'ZC Safari on-the-rocks: gl ij pret onder nul ieraffineerde Triumph nestelt zich in top GT's 25 Vraag antwoord Een bijzondere Volvo is door een Amerikaans tijd schrift uitgeroepen tot Hot Rod of the Year. Het is de eerste buitenlandse auto ooit" die de nummer één-plaats in de jaarlijkse top 10 van het blad Hot Rod haalt. De winnende auto is met de hand gemaakt door de Zweed Leif Tuffvesson, in het dagelijks leven bouwer van conceptcars bij Volvo. Het logo op de neus komt dan ook niet uit de lucht vallen, want de auto leunt sterk op Volvo-techniek. Vlak voor de achteras staat een gemodi ficeerde zescilindermotor met dubbele turbo uit de Vol vo S80. Het chassis bestaat is een stalen spaceffame, de carrosserie is van aluminium en carbonfiber. Hot rods zijn auto's die tot in detail worden omgebouwd tot ex treem presterende vierwielers. Bijdehand vrijdag 18 februari 2005 tele automerken janiseren ijscursus- voor klanten. In Oostenrijkse Al maar ook in het (ie noorden. Lulea, ■kenes of Rovanie- i Met overnachtin- jnin ijshotels en leeuwscooters. Maar «ral kun je bedre- Sbralten in ijsrijden iet de auto. oiRien van der Steen Rondrijden in het hoge noorden van Scandinavië is een geweldige erva ring. De wegen lig- r in deze tijd van het jaar on- r een dik pak ijs met een Kuwlaag. De Scandinaviërs jen er achteloos overheen winterhanden die ook nog fctan een rijtje spikes zijn fczien. Bussen en vrachtwa- t hebben alleen zachte win- ■anden. de rest komt goed zij hun geweldige Iruk. meest noordoostelijke deel lEuropa staat garant voor ex- kou, beloofde Volvo, en Volvo een paar we gdeden in Ivalo, het uiter- noorden van Finland, enke- nenvielaandrijvers ter be ding aanbood was het ar een paar graden onder Tien jaar geleden war het dezelfde tijd een keer vijf- [jider nul. strooien op de wegen ken- ze daar amper. Het is er stal zo koud dat zout niet helpt en bovendien ko lde wilde rendieren op het ei at*en dat leidt weer tot aan- lingen. Om een uur of negen Khtends wordt het er licht, ;n half drie schemert het al- tr. olcirkel omgeving zette Volvo splinternieuwe XC90 V8 en vierwielaangedreven V50 T5 irvoor een stevig robbertje ide-weg-rijden. Door uitge- tkte bossen over eenzame ^nnaar de Russische grens, iMurmansk, een kilometer tje of 300 verder. Driehonderd meter boven de poolcirkel presenteerde Volvo de XC90 met V8, die de Zweden samen met Yamaha in elkaar geknutseld hebben. Het merk wil er 15.000 per jaar maken, waarvan 75 procent voor de VS. Ook bij ons is hij te koop voor 79.500 euro, maar ze bij Volvo beseffen ze ook wel dat hij te veel benzine slurpt om in Ne derland indruk te maken. Een mooie motor is het wel, en hij komt over een maand of wat ook voor de S80 beschikbaar. Volvo noemt hem de schoonste V8 op de hele markt. De vierwielaandrijving van Hal- dex werkt doeltreffend en wordt elektronisch gestuurd. Hoge en lage gearing heeft de XC90 niet: kopers van zo'n luxe suv willen toch niet de modder in. De XC90 wordt ook aangebo den met vijf- en zescilinder ben zinemotoren en een 2.4 D5 die sel. Maar die is met zijn 163 pk wat te mak voor zo'n zware au to. Volvo studeert op een zwaar- IJscursussen Prodrive van Maaskant Zn. dat zich bezighoudt met ^'vaardigheids trainingen, organiseert vierdaagse reizen naar het hoge noorden waar maximaal 18 mensen per groep dagenlang mogen driften, slippen, glijden en meerijden in een rallyauto. Dat gebeurt