Auto
Geneve
Show van contrasten
-
Op zoek naar jong gebruikte
Volkswagens en Audi occasions?
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
Hedendaagse vrachtwagens
En wie vindt het wiel opnieuw uit? Michelin
Bijdehand
cxsr;
kijk op www.autopoppe.nl
Redactie bijlagen: 0113-315680
I' kww.'pzGiiül/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
'Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520
'Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
- --'020-4562500
vrijdag 4 maart 2005
Mazda's nieuwe MX5 moet zijn bijna legendarische voorganger
doen vergeten.
Tegenstellingen verenigd: de Skoda Yeti heeft de looks van een flin
ke suv, maar meet nog geen vier meter.
Klein en fijn in Genève: deze ko
kette Citroën C1 vormt een drie
ling met de Peugeot 107 en Toyo
ta Aygo.
Foto's Rob van Ginneken
De gestrekte Seat Leon-studie kon wel 'ns heel snel werkelijkheid
worden.
Natuurlijk staat de Salon de l'Automobile in
Genève deze week tjokvol prototypen en su
persportwagens. Dat is nu eenmaal traditie tij
dens de prestigieuze Zwitserse autosalon.
Maar er is ook een andere trend te bespeuren:
klein is fijn.
Een prettig ogende, kleine cabrio-coupé: de Mitsubishi Colt CC.
Door Rob van Ginneken
fie naar de Sa
lon de l'Auto
mobile in
Zwitserland
reist, doet
dat niet om naar modellen als
de Golf en Peugeot 307 te gaan
kijken. 'Genève' - zoals het kort
weg wordt genoemd - is het
jaarlijkse vuurwerkfestijn van
de automobielindustrie. Tradi
tioneel wordt een blik vol wilde
prototypen en supermodellen
opengetrokken. Ook deze week
is de oogst indrukwekkend. Als
je er van houdt natuurlijk.
In de afdeling 'overdaad' note
ren we de Maybach 57S. Kenne
lijk was de V12 turbomotor van
de normale versie niet voldoen
de, want hij krijgt een 612 pk
sterke AMG krachtbron mee.
Plus aangepast onderstel en dik
kere wielen om de waanzinnige
trekkracht van 1000 Nm (zes
keer modaal) op de weg te kun
nen brengen. Waarom toch al
tijd dat geweld, in dergelijke su-
perlimo's? Over V12's gespro
ken: bij Aston Martin zijn die
bijna gewoon, maar in de splin
ternieuwe Vantage V8 kiest dat
merk juist voor vier cilinders
minder. Dat neemt niet weg
dat het misschien wel de mooi
ste auto in Genève is. Ferrari en
Porsche hebben er een pro
bleem bij. Met enige fantasie
kun je de Vantage V8 compact
noemen en daarmee slaan we
een soepel bruggetje naar het
'Genève' voor de minder gefort
uneerde asfaltridder. Klein is
fijn, lijkt het devies.
Dat vind je bijvoorbeeld terug
in het ultracompacte trio Toyo
ta Aygo, Peugeot 107 en
Citroën Cl. De drie automer
ken bouwen ze gezamenlijk in
één fabriek en het resultaat
mag er beslist zijn. Een guitige
mini met keuze uit een (Toyota)
1-liter driecilindermotortje en
een 1.4 viercilinder dieseltje
van de Peugeot-Citroën groep
(PSA). Binnen nog geen drieën
halve meter wordt zo veel mo
gelijk zitruimte geboden, met
als gevolg dat de bagageruimte
'fonnaatje lunchbox' is geworden.
Er komen talloze aardige klein
tjes aan. Zoals de door Zagato
ontworpen Lancia Ypsilon
Sport die volgend jaar een char
meoffensief begint, met een
150 pk 1.9 JTD dieselmotor no
ta bene. Een slagje groter, maar
onder de vier meter lang, is de
nieuwe vijfdeurs Kia Rio. Een
vlot gelijnd model dat het suc
cesverhaal van Kia vanaf ko
mend najaar) wel eens kon
gaan versterken. Iets heel an
ders is de Mitsubishi Colt
Coupé Cabrio. Mitsubishi
spreekt over een studie, maar
volgend jaar staat hij in de
showroom. Datzelfde geldt zon
der twijfel voor het karakteris
tieke Skoda Yeti prototype. Een
soort kruising tussen Skoda en
LandRover, maar dan onder de
vier nieter groot. Laat maar
doorkomen!
Veelbelovend
Tussen meer dan vijftig pri
meurs is het moeilijk kiezen,
maar de grote en sierlijke
Citroën C6 moet zeker ge
noemd worden. Hij komt eind
dit jaar met naar keuze V6 ben
zine- of dieselmotor De Fransen
zetten hem als vlaggenschip
neer, met een prijskaartje van
meer dan 50 mille. Nog zo'n
fraaie nieuweling is de Alfa
159, die maar liefst 23 centime
ter groeit en dus een hogere
klasse binnenwandelt dan voor
ganger 156. Een veelbelovende
sportieve limousine.
