Nog steeds massaal te hard rijden Poëzie in beeld in Cine City 118881! Expositie vormgevers reist naar Zierikzee by the Sea laat Scheveningen als tweede locatie vallen 19 lezers schrijven Rekenen III 50-plussers Volken Theater Theater II Provincies 'GELICHT kunst dinsdag 1 maart 2005 door Emile Calon Langzaam maar zeker rijden de Zeeuwen iets minder snel. Ruim vijf jaar geleden werd begonnen met de intensieve verkeerscontroles. Sinds die tijd wordt er extra gelet op hardrij ders en geprobeerd de automobilisten wat minder snel te laten rijden. Het re sultaat: vergeleken met vijf jaar gele den wordt er nu gemiddeld twee kilo meter per uur minder snel gereden. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op de in de PZC ver schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactie tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. 'De jeugd kan niet rekenen' stond vorige week boven een ar tikel. Het is inderdaad een feit dat bij het hedendaagse rekenon derwijs veel aandacht wordt be steed aan het verwerven van in zicht in plaats van het leren van rekentrucjes. Juist door dit in zichtelijk rekenen zullen de kin deren beter leren rekenen, is nu het uitgangspunt van het reken onderwijs. Nog nooit is er in het onderwijs zoveel op de kwaliteit gecontroleerd als tegenwoordig. Leerlingen maken jaarlijks een groot aantal toetsen waar hun niveau, ook op het gebied van re kenen, wordt bepaald. De in spectie voert voortdurend kwali teitscontroles uit. In de Ci- to-toets van groep 8 wordt een heel behoorlijk niveau o.a. op het gebied van het hoofdreke- nen gewaagd. Als men stelt dat de leerlingen uit groep 8 de som men van de vroegere 4de klas niet meer zouden kunnen ma ken is dat nergens op gebaseerd. Inzicht is een voorwaarde om tot rekenen te komen, anders vervalt men weer in het aanle ren van foefjes, eindeloos herha len en het maken van rijtjes som men die men al lang beheerst. De Nederlandse scholen komen in vergelijking met, buitenland se scholen, in dit geval op het ge bied van rekenen/wiskunde, heel behoorlijk uit de bus. De kop dat de jeugd niet meer kan rekenen slaat dan ook nergens op. Oh ja...er zullen altijd leer lingen zijn die moeite hebben met de aangeboden stof, maar dit was vroeger ook het geval en dit zal over honderd jaar ook nog wel zo zijn. G.Andriesse Zomerweg 36 Kloetinge De firma Lee Hecht Harison be weert dat wanneer werkloze 50-plussers hun netwerken maar aanspreken, het vrijwel al tijd lukt om weer werk te vin- den(PZC 28-2). Met deze leugen hengelt dit out placementbureau zelf naar werk. Met het verkopen van ge bakken lucht probeert het bu reau over de rug van werkloze ouderen outplacementopdrach- ten van werkgevers binnen te ha len. Wat is namelijk de situatie? De meeste oudere werklozen ko men niet meer aan het werk, ook niet via netwerken. De sim pele reden: economische malai se, een tekort aan banen en werkgevers die vooral ouderen ontslaan in plaats van hen in dienst nemen. Discriminatie naar etnische afkomst, geslacht en leeftijd mag dan bij grond wet verboden zijn, het komt in de praktijk volop voor. Zeker en vooral op de arbeidsmarkt. Vindt iemand toch werk, dan is dat inderdaad vooral via via, maar op eigen kracht. Zelden door toedoen van een outplace ment - of reïntegratiebureau. G.J. de Reij Van Kleffenslaan 93 Middelburg Overal grote vreugde-uitingen over de gesloten of nog te slui ten vrede tussen Israël en de Pa- lestijnen. Dit is niets anders dan een dictaat van de VS 'Slikken of stikken'. Want wat is het ge val: de VS zitten met een blok aan hun poot in Irak, veroor zaakt door de komst van Israël in het Midden-Oosten. Want heel diep in zijn Amerikaanse ziel voelt Bush dat het niet meer kan, een volk zijn land afnemen en vervolgens wegtrappen en dan dat land herbevolken door overal in de wereld opgeraapte individuen. Hij weet dat zoiets in zijn eigen land heeft plaatsge had, maar dat was lange jaren voor de slachtingen van de vori ge eeuw, toen Europa dacht dat de wereld van hen