Nog steeds massaal te hard rijden
Poëzie in beeld in Cine City
118881!
Expositie vormgevers
reist naar Zierikzee
by the Sea laat
Scheveningen als
tweede locatie vallen
19
lezers schrijven
Rekenen III
50-plussers
Volken
Theater
Theater II
Provincies
'GELICHT
kunst
dinsdag 1 maart 2005
door Emile Calon
Langzaam maar zeker rijden de
Zeeuwen iets minder snel. Ruim
vijf jaar geleden werd begonnen met
de intensieve verkeerscontroles. Sinds
die tijd wordt er extra gelet op hardrij
ders en geprobeerd de automobilisten
wat minder snel te laten rijden. Het re
sultaat: vergeleken met vijf jaar gele
den wordt er nu gemiddeld twee kilo
meter per uur minder snel gereden.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op de in de PZC ver
schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactie
tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat
de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De
redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
'De jeugd kan niet rekenen'
stond vorige week boven een ar
tikel. Het is inderdaad een feit
dat bij het hedendaagse rekenon
derwijs veel aandacht wordt be
steed aan het verwerven van in
zicht in plaats van het leren van
rekentrucjes. Juist door dit in
zichtelijk rekenen zullen de kin
deren beter leren rekenen, is nu
het uitgangspunt van het reken
onderwijs. Nog nooit is er in het
onderwijs zoveel op de kwaliteit
gecontroleerd als tegenwoordig.
Leerlingen maken jaarlijks een
groot aantal toetsen waar hun
niveau, ook op het gebied van re
kenen, wordt bepaald. De in
spectie voert voortdurend kwali
teitscontroles uit. In de Ci-
to-toets van groep 8 wordt een
heel behoorlijk niveau o.a. op
het gebied van het hoofdreke-
nen gewaagd. Als men stelt dat
de leerlingen uit groep 8 de som
men van de vroegere 4de klas
niet meer zouden kunnen ma
ken is dat nergens op gebaseerd.
Inzicht is een voorwaarde om
tot rekenen te komen, anders
vervalt men weer in het aanle
ren van foefjes, eindeloos herha
len en het maken van rijtjes som
men die men al lang beheerst.
De Nederlandse scholen komen
in vergelijking met, buitenland
se scholen, in dit geval op het ge
bied van rekenen/wiskunde,
heel behoorlijk uit de bus. De
kop dat de jeugd niet meer kan
rekenen slaat dan ook nergens
op. Oh ja...er zullen altijd leer
lingen zijn die moeite hebben
met de aangeboden stof, maar
dit was vroeger ook het geval en
dit zal over honderd jaar ook
nog wel zo zijn.
G.Andriesse
Zomerweg 36
Kloetinge
De firma Lee Hecht Harison be
weert dat wanneer werkloze
50-plussers hun netwerken
maar aanspreken, het vrijwel al
tijd lukt om weer werk te vin-
den(PZC 28-2).
Met deze leugen hengelt dit out
placementbureau zelf naar
werk. Met het verkopen van ge
bakken lucht probeert het bu
reau over de rug van werkloze
ouderen outplacementopdrach-
ten van werkgevers binnen te ha
len. Wat is namelijk de situatie?
De meeste oudere werklozen ko
men niet meer aan het werk,
ook niet via netwerken. De sim
pele reden: economische malai
se, een tekort aan banen en
werkgevers die vooral ouderen
ontslaan in plaats van hen in
dienst nemen. Discriminatie
naar etnische afkomst, geslacht
en leeftijd mag dan bij grond
wet verboden zijn, het komt in
de praktijk volop voor. Zeker en
vooral op de arbeidsmarkt.
Vindt iemand toch werk, dan is
dat inderdaad vooral via via,
maar op eigen kracht. Zelden
door toedoen van een outplace
ment - of reïntegratiebureau.
