'ZC
Safari on-the-rocks: gl ij pret onder nul
ieraffineerde Triumph nestelt zich in top GT's
25
Vraag antwoord
Een bijzondere Volvo is door een Amerikaans tijd
schrift uitgeroepen tot Hot Rod of the Year. Het is
de eerste buitenlandse auto ooit" die de nummer
één-plaats in de jaarlijkse top 10 van het blad Hot Rod
haalt. De winnende auto is met de hand gemaakt door
de Zweed Leif Tuffvesson, in het dagelijks leven bouwer
van conceptcars bij Volvo. Het logo op de neus komt dan
ook niet uit de lucht vallen, want de auto leunt sterk op
Volvo-techniek. Vlak voor de achteras staat een gemodi
ficeerde zescilindermotor met dubbele turbo uit de Vol
vo S80. Het chassis bestaat is een stalen spaceffame, de
carrosserie is van aluminium en carbonfiber. Hot rods
zijn auto's die tot in detail worden omgebouwd tot ex
treem presterende vierwielers.
Bijdehand
vrijdag 18 februari 2005
tele automerken
janiseren ijscursus-
voor klanten. In
Oostenrijkse Al
maar ook in het
(ie noorden. Lulea,
■kenes of Rovanie-
i Met overnachtin-
jnin ijshotels en
leeuwscooters. Maar
«ral kun je bedre-
Sbralten in ijsrijden
iet de auto.
oiRien van der Steen
Rondrijden in het
hoge noorden van
Scandinavië is een
geweldige erva
ring. De wegen lig-
r in deze tijd van het jaar on-
r een dik pak ijs met een
Kuwlaag. De Scandinaviërs
jen er achteloos overheen
winterhanden die ook nog
fctan een rijtje spikes zijn
fczien. Bussen en vrachtwa-
t hebben alleen zachte win-
■anden. de rest komt goed
zij hun geweldige
Iruk.
meest noordoostelijke deel
lEuropa staat garant voor ex-
kou, beloofde Volvo,
en Volvo een paar we
gdeden in Ivalo, het uiter-
noorden van Finland, enke-
nenvielaandrijvers ter be
ding aanbood was het
ar een paar graden onder
Tien jaar geleden war het
dezelfde tijd een keer vijf-
[jider nul.
strooien op de wegen ken-
ze daar amper. Het is er
stal zo koud dat zout niet
helpt en bovendien ko
lde wilde rendieren op het
ei at*en dat leidt weer tot aan-
lingen. Om een uur of negen
Khtends wordt het er licht,
;n half drie schemert het al-
tr.
olcirkel
omgeving zette Volvo
splinternieuwe XC90 V8 en
vierwielaangedreven V50 T5
irvoor een stevig robbertje
ide-weg-rijden. Door uitge-
tkte bossen over eenzame
^nnaar de Russische grens,
iMurmansk, een kilometer
tje of 300 verder.
Driehonderd meter boven de
poolcirkel presenteerde Volvo
de XC90 met V8, die de Zweden
samen met Yamaha in elkaar
geknutseld hebben. Het merk
wil er 15.000 per jaar maken,
waarvan 75 procent voor de VS.
Ook bij ons is hij te koop voor
79.500 euro, maar ze bij Volvo
beseffen ze ook wel dat hij te
veel benzine slurpt om in Ne
derland indruk te maken. Een
mooie motor is het wel, en hij
komt over een maand of wat
ook voor de S80 beschikbaar.
Volvo noemt hem de schoonste
V8 op de hele markt.
De vierwielaandrijving van Hal-
dex werkt doeltreffend en
wordt elektronisch gestuurd.
