Moderne slavernij in de bouw Weerspiegel de historie in het nieuwe Scheldeterrein PZC PZC Maatje kleiner Stabiliserende rol China in Oost-Azië Illegale werknemers zwermen uit in moeilijk te controleren circuit te gast 22 februari 1955 dinsdag 22 februari 2005 door Bert Hellegers Kliklijnen, extra controles en hogere boetes. Het aan tal controles wordt fors uitge breid, de boetes per illegale werknemer gaan van 980 om hoog naar 8000 euro én speciale kliklijnen moeten resulteren in een zwarte lijst van aannemers. Kortom, de jacht op illegaal werk in de bouw is nu écht ge opend. Maar er is scepsis over het beoogde effect. „Gezien de omvang blijft het een druppel op de gloeiende plaat." Edwin Bouwers spreekt over mo derne slavernij in de bouw. „Ik ken verhalen van Oekraïners die het moeten doen met 1,20 euro per uur",, vertelt de districtsbe stuurder van regio Oost van FNV Bouw. „We hebben men sen weieens geprobeerd op de bouwplaats aan te spreken, maar ze zijn angstig om over hun positie te vertellen. Bang dat ze hun werk kwijt raken. •Want ook al verdienen ze maar 1,20 euro, dat is nog altijd meer dan in hun thuisland." De vakbonden willen een klik lijn openen waar melding kan worden gemaakt van bouwvak kers die illegaal aan het werk zijn. of aannemers die zich niet aan de cao houden. Op basis van de gegevens die zo worden verzameld, stellen de bonden een zwarte lijst op van ondernemers die de regels over treden. Ernst De actie van de bonden moet ook een beter beeld opleveren van de ernst van de problema tiek. „Waar komen de mensen vandaan, hoe komen ze hier, in welke aantallen zijn ze in Neder land op bouwplaatsen aan het werk en onder welke arbeids voorwaarden?", somt Edwin Bouwers op. De algemene indruk is dat het aantal illegale werknemers in de bouw de afgelopen jaren al leen maar is toegenomen. Schat tingen gaan uit van 20.000 a 30.000 personen. „Het begon aanvankelijk vooral in de grens regio's. Later werden massaal buitenlanders - Ieren, Engelsen, Portugezen, Polen en Turken - ingezet bij de aanleg van de Be tuwelijn en de Hogesnelheids lijn en nu kom je ze tegen op bouwplaatsen in het hele land." Er is volgens Bouwers een moei lijk te controleren circuit met ontzettend veel werknemers ont staan. „Hoofdaannemers verschuilen zich achter onderaannemers, die vaak weer voor een bepaald deel van de klus een onderaanne mer hebben aangetrokken en die werkt soms op zijn beurt ook met een andere onderaanne mer. Die heeft dan weer een tele foonnummer van iemand - de moderne koppelbaas of een deta cheringsbureau - die voor een bepaalde week wel een groep Slowaken, Turken of Polen kan leveren. Ze worden vaak onder gebracht in caravans." Illegaal In deze regio hebben bouwvak kers uit heel Europa illegaal meegewerkt aan de bouw van het Van Heekplein en de wijk Windmolenbroek in Almelo, zo bleek uit gesprekken die de re gio Oost van FNV Bouw voerde met vakbondsleden. „Twentse bouwvakkers kwamen hierdoor moeilijker aan de bak." Zoals ook bedrijven met legale werknemers veel nadeel onder vinden van de oneerlijke concur rentie. Vooral directeur Gerard Hol terman van Holterman Wa- peningsstaal in Markelo maakt zich al jaren publiekelijk kwaad over de illegale arbeid in zijn be drijfstak. Duitse, maar ook Ne derlandse wapeningsstaalvlecht- bedrijven maken zich volgens Holterman schuldig aan die praktijken. Door goedkope arbeidskrachten illegaal in te huren en geen so ciale premies af te dragen zijn deze ondernemers in staat om ver onder de aanneemsom te dui ken. Vooral zijn type bedrijf wordt er zwaar door getroffen, zegt Holterman. „Omdat met name laagge schoold werk, zoals wij doen, ontvankelijk is voor fraude. Te meer omdat het gaat om arbei ders die snel wisselen. IJzervlechters zijn vaak maar en kele dagen op de bouw