G.J. de Reij
Van Kleffenslaan 93
Middelburg
Overal grote vreugde-uitingen
over de gesloten of nog te slui
ten vrede tussen Israël en de Pa-
lestijnen. Dit is niets anders dan
een dictaat van de VS 'Slikken
of stikken'. Want wat is het ge
val: de VS zitten met een blok
aan hun poot in Irak, veroor
zaakt door de komst van Israël
in het Midden-Oosten. Want
heel diep in zijn Amerikaanse
ziel voelt Bush dat het niet meer
kan, een volk zijn land afnemen
en vervolgens wegtrappen en
dan dat land herbevolken door
overal in de wereld opgeraapte
individuen. Hij weet dat zoiets
in zijn eigen land heeft plaatsge
had, maar dat was lange jaren
voor de slachtingen van de vori
ge eeuw, toen Europa dacht dat
de wereld van hen was. Door de
Europese volken werd in
1914-1918 gestreden om het
schitterend beginsel: 'Wie wat
mocht stelen'. Nu wil Bush twee
volken samenpersen in een piep
klein landje, waar maar plaats
is voor een terwijl er in zijn ei
gen onmetelijke land ruimte zat
is. Bevolkingsdichtheid 1/8 van
die van Duitsland. En dan kun
nen die christelijke sekten, die
Israël steunen een stukje op
schuiven in hun weidse prairies
en dan behoeft Israël geen ontel
bare miljarden meer te besteden
aan bewapening en dat geld be
steden aan fatsoenlijke doelen.
Zoals voor 1914 verschillende
malen is gewaarschuwd dat die
bewapeningswedloop zou eindi
gen in een massaslachting, zo
kunnen we nu met wiskundige
zekerheid voorspellen dat deze
politiek zal uitmonden in volke
renmoord.
Piet van Wijck
Molenweg 24
Zuidzande
We hebben kunnen lezen dat de
bodem van de put voor het Mid
delburgse theater in zicht was.
Een woordvoerster van de ge
meente durfde zelfs te beweren
dat het werkplan goed gewerkt
had. Het zou dus allemaal goed
komen. Maar nu blijkt dat (het
tweede) werkplan helemaal niet
gewerkt heeft en dat de gaten he
lemaal niet dicht zijn. Twee hui
zen zijn al zover verzakt dat de
bewoners gedwongen moesten
vertrekken. Nu pas laat de ge
meente een onafhankelijk onder
zoek uitvoeren, terwijl dit al ve
le keren gevraagd werd.
Het blijkt nu dus wel dat de des
kundigheid van de gemeente he
lemaal niet zo deskundig is,
want hoe vaak is er nu al geroe
pen dat ze het voor elkaar had
den. Loze kreten en dovemans
oren. Dit theater in opbouw
gaat nog de geschiedenis in als
een arrogant prestige-object
waarbij ondanks de vele belof
tes van de raadsleden nooit is ge
luisterd naar de burgers. Wie
weet wat het onafhankelijk on
derzoek zal uitwijzen. Mis
schien moeten ze de put wel
dempen, want het kalf is al lang
verzopen.
A.de Zeeuw
Vluchtenburgstraat 35
Middelburg
Als ik naast de bouwput sta dan
lijkt het of deze huilt. Dikke tra
nen rollen langs de wanden
naar beneden om zich te vereni
gen tot stralen grondwater. Tra
nen die rollen tussen de ge
scheurde en verbrijzelde dam-
wand door. Een damwand die
eens het fundament van ons A-
theater moet vormen. In de dam
wand zit bewapening en bewa
pening die niet ingesloten is
door beton roest met een alles
vernietigende kracht. Dit is na
jaren pas merkbaar. De enkele
huizen die nu verzakken en
scheuren (PZC 26-2-05) vinden
we erg maar als straks het thea
ter verzakt en scheurt, is dit een
ramp. De wethouder zal wel ga
ranties van de aannemer gekre
gen hebben dat de bouw dege
lijk uitgevoerd wordt. Deze wet
houder heeft ook toezeggingen
gekregen, na betaling van
900.000 euro gemeentegeld, dat
de put voor 1 januari droog zou
staan. Ons A- theater, met weg-
bezuinigd interieur en een ge
schrapte parkeerlaag, zal treur
nis blijven opleveren. Mijn treur
nis stopt misschien eerder als
we een gekozen burgemeester
krijgen. Een man die de machts
middelen toebedeeld krijgt om
de vriendenclub op het stadskan
toor, waarop de PPM een uitzon
dering vormt, om te toveren tot
een geoliede machine, opwe
gend tegen de macht van project
ontwikkelaars en grote aanne
mers. Lukt het hem niet dan we
ten we dat de volgende gang
naar het stemhokje, in tegenstel
ling tot nu, tot verbetering kan
leiden.