met voor- en achterwielaangedreven auto's. Ook een sneeuwscootersafari behoort tot de ingrediënten van Pro-lce, dat 2.250 per persoon kost. www.prodriveincentives.nl Audi biedt stevige cursussen aan onder de naam Audi Driving Experience. Dat gebeurt onder andere in de Alpen bij het Oostenrijkse Seefeld. De cursisten dienen wel eerst een rijvaardigheids- training in Lelystad te doen. Het gaat in groepen van maximaal 24 deelne mers met de KLM naar Oostenrijk, waar ze met de modellen A4, A6 of A8, allemaal met quattro-aandrijving, kunnen rijden. De cursus kost 1.960 euro voor een A4. www.audi.nl der exemplaar. Ander nieuw product is de V50 T5 awd, die in Nederland voor 41.000 euro te koop is. Een heel fijne auto, met vijfcilinder tur bomotor en 220 pk. Ontdekkingstocht Rondrijden in deze streken lijkt sterk op een ontdekkingstocht. In een aanpalend hotel in Saari- selka bij Ivalo is BMW neerge streken met Mini's, de nieuwe 3-serie en BMW's 5 en 6. De he le dag rijden mannetjes met lap tops over de gladde wegen om motor- en ondersteldata te note ren. Een zwaar gecamoufleerde BMW 1-serie sedan wordt angst vallig in loodsen gehouden. We hebben het maar rustig aan gedaan daar ginds, 1.400 km bo ven Helsinki. Zelfs al ben je op de sneeuwscooter houdt de poli tie je aan om in een pijpje te blazen. Niet slecht trouwens, want die stinkende, rokende voertuigen op ski's kunnen met 100 km per uur over het ijs ra zen. Bij overtredingen word je beboet naar rato van je inko men. In de krant lazen we een verhaal over autosporter Railc- konen, die 60.000 euro boete boven het hoofd hangt omdat hij een aanhanger achter zijn auto had waar hij geen speciaal rijbewijs voor had. Rallycrack Halckinen kreeg een boete van 12.000 euro aan de broek we gens een grove snelheidsover treding. Een man aan de benzi nepomp vertelt, dat de Finnen de politie ervan verdenken dus achter dure auto's aan te rijden. De vierwielaangedreven V50 T5 redt zich uitstekend op ijskoude ondergrond. Foto Don van der Vaart Dat levert tenminste op, zegt de man. Hij glimlacht schraal, als wij hem verhalen over de drempels en flitskasten in Ne derland. Onderweg richting Murmansk komen we een Citroën 2CV te gen. Een Finse Eend. Zie je wel, zonder stoelverwarming en met simpele, doeltreffende techniek kom je er ook. Wan neer je het maar rustig aan doet. De V8 van Volvo: 4.4 liter, 315 pk, koppel van 440 Nm Met zestraps au tomaat en compacte bouw omdat hij dwarsgeplaatst voorin moet Dan func tioneren volgens Volvo de kreukelzo- nes het beste. Dynamo en startmotor zijn meteen op het aluminium blok ge monteerd Vier katalysatoren, arm mengsel lucht/brandstof bij de start om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Ik heb begrepen dat de ANWB een 'verkeersslachtofferlijn' heeft. Wat is dat en kan ik er ook als niet ANWB-lid terecht Annelies Tichelaar van de ANWB: „Iedereen die in het verkeer letsel heeft opgelopen kan telefonisch contact opnemen met de Verkeersslachtofferlijn. Medewerkers adviseren en informeren daar over alle mogelijkheden, zoals het verhalen van letselschade. We beschikken ook over een team van juristen die de kwesties kunnen be handelen, een service die alleen voor leden is. Bij de Ver keersslachtofferlijn is tevens de gratis brochure Wegwij zer voor Verkeersslachtoffers' op te vragen. Op de websi te www.verkeersongeval.nl. is informatie te vinden over alles