en vervol gens weer vertrokken", schetst Holterman, die benadrukt: „Le gaal concurreren tegen illegaal opererende bedrijven is onmoge lijk." In de Achterhoek en in iets mindere mate in Twente is Holterman Wapeningsstaal gro tendeels uit de markt gedrukt. Voor dè aanpak van illegale ar beid zijn van rijkswege bouwin- terventieteams gevormd, waarin inspecteurs van de belasting dienst, de Arbeidsinspectie, uit keringsinstantie UWV en de vreemdelingendienst samenwer ken. Ze kammen gezamenlijk bouwplaatsen uit op illegale werknemers en frauderende werkgevers. Niet eenvoudig, omdat er altijd gaten en hoeken zijn waarin mensen zich kunnen verstop pen. Controleurs Het kabinet heeft geld vrijge maakt om meer controleurs aan te trekken zodat vanaf dit jaar het aantal controles fors om hoog kan worden geschroefd. Ook kan de Arbeidsinspectie sinds begin dit jaar zelf boetes opleggen. Bedrijven die met op zet regels aan hun laars lappen, krijgen dan lik-op-stuk. De boe tes zijn flink verhoogd: van 980 naar 8000 euro per illegale werk nemer. „Het motto is: harder, vaker en slimmer", zegt woordvoerster Magda de Vetten van de Ar beidsinspectie over de nieuwe opzet van de controle-acties in de bouw. Sinds eind vorige maand kunnen bovendien indivi duele burgers maar ook bedrij ven anoniem de lijn Meld Mis daad Anoniem (0800-7000) bel len met tips over ondernemin gen die sociale fraude plegen. Holterman is verheugd dat de jacht op illegale arbeid nu écht van de grond lijkt te komen, maar is voorzichtig over het ver wachte effect. „Gezien de omvang is het voor alsnog een druppel op de gloeiende plaat", meent de direc teur van de Markelose onderne ming. GPD De Eerste Kamer besluit vandaag overi al dan niet verkleinen van de Provinci Staten in den lande. De Paarse partl dachten enkele jaren geleden - zonder veel mail ren - het ledental van de staten provinciaal te] te kunnen brengen. De invoering van het dualis! had ervoor gezorgd dat de Gedeputeerde Stat geen lid meer waren van de Provinciale Staten! dat zij hun energie volop konden steken in de ui voering van de taken die zij door de staten - deen trolerende en initiërende autoriteiten - kregen 3 gelegd. Door de nadrukkelijke scheiding vanb1 voegdheden konden de staten wellicht wat mini zetels tellen. Oud-minister Bram Peper van bS nenlandse Zaken dacht in 2000 aan 55 statenzet] voor grote provincies en 39 voor de kleinere, I Zeeland mag zich tot de kleine gewesten rekeni dus zou het aantal statenzetels hier terug moet] van 47 nu naar 39 straks. De Tweede Kamer$1 in 2001 in meerderheid akkoord met de ver® ning der staten provinciaal. Vandaag buigt deEei ste Kamer zich over het wetsvoorstel. De behana ling werd eerder diverse malen uitgesteld. Het verstrijken der tijd, de teloorgang van Pag en de matige geestdrift in alle bestuursgren voor het duale project heeft de drang voor verani ring in Den Haag danig getemperd. De politii verhoudingen liggen nu zo dat de voormalige Pa se partijen voor de inkrimping zijn en de oveii (CDA en de kleine partijen) tegen. In stemmeno gezet komt dit neer op 37 voor en 37 tej_ laatste woord heeft LPF-senator Rob Hessing.i in zijn eentje over het politieke lot van tal van; tenleden kan beslissen. Geeft Hessing zijn stem aan de voorstanders,ij zullen de kleine partijen hem dat niet in dankaè men, omdat het voor hen bij een volgende verb zing in de provincies moeilijker wordt om zetels de staten te vergaren. Schaart Hessing zich in de rangen van de tege standers, dan keert de LPF'er zich tegen de Forti nistische beweging, die ooit toch juist hetmesi de zetten in overbodige bestuurslagen en het log lichaam van Vadertje Staat. Kijkend naarhetop reren van de Staten van Zeeland, dan 1' schrappen van een paar zetels voor het functioi .ren van het provinciebestuur