Heerema haalt grote order binnen Brussel zet softwarepatent door De onderschatting van Duitsland Tweede Kamer worstelt met uitzendsector 22 Bouw onderstel olie- en gasplatform levert ruim 200 manjaar werk op Importeur Chinese auto's platgebeld Bespeler van kerkorgel denkt niet aan kou of rugpijn Transportbedrijf Volmer bankroet Bill Gates tot ridder geslagen Banen werf Groningen op de tocht jedactie: 0113-315649 (wvw.pzc.nl Ltnail: redactie@pzc.nl 'ostbus 31, 4460 AA Goes tdvertentie-exploitatie: üoord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; eeuws-Vlaanderen: 0114-372770; lationaal: 020-4562500. nderdag 3 maart 2005 donderdag 3 r Strijd om het ijsje is al begonnen jloor Jeffrey Kutterink JSSINGEN - Heerema Vlis- ïgen heeft een grote order bin- igehaald. Voor de Britse olie- latschappij ConocoPhilIips luwt het een onderstel van een iductieplatform. Met de or- een bedrag van 35 miljoen euro gemoeid. Tussen de 50 en 800 mensen hebben er anderhalf jaar werk aan. jet platform gaat naar olie en boren op het Britannia-plat- (op de velden Callanish en gar); een productieveld in Noordzee op een afstand van ;eveer 115 kilometer van de iotse kust. Het water is er meter diep. Het onderstel ■ket) van het productieplat- dat Heerema bouwt is 164 ster hoog (ruim anderhalf ;r de Lange Jan in Middel- irg) en 6200 ton zwaar. Het zal Vlissingen aan wal op zijn kant worden gebouwd. Zelfs is de constructie nog zestig hoog. Het staal wordt aan vanuit Duitsland en Delen ervan worden geprepareerd bij een be- bijfin Roermond. Stijgerbouwers opdracht levert werk op onder anderen lassers, tit ers en stijgerbouwers tot men voor in de werkvoorberei In totaal meer dan 200 jnanjaren werk voor de Zeeuwse regio, aldus directeur P. van Eek van Heerema Vlissingen. [De orderportefeuille is daar- tot juni 2006 gevuld." Vol Van Eek zijn de vooruit- goed. „Het is een goede voor een bedrijf dat zwar- ;e cijfers schrijft. Bovendien SRP - De luxe terreinwagen van makelij is nog niet lever maar bij importeur Peter in Erp staat de telefoon wel roodgloeiend. fprige week tekende autohande- aar en rallycoureur Bijvelds fcn contract met de Chinese au Jianling Motors (JMC) voor de importrechten de Landwind. het importcontract is JMC .et eerste Chinese automerk dat it Nederland en andere Europe- landen de markt op gaat. De wordt aangedreven 'oor een Mitsubishi-motor en veel weg van een Opel een nieuwprijs van 17.000 uro zou de terreinwagen het- élfde bieden als vergelijkbare uto's die al gauw het dubbele osten. „De Chinezen kopiëren helemaal suf en bouwen an hun eigen wagen compleet alle opties", aldus Bijvelds. zegt inmiddels op voorhand enkele tientallen exemplaren i hebben verkocht aan voorna melijk Nederlandse klanten, faast potentiële klanten bellen andere autodealers die de andwind in de showroom wil- zetten. „We gaan nu eerst netwerk van verkooppunten Ik hoop begin juni de ïste auto's te kunnen leve- zegt Bijvelds. ANP hebben we nog een aantal aan vragen uitstaan." In maart begint de bouw van het onderstel; in juni 2006 moet het zijn afgebouwd. Het zal op 16 juni 2006 door middel van Mammoet-transportkarren op een ponton worden geladen en direct naar zee worden ver scheept. De twee kranen van het kraanschip Thialf van Heerema Marine Contractors tillen het jacket verticaal en laten hem naar de zeebodem zakken. Daar zal het onderstel met acht, hon derd meter lange, palen in de bo dem worden verankerd. Bovenop het jacket komt een dek dat door Heerema Hartle pool in Groot-Brittannië wordt gebouwd. Muzeeum ConocoPhilIips heeft de op dracht verstrekt aan Heerema Vlissingen, omdat