar de Sa lon de l'Auto mobile in Zwitserland reist, doet dat niet om naar modellen als de Golf en Peugeot 307 te gaan kijken. 'Genève' - zoals het kort weg wordt genoemd - is het jaarlijkse vuurwerkfestijn van de automobielindustrie. Tradi tioneel wordt een blik vol wilde prototypen en supermodellen opengetrokken. Ook deze week is de oogst indrukwekkend. Als je er van houdt natuurlijk. In de afdeling 'overdaad' note ren we de Maybach 57S. Kenne lijk was de V12 turbomotor van de normale versie niet voldoen de, want hij krijgt een 612 pk sterke AMG krachtbron mee. Plus aangepast onderstel en dik kere wielen om de waanzinnige trekkracht van 1000 Nm (zes keer modaal) op de weg te kun nen brengen. Waarom toch al tijd dat geweld, in dergelijke su- perlimo's? Over V12's gespro ken: bij Aston Martin zijn die bijna gewoon, maar in de splin ternieuwe Vantage V8 kiest dat merk juist voor vier cilinders minder. Dat neemt niet weg dat het misschien wel de mooi ste auto in Genève is. Ferrari en Porsche hebben er een pro bleem bij. Met enige fantasie kun je de Vantage V8 compact noemen en daarmee slaan we een soepel bruggetje naar het 'Genève' voor de minder gefort uneerde asfaltridder. Klein is fijn, lijkt het devies. Dat vind je bijvoorbeeld terug in het ultracompacte trio Toyo ta Aygo, Peugeot 107 en Citroën Cl. De drie automer ken bouwen ze gezamenlijk in één fabriek en het resultaat mag er beslist zijn. Een guitige mini met keuze uit een (Toyota) 1-liter driecilindermotortje en een 1.4 viercilinder dieseltje van de Peugeot-Citroën groep (PSA). Binnen nog geen drieën halve meter wordt zo veel mo gelijk zitruimte geboden, met als gevolg dat de bagageruimte 'fonnaatje lunchbox' is geworden. Er komen talloze aardige klein tjes aan. Zoals de door Zagato ontworpen Lancia Ypsilon Sport die volgend jaar een char meoffensief begint, met een 150 pk 1.9 JTD dieselmotor no ta bene. Een slagje groter, maar onder de vier meter lang, is de nieuwe vijfdeurs Kia Rio. Een vlot gelijnd model dat het suc cesverhaal van Kia vanaf ko mend najaar) wel eens kon gaan versterken. Iets heel an ders is de Mitsubishi Colt Coupé Cabrio. Mitsubishi spreekt over een studie, maar volgend jaar staat hij in de showroom. Datzelfde geldt zon der twijfel voor het karakteris tieke Skoda Yeti prototype. Een soort kruising tussen Skoda en LandRover, maar dan onder de vier nieter groot. Laat maar doorkomen! Veelbelovend Tussen meer dan vijftig pri meurs is het moeilijk kiezen, maar de grote en sierlijke Citroën C6 moet zeker ge noemd worden. Hij komt eind dit jaar met naar keuze V6 ben zine- of dieselmotor De Fransen zetten hem als vlaggenschip neer, met een prijskaartje van meer dan 50 mille. Nog zo'n fraaie nieuweling is de Alfa 159, die maar liefst 23 centime ter groeit en dus een hogere klasse binnenwandelt dan voor ganger 156. Een veelbelovende sportieve limousine. De nieuwe VW Passat oogt veel dynamischer dan zijn voorgan ger. Lexus toont zijn IS: een fraaie auto met vage BMW-tint- jes en de eerste Lexus-dieselmo- tor. Nog zo'n smakelijk staaltje de sign is het studiemodel van de Seat Leon. Een zeer strak gelijn de middenklasser die vrijwel exact zo zal worden geprodu ceerd. Minder extravert, maar zeker interessant is de nieuwe Mercedes B-klasse. Een ruimte wagen met variabel interieur die in juni in de showroom staat en dan duidelijk een paar treden boven de A-klasse wordt ingeschaald. Dat ook Ford aan iets dergelijks denkt bewijst de sav (sports activity vehiclestudie. Hij past ergens tussen de Ga laxy en de Mondeo. Het prototype voor een nieuwe Honda Civic lijkt te wild voor woorden, maar insiders verze keren ons dat de nieuwe Honda er voor 95 procent zo gaat