geen kwalijke ge« gen te zullen hebben. Integendeel. Er zelfs meer ruimte in de statenzaal, waardoor eventuele verbouwing ook niet meer aan d hoeft te komen. door Erwin Tuil Alsof de Noord-Koreaanse 'Geliefde Leider' Kim Jong II zich twee weken gele den met een groot gebaar een vervroegd verjaardagscadeau tje gaf. Met veel retorisch ge ronk liet Kim de rest van de wereld weten over kernwa pens te beschikken. Die mede deling bevestigde wat velen al vreesden. De Noord-Koreaanse premier Pak Pong Ju was maandag in Peking om te praten over voortzetting van zespartijen- gesprekken. Maar de bekente nis van Klim ging gepaard met de melding dat de Noord-Koreanen geen zin meer hebben in deze gesprek ken over nucleaire ontwape ning van het schiereiland. Gastheer van de gesprekken, China, dat zich sinds 2003 in spant om het overleg gaande te houden, was op zijn zachtst gezegd onaangenaam verrast door deze ontboeze mingen. De vier andere landen die meepraten aan tafel - de Vere nigde Staten, Japan, Zuid-Ko- rea en Rusland - hopen dat Pe king de Noord-Koreanen tot andere inzichten kunnen brengen. Machtsbalans De vraag is of China dat kan en of het dat wil. Analisten in Peking stellen het volgende. Het Noord-Koreaanse bezit van kernwapens betekent dat de machtsbalans in Azië da nig is veranderd. Een Japans-Amerikaanse ver klaring van afgelopen week einde waarin het strategische belang van Taiwan voor To kio en Washington wordt on derstreept heeft de kwestie er ook niet makkelijk op ge maakt. Taiwan geldt voor Peking als een opstandige provincie die dringend in de Chinese moe derschoot moet terugkeren. De nieuwe balans is nu zo ge wijzigd dat China haar ambi tieuze nieuwe buitenlandpoli tiek in de regio moet bijstel len. Japan en de Verenigde Staten staan nu duidelijk aan de zijde van Taiwan en dus te genover China. Kringen rond de Amerikaan se regering zeggen publieke lijk China als militaire bedrei ging te zien. Zuid-Korea zit ook al in het andere kamp. China houdt Noord-Korea over. In zekere zin is een dwarsig onberekenbaar regi me in Pjongjang gunstig voor Peking zolang Peking enige invloed heeft in Noord-Ko rea. China is namelijk op die manier onmisbaar voor de an dere landen die de kernmacht Noord-Korea in sterke mate -wantrouwen. Voedselhulp Makkelijk is de relatie niet. Peking voelde zich vorige week in het hemd gezet door Pjongjang. Want is het niet dankzij Chinese voedselhulp dat Noord-Korea te eten heeft? En als China tijdens de Koreaanse burgeroorlog van 1950 tot 1953 niet honderd duizenden militairen ter be schikking gesteld had, waren de Noord-Koreanen zeker ver slagen door de VN-troepen. Ondertussen wordt het con trast tussen de twee commu nistische landen steeds gro ter. Geen partijleider in pragma tisch China die het, zoals Kim vorige week, in zijn hoofd haalt om te verordonneren dat het haar van de mannelij ke burger niet langer mag zijn dan zeven centimeter. Ondanks de vroegere nauwe politieke banden heeft China slechts beperkte invloed in Noord-Korea, zo klinkt het in Peking. Hoe het ook zij, Peking is be ducht voor alles wat leidt tot een ander regime in Pjong jang. Al is het maar omdat zoiets zou leiden tot een massale vluchtelingenstroom richting buurland China. Peking zit echt niet op duizenden vluch telingen te wachten. Dat zou de stabiliteit ernstig verstoren, zo stellen experts in Peking. Bovendien, het di plomatieke succes kan alleen bereikt worden als de Verenig de Staten inbinden en als Noord-Korea berekenbaar wordt. En dat kan China - al zou het dat graag willen, niet zonder meer voor elkaar krij gen. GPD De discussie over de invulling van het Scheldeterrein in Vlis- singen kan gaan beginnen. Hou in ieder geval rekening met de indrukwekkende sociale geschie denis van dit gebied, betoogt