J. W. Minderhout
Haymanstraat 1, Middelburg
Grootte van provincies is onder
werp van discussie (PZC 25/2).
Hoe wenselijk is schaalvergro
ting sowieso? In de jaren zestig
toen de gemeenten nog klein wa
ren, kon je als je als burger pro
blemen had eenvoudigweg de te
lefoon pakken en de betreffende
ambtenaar, wethouder of zelfs
de burgemeester spreken. Veelal
werd dan het probleem met een
kop koffie en weinig financiële
consequenties opgelost. Nu
krijg je in het gunstigste geval
een plichtmatige, werktuiglijk
antwoordende telefoniste aan
de lijn, die als je geluk hebt via
enkele schijven dirigeert waar
je wezen moet. In het ongunstig
ste geval krijg je voor afdeling
dit: toets een 1, voor afdeling
dat: toets een 2 enz. en word je
vergast op een blikkerig muziek
je, tot je na lang wachten te ho
ren krijgt dat de persoon die je
wil spreken er niet is. Het zal
met een eventuele vergroting
van de provincies niet anders
gaan. Het aantal barrières en re
gels wordt er zeker niet minder
om. Ook in dat geval komt er
een bestuurslaag bij. Als de ba
sis van de piramide breder
wordt, wordt de top hoger en de
afstand tot de burger groter,
wat niet goed is voor de onder
linge verhouding overheid/ bur
ger. En wat het annexeren van
Goeree-Overflakkee bij Zeeland
betreft: velen van de inwoners
daar willen geen Zeeuw ge
noemd worden en ontkennen
soms zelfs dat him dialect
Zeeuws is. Bestuurlijke maatre
gelen en herinrichtingen wor
den dikwijls tegen de wil van de
bevolking genomen. Dat is geen
democratie.
Wim van Gilst
Boogerdlaan 23, Kortgene
Er wordt nog steeds massaal te hard
gereden over de Zeeuwse wegen. Een
recente uitdraai van het provinciale
snelheidsmeetnet laat zien dat er
maar enkele wegen zijn waar de snel
heidslimieten worden gerespecteerd.
Dat geldt met name voor de Deltaweg
van Goes naar de Zeelandbrug en -
sinds kort - de Zeelandbrug zelf.
Sinds de invoering enkele maanden te
rug van de trajectcontrole voor het ver
keer op die brug tussen Noord-Beve
land en Schouwen-Duiveland wordt
daar nauwelijks nog harder dan tach
tig km/u gereden. Het laatste kwar-
Snelheid
taal van 2004 bedroeg de gemiddelde
snelheid op die brug net iets meer dan
81 kilomter per uur. Een jaar eerder
lag de gemiddelde snelheid daar nog
bijna acht kilomter hoger. Gedeputeer
de T. Poppelaars (CDA, verkeer) is
dan ook uitermate ten-eden over de re
sultaten van de trajectcontrole. „Het
systeem werkt." Hij verwacht eenzelf
de resultaat als deze zomer deze vorm
van snelheidscontrole ook wordt inge
voerd voor de Westerscheldetunnel.
