Japan ziet China als bedreiging PZC Verhuizing Reuters betekent einde van beruchte Fleet Street PZC China en Japan zijn aan elkaar gewaagd Duurzaam 11 Vleespotten Brussel doen Zeeland goed Relatie Aziatische grootmachten verslechtert door militaire expansie Peking te gast 1 maart 1955 dinsdag 1 maart 2005 door Peter van Nuijsenburg en Erwin Tuil Japan en China kunnen el kaar tegenwoordig beter dan ooit vinden als er geld te verdie nen valt. Maar de diplomatieke betrekkingen tussen beide lan den zijn zelden zo slecht ge weest. Ieder incident leidt tot zware woorden en grote span ningen. Grofweg acht hectare rots mid den in de Zuid-Chinese Zee, om geven door tientallen rotspunt jes, vormen het jongste onder werp waarover onenigheid be staat tussen Japan en China. De Diaovu-eilandengroep, op 170 kilometer ten noordoosten van Taiwan, wordt geclaimd door beide landen. En af en toe roept de regering van Taiwan dat zij eigenaar is. De emoties lopen hoog op. Nationalistische krin gen in Japan en China vinden dat er niet hard genoeg kan wor den opgetreden. Nu heeft Japan het al snel ge daan in China. Er kan geen on derwerp ter sprake komen, of de Tweede Wereldoorlog en de Ja panse bezetting worden erbij ge haald. Japan mag best investe ren, maar dat betekent niet dat die investeerders netjes behan deld moeten worden, vindt Pe king. De voormalige bezetter moet nog steeds compensatie be talen voor het leed dat de Chine zen is aangedaan. Japanse stu denten in China worden door Chinese studiegenoten er zeer dwingend op gewezen dat Japan erg fout was in de oorlog en dat excuses op z'n plaats zijn. Bloei De handelsbetrekkingen tussen beide landen bloeien ondertus sen als nooit tevoren. Vorige maand werd bekend dat China, inclusief Hongkong, de VS als belangrijkste handelspartner had verdrongen. Sommige eco nomen in Japan durven zelfs te beweren dat de recente opleving van de tweede economie ter we reld voornamelijk te danken was aan de ongebreidelde expan sie van China. Die opleving is in middels verflauwd - Japan zit weer in een recessie - maar dat doet niets af aan het feit dat Chi na van vitaal belang is en blijft door Conny van Gremberqhe Japan is de oude economische grootmacht in Azië, China de grootmacht in wording. Die con currentiestrijd doet de onderlin ge relatie niet altijd goed. Hier onder gevens die de positie van beide landen tegenover elkaar il lustreren. StaatsvormiChina; communisti sche volksrepubliek, Japan; con stitutionele monarchie. Inwonertal: China 1,3 miljard, Japan ongeveer 128 miljoen. Hoofdstad: China; Peking, Ja pan; Tokio. Bevolkingsgroei: China 0,57 pro cent; Japan 0,08 procent. Oppervlakte: China bijna 9,6 voor de Japanse export. Japanse en Chinese zakenlieden volgen de recente politieke strubbelin gen tussen beide landen daarom met argusogen. Dergelijke span ningen met de daarbij behoren de anti-Japanse en anti-Chinese gevoelens, zijn niet alleen slecht voor de handel, maar ook voor de stabiliteit in de hele regio. En die stabiliteit is al wankel van wege de kwestie Noord-Korea (controle op het atoomprogram ma), de positie van Taiwan (ten opzichte van China) en de regio nale ontwilckelingen op defensie gebied. Het gemeenschappelijke doel van Japan en China is de Noord-Koreanen in toom te hou den. Tegelijkertijd wordt Japan erg nerveus van de militaire am bities van China. Komende week besluit het Chinese Natio nale Volkscongres, het parle ment, het defensiebudget met zo'n twaalf procent te verhogen. Japanse nationalisten zien in China nu de grote vijand voor de nabije toekomst. Ze vinden gehoor bij Republikeinse krin gen in het Amerikaanse Con gres, waar China als de grootste militaire bedreiging voor de vre de in Azië wordt gezien. De VS en Japan hebben vorige maand hun defensieverdrag ver nieuwd en daar een nieuw ele ment aan toegevoegd. Taiwan, dat door China als een afvallige provincie wordt beschouwd en voor zijn verdediging