Henk Licher. door Henk Licher De oude Scheldewerf in Vlis- singen ligt er verlaten bij: haveloze terreinen en verwaar loosde gebouwen wachten op een nieuwe toekomst. De vroege re geboorteplaats van majestu euze schepen wordt een nieuw stadsdeel; een grote steden bouwkundige uitdaging. De gemeente Vlissingen en de provincie Zeeland hebben de cultuur-historische waarden van het gebied in kaart laten brengen. Het rapport (van het Bureau Lantschap) is zojuist uit gebracht. Daarin staan aanbeve lingen voor opname van gedeel ten van de oude werf in een ste denbouwkundig plan. Maar hoe staat het met de sociale geschie denis, die op en door de werf ge schreven is, de historie van de scheepsbouwers en dokwerkers en al die anderen die hun klink nageltjes aan de werfhistorie hebben bijgedragen? Deze sociale geschiedenis ver dient ook aandacht in de plan vorming. Een voorstel in zes the ma's: 1. De werkers. Zij vormden de werf, in goede en in slechte tij den. Selecteer teksten en beel den aan de hand van gesprek ken, archieven en boeken, mu seale en persoonlijke collecties over de historie en traditie van uit hun perspectief. Breng deze aan op en in gebouwen, het pla veisel van pleinen en straten, kunstwerken. Formuleer uit gangspunten voor de vormge ving en uitwerking. Betrek hier bij de bevolking, laat meeden ken en participeren. Zo ont staat levendige burgerbetrok kenheid met kennis en draag vlak bij de inbreng van deze so ciale geschiedenis in de nieuwe ruimtelijke inrichting. 2. De schepen. De Schelde heeft in de loop van zijn geschiedenis vele bijzondere schepen ge bouwd: voor de koopvaardij, vis serij, marine, passagiersvaart. Deze scheepsbouwhistorie be- De oude timmerfabriek op het terrein van de Scheldewerf in Vlissingen. Het oude bedrijfsterrein kan prima worden heringericht volgens stedenbouwkundige Henk Licher, als rekening gehouden wordt met de diverse historische en sociaal-historische aspecten. foto Lex de Meester hoort tot het wezen van ons land en schreeuwt erom niet uit ons maatschappelijk geheugen te verdwijnen. De Scheldewerf is van deze historie een kroonge tuige. Laat deze schepen in het gebied aanwezig blijven in straatnaamgeving met toelich ting, steenmozaiek, gevelafbeel dingen en straatmeubilair. Verlengstuk 3. De gereedschappen. Wie door de gebouwen speurt en met de werkers praat, weet hoeveel waarde de gereedschappen ver tegenwoordigden. Vele daarvan zijn kenmerkend voor de be drijfstak en waren voor de wer kers dagelijks een verlengstuk van hun vakmanschap en ar beidskracht. Dat geldt voor het handgereedschap evenzeer als voor de spectaculaire kranen en de machines. De magnifieke kra nen die het stadsbeeld zo sterk bepalen, vragen natuurlijk om handhaving op een goed geko zen locatie. 4. De gebouwen. Behoud en her stel past in de zogeheten Belve- dere-aanpak. Maar er is realis me nodig. Gebouwen op een his torische plaats in een bijzonde re omgeving garanderen nog geen bruikbaarheid voor een nieuwe functie. Neem de tim merfabriek. Reconstructie wordt aanbevolen, maar er zal veel geld en zorg mee gemoeid zijn, gelet op het verval van de staal- en betonconstructie. Het gevaar dreigt dat de tech- nisch-ruimtelijke aandacht de sociaal-historische inbreng ver dringt. Zoek naar een even wicht, dat ook nog betaalbaar is met het oog op de (grond- en bouw)exploitatie. 5. Het plaveisel. Verval niet in oubolligheid met rechtopgezet te rails, oude lantaarns en ande re vondsten. Werk aan een kunstzinnige verbeelding van sociaal-historische elementen en een inrichting van de ruimte die op fraaie en duurzame wijze het oude en het nieuwe ver zoent. Daarin past selectieve handhaving van bestaand mate riaal en plaatselijke profielen met typerende kenmerken (rails, kades, hellingen). Maar dan wel ingepast in een eigen tijdse vormgeving waarin cle hiervoor beschreven sociaal-his torische elementen harmonisch kunnen worden opgenomen. 