Langs tal van provinciale wegen
wordt permanent de snelheid geme
ten. Zo valt op dat automobilisten die
1 over de Walcherse wegen rijden, zich
over het algemeen redelijk aan de snel
heidslimieten houden. Dat redelijk is
wel een subjectief begrip, want tussen
Domburg en Westkapelle rijdt zeker
zo'n 35 procent van de autobestuur-
Fragment uit de Deense film Brothers.
door Rolf Bosboom
VLISSINGEN - De korte film
Veere, die vorige maand tijdens
het filmfestival werd bekroond
met de Tiger Cub Award, be
leeft vanavond zijn Zeeuwse pre
mière. De vertoning, in hel ka
der van de serie 'Film by the
Sea door het jaar', wordt gecom
bineerd met de voorpremière
van de Deense film Brothers
van regisseur Susanne Bier.
Veere is de derde uit de serie
van acht korte films die, onder
de naam Gedichten uit Zee, wor
den gemaakt op initiatief van
festivaldirecteur Leo Hanne-
wijk van Film by the Sea. Digna
Sinka van Studio Nieuwe Gron
den treedt als producent op.
In de serie laten filmmakers
zich inspireren door een gedicht
over Zeeland. Film by the Sea
wil daarmee bijdragen aan het
filmklimaat in Zeeland en het
imago als filmprovincie verster
ken. Vorig jaar beleefden tij
dens het Vlissingse festival de
eerste twee films hun première:
Zomerzee (over Domburg, ge
dicht J.C. van Schagen, regis
seur Kees Hin) en Reim,erswaal
(gedicht Gerrit Achterberg, re
gisseur Clara van Gooi). Beide
producties worden momenteel
in het buitenland vertoond.
Aan de andere films in Gedich
ten uit Zee wordt volop ge
werkt. Jos de Putter is al klaar
met Passanten in een landschap
(gebaseerd op een gedicht van
Johanna Kruit), Anne van de
Putte is in Ellewoutsdijk bezig
met de opnamen van Aan de
Westerschelde (gedicht Hans
Warren), Ate de Jong werkt aan
de verfilming van 'Betreft het
Breskens?' van Kees Ouwens,
Jan Wouter van Reijen maakt sa
men met dichter Theo Raats
Domburg en Erik de Bruijn gaat
in april in Middelburg aan de
slag met 'Frühlingslied' van J.C.
van Schagen.
Regisseur David Lammers
(1972) heeft Veere gebaseerd op
het gedicht van Hans Groenewe-
gen. De intrigerende film duurt
tien minuten en toont Zeeland
in de duisternis: auto's die voor
bijflitsen, een viskotter die de
sluizen invaart, de stormvloed
kering die oplicht in het donker.
Het tempo is bewust traag, hyp
notiserend bijna. Lammers laat
muziek en beelden ineengrijpen,
zoals bij een windzak die rit
misch, pulserend beweegt. Daar
door ontstaat poëzie in beeld.
Lammers maakt je opmerkzaam
'op dingen die je normaal gezien
over het hoofd ziet, gecomple
teerd met een zeer verfijnd ge
bruik van geluid en muziek', oor
deelde de jury van het Rotter
damse filmfestival, die een van
de prijzen voor de beste korte
film toekende aan Veere.
Publieksfavoriet
Brothers, die na Veere wordt ge
draaid, was publieksfavoriet in
Rotterdam en gaat donderdag in
Nederland in première. De
hoofdrollen zijn van Ulrich
Thomsen (bekend van Festen)
en Connie Nielsen Gladiator
De film gaat over de succesvolle
Michael die wordt uitgezonden
naar de oorlog in Afghanistan.
Na een helikopterongeval wordt
aangenomen dat hij om het le
ven is gekomen. Michaels broer
Jannik ontfermt zich over diens
vrouw-. Pas later blijkt dat Mi
chael het ongeval heeft over
leefd en door Afghaanse rebel
len krijgsgevangen is gemaakt.
Na zijn bevrijding blijkt het le
ven van zijn familie ingrijpend
te zijn veranderd.
De reeks 'Film by the Sea door
het jaar' wordt dinsdag 15
maart vervolgd met Hotel Rwan
da van Terry George, die vanaf
17 maart in de Nederlandse bio
scopen is te zien. De film, die
was genomineerd voor drie Os
cars, gaat over hotelmanager
Paul Rusesabagina. Hij is een
Hutu die tijdens de genocide in
Rwanda, in 1994, onderdak
biedt aan meer dan duizend Tut-
si-vluchtelingen.