aangewe zen is op de VS, geldt nu ook als een Japans veiligheidsbelang. Mocht communistisch China be sluiten de opstandige provincie Taiwan daadwerkelijk met mili taire middelen in het gareel te krijgen, dan vinden de Taiwane- zen Japan en de Verenigde Sta ten achter zich. Dat was een slag in het gezicht van Peking, miljoen vierkante kilometer, Ja pan 377.000 vierkante kilome ter. Levensverwachting: China 71,9, Japan, 81 jaar. Nationaal Product: China 6449 miljard, Japan 3582 miljard. Economische groei: China 9,1 procent: Japan, 2,7 procent. Investeringsgroei: China 43,4 procent, Japan 23,9 procent. Inflatiegraad: China, 1,2 pro cent, Japan 0,3 procent. Schuldenlast: China 30 procent van Nationaal Product, Japan 1,5 maal het BNP. Oliereserves: Japan beschikt niet over grote natuurlijke bron nen (olie, gas, steenkool) China wel, veel bronnen zijn boven dien nog niet ontgonnen. dat als door een wesp gestoken reageerde. Tokio stuurt aan op een conflict, maakt misbruik van de spanningen rond Taiwan door de Diaoyu-eilanden te clai men en is nog steeds niet bereid de eigen rol in de Chinese ge schiedenis te erkennen, aldus Pe king. Zolang dat laatste niet ge beurt, is de Tweede Wereldoor log naar de mening van veel Chi nezen nog niet voorbij. De ijzige diplomatieke betrekkingen tus sen Japan en China tonen aan dat uitstekende economische contacten daar niets aan veran deren. GPD ;n onz )NDI aren 1 oest j n hip d t eer ru lit bij stu L-0(^- Sinds de Noorse oud-premier Gro Brunj het land in 1987 in haar VN-rapport over- aanpak van mondiale milieuproblemen term 'duurzame ontwikkeling' introduceerde is begrip niet meer uit visies, nota's en beleidsstu ken weg te krijgen. Iedereen timmert aan zijn eigen duurzaamhel De land- en tuinbouwsector, de veetelers, de,enf gieboeren, de chemische industrie, de autoprof centen... De term 'duurzame ontwikkeling' is vt worden tot een containerbegrip, een begrip dat«n on: talrijke wijzen wordt geïnterpreteerd. Brunt lands stelling was destijds toch redelijk eenduid5lR° Van duurzame ontwikkeling mag in haar optfer slechts gerept worden als we spreken van 'een l°.n g hoeftebevrediging voor de huidige generaties der dat die gevaar zou inhouden voor de behoeft pa bevrediging voor toekomstige generaties en vcnsla de staat van de natuur.' siti Met die redenering in gedachte kan het plan i' Delta-directeur David Luteijn om vele miljoen P°J: euro's te stoppen in de bouw van een kippenme?0 centrale bij Moerdijk niet gezien worden als eeni p. vestering in duurzame energie. Integendeel. dit plan hangt de lucht van de Nederlandse boerebev bond (ZLTO) en de Rabobank. Dit gegeven allo ve: al doet de duurzaamheidsdenker opveren. Lute; in denkt als een herenboer in energie. 'Als Delta milieuprobleem (mest) oplost door er de brandt L. te steken en er ook nog energie aan overhoudt, dj^g is dat een win-winsituatie', redeneert Luteijn. }er d hazen lopen echter anders. Wie energie uit marar wil halen dient ervan verzekerd te zijn dat de bffs v stront minstens even groot blijft. Dit houdt dus'id c dat de initiatiefnemers van dit 'duurzame' projr de bio-industrie intact willen laten. Een indusl|uy! die nog lang niet aan een duurzaamheidslabel £ne In Zeeuws-Vlaanderen wordt door Terneuzen Zeeland Seaports ook gedold met het begrip 'duignt zaamheid'. Deze instanties willen in de polders yesl Westdorpe 300 hectare inrichten voor glastujrzé bouw. Telkenmale wijst de Terneuzense weth(|er< der Adhemar van Waes op het duurzame karaklfts Dat zou 'm zitten in het feit dat de toekomstig glasboeren bij hun teelten gebruik kunnen mal^ ai van overtollige koolstofdioxiden van Yara in Slu kil. Gassen die anders de lucht in zouden gaan. Iien ra wordt door dit project niet gedwongen srw C02-uitstoot te beperken. Zou dat wel zo zijn, djbf is er sprake van een duurzaam project. Nu word?™ er woordspelletjes gespeeld met onze toekomst. die van onze kinderen. 