dat volgens het concern een van de weinige bedrijven in Europa is die de op dracht kan vervullen, In het ka der van de start van het project schenkt Heerema 10.000 euro aan het Zeeuws Maritiem Mu zeeum in Vlissingen. „Het maritiem muzeeum zit in financiële problemen en wij vin den het onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren", aldus Van Eek. „Het is een bijzondere opdracht, waarmee de banden van Zee land en de zee nog eens worden onderstreept. Iets wat het Mu zeeum ook doet." Gedeputeerde G. de Kok (econo mie) reageert verheugd op de or der. De laatste tijd domineren vooral berichten over faillisse menten en oplopende werkloos heid het nieuws. „Dit heeft een hoop Hollands-gloriegevoel", al dus De Kok. „Mondiaal trekt de economie weer aan en komen de orders weer los. Bedrijven als Heerema plukken daarvan de vruchten." Volgens De Kok on derstreept het aantal faillise- menten van de laatste tijd de keuze van de provincie om ruim te te geven aan de economie. Als voorzitter van havenschap Zeeland Seaports is hi] even eens tevreden over de opdracht. „Het levert veel scheepsbewegin- gen op. Dat betekent voor het havenschap meer haven- en ka- degeld. Bovendien levert dit soort opdrachten werk op voor toeleveranciers en uitzendbu- A. van de Wege bespeelt het zeventiende eeuwse rococo-orgel in de Sint Henricuskerk in Clinge. door René Hoonhorst CLINGE - Van de drie kerken waarvan hij de vaste organist is, bevalt de kruk achter het orgel van de Sint Baafs in Aardenburg A. van de Wege het meest. Niet omdat de Terneuzenaar per se op zo groot mogelijke orgels met zo veel mogelijk registers wil spelen. Maar in de Sint Baafs zit Van de Wege lekker vrij op het oksaal, uit het zicht van de kerkgangers. Niemand die zich ergert als hij in spijkerbroek en slob bertrui de psalmen begeleidt. Niet dat een organist niet kan spelen in driedelig pak, maar in vrijetijdskleding slaat hij de toetsen en trapt hij de pedalen toch net wat ontspannener aan. De professionele musicus, die ook clave- cimbel speelt, dirigeert en les geeft op diverse toetseninstrumenten, heeft ove rigens geen last van sterallures. Hij neemt de allesbehalve ideale arbeidsom standigheden voor lief en klaagt niet over kou in de kerk, zitcomfort (in de Jo hannes de Doperkerk in Sint Jansteen zit hij letterlijk met zijn rug tegen de or gelkast) of het gevaar om bij het stem men van de orgelpijpen naar beneden te kukelen (tijdens de restauratiewerken in de Sint Baafs wordt ook een leuning naast de orgelbak aangebracht). Van de Wege speelt voor alle christelij ke gezindten en vindt het ook prachtig om op de oi-gels van de kerken in Sint Jansteen en Clinge te spelen. Dat kleine kerkgenootschappen zich de moeite ge troosten om een eeuwenoud, waardevol foto Camile Schelstraete orgel in stand te houden en te laten be spelen, moet per slot van rekening be loond worden. Dus zit hij in Clinge vóór in de Henricuskerk, schuin opzij van het altaar. Vóór het koor - dat hij als di rigent af en toe met één hand aanzet tot actie - en bij het ter communie gaan zichtbaar voor de parochianen. „Het is natuurlijk fantastisch dat een zeventien- de-eeuws rococo-orgel en een eeuw oud Frans romantisch orgel nog wekelijks worden bespeeld in Zeeuws-Vlaande- van onze redactie economie BRUSSEL - De Europese Com missie gaat niet in op een zeer uitzonderlijk verzoek van het Europees Parlement om een voorstel te herzien voor het pa tenteren van software. Voorzit ter Barroso van de Commissie heeft het europarlement geschre ven dat hij de procedure wil voortzetten. Wel geeft hij aan bereid te zijn tot aanpassingen, aldus