uit zien! Tot slot eentje die duide lijk niét volgens het 'klein is fijn' principe opereert. Deze zomer lanceert Fiat de nieuwe Croma. Een joekel met enorme binnen ruimte en fraaie techniek. Ook een slim design, wantje zou ab soluut niet zeggen dat hij 4.77 meter lang is. Dat past wel bij het merk, dat immers vooral be faamd is om zijn compacte mo dellen. De Autosalon In Genève duurt nog tot en met 13 maart. Laten we eerlijk zijn. Een ventje van tien kan tegen woordig een vrachtwagen parkeren. Die dingen zijn in middels zo vol gesleuteld met allerhande handige snufjes en hulpmiddelen dat het een won der mag heten dat er nog een chauffeur in past. Wat blijft er dan over van het stoere imago dat 'de jongens van de grote weg' hadden? Weinig ben ik hang, heel weinig. En dat is, eer lijk gezegd, volkomen terecht. Ik herinner mij een heel oude film, zwart-wit nog, waarin ni troglycerine met vrachtwagens over onherbergzame paden en wiebelende touwbruggen ver voerd moest worden. Vraag met waarom, het moest ge woon. En deze levensbedreigen de opdracht werd uitgevoerd doormannen die uit louter spier, zweet en vastberaden heid bestonden. Het enige snuf je waarover zij beschikten was een niet bekrachtigd stuurwiel ro groot als een tractorband. yoor hen geen wegrestaurants Jhet borden vol cholesterol en Door Maks Mulder luxe luchtverfriste toiletten. En ze haalden het! Vraag niet hoe, ze haalden het gewoon. Dus wil de ik ooit zo'n heldhaftige vrachtwagenchauffeur worden. Het is er niet van gekomen. En ik heb er geen spijt van. Gaan de de jaren heb ik een beetje een hekel aan vrachtwa genchauffeurs gekregen. Voor al toen ik oldtimers ging rijden. Daar is, dankzij de hedendaag se chauffeurs, geen lol meer aan te beleven. Die snappen niet dat een Peugeot 203 uit 1958 echt niet harder kan dan gemiddeld 95 kilometer per uur. Zelf mogen ze maar 80 maar er is geen hond die zich daar aan houdt. Dus rijd je con stant zonder zicht naar achte ren vanwege een dertigtonner pal op je achterbumper. En om dat leuk anders is heb ik die 203 twee jaar geleden na vijf jaar koesteren en vertroetelen in arren moede maar weer ver kocht. Dat neem ik ze nog steeds kwalijk. En omdat ik de zomer al jaren in Nederland doorbreng hoorde ik als één van de eersten dat de regering van plan is vrachtwagens te ver bieden de Linkerrijstrook te ge bruiken op drukke trajecten. Daar heb ik een extra biertje op gedronken. Driewerf hulde! En als Jan Peter waarde hecht aan mijn stem moet hij serieus over wegen of er geen mogelijkhe den zijn om de vrachtwagens uiteindelijk ook van de rechter- rijstrook te weren. Want zeg eens eerlijk, heeft u ooit ge dacht 'hé, wat leuk, daar rijdt een vrachtwagen voor me?' Nou dan. Weg ex-mee! Door Rien van der Steen Michelin lijkt met een paar ra ke klappen een einde te maken aan de stokoude begrippen ban denspanning en lek rijden. Het bandenmerk kondigt vernieu wingen aan die het autorijden de komende 15 jaar belangrijk kunnen veranderen. De eerste heet Michelin Airless, een band die niet meer op span ning hoeft te worden gebracht, en dus nooit lek kan raken. Hij heeft een radiale structuur met daarop een rubberen loopvlak. Alleen het loopvlakrubber moet soms worden vernieuwd. Flexibele spaken Ook de Michelin Tweel - een sa mentrekking van het Engelse ti re (band) en wheel (wiel) - kan on mogelijk lek raken. In plaats van een band én een wiel is er sprake van maar één product: de Tweel. Het is een wiel zon der luchtband, waarbij het rub- bei-en loopvlak direct op flexibe le spaken wordt bevestigd. Mon tage en demontage worden daarmee een stuk makkelijker. Qj Banden zonder lucht Michelin werkt aan ontwikkelingen die autorijden belangrijk