'rat In deze krant verscheen op 15 februari het commentaar 'Eu ropa dendert door', waarin de voortvarendheid van Europa kritisch werd belicht. Door mijn werk voor het Europese Comité van de Regio's kom ik in aanraking met de vele posi tieve kanten van het beleid van de Europese Unie, voor de lidstaten in het algemeen en voor Zeeland in het bijzonder. door Wim van Gelder Van 2001 tot 2007 stelt de Europese Unie bijna 40 miljoen euro beschikbaar voor uiteenlopende program ma's in Zeeland en de Eure- gio Scheldemond. Dankzij de Euregio-programma's wer ken Zeeland en Oost- en West-Vlaanderen hechter sa men dan ooit op sociaal, mi lieu en economisch gebied. Met geld uit Brussels is bij voorbeeld het RITON opgezet waarmee in de hele kanaalzo ne van Gent tot Terneuzen in novatief onderwijs wordt ver zorgd en uitwisseling van ken nis plaatsvindt. Een ander ini tiatief, Grenswijzer, helpt be drijven de stap over de grens te zetten. Sprekende Zeeuwse voorbeelden van succesvolle projecten zijn te vinden in het programma Innovatieve Ac ties Zeeland (IAZ). Zeeuwse bedrijven investeren met een Europese bijdrage in nieuwe technieken en toepassingen. Ondernemers versterken hier mee hun eigen concurrentie kracht en bevorderen zo de werkgelegenheid Voor de mosselsector zullen in het kader van IAZ mossel zaadkwekerijen worden opge zet om mosselzaad te kweken. Deze techniek maakt de mos selsector minder afhankelijk van wildvangst. Bovendien kan de sector seizoensonaf- hankelijk werken en is aan vullend verzekerd van grond stoffen. Ook het project Vi taal Platteland dat met geld uit Brussel werd opgezet, heeft goede x-esultaten opgele- verd. Er is ruimte ontstaan voor nieuwe bronnen van in komsten, een nieuwe platte- landsdynamiek en bevorde ring van het toerisme. Omdat de Europese Unie maximaal de helft van programma's fi nanciert, stimuleert zij deelne mende partijen actief in de re gio te investeren. Het milieubeleid is een ander positief gevolg van de EU. Het beleid wordt voor 75 pro cent door de Unie bepaald waardoor alle bedrijven in Eu ropa onder deze regelgeving vallen en de concurrentieposi tie tussen de lidstaten niet wordt aangetast. Dit komt de kwaliteit van onze leefomge ving ten goede. Daar waar Ne derland op Europese wetge ving vooruitloopt, heeft ons land een kennisvoorsprong verkregen en een waardevolle exportpositie verworven. Bij voorbeeld op het gebied van water- en milieutechnologie. De gewraakte Vogel- en Habi- tatrichtlijn (VHR) werd 25 jaar geleden in Brussel vastge steld. Een voortdenderend Eu ropa? Nee, Nederland slofte jaren achter Europa aan en heeft zich daardoor ervaring met de VHR ontzegd. Ik acht dat een belangrijke reden voor de huidige problemen met het toepassen van deze richtlijn. Niet de VHR is een probleem, maar het kennisge brek van Nederlandse overhe den hoe er mee om te gaan. Invloed De EU heeft een klein ambte lijk apparaat, vergelijkbaar met dat van de gemeente Utrecht. Lidstaten kunnen hun expertise aan Europa aanbieden en daarmee in vloed uitoefenen op beleids thema's die zij belangrijk vin den, maar dan moeten ze dat wel doen. Dankzij Europa zijn de la- dinggegevens bekend van de op de Westerschelde passeren de zeeschepen, nuttig in geval van calamiteit. En dan heb ik het nog niet gehad over de steun aan regionale talen, de realisatie van natuurprojec ten en de stabiele politieke si tuatie in Europa. drs. W.T. van Gelder is Com missaris van de Koningin in Zeeland door Esther Gotink In april is het zo ver; dan be gint Reuters de verhuizing van zijn hoofdkwartier naar een pand in de Londense indus triewijk Canary Wharf. Het persbureau is het allerlaatste journalistieke bolwerk dat ver dwijnt uit Fleet Street. En dat betekent het definitieve einde van het eens kloppende nieuws- hart van Engeland. Reuters snijdt zijn banden met de historische nieuwsstraat door om de kantoorkosten met welgeteld acht miljoen euro te