een woordvoerder van de Commis sie gisteren. Volgende week stemmen de EU-ministers van Economische Zaken over het om streden wetsvoorstel. Het euro parlement had verzocht om de hele procedure over te doen, een zeldzaamheid die alleen moge lijk is omdat er sinds het inne men van het vorige standpunt verkiezingen zijn geweest. Vol gens PvdA-europarlementslicl Mastenbroek betekent het voort zetten van de procedure niet dat het voorstel ongewijzigd van kracht wordt. „Als ik de sfeer in het parlement goed inschat, ko men alle amendementen van de vorige keer weer op tafel. Bizar re patenten zijn dan niet meer mogelijk." Tegenstanders van het softwarepatent vrezen dat grote bedrijven van alles en nog wat laten beschermen, waar door kleine bedrijven het nakij ken hebben. Tegenstanders wij zen naar de VS, waar bijvoor beeld het idee om bij internet- winkelen met één klik aankopen te doen, is gepatenteerd. ANP £ritiek op Duitsland doet het altijd •Vgoed. Sinds een jaar of tien is het larom dolle pret. Duitsland is niet in aat structurele hervormingen door te leren. De integratie van de oude DDR het West-Duitse kapitalisme ver- opt moeizaam. De economische groei jaar na jaar tegen. De arbeids- arkt is niet flexibel. Het Duitse be- ijfsmodel is verouderd. De grote Duit ondernemingen staan permanent in schaduw van hun Angelsaksische Enzovoort. de Amerikaanse en Britse pers leedvermaak nauwelijks onder ukken. In een dagblad als de Wall reet Journal wordt met enige regel- •at 'the German model' bij het grof lil gezet. De Britse dagbladen laten na keer op keer te wijzen op de in- prestaties van de Duitse econo mie. Ook het Nederlandse bestuursmo del, dat veel overeenkomsten vertoont met het Duitse systeem van 'Mitbestim- mung', waarin de medezeggenschap van arbeid en kapitaal beide zijn veran kerd, verliest aan populariteit. De Brits-Nederlandse ondernemingen Ko ninklijke Olie/Shell en Unilever heb ben beide bekendgemaakt van hun hy bride structuur af te stappen en over te gaan op het Angelsaksische - in casu: Britse - model. Dat wil zeggen: de twee hoofdige leiding wordt één chief execu tive officer en de raad van commissaris sen wordt vervangen door een 'one-tier board' met executives en non-executi- ves, die gezamenlijk vergaderen en be slissen ter meerdere ere en glorie van de aandeelhouder. De financiële we reld heeft deze koerswijziging met ent housiasme ontvangen. Mijn collega-columnisten repten in de afgelopen weken van verblijven op een Franse camping en in het Warschau van de haute finance. Ikzelf stond on langs op de latten in het bescheiden Duitse middelgebergte van de Harz. Daar en op weg daar naartoe vallen de verschillen met het Verenigd Konink rijk op. Duitsland oogt buitengewoon welvarend. Het wegennet is uitstekend onderhouden, het huizenbestand is de gelijk en modern, de treinen flitsen door het landschap, in de winkelstra ten zijn luxueuze etalages te bewonde ren, de 'Konditoreien' getuigen van eet lust, valt bij elk bezoek weer op. Daar kunnen de Britten nog een puntje aan zuigen, met hun slecht onderhouden motorways, ouderwetse huizenbestand, disfunctionerende spoorwegsysteem en het grote contrast tussen het arme noor den en het rijke zuiden. Loop een Brits en een Duits bankfiliaal binnen in een willekeurig plattelandsdorpje en zoek de verschillen: stralend modern versus stoffig ouderwets. Hoe stroken deze waarnemingen met de berichtgeving in de pers? Mijn ster ke vermoeden is dat een bevooroor deeld journaille, in koor met adviseurs, analisten en politici, de prestaties van de Angelsaksische economieën over schat en die van de