was. Door de Europese volken werd in 1914-1918 gestreden om het schitterend beginsel: 'Wie wat mocht stelen'. Nu wil Bush twee volken samenpersen in een piep klein landje, waar maar plaats is voor een terwijl er in zijn ei gen onmetelijke land ruimte zat is. Bevolkingsdichtheid 1/8 van die van Duitsland. En dan kun nen die christelijke sekten, die Israël steunen een stukje op schuiven in hun weidse prairies en dan behoeft Israël geen ontel bare miljarden meer te besteden aan bewapening en dat geld be steden aan fatsoenlijke doelen. Zoals voor 1914 verschillende malen is gewaarschuwd dat die bewapeningswedloop zou eindi gen in een massaslachting, zo kunnen we nu met wiskundige zekerheid voorspellen dat deze politiek zal uitmonden in volke renmoord. Piet van Wijck Molenweg 24 Zuidzande We hebben kunnen lezen dat de bodem van de put voor het Mid delburgse theater in zicht was. Een woordvoerster van de ge meente durfde zelfs te beweren dat het werkplan goed gewerkt had. Het zou dus allemaal goed komen. Maar nu blijkt dat (het tweede) werkplan helemaal niet gewerkt heeft en dat de gaten he lemaal niet dicht zijn. Twee hui zen zijn al zover verzakt dat de bewoners gedwongen moesten vertrekken. Nu pas laat de ge meente een onafhankelijk onder zoek uitvoeren, terwijl dit al ve le keren gevraagd werd. Het blijkt nu dus wel dat de des kundigheid van de gemeente he lemaal niet zo deskundig is, want hoe vaak is er nu al geroe pen dat ze het voor elkaar had den. Loze kreten en dovemans oren. Dit theater in opbouw gaat nog de geschiedenis in als een arrogant prestige-object waarbij ondanks de vele belof tes van de raadsleden nooit is ge luisterd naar de burgers. Wie weet wat het onafhankelijk on derzoek zal uitwijzen. Mis schien moeten ze de put wel dempen, want het kalf is al lang verzopen. A.de Zeeuw Vluchtenburgstraat 35 Middelburg Als ik naast de bouwput sta dan lijkt het of deze huilt. Dikke tra nen rollen langs de wanden naar beneden om zich te vereni gen tot stralen grondwater. Tra nen die rollen tussen de ge scheurde en verbrijzelde dam- wand door. Een damwand die eens het fundament van ons A- theater moet vormen. In de dam wand zit bewapening en bewa pening die niet ingesloten is door beton roest met een alles vernietigende kracht. Dit is na jaren pas merkbaar. De enkele huizen die nu verzakken en scheuren (PZC 26-2-05) vinden we erg maar als straks het thea ter verzakt en scheurt, is dit een ramp. De wethouder zal wel ga ranties van de aannemer gekre gen hebben dat de bouw dege lijk uitgevoerd wordt. Deze wet houder heeft ook toezeggingen gekregen, na betaling van 900.000 euro gemeentegeld, dat de put voor 1 januari droog zou staan. Ons A- theater, met weg- bezuinigd interieur en een ge schrapte parkeerlaag, zal treur nis blijven opleveren. Mijn treur nis stopt misschien eerder als we een gekozen burgemeester krijgen. Een man die de machts middelen toebedeeld krijgt om de vriendenclub op het stadskan toor, waarop de PPM een uitzon dering vormt, om te toveren tot een geoliede machine, opwe gend tegen de macht van project ontwikkelaars en grote aanne mers. Lukt het hem niet dan we ten we dat de volgende gang naar het stemhokje, in tegenstel ling tot nu, tot verbetering kan leiden. J. W. Minderhout Haymanstraat 1, Middelburg Grootte van provincies is onder werp van discussie (PZC 25/2). Hoe wenselijk is schaalvergro ting sowieso? In de jaren zestig toen de gemeenten nog klein wa ren, kon je als je als burger pro blemen had eenvoudigweg de te lefoon pakken en de betreffende ambtenaar, wethouder of zelfs de burgemeester spreken. Veelal werd dan het probleem met een kop koffie en weinig financiële consequenties opgelost. Nu krijg je in het gunstigste geval een plichtmatige, werktuiglijk antwoordende telefoniste aan de lijn, die als je geluk hebt via enkele schijven dirigeert waar je wezen moet. In het ongunstig ste geval krijg je voor afdeling dit: toets een 1, voor afdeling dat: toets een 2 enz. en word je vergast op een blikkerig