kunnen veranderen: een daarvan is een mix van band en wiel: de Tweel. Rubberen buitenlaag Flexibele spaken verbinden de buitenlaag met het wiel De Tweel heeft dezelfde eigen schappen als een conventionele luchtband; gemonteerd onder een Audi A4 maakt hij ook van stoepranden geen probleem. De Peilstok A Entertainment wordt steeds populairder in auto's. Dvd-spelers, satelliet-tv en mp3 voor de radio zijn er al, draadloos inter net komt er aan. Wat vindt u het leukst? Stem mee. Ga naar de website van de krant, klik op de rubriek Auto en bekijk de spots. RAI'en zonder rijen Wat zou u graag anders zien aan de AutoRAI, luidde de vraag vorige week. Eenderde van de lezers vindt in de file staan al erg genoeg en wil dat niet ook nog eens op de beurs. De prijzen van entree, consump ties en parkeren vinden evenmin genade. Waardoor wordt de AutoRAI aantrek kelijker? Maximum aan bezoekers per dag Lagere prijzen Zorgen voor meer primeurs (3 Meer ruimte voor toekomstauto's ^3 Meer ruimte voor verkeerszaken Meer actief aanbod, zoals races Meer thematische paviljoens (paddocks) Meer exotische autofabrikanten Beurs verplaatsen naar andere periode Helemaal niets 35% 29% 12% 8% 6% 3% 2% 2% 2% 1% OMartijn Veldhuijzen van Zanten van AutoRAI: „Die uitslag is herkenbaar. In verband met de drukte overwegen we bijvoorbeeld op zaterdagavond open te gaan. En we moeten bezoekers nog meer wijzen op de rustige momenten, zoals de openingsdag en -avond, en de late namiddagen. Wat primeurs betreft: we denken er hard over de beurs in 2007 na Genève te plannen, zodat we meer wereldprimeurs kunnen binnenslepen. Maar de tarieven, tja, die zijn marktconform. Via internet was de entree overigens 1,50 euro goedkoper; toch goed voor 25.000 kaarten." Vaneo verlaat het toneel Mercedes staakt in de loop van dit jaar de productie van de Vaneo. De op basis van de A gebouwde te genhanger van auto's als de Citroën Berlin- go, Peugeot Partner, Renault Kangoo en Fiat Dobló heeft weinig suc ces geoogst. De bestelachtige ruimtewagen bestaat vier jaar, maar in Nederland zijn er vorig jaar nog geen hon derd verkocht. De Mercedes Vaneo De beste 'leasebakken' ING Car Lease heeft bekendgemaakt welke auto's er ge nomineerd zijn voor de titel Lease Car of the Year 2005. De jury-uitslag wordt op 12 april bekendgemaakt. De genomineerde auto's zijn in de Economy-klasse: de Renault Modus, de Mitsubishi Colt en de Fiat Idea, in de klasse Business: Ford Focus, Toyota Corolla Verso en BMW 1-serie. In de klasse Bnsiness+ Volvo S40/V50, Peu geot 407 en BMW 3-serie. De genomineerden in de klas se Executive zijn Audi A6, BMW X3 en Landrover Discovery. Uit de vier klassenwinnaars wordt een totaal- winnaar gekozen. Veilig zitten met twee nullen De gloednieuwe Peugeot 1007 heeft onlangs de hoog ste score ooit gehaald waar het gaat om bescher ming van de inzittenden. Het wagentje kreeg van de Eu- roNCAP in Parijs daarvoor 36 punten, oftewel vijf ster ren. Sinds de oprichting van het botsinstituut in 1996 is het gemiddeld aantal toegekende sterren verdubbeld van 2,1 tot 4,5. Volgende pagina Auto: Elke automobilist is ooit ook voetganger Sesam open U! Bij moderne auto's is het heel gewoon, maar bij oudere kan het nu ook: centra le deurvergrendeling met af standsbediening. Er zijn inmid dels verschillende universele systemen op de markt die je zelf kunt inbouwen. Sommige daarvan bedienen alleen de portieren, met andere syste men kun je bijvoorbeeld ook de kofferbak op afstand ope nen. of de interieurverlichting of de claxon inschakelen. Handig als je op een donkere parkeerplaats je auto zoekt. Meer informatie: www.totaltuning.nl of www.waeco.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 21