Hoge en lage gearing heeft de
XC90 niet: kopers van zo'n luxe
suv willen toch niet de modder
in. De XC90 wordt ook aangebo
den met vijf- en zescilinder ben
zinemotoren en een 2.4 D5 die
sel. Maar die is met zijn 163 pk
wat te mak voor zo'n zware au
to. Volvo studeert op een zwaar-
IJscursussen
Prodrive van Maaskant Zn. dat
zich bezighoudt met ^'vaardigheids
trainingen, organiseert vierdaagse
reizen naar het hoge noorden waar
maximaal 18 mensen per groep
dagenlang mogen driften, slippen,
glijden en meerijden in een
rallyauto. Dat gebeurt met voor- en
achterwielaangedreven auto's. Ook
een sneeuwscootersafari behoort
tot de ingrediënten van Pro-lce, dat
2.250 per persoon kost.
www.prodriveincentives.nl
Audi biedt stevige cursussen aan onder
de naam Audi Driving Experience. Dat
gebeurt onder andere in de Alpen bij
het Oostenrijkse Seefeld. De cursisten
dienen wel eerst een rijvaardigheids-
training in Lelystad te doen. Het gaat
in groepen van maximaal 24 deelne
mers met de KLM naar Oostenrijk,
waar ze met de modellen A4, A6 of
A8, allemaal met quattro-aandrijving,
kunnen rijden. De cursus kost 1.960
euro voor een A4.
www.audi.nl
der exemplaar.
Ander nieuw product is de V50
T5 awd, die in Nederland voor
41.000 euro te koop is. Een heel
fijne auto, met vijfcilinder tur
bomotor en 220 pk.
Ontdekkingstocht
Rondrijden in deze streken lijkt
sterk op een ontdekkingstocht.
In een aanpalend hotel in Saari-
selka bij Ivalo is BMW neerge
streken met Mini's, de nieuwe
3-serie en BMW's 5 en 6. De he
le dag rijden mannetjes met lap
tops over de gladde wegen om
motor- en ondersteldata te note
ren. Een zwaar gecamoufleerde
BMW 1-serie sedan wordt angst
vallig in loodsen gehouden.
We hebben het maar rustig aan
gedaan daar ginds, 1.400 km bo
ven Helsinki. Zelfs al ben je op
de sneeuwscooter houdt de poli
tie je aan om in een pijpje te
blazen. Niet slecht trouwens,
want die stinkende, rokende
voertuigen op ski's kunnen met
100 km per uur over het ijs ra
zen. Bij overtredingen word je
beboet naar rato van je inko
men. In de krant lazen we een
verhaal over autosporter Railc-
konen, die 60.000 euro boete
boven het hoofd hangt omdat
hij een aanhanger achter zijn
auto had waar hij geen speciaal
rijbewijs voor had. Rallycrack
Halckinen kreeg een boete van
12.000 euro aan de broek we
gens een grove snelheidsover
treding. Een man aan de benzi
nepomp vertelt, dat de Finnen
de politie ervan verdenken dus
achter dure auto's aan te rijden.
De vierwielaangedreven V50 T5
redt zich uitstekend op ijskoude
ondergrond.
Foto Don van der Vaart
Dat levert tenminste op, zegt
de man. Hij glimlacht schraal,
als wij hem verhalen over de
drempels en flitskasten in Ne
derland.
Onderweg richting Murmansk
komen we een Citroën 2CV te
gen. Een Finse Eend. Zie je wel,
zonder stoelverwarming en
met simpele, doeltreffende
techniek kom je er ook. Wan
neer je het maar rustig aan
doet.
De V8 van Volvo: 4.4 liter, 315 pk,
koppel van 440 Nm Met zestraps au
tomaat en compacte bouw omdat hij
dwarsgeplaatst voorin moet Dan func
tioneren volgens Volvo de kreukelzo-
nes het beste. Dynamo en startmotor
zijn meteen op het aluminium blok ge
monteerd Vier katalysatoren, arm
mengsel lucht/brandstof bij de start
om de uitstoot van schadelijke stoffen
te verminderen.
Ik heb begrepen dat de ANWB een 'verkeersslachtofferlijn' heeft.
Wat is dat en kan ik er ook als niet ANWB-lid terecht
Annelies Tichelaar van de ANWB: „Iedereen die in het
verkeer letsel heeft opgelopen kan telefonisch contact
opnemen met de Verkeersslachtofferlijn. Medewerkers
adviseren en informeren daar over alle mogelijkheden,
zoals het verhalen van letselschade. We beschikken ook
over een team van juristen die de kwesties kunnen be
handelen, een service die alleen voor leden is. Bij de Ver
keersslachtofferlijn is tevens de gratis brochure Wegwij
zer voor Verkeersslachtoffers' op te vragen. Op de websi
te www.verkeersongeval.nl. is informatie te vinden over
alles waar iemand na een ongeluk mee te maken kan
krijgen."
