Heerema haalt grote order binnen
Brussel zet softwarepatent door
De onderschatting van Duitsland
Tweede Kamer
worstelt met
uitzendsector
22
Bouw onderstel olie- en gasplatform levert ruim 200 manjaar werk op
Importeur
Chinese auto's
platgebeld
Bespeler van kerkorgel
denkt niet aan kou of rugpijn
Transportbedrijf Volmer bankroet
Bill Gates tot ridder geslagen
Banen werf Groningen op de tocht
jedactie: 0113-315649
(wvw.pzc.nl
Ltnail: redactie@pzc.nl
'ostbus 31, 4460 AA Goes
tdvertentie-exploitatie:
üoord-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
eeuws-Vlaanderen: 0114-372770;
lationaal: 020-4562500.
nderdag 3 maart 2005
donderdag 3 r
Strijd om het
ijsje is al
begonnen
jloor Jeffrey Kutterink
JSSINGEN - Heerema Vlis-
ïgen heeft een grote order bin-
igehaald. Voor de Britse olie-
latschappij ConocoPhilIips
luwt het een onderstel van een
iductieplatform. Met de or-
een bedrag van 35 miljoen
euro gemoeid. Tussen de 50 en
800 mensen hebben er anderhalf
jaar werk aan.
jet platform gaat naar olie en
boren op het Britannia-plat-
(op de velden Callanish en
gar); een productieveld in
Noordzee op een afstand van
;eveer 115 kilometer van de
iotse kust. Het water is er
meter diep. Het onderstel
■ket) van het productieplat-
dat Heerema bouwt is 164
ster hoog (ruim anderhalf
;r de Lange Jan in Middel-
irg) en 6200 ton zwaar. Het zal
Vlissingen aan wal op zijn
kant worden gebouwd. Zelfs
is de constructie nog zestig
hoog. Het staal wordt aan
vanuit Duitsland en
Delen ervan
worden geprepareerd bij een be-
bijfin Roermond.
Stijgerbouwers
opdracht levert werk op
onder anderen lassers, tit
ers en stijgerbouwers tot men
voor in de werkvoorberei
In totaal meer dan 200
jnanjaren werk voor de Zeeuwse
regio, aldus directeur P. van
Eek van Heerema Vlissingen.
[De orderportefeuille is daar-
tot juni 2006 gevuld." Vol
Van Eek zijn de vooruit-
goed. „Het is een goede
voor een bedrijf dat zwar-
;e cijfers schrijft. Bovendien
SRP - De luxe terreinwagen van
makelij is nog niet lever
maar bij importeur Peter
in Erp staat de telefoon
wel roodgloeiend.
fprige week tekende autohande-
aar en rallycoureur Bijvelds
fcn contract met de Chinese au
Jianling Motors
(JMC) voor de
importrechten
de Landwind.
het importcontract is JMC
.et eerste Chinese automerk dat
it Nederland en andere Europe-
landen de markt op gaat. De
wordt aangedreven
'oor een Mitsubishi-motor en
veel weg van een Opel
een nieuwprijs van 17.000
uro zou de terreinwagen het-
élfde bieden als vergelijkbare
uto's die al gauw het dubbele
osten. „De Chinezen kopiëren
helemaal suf en bouwen
an hun eigen wagen compleet
alle opties", aldus Bijvelds.
zegt inmiddels op voorhand
enkele tientallen exemplaren
i hebben verkocht aan voorna
melijk Nederlandse klanten,
faast potentiële klanten bellen
andere autodealers die de
andwind in de showroom wil-
zetten. „We gaan nu eerst
netwerk van verkooppunten
Ik hoop begin juni de
ïste auto's te kunnen leve-
zegt Bijvelds. ANP
hebben we nog een aantal aan
vragen uitstaan."
In maart begint de bouw van
het onderstel; in juni 2006 moet
het zijn afgebouwd. Het zal op
16 juni 2006 door middel van
Mammoet-transportkarren op
een ponton worden geladen en
direct naar zee worden ver
scheept. De twee kranen van het
kraanschip Thialf van Heerema
Marine Contractors tillen het
jacket verticaal en laten hem
naar de zeebodem zakken. Daar
zal het onderstel met acht, hon
derd meter lange, palen in de bo
dem worden verankerd.
Bovenop het jacket komt een
dek dat door Heerema Hartle
pool in Groot-Brittannië wordt
gebouwd.
Muzeeum
ConocoPhilIips heeft de op
dracht verstrekt aan Heerema
Vlissingen, omdat dat volgens
het concern een van de weinige
bedrijven in Europa is die de op
dracht kan vervullen, In het ka
der van de start van het project
schenkt Heerema 10.000 euro
aan het Zeeuws Maritiem Mu
zeeum in Vlissingen.
„Het maritiem muzeeum zit in
financiële problemen en wij vin
den het onze maatschappelijke
verantwoordelijkheid om een
bijdrage te leveren", aldus Van
Eek.
„Het is een bijzondere opdracht,
waarmee de banden van Zee
land en de zee nog eens worden
onderstreept. Iets wat het Mu
zeeum ook doet."
Gedeputeerde G. de Kok (econo
mie) reageert verheugd op de or
der. De laatste tijd domineren
vooral berichten over faillisse
menten en oplopende werkloos
heid het nieuws. „Dit heeft een
hoop Hollands-gloriegevoel", al
dus De Kok. „Mondiaal trekt de
economie weer aan en komen de
orders weer los. Bedrijven als
Heerema plukken daarvan de
vruchten." Volgens De Kok on
derstreept het aantal faillise-
menten van de laatste tijd de
keuze van de provincie om ruim
te te geven aan de economie.
Als voorzitter van havenschap
Zeeland Seaports is hi] even
eens tevreden over de opdracht.
„Het levert veel scheepsbewegin-
gen op. Dat betekent voor het
havenschap meer haven- en ka-
degeld. Bovendien levert dit
soort opdrachten werk op voor
toeleveranciers en uitzendbu-
A. van de Wege bespeelt het zeventiende eeuwse rococo-orgel in de Sint Henricuskerk in Clinge.
door René Hoonhorst
CLINGE - Van de drie kerken waarvan
hij de vaste organist is, bevalt de kruk
achter het orgel van de Sint Baafs in
Aardenburg A. van de Wege het meest.
Niet omdat de Terneuzenaar per se op
zo groot mogelijke orgels met zo veel
mogelijk registers wil spelen.
Maar in de Sint Baafs zit Van de Wege
lekker vrij op het oksaal, uit het zicht
van de kerkgangers. Niemand die zich
ergert als hij in spijkerbroek en slob
bertrui de psalmen begeleidt. Niet dat
een organist niet kan spelen in driedelig
pak, maar in vrijetijdskleding slaat hij
de toetsen en trapt hij de pedalen toch
net wat ontspannener aan.
De professionele musicus, die ook clave-
cimbel speelt, dirigeert en les geeft op
diverse toetseninstrumenten, heeft ove
rigens geen last van sterallures. Hij
neemt de allesbehalve ideale arbeidsom
standigheden voor lief en klaagt niet
over kou in de kerk, zitcomfort (in de Jo
hannes de Doperkerk in Sint Jansteen
zit hij letterlijk met zijn rug tegen de or
gelkast) of het gevaar om bij het stem
men van de orgelpijpen naar beneden te
kukelen (tijdens de restauratiewerken
in de Sint Baafs wordt ook een leuning
naast de orgelbak aangebracht).
Van de Wege speelt voor alle christelij
ke gezindten en vindt het ook prachtig
om op de oi-gels van de kerken in Sint
Jansteen en Clinge te spelen. Dat kleine
kerkgenootschappen zich de moeite ge
troosten om een eeuwenoud, waardevol
foto Camile Schelstraete
orgel in stand te houden en te laten be
spelen, moet per slot van rekening be
loond worden. Dus zit hij in Clinge vóór
in de Henricuskerk, schuin opzij van
het altaar. Vóór het koor - dat hij als di
rigent af en toe met één hand aanzet tot
actie - en bij het ter communie gaan
zichtbaar voor de parochianen. „Het is
natuurlijk fantastisch dat een zeventien-
de-eeuws rococo-orgel en een eeuw oud
Frans romantisch orgel nog wekelijks
worden bespeeld in Zeeuws-Vlaande-
van onze redactie economie
BRUSSEL - De Europese Com
missie gaat niet in op een zeer
uitzonderlijk verzoek van het
Europees Parlement om een
voorstel te herzien voor het pa
tenteren van software. Voorzit
ter Barroso van de Commissie
heeft het europarlement geschre
ven dat hij de procedure wil
voortzetten.
Wel geeft hij aan bereid te zijn
tot aanpassingen, aldus een
woordvoerder van de Commis
sie gisteren. Volgende week
stemmen de EU-ministers van
Economische Zaken over het om
streden wetsvoorstel. Het euro
parlement had verzocht om de
hele procedure over te doen, een
zeldzaamheid die alleen moge
lijk is omdat er sinds het inne
men van het vorige standpunt
verkiezingen zijn geweest. Vol
gens PvdA-europarlementslicl
Mastenbroek betekent het voort
zetten van de procedure niet dat
het voorstel ongewijzigd van
kracht wordt. „Als ik de sfeer in
het parlement goed inschat, ko
men alle amendementen van de
vorige keer weer op tafel. Bizar
re patenten zijn dan niet meer
mogelijk." Tegenstanders van
het softwarepatent vrezen dat
grote bedrijven van alles en nog
wat laten beschermen, waar
door kleine bedrijven het nakij
ken hebben. Tegenstanders wij
zen naar de VS, waar bijvoor
beeld het idee om bij internet-
winkelen met één klik aankopen
te doen, is gepatenteerd. ANP
£ritiek op Duitsland doet het altijd
•Vgoed. Sinds een jaar of tien is het
larom dolle pret. Duitsland is niet in
aat structurele hervormingen door te
leren. De integratie van de oude DDR
het West-Duitse kapitalisme ver-
opt moeizaam. De economische groei
jaar na jaar tegen. De arbeids-
arkt is niet flexibel. Het Duitse be-
ijfsmodel is verouderd. De grote Duit
ondernemingen staan permanent in
schaduw van hun Angelsaksische
Enzovoort.
de Amerikaanse en Britse pers
leedvermaak nauwelijks onder
ukken. In een dagblad als de Wall
reet Journal wordt met enige regel-
•at 'the German model' bij het grof
lil gezet. De Britse dagbladen laten
na keer op keer te wijzen op de in-
prestaties van de Duitse econo
mie. Ook het Nederlandse bestuursmo
del, dat veel overeenkomsten vertoont
met het Duitse systeem van 'Mitbestim-
mung', waarin de medezeggenschap
van arbeid en kapitaal beide zijn veran
kerd, verliest aan populariteit. De
Brits-Nederlandse ondernemingen Ko
ninklijke Olie/Shell en Unilever heb
ben beide bekendgemaakt van hun hy
bride structuur af te stappen en over te
gaan op het Angelsaksische - in casu:
Britse - model. Dat wil zeggen: de twee
hoofdige leiding wordt één chief execu
tive officer en de raad van commissaris
sen wordt vervangen door een 'one-tier
board' met executives en non-executi-
ves, die gezamenlijk vergaderen en be
slissen ter meerdere ere en glorie van
de aandeelhouder. De financiële we
reld heeft deze koerswijziging met ent
housiasme ontvangen.
Mijn collega-columnisten repten in de
afgelopen weken van verblijven op een
Franse camping en in het Warschau
van de haute finance. Ikzelf stond on
langs op de latten in het bescheiden
Duitse middelgebergte van de Harz.
Daar en op weg daar naartoe vallen de
verschillen met het Verenigd Konink
rijk op. Duitsland oogt buitengewoon
welvarend. Het wegennet is uitstekend
onderhouden, het huizenbestand is de
gelijk en modern, de treinen flitsen
door het landschap, in de winkelstra
ten zijn luxueuze etalages te bewonde
ren, de 'Konditoreien' getuigen van eet
lust, valt bij elk bezoek weer op. Daar
kunnen de Britten nog een puntje aan
zuigen, met hun slecht onderhouden
motorways, ouderwetse huizenbestand,
disfunctionerende spoorwegsysteem en
het grote contrast tussen het arme noor
den en het rijke zuiden. Loop een Brits
en een Duits bankfiliaal binnen in een
willekeurig plattelandsdorpje en zoek
de verschillen: stralend modern versus
stoffig ouderwets.
Hoe stroken deze waarnemingen met
de berichtgeving in de pers? Mijn ster
ke vermoeden is dat een bevooroor
deeld journaille, in koor met adviseurs,
analisten en politici, de prestaties van
de Angelsaksische economieën over
schat en die van de Duitse economie on
derschat. Hoe zouden de Verenigde Sta
ten ervoor staan als begin jaren negen
tig de grens met Mexico zou zijn ge
schrapt? Hoe goed zouden de winstcij
fers van Angelsaksische ondernemin
gen eruit zien als zij de Duitse boek
houdregels zouden adopteren? In Duits
land worden conservatieve jaarversla
gen opgesteld: de waarde van bezittin
gen en inkomsten worden voorzichtig
getaxeerd, terwijl kostenposten hoog
worden geschat.
In de Angelsaksische wereld is het te
gendeel de norm: overschatting van ba
ten en onderschatting van kosten. Daar
worden de aandelenbeurzen immers
vrolijk van. Geen wonder dat op papier
de Duitse bedrijven het zoveel slechter
lijken te doen. De werkelijkheid is an
ders: Duitse ondernemingen zijn de suc
cesvolste exporteurs in de wereld. Ma
de in Germany laat Made in Britain en
Made in the US de hielen zien. Hein-
rich von Pierer, die net na twaalf jaar
afscheid heeft genomen als topman van
Siemens, zegt dat het 'met Duitsland
beter gaat dan men in het buitenland
denkt'. En passant roemt hij het Duitse
bestuursmodel van Mitbestimmung,
dat draagvlak aan flexibiliteit koppelt.
Misschien maken Koninklijke
Olie/Shell en Unilever de verkeerde
keuze.
Arjen van Witteloostuijn
MIDDELBURG - Transportbedrijf Volmer BV in Middel
burg is failliet verklaard. Het bedrijf telt 45 werknemers.
De rechtbank heeft twee curatoren aangesteld: S. van Bo
ven en E. Sandijck.
Vorig jaar zomer voerde de transportonderneming een re
organisatie uit, waarbij vijftien van de toen 55 personeels
leden werden ontslagen. Als verklaring daarvoor werd ge
geven dat het transport naar Frankrijk is stopgezet en dat
het ferry-vervoer is ingekrompen. Bovendien kampte Vol
mer met de gestegen dieselolieprijs, die maar gedeeltelijk
was te verwerken in de vervoerstarieven
Curator Van Boven verklaarde gisteren dat Volmer BV
heeft geprobeerd een doorstart te maken. Uiteindelijk
heeft het bedrijf besloten zelf het faillissement aan te vra
gen. Volmer begon in 1928 met paard en wagen als melk-
vervoerbedrijf en bodedienst in Veere. De onderneming
ontwikkelde zich tot een internationaal transportbedrijf
met 55 trekkers en elf trailers.
LONDEN - Bill Gates, oprichter van de softwaregigant
Microsoft en de rijkste man ter wereld, is gisteren door de
Britse koningin Elizabeth II geridderd. De 49-jarige Ga
tes kreeg de onderscheiding voor zijn bijdrage aan de Brit
se economie en zijn activiteiten om de armoede in de we
reld te bestrijden.
Gates werd tijdens de ceremonie in Buckingham Palace
vergezeld door zijn vrouw Melinda. De titel die Gates
gaat dragen, is 'Knight Commander of the Order of the
British Empire'.
De multimiljarclair mag zichzelf geen Sir Bill noemen van
wege zijn Amerikaanse nationaliteit, maar wel de letters
KBE achter zijn naam plaatsen. Enkele andere Amerika
nen die eerder dezelfde titel kregen, zijn oud-president
George Bush senior, de ex-burgemeester van New York
Rudolph Giuliani en de filmregisseur Steven Spielberg.
ANP
GRONINGEN - Door de executieverkoop van de werf
Maas Shipyard en zusterbedrijf Maas Lastechniek drei
gen ruim tachtig banen in Groningen verloren te gaan. De
veiling is vorige week via de rechtbank in Amsterdam af
gedwongen door het bankbedrijf van ING. De bank wil
op deze manier een vordering van 1,5 miljoen euro innen,
die de directrice van de bedrijven weigert te voldoen.
Eigenares D. Doesburg sloot twee jaar geleden een hypo
theek van 1,5 miljoen euro af om de overname van de toen
malige Damen-werf in Foxhol te financieren. ING heeft
deze hypotheek in december opgezegd. Doesburg stapte
hierop naar de rechter om terugvordering van de lening
aan te vechten, maar werd in het ongelijk gesteld. ANP
door Ernst Jan Rozendaal
DEN HAAG - De Tweede Ka
mer wijst een vergunningstelsel
voor de uitzendbranche af. Een
meerderheid van CDA, VAT),
PvdA en D66 denkt dat daar
mee malafide uitzendbureaus
niet van bonafide worden onder
scheiden. De fracties hebben
ook moeite met de waarborgsom
die uitzendbureaus voor een ver
gunning moeten betalen.
Het kabinet wil gedeeltelijk te
rug naar de situatie van vóór
1998. Toen werd de vergunning
plicht voor uitzendbureaus afge
schaft. Sindsdien is het aantal
malafide opererende uitzendbu
reaus explosief toegenomen. Uit
onderzoek van het ministerie
van Sociale Zaken blijkt dat Ne
derland 3000 bonafide uitzend
bureaus telt en 6600 die niet in
de haak zijn.
Om dat tegen te gaan, stellen de
staatssecretarissen H. van Hoof
(Sociale Zaken) en J. Wijn (Fi
nanciën) voor een vergunning
stelsel in te voeren naar Vlaams
voorbeeld. Ieder uitzendbureau
moet een waarborgsom van
75.000 euro betalen. Daarmee
wordt een drempel opgeworpen
voor beginnende uitzendbu
reaus, erkende Wijn gisteren in
een debat met de Tweede Ka
mer. „We moeten wat doen aan
de vrije toetreding op deze
markt. Het ene uitzendbureau is
nog niet weg of het andere komt
op."
Door het deponeren van een
waarborgsom kunnen foute uit
zendbureaus bijvoorbeeld niet
via een faillissement boetes of
naheffingen ontlopen. „De Ka
mer heeft om harde maatregelen
gevraagd. Dit is een harde maat
regel."
Weerstand
In de uitzendbranche bestaat
grote weerstand tegen de kabi
netsmaatregelen. Samen met
werknemersorganisaties hebben
ze de Kamer er vorige week op
gewezen dat de werking ave
rechts is. Kleine en middelgrote
bonafide bureaus worden door
de hoogte van de waarborgsom
in problemen gebracht, terwijl
kwaadwillenden de gelegenheid
krijgen een vergunning te ko
pen. De kwestie is vorige week
ook door het Vlissingse uitzend
bureau Deinco aangekaart.
CDA. WD, D66 en PvdA onder
steunen het pleidooi van de uit
zendbranche voor een certifice
ring gekoppeld aan een
APK-keuring. Elk bedrijf kan
zo vrijwillig een keurmerk ver
werven, de overheidscontrole
zou zich dan vooral op de bedrij
ven zonder certificaat moeten
lichten.
De waarborgsom wordt gezien
als een te hoge drempel waar
door - in de woorden van van H.
Bruis (CDA) - 'kleine gespeciali
seerde uitzendbureaus het lood
je leggen, terwijl de fraudeur
vrolijk de waarborgsom be
taalt'.
Lik op stuk
Volgens Van Ploof heeft de eigen
certificering door de branche de
afgelopen zeven jaar geen einde
kunnen maken aan fraude en il
legaliteit in de uitzendbranche.
Wijn betoogde dat juist de waar
borgsom een goed middel is
voor lik-op-stuk-beleid, omdat
boetes meteen kunnen worden
geïnd.
De hoogte van het bedrag is in
zijn ogen proportioneel, omdat
zodoende wordt voorkomen dat
malafide ondernemers geld ver
dienen voordat ze worden ge
pakt. Het duurt gemiddeld een
maand of zes voor ze een derge
lijk bedrag binnenhalen en dat
is ook ongeveer de tijd waarin
nieuwe malafide bureaus kun
nen worden opgespoord. Door
een kredietregeling te treffen
met de bank zouden voor bonafi
de ondernemers de daadwerke
lijke kosten 'verwaarloosbaar'
zijn, aldus Wijn.
Volgens hem scheidt de maatre
gel wel degelijk de goeden van
de kwaden.
Bruis noemde de beantwoor
ding 'teleurstellend'. F. Weekers
(WD) betoogde dat het eigen on
derzoek van de staatssecretaris
sen aantoont dat de maatrege
len onvoldoende effectief zijn.
„Waarom neemt u dat niet se
rieus?", aldus Weerkers.
Binnenkort vergadert de Twee
de Kamer opnieuw over de kwes
tie.