muziek je, tot je na lang wachten te ho ren krijgt dat de persoon die je wil spreken er niet is. Het zal met een eventuele vergroting van de provincies niet anders gaan. Het aantal barrières en re gels wordt er zeker niet minder om. Ook in dat geval komt er een bestuurslaag bij. Als de ba sis van de piramide breder wordt, wordt de top hoger en de afstand tot de burger groter, wat niet goed is voor de onder linge verhouding overheid/ bur ger. En wat het annexeren van Goeree-Overflakkee bij Zeeland betreft: velen van de inwoners daar willen geen Zeeuw ge noemd worden en ontkennen soms zelfs dat him dialect Zeeuws is. Bestuurlijke maatre gelen en herinrichtingen wor den dikwijls tegen de wil van de bevolking genomen. Dat is geen democratie. Wim van Gilst Boogerdlaan 23, Kortgene Er wordt nog steeds massaal te hard gereden over de Zeeuwse wegen. Een recente uitdraai van het provinciale snelheidsmeetnet laat zien dat er maar enkele wegen zijn waar de snel heidslimieten worden gerespecteerd. Dat geldt met name voor de Deltaweg van Goes naar de Zeelandbrug en - sinds kort - de Zeelandbrug zelf. Sinds de invoering enkele maanden te rug van de trajectcontrole voor het ver keer op die brug tussen Noord-Beve land en Schouwen-Duiveland wordt daar nauwelijks nog harder dan tach tig km/u gereden. Het laatste kwar- Snelheid taal van 2004 bedroeg de gemiddelde snelheid op die brug net iets meer dan 81 kilomter per uur. Een jaar eerder lag de gemiddelde snelheid daar nog bijna acht kilomter hoger. Gedeputeer de T. Poppelaars (CDA, verkeer) is dan ook uitermate ten-eden over de re sultaten van de trajectcontrole. „Het systeem werkt." Hij verwacht eenzelf de resultaat als deze zomer deze vorm van snelheidscontrole ook wordt inge voerd voor de Westerscheldetunnel. Langs tal van provinciale wegen wordt permanent de snelheid geme ten. Zo valt op dat automobilisten die 1 over de Walcherse wegen rijden, zich over het algemeen redelijk aan de snel heidslimieten houden. Dat redelijk is wel een subjectief begrip, want tussen Domburg en Westkapelle rijdt zeker zo'n 35 procent van de autobestuur- Fragment uit de Deense film Brothers. door Rolf Bosboom VLISSINGEN - De korte film Veere, die vorige maand tijdens het filmfestival werd bekroond met de Tiger Cub Award, be leeft vanavond zijn Zeeuwse pre mière. De vertoning, in hel ka der van de serie 'Film by the Sea door het jaar', wordt gecom bineerd met de voorpremière van de Deense film Brothers van regisseur Susanne Bier. Veere is de derde uit de serie van acht korte films die, onder de naam Gedichten uit Zee, wor den gemaakt op initiatief van festivaldirecteur Leo Hanne- wijk van Film by the Sea. Digna Sinka van Studio Nieuwe Gron den treedt als producent op. In de serie laten filmmakers zich inspireren door een gedicht over Zeeland. Film by the Sea wil daarmee bijdragen aan het filmklimaat in Zeeland en het imago als filmprovincie verster ken. Vorig jaar beleefden tij dens het Vlissingse festival de eerste twee films hun première: Zomerzee (over Domburg, ge dicht J.C. van Schagen, regis seur Kees Hin) en Reim,erswaal (gedicht Gerrit Achterberg, re gisseur Clara van Gooi). Beide producties worden momenteel in het buitenland vertoond. Aan de andere films in Gedich ten uit Zee wordt volop ge werkt. Jos de Putter is al klaar met Passanten in een landschap (gebaseerd op een gedicht van Johanna Kruit), Anne van de Putte is in Ellewoutsdijk bezig met de opnamen van Aan de Westerschelde (gedicht Hans Warren), Ate de Jong werkt aan de verfilming van 'Betreft het Breskens?' van Kees Ouwens, Jan Wouter van Reijen maakt sa men met dichter Theo Raats Domburg en Erik de Bruijn gaat in april in Middelburg aan de slag met 'Frühlingslied' van J.C. van Schagen. Regisseur David Lammers (1972) heeft Veere gebaseerd op het gedicht van Hans Groenewe- gen. De intrigerende film duurt tien minuten en toont Zeeland in de duisternis: auto's die voor bijflitsen, een viskotter die de sluizen invaart, de stormvloed kering die oplicht