De nieuwe VW Passat oogt veel
dynamischer dan zijn voorgan
ger. Lexus toont zijn IS: een
fraaie auto met vage BMW-tint-
jes en de eerste Lexus-dieselmo-
tor.
Nog zo'n smakelijk staaltje de
sign is het studiemodel van de
Seat Leon. Een zeer strak gelijn
de middenklasser die vrijwel
exact zo zal worden geprodu
ceerd. Minder extravert, maar
zeker interessant is de nieuwe
Mercedes B-klasse. Een ruimte
wagen met variabel interieur
die in juni in de showroom
staat en dan duidelijk een paar
treden boven de A-klasse wordt
ingeschaald. Dat ook Ford aan
iets dergelijks denkt bewijst de
sav (sports activity vehiclestudie.
Hij past ergens tussen de Ga
laxy en de Mondeo.
Het prototype voor een nieuwe
Honda Civic lijkt te wild voor
woorden, maar insiders verze
keren ons dat de nieuwe Honda
er voor 95 procent zo gaat uit
zien! Tot slot eentje die duide
lijk niét volgens het 'klein is fijn'
principe opereert. Deze zomer
lanceert Fiat de nieuwe Croma.
Een joekel met enorme binnen
ruimte en fraaie techniek. Ook
een slim design, wantje zou ab
soluut niet zeggen dat hij 4.77
meter lang is. Dat past wel bij
het merk, dat immers vooral be
faamd is om zijn compacte mo
dellen.
De Autosalon In Genève duurt nog tot
en met 13 maart.
Laten we eerlijk zijn. Een
ventje van tien kan tegen
woordig een vrachtwagen
parkeren. Die dingen zijn in
middels zo vol gesleuteld met
allerhande handige snufjes en
hulpmiddelen dat het een won
der mag heten dat er nog een
chauffeur in past. Wat blijft er
dan over van het stoere imago
dat 'de jongens van de grote
weg' hadden? Weinig ben ik
hang, heel weinig. En dat is, eer
lijk gezegd, volkomen terecht.
Ik herinner mij een heel oude
film, zwart-wit nog, waarin ni
troglycerine met vrachtwagens
over onherbergzame paden en
wiebelende touwbruggen ver
voerd moest worden. Vraag
met waarom, het moest ge
woon. En deze levensbedreigen
de opdracht werd uitgevoerd
doormannen die uit louter
spier, zweet en vastberaden
heid bestonden. Het enige snuf
je waarover zij beschikten was
een niet bekrachtigd stuurwiel
ro groot als een tractorband.
yoor hen geen wegrestaurants
Jhet borden vol cholesterol en
Door Maks Mulder
luxe luchtverfriste toiletten. En
ze haalden het! Vraag niet hoe,
ze haalden het gewoon. Dus wil
de ik ooit zo'n heldhaftige
vrachtwagenchauffeur worden.
Het is er niet van gekomen. En
ik heb er geen spijt van. Gaan
de de jaren heb ik een beetje
een hekel aan vrachtwa
genchauffeurs gekregen. Voor
al toen ik oldtimers ging rijden.
Daar is, dankzij de hedendaag
se chauffeurs, geen lol meer
aan te beleven. Die snappen
niet dat een Peugeot 203 uit
1958 echt niet harder kan dan
gemiddeld 95 kilometer per
uur. Zelf mogen ze maar 80
maar er is geen hond die zich
daar aan houdt. Dus rijd je con
stant zonder zicht naar achte
ren vanwege een dertigtonner
pal op je achterbumper. En om
dat leuk anders is heb ik die
203 twee jaar geleden na vijf
jaar koesteren en vertroetelen
in arren moede maar weer ver
kocht. Dat neem ik ze nog
steeds kwalijk. En omdat ik de
zomer al jaren in Nederland
doorbreng hoorde ik als één
van de eersten dat de regering
van plan is vrachtwagens te ver
bieden de Linkerrijstrook te ge
bruiken op drukke trajecten.
Daar heb ik een extra biertje op
gedronken. Driewerf hulde! En
als Jan Peter waarde hecht aan
mijn stem moet hij serieus over
wegen of er geen mogelijkhe
den zijn om de vrachtwagens
uiteindelijk ook van de rechter-
rijstrook te weren. Want zeg
eens eerlijk, heeft u ooit ge
dacht 'hé, wat leuk, daar rijdt
een vrachtwagen voor me?'
Nou dan. Weg ex-mee!
Door Rien van der Steen
Michelin lijkt met een paar ra
ke klappen een einde te maken
aan de stokoude begrippen ban
denspanning en lek rijden. Het
bandenmerk kondigt vernieu
wingen aan die het autorijden
de komende 15 jaar belangrijk
kunnen veranderen.
De eerste heet Michelin Airless,
een band die niet meer op span
ning hoeft te worden gebracht,
en dus nooit lek kan raken. Hij
heeft een radiale structuur met
daarop een rubberen loopvlak.
Alleen het loopvlakrubber
moet soms worden vernieuwd.