Hotel Rwanda is tevens de ope
ningsfilm van het zevende Am
nesty International Filmfesti
val, dat vanaf volgende week
woensdag vijf dagen lang in Am
sterdam wordt gehouden. Leo
Hannewijk is sinds vier jaar ook
programmeur van het festival,
dat zich richt op films die gaan
over mensenlevens, mensenrech
ten en menselijke waardigheid,
een genre dat volop in de belang
stelling staat en door het pu
bliek hoog wordt gewaardeerd.
Ook Brothers staat op het pro
gramma van het Amnesty-festi
val.
Film: Veere en Brothers, vanavond
in Cine City in Vlissingen. Aan
vang: 19.00 uur. Producent Digna
Sinke en regisseur David Lam
mers van Veere zijn aanwezig.
Hotel Rwanda, dinsdag 15 maart,
Cine City, 19.00 uur.
ders te hard. In vergelijking tot ande
re Zeeuwse regio's valt zo'n overschrij
ding van de snelheidslimieten echter
mee. Zo rijdt op Noord-Beveland ruim
de helft van de automobilisten te hard
over de weg van Kortgene naar Co-
lijnsplaat. Op deze tachtig-kilometer
weg wordt gemiddeld ruim 100 kilome
ter per uur gereden.
Als het gaat om het overschrijden van
de officiële snelheidslimieten scoren
twee wegen zeer negatief: die van
Nieuwdorp naar Ovezande en de route
van Oostburg via Waterlandkerkje
naar IJzendijke. Voor beide routes
geldt een maximum snelheid van 60
per uur. Zo'n tien tot vijftien procent
van de bestuurders houdt zich aan de
snelheidsbeperking. De rest trekt zich
daar niets van aan en rijdt met een
veel hogere snelheid over die beide we
gen. Dat is ook niet zo vreemd, want
beide wegen zijn breed en nodigen uit
om minimaal tachtig te rijden.
Voorgangers
Heel wat bestuurders vinden dat nog
veel te langzaam. Zo'n dertig procent
van hen rijdt daar minimaal negentig
per uur. Vooral als een voorganger
daar hard rijdt, wordt er met een gelij
ke snelheid gevolgd. In de verwach
ting dat de volgers wel tijdig kunnen
afremmen als die eerste geflitst wordt.
Over de oude Rijksweg van West-Bra
bant door Zuid-Beveland wordt ook
hard gereden. Net voorbij de Bra
bants-Zeeuwse grens houdt maximaal
twintig procent zich aan de snelheids
limiet van tachtig per uur. De rest
rijdt harder. Ruim de helft minimaal
tien, een kwart gaat daar zeker twin
tig kilometer per uur te snel. Iets ver
derop, bij Krabbendijke, is de gemid
delde snelheid op die weg al wat afge
nomen. Daar wordt gemiddeld 95 gere
den tegen gemiddeld 106 ter hoogte
van de provinciegrens.
In 1999 reed veertig procent van de au
tomobilisten te hard over de Zeeuwse
tachtig-kilometerwegen, zo blijkt uit
de uitdraai van het provinciaal snel
heidsmeetnet. Een jaar later was dat
34 procent. De jaren daarop nam het
aantal te-hard-rijders stapsgewijs met
steeds twee procent toe. Alleen vorig
jaar daalde het weer met twee punten
naar 38 procent.
Op de tachtig-kilometerwegen zonder
fietspad wordt harder gereden dan op
wegen met een fietspad. In 1999 ne
geerde 56 procent van automobilisten
de snelheidslimiet aldaar. Via wat
hink-stap-sprongen is dat percentage
gedaald tot 49 procent vorig jaar.