in het donker. Het tempo is bewust traag, hyp notiserend bijna. Lammers laat muziek en beelden ineengrijpen, zoals bij een windzak die rit misch, pulserend beweegt. Daar door ontstaat poëzie in beeld. Lammers maakt je opmerkzaam 'op dingen die je normaal gezien over het hoofd ziet, gecomple teerd met een zeer verfijnd ge bruik van geluid en muziek', oor deelde de jury van het Rotter damse filmfestival, die een van de prijzen voor de beste korte film toekende aan Veere. Publieksfavoriet Brothers, die na Veere wordt ge draaid, was publieksfavoriet in Rotterdam en gaat donderdag in Nederland in première. De hoofdrollen zijn van Ulrich Thomsen (bekend van Festen) en Connie Nielsen Gladiator De film gaat over de succesvolle Michael die wordt uitgezonden naar de oorlog in Afghanistan. Na een helikopterongeval wordt aangenomen dat hij om het le ven is gekomen. Michaels broer Jannik ontfermt zich over diens vrouw-. Pas later blijkt dat Mi chael het ongeval heeft over leefd en door Afghaanse rebel len krijgsgevangen is gemaakt. Na zijn bevrijding blijkt het le ven van zijn familie ingrijpend te zijn veranderd. De reeks 'Film by the Sea door het jaar' wordt dinsdag 15 maart vervolgd met Hotel Rwan da van Terry George, die vanaf 17 maart in de Nederlandse bio scopen is te zien. De film, die was genomineerd voor drie Os cars, gaat over hotelmanager Paul Rusesabagina. Hij is een Hutu die tijdens de genocide in Rwanda, in 1994, onderdak biedt aan meer dan duizend Tut- si-vluchtelingen. Hotel Rwanda is tevens de ope ningsfilm van het zevende Am nesty International Filmfesti val, dat vanaf volgende week woensdag vijf dagen lang in Am sterdam wordt gehouden. Leo Hannewijk is sinds vier jaar ook programmeur van het festival, dat zich richt op films die gaan over mensenlevens, mensenrech ten en menselijke waardigheid, een genre dat volop in de belang stelling staat en door het pu bliek hoog wordt gewaardeerd. Ook Brothers staat op het pro gramma van het Amnesty-festi val. Film: Veere en Brothers, vanavond in Cine City in Vlissingen. Aan vang: 19.00 uur. Producent Digna Sinke en regisseur David Lam mers van Veere zijn aanwezig. Hotel Rwanda, dinsdag 15 maart, Cine City, 19.00 uur. ders te hard. In vergelijking tot ande re Zeeuwse regio's valt zo'n overschrij ding van de snelheidslimieten echter mee. Zo rijdt op Noord-Beveland ruim de helft van de automobilisten te hard over de weg van Kortgene naar Co- lijnsplaat. Op deze tachtig-kilometer weg wordt gemiddeld ruim 100 kilome ter per uur gereden. Als het gaat om het overschrijden van de officiële snelheidslimieten scoren twee wegen zeer negatief: die van Nieuwdorp naar Ovezande en de route van Oostburg via Waterlandkerkje naar IJzendijke. Voor beide routes geldt een maximum snelheid van 60 per uur. Zo'n tien tot vijftien procent van de bestuurders houdt zich aan de snelheidsbeperking. De rest trekt zich daar niets van aan en rijdt met een veel hogere snelheid over die beide we gen. Dat is ook niet zo vreemd, want beide wegen zijn breed en nodigen uit om minimaal tachtig te rijden. Voorgangers Heel wat bestuurders vinden dat nog veel te langzaam. Zo'n dertig procent van hen rijdt daar minimaal negentig per uur. Vooral als een voorganger daar hard rijdt, wordt er met een gelij ke snelheid gevolgd. In de verwach ting dat de volgers wel tijdig kunnen afremmen als die eerste geflitst wordt. Over de oude Rijksweg van West-Bra bant door Zuid-Beveland wordt ook hard gereden. Net voorbij de Bra bants-Zeeuwse grens houdt maximaal twintig procent zich aan de snelheids limiet van tachtig per uur. De rest rijdt harder. Ruim de helft minimaal tien, een kwart gaat daar zeker twin tig kilometer per uur te snel. Iets ver derop, bij Krabbendijke, is de gemid delde snelheid op die weg al wat afge nomen. Daar wordt gemiddeld 95 gere den tegen gemiddeld 106 ter hoogte van de provinciegrens. In 1999 reed veertig procent van de au tomobilisten te hard over de Zeeuwse tachtig-kilometerwegen, zo blijkt uit de uitdraai van