waar iemand na een ongeluk mee te maken kan krijgen." Verkeersslachtofferlijn; werkdagen 9 00-17 00 uur: 070-314 77 66 of per e-mail: vsl@anwb nl Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegener.nl Meer antwoorden op de website van de krant, rubriek Auto Laagdrempelig Rotterdam heeft de primeur: volgende maand wor den in Kralingen de eerste vier BVD-drempels aan gelegd. Daar is niets geheimzinnigs aan, want BVD staat in dit geval voor Busvriendelijke Dynamische Drempel De verkeersdrempel maakt onderscheid tussen licht en zwaar vervoer. Bij personenauto's veert de drempel nau welijks in. Vrachtwagens en bussen drukken de rijplaat omlaag waardoor geen trillingshinder ontstaat. Brand weerauto's en ambulances kunnen de BVD in volle vaart nemen. Total Technical Solutions uit Ridderkerk maakt Nooit gedacht: een Volvo hot rod. Huisvlijt-Volvo blijkt hot Ie motorwereld Men sportieve toer- schines als het ech- werk. Snel maar 'k ideaal om in één knaar Spanje te toe- ••Een Britse motor at in die klasse een Mg deuntje meebla- We reden exclu- ifmet de eerste Mmph Sprint ST. van Ginneken bij het roemruchte Har- öavidson stonden ze vorig 'ev'en met de ogen te knip- toen Triumph zijn 3 lanceerde. Een mon- Van een motorfiets, aange- '"cndoor een 2,3 liter motor- L De Britten maakten in Nap duidelijk dat ze niet genoegen nemen met W. Uiteindelijk is Trium- -ct oudste serieus te nemen ^ttnerk ter wereld. De lood- Rocket 3 'Cruiser' is zijn presentatie niet aan tyen. Dat succes smaakt "jk naar meer, want nu Triumph met de com- ontwikkelde Sprint taanval op een ander basti on in de motorwereld. Het is een machine die mikt op de er varen rijders. Kopers die de lat erg hoog leggen. En over stevig zitvlees beschikken. In de auto wereld spreek je dan over fraaie coupémodellen van mer ken als Lancia en Mercedes. Sterker nog: Triumph knipoogt met enkele designaccentjes - zo als de luchthappers op de flan ken - speels naar Aston Martin. Nogal zelfverzekerd, mag je rus tig zeggen. Zeker voor een merk dat in een vorig leven be kend was om het formaat van de olievlekken onder het motor blok. Maar net als de Rocket 3 maakt ook de nieuwe Triumph Sprint ST meteen duidelijk dat die perikelen voltooid verleden tijd zijn. Je mag deze snelle gran turismo-motor zonder schroom in één adem noemen met de Honda VFR en modellen van BMW. Kennersmotoren. Wanneer je om de Sprint ST heen wandelt, vallen je twee za ken op. Om te beginnen het mooi uitgebalanceerde ont werp: scherp gesneden en toch niet al te hoekig. Maar ook het cijfer '3' springt je tegemoet. Drie projectiekoplampen, drie meters in het dashboard en drie uitlaten die onder het zitje uitsteken. Het verwijst allemaal naar het (ook al nieuwe) 1.050 cc driecilinder motorblok. Goed voor 125 pk en - zo consta teerden we op een geheel verla ten Zuid-Afrikaanse bergweg - met genoeg power voor een top van meer dan 240 kilometer per uur. Zeer rap zelfs. Maar wat boeiender is: ook de sou plesse is goed geregeld. Vanaf 3.500 toeren gaat hij er met een karakteristieke driecilinderrof- fel uit de uitlaten als een speer vandoor. Fris Het bijna speelse gemak waar mee alles verloopt, geeft de aan zet voor gespierde toereigen schappen. Onmisbaar bij een motor waarmee je in één ruk en met zeer hoge kruissnelhe- den naar Zuid-Frankrijk of Ita lië rijdt. De diep uitgesneden buddyseat geeft veel steun en de zitpositie is