Duitse economie on derschat. Hoe zouden de Verenigde Sta ten ervoor staan als begin jaren negen tig de grens met Mexico zou zijn ge schrapt? Hoe goed zouden de winstcij fers van Angelsaksische ondernemin gen eruit zien als zij de Duitse boek houdregels zouden adopteren? In Duits land worden conservatieve jaarversla gen opgesteld: de waarde van bezittin gen en inkomsten worden voorzichtig getaxeerd, terwijl kostenposten hoog worden geschat. In de Angelsaksische wereld is het te gendeel de norm: overschatting van ba ten en onderschatting van kosten. Daar worden de aandelenbeurzen immers vrolijk van. Geen wonder dat op papier de Duitse bedrijven het zoveel slechter lijken te doen. De werkelijkheid is an ders: Duitse ondernemingen zijn de suc cesvolste exporteurs in de wereld. Ma de in Germany laat Made in Britain en Made in the US de hielen zien. Hein- rich von Pierer, die net na twaalf jaar afscheid heeft genomen als topman van Siemens, zegt dat het 'met Duitsland beter gaat dan men in het buitenland denkt'. En passant roemt hij het Duitse bestuursmodel van Mitbestimmung, dat draagvlak aan flexibiliteit koppelt. Misschien maken Koninklijke Olie/Shell en Unilever de verkeerde keuze. Arjen van Witteloostuijn MIDDELBURG - Transportbedrijf Volmer BV in Middel burg is failliet verklaard. Het bedrijf telt 45 werknemers. De rechtbank heeft twee curatoren aangesteld: S. van Bo ven en E. Sandijck. Vorig jaar zomer voerde de transportonderneming een re organisatie uit, waarbij vijftien van de toen 55 personeels leden werden ontslagen. Als verklaring daarvoor werd ge geven dat het transport naar Frankrijk is stopgezet en dat het ferry-vervoer is ingekrompen. Bovendien kampte Vol mer met de gestegen dieselolieprijs, die maar gedeeltelijk was te verwerken in de vervoerstarieven Curator Van Boven verklaarde gisteren dat Volmer BV heeft geprobeerd een doorstart te maken. Uiteindelijk heeft het bedrijf besloten zelf het faillissement aan te vra gen. Volmer begon in 1928 met paard en wagen als melk- vervoerbedrijf en bodedienst in Veere. De onderneming ontwikkelde zich tot een internationaal transportbedrijf met 55 trekkers en elf trailers. LONDEN - Bill Gates, oprichter van de softwaregigant Microsoft en de rijkste man ter wereld, is gisteren door de Britse koningin Elizabeth II geridderd. De 49-jarige Ga tes kreeg de onderscheiding voor zijn bijdrage aan de Brit se economie en zijn activiteiten om de armoede in de we reld te bestrijden. Gates werd tijdens de ceremonie in Buckingham Palace vergezeld door zijn vrouw Melinda. De titel die Gates gaat dragen, is 'Knight Commander of the Order of the British Empire'. De multimiljarclair mag zichzelf geen Sir Bill noemen van wege zijn Amerikaanse nationaliteit, maar wel de letters KBE achter zijn naam plaatsen. Enkele andere Amerika nen die eerder dezelfde titel kregen, zijn oud-president George Bush senior, de ex-burgemeester van New York Rudolph Giuliani en de filmregisseur Steven Spielberg. ANP GRONINGEN - Door de executieverkoop van de werf Maas Shipyard en zusterbedrijf Maas Lastechniek drei gen ruim tachtig banen in Groningen verloren te gaan. De veiling is vorige week via de rechtbank in Amsterdam af gedwongen door het bankbedrijf van ING. De bank wil op deze manier een vordering van 1,5 miljoen euro innen, die de directrice van de bedrijven weigert te voldoen. Eigenares D. Doesburg sloot twee jaar geleden een hypo theek van 1,5 miljoen euro af om de overname van de toen malige Damen-werf in Foxhol te financieren. ING heeft deze hypotheek in december opgezegd. Doesburg stapte hierop naar de rechter om terugvordering