het provinciaal snel heidsmeetnet. Een jaar later was dat 34 procent. De jaren daarop nam het aantal te-hard-rijders stapsgewijs met steeds twee procent toe. Alleen vorig jaar daalde het weer met twee punten naar 38 procent. Op de tachtig-kilometerwegen zonder fietspad wordt harder gereden dan op wegen met een fietspad. In 1999 ne geerde 56 procent van automobilisten de snelheidslimiet aldaar. Via wat hink-stap-sprongen is dat percentage gedaald tot 49 procent vorig jaar. Bijna een op de twintig bestuurders rijdt echter harder dan 110 per uur over zulke wegen. k tIERIKZEE - De vormgevers- entoonstelling Plat Zeeuws ver- olgt deze maand haar reis door provincie. Van 11 maart tot ti met 6 april is de expositie te ien in het gemeentehuis in Zie- ikzee. i Zeeuws is ontstaan uit een «menwerking tussen vormge- prs en het Centrum voor Beel- Kunsten, Vormgeving en Zeeland (CBK Zee- De gedachte is een po- ïum voor vormgevers te creë- p, zodat de onderlinge contac- en die met opdrachtgevers bevorderd. In de loop In dit jaar worden meer initia- jèven op dit gebied opgezet. Voor de samenstelling van Plat Zeeuws zijn ruim tweehonderd vormgevers uit de provincie ge vraagd een bijdrage te leveren. Een jury heeft daaruit een selec tie gemaakt. Op de tentoonstel ling is werk te zien van de illus tratoren Benno Vranken en Mar kus, de grafisch vormgevers Hans Bommeljé, Raven Korfker, Life Design en Stichting Zout, zilver- en goudsmid Bert van Wijk, industrieel vormgevers Derk Thijs en Marloes Bouman en multimediakunstenaar Sela. De tentoonstelling was afgelo pen najaar al te zien in Middel burg. Na Zierikzee worden de Bevelanden en Zeeuws-Vlaande ren aangedaan. Op de route IJzendijke-Waterlandkerkje-Oostburg houdt hooguit vijftien procent van de automobilisten zich aan de snelheidslimiet van maximaal zestig kilomter per uur. foto Camiie Schelstraete pen als de gemeente Den Haag voor financiële ondersteuning, maar zonder het gewenste resul taat. „Van OCW is het wel be grijpelijk, maar van Den Haag viel het wel tegen." „We dachten dat het makkelijk was om stekken te planten van het Vlissingse festival en dat het synergetische voordelen zou op leveren, maar dat blijkt dus niet zo te zijn", erkent Hannewijk. Hij ziet ook positieve kanten aan het afvallen van Schevenin gen. „We verwachten dat het concept van het festival krachti ger wordt als we ons op één loca tie concentreren en het exclusief voor Zeeland houden." Programma De zevende editie van Film by the Sea wordt dit jaar gehouden van 9 tot en met 18 september. Binnenkort moet meer duidelijk worden over de precieze invul ling van het programma. On danks beperkingen in het bud get is het streven het niveau van afgelopen jaar in elk geval te evenaren. Om dat te bereiken moet op aantal zaken worden be zuinigd, vooral op het gebied van promotie en vormgeving. Verder verschijnt er niet, zoals voorheen, een catalogus met alle films van het festival. door Rolf Bosboom VLISSINGEN - Het festival Film by the Sea wordt dit jaar (alleen in Vlissingen gehouden. ■De laatste twee jaar fungeerde Scheveningen als tweede loca tie, maar daar wordt nu een punt achter gezet. by the Sea kreeg de afgelo- jaren geregeld verzoeken |an andere steden tot samenwer king. In 2003, toen het Vlissing se festival werd uitgebreid naar dagen, kon voor het eerst nevenprogramma worden opgezet in Scheveningen. Dat werd vorig jaar herhaald. Tot een derde editie in Scheven ingen komt het niet, zegt artis tiek directeur Leo Hannewijk. Dat heeft meerdere redenen. Logistiek gezien is het erg las om op twee locaties te wer Bovendien vielen de bezoe kersaantallen in Scheveningen ;rg tegen." Ter vergelijking: in Ï003 kwamen er 28.000 mensen laar het festival in Vlissingen, :egen 4000 in Scheveningen. tóede door de beperkte belang stelling werden de financiële ri sico's te groot, zegt Hannewijk. Sr is een beroep gedaan op zo vel het ministerie van Onder- yijs, Cultuur en Wetenschap-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 41