Verkeersslachtofferlijn; werkdagen 9 00-17 00 uur: 070-314 77 66
of per e-mail: vsl@anwb nl
Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegener.nl
Meer antwoorden op de website van de krant, rubriek Auto
Laagdrempelig
Rotterdam heeft de primeur: volgende maand wor
den in Kralingen de eerste vier BVD-drempels aan
gelegd. Daar is niets geheimzinnigs aan, want BVD staat
in dit geval voor Busvriendelijke Dynamische Drempel De
verkeersdrempel maakt onderscheid tussen licht en
zwaar vervoer. Bij personenauto's veert de drempel nau
welijks in. Vrachtwagens en bussen drukken de rijplaat
omlaag waardoor geen trillingshinder ontstaat. Brand
weerauto's en ambulances kunnen de BVD in volle vaart
nemen. Total Technical Solutions uit Ridderkerk maakt
Nooit gedacht: een Volvo hot rod.
Huisvlijt-Volvo blijkt hot
Ie motorwereld
Men sportieve toer-
schines als het ech-
werk. Snel maar
'k ideaal om in één
knaar Spanje te toe-
••Een Britse motor
at in die klasse een
Mg deuntje meebla-
We reden exclu-
ifmet de eerste
Mmph Sprint ST.
van Ginneken
bij het roemruchte Har-
öavidson stonden ze vorig
'ev'en met de ogen te knip-
toen Triumph zijn
3 lanceerde. Een mon-
Van een motorfiets, aange-
'"cndoor een 2,3 liter motor-
L De Britten maakten in
Nap duidelijk dat ze niet
genoegen nemen met
W. Uiteindelijk is Trium-
-ct oudste serieus te nemen
^ttnerk ter wereld. De lood-
Rocket 3 'Cruiser' is
zijn presentatie niet aan
tyen. Dat succes smaakt
"jk naar meer, want nu
Triumph met de com-
ontwikkelde Sprint
taanval op een ander basti
on in de motorwereld. Het is
een machine die mikt op de er
varen rijders. Kopers die de lat
erg hoog leggen. En over stevig
zitvlees beschikken. In de auto
wereld spreek je dan over
fraaie coupémodellen van mer
ken als Lancia en Mercedes.
Sterker nog: Triumph knipoogt
met enkele designaccentjes - zo
als de luchthappers op de flan
ken - speels naar Aston Martin.
Nogal zelfverzekerd, mag je rus
tig zeggen. Zeker voor een
merk dat in een vorig leven be
kend was om het formaat van
de olievlekken onder het motor
blok. Maar net als de Rocket 3
maakt ook de nieuwe Triumph
Sprint ST meteen duidelijk dat
die perikelen voltooid verleden
tijd zijn. Je mag deze snelle
gran turismo-motor zonder
schroom in één adem noemen
met de Honda VFR en modellen
van BMW. Kennersmotoren.
Wanneer je om de Sprint ST
heen wandelt, vallen je twee za
ken op. Om te beginnen het
mooi uitgebalanceerde ont
werp: scherp gesneden en toch
niet al te hoekig. Maar ook het
cijfer '3' springt je tegemoet.
Drie projectiekoplampen, drie
meters in het dashboard en
drie uitlaten die onder het zitje
uitsteken. Het verwijst allemaal
naar het (ook al nieuwe) 1.050
cc driecilinder motorblok.
Goed voor 125 pk en - zo consta
teerden we op een geheel verla
ten Zuid-Afrikaanse bergweg -
met genoeg power voor een top
van meer dan 240 kilometer
per uur. Zeer rap zelfs. Maar
wat boeiender is: ook de sou
plesse is goed geregeld. Vanaf
3.500 toeren gaat hij er met een
karakteristieke driecilinderrof-
fel uit de uitlaten als een speer
vandoor.