6. Het water. Mijn zesde thema is het water, binnen en buiten gaats. Hier ligt de maritieme ge schiedenis letterlijk voor het op scheppen. Vergroot de waarde van de overgang van het kanaal naar het buitenwater met de ha vens en sluizen. Deze robuuste structuur van havens en kades vraagt om een eigentijdse nau tische functie, waarin de recrea tie zich naast de utiliteit ontwik kelt. Met deze thema's voor de planvorming van het Schelde terrein kan er ook in sociale zin iets bijzonders tot stand wor den gebracht. Namelijk een nieuw stadsdeel met eigentijdse vormen en structuren, waarin het oude zich in elke straat, plein en gebouw op een elegan te en respectvolle wijze aan ons voordoet. Herinnerend aan het roemrijk bestaan van een kapi tale scheepswerf in een strijdba re en sociale stad. H.J. Licher is stedenbouiokundige en cultuurhistoricus SCHOOL - Onder grote belang stelling heeft de directeur-ge neraal van de Landbouw, ir. A.W. van de Plassche, de offi ciële opening verricht van de nieuwe lagere tuinbouwschool van de ZLM in Kapelle. WRAK - Een vliegtuig heeft gisteren het wrak gevonden van het Sabena-toestel dat sinds 13 februari werd ver mist. Het Belgische vliegtuig, waarvan de staart en een afge broken vleugel uit de sneeuw staken, ligt op 1500 meter hoogte op de berg Terminillo in Midden-Italië. Dat is onge veer tachtig kilometer van Ro me. Er zaten 2 9 mensen iü toèstel. Er zijn geen overlevi den gevonden. RIJEXAMEN - J.A. Hip voorzitter van de sectie a; en motorrijscholen van FNOP (Federatie van Nel landse organisaties voor! personenvervoer) betreurt i er geen wettelijk geregeldei leiding bestaat voor autci schoolhouder-s. Iedereen een school starten. Per worden 300.000 examens nomen, circa twee mik uren worden besteed sen. Minstens de helft daan is niet goed, aldus Hippe. Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax:(0113)315669 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax, (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax:(0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454651 Fax (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 tot 17.00 uur Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving acceptgiro per maand: 19,95 n.v.t per kwartaal: 58,00 60,25 per jaar: 6 222.50 i 226,60 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen - uitsluitend schrifteli jk, 1 maand voor hs einde van de betaalperiode, PZC, t.a.v. lezersservice, Postbus 31, 4460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag: 1,75 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uit overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV envd? de Regelen voor het Advertentie^®1 Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag, van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113) 315555 Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax:(0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax, (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax (0114)372771 i2l Business to Business/Onroerend™!- Tel: (076)5312277 Fax:(076)5312274 Internet: www nzc.nl/adverteren 1)2 Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is oon onderdeel van het Wegener-concern-v^'., aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt yobruiW (abonnementen)administratie en om u te (laton) informeren over voor u relevante dienste^- t ducten van de titels en de werkmaatschappi|en van Wegener of door ons zorgvuldig 9--;.- de derden. Als u op deze informatie geen pri|s stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij - zersservice. Postbus 314460 AA Goes Behoort tot *£l* WGGGN6R

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 4