Japan ziet China als bedreiging
PZC
Verhuizing Reuters betekent
einde van beruchte Fleet Street
PZC
China en Japan zijn
aan elkaar gewaagd
Duurzaam
11
Vleespotten Brussel
doen Zeeland goed
Relatie Aziatische grootmachten verslechtert door militaire expansie Peking
te gast
1 maart 1955
dinsdag 1 maart 2005
door Peter van Nuijsenburg
en Erwin Tuil
Japan en China kunnen el
kaar tegenwoordig beter dan
ooit vinden als er geld te verdie
nen valt. Maar de diplomatieke
betrekkingen tussen beide lan
den zijn zelden zo slecht ge
weest. Ieder incident leidt tot
zware woorden en grote span
ningen.
Grofweg acht hectare rots mid
den in de Zuid-Chinese Zee, om
geven door tientallen rotspunt
jes, vormen het jongste onder
werp waarover onenigheid be
staat tussen Japan en China. De
Diaovu-eilandengroep, op 170
kilometer ten noordoosten van
Taiwan, wordt geclaimd door
beide landen. En af en toe roept
de regering van Taiwan dat zij
eigenaar is. De emoties lopen
hoog op. Nationalistische krin
gen in Japan en China vinden
dat er niet hard genoeg kan wor
den opgetreden.
Nu heeft Japan het al snel ge
daan in China. Er kan geen on
derwerp ter sprake komen, of de
Tweede Wereldoorlog en de Ja
panse bezetting worden erbij ge
haald. Japan mag best investe
ren, maar dat betekent niet dat
die investeerders netjes behan
deld moeten worden, vindt Pe
king. De voormalige bezetter
moet nog steeds compensatie be
talen voor het leed dat de Chine
zen is aangedaan. Japanse stu
denten in China worden door
Chinese studiegenoten er zeer
dwingend op gewezen dat Japan
erg fout was in de oorlog en dat
excuses op z'n plaats zijn.
Bloei
De handelsbetrekkingen tussen
beide landen bloeien ondertus
sen als nooit tevoren. Vorige
maand werd bekend dat China,
inclusief Hongkong, de VS als
belangrijkste handelspartner
had verdrongen. Sommige eco
nomen in Japan durven zelfs te
beweren dat de recente opleving
van de tweede economie ter we
reld voornamelijk te danken
was aan de ongebreidelde expan
sie van China. Die opleving is in
middels verflauwd - Japan zit
weer in een recessie - maar dat
doet niets af aan het feit dat Chi
na van vitaal belang is en blijft
door Conny van Gremberqhe
Japan is de oude economische
grootmacht in Azië, China de
grootmacht in wording. Die con
currentiestrijd doet de onderlin
ge relatie niet altijd goed. Hier
onder gevens die de positie van
beide landen tegenover elkaar il
lustreren.
StaatsvormiChina; communisti
sche volksrepubliek, Japan; con
stitutionele monarchie.
Inwonertal: China 1,3 miljard,
Japan ongeveer 128 miljoen.
Hoofdstad: China; Peking, Ja
pan; Tokio.
Bevolkingsgroei: China 0,57 pro
cent; Japan 0,08 procent.
Oppervlakte: China bijna 9,6
voor de Japanse export. Japanse
en Chinese zakenlieden volgen
de recente politieke strubbelin
gen tussen beide landen daarom
met argusogen. Dergelijke span
ningen met de daarbij behoren
de anti-Japanse en anti-Chinese
gevoelens, zijn niet alleen slecht
voor de handel, maar ook voor
de stabiliteit in de hele regio. En
die stabiliteit is al wankel van
wege de kwestie Noord-Korea
(controle op het atoomprogram
ma), de positie van Taiwan (ten
opzichte van China) en de regio
nale ontwilckelingen op defensie
gebied. Het gemeenschappelijke
doel van Japan en China is de
Noord-Koreanen in toom te hou
den. Tegelijkertijd wordt Japan
erg nerveus van de militaire am
bities van China. Komende
week besluit het Chinese Natio
nale Volkscongres, het parle
ment, het defensiebudget met
zo'n twaalf procent te verhogen.
Japanse nationalisten zien in
China nu de grote vijand voor
de nabije toekomst. Ze vinden
gehoor bij Republikeinse krin
gen in het Amerikaanse Con
gres, waar China als de grootste
militaire bedreiging voor de vre
de in Azië wordt gezien.
De VS en Japan hebben vorige
maand hun defensieverdrag ver
nieuwd en daar een nieuw ele
ment aan toegevoegd. Taiwan,
dat door China als een afvallige
provincie wordt beschouwd en
voor zijn verdediging aangewe
zen is op de VS, geldt nu ook als
een Japans veiligheidsbelang.
