Een leven als een kunstwerk il Hallo Venray heeft inmiddels een heus oeuvre Alles Dali Geluid van het 1* goede leven l woensdag 2 maart 2005 p de tentoonstelling Alles Dali, die op za terdag 5 maart in het museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam opent, staan niet zozeer de schilderijen van Salvador Dali centraal als wel zijn vele nevenactiviteiten in mode, film, theater, fotografie en re clame. En niet te vergeten de manifestaties van zijn uitzin nige persoon, die zichzelf voortdurend in het centrum van de aandacht wist te plaat sen: „U zult over Dali spre ken, in het ergste geval zelfs Salvador Dali (1904-1989) was een man van grote geba ren en grote woorden, die je niet altijd voor hem innemen. „Ik zou mijn persoonlijkheid voor geen goud hebben willen ruilen voor die van een andere god", schreef hij. ..Elke ochtend als ik wakker word, ervaar ik een bij zondere verrukking: de verruk king Salvador Dali te zijn, en in vervoering vraag ik me af wat hij vandaag weer voor wonder baarlijks zal voortbrengen, deze Salvador Dali", luidde een an der statement. En ook: „Toen ik zes jaar was wilde ik keuken meid worden. Toen ik zeven was, Napoleon. Sedertdien heb ben mijn ambities, evenals mijn grootheidswaanzin, steeds grote re vormen aangenomen." In navolging van Dali verwijzen ook zijn biografen naar zijn kin derjaren als één van de verkla ringen voor zijn latere geëxal teerde, exhibitionistische en ex centrieke persoonlijkheid, schil derijen en daden. „Behalve dat de keuken voor mij verboden ter rein was, mocht ik alles doen wat ik wilde", schreef hijzelf. „Ik plaste in mijn bed tot mijn achtste, gewoon omdat ik dat leuk vond. Ik was de absolute heer des huizes. Niets was goed genoeg voor mij. Ik was een verwend kind." Als surrealist avant la lettre liep de kleine Dali rond in een door zijn ouders geschonken 'verblin dend koningskostuum met een kroon van goud en topazen, en een mantel die gevoerd was met echt hermelijn'. „Lange tijd heb ik deze knalrode vermomming, die de bevestiging vormde van mijn koningschap, bewaard." De verklaring voor deze verafgo ding was het feit dat voor de ge boorte van Dali een ouder broer tje, dat ook Salvador was ge noemd, op zijn zevende was overleden aan hersenvliesontste king. „Zijn dood heeft mijn ouders in diepe vertwijfeling ge stort; zij vonden alleen nog maar troost in mijn geboorte. Mijn broer en ik leken op elkaar als twee druppels water... Net als ik had mijn broer de onmis kenbare gelaatsuitdrukking van een genie. Hij vertoonde sympto Foto van Salvador Dali uit het ar chief Museum Boijmans Van Beu ningen, 1969-1970. men van angstaanjagende vroeg rijpheid... Mijn broer was waar schijnlijk de eerste uitgave van mijn ik, maar te veel naar het ab solute geschapen." Er zouden talloze van deze 'uitgaven van mijn ik' volgen, de een nog buite nissiger dan de andere. Voor Salvador Dali waren niet alleen zijn schilderijen kunst, ook zijn leven beschouwde hij als een kunstwerk. In zijn eigen woorden: „Belangrijk was om de ervaring van mijn leven 'klas siek' te maken, haar een vorm, een scheppingsmythe, een syn these, een architectuur der eeu wigheid te geven." En aan het creëren van die my the heeft zijn vrouw Gala - ei genlijk Helena Devulina Dia- kanoffdochter van een Moskou- se advocaat - een niet te onder schatten bijdrage geleverd. Van af hun ontmoeting in 1929, toen Gala nog getrouwd was met de Franse dichter Paul Eluard, tot haai'overlijden in 1982 waren ze een twee-eenheid. Dali zou op