Flexibele spaken
Ook de Michelin Tweel - een sa
mentrekking van het Engelse ti
re (band) en wheel (wiel) - kan on
mogelijk lek raken. In plaats
van een band én een wiel is er
sprake van maar één product:
de Tweel. Het is een wiel zon
der luchtband, waarbij het rub-
bei-en loopvlak direct op flexibe
le spaken wordt bevestigd. Mon
tage en demontage worden
daarmee een stuk makkelijker.
Qj Banden zonder lucht
Michelin werkt aan ontwikkelingen die autorijden belangrijk kunnen
veranderen: een daarvan is een mix van band en wiel: de Tweel.
Rubberen buitenlaag
Flexibele spaken verbinden
de buitenlaag met het wiel
De Tweel heeft dezelfde eigen
schappen als een conventionele
luchtband; gemonteerd onder
een Audi A4 maakt hij ook van
stoepranden geen probleem.
De Peilstok
A Entertainment wordt steeds populairder
in auto's. Dvd-spelers, satelliet-tv en
mp3 voor de radio zijn er al, draadloos inter
net komt er aan. Wat vindt u het leukst?
Stem mee.
Ga naar de website van de krant, klik op de
rubriek Auto en bekijk de spots.
RAI'en zonder rijen
Wat zou u graag anders zien aan de
AutoRAI, luidde de vraag vorige week.
Eenderde van de lezers vindt in de file staan
al erg genoeg en wil dat niet ook nog eens
op de beurs. De prijzen van entree, consump
ties en parkeren vinden evenmin genade.
Waardoor
wordt de
AutoRAI
aantrek
kelijker?
Maximum aan bezoekers per dag
Lagere prijzen
Zorgen voor meer primeurs
(3 Meer ruimte voor toekomstauto's
^3 Meer ruimte voor verkeerszaken
Meer actief aanbod, zoals races
Meer thematische paviljoens (paddocks)
Meer exotische autofabrikanten
Beurs verplaatsen naar andere periode
Helemaal niets
35%
29%
12%
8%
6%
3%
2%
2%
2%
1%
OMartijn Veldhuijzen van Zanten van AutoRAI: „Die
uitslag is herkenbaar. In verband met de drukte
overwegen we bijvoorbeeld op zaterdagavond open te
gaan. En we moeten bezoekers nog meer wijzen op de
rustige momenten, zoals de openingsdag en -avond, en
de late namiddagen. Wat primeurs betreft: we denken er
hard over de beurs in 2007 na Genève te plannen, zodat
we meer wereldprimeurs kunnen binnenslepen. Maar de
tarieven, tja, die zijn marktconform. Via internet was de
entree overigens 1,50 euro goedkoper; toch goed voor
25.000 kaarten."
Vaneo verlaat het toneel
Mercedes staakt in
de loop van dit
jaar de productie van
de Vaneo. De op basis
van de A gebouwde te
genhanger van auto's
als de Citroën Berlin-
go, Peugeot Partner,
Renault Kangoo en Fiat
Dobló heeft weinig suc
ces geoogst. De bestelachtige ruimtewagen bestaat vier
jaar, maar in Nederland zijn er vorig jaar nog geen hon
derd verkocht.
De Mercedes Vaneo
De beste 'leasebakken'
ING Car Lease heeft bekendgemaakt welke auto's er ge
nomineerd zijn voor de titel Lease Car of the Year 2005.
De jury-uitslag wordt op 12 april bekendgemaakt.
De genomineerde auto's zijn in de Economy-klasse: de
Renault Modus, de Mitsubishi Colt en de Fiat Idea, in de
klasse Business: Ford Focus, Toyota Corolla Verso en
BMW 1-serie. In de klasse Bnsiness+ Volvo S40/V50, Peu
geot 407 en BMW 3-serie. De genomineerden in de klas
se Executive zijn Audi A6, BMW X3 en Landrover
Discovery. Uit de vier klassenwinnaars wordt een totaal-
winnaar gekozen.
Veilig zitten met twee nullen
De gloednieuwe Peugeot 1007 heeft onlangs de hoog
ste score ooit gehaald waar het gaat om bescher
ming van de inzittenden. Het wagentje kreeg van de Eu-
roNCAP in Parijs daarvoor 36 punten, oftewel vijf ster
ren. Sinds de oprichting van het botsinstituut in 1996 is
het gemiddeld aantal toegekende sterren verdubbeld
van 2,1 tot 4,5.
Volgende pagina Auto: Elke automobilist is ooit ook voetganger
Sesam open U!
Bij moderne auto's is het
heel gewoon, maar bij
oudere kan het nu ook: centra
le deurvergrendeling met af
standsbediening. Er zijn inmid
dels verschillende universele
systemen op de markt die je
zelf kunt inbouwen. Sommige
daarvan bedienen alleen de
portieren, met andere syste
men kun je bijvoorbeeld ook
de kofferbak op afstand ope
nen. of de interieurverlichting of de claxon inschakelen.
Handig als je op een donkere parkeerplaats je auto
zoekt.
Meer informatie: www.totaltuning.nl of www.waeco.nl.