drukken. Drieduizend journalis ten verkassen naar de nieuwe basis in de Londense periferie. Fleetstreet, het voormalige thuis van de Britse journalistiek komt daarmee volledig in han den van bankiers en advocaten. Ooit bruiste Fleet Street van de krantenuitgevrijen en verslagge vers waren dag en nacht te vin den in de lokale pubs waar ze te gen politici en popsterren schurkten in een poging pri meurs, lekken en roddels los te peuteren. Alle nationale kran ten, van de serieuze dagbladen tot de ranzige 'tabloids', opereer den hier op een kluitje. De wortels van deze aantrek kingskracht lagen in 1500, het jaar waarin de beroemde Cax- ton-drukpers verhuisde van Westminster naar Fleet Street. Toneelschrijvers als William Shakespeare en Ben Johnson kwamen erop af als bijen op de honing. Ook doctor Johnson, uit gever van het eerste Engelse woordenboek, besloot zich er te vestigen. Het journalistenvolkje druppelde binnen toen in 1702 de eerste krant werd gedrukt. Charles Dickens kreeg er een baantje als redacteur. In 1801 schreef essayist Charles Lamb: „Een man moet een zeldzaam ge voel voor melancholie bezitten, die geen inspiratie vindt in Fleet Street!" Favoriet Ondanks deze omgekeerde zins volgorde en de uitsluiting van het vrouwelijk geslacht, konden vele schrijvers en uitgevers zich tot eind vorige eeuw in die uit spraak vinden. De gunstige lig ging ten opzichte van het parle ment en de City, Londens finan ciële hart, maakte Fleet Street favoriet. „Eenieder die zich inte resseert voor journalistiek en dagbladen, realiseert zich dat Fleet Street in het hart van dit alles staat", zei Australiër Ru pert Murdoch toen hij in 1968 zijn eerste schreden in het Brit se krantenland zette. Hij kocht de kranten News of the World, The Sun, The Times en The Sun day Times. Fleet Street was niet louter de werkplaats en sociale kring van de nieuwsmaker, maar herhaaldelijk zélf voorpa ginanieuws. Als de kranten uit kwamen tenminste. In de jaren zeventig en tachtig maakten drukkers, niet de directeuren, de dienst uit. Industriële anar chie zorgde ervoor dat gevestig de titels als The Times en Sun day Times een jaar lang niet ver schenen. Premier Margaret Thatcher was erop uit de macht van de vakbonden te breken en Murdoch, gefrustreerd door de vele stakingen, wilde haar graag een handje helpen. „Het was onmogelijk een krant te maken", herinnert hij zich het Fleet Street-tijdperk. „Als je de breedte van een kolom in The Times wilde veranderen, kostte je dat drie maanden on derhandelen en tien pond aan el ke werknemer in het bedrijf. En intussen had je maar te slikken dat op de voorpagina honderd zetfouten stonden omdat ie mand een leverkwaal of zo had." Murdoch zette 'Project 800' op, een topgeheim plan dat hij zelf omschreef als 'onze slag naar vrijheid'. Onder Thatchers anti-vakbonds wetgeving konden werknemers die staakten tijdens een onder handelingsfase, op staande voet worden ontslagen. Dus bedacht Murdoch een Trojaans Paard: de opzet van een nieuwe krant, de London Post, waarover hij gretig onderhandelde met druk kersbonden. De nieuwe krant moest het licht zien op het indus trieterrein Wapping in Oost- Londen. Murdoch zette er een gebouw neer dat tot op de dag van vandaag is omgeven met een vier meter hoog hekwerk, be wakers, zoeklichten en came ra's. Na maanden van vruchteloos on derhandelen gingen drukkers, zetters, zelfs schoonmakers in staking tegen een mogelijke ver huizing naar Wapping en kreeg Murdoch zijn zin: hij gaf ze alle 5500 wettig de bons. In de nacht van 24 op 25 januari PAPEGAAIENZIEKTE - In Amsterdam hebben zich onge veer tien gevallen van 'pape gaaienziekte' voorgedaan. De besmetting kan worden overge bracht door onder meer parkie ten, duiven en vinken en kan bij mensen leiden tot een ern stige en vaak dodelijke long ontsteking. Vroeger stierven soms 20 tot 30 procent van de besmette mensen. Tegenwoor dig is een uitstekend genees