Mocht communistisch China be
sluiten de opstandige provincie
Taiwan daadwerkelijk met mili
taire middelen in het gareel te
krijgen, dan vinden de Taiwane-
zen Japan en de Verenigde Sta
ten achter zich. Dat was een
slag in het gezicht van Peking,
miljoen vierkante kilometer, Ja
pan 377.000 vierkante kilome
ter.
Levensverwachting: China 71,9,
Japan, 81 jaar.
Nationaal Product: China 6449
miljard, Japan 3582 miljard.
Economische groei: China 9,1
procent: Japan, 2,7 procent.
Investeringsgroei: China 43,4
procent, Japan 23,9 procent.
Inflatiegraad: China, 1,2 pro
cent, Japan 0,3 procent.
Schuldenlast: China 30 procent
van Nationaal Product, Japan
1,5 maal het BNP.
Oliereserves: Japan beschikt
niet over grote natuurlijke bron
nen (olie, gas, steenkool) China
wel, veel bronnen zijn boven
dien nog niet ontgonnen.
dat als door een wesp gestoken
reageerde. Tokio stuurt aan op
een conflict, maakt misbruik
van de spanningen rond Taiwan
door de Diaoyu-eilanden te clai
men en is nog steeds niet bereid
de eigen rol in de Chinese ge
schiedenis te erkennen, aldus Pe
king. Zolang dat laatste niet ge
beurt, is de Tweede Wereldoor
log naar de mening van veel Chi
nezen nog niet voorbij. De ijzige
diplomatieke betrekkingen tus
sen Japan en China tonen aan
dat uitstekende economische
contacten daar niets aan veran
deren. GPD
;n onz
)NDI
aren 1
oest j
n hip
d t
eer ru
lit bij
stu
L-0(^-
Sinds de Noorse oud-premier Gro Brunj het
land in 1987 in haar VN-rapport over-
aanpak van mondiale milieuproblemen
term 'duurzame ontwikkeling' introduceerde is
begrip niet meer uit visies, nota's en beleidsstu
ken weg te krijgen.
Iedereen timmert aan zijn eigen duurzaamhel
De land- en tuinbouwsector, de veetelers, de,enf
gieboeren, de chemische industrie, de autoprof
centen... De term 'duurzame ontwikkeling' is vt
worden tot een containerbegrip, een begrip dat«n on:
talrijke wijzen wordt geïnterpreteerd. Brunt
lands stelling was destijds toch redelijk eenduid5lR°
Van duurzame ontwikkeling mag in haar optfer
slechts gerept worden als we spreken van 'een l°.n g
hoeftebevrediging voor de huidige generaties
der dat die gevaar zou inhouden voor de behoeft pa
bevrediging voor toekomstige generaties en vcnsla
de staat van de natuur.' siti
Met die redenering in gedachte kan het plan i'
Delta-directeur David Luteijn om vele miljoen P°J:
euro's te stoppen in de bouw van een kippenme?0
centrale bij Moerdijk niet gezien worden als eeni p.
vestering in duurzame energie. Integendeel.
dit plan hangt de lucht van de Nederlandse boerebev
bond (ZLTO) en de Rabobank. Dit gegeven allo ve:
al doet de duurzaamheidsdenker opveren. Lute; in
denkt als een herenboer in energie. 'Als Delta
milieuprobleem (mest) oplost door er de brandt L.
te steken en er ook nog energie aan overhoudt, dj^g
is dat een win-winsituatie', redeneert Luteijn. }er d
hazen lopen echter anders. Wie energie uit marar
wil halen dient ervan verzekerd te zijn dat de bffs v
stront minstens even groot blijft. Dit houdt dus'id c
dat de initiatiefnemers van dit 'duurzame' projr
de bio-industrie intact willen laten. Een indusl|uy!
die nog lang niet aan een duurzaamheidslabel £ne
In Zeeuws-Vlaanderen wordt door Terneuzen
Zeeland Seaports ook gedold met het begrip 'duignt
zaamheid'. Deze instanties willen in de polders yesl
Westdorpe 300 hectare inrichten voor glastujrzé
bouw. Telkenmale wijst de Terneuzense weth(|er<
der Adhemar van Waes op het duurzame karaklfts
Dat zou 'm zitten in het feit dat de toekomstig
glasboeren bij hun teelten gebruik kunnen mal^ ai
van overtollige koolstofdioxiden van Yara in Slu
kil. Gassen die anders de lucht in zouden gaan. Iien
ra wordt door dit project niet gedwongen srw
C02-uitstoot te beperken. Zou dat wel zo zijn, djbf
is er sprake van een duurzaam project. Nu word?™
er woordspelletjes gespeeld met onze toekomst.