een gegeven moment zelfs zijn schilderijen met hun beider naam signeren. „Ik houd meer van Gala", zei hij eens, „dan van mijn moeder, dan van mijn vader, dan van Picasso en zelfs meer dan van het geld." Kanonnen Niets was Dali te dol om in de publiciteit te komen, onder zijn devies: „U zult over Dali spre ken, in het ergste geval zelfs goed." Dat leidde tot vermaarde scènes, die telkens opnieuw de kranten haalden. Op een kerst dag liep hij door New York met een bel die hij steeds weer luid de als hij het gevoel had dat er niet genoeg aandacht aan hem werd besteed: „Het idee dat men mij niet zou herkennen, was onverdraaglijk." Toen hij met een oud oorlogs schip, dat hij van de Spaanse marine had gekocht, naar Ameri ka ging om daar een expositie in te richten, liet hij voor vertrek driemaal de kanonnen bulderen met losse flodders, wat de bevol king van het havenstadje Cada- qués verleidde tot een uitgela ten feest rondom hun eigen be roemdheid. De bodem van het zwembad van Surrealistische foto van Dali. Dali in Port Lligat, waar hij het grootste deel van zijn leven door bracht, was bezaaid met zee-egels. Alleen ingewijden wis ten dat ze door een glasplaat wa ren bedekt en durfden er een bad in te nemen. Toen hij in de Sorbonne een lezing gaf over Vermeers Het kantwerkstertje en de rinoceros, reed hij voor in een witte Rolls Royce die tot aan de nok was vol geladen met bloemkolen. In Madrid riep hij Picasso op tot een terugkeer naar Spanje met de woorden: „Picasso is een Spanjaard - ik ook! Picasso is een genie - ik ook! Picasso is een communist - ik ook niet!" Volgens Dali's biograaf en vriend tot op zijn sterfbed, Ro bert Deschames, haatte Dali el ke vorm van eenvoud: „Elk mo ment was voor hem geschikt de hele wereld in deze tijd van showbusiness uit haar apathie te wekken, zelfs wanneer de op ruiende provocaties, de geraffi neerde buitenissigheden en de publiciteitsstunts het zicht op de grote kunstenaar benamen. Zijn ontelbare en veelvormige 'gags' waren voor hem belangrij ker dan wat dan ook." Tot die 'gags' behoren eigenlijk ook de vele bijdragen die Dali in en buiten zijn schilderkunst le verde aan het moderne leven, de film, de mode, de fotografie, de Wereldtentoonstelling in New York in 1939, reclame en druk werk, en aan het theater, de the ma's van de grote expositie Al les Dali. Wat anders te denken van een hoed in de vorm van een schoen, die hij bedacht voor de Italiaanse modeontwerpster El- sa Schiaparelli, parfumflesjes die hij ontwierp (voor vrouwen in flacons in de vorm van een neus of mond, voor mannen in flacons met de vorm van een testikel), de enorme rozerode so fa gevormd naar de lippen van Mae West, de manier waarop hij zich in 1942, naakt in een ei, liet fotograferen door Philippe Hals man. Het was met name zijn achtjari ge ballingschap in de Verenigde Staten - van 1940 tot 1948 - die aan Dali talloze commerciële mogelijkheden bood, die hij gre tig aanpakte. Met Luis Bunuel had hij al de twee films Un Chien Andalou en L'Age D'Or gemaakt, zijn vriend Fédérico Garcia Lorca (1898-1936) had zijn interesse voor allerlei vor men van theater - van opera tot ballet - gewekt, met Man Ray deelde hij al zijn passie voor fo tografie. Nu in de VS kwamen daar nog zoveel andere activitei ten bij. Disney Hij ontwierp sieraden, richtte de woning van Helena Ruben- stein in, leverde bijdragen aan tijdschriften als Vogue, Har per's Bazaar en Town and coun tryschreef zijn eerste roman Hidden faces, ontwierp de recla me voor Schiaparelli's