van de lening aan te vechten, maar werd in het ongelijk gesteld. ANP door Ernst Jan Rozendaal DEN HAAG - De Tweede Ka mer wijst een vergunningstelsel voor de uitzendbranche af. Een meerderheid van CDA, VAT), PvdA en D66 denkt dat daar mee malafide uitzendbureaus niet van bonafide worden onder scheiden. De fracties hebben ook moeite met de waarborgsom die uitzendbureaus voor een ver gunning moeten betalen. Het kabinet wil gedeeltelijk te rug naar de situatie van vóór 1998. Toen werd de vergunning plicht voor uitzendbureaus afge schaft. Sindsdien is het aantal malafide opererende uitzendbu reaus explosief toegenomen. Uit onderzoek van het ministerie van Sociale Zaken blijkt dat Ne derland 3000 bonafide uitzend bureaus telt en 6600 die niet in de haak zijn. Om dat tegen te gaan, stellen de staatssecretarissen H. van Hoof (Sociale Zaken) en J. Wijn (Fi nanciën) voor een vergunning stelsel in te voeren naar Vlaams voorbeeld. Ieder uitzendbureau moet een waarborgsom van 75.000 euro betalen. Daarmee wordt een drempel opgeworpen voor beginnende uitzendbu reaus, erkende Wijn gisteren in een debat met de Tweede Ka mer. „We moeten wat doen aan de vrije toetreding op deze markt. Het ene uitzendbureau is nog niet weg of het andere komt op." Door het deponeren van een waarborgsom kunnen foute uit zendbureaus bijvoorbeeld niet via een faillissement boetes of naheffingen ontlopen. „De Ka mer heeft om harde maatregelen gevraagd. Dit is een harde maat regel." Weerstand In de uitzendbranche bestaat grote weerstand tegen de kabi netsmaatregelen. Samen met werknemersorganisaties hebben ze de Kamer er vorige week op gewezen dat de werking ave rechts is. Kleine en middelgrote bonafide bureaus worden door de hoogte van de waarborgsom in problemen gebracht, terwijl kwaadwillenden de gelegenheid krijgen een vergunning te ko pen. De kwestie is vorige week ook door het Vlissingse uitzend bureau Deinco aangekaart. CDA. WD, D66 en PvdA onder steunen het pleidooi van de uit zendbranche voor een certifice ring gekoppeld aan een APK-keuring. Elk bedrijf kan zo vrijwillig een keurmerk ver werven, de overheidscontrole zou zich dan vooral op de bedrij ven zonder certificaat moeten lichten. De waarborgsom wordt gezien als een te hoge drempel waar door - in de woorden van van H. Bruis (CDA) - 'kleine gespeciali seerde uitzendbureaus het lood je leggen, terwijl de fraudeur vrolijk de waarborgsom be taalt'. Lik op stuk Volgens Van Ploof heeft de eigen certificering door de branche de afgelopen zeven jaar geen einde kunnen maken aan fraude en il legaliteit in de uitzendbranche. Wijn betoogde dat juist de waar borgsom een goed middel is voor lik-op-stuk-beleid, omdat boetes meteen kunnen worden geïnd. De hoogte van het bedrag is in zijn ogen proportioneel, omdat zodoende wordt voorkomen dat malafide ondernemers geld ver dienen voordat ze worden ge pakt. Het duurt gemiddeld een maand of zes voor ze een derge lijk bedrag binnenhalen en dat is ook ongeveer de tijd waarin nieuwe malafide bureaus kun nen worden opgespoord. Door een kredietregeling te treffen met de bank zouden voor bonafi de ondernemers de daadwerke lijke kosten 'verwaarloosbaar' zijn, aldus Wijn. Volgens hem scheidt de maatre gel wel degelijk de goeden van de kwaden. Bruis noemde de beantwoor ding 'teleurstellend'. F. Weekers (WD) betoogde dat het eigen on derzoek van de staatssecretaris sen aantoont dat de maatrege len onvoldoende effectief zijn. „Waarom neemt u dat niet se rieus?", aldus Weerkers. Binnenkort vergadert de Twee de Kamer opnieuw over de kwes tie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 21