die van onze kinderen. 'rat
In deze krant verscheen op 15
februari het commentaar 'Eu
ropa dendert door', waarin de
voortvarendheid van Europa
kritisch werd belicht. Door
mijn werk voor het Europese
Comité van de Regio's kom ik
in aanraking met de vele posi
tieve kanten van het beleid
van de Europese Unie, voor de
lidstaten in het algemeen en
voor Zeeland in het bijzonder.
door Wim van Gelder
Van 2001 tot 2007 stelt de
Europese Unie bijna 40
miljoen euro beschikbaar
voor uiteenlopende program
ma's in Zeeland en de Eure-
gio Scheldemond. Dankzij de
Euregio-programma's wer
ken Zeeland en Oost- en
West-Vlaanderen hechter sa
men dan ooit op sociaal, mi
lieu en economisch gebied.
Met geld uit Brussels is bij
voorbeeld het RITON opgezet
waarmee in de hele kanaalzo
ne van Gent tot Terneuzen in
novatief onderwijs wordt ver
zorgd en uitwisseling van ken
nis plaatsvindt. Een ander ini
tiatief, Grenswijzer, helpt be
drijven de stap over de grens
te zetten. Sprekende Zeeuwse
voorbeelden van succesvolle
projecten zijn te vinden in het
programma Innovatieve Ac
ties Zeeland (IAZ). Zeeuwse
bedrijven investeren met een
Europese bijdrage in nieuwe
technieken en toepassingen.
Ondernemers versterken hier
mee hun eigen concurrentie
kracht en bevorderen zo de
werkgelegenheid
Voor de mosselsector zullen
in het kader van IAZ mossel
zaadkwekerijen worden opge
zet om mosselzaad te kweken.
Deze techniek maakt de mos
selsector minder afhankelijk
van wildvangst. Bovendien
kan de sector seizoensonaf-
hankelijk werken en is aan
vullend verzekerd van grond
stoffen. Ook het project Vi
taal Platteland dat met geld
uit Brussel werd opgezet,
heeft goede x-esultaten opgele-
verd. Er is ruimte ontstaan
voor nieuwe bronnen van in
komsten, een nieuwe platte-
landsdynamiek en bevorde
ring van het toerisme. Omdat
de Europese Unie maximaal
de helft van programma's fi
nanciert, stimuleert zij deelne
mende partijen actief in de re
gio te investeren.
Het milieubeleid is een ander
positief gevolg van de EU.
Het beleid wordt voor 75 pro
cent door de Unie bepaald
waardoor alle bedrijven in Eu
ropa onder deze regelgeving
vallen en de concurrentieposi
tie tussen de lidstaten niet
wordt aangetast. Dit komt de
kwaliteit van onze leefomge
ving ten goede. Daar waar Ne
derland op Europese wetge
ving vooruitloopt, heeft ons
land een kennisvoorsprong
verkregen en een waardevolle
exportpositie verworven. Bij
voorbeeld op het gebied van
water- en milieutechnologie.
De gewraakte Vogel- en Habi-
tatrichtlijn (VHR) werd 25
jaar geleden in Brussel vastge
steld. Een voortdenderend Eu
ropa? Nee, Nederland slofte
jaren achter Europa aan en
heeft zich daardoor ervaring
met de VHR ontzegd. Ik acht
dat een belangrijke reden
voor de huidige problemen
met het toepassen van deze
richtlijn. Niet de VHR is een
probleem, maar het kennisge
brek van Nederlandse overhe
den hoe er mee om te gaan.
Invloed
De EU heeft een klein ambte
lijk apparaat, vergelijkbaar
met dat van de gemeente
Utrecht. Lidstaten kunnen
hun expertise aan Europa
aanbieden en daarmee in
vloed uitoefenen op beleids
thema's die zij belangrijk vin
den, maar dan moeten ze dat
wel doen.
Dankzij Europa zijn de la-
dinggegevens bekend van de
op de Westerschelde passeren
de zeeschepen, nuttig in geval
van calamiteit. En dan heb ik
het nog niet gehad over de
steun aan regionale talen, de
realisatie van natuurprojec
ten en de stabiele politieke si
tuatie in Europa.
drs. W.T. van Gelder is Com
missaris van de Koningin in
Zeeland
door Esther Gotink
In april is het zo ver; dan be
gint Reuters de verhuizing
van zijn hoofdkwartier naar
een pand in de Londense indus
triewijk Canary Wharf. Het
persbureau is het allerlaatste
journalistieke bolwerk dat ver
dwijnt uit Fleet Street. En dat
betekent het definitieve einde
van het eens kloppende nieuws-
hart van Engeland.