parfum Shocking en voor kousenfabri kant Bryans Hosiery, bedacht voor Alfred Hitchcock een droomscène voor de film Spell bound en werkte met Walt Dis ney samen voor een tekenfilm op basis van het Mexicaanse lied Destino. Die laatste film zou uiteindelijk in 1946 worden afgeblazen, maar is in 2002 als nog voltooid en nu in Boijmans voor het eerst in Nederland te zien, samen met zo'n twintig te keningen, storyboards en olie verfschilderijen, die in Disney's archieven zijn teruggevonden. Hij ontwierp decors, kerstkaar ten, etiketten voor flessen mine raalwater en wijn, stropdassen en 'het prototype van de elegan te vrouw voor het jaar 2045'. Als zijn schilderijen en het werk in Boijmans één ding duidelijk maken dan is het wel dat Salva dor Dali een maniakale worka holic was, die zich naast al zijn schilderwerken, boeken, ontwer pen en (scherts)vertoningen ook nog eens verdiepte in de gehei men van Einsteins relativiteits theorie, het atoomonderzoek, Freuds psychoanalyse of de cata strofe-theorie van de wiskundi ge René Thom, allerlei 'uitvin dingen' deed.Vlak voor hij stierf wilde hij nog een tragedie schrij ven. Om de dood te slim af te zijn begon hij één versie alvast met het woord 'Doek'. Dali verkondigde tijdens zijn le ven voortdurend het credo: „Het enige onderscheid tussen mij en een gek is dat ik niet gek ben." En ook: „Het verschil tussen het surrealisme en mij is dat ik sur realist ben." Een surrealist ook in het inrich ten van zijn eigen leven. Het heeft hem geen windeieren ge legd, zo bewijst een oude anek dote. In 1955 had de schilder Ca- rel Willink een tentoonstelling in het Stedelijk Museum. Hij zei tegen toenmalig directeur Wil lem Sandberg: „U moet een Dali kopen." Waarop Sandberg ant woordde: „Meneer Willink, ik vind het zo verschrikkelijk le lijk." Toen Willink in 1961 zijn advies herhaalde, moest Sand berg antwoorden: „Dat is niet meer te betalen." Aly Knol 'Alles Dali', Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam, van 5 maart tot en met 12 juni. Openingstijden dinsdag tot en met zaterdag van 10 tol 17 uur, op zon- en feestdagen 11 tot 17 uur. De rockband The Presids "I of the USA stond altijd] J kend als de vrolijke tegenf C( ger van serieuze collegan» Vi kanten uit Seattle als Niryj Soundgarden en Pearl Jam.) ,m Presidents maakten Ongecc® di ceerde songs als 'Kit p, 'Peaches', 'Lump' en 'N$,-V and Famous', van hun alb;... gj werden twee miljoen stukspj kocht.Negen jaar na het g>> h; succes kon de bescheiden te - V( nee door Amerika om het nu ci we album Love Everybody promoten op veel enthousia - n, rekenen. hi le Zanger Chris Ballew: „We tbi den ten tijde van het uitka p van onze eerste plaat zeer ja d fans vanaf negen jaar oud,'s 0' krijgen nu pas de kans om on- e< ve te zien. Aangezien wefcir hits spelen, aangevuld v« nieuw materiaal, vindt het;, h bliek het prachtig." h Ballew maakt ook comment B en achtergrondmuziek voor; vi Disney-concem, Microsoft» jt Mart, MTV en Universal;*, p kan daar compositorisch vet,, w kwijt. Het is niet zo bepefff k als een rockband en het bete j( goed."Naast de band en dee- le mercials heeft hij nog solo-;-li jecten als The Giraffes<g; Fucking Hijackers lopenfcs speelt hij in het improv.. h tie-duo Chris Tad. „Hfeiri frustrerend om alleen in the! h sidents te spelen. Liedjes sd- d ven en optreden mag ik g£.d doen, maar het genre is voor; w te veel afgebakend. Ik hebr, B ruimte nodig om mijn creat g teit kwijt te kunnen.E Dat was voor Ballew teveEr. h reden om er in 1997 op