middelbeschikbaar. PANTSERWAGEN - De Ne derlandse douane is er afgelo pen nacht in geslaagd bij Oost burg een Belgische pantserwa gen op smokkelaars te verovDl ren. Ook werden twaalf vot de smokkel bestemde gra skafl veren in beslag genomen. Vit betrokkenen zijn gearresteer[|* Het is de achtste keer in vi jaar dat de douane een pantser g wagen in beslag neemt. m VLUCHTELINGEN - Het Rtan de Kruis meldt dat zich }ej Zuid-Korea inmiddels 600.0(fof vluchtelingen uit het commi)rt nistische Noord-Korea bevir v den. Nog steeds stromen vlucl^j telingen binnen. Het gaat vo',g gens het Rode Kruis in 95 pr^aj cent van de gevallen o:n rooms-katholieken. jj nt Het persbureau Reuters vertrekt nu ook uit de fameuze Fleet Street. Ooit stond Fleet Street bol van de krantenuitgeverijen en verslaggevers waren dag en nacht te vinden in de lokale pubs waar ze tegen poli tici en popsterren schurkten in een poging primeurs, lekken en roddels los te peuteren. Alle nationale kranten opereerden hier op een kluitje. foto Esther Gotink/GPD 1986 verhuisde hij de journalis ten van The Sun, News of the World, Times en Sunday Times van Fleet Street naar 'Fort Wap ping', waar hij in het geniep elektriciens had opgeleid om de moderne persen te bedienen. Hij maakte drukkers in één klap overbodig. De London Post kwam er nooit. Binnen drie jaar trokken alle kranten in de voetsporen van Murdoch weg uit Fleet Street. De Wapping-ruzie bleek de aan zet tot een meedogenloze over gang van oude zet- en druktech nieken naar computerisering. De verlaten drukpersen van Fleet Street werden het symbool van het einde van de machtige vakbondsbeweging. Nieuwsmakers mogen dan geen binding meer hebben met Fleet Street, de lokale St. Brides kerk wordt nog altijd gezien als dé journalistenkerk. Er vinden uit vaarten plaats van nieuwschefs, reporters en fotografen wier na men worden herdacht middels plakkaten op de muur. En ook al is Fleet Street zelf niet meer, er blijft een clubje journalisten rondwaren dat z'n verdriet verdrinkt in hun oude stamcafé El Vino.GPD Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax:(0113)315669 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax:(0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454651 Fax:(0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 lot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 tot 17.00 uur Internetredactie: jq Postbus 31 4460 AA Goes !K' E-mail: web pzc. nl m Bezorgklachten: "ij 0800-0231231 .Q op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; )0 zaterdags tot 12.00 uur. )e Abonnementen: ïl( 0800-0231231 autom. afschrijving acceptgiro per maand: 19,95 n.v.t e per kwartaal: 58,00 60,25 per jaar: 222.50 226,50 el Voor toezending per post geldt een ei toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen aj uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. H PZC, t.a.v. lezersservice, q Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag: 1,75 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW 3 Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 j( Advertenties: 1) Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene fc Voorwaarden van Wegener NV en volgens)-] de Regelen voor het Advertentiewezen. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113)315555 Fax, (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax: (0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax: (0114)372771 Business to Business/Onroerend g Tel: (076)5312277 Fax: (076)5312274 Internet: www.pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Is een onderdeel van het Wegener-concern. De door u' aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bostand dat wordt gebruikt voor onze; (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteer-' de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PZC, Ie-, zersservice. Postbus 31.4460 AA Goes. Behoort tot WeGeNeR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 4