Reuters snijdt zijn banden met
de historische nieuwsstraat
door om de kantoorkosten met
welgeteld acht miljoen euro te
drukken. Drieduizend journalis
ten verkassen naar de nieuwe
basis in de Londense periferie.
Fleetstreet, het voormalige
thuis van de Britse journalistiek
komt daarmee volledig in han
den van bankiers en advocaten.
Ooit bruiste Fleet Street van de
krantenuitgevrijen en verslagge
vers waren dag en nacht te vin
den in de lokale pubs waar ze te
gen politici en popsterren
schurkten in een poging pri
meurs, lekken en roddels los te
peuteren. Alle nationale kran
ten, van de serieuze dagbladen
tot de ranzige 'tabloids', opereer
den hier op een kluitje.
De wortels van deze aantrek
kingskracht lagen in 1500, het
jaar waarin de beroemde Cax-
ton-drukpers verhuisde van
Westminster naar Fleet Street.
Toneelschrijvers als William
Shakespeare en Ben Johnson
kwamen erop af als bijen op de
honing. Ook doctor Johnson, uit
gever van het eerste Engelse
woordenboek, besloot zich er te
vestigen. Het journalistenvolkje
druppelde binnen toen in 1702
de eerste krant werd gedrukt.
Charles Dickens kreeg er een
baantje als redacteur. In 1801
schreef essayist Charles Lamb:
„Een man moet een zeldzaam ge
voel voor melancholie bezitten,
die geen inspiratie vindt in
Fleet Street!"
Favoriet
Ondanks deze omgekeerde zins
volgorde en de uitsluiting van
het vrouwelijk geslacht, konden
vele schrijvers en uitgevers zich
tot eind vorige eeuw in die uit
spraak vinden. De gunstige lig
ging ten opzichte van het parle
ment en de City, Londens finan
ciële hart, maakte Fleet Street
favoriet. „Eenieder die zich inte
resseert voor journalistiek en
dagbladen, realiseert zich dat
Fleet Street in het hart van dit
alles staat", zei Australiër Ru
pert Murdoch toen hij in 1968
zijn eerste schreden in het Brit
se krantenland zette. Hij kocht
de kranten News of the World,
The Sun, The Times en The Sun
day Times. Fleet Street was niet
louter de werkplaats en sociale
kring van de nieuwsmaker,
maar herhaaldelijk zélf voorpa
ginanieuws. Als de kranten uit
kwamen tenminste. In de jaren
zeventig en tachtig maakten
drukkers, niet de directeuren,
de dienst uit. Industriële anar
chie zorgde ervoor dat gevestig
de titels als The Times en Sun
day Times een jaar lang niet ver
schenen. Premier Margaret
Thatcher was erop uit de macht
van de vakbonden te breken en
Murdoch, gefrustreerd door de
vele stakingen, wilde haar graag
een handje helpen.
„Het was onmogelijk een krant
te maken", herinnert hij zich
het Fleet Street-tijdperk. „Als
je de breedte van een kolom in
The Times wilde veranderen,
kostte je dat drie maanden on
derhandelen en tien pond aan el
ke werknemer in het bedrijf. En
intussen had je maar te slikken
dat op de voorpagina honderd
zetfouten stonden omdat ie
mand een leverkwaal of zo
had." Murdoch zette 'Project
800' op, een topgeheim plan dat
hij zelf omschreef als 'onze slag
naar vrijheid'.
Onder Thatchers anti-vakbonds
wetgeving konden werknemers
die staakten tijdens een onder
handelingsfase, op staande voet
worden ontslagen. Dus bedacht
Murdoch een Trojaans Paard:
de opzet van een nieuwe krant,
de London Post, waarover hij
gretig onderhandelde met druk
kersbonden. De nieuwe krant
moest het licht zien op het indus
trieterrein Wapping in Oost-
Londen. Murdoch zette er een
gebouw neer dat tot op de dag
van vandaag is omgeven met
een vier meter hoog hekwerk, be
wakers, zoeklichten en came
ra's.
Na maanden van vruchteloos on
derhandelen gingen drukkers,
zetters, zelfs schoonmakers in
staking tegen een mogelijke ver
huizing naar Wapping en kreeg
Murdoch zijn zin: hij gaf ze alle
5500 wettig de bons.