het fcu.u tepunt van de roem de brujro te geven. „Het werd te d. d Ons eerste kind was geborer d ik wilde vaker thuis zijn.li a hebben in 2001 met de bar F draad weer opgepakt, mat's* wil geen wekenlange tour n meer doen. We maken af e®.t< een album en houden het as; v optredens streng in de hancr g wil graag goed leven. Dat is.. t< The Presidents uitdragen, (b h muziek is het geluid van het; ti deleven." E Volgens Ballew wilden Thei- d sidents in de jaren negentig! L tegengeluid laten horen, v z groep weigerde om die reder R voorbeeld een platencoffi' k bij een grote platenfirma.;; k brachten hun debuut lieverb- R gen beheer uit. Lekker zor. d gezeur. Een anarchistischer e pak die doet denken aar- punk-attitude eind jaren zs-1< tig. De doe-het-zelf mental; g was overigens snel over, toe: o debuut-cd vanwege het ent d succes alsnog op een major!' b werd uitgebracht. Wat 5 v was de vrolijkheid en de e n gie. „Al die andere a le-bands waren zo verdom:- v rieus. Ik werd door de 'se e wel enorm beïnvloed, maal g negatieve aspect sprak me' n aan. Ik weet ook wel dateer de wereld veel ellende is.hl hebben ons ondanks dat ai. o geafficheerd als een apoliu? d band. Dat zijn we ook, maai- g ze muziek is een verkapte v.. 1: van protest tegen de do® r kanten van het leven. In te? stelling tot wat veel mensen:- - ken, zijn wij niet alleen maaU aan het trappen. Wij denker j- alleen dat je negativiteit het: te kunt bestrijden met eenp- n tieve instelling. Dat is de s* ment van The Presidents. 1 Ons wapen is vrolijkheid er- Rob Mu£ The Presidents of the United of America spelen vanavond in P Breda (uitverkocht). De tijdspanne tussen hun albums is zo groot, dat je soms vergeet dat ze er nog altijd zijn, maar recent verscheen er toch weer een nieuwe cd van de rockgroep Hallo Venray. Ooit goed voor volle zalen en een spraakmakend Pinkpopoptreden. Te genwoordig iets meer in de marge opere rend, maar kwalitatief nog immer beho rend tot de Nederrock-top. Zanger en song schrijver Henk Koorn: „Simplistisch, daar hou ik van." „Om uit te zoeken welke nummers we bij concerten gaan spelen, hebben we onlangs alle platen nog eens achter elkaar beluis terd", zegt Henk Koorn. „En ja, dat voelt ondertussen wel als een echt oeuvre." Sinds de oprichting, nu een jaar of zeven tien geleden, speelde de van oorsprong Haagse rockgroep acht albums vol. Elf als je een live-plaat, een Twee Meter Sessie en een Neil Young cover-cd ook meetelt. Het onlangs verschenen Vegetables Fruit is de eerste die ze helemaal als trio maakten, met naast Koorn bassist van het eerste uur Peter Koning en Henk Jonkers die in 1998 als drummer bij de groep kwam. Na het opstappen van sologitarist Toon Moerland in 2001 heeft Koorn ook de rol als ridder op de zes snaren overgenomen. Het resultaat is een sober, maar helder klin Hallo Venray; van links naar rechts: Henk Jonkers, Peter Koning, Henk Koorn. foto Lex van Rossen/GPD kende plaat waar verder ook geen buiten staanders aan te pas kwamen. Veel weemoe dige liedjes met soms een paar 'puisten hef tige herrie'. Een tijdloos album dat ver af staat van de waan van de dag, maar daaren tegen in nogal wat songs aansluiting vindt bij hedendaagse troubadours als Bonnie 'Prince' Billy, Bright Eyes en My Morning Jacket. „Vroeger was ik de tweede gitarist en dan pas je je aan", zegt de zanger.