Bijna een op de twintig bestuurders
rijdt echter harder dan 110 per uur
over zulke wegen.
k
tIERIKZEE - De vormgevers-
entoonstelling Plat Zeeuws ver-
olgt deze maand haar reis door
provincie. Van 11 maart tot
ti met 6 april is de expositie te
ien in het gemeentehuis in Zie-
ikzee.
i
Zeeuws is ontstaan uit een
«menwerking tussen vormge-
prs en het Centrum voor Beel-
Kunsten, Vormgeving en
Zeeland (CBK Zee-
De gedachte is een po-
ïum voor vormgevers te creë-
p, zodat de onderlinge contac-
en die met opdrachtgevers
bevorderd. In de loop
In dit jaar worden meer initia-
jèven op dit gebied opgezet.
Voor de samenstelling van Plat
Zeeuws zijn ruim tweehonderd
vormgevers uit de provincie ge
vraagd een bijdrage te leveren.
Een jury heeft daaruit een selec
tie gemaakt. Op de tentoonstel
ling is werk te zien van de illus
tratoren Benno Vranken en Mar
kus, de grafisch vormgevers
Hans Bommeljé, Raven Korfker,
Life Design en Stichting Zout,
zilver- en goudsmid Bert van
Wijk, industrieel vormgevers
Derk Thijs en Marloes Bouman
en multimediakunstenaar Sela.
De tentoonstelling was afgelo
pen najaar al te zien in Middel
burg. Na Zierikzee worden de
Bevelanden en Zeeuws-Vlaande
ren aangedaan.
Op de route IJzendijke-Waterlandkerkje-Oostburg houdt hooguit vijftien procent van de automobilisten zich aan de snelheidslimiet van maximaal zestig kilomter
per uur. foto Camiie Schelstraete
pen als de gemeente Den Haag
voor financiële ondersteuning,
maar zonder het gewenste resul
taat. „Van OCW is het wel be
grijpelijk, maar van Den Haag
viel het wel tegen."
„We dachten dat het makkelijk
was om stekken te planten van
het Vlissingse festival en dat het
synergetische voordelen zou op
leveren, maar dat blijkt dus niet
zo te zijn", erkent Hannewijk.
Hij ziet ook positieve kanten
aan het afvallen van Schevenin
gen. „We verwachten dat het
concept van het festival krachti
ger wordt als we ons op één loca
tie concentreren en het exclusief
voor Zeeland houden."
Programma
De zevende editie van Film by
the Sea wordt dit jaar gehouden
van 9 tot en met 18 september.
Binnenkort moet meer duidelijk
worden over de precieze invul
ling van het programma. On
danks beperkingen in het bud
get is het streven het niveau van
afgelopen jaar in elk geval te
evenaren. Om dat te bereiken
moet op aantal zaken worden be
zuinigd, vooral op het gebied
van promotie en vormgeving.
Verder verschijnt er niet, zoals
voorheen, een catalogus met alle
films van het festival.
door Rolf Bosboom
VLISSINGEN - Het festival
Film by the Sea wordt dit jaar
(alleen in Vlissingen gehouden.
■De laatste twee jaar fungeerde
Scheveningen als tweede loca
tie, maar daar wordt nu een
punt achter gezet.
by the Sea kreeg de afgelo-
jaren geregeld verzoeken
|an andere steden tot samenwer
king. In 2003, toen het Vlissing
se festival werd uitgebreid naar
dagen, kon voor het eerst
nevenprogramma worden
opgezet in Scheveningen. Dat
werd vorig jaar herhaald.
Tot een derde editie in Scheven
ingen komt het niet, zegt artis
tiek directeur Leo Hannewijk.
Dat heeft meerdere redenen.
Logistiek gezien is het erg las
om op twee locaties te wer
Bovendien vielen de bezoe
kersaantallen in Scheveningen
;rg tegen." Ter vergelijking: in
Ï003 kwamen er 28.000 mensen
laar het festival in Vlissingen,
:egen 4000 in Scheveningen.
tóede door de beperkte belang
stelling werden de financiële ri
sico's te groot, zegt Hannewijk.
Sr is een beroep gedaan op zo
vel het ministerie van Onder-
yijs, Cultuur en Wetenschap-