In de nacht van 24 op 25 januari
PAPEGAAIENZIEKTE - In
Amsterdam hebben zich onge
veer tien gevallen van 'pape
gaaienziekte' voorgedaan. De
besmetting kan worden overge
bracht door onder meer parkie
ten, duiven en vinken en kan
bij mensen leiden tot een ern
stige en vaak dodelijke long
ontsteking. Vroeger stierven
soms 20 tot 30 procent van de
besmette mensen. Tegenwoor
dig is een uitstekend genees
middelbeschikbaar.
PANTSERWAGEN - De Ne
derlandse douane is er afgelo
pen nacht in geslaagd bij Oost
burg een Belgische pantserwa
gen op smokkelaars te verovDl
ren. Ook werden twaalf vot
de smokkel bestemde gra skafl
veren in beslag genomen. Vit
betrokkenen zijn gearresteer[|*
Het is de achtste keer in vi
jaar dat de douane een pantser g
wagen in beslag neemt.
m
VLUCHTELINGEN - Het Rtan
de Kruis meldt dat zich }ej
Zuid-Korea inmiddels 600.0(fof
vluchtelingen uit het commi)rt
nistische Noord-Korea bevir v
den. Nog steeds stromen vlucl^j
telingen binnen. Het gaat vo',g
gens het Rode Kruis in 95 pr^aj
cent van de gevallen o:n
rooms-katholieken. jj
nt
Het persbureau Reuters vertrekt nu ook uit de fameuze Fleet Street. Ooit stond Fleet Street bol van de
krantenuitgeverijen en verslaggevers waren dag en nacht te vinden in de lokale pubs waar ze tegen poli
tici en popsterren schurkten in een poging primeurs, lekken en roddels los te peuteren. Alle nationale
kranten opereerden hier op een kluitje. foto Esther Gotink/GPD
1986 verhuisde hij de journalis
ten van The Sun, News of the
World, Times en Sunday Times
van Fleet Street naar 'Fort Wap
ping', waar hij in het geniep
elektriciens had opgeleid om de
moderne persen te bedienen. Hij
maakte drukkers in één klap
overbodig.
De London Post kwam er nooit.
Binnen drie jaar trokken alle
kranten in de voetsporen van
Murdoch weg uit Fleet Street.
De Wapping-ruzie bleek de aan
zet tot een meedogenloze over
gang van oude zet- en druktech
nieken naar computerisering.
De verlaten drukpersen van
Fleet Street werden het symbool
van het einde van de machtige
vakbondsbeweging.
Nieuwsmakers mogen dan geen
binding meer hebben met Fleet
Street, de lokale St. Brides kerk
wordt nog altijd gezien als dé
journalistenkerk. Er vinden uit
vaarten plaats van nieuwschefs,
reporters en fotografen wier na
men worden herdacht middels
plakkaten op de muur.
En ook al is Fleet Street zelf
niet meer, er blijft een clubje
journalisten rondwaren dat z'n
verdriet verdrinkt in hun oude
stamcafé El Vino.GPD
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Lezersredacteur: A. J. Snel
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315660
Fax:(0113)315669
E-mail: lezersredacteur@pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraat18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel: (0118)493000
Fax:(0118)493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel: (0114)372776
Fax:(0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel: (0111)454651
Fax:(0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 lot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30 tot 17.00 uur
Internetredactie: jq
Postbus 31
4460 AA Goes !K'
E-mail: web pzc. nl m
Bezorgklachten: "ij
0800-0231231 .Q
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden; )0
zaterdags tot 12.00 uur. )e
Abonnementen: ïl(
0800-0231231
autom. afschrijving acceptgiro
per maand: 19,95 n.v.t e
per kwartaal: 58,00 60,25
per jaar: 222.50 226,50 el
Voor toezending per post geldt een ei
toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen aj
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het
einde van de betaalperiode. H
PZC, t.a.v. lezersservice, q
Postbus 314460 AA Goes
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag: 1,25
zaterdag: 1,75
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW 3
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00 j(
Advertenties: 1)
Alle advertentie-orders worden uitgevoerd
overeenkomstig de Algemene fc
Voorwaarden van Wegener NV en volgens)-]
de Regelen voor het Advertentiewezen.
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag:
tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (0113)315555
Fax, (0113)315549
Personeelsadvertenties:
Tel: (0113)315540
Fax: (0113)315549
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel. (0113)315550
Fax. (0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114)372770
Fax: (0114)372771
Business to Business/Onroerend g
Tel: (076)5312277
Fax: (076)5312274
Internet: www.pzc.nl/adverteren
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Is een onderdeel van het Wegener-concern. De door u'
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bostand dat wordt gebruikt voor onze;
(abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteer-'
de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PZC, Ie-,
zersservice. Postbus 31.4460 AA Goes.
Behoort tot WeGeNeR