Fris
Het bijna speelse gemak waar
mee alles verloopt, geeft de aan
zet voor gespierde toereigen
schappen. Onmisbaar bij een
motor waarmee je in één ruk
en met zeer hoge kruissnelhe-
den naar Zuid-Frankrijk of Ita
lië rijdt. De diep uitgesneden
buddyseat geeft veel steun en
de zitpositie is sportief ontspan
nen. Zelfs na een tocht van ze
ven uur en vele honderden kilo
meters stapten we fris af. Niet
in de laatste plaats omdat het
nieuwe rijwielgedeelte voor
een opvallend stabiele weglig-
ging zorgt. Ook op een bergpas,
want daar komen de sportieve
genen van de Triumph boven.
De Britten hebben door relatief
smalle wielen te monteren ge
probeerd hem een extra portie
levendigheid mee te geven,
maar een groot liefhebber van
kort draaien in de stad is het ze
ker niet. De grote weg en boch
ten in alle soorten en maten
zijn veel meer zijn terrein.
Daarbij komt dat hij met twee
vingertjes aan de voorrem al ge
weldig vertraagt. De Sprint ST
is als eerste Triumph met abs te
bestellen.
Kritiekpunten? Wat ons betreft
mogen de voetsteunen een toef
je omlaag voor een relaxter zit-
houding. Maar dat heeft - toege
geven - ook te maken met de
wat stramme ledematen. Het
zou ten koste gaan van de bo
demspeling en dat is jammer
bij zo'n scherp sturende motor.
Toch maar niet doen dus. De
enige noot die echt gekraakt
moet worden, is de versnellings
bak. Die werkte bij de nauwe
lijks ingereden machines nu en
dan wat te weerbarstig.
Raffinement
Alles bij elkaar is de Sprint ST
minstens even overtuigend als
de Rocket 3. Waar de 'dikkerd'
imponeert met zijn enorme
macht, doet de Sprint ST het
vooral met raffinement. Er zijn
maar weinig motoren die sporti
viteit en toereigenschappen zo
goed met elkaar laten versmel
ten. Zelfs het prijskaartje van
13.090 euro valt in deze fijn
proeversklasse niet eens tegen.
De Peugeot 1007.
'Schuifpeus'
komt in mei
De compacte Peu
geot 1007 met
zijn elektrisch be-
dienbare schuifdeu
ren en twaalf interieurmogelijkheden wordt half mei le
verbaar. De prijslijst start bij 16.800 euro voor de Urban
1.4, met halfautomaat (2Tronic) wordt dat 17.500 euro.
De 1.4HDi (diesel) komt op 20.500 euro.
Standaard zijn esp, abs, zeven airbags, elektrisch bedien
de schuifdeuren en zijruiten en afstandsbediende centra
le vergrendeling. Het Caméléo interieur, leverbaar in 12
variaties, is eenvoudig en zonder gereedschap aan te pas
sen. De kit bestaat uit 18 delen: 2 dashboardpanelen, 4
sierringen voor de luchtroosters, 2 panelen voor de
schuifdeuren, 2 panelen voor de bergvakken achterin
en 8 stoelpanelen (4 zittingen en 4 rugpanden). De eer
ste 1007 kopers krijgen een tweede interieurset gratis.
Duurder uit op den duur
De Nederlandse autorijder is de afgelopen tien jaar
veel meer gaan betalen aan brandstofaccijns (plus
113 procent) en motorrijtuigenbelasting plus 89 pro
cent). In 1990 betaalde de consument nog 134 euro aan
belastingen op motorvoertuigen en 104 euro aan brand
stofaccijns. Die bedragen waren vorig jaar toegenomen
tot 218 en 191 euro. Bron: RAI
Duitsland blaast in de bus
De Duitse overheid overweegt subsidie te verstrek
ken op roetfilters voor diesels. In Nederland wordt
bekeken of die roetfilters ook achteraf ingebouwd kun
nen worden in het uitlaatsysteem van diesels. Na PSA is
een aantal dieselmotorfabrikanten begonnen met toe
passing van zo'n filter, dat roetpartikels uit het uitlaat
gas haalt. Inbouw achteraf kan wel, maar is tamelijk prij
zig: 1.100 tot 1.500 euro.
v.d. KAMP 8ËTQNMÖRTEI 8.V,|
De inverende drempel.
Triumph Sprint ST nieuwe topper in de 'Gran Turismo' klasse.
De Britse motor heeft veel dingen in drieën: zoals de cilinders maar
ook de uitlaten.