sportief ontspan nen. Zelfs na een tocht van ze ven uur en vele honderden kilo meters stapten we fris af. Niet in de laatste plaats omdat het nieuwe rijwielgedeelte voor een opvallend stabiele weglig- ging zorgt. Ook op een bergpas, want daar komen de sportieve genen van de Triumph boven. De Britten hebben door relatief smalle wielen te monteren ge probeerd hem een extra portie levendigheid mee te geven, maar een groot liefhebber van kort draaien in de stad is het ze ker niet. De grote weg en boch ten in alle soorten en maten zijn veel meer zijn terrein. Daarbij komt dat hij met twee vingertjes aan de voorrem al ge weldig vertraagt. De Sprint ST is als eerste Triumph met abs te bestellen. Kritiekpunten? Wat ons betreft mogen de voetsteunen een toef je omlaag voor een relaxter zit- houding. Maar dat heeft - toege geven - ook te maken met de wat stramme ledematen. Het zou ten koste gaan van de bo demspeling en dat is jammer bij zo'n scherp sturende motor. Toch maar niet doen dus. De enige noot die echt gekraakt moet worden, is de versnellings bak. Die werkte bij de nauwe lijks ingereden machines nu en dan wat te weerbarstig. Raffinement Alles bij elkaar is de Sprint ST minstens even overtuigend als de Rocket 3. Waar de 'dikkerd' imponeert met zijn enorme macht, doet de Sprint ST het vooral met raffinement. Er zijn maar weinig motoren die sporti viteit en toereigenschappen zo goed met elkaar laten versmel ten. Zelfs het prijskaartje van 13.090 euro valt in deze fijn proeversklasse niet eens tegen. De Peugeot 1007. 'Schuifpeus' komt in mei De compacte Peu geot 1007 met zijn elektrisch be- dienbare schuifdeu ren en twaalf interieurmogelijkheden wordt half mei le verbaar. De prijslijst start bij 16.800 euro voor de Urban 1.4, met halfautomaat (2Tronic) wordt dat 17.500 euro. De 1.4HDi (diesel) komt op 20.500 euro. Standaard zijn esp, abs, zeven airbags, elektrisch bedien de schuifdeuren en zijruiten en afstandsbediende centra le vergrendeling. Het Caméléo interieur, leverbaar in 12 variaties, is eenvoudig en zonder gereedschap aan te pas sen. De kit bestaat uit 18 delen: 2 dashboardpanelen, 4 sierringen voor de luchtroosters, 2 panelen voor de schuifdeuren, 2 panelen voor de bergvakken achterin en 8 stoelpanelen (4 zittingen en 4 rugpanden). De eer ste 1007 kopers krijgen een tweede interieurset gratis. Duurder uit op den duur De Nederlandse autorijder is de afgelopen tien jaar veel meer gaan betalen aan brandstofaccijns (plus 113 procent) en motorrijtuigenbelasting plus 89 pro cent). In 1990 betaalde de consument nog 134 euro aan belastingen op motorvoertuigen en 104 euro aan brand stofaccijns. Die bedragen waren vorig jaar toegenomen tot 218 en 191 euro. Bron: RAI Duitsland blaast in de bus De Duitse overheid overweegt subsidie te verstrek ken op roetfilters voor diesels. In Nederland wordt bekeken of die roetfilters ook achteraf ingebouwd kun nen worden in het uitlaatsysteem van diesels. Na PSA is een aantal dieselmotorfabrikanten begonnen met toe passing van zo'n filter, dat roetpartikels uit het uitlaat gas haalt. Inbouw achteraf kan wel, maar is tamelijk prij zig: 1.100 tot 1.500 euro. v.d. KAMP 8ËTQNMÖRTEI 8.V,| De inverende drempel. Triumph Sprint ST nieuwe topper in de 'Gran Turismo' klasse. De Britse motor heeft veel dingen in drieën: zoals de cilinders maar ook de uitlaten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25