„Nu heb ik een vrijere rol. En wat Peter Koning en Henk Jonkers betreft: die spelen niet op eens anders of meer, maar je kunt de bas en drums nu gewoon beter horen. Het geluid is opener geworden." Gastmuzikanten zijn niet ter sprake gekomen. „We wilden een plaat maken zoals we live spelen." Ouderwets Twaalf liedjes in vierenveertig minuten. Een ouderwetse langspeelplaat eigenlijk. Zonder eindeloze solo's of tot in den treu ren herhaalde refreinen. 'Bondig' is het woord. Dat geldt trouwens ook voor de tek sten. Een handvol regels zonder vage mysti ficaties. „Ja, simplistisch. Daar hou ik van", beaamt de zanger en songschrijver, wat overigens allerminst hetzelfde is als eendimensionaal of oppervlakkig. In al hun simpelheid zijn Kooms teksten door de jaren heen altijd rake verhaaltjes geweest. Speelse vingers op gevoelige plek ken. In het verleden zette hij al een paar keer de schijnbare romantiek van de rock-'n-roll in perspectief. Op Vegetables Fruit lijkt het allemaal te gaan om de beper kingen van het menselijk bestaan. De be grenzingen die je in het leven tegenkomt en hoe daar mee om te gaan. 'Soms vang je iets groots en soms is het klein', zingt hij veelbe tekenend in 'Big CatchEn twee liedjes la ter: 'trouble comes trouble leaves'. Wat het leven je brengt heb je niet in de hand, hoe je ermee omgaat wel. Dat lijkt de bood schap. En dat is natuurlijk iets anders dan matte berusting. Koorn knikt. „Vroeger werden mijn teksten altijd maar weer als een soort humoris tische relativering gezien. Maar ik zing ner gens: 'Leg je er nu maar bij neer.' Kijk, ie dereen is in dit leven gewoon bezig met z'n hoofd boven water te houden. Dat valt niet altijd mee, maar je kunt er ook het mooie van inzien. Er is echt niet altijd dat beeld van hangende schouders. Kijk, dat de din gen zijn zoals ze zijn, dat klopt natuurlijk. Maar het was een tijdlang gewoon taboe om dat te accepteren, terwijl ik er juist wel de schoonheid van inzie." Na twee albums die nog stevig in de rock-underground ver ankerd waren, bereikte Hallo Venray in 1992 plots een aanmerkelijk breder publiek met de cd The more I laugh the homier due gets, die regelmatig op de radio te horen was en bijna een hit opleverde. De clubs lie pen vol voor de band. Een optreden op Pink pop haalde het journaal omdat Koorn in netkousen en hotpants op het podium ver scheen er werden voorzichtige pogingen ge daan om Europa en Amerika te veroveren. Tevergeefs. De volgende plaat, A Million Planes to Fly deed het in eigen land nog steeds behoorlijk, maar daarna boog de ver koopcurve in neerwaartse richting. O in 2000 verschenen cd met de toch t$ verbeelding sprekende titel I am not a sr less Person, at least I don't want to M vert de muzikanten ondanks lovende sies toch niet het geld op om een le$ bankstelletje aan te schaffen. „Nee, met de plaatverkoop ging het af minst goed, terwijl we in de zalen or fantastisch ontvangen werden", Koorn. „Maar ja, in Nederland kun jf eenmaal zomaar drie keer het clubcirc» de rondte spelen zonder dat je een cd k" raakt. Dat heeft alles met de radiosiW hier te maken. En ja, het maken van! plaat is vaak een excuus om weer een tf nee te kunnen opzetten. Want live daar hebben we toch het allermeest in..." Vier jaar zat er tussen Vegetables en de voorlaatste cd. Daarvoor m< drie jaar gewacht worden op een niei bum. Daarvoor twee jaar. Betekent da' er pas in 2010 weer een volgend Hallo ray album verschijnt? „Dat valt niet tev' spellen", zegt de zanger. „Maar ja, ve-plaat, een unplugged-plaat cover-plaat hebben we allemaal alj maakt. Dus rest